Ceremonii de retragere din serviciu a aeronavelor MiG-21 LanceR

Ultima aterizare pe aerodromul Bazei Aeriene Boboc

După 61 de ani de ani de carieră, cel mai longeviv avion de vânătoare din Forțele Aeriene Române??-supersonicul MiG-21 LanceR și-a îndeplinit cu succes ultima misiune în zbor la Baza Aeriană Boboc, printr-o ceremonie care a inclus tradiția trecerii aeronavelor printr-un tunel de apă.

„Cu acest ultim zbor, devizei IN HOC SIGNO VINCES, de pe acest patch, îi va urma WE PREY, THEY PRAY! Urez misiune îndeplinită viitoarelor generații de piloți, controlori de trafic aerian, ingineri, tehnici, personal auxiliar în supravegherea, controlul și protecția spațiului aerian al României!” comandor Cătălin Cărăbineanu.

Aeronavele MiG-21 LanceR au scris istorie în Aviația României constituind coloana vertebrală a apărării spațiului aerian al țării noastre, prin îndeplinirea serviciului de poliție aeriană SLP-PA, participarea la exerciții naționale și internaționale,show-uri aeriene, având la manșă adevărate legende și modele de piloți militari.

Luni, 15 mai, vor avea loc ultimele zboruri cu aeronavele MiG-21 LanceR din dotarea Forțelor Aeriene Române, acestea urmând a fi scoase din serviciu în baza Hotărârii Consiliului Suprem de Apărare a Țării nr. 083 din 18.05.2022, pentru aprobarea Memorandumului privind „Scoaterea din serviciu a aeronavelor MiG-21 LanceR și tranziția accelerată la exploatarea aeronavelor F-16 din dotarea Forțelor Aeriene Române”.

Astfel, luni, 15 mai, începând cu ora 11.00, se vor desfășura simultan ceremonii în Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu”, Câmpia Turzii și în Baza 86 Aeriană „Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniţă”, Borcea, care se vor finaliza cu decolarea ultimelor aeronave MiG-21 LanceR aflate în exploatare către Baza 95 Aeriană ,,Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu”, Bacău, unde vor fi retrase din serviciu.

Începând cu ora 12:00, Baza 95 Aeriană ,,Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu” din Bacău, își deschide porțile pentru toţi pasionații de aviație. Intrarea este liberă, iar publicul va putea urmări sosirea, trecerea la verticala aeroportului și aterizarea aeronavelor MiG-21 LanceR decolate de la celelalte două baze aeriene și va putea vizita muzeul unității.

Jurnaliștii interesați să asiste la evenimente vor fi așteptați luni, 15 mai 2023, după următorul program:
· Baza 71 Aeriană ,,General Emanoil Ionescu”, Câmpia Turzii, strada Aviatorilor, nr. 2, loc. Luna, în intervalul orar 10:00-10.30. Solicitările pentru acreditare vor fi transmise pe adresa proff71@roaf.ro până vineri, 12 mai, ora 12.00. Persoană de contact: lt. Andreea ONIȚA, telefon: 0763871047;
· Baza 86 Aeriană „Locotenent aviator Gheorghe Mociorniţă”, Borcea, strada DJ308A, Punct Control Vest, Călăraşi, în intervalul orar 10:00-10.30. Solicitările pentru acreditare vor fi transmise pe adresa relpub.um01912@roaf.ro până vineri, 12 mai, ora 12.00. Persoană de contact: plt.maj. Preda Costel, 0744787543;
· Baza 95 Aeriană ,,Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu”, Bacău, Calea Republicii, nr. 202 bis, în intervalul orar 11.00-11.30. Solicitările pentru acreditare vor fi transmise pe adresa baza95aeriana@roaf.ro până vineri, 12 mai, ora 12.00. Persoană de contact: lt. Mădălina Burlacu, telefon: 0743510520.
***
Forțele Aeriene Române vor continua să execute Serviciul de luptă permanent Poliţie Aeriană cu aeronavele F-16 din dotare, sprijinite de aeronavele aliate dislocate în România, în cadrul misiunii de Poliție Aeriană Întărită (enhanced – Air Policing), sub comandă NATO. De asemenea, sistemele de apărare aeriană cu baza la sol vor continua să execute misiunile de Poliţie Aeriană sub comandă națională, precum și în cadrul Sistemului NATO Integrat de Apărare Aeriană și Împotriva Rachetelor (NATO Integrated Air and Missile Defence System).

ROAF

MiG 21 LanceR este versiunea modernizată a sistemelor de avionică și de arme a MiG-21 Fishbed, dezvoltată de Elbit Systems și Aerostar Bacău pentru Forțele Aeriene Române. Primul LanceR a zburat în 1996 și a fost o versiune LanceR A. Programul LanceR a văzut modernizarea unui total de 114 aeronave MiG 21 în trei versiuni: versiunea de atac la sol (LanceR A), versiunea de antrenament cu două locuri cu capacități de atac la sol (LanceR B) și versiunea de superioritate aeriană (LanceR C). Upgrade-ul a urmărit să facă vechile avioane Războiului Rece capabile să utilizeze atât sisteme de arme din est, cât și din vest, concentrate în principal în configurația cabinei, cu introducerea avionicii moderne, a sistemelor de arme compatibile HOTAS și NATO.

Cu toate acestea, în ciuda modernizărilor, MiG-21 LanceR rămâne o aeronavă destul de veche, folosită în principal pentru a îndeplini sarcini QRA (Quick Reaction Alert) în cadrul rețelei de control NATO prin intermediul Centrului de operațiuni aeriene combinate din Torrejon.

Activitățile de zbor cu MiG-21 LanceR au fost suspendate în perioada 15 aprilie – 23 mai 2022, din motive de siguranță, în urma unei rate considerabile de accidente înregistrate de flotă care a provocat „multe victime și aeronave avariate sau distruse”. Pe 23 mai, activitățile de zbor au fost reluate pentru o perioadă de aproximativ un an, având în vedere retragerea completă a tipului până la 15 mai 2023 și accelerarea achiziției a 32 de aeronave F-16 din Norvegia, pentru a completa cele 17 ex- F-16AM/BM Block 15 MLU al Forțelor Aeriene Portugheze, primite între 2016 și 2021 și în serviciu cu Escadrila 53 „Vânătoare” („Warhawks”) pe Baza 86 Aeriana la Borcea/Festești.

Cu fostele Viper ale RoNAF (Forța Aeriană Regală Norvegiană), Forțele Aeriene Române vor desfășura trei escadrile de F-16, care vor asigura continuitatea pe o perioadă de cel puțin 10 ani. România plănuiește să opereze F-16 până în 2030, când aeronava ar trebui să fie înlocuită cu F-35.

The Aviationist

29 de comentarii:

  1. Rest in peace!!! batrine MIG 21. De apreciat toti militarii care au contribuit la prelungirea programului de zbor al acestui „antic” vinator pe cerul patriei noastre . In acelasi timp nu trebuie sa uitam aripile frinte ale eroilor cazuti la datorie pilotind aceasta aeonava.

    30
  2. Mi-ar place sa le mai vad pe la show-uri aeriene [ in categoria old-timeuri ] M-am obisnuit sa le tot vad pe la mitinguri si ceva parca ar lipsi de acum inainte daca n-ar mai zbura . Ramas bun batranelor doamne Mig 21 !

    15
    • Tocmai acolo nu au ce cauta!! Pasaroiul asta a fost un excelent interceptor la altitudine si viteza mare dar mediocru la altitudini si viteze mici. Si tocmai in conditiile astea au fost majoritatea accidentelor. Sper sa le conserve cum trebuie penca in caz de ceva sunt bune ptr apararea teritoriului.

      22
      • @ Strumf La cate mitinguri aeriene ai fost de esti asa expert ? Ai vazut cumva elolutiile Domnului Dorel Luca ? Iti recomand , macar pe youtube daca nu ai apucat sa-l vezi pe viu .

        Iti recomand de asemenea mitingurile de oldisuri din Anglia sa vezi acolo zburatoare care dupa mentalitatea unora ar trebui tinute la borcan ca sunt rarisime si aia le zboara in fiecare an ! Si iti mai recomand si mitinguri din Germania unde zboara in draci FW , Me 109 si Me 262 ,Mig-15
        Nimeni nu le pune sa faca ce face Raptorul sau Su 35 -ul doar ce pot ele … trebuie doar sa decoleze sa zboare si sa aterizeze LOL !

        https://www.youtube.com/watch?v=-5dibIYDJGc

        3
        • Crezi ca daca te duci la mitinguri si casti ochii mancand floricele esti expert?? ???. Il zburau la mitinguri penca nu aveau altceva „expertule”. Penultimul cazut la un asemenea miting la Borcea tocmai pe motivul asta s a dus :viteza+altitudine mult prea mici(tocmai ptr a face deliciul unor experti ca tine). Teava a fost un fel de F104 al sovieticilor. Excelent ca interceptor la inaltime dar instabil in apropierea solului. Cand cu „Lancelizarea” nu imi venea sa cred ca un inteligent a gandit sa transforme cateva zeci in avion de atac la sol(A si B urile)!!! Minte creata de om tembel!

          1
  3. Sper ca nu le arunca.
    Trebuie transformate in drone.

    18
  4. Salut. O lacrima varsata in memoria acestui avion care cu bune si cu relè a scris o pagina importanta in istoria aviatiei militara a Romaniei.

    12
  5. tributul de sange platit a fost teribil…

    15
  6. Sa speram ca nu le vor dezmembra , vinde sau mai stiu eu ce cum au facut cu IAR 93. Macar unu , doua la muzeul aviatiei..

    5
  7. Foarte bine.
    Au devenit de mult timp niste sicrie zburătoare.
    Macar să plaseze citeva la intrarea unor aeroporturi militare. De garda, pe soclu.
    Foarte multe țări folosesc astfel de ” statui” la intrarea în aeroporturi militare.
    Și obligatoriu 1- 2 exemplare la muzeul militar.
    Sa vadă urmașii urmașilor.

    3
  8. Odihna vesica celor mai misto tevi cu aripi din lume LanceR

    10
  9. Vor muta anumite chestii pe cei 10 soimi care se vor moderniza.

    5
  10. Câte retrag, și câte efuri vin anul ăsta? 49 de avioane nu înseamnă că avem forțe aeriene, poate ar însemna ceva dacă România ar fi cât Republica Moldova, care conform tratatelor are dreptul la exact atâtea avioane.

    1
    • Daca tinem cont ca Rusia tocmai se pregateste sa iasa din tratatul de reducere a armelor conventionale in Europa, chiar nu mai conteaza. Oricum numarul e mic. La o disponibilitate de 50% inseamna circa 25 buc F-16, adica putin spre deloc. De la 150de buc in sus, mai vii de acasa, dar tinand cont de ce conducatori avem , sa zicem bodaproste si pentru astea.

      4
    • din septembrie incolo va mai aparea o escadrila

      1
  11. si urmasii
    min 1:53 iesire din hangar pt misiune cu rachete si pod atasate:
    https://www.youtube.com/watch?v=ZaX7AMyggKI

    2
  12. nicu pelcaru

    Viva mig 21 ,unul din cele mai interesante avioane de vinatoare din ultimii 60 ani. Cinste si Respect celor de la Mikoian.
    Aviatia romana ar trebuii sa adopte acest avion, nea fost alaturi mai mereu.
    Un cuvint si pentru cei tineri de la iar .Acesst avion poate fi un model pentru o noua generatie de Abfänger.

    1
  13. Eu întreb altceva. Rămânem doar cu 17 F16 până în septembrie( nu toate pe deplin operabile din cate se vorbește) plus ce mai au aliații dislocate pe la noi…? Nu era bine să păstrăm un număr de mig21 aflate în cea mai buna stare(8-10-14 sau care ori fi bune), pentru situații de urgență?

    4
    • Ar fi trebuit sa pastram o escadrila pe Bacau, pentru cazuri de urgente.

      4
      • Sper că vor fi conservate unele tocmai ptr urgente. Că vor demonta avionica pentru a dota 9 iar99 la standardul soim(2?), Asta nu e un lucru rău. Dar să păstreze cum ziceam 8-12 bucăți pregătite de decolare.

        2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *