Romania Military

Sa traiasca ma-ta nea Martin Baker! Istoria IAR 93 Vultur…

Rog muierile sensibile si persoanele cu copii in brate sa nu citeasca acest capitol, va fi foarte tehnic si foarte trist si va avea o introducere lunga si plictisitoare.
Introducere, necesara pentru a defini niste fenomene si a intelege intamplarea.

 

Cuprins trist.
Intr-o zi au inceput zvonuri ca ar fi cazut un avion, eraMartin Baker, la fel ca la primul zbor nu stia si nu spunea nimeni ceva precis, fiecare a intrat in panica si si-a inventariat zona pe care o avea in primire. Panica era mare, fiecare se vedea la procuratura condamnat ca sabotor. S-a aflat, era vorba de o dubla comanda, care facea incercari in zbor tocma pentru a determina punctul D, pilotata  de Stanica, un tip formidabil, din fericire pilotii au reusit sa sara. Se smulsese, pur si simplu, ampenajul orizontal din fuselaj, ca un copac cu tot cu radacina. Ampenajul era prins intre C42 si 43 cu o ferura de otel.
Incheiere tot trista da in coada de peste.
S-a incercat reconstructia avionului din bucatile gasite. Nu era prea usor ca totul era tare sifonat, se ungeau tablele cu sapun Cheia si se-ncalzeau pana devenea sapunul brun, era temperatura ideala de indreptat tabla. Ampenajul a fost gasit la citiva km departare fata de restul.
Comisia de ancheta a concluzionat ca ar fi fost vorba de flutter, structura s-a ranforsat si nu s-a mai intamplat. Cert e insa, ca in cadrul 42 a fost o derogare aprobata in care era ciupit cadru cu ca. 10mm, greseala, aprobata, repet, din frezare. Ruperea cadrului a plecat chiar din acea ciupitura.
Oricum eram ca o fecioara care si-a pierdut nevinovatia, ne gindeam cu totii la Starfighter, avionul ucigas.
P.S Pentru cine nu stie, din circa 900 de Starfighter au cazut cam 300 si au murit in jur de 100 de piloti.

 

 

 

Istoria construirii avioanelor IAR 93 Vulturul si IAR 99, by Neamtu-Tiganu (VII)

 

 

-va continua-

 

Un articol Neamtu-Tiganu Blog 

Exit mobile version