Romania Military

Calidus B-250 Bader

 

Calidus B-250 Bader este un nou pretendent pentru nisa antrenament-COIN/CAS care poate concura linistit cu PC-9 Pilatus si cu arhicunoscutul Super-Tucano. Mai surprinzatoare este provenienta acestuia: Emiratele Arabe Unite.

Bader in evolutie acrobatica:

Programul de dezvoltare a fost lansat in 2015, primul zbor a avut loc in iulie 2017 iar dezvaluirea publica a avut loc la Dubai Airshow din noiembrie 2017. Designerul este Joseph Kovacs de la Novaer, cel care a facut parte si din echipa de conceptie a Embraer Tucano. Novaer sunt de altfel partenerii brazilieni ai Calidus pentru acest produs.

 

Fata de Tucano, cerintele au fost putin diferite:

Tara de origine, E.A.U., a semnat deja in 2019 o comanda in valoare de 620 mil.$ pentru 24 de aparate destinate fortelor sale aeriene.

 

Specificatii:

Motor: Pratt & Whitney PT6A-68 de 1600CP
Plafon Serviciu: 9140m (fata de 10668m la Tucano)
Sarcina utila: 1796 kg
Viteza maxima orizontala: 557 km/h (590km/h la Tucano)
Distanta de operare: 1037 km (la 463 km/h) in mod atac sau 2185 km (la 519 km/h) in mod ISR
Distanta maxima de zbor: 4445 km (2855km la Super Tucano)
Anduranta maxima: 12 ore ( + 4 ore fata de Tucano)

Motorul Pratt & Whitney PT6A-68 este relativ raspandit in aceasta clasa de aeronave (similar cu cel al Super-Tucano si  IAR-825TP Triumf) si este conectat la o elice cu 4 pale.

Una dintre inovatii fata de ceilalti concurenti aparuti mai devreme pe piata, este structura realizata in intregime din fibre de carbon, ceea ce il face mai usor si ii permite o sarcina utila mai importanta.

Optiuni armament

Masa acrosata, de pana la 1,8 tone este distribuibila pe 7 piloni, ceea ce il face superior lui Super-Tucano, desi daca luam in calcul si combustibilul probabil ca ea scade in termeni reali spre 1,5 tone. Cei 7 piloni pot acomoda o combinatie de 4 bombe/rachete ghidate + 2 rachete aer-aer + rezervor de combustibil sau alt armament pe pilonul ventral. Tot la sarcina utila intra optiunea pentru o bila optronica turelata de tip L3 Wescam MX-15D.

L3 Wescam MX-15D

 

 

Avionica ambarcata este de tip Pro Line Fusion II apartinand Rockwell-Collins

Componente si functionalitati ale avionicii:
> Touchscreen multifunction display with key panel and integrated HOTAS
> Night-vision-goggle compatible
> Synthetic Vision System
> Integrated head-up display (HUD) and autopilot
> Single-pilot operation
> Advanced graphical flight planning
> V/UHF communications/navigation
> Dual advanced flight management systems
> Rugged TACAN system
> On-board maintenance system
> TCAS I; ADS-B Out
> Digital head-up display with UFCP
> High-accuracy, embedded GPS/inertial navigation system
> Three-channel distance measuring equipment to support navigation
> Integrated checklist
> Engine indication and crew alerting system
> VOR/ILS/MB
> Military identification, friend or foe (IFF) transponder
> Air data computer

De retinut ca lucrurile se misca si in acest domeniu, iar de cativa ani au inceput sa apara solutii din partea unor tari care nu aveau traditie in acest domeniu.

Cabina pilotilor – vedere pozitie instructor

Eu inca astept un design echivalent cu elice propulsoare si nu tractoare (vezi Rutan Long-EZ, Berkut540, Cobalt Co50 Valkyrie sau RFB FAN Trainer), care cel putin pentru antrenamentul de baza al aviatiei militare seamana mai mult cu platforma finala vizata. In plus, conul de bot ar fi liber pentru a instala senzori, radar, IRST sau armament iar vederea pilotilor ar fi degajata si motorul protejat in parte din spate a fuselajului. Dezavantajul major al elicii amplasate in spatele fuselajului este riscul de a lovi resturi proiectate de roata din fata la operarea pe piste sumar amenajate.

O varianta a elicii propulsoare ar fi aceea de fan intubat/carenat – solutie folosita pe aeromedelele telecomandate, pentru cei care isi mai amintesc proiectul ultrausor PJ-II Dreamer de ,acum cativa ani

sau cel al Mini-Albatrosului UL-39 Albi:

Si ca sa ne intoarcem la rolul de antrenament si CAS intr-o singura aeronava cu motor turbopropulsor, alaturi de Tucano, a alta referinta, europeana de asta data, o reprezinta familia Pilatus, cu cel mai evoluat membru Pilatus PC-21. Acesta puncteaza extrem de bine la capitolul plafon maxim (11,6km), viteza maxima (685km/h) si limite de acceleratie in  acrobatie de +8g respectiv -4g, apropiindu-se de performantele unui L-39 Albatros, Alenia M-345 sau Scaled Composites Ares 151.

Pilatus PC-21 cu numarul 100

Iata cum se compara cu Ares, Super-Tucano, B-250 si L-39C Albatros:

 

Date Ares 151 / + (+40%) EMB 314 PC-21 Pilatus B-250 Calidus L-39C Albatros
Lungime: 8,97 m /12m 11,38m 11,23m 10,98m 12,13m
Anvergura: 10,7m/14,7m 11,14m 9,108m 12,09m 9,46m
Inaltime: 3 m / 4,2m 3,97m m 3,74m 3,79m 4,77m
Suprafata aripa: 17,49 m²/24 m² 19,4 m² 15,22 m² 18.7 m²  18.8 m²
Masa gol: 1,3t/ 3t 3,2t 2,27t 3,2t 3,45t
Masa plin: 2,767 t/ 6t 5,4t 4,25t 5,2t 4,7t
Motor: P&Whitney JT15D / H.F124 PT6A-68B PT6A-68B PT6A-68B AI-25TL
Tractiune: 13.2 kN/ 28.2kN 1600CP 1600CP 1600CP 17kN
V. max: 763km/h/ 900km/h 590 km/h 685km/h 557km/h 750 km/h
V. min 145km/h 148km/h 170km/h 185km/h
Anduranta 5h 8h 24 2h21 12h 2h30
Plafon 10,67km 10,66km 11,58/7,61km 9,1km 11km
V. urcare 16,4m/s 20,32m/s 21m/s
Masa arme 975kg 1,5t/ 5 piloni 1,15t/5 piloni 1,8t/7 piloni 284kg
Dist. Decol/ateriz 600/365m 900/860m 900m/725m 630/1120m
Distanta zbor: 2200km 2855km 1333km 2400km/4500km 1750km
P/masa 0,43 0,39kW/kg 0,37
Incarcare aripa 166 kg/m2 200 kg/m2 208 kg/m2 250 kg/m2
Cost/ora: 500-1000$ 1200$ 2200$

Asta explica de ce Pilatus, in diverse competitii de achizitie a concurat impotriva unor trainere echipate cu turbofan, cum ar fi M-345 Heat. Pretul unui PC-21 in varianta trainer se invarte in jurul a 9 mil.$ (8,5 mil.eur) dupa cum s_a vazut in cazul spaniolilor, care cumpara 24 de astfel de aeronave pentru suma de 204,75 mil. euro. Francezii au cumparat si ei 17 aeronave PC-21 in 2018, sauditii 55 de aparate, australienii 45, qatarezii 24, emiratezii opereaza 25, iordanienii 12 iar elvetienii au luat doar 8, inlocuind BAE Hawk.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

Calidus B-250 Light Attack / Trainer Aircraft

DefenseNews.com

Wikipedia

Armyrecognition

Combatreform.org

 

Citeste si:

https://www.rumaniamilitary.ro/ce-a-pus-elbit-pe-a29-super-tucano

https://www.rumaniamilitary.ro/subsonex-jsx-2

http://www.rumaniamilitary.ro/avionul-de-antrenament-romanesc-un-proiect-imposibil

http://www.rumaniamilitary.ro/dilema-avioane-craiova-vs-solutia-pentru-fortele-aeriene-romane-o-noua-solutie-pentru-roaf

http://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova

http://www.rumaniamilitary.ro/proiectul-ares

http://www.rumaniamilitary.ro/scorpion-versus-ares-posibila-competitie-low-cost-cas

 http://www.rumaniamilitary.ro/alr-piranha-concept-de-avion-multirol-usor-elvetian

https://www.rumaniamilitary.ro/avioane-craiova-reloaded

Dilema Avioane Craiova vs solutia pentru Fortele Aeriene Romane! O noua solutie pentru RoAF!

https://www.rumaniamilitary.ro/microfighterul-incas

https://www.rumaniamilitary.ro/aero-f-a-259

https://www.rumaniamilitary.ro/supercroaziera-solutie-aplicabila

https://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-saker-s-1-avion-cu-reactie-personal

http://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-de-turboreactor-modular-de-antrenament-dart

https://www.rumaniamilitary.ro/leonardo-aermacchi-m345

https://www.rumaniamilitary.ro/aero-vodochody-prezinta-l-169-alca

IAR-109 Swift

https://www.rumaniamilitary.ro/leonardo-aermacchi-m345

https://www.rumaniamilitary.ro/programul-iar-99-td-incotro

 

Exit mobile version