Romania Military

F 15 prinde din nou aripi

Mai exact varianta F-15 EX, odata ce Congresul pare ca va aproba suma de aproximativ un milliard de dolari, in bugetul pe 2020, pentru achizitia primelor opt aparate. Asa cum se stie deja, US Air Forces trebuie sa-si inlocuiasca destul de urgent mai batranele F-15 C/D iar varianta F-15 X/EX pare sa le faca cu ochiul din mai multe puncte de vedere.

Pe de o parte avionul exista, “EX”-ul va fi in principiu varianta F-15 Advanced Eagle exportata deja in Qatar si Arabia Saudia, care nu mai necesita prea multi bani pentru R&D, pe de alta parte F-15 C/D si F-15 EX impart cam 75% din componente, iar stocurile de piese aflate deja la dispozitia fortelor aeriene, ca si usurinta cu care pilotii pot trece de pe o aeronava pe alta, fac tranzitia usoara si ieftina.

Nu in ultimul rand, pretul orei de zbor – 29 de mii de dolari, ar face ca operarea F-15 sa fie semnificativ mai ieftina decat a F-35 A, cel putin asa spune reclama.

Comparatie F-35A vs F-15 EX

Luand totul in considerare, Boeingul pare sa-si revina dupa o perioada destul de vitrega pentru divizia sa de avioane de lupta. Comenzile pentru F/A-18 Super Hornet Block III sunt substantiale din partea Marinei, fortele aeriene isi intorc si ele fata spre F-15 EX, iar comenzile externe merg binisor, doar Qatarul primind unda verde pentru 72 de aparate, Israelul are si el in vedere o achizitie a 25 de bucati, iar Pentagonul doreste 80 de aeronave noi de acest tip.

In acest moment cadenta de fabricatie a F-15 este de 12 aeronave pe an, dar capacitatea poate creste pana la 35, in functie de comenzi.

F-15 X/EX (monoloc/biloc) este un aparat multirol in simpla comanda care poate duce atat lupta aer-aer (superioritate aeriana, mixand viteze de Mach 2,5+ si plafon de serviciu de pana la 20 km) dar poate fi folosit si in lupta aer-sol, principalul sau avantaj fata de F-35 (si nu numai fata de F-35) este extraordinara sa capacitate de incarcare, aeronava putand transporta intr-o singura misiune o cantitate impresionanta de munitie, si asta pentru ca nu are restrictiile de camuflare (stealth) radar (odata cu abandonarea dezvoltarii Silent Eagle).

Posibila varianta de echipare cu rachete aer-aer pentru F-15EX

Ca sa va faceti o idee, in varianta aer-aer aparatul (F-15 EX) poate transporta 16 AMRAAM, 4 Sidewinder 9X si doua HARM, iar pentru misiuni aer-sol: 16 SDB, 4 AMRAAM, 1 JDAM,  2 HARM si doua rezervoare externe de combustibil. Nu mai ramane nimic de comentat…

F-15 carand de toate…

Si asa cum scriam in articolul “Sindromul multirolului”, a venit se pare vremea in care fiecare isi face socotelile, rezultatul fiind evident de multa vreme: nu ai nevoie de fiecare data de cea mai avansata (si scumpa tehnologie), cateodata o bata zdravana in cap, o bomba chioara sau pur si sumplu un avion decent isi fac treaba la fel de bine. Cateodata nu-ti trebuie comunicatii prin satelit, este suficient sa-l strigi pe cel de langa tine.

Asistam, cel mai probabil, la o usoara racorire a mintii, o reevaluare a costurilor si o reimpartire a prioritatilor. In mod clar viitorul apartine tehnologiei inalte, acelora care si-o permit, dar deocamdata chiar si tehnica considerata depasita isi mai are painea ei de mancat pentru multi ani de acum incolo, dar evident nu ne vom intoarce la aviatia pe baza de motor cu piston, odata eliberat duhul din lampa, inapoi nu mai poate fi bagat.

Asistam doar la o optimizare de costuri, la incercarea americanilor de a-si tine pe linia de plutire cat mai multe companii si de a nu ramane intr-un singur producator, maxim doi. Pentru ca din acest punct de vedere raul a fost deja facut.

GeorgeGMT

 

Citeste si:

https://www.rumaniamilitary.ro/f-15-un-obiectiv-nerealist-pentru-fortele-aeriene-romane

https://www.rumaniamilitary.ro/sauditii-vor-152-aparate-f-15sa

https://www.rumaniamilitary.ro/alhtk

https://www.rumaniamilitary.ro/f-15x-super-eagle

https://www.rumaniamilitary.ro/f-15e-primeste-radar-aesa

https://www.rumaniamilitary.ro/americanii-continua-sa-cumpere-avioane-de-generatia-4

.

Exit mobile version