F 15 prinde din nou aripi

Mai exact varianta F-15 EX, odata ce Congresul pare ca va aproba suma de aproximativ un milliard de dolari, in bugetul pe 2020, pentru achizitia primelor opt aparate. Asa cum se stie deja, US Air Forces trebuie sa-si inlocuiasca destul de urgent mai batranele F-15 C/D iar varianta F-15 X/EX pare sa le faca cu ochiul din mai multe puncte de vedere.

Pe de o parte avionul exista, “EX”-ul va fi in principiu varianta F-15 Advanced Eagle exportata deja in Qatar si Arabia Saudia, care nu mai necesita prea multi bani pentru R&D, pe de alta parte F-15 C/D si F-15 EX impart cam 75% din componente, iar stocurile de piese aflate deja la dispozitia fortelor aeriene, ca si usurinta cu care pilotii pot trece de pe o aeronava pe alta, fac tranzitia usoara si ieftina.

Nu in ultimul rand, pretul orei de zbor – 29 de mii de dolari, ar face ca operarea F-15 sa fie semnificativ mai ieftina decat a F-35 A, cel putin asa spune reclama.

Comparatie F-35A vs F-15 EX

Luand totul in considerare, Boeingul pare sa-si revina dupa o perioada destul de vitrega pentru divizia sa de avioane de lupta. Comenzile pentru F/A-18 Super Hornet Block III sunt substantiale din partea Marinei, fortele aeriene isi intorc si ele fata spre F-15 EX, iar comenzile externe merg binisor, doar Qatarul primind unda verde pentru 72 de aparate, Israelul are si el in vedere o achizitie a 25 de bucati, iar Pentagonul doreste 80 de aeronave noi de acest tip.

In acest moment cadenta de fabricatie a F-15 este de 12 aeronave pe an, dar capacitatea poate creste pana la 35, in functie de comenzi.

F-15 X/EX (monoloc/biloc) este un aparat multirol in simpla comanda care poate duce atat lupta aer-aer (superioritate aeriana, mixand viteze de Mach 2,5+ si plafon de serviciu de pana la 20 km) dar poate fi folosit si in lupta aer-sol, principalul sau avantaj fata de F-35 (si nu numai fata de F-35) este extraordinara sa capacitate de incarcare, aeronava putand transporta intr-o singura misiune o cantitate impresionanta de munitie, si asta pentru ca nu are restrictiile de camuflare (stealth) radar (odata cu abandonarea dezvoltarii Silent Eagle).

Posibila varianta de echipare cu rachete aer-aer pentru F-15EX

Ca sa va faceti o idee, in varianta aer-aer aparatul (F-15 EX) poate transporta 16 AMRAAM, 4 Sidewinder 9X si doua HARM, iar pentru misiuni aer-sol: 16 SDB, 4 AMRAAM, 1 JDAM,  2 HARM si doua rezervoare externe de combustibil. Nu mai ramane nimic de comentat…

F-15 carand de toate…

Si asa cum scriam in articolul “Sindromul multirolului”, a venit se pare vremea in care fiecare isi face socotelile, rezultatul fiind evident de multa vreme: nu ai nevoie de fiecare data de cea mai avansata (si scumpa tehnologie), cateodata o bata zdravana in cap, o bomba chioara sau pur si sumplu un avion decent isi fac treaba la fel de bine. Cateodata nu-ti trebuie comunicatii prin satelit, este suficient sa-l strigi pe cel de langa tine.

Asistam, cel mai probabil, la o usoara racorire a mintii, o reevaluare a costurilor si o reimpartire a prioritatilor. In mod clar viitorul apartine tehnologiei inalte, acelora care si-o permit, dar deocamdata chiar si tehnica considerata depasita isi mai are painea ei de mancat pentru multi ani de acum incolo, dar evident nu ne vom intoarce la aviatia pe baza de motor cu piston, odata eliberat duhul din lampa, inapoi nu mai poate fi bagat.

Asistam doar la o optimizare de costuri, la incercarea americanilor de a-si tine pe linia de plutire cat mai multe companii si de a nu ramane intr-un singur producator, maxim doi. Pentru ca din acest punct de vedere raul a fost deja facut.

GeorgeGMT

 

Citeste si:

https://www.rumaniamilitary.ro/f-15-un-obiectiv-nerealist-pentru-fortele-aeriene-romane

https://www.rumaniamilitary.ro/sauditii-vor-152-aparate-f-15sa

https://www.rumaniamilitary.ro/alhtk

https://www.rumaniamilitary.ro/f-15x-super-eagle

https://www.rumaniamilitary.ro/f-15e-primeste-radar-aesa

https://www.rumaniamilitary.ro/americanii-continua-sa-cumpere-avioane-de-generatia-4

.

45 de comentarii:

  1. Frumoasa pasare …. ,,asta e basculanta de 16 tone cari cu el ce vrea clientu”

  2. aceste programe nu au cum să nu afecteze jsf-ul cel putin la nivel cantitativ.
    aura de copil minune a acestuia este subrezită chiar de catre parinti dar până la urmă dacă este un calcul la rece de securitate natională este de inteles decizia americanilor.

    • La nivel cantitativ? Americanii au in vedere achizitionarea a cel puțin 2000 de F-35. E putin?

      • probabil si mai multe dar nu văd să ajungă la numerele astea,nu când c-ul și a-ul nu au scăpat de „concurenta” din interior.
        35-ul este o bijuterie de avion,vârf tehnologic la care altii doar visează cu „omniroalele” lor dar undeva in
        pentagon s-a intamplat un declic.

  3. tot batranul f15 e cel mai „multirol”
    Nu stiu cum le-a dat lor 29 de mile limita de detectie fata de 200 la f15 de catre ce au rusii mai bun ca radar, inseamna ca se pot in teorie apropia de un complex de s400 si lansa ceva gen rafael spice inainte de a fi detectati, in afara de asta se descurca f15 mai bine la orice,
    si „multirolul” f35 pare ca e un avion specializat in a ataca tinte gen complexele s400 cu ce mai au pe langa ele
    si pentru daily „biznis”, ce e mai rapid, zboara mai sus, are doua motoare si raza de actiune mult mai mare daca ai de insotit vreun bombardier rusesc care zboara pe langa alaska sau canada, te poti descurca bine contra radarelor mai vechi cu electronica ta la zi, poti duce armament mai mult, mai mare, lansa de mai sus, e mai ieftin de zburat, ai piloti si tehnicieni care il cunosc foarte bine, – nu e deloc o idee rea sa iei f15 aduse la zi

  4. Mai exista și varianta ca stealth nu mai este chiar atât de invizibil ptr noile radare vhf aesa. De asta probabil un avion mai modern decât f22 și f117 are amprenta radar mai mare deși în principiu beneficiază de tehnologie mai performanta. Dar programul merge mai departe ca au băgat o căruță de bani în el. Practic el o sa înlocuiască f16 iar b ul pe tataia harrier.

  5. Intreb si eu ca un necunoscator, de ce cumpara Romania F16 daca F15 are capacitati de inarmare mai bune? Din ceea ce scrie in articol mi se pare ca F15 ar fi mai potrivit din punct de vedere al payload.

    • De rupți in cur și conducere trădătoare de aia luam f16 th. Cu f15 in curte urlau ivanii că se strica echilibrul energetic și le pleacă sfintele moaște din cripta.

    • Pentru ca F15 e mult mai scump si la achizitie si la operare. E din alta clasa iar o tara saracuta si destul de mica ca noi nu are nevoie de bimotoare puse pe un avion imens pe care nu nil permitem

      • Deci, de rupti in cur, intr-adevar 🙂

      • ba da! daca nu mai f…. banii pe socialism multiateral dezvoltat. uitati situatia din Moldova: daca eram pe granita cu armura pana in dinti… nu eram la butoane??? melescanu si dancila sa traiasca! plus hoitul de les!

      • Pai cind aveam bimotoare de la rusnaci nu erau scumpe,scumpe la operare,nu eram tot o tara saracuta si mica?Deci putem concluziona ca tot ce e din SUA e cihh si trebuie sa luam,daca luam,totul vechi,hirbuit si la mina cinspea din Portugalia si Israel si bineinteles sa fi prins ineputul razboiului rece.

    • Capătu satului

      Pt ca la acel moment nu erau bani
      Totusi de la acel moment – al deciziei de a achiziționa F 16 third hand- au trecut cativa ani
      Plus rusii erau departe

      Între timp lumea nu a stat pe loc, pana se trezeste din somnul sau zilnic conducerea militară se pot intampla multe : de ex un atac al inamicului
      La cati generali avem am putea face un batalion de generali si sa-l punem in linia intai sa faca masura capacității de lupta
      Nu s-a facut o analiza politica, militara si a serviciilor privind invadarea Crimeii si a estului Ucrainei sau analiza este praf
      La fel cu pierderea influenței in Moldova de peste Prut
      Influența este praf in lipsa oricarei capacități de a opri victoriile tradatorilor din interiorul tarii noastre

      La mintea mea, pt noi F 15 EX nu ar fi bun pt ca nu avem F 35
      Daca analiza militara strategică ar cere totusi un interceptor vânător cu viteza mare singura solutie ar fi F 15 Silent atata timp cat F 22 nu este de vanzare
      Daca am avea F 35 am putea sa luam si F 15 EX

      Sau am putea intra in programul tempest in care se pare că vor intra japonezii
      Sau poate japonezii vor doar informatii pt propriul avion in constructie
      Desi reclama engleza este exagerată
      Englezi zic de generatia 6 desi mie mi se pare ca este inferior F 22

    • @Andrei
      Nu mă pricep, dar matematica nu minte…

      48 buc F15 = 4miliarde USD rotunjit, așa
      72 piloți pt cele 48 F15 care zboară măcar
      100 ore / an = 200 milioane USD, tot rotunjit…

      Pune tu piese de rezervă, radare, motoare, etc.
      Și cât ar costa să le putem înarma la cât pot ele căra…..

      Nu că nu aș dori macar 36 buc din care 24 operaționale la orice ora.
      Poate așa ar mai urla și rușii pe bune, nu ca acum, doar de „control”…..

      • pentru noi matematica ar fi ceva mai simpla:
        24 buc. F-15 SH x 35 mil.$ upgrade la X (partial) + SLEP = 840 mil. $ F-15 nude + pachetul de operare/formare/arme – inca vreo 800 mil.$ = 1,6 mld. $
        36 piloti x 140 ore/an x 40k.$ => 201 mil.$

        Ora de zbor ar fi cam cu 50% mai scumpa decat la F-16, cu care ar avea comune motoarele si poate o parte din avionica si arme.

        • 3 escadrile de f-16 si una de f 35 ar fi mai mult decat suficient pentru noi in urmatori 20 de ani

          • pe urmatorii 10 ani, poate mai bine 3 x F-16 si una de F-15 🙂

            • F-15 are capacitate de incarcare enorma, noi nu ne permitem atatea rachete. Mie F-15 mi se pare un avion eminamente ofensiv, care va opera in tandem in F-35 si F-22 probabil. Invizibilele deschid calea, elimina radarele aeriene/ S-3/400, iar F-15 face curatenie.
              E scenariul clasic, s-a tot discutat de el. Se incadreaza el la noi? Nu prea.
              F-16 V este avionul perfect pt noi, mic, mai ieftin de operat si care poate lucra cu orice trimit americanii in zona. Decat sa cumparam F-15 as face o baza aeriana special pt ele si as insista ca americanii sa tina o escadrila-doua acolo, permanent. Marele avantaj este ca vor aduce multa munitie, pe care o vor plati ei. Si o vor improspata rapid la nevoie, pt ca doar un plin de munitie la o escadrila de F-15 sunt probabil 2-300 de rachete de toate tipurile

              • „Mie F-15 mi se pare un avion eminamente ofensiv, care va opera in tandem in F-35″
                Tocmai, ca F-35 e ofensiv.
                F-15 E Strike Eagle e varianta ofensiva, de atac. Originalul F-15 e vanator de superioritate aeriana: ” Air superiority fighter”. F-16 e definit la fel, doar ca e ceva mai lent (cu aproape 1MAch) si nu urca la altitudinile (15km) la care urca F-15 (20km).
                Am mai avut noi probleme in perioada comunista cand MIg-21 nu a putut sa urce suficient de sus… (plafon 17km).

                De acord cu varianta rotatiei USAF pe la noi, insa asta indica ca noi, la nivel de aparare aeriana, avem o capacitate lipsa. Si nu e frumos si onorabil sa faci abuz de un aliat. Ca poate nici el nu le poate tine permanent aici.

        • capatu satului

          este adevarat numai ca F 15 poate executa o gama mai larga de misiuni decat F 16, fara a lua in calcul diferenta de sarcina utila si viteza superioara, plus o rata de viraj sustinut probabil superioara – ori asta poate insemna viata pilotului militar, asa ca la mintea mea se justifica,
          totusi in lipsa F 35 si a unui orizont la conducerea noastra in care s-ar comanda acest aparat,
          la mintea mea, ar fi de preferat F 15 Silent,
          este adevarat ministresu de aparare a declarat ca el ar vrea de toate,
          dar adevaru este ca nu sunt bani,
          de aia ministeru nu stie ce avion vrea,
          va afla ministru dupa terminarea mandatului sau,
          el oricum ia salariu marit ca avut grija dragnea si coolitia de guvernare,

          • asta zic si eu.
            In plus, si de-am avea F-35, tot ai nevoie de ceva care zboara cu Mach1 in plus si mai sus cu cativa km fata de F-35, cu posibilitate de inarmare mult mai mare si mai diversa.

        • @Marius Zgureanu
          Eu am luat reper costurile pt aparate noi, și ora de zbor ,furnizate in imaginea ce face comparația cu F35.

          Totuși, 24 aparate e un nr mic. Știi ca ne place să canibalizam aparate, in loc să asigurăm piese…
          Oricum , F15 ar fi un supliment foarte ok pt noi, lg F16.
          F35 e „un avion prea îndepărtat”, pt noi…

          Zic si io….

          • eu am prevazut putin mai mult… diferenta intre reclama si realitate 🙂

            cu 24 de F-15 ai fie o escadrila complet functionala (18 functionale + 6 trase prin rotatie pe dreapta pentru reparatii/piese) fie 2 embrioane de escadrila.

            1
          • @dan
            Si eu am mai sustinut pe aici varianta F15X.
            Cu F35 nu am nimic, dar ca sa il folosesti la capacitate maxima, trebuie sa ai toate elementele a ceea ce americanii numesc „kill chain” (toata suita care face posibila, detectarea, incadrarea, ghidarea rachetelor pana la tinta inainte ca adversarul sa iti faca acelasi lucru). Cum noi nu o a avem in veci resursele de care dispun US, F35 va fi din start (mai mult sau mai putin) castrat.
            In plus, un prea ne vad conducand misiuni in spatiul rus, mai degraba o aparare disperata in fata agresorilor, la limita sau chiar in propriul spatiu aerian.

  6. pffff George m-ai facut sa oftez la fiecare paragraf cu articolul asta

  7. Cred ca americanii vor sa tina pe Boeing „la cald”, asa ca primesc si ei niste bani si politica asta nu e deloc rea.
    Costul lui F-35 va scadea cu inca 9% indreptandu-se spre $80 milioane anul viitor. Ca s-a vorbit de bani.
    https://www.defensenews.com/air/2019/06/10/lockheed-pentagon-reach-handshake-agreement-on-first-f-35-multiyear-buy/
    Unii se arata entuziasmati de cate rachete poate cara F-15. Cu cat mai multe, cu atat vor scadea performantele aerodinamice, ca asa ne invata fizica. De RCS mai bine sa nu amintim 🙂
    La ce bun sa cari atata armament, cand rusul va ranji de multumire ca te vede de la 200 km ?
    Stu Wilson poate confirma.
    Pe de alta parte, Japonia va cumpara inca 105 F-35, peste ce a comandat deja.
    Cititi bine si luati aminte!
    PS pe tabelul ala lipsesc multe alte lucruri ce pot fi facute de F-35, dar pentru ca F-15 nu stie, au fost omise.

    • „Pe de alta parte, Japonia va cumpara inca 105 F-35, peste ce a comandat deja.”

      Ca tot isi faceau unii griji de ce fac americanii cu F35-urile pe care nu le mai dau turcilor 😀

    • „La ce bun sa cari atata armament, cand rusul va ranji de multumire ca te vede de la 200 km ?”
      Pai te vede si atat, ca in urmatorul moment apar puricii pe ecrane dupa ce un F35 aflat la 25-30km (pe care nu l-a vazut) curata terenul.
      Daca astea doua zboara impreuna (si asa ar trebui) ranjetul rusului se transforma in grimasa…

  8. Este absolut normal ca americanos sa cumpere aceasta varianta.
    Cum am mai scris , o armata ca USA NU POATE RAMANE doar cu F 22 ( foarte putine ) si F 35 in dotare.
    Nici marina USA nu va sta doar cu F 35 C in dotarea portavioanelor.
    F 18 in ultima varianta va fi in continuare ( si pentru ani buni ) cumparat.
    F 16 ramane in productie doar pentru export ? Posibil dar nu e sigur.

  9. Mie F15 pur si simplu nu-mi place, e mult prea mare. Poate pt anumite misiuni americane sa fie o solutie buna, dar nu-mi pot imagina ca pt Romania un numar mic de asemenea uriasi ar fi mai eficient decit un nr mai mare de avioane gen F16.

    De asemenea mi-e greu sa pricep de ce ora de zbor a lui F15 ar fi mult mai ieftina decit F35, mai ales cind stim ca F15 are doua motoare!? Probabil ca F 35 e inca departe de intrarea in rutina si inca se cheltuie bani multi cu vindecarea bolilor copilariei.

  10. Dar daca incalti f16 cu apg83 sabr aesa de la ng, face sens sa le trimiti impreuna cu raba de 16 tone, cand pui problema de raspuns la saturatie? Intreb pe bune, zau ca nu ma pricep. Mie mi se pare ok ideea unu ochila, altu pasarila…

  11. smaranda florin

    Salut,
    Lasand la o parte criteriile politice cred ca cea mai buna solutie pentru noi ar fi fost Gripen E/F mai ales ca suedezii sunt disponibili sa ofere un transfer mare de tehnologie, ceea ce USA nu o sa faca niciodata. Aceasta solutie ar fi dus la propulsarea industriei aero din Romnania in secolul XXI. Sa nu uitam ca Saab si Boeing au castigat concursul pentru viitorul avion de antrenament al USA deci aici poate am fi impuscat 2 iepuri dintr-o lovitura. Adaug aici si faptul ca avem nevoie de submarine ne potriveam si cu iepurele nr 3 mai ales daca am fi mers pe Damen la corvete si poate pe viitor si 2 fregate noi pentru ca si Olanda vrea submarine noi si se formau niste legaturi intre Romania-Suedia-Olanda-USA. Politica din pacate este alta iar conducerea tarii este lipsita de viziune si putinta ba as indrazni sa spun ca este plina de reavointa. Aceste contracte trebuie facute pentru a aduce cat mai multa tehnologie in tara deoarece exista un decalaj urias in defavoarea Romaniei. Luati exemplu Israelul care in 7 decenii a avansat intr-un ritm fabulos si acum nu are rival in acea parte de lume

  12. Multirol pana la dog fight si manevrabilitate, unde cred este inferior lui Rafale si Su35/37. Daca l-ar dota si cu thrust vectoring, atunci da, ar fi un super aparat. Nu ca in aceasta varinta nu ar fi avion deosebit, insa ….

    • @iat
      Su 35/37 se „trag” din Su 27 parca….sper să nu greșesc…. 🙂
      Su 27 si F15 sunt ,dacă e permis să zic așa, omoloage…..
      Și F15 a evoluat ,numai că nu i-au zis F35 sau 37.

      Dacă se iau „de păr” 1 la 1, diferența o face pilotul, radar/electronica, rachetele…
      Ambele avioane sunt superbe, ca „zburătoare” , din punctul meu de vedere.

  13. uhh…fain pasaroiul. F-14 si F-15 au…un je ne sais quoi

  14. Din 1962-1989 aviatia militara a Romaniei a avut aproximativ 400 MIG 21,46 MIG 23,21MIG 29,15 IL28,14 HONG….DECI 500 aeronave de lupta fara mig 15 si sutele de elicoptere puma si aluette….si astea toate noi ..si s-a putut ca atunci eram putrezi de bogati si unde mai pui ca era de la fratele mai mare…Acum e bai mare sa intetinem cu piese sh o amarita de excadrila de f 16 luata la mina cinspea din care nu cred ca mai zboara 4patru.

  15. Salutari tuturor. Vad ca se discuta la fiecare articol cu si despre avioane care ar fi cea mai buna varianta/cel mai bun mix pentru Fortele Aeriene Romane. Fara sa ma pricep, intreb: la stabilirea celui mai bun avion pentru Romania/celui mai bun mix de avioane, nu trebuie avut in vedere si cu ce fel de avioane este mai probabil sa ne confruntam? Raspunsul meu de necunoscator ar fi Sukhoi 35, Sukhoi 30, etc si Grippen (in cazul unui conflict cu Ungaria). Nu vorbesc de Pak Fa/T50/Su 47 Berkut si alte „rebranduiri” pentru ca nu stim ce poate face decat pe hartie. S-ar putea, daca in viitorul mai indepartat punem si Turcia pe lista potentialilor adversari, sa luam in calcul chiar si F16 bl 52….Si apoi, in functie de ce am stabilit mai sus, sa vedem care sunt avioanele superioare tehnologic celor ale adversarilor? Aici e discutia. Ce avioane disponibile a fi cumparate de Romania sunt superioare tehnologic celor de mai sus? Vorbesc doar calitativ deocamdata. Clar F35. Poate, Rafelle. Daca excludem deocamdata Turcia, poate se califica si F 16 in ultimele variante (ar trebui sa faca fata Su 35). Nu stiu ce sa spun de F 15 in varianta din articol vs Su 35. La fel in cazul F 18. Banuiesc insa ca o varianta de F 15 cu multe caracteristici stealth ar fi o optiune, dar din cate stiu varianta Silent Eagle nu a intrat in productie si clar Romania nu va putea plati R&D pentru asa ceva. Concluzia mea de necunoscator? Daca luam in calcul atat Turcia cat si viitorul avion de generatia a 5-a rus, nu ne mai ramane decat F35 din pacate, varianta care ne avantajeaza si pe termen lung, pentru ca in mod clar SUA il vor pastra in serviciu activ multe zeci de ani de acum incolo (hence, disponibilitate de uprgade si pentru noi). Si acum intra in discutie banii si eterna dilema: ce e mai bine, putine avioane mai bune sau avioane „decente” in numar suficient? Hai sa zicem ca am opta pentru un avion „decent” si intr-un potential conflict prin 2025 avioanele F 15 FX si F 16 MLU romanesti ar infrunta Su 35 si Su 30, in primele cateva ore (alea decisive, in care suntem singuri cuc). Ar mai conta ca sunt in numar „suficient” daca un numar semnificativ din ele ar fi pierdute in prima/primele confruntari aer-aer, in conditiile in care si daca am merge pe mig 21 tot nu am avea superioritate numerica? Eu zic ca nu….Ok, probabil ca nici adversarii nu vor avea NUMAI Su 30 si Su 35 in cele mai avansate configuratii, mai ales ca probabil nu vor aloca cele mai bune avioane atacului initial cand e posibil sa aiba de-a face cu o riposta din partea SUA. Asta ne-ar permite si noua sa apelam la un mix HI-LOW, DAR HI-ul nostru trebuie sa fie clar peste HI-ul lor…. Deci din nou, F35….

    • Capatu satului

      Rușii au destule Su 35 in zona
      Cu mult peste nr de F 16 pe care le putem noi ridica in aer la un atac
      Se zice ca acum sunt operaționalizate astea F16, dar au venit italienii cu Ef/T ca astea F16 pana le ridici Su 30/35 fac un ocol prin nordu țării și apuca sa iasă pe la Giurgiu
      De putine zile rusii au transferat in zona și câteva A50 pt avertizare timpurie
      F15 Silent este o versiune care nu presupune modificări majore fata de versiunea de serie
      Se reduce suprafața de reflexie in special prin vopseaua aplicată, modificarea conului fuseajului și forma un pic diferită a unghiului ampenajului vertical
      Plus este vorba de anumite modificări ce se pot opera la motoare – modificări pt reducerea amprentei radar/scăderea vitezei maxime
      Cu ceva timp in urma, datorită întârzierilor in programul F35, statul Israel a insistat in livrarea de F 15 Silent
      Iar aia de la armata Israelului știu strategie militară cu mult peste ce visează ăștia pe la noi
      Aia trebuie sa știe, ca altfel dispar
      Datele cu cererile Israelul către americani sunt pe goagal

    • @nicolae,
      Nu putem angaja niște băieți de pe la Pentagon, să ne ajute si pe noi cu planificarea pe termen mediu și lung
      pt achiziții ,pe la MApN si Min. Economiei ?

      Aliați suntem, nevoile noastre sunt mai mici, cred că planificarea s-ar face mai ușor la noi 🙂

      Zic și io….

      • Daca facem achizitii doar de la ei nu trebuie sa ne batem capul prea mult.
        Daca facem chestii de capul nostru, vezi corvete & baterii de coasta, n-ar strica putina consultanta.
        La nivel de planificare pe termen mediu si lung, cred ca ai nostri stiu foarte clar ce vor, aici n-avem nevoie de asistenta. Problema e, ca de obicei, la politic. Degeaba ceri mere daca politicul iti da pere spunandu-ti sa te descurci cu ele…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *