Romania Military

Ceremonii de retragere din serviciu a aeronavelor MiG-21 LanceR

Ultima aterizare pe aerodromul Bazei Aeriene Boboc

După 61 de ani de ani de carieră, cel mai longeviv avion de vânătoare din Forțele Aeriene Române-supersonicul MiG-21 LanceR și-a îndeplinit cu succes ultima misiune în zbor la Baza Aeriană Boboc, printr-o ceremonie care a inclus tradiția trecerii aeronavelor printr-un tunel de apă.

„Cu acest ultim zbor, devizei IN HOC SIGNO VINCES, de pe acest patch, îi va urma WE PREY, THEY PRAY! Urez misiune îndeplinită viitoarelor generații de piloți, controlori de trafic aerian, ingineri, tehnici, personal auxiliar în supravegherea, controlul și protecția spațiului aerian al României!” comandor Cătălin Cărăbineanu.

Aeronavele MiG-21 LanceR au scris istorie în Aviația României constituind coloana vertebrală a apărării spațiului aerian al țării noastre, prin îndeplinirea serviciului de poliție aeriană SLP-PA, participarea la exerciții naționale și internaționale,show-uri aeriene, având la manșă adevărate legende și modele de piloți militari.

Luni, 15 mai, vor avea loc ultimele zboruri cu aeronavele MiG-21 LanceR din dotarea Forțelor Aeriene Române, acestea urmând a fi scoase din serviciu în baza Hotărârii Consiliului Suprem de Apărare a Țării nr. 083 din 18.05.2022, pentru aprobarea Memorandumului privind „Scoaterea din serviciu a aeronavelor MiG-21 LanceR și tranziția accelerată la exploatarea aeronavelor F-16 din dotarea Forțelor Aeriene Române”.

Astfel, luni, 15 mai, începând cu ora 11.00, se vor desfășura simultan ceremonii în Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu”, Câmpia Turzii și în Baza 86 Aeriană „Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniţă”, Borcea, care se vor finaliza cu decolarea ultimelor aeronave MiG-21 LanceR aflate în exploatare către Baza 95 Aeriană ,,Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu”, Bacău, unde vor fi retrase din serviciu.

Începând cu ora 12:00, Baza 95 Aeriană ,,Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu” din Bacău, își deschide porțile pentru toţi pasionații de aviație. Intrarea este liberă, iar publicul va putea urmări sosirea, trecerea la verticala aeroportului și aterizarea aeronavelor MiG-21 LanceR decolate de la celelalte două baze aeriene și va putea vizita muzeul unității.

Jurnaliștii interesați să asiste la evenimente vor fi așteptați luni, 15 mai 2023, după următorul program:
· Baza 71 Aeriană ,,General Emanoil Ionescu”, Câmpia Turzii, strada Aviatorilor, nr. 2, loc. Luna, în intervalul orar 10:00-10.30. Solicitările pentru acreditare vor fi transmise pe adresa proff71@roaf.ro până vineri, 12 mai, ora 12.00. Persoană de contact: lt. Andreea ONIȚA, telefon: 0763871047;
· Baza 86 Aeriană „Locotenent aviator Gheorghe Mociorniţă”, Borcea, strada DJ308A, Punct Control Vest, Călăraşi, în intervalul orar 10:00-10.30. Solicitările pentru acreditare vor fi transmise pe adresa relpub.um01912@roaf.ro până vineri, 12 mai, ora 12.00. Persoană de contact: plt.maj. Preda Costel, 0744787543;
· Baza 95 Aeriană ,,Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu”, Bacău, Calea Republicii, nr. 202 bis, în intervalul orar 11.00-11.30. Solicitările pentru acreditare vor fi transmise pe adresa baza95aeriana@roaf.ro până vineri, 12 mai, ora 12.00. Persoană de contact: lt. Mădălina Burlacu, telefon: 0743510520.
***
Forțele Aeriene Române vor continua să execute Serviciul de luptă permanent Poliţie Aeriană cu aeronavele F-16 din dotare, sprijinite de aeronavele aliate dislocate în România, în cadrul misiunii de Poliție Aeriană Întărită (enhanced – Air Policing), sub comandă NATO. De asemenea, sistemele de apărare aeriană cu baza la sol vor continua să execute misiunile de Poliţie Aeriană sub comandă națională, precum și în cadrul Sistemului NATO Integrat de Apărare Aeriană și Împotriva Rachetelor (NATO Integrated Air and Missile Defence System).

ROAF

MiG 21 LanceR este versiunea modernizată a sistemelor de avionică și de arme a MiG-21 Fishbed, dezvoltată de Elbit Systems și Aerostar Bacău pentru Forțele Aeriene Române. Primul LanceR a zburat în 1996 și a fost o versiune LanceR A. Programul LanceR a văzut modernizarea unui total de 114 aeronave MiG 21 în trei versiuni: versiunea de atac la sol (LanceR A), versiunea de antrenament cu două locuri cu capacități de atac la sol (LanceR B) și versiunea de superioritate aeriană (LanceR C). Upgrade-ul a urmărit să facă vechile avioane Războiului Rece capabile să utilizeze atât sisteme de arme din est, cât și din vest, concentrate în principal în configurația cabinei, cu introducerea avionicii moderne, a sistemelor de arme compatibile HOTAS și NATO.

Cu toate acestea, în ciuda modernizărilor, MiG-21 LanceR rămâne o aeronavă destul de veche, folosită în principal pentru a îndeplini sarcini QRA (Quick Reaction Alert) în cadrul rețelei de control NATO prin intermediul Centrului de operațiuni aeriene combinate din Torrejon.

Activitățile de zbor cu MiG-21 LanceR au fost suspendate în perioada 15 aprilie – 23 mai 2022, din motive de siguranță, în urma unei rate considerabile de accidente înregistrate de flotă care a provocat „multe victime și aeronave avariate sau distruse”. Pe 23 mai, activitățile de zbor au fost reluate pentru o perioadă de aproximativ un an, având în vedere retragerea completă a tipului până la 15 mai 2023 și accelerarea achiziției a 32 de aeronave F-16 din Norvegia, pentru a completa cele 17 ex- F-16AM/BM Block 15 MLU al Forțelor Aeriene Portugheze, primite între 2016 și 2021 și în serviciu cu Escadrila 53 „Vânătoare” („Warhawks”) pe Baza 86 Aeriana la Borcea/Festești.

Cu fostele Viper ale RoNAF (Forța Aeriană Regală Norvegiană), Forțele Aeriene Române vor desfășura trei escadrile de F-16, care vor asigura continuitatea pe o perioadă de cel puțin 10 ani. România plănuiește să opereze F-16 până în 2030, când aeronava ar trebui să fie înlocuită cu F-35.

The Aviationist

Exit mobile version