Scorpion versus Ares, posibila competitie low-cost CAS ?

Scorpion2

Scorpion

Recent a fost prezentat de catre Textron/Cessna si Air Land Enterprises conceptul unui nou avion militar ieftin si fiabil dedicat sprijinului terestru– Scorpion. Acest avion are ca si principala caracteristica capacitatea de a asigura observatia, supravegherea si sprijinul aerian (atac usor) la costuri reduse intr-un anumit perimetru, avand capacitatea de a ramane in aer durate mari de timp si beneficiind de caracteristici de observabilitate radar redusa. Scorpion poate fi utilizat in conflictele de slaba intensitate acolo unde spatiul aerian nu este dominat de sisteme AA foarte sofisticate.

Scorpion-Bottom

Scorpion-Rear

Scorpion-Top

Scorpion-Side

Schite Scorpion

Astfel programul “Scorpion” este dezvoltat fara prea mare publicitate si are  ca tinta o piata considerata de catre Textron in plina dezvoltare. Pe langa tari africane sau in general mai sarace, care ar utiliza avionul in conflicte regionale limitate, producatorii au in vedere si misiuni de supraveghere si culegere de informatii, misiuni antiterorism, anticontrabanda si controlul frontierelor, conflicte asimetrice, acolo unde nu este nevoie de F-22, F-35 sau F-15, ci doar de un aparat solid care sa-si faca treaba  cu costuri cat mai mici.

Scorpion1jpg

Scorpion, proiectie in realitatea virtuala

Demonstratorul este un biloc bimotor turbofan din materiale compozite, beneficiind de sisteme, tehnologie si tehnici de constructie dezvoltate pentru aeronavele Cessna, cu un cost al orei de zbor de doar 3000$, autonomie de 5ore, propulsat de 2 motoare Honeywell TF731 turbofan (similar cu IA-63 Pampa ) de 18kN (4000kg forta) fiecare, iar comenzile nu sunt fly-by-wire pentru a reduce costurile.

 800px-Pampa_II_3-4ths_view_from_front

IA-63 Pampa

Durata de viata a structurii este estimata la 20.000 de ore, dublu fata de estimarea actuala pentru F-16 Fighting Falcon trecut prin programul de extindere a duratei de viata (MLU). Armamentul, in mare parte proiectile de precizie, poate fi dus intr-un compartiment intern reconfigurabil cu capacitatea de 1,4 tone, in mod de semnatura redusa radar, la care se adauga sase piloni externi, pe aripi, ridicand totalul la 2,8 tone.

tCQxeMi

Puncte acrosaj Scorpion – capacitate

Aparatul s-ar putea dovedi o mare lovitura pe o piata pe care pretul pentru avioane supersonice este deja prohibitiv pentru multe natiuni si mai ales datorita faptului ca necesitatea unui supersonic greu sau mediu nu este mereu ceruta de profilul unei misiuni. Scorpion a inceput sa fie dezvoltat accelerat dupa operatiunile aeriene din Libia, unde costul cu mentinerea in aer a unor avioane grele de suprematie aeriana, versus valoarea tintelor lovite si a sistemului AA libian, a aratat ca un astfel de avion, ieftin si nu foarte sofisticat, este exact ceea ce lipseste din arsenalul multor tari. Zborul inaugural al Scorpionului va fi executat in urmatoarele cateva luni, iar Textron il caracterizeaza ca fiind “avionul perfect”.

Payload

Cala de arme a Scorpionului

Principala concurenta in fata Scorpionului nu vine insa din partea avioanelor “clasice” ci din zona dronelor, acolo unde US Air Forces baga miliarde de dolari in inzestrare, astfel ca “inrolarea” Scorpionului in uniforma USAF este macar problematica atat timp cat americanii isi cam pun totii bani pe drone in defavoarea aeronavelor pilotate.

Insa chiar daca SUA nu vor fi intersate de aceasta ruda mai saraca a F-35/F22, este foarte posibil ca fie destui clienti prin alte zari.

tal-cover2_304

Daca Scorpion va fi privit cu interes de catre responsabilii militari ai diverselor natiuni, pentru a completa tabloul unei posibile competitii pe aceasta nisa de piata, este necesar sa aducem in scena un mai vechi pretendent al sprijinului la sol ifetin, si anume Scaled Composites Ares, concept aparut in anii ’80, bazat pe tehnologii similare civile, cu pret scazut, care asteapta si el vremuri mai bune. Practic, aparitia unei astfel de nise, dictata si de pretul si costul prohibitiv al generatiei 5 de aparate multirol, ar insemna o reintoarcere la bazele sprijinului aerian, incepand cu JU-87 Stuka si IL-2 Sturmovik si terminand cu A-10 Thunderbolt 2 si SU-25 Frogfoot, dar regandita prin incorporarea noilor noilor realitati : conflicte asimetrice, patrulare de frontiera, atacuri de precizie, misiuni anti-elicopter, anti-aviatie la altitudine medie si joasa si anti-blindate, ghidare/observatie de tir, antrenament avansat.

a-10-is-the-meanest-toughest-close-air-support-aircraft

A10 Thunderbolt 2, actualul  campion al CAS

 Este posibil ca un astfel de proiect (conceput cu costuri reduse si echipamente civile, destinat unor cheltuieli minime), pastrand principiile de intretinere si exploatare facila, cu disponibilitate ridicata in apropierea frontului, sa reprezinte in cele din urma o nisa prin care sa se incerce compensarea costurilor si completarea paletei de misiuni a avioanelor de lupta de generatia a 5-a.

ares5dj1

ARES

In cazul Ares, pentru a-l aduce in aceeasi categorie cu Scorpion si a permite misiuni similare ar fi necesara cresterea cu aproximativ 40% a dimensiunilor sale, pastrand proportiile. Aceasta redimensionare completata de remotorizare, adaugarea de radar, arme si electronica, ar putea constitui un produs de succes ca platforma de baza pentru trainer-ul avansat subsonic/transonic (sau chiar supersonic) dar si pentru un avion de atac usor! De remarcat ca nici Ares nu are comenzi fly-by-wire sau electronica complicata, beneficiind insa de o agilitate comparabila cu a avioanelor instabile aerodinamic.

0271164

Ares cu cala interna

            Cala interna a Ares ar putea transporta un volum cu proportional mai mare de arme sau dispozitive, costul e si mai redus deoarece Ares este monomotor comparativ cu Scorpion, e foarte manevrabil (design pentru +8G dar limitat momentan la 6G), are capacitatea de a sta in aer 5 ore si a decola de pe 365m de pista, avand o viteza minima de 145km/h. Cu o crestere a dimensiunilor cu 40% ar rezulta practic un avion din gama IAR-99, cu o crestere in greutate estimata proportionala sau superioara, data de materialele mai rezistente si de protectia suplimentara. La noile dimensiuni si aripile ar putea beneficia de piloni standard pentru acrosaje armament si rezervoare, nemaifiind nevoie de variante speciale, miniaturizate, asa cum fusese propus pentu prototip.

151_ARES_003_medium

ARES cu senzori de teste

Noul Ares ar putea permite, la nevoie, tinand cont de rolul de platforma pentru tun pentru care a fost proiectat care implica si zborul la altitudini joase, folosirea altor materiale in locul fibrei de sticla si a spumei de polistiren, avionul capatand o alta rezistenta la tirul cu arme usoare de calibru maxim 20mm. Astfel, pentru o varianta specializata de atac la sol, cabina si alte puncte nevralgice ar putea fi blindate cu titan si blindaj ceramic, dupa modelul vazut la A-10, Su-25 iar mai nou pe elicopterele de atac, fara insa a ajunge obligatoriu la acelasi nivel de protectie, avionul fiind mai mic si mai mobil. Ar putea fi insistat insa pe materiale absorbante radar si pe o semnatura infrarosie a motorului cat mai redusa.

ace-combat-assault-horizon-258

SU-25 Frogfoot, celalalt campion CAS

La noile dimensiuni si remotorizare, ARES ar avea avantajele:

  • Creste capacitatea calei de arme/combustibil,
  • Se poate creste calibrul tunului Gatling la 30 mm GAU-8 Avenger (exact cel de pe A10) in locul celui de 25mm General Electric GAU-12/U original. Un astfel de tun este cea mai putin costisitoare arma in lupta impotriva mijloacelor aeriene si terestre blindate ale inamicului, acolo unde zborul la altitudini joase nu este interzis de mijloace AA puternice (ZSU-Shilka, Ghepard, Tunguska).

gau-8-avenger-gatling-gun

GAU-8 Avenger

untitled

Si rezultatul pe tinta al Gatling-ului antitanc

  • S-ar putea adauga si radar compact, similar ELTA (EltaEL/M-2032 si ulterior AESA) recuperabil de pe MIG-21 Lancer si putin modernizat, deoarece conul botului la ARES are un profil mai bombat decat cel de pe Scorpion. Avionul ar putea de asemenea integra un sistem derivat din SOCAT (Sistem Opto-electronic de Cercetare si lupta Anti-Tanc), capabil atat de lupta aer-sol cat si aer-aer, sistem care ar putea fi suplimentat de radar.
  • Raza de actiune ar putea creste semnificativ, in functie si de consumul noului motor
  • Ar putea fi realizat din materiale mai rezistent la impactul cu proiectile de calibru mic, s-ar putea blinda cabina si cateva sectiuni mai expuse

 arestwinseat

Ares biloc/trainer – schita

  • Ramane de rezolvat problema vitezei, poate prin reproiectarea botului sau a unor sectiuni de aripa, sau doar prin instalarea unui motor mai puternic, cu alt regim de lucru. Un motor capabil si de postcombustie pornind de la 20-22kN forta ar putea sa-l propulseze in aceeasi gama de viteze cu IAR-93B Vultur. ARES, daca ar fi re-dimensionat pastrand proportiile, ar primi un motor mai puternic, poate chiar Viper 633-4 cu postcombustie de 22,2kN forta (pret 600.000$) sau eventual General Electric J85-GE-21B, 22.2 kN (pret probabil pana la 1mil.$), in varianta de antrenament, sau chiar un Honeywell F124-GA-100 turbofan, 28.2 kN (3 mil.$ bucata) pentru varianta de CAS si politie aeriana, o dublare a puterii la cresterea cu 40% a dimensiunilor putand duce la un regim de zbor apropiat de Mach1, daca forma aerodinamica o permite. Cel mai compact dintre motoare este GE J-85, de doar 1,3m lungime, 0,45m diametru si greutate de 190kg, avand performante similare si postcombustie fata de Viper RR, la 2/3 din dimensiunile si masa acestuia. Exista deja destul de multe motoare turbofan pe piata cu caracteristici acceptabile si preturi accesibile, nu neaparat civile, desi pastrarea componentelor civile ar fi in continuare un avantaj.

Rolls-Royce Viper Mk 632-41

Motorul Viper RR 632-41, cea mai accesibila varianta pentru noi

Cat despre Viper RR, ma intreb ce s-a intamplat cu perechile de motoare cu si fara postcombustie, putin uzate, demontate de pe zecile de IAR-93 retrase nejustificat de timpuriu din serviciu. Probabil ca cel putin o parte dintre ele, care nu au fost vandute deja, s-au constituit intr-o rezerva de motoare si piese de schimb pentru IAR-99. Au fost construite 65 de IAR-93 A si MB echipate cu motoare fara post-combustie  Viper Mk 632-41 (deci aproximativ 120 de motoare disponibile daca tinem cont si de accidente) si 34 IAR-93B echipate cu versiunea cu postcombustie Viper Mk 633-47 (deci 64 de motoare, tinand cont de cele 2 accidente cu aceasta versiune de IAR-93 ), rezultand un total de 180 de motoare. Chiar ar fi interesant de vazut ce s-a intamplat cu acest numar imens de motoare! Un motiv suplimentar este faptul ca exista si o solutie de modernizare a motorului, majorand cu 10-15% puterea si scazand consumul de combustibil, in paralel cu o crestere probabila a timpului intre revizii.

500px-AIE3_ARES_3

Ares negru-rosu pentru filmari

Tabel comparativ Ares, IAR-93, IAR-99 si Scorpion versus o estimare grosiera al ARES+ cu cresterea cu cca 40% a dimensiunilor sale :

Date actuale

Ares

Ares+ (+40
%)

IAR-93

IAR-99

Scorpion

Lungime:

8,97 m

12m

14,85m

11m

13,26m

Anvergura:

10,7m

14,7m

9,3m

9,85m

14,4m

Inaltime: 3m

3 m

4,2 m

4,5m

3,9m

4,3m

Suprafata aripa:

17,7 m²

24 m²

26 m²

18.7 m²

 

Greutate gol:

1,634 t

3t

5,7t

3,2t

5,3t

Greutate incarcat:

3,040 t+

6t+

10,9t

5,5t

9,6t

Motor:

P&Whitney JT15D

Honeywell F124

2xViper

Viper Mk632

Honeywell TF731

Tractiune:

2,900 lb (13.6 kN)

28.2 kN

17,8/22kN

17.8 kN

2x18kN

Viteza:

763km/h

1000 km/h?

1089km/h

865km/h

833 km/h

Distanta:

2200km

3200km

1320km

1100km

4400km

102_iar-93

IAR-93 Vultur

Daca la sfarsitul anilor ’80 pretul estimativ al unui Ares era la aproximativ 5 mil.$, probabil ca acelasi avion, la o scara cu 40% mai mare si echipamente suplimentare (luand ca etalon avionica MIG-21 Lancer) nu ar trece in varianta standard de un pret actualizat de 15 mil.$ (cca 6-7 mil.$ avionica, 1-2 mil.$ motorul, 7 mil.$ carcasa), probabil maxim 17 mil.$ pretul in varianta multirol de atac usor si maximum de protectie. Probabil ca si pretul Scorpionului va fi undeva tot in jurul valorii de 20 mil.$, probabil putin mai scump datorita incorporarii a doua motoare in loc de unul. Iar costul orei de operare speram sa ramana in jurul valorii propuse, de 3000$, cel mult 4000$, pentru comparatie A-10, cel mai ieftin de operat avion din inventarul US Air Force actualmente situandu-se la 18.000$ ora iar pretul de achizitie situandu-se la 20 mil$ pentru o structura revitalizata, la mana a doua.

O solutie interesanta a problemei inlocuirii motorului pentru ARES-ul sau Scorpionul romanesc este cea a reutilizarii caorva zeci dintre motoarele Viper RR de pe IAR-93, solutie prezentata mai sus, care ar reduce aproape la zero costul motorului, ieftinind spre 12-15 mil$ pretul ARES-ului “romanesc”.

deepbluehorizon_2011_12_rare-scaled-composites-ares-151_jet

Noi senzori in partea frontala a Ares-ului, probabil destinati masuratorilor in teste

Referitor tot la alternativele Romaniei, am prezentat si in trecut diverse variante de avion multirol usor si antrenament care sa reduca simtitor costurile unei forte aeriene complementand in acelasi timp un parc mult mai redus de avioane multirol de ultima generatie, costisitor de achizitionat si operat, si care astfel ar putea fi eliberate de misiunile de politie aeriana si sprijin apropiat la sol, focalizandu-se pe pastrarea suprematiei aeriene : “F20/F5G Tigershark – o varianta interesanta pentru Fortele Aeriene Romane”, « IAR SC, XT sau nimic la avioane Craiova », « Proiectul Scaled Composites Ares », « Avionul de antrenament romanesc, un proiect imposibil? », « MIG-21 Lancer o solutie inca viabila pentru Romania », « Dilema Avioane Craiova versus solutia pentru fortele aeriene romane » .

Noul look (decembrie 2011) al ARES

Atat Scorpion cat si Ares s-ar putea usor incadra in cerintele MApN, mai ales ca flota firava de avioane multirol supersonice nu ar permite executarea concomitenta a unui spectru larg de misiuni iar bugetul MApN pentru achizitii si operare este printre cele mai firave din intreaga Uniune Europeana. In cativa ani, maxim 10, chiar si IAR-99 vor trebui inlocuite ca o alta generatie si poate lucrurile ar trebui planificate inca de acum, desi numarul de avioane multirol prevazute a ramane in dotare este extrem de redus, impactand si numarul de avioane de antrenament, daca ele nu vor avea si performante de multirol usor. In plus, simplitatea acestor aparate, bazate majoritar pe componente civile, le-ar face usor de integrat in industria noastra, putand gasi o solutie de productie in tara cu sprijinul firmei proiectante, daca ar exista perspectiva unei comenzi mai serioase din partea MApN dar si pentru export. In ceea ce priveste varianta « autohtona », romaneasca, prin redimensionarea avionului ARES dupa cazul de mai sus, am putea acomoda pachetele radar si electronica de pe cele 60-70 MIG-21 LancerB si 24 LancerC (aer-aer) ce vor fi scoase din serviciu, fiind pacat sa pierdem electronica israeliana putin uzata si capabila de lupta aeriana dincolo de raza vizuala. Asta ne-ar reduce si mai mult costurile pentru versiunea Light Attack, cel putin pentru primele exemplare…

500px-AIE3_ARES_6

Zeul razboiului in actiune

Cert este ca din 2009 Ares a fost reactivat pentru teste iar la sfarsit de 2011 executa zboruri pentru US Navy se pare, cu antene suplimentare montate pe el, posibil la baza Naval Air Warfare Center/Pax River in Maryland. Iar alaturi de el, Scorpion se pregateste sa intre in paine.

 

Intre timp AMTA (PRE-CONCEPT AVION MULTIFUNCTIONAL PENTRU ANTRENAMENT AVANSAT) al nostru a cam facut purici, sau mai degraba s-a acoperit de praf… Studiul aici.

Ares si Scorpion au fost dezvoltate deja, ultimul are dimensiunile  IAR-99 (sau daca vreti ale IAR-93) si are cam aceleasi performante. Al nostru era prost si inutil daca-l construiam si perfectionam, al americanilor va fi bine vandut si va asigura slujbe bine platite, pentru ca, nu-i asa, americanii chiar sunt baietii destepti, noi suntem doar baieti de baieti si cumparam avioane neaaparat de import si la mana a treia, sa facem cu ele, Dumnezeu stie ce, ca Forta Aeriana e clar ca nu mai putem face.

AMTA5

AMTA

Intre timp polonezii, da, iar astia, au evoluat de la Bielik la un nou proiect similar, si anume Grot2, concept recent prezentat publicului.

 grot2

Grot2

Inteleg ca suntem saraci, dar nu pricep nici in ruptul capului de ce trebuie sa fim si cei mai prosti din curtea scolii!

 

 

Alte articole si surse:

http://theaviationist.com/2013/09/20/cessna-textron-scorpion/#.Uj1WidLIbDU

http://www.rumaniamilitary.ro/aripi-romanesti-iar-xt

http://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova

 http://www.tehnomil.net/2013/09/16/un-avion-pentru-cei-mici-episodul-2/

Romania Military Productions

(Marius Zgureanu & George Taslauanu)

 

 

 

 

 

48 de comentarii:

  1. noi am putea folosi IAR-99 sau IAR-93 in variante modernizate pentru atac la sol, sa zicem vreo 36 de avioane + 48 MiG-21 Lancer II + 24 F-16…si cred ca toata treaba ar costa maxim 2-2.5 miliarde…si le-am pozitiona asa Campia Turzii: 12 IAR-99/93 CAS+12 Lancer II; Bacau: 12 IAR99/93 CAS + 24 Lancer II; Fetesti: 24 F-16 + 12 IAR-99/93 CAS si la deveselu/ craiova: 12 Lancer II…dupa cand vine F-35(daca o veni) sa ajungem la 48 F-16 si 24 F-35

    • Ca sa poti efectua misiuni de atac la sol trebuie in primul rand sa controlezi spatiul aerian, daca nu vrei ca aparatele tale de atac la sol sa devina din vanator, vanat.
      Ce zici tu, dupa este condusa tara asta, este total SF.

      • pai si nu crezi ca spatiul aerian ar putea sa fie controlat de 48 lancer 2 si 24 f-16? si sincer nu mi se pare SF…este SF cat timp e condusa de gainarii astia, dar pentru capacitatile Romaniei este chiar viabil si necesar acel numar de avioane

  2. Articol foarte interesant, da’ ma uit la avioanele astea cum se uita fetita cu chibrituri la pomu’ de craciun!
    Cat despre fraza ”Inteleg ca suntem saraci, dar nu pricep nici in ruptul capului de ce trebuie sa fim si cei mai prosti din curtea scolii!”, nu suntem nici saraci si nici prosti!
    Trebuie doar sa incepem sa pricepem ca suntem PROST administrati.
    Daca vom rezolva aceasta problema de perceptie automat si privirea se va indrepta spre cel/cei care administreaza aceste situatii (asa zisa saracie si prostie nationala).
    Pasul urmator ar fi , din punctul meu de vedere reintroducerea pedepsei cu moarte, cautarea si retinerea vinovatilor si apoi ambalarea decenta a gatului celui gasit vinovat de tradare cu un superb colier de canepa .Sau plimbarea pana la ZID unde un pluton simpatic va trage la comanda FOC a unui locotenent tinerel cu mustacioara niste 7,62 sau 5,56 direct in tinta piept tremuranda a unui actual politician care exact in momentul de fata lalaie vorbe goale unui popor satul de minciuni!
    Avem o tara bogata , oameni destepti dar nu ne folosim de aceste lucruri pentru ca niste hoti ne conduc cu succes!

  3. off

    „Ministrul Duşa spune că aceste aparate vor avea o durată de viaţă de 20 de ani. Ele vor fi modernizate, vorbim de motoare noi, de un sistem electronic şi de armament de ultimă generaţie.”
    (e vorba de F-16 normal)

    E veche asta?

  4. Aceste avioane sunt subsonice.Pentru misiuni de politie aeriana ai nevoie de un supersonic ca sa poata intercepta orice aeronava, inclusiv cele care se deplaseaza la viteze supersonice.

  5. De al nostru IAR XT s-a ales praful definitiv sau se mai aude ceva?

    • Pai din comanda de la DPA catre Avioane Craiova de anul asta, in care se aduce un IAR-99 la standardul Soim iar motorul are doar parte de revizie si nu de upgrade… e cam clar ca tot la Soim ramanem deocamdata.

      • Interesant mi se pare faptul ca USAF-ul nu este interesat de proiect asa ca ma gandesc ca TEXTRON/CESSNA asteapta cu sufletul la gura sa cumpere cineva licenta iar pentru noi ar fi o ocazie nesperata de a salva ce a mai ramas din industria aeronautica , pentru aviatia militara 48 de aparate ar insemna foarte mult ,resursa de 20000 de ore este fenomenala

        • Asta am incercat si eu sa sugerez cu articolul… cu un minim de interes am putea avea acces la o tehnologie mai simplu de integrat la noi, producand niste aeronave care incorporeaza si tehnologie civila, astfel ca am putea avea si productie duala civilo-militara. Si totul la un pret apropiat de al unui elicopter MI-17… sau PumaNaval.

          • un alt avantaj ar fi faptul ca s-ar putea remotriza IAR-99 cu motorulTFE731 care este mult mai nou ca RR VIPER si continuarea acestui program care fara o remotorizare moare
            si sa zicem 48 de f-16(daca asta s-a vrut)48 de SCORPIONI SI 24 de IAR99 remotorizate
            DECENT pentru o tara ca ROMANIA

    • Halbumu Expomiluias pa toti, moama ce da armament mancatzash 🙂
      L-au expus pe Dusa la ExpoMil.
      Si Panhard-tuias ala, ce da fer vechi iese din ala, sarumana 🙂
      In rest poze, machete si autospeciale. Armata de pompieri si interventii la dezastre naturale.
      Si handilaul ala egzplica si pune mana pe un Iveco, auziti mah, ala e noul TBT mancavash 🙂

    • Hau! Ala e unul din alea doi’spe Panharduri de tocmai intarira fortele fortelor noastre armate! Deci afara de ala expozatu’ mai avem inca un’spe in rezerva strategica sa nu stie dusmanu’ de ele…

  6. GeorgeGMT ai scris tu articolul s-au l-ai preluat? Este foarte bun si foarte interesant.
    Eu o sa vreau sa fac o mica precizare (pe care am mai facut-o) referitoare la proiectul AMTA pentru ca vad ca multa lume (adica toata exceptand cei implicati) inca este confuza cu referire la ce a fost proeictul, cine l-a initiat si ce se dorea cu el.
    In primul rand:
    1) Proiectul AMTA nu a fost lansat de nici un organism al statului si nu a avut nici finatare speciala. AMTA a fost introdus in competitia PNCD2 din 2008 de catre un inginer de la INCAS care dorea ca acest proiect sa permita conservarea si aducerea la zi a prodedurilor si metodelor de proiectare folosite in programe 99,93, supersonic etc. precum si integrare in ele de noi unelte (CATIA, CFD etc.)
    2) Scopul proiectului nu era de a realiza un prototip, productie de serie etc, pentru ca finatarea era insuficienta(2 mil lei aprox 500000 Euro ) si timpul prea scurt (3 ani) pentru a se duce la capat un astfel de program. Scopul AMTA era insa sa se faca toate calculele initiale (de aerodinamica, dinamica zborului) si proiectarea initiala in asa fel incat la sfarsitul celor 3 ani sa existe o configuratie pregatita pentru a fi folosita in etapele ulterioare ale unui program de proiectare (teste in suflerie, mock-up etc) daca ar fi aparut surse de finatare pentru a se continua cu aceste etape (orice impresie are Nicusor un test in suflerie nu este ieftin iar la 99 doar, s-au facut vreo 3000).
    3) Din pacate in 2009, asa cum a devenit traditia in programul PNCD, fondurilor tuturor proiectelor au inceput sa fie taiate, etapele de lucru reduse. Asta s-a intamplat in fiecare an pana in ultimul an cu toate proiectele PNCD2. Fondurile pentru AMTA au fost reduse in total cu aproape 60%.
    4) In conditile acestea mare parte din oamenii care trebuiau sa lucreze la AMTA au fost directionati spre proiecte care le acopereau macar salarile si in final doar vreo patru oameni au mai lucrat efectiv la proiect. Proiect care oricum fusese ciuntit prin eliminarea de etape. Autoritatea care administra PNCD asa intelgea sa scada fondurile elimina etape cu totul fara sa tina seama ca munca dintr-o etapa era esentiala pentru etapa urmatoare.
    5) AMTA s-a terminat in 2011 odata cu celelalte proiecte din 2011. Tot ce s-a putut face au fost un model structural in CATIA (sursa tuturor pozelor), calcule de performante si calcule preliminare de aerodinamica, stabilitate si control
    6) S-a incercat reinitierea de doua ori a munci de la AMTA in alte doua alte proiecte. Prima propunere a fost respinsa.
    Cam asta este cu AMTA nu este deloc un proiect in care vreun oficial al guvernului roman sau din conducerea armatei sa se fi implicat si sa fi investit vreun ban.

  7. @MariusZ

    Pana se mai screm astia cu alta generatie de avioane pt CAS se renunta cu totul la idee in favoarea dronelor male stealth blah blah blah…ca e mult mai ieftin sa scoti pilotul din ecuatie. Sau drone de supraveghere in combinatie cu munitie inteligenta cu datalink si bataie lunga cu loitering deasupra zonei tinta gen Delilah lansata de pe alte platforme, unul vede de deasupra si altul loveste de la mama dracu.

    ” despre Viper RR, ma intreb ce s-a intamplat cu perechile de motoare cu si fara postcombustie, putin uzate, demontate de pe zecile de IAR-93 retrase nejustificat de timpuriu din serviciu.”

    He heee…da’ toa’rasii din ce sa-si alimenteze conturile 🙂
    Bre, lasa intrebarile astea ‘egzistentiale’, vrei sa te calce vreo masina cand treci autostrada in scara blocului sau in lift?

    „Probabil ca cel putin o parte dintre ele, care nu au fost vandute deja, s-au constituit intr-o rezerva de motoare si piese de schimb pentru IAR-99.”

    Cat de probabil o fi asta cu rezerva de motoare 🙂 hai sa dam cu zarul 🙂 le-or fi stocat tot pe MK sub aer-liber 🙂 facem pariu?

    „Chiar ar fi interesant de vazut ce s-a intamplat cu acest numar imens de motoare”

    Cel mai probabil nu le mai avem. De ce…he heee…numai pt initiati 🙂 dar putem banui ce s-a intamplat cu domnisoarele motoare…

    „Atat Scorpion cat si Ares s-ar putea usor incadra in cerintele MApN”

    Bre, iar incepi cu prostiile? Iar incepi 🙂 ?

    Care „cerintele MApN” muica 🙂 ?!?

    Numa matale ceri avioane, ei ‘n-are’ nevoie …

    „In cativa ani, maxim 10, chiar si IAR-99 vor trebui inlocuite ca o alta generatie”

    Ihi, sigur…

    Mai au 20 de trainere si or sa aiba 12 fightere, de cate trainere ai nevoie pt 12 fightere si 15 piloti?
    De vreo 3-4? Asa ca alea 20, cu ceva reparatii or sa-i tina mult si bine. Au sa si vanda, noroc ca nu le cumpara nimeni.

    „si poate lucrurile ar trebui planificate inca de acum”

    🙂 🙂 🙂 Hai sa-tz spui eu planificare:
    2030: planification start -> 2035: 4 trainere din import cu mentenanta in afara -> 2040: planification end

    Astia nu mai cumpara nimic pana in 2022, vezi la Uscate ce planuri marete de achizitii are pana in 2022 To’asu’ Generalisimus Brigadex (neaparat)Doctor Mihai Silviu Popescu in Revista Lui Fortele Terestre Nr 2/2013:
    se termina de cumparat cele 7 Piranii sa faca dreacului cele 31, or sa puna aruncatoare de 120mm pe MLiuri si se mai pomeneste ceva de rachete AT, niste tractoare de evacuare si poduri mobile de asalt pe sasiu TR 85 M1.

    Vor sa initieze programele TBT si Autoturisme de teren blindate si neblindate tip usor.

    Si se mai gandesc, in limita fondurilor, la „echipamente pentru realizarea capabilităţilor ISTAR, echipamente de comunicatii, sisteme de avion fara pilot – UAV, obuzier cal.155 mm autopropulsat, echipamente specifice ECAT, armament de infanterie tip NATO, armament şi echipamente pentru forte speciale, echipamente si utilaje de geniu, punct de comandă tip brigada, echipamente CBRN, platforme de transport multifunctionale”

    Si gata, s-a ‘restaurat’ capacitatea de lupta a Armatei Romane 🙂 🙂 🙂
    Au venit aia cu lupele, pensulele, solventii, bisturiul si aracetul si au facut ‘neste’ restaurare. Creca acu restaureaza si niste sabii daco-romane pt fortele speciale…

    Deci pana cel putin in 2022:
    TR85M1 ESTE MBTul, de acum si pana la sfarsitul lumii, in vecii vecilor Amin
    SA6/SA8/CA94/95 SUNT rachetele AA
    artileria tractata, cata o mai fi, daca nu se gandesc sa renunte la ele
    LAROM alea ‘care este’, nici mai multe nici alte proiectile cu bataie lunga gen Lynx
    Daca or cumpara vreun ATROM sa zicem merci
    TBTuri…le-a luat niste ani pt 31 Piranii..cat o mai lua sa ‘inceapa’ si sa IMPORTE inca 31…

    Asa ca ce aberezi 🙂 matale cu avioane noi de CAS, modernizare de Soimi si de motoare Viper, planificare succesor pt IAR99…vise taica…vise 🙂

    • Pai vor putea sa inlocuiasca in cativa ani cele 22 de IAR-99 cu 2 Ares, nu asta-i matematica aplicata armatei romane de 24 de ani incoace?

      • @MariusZ
        Cele 22 le vor inlocui cu 2-3 trainere de import nu cu doua avioane de CAS. Si pt 12 avioane si 2 trainere n-are rost sa mai tii nici scoala 🙂 dar probabil o vor pastra dupa logica „cat mai multi ofiteri, cat mai multe functii, salarii si pensii la toata lumea ca e banul public”, pt ca judecand dupa politica de „achizitii” astia de armament chiar nu au nevoie: TRul mai tine 30 de ani, mai prind cateva generatii pensia 🙂

        Dar am asa un feeling ca IAR99 o sa bata Mig15 la longevitate in politia aeriana 🙂

  8. ESTE SI NU ESTE OFFTOPIC, DAR ACUM CEVA TIMP AM PROMIS NOUTATI CU ARCA SPACE.,ASA CA VA DAU LINKUL COMUNICATULUI SI VEDETI CA MAI SUS CU FRO DOO ARTICOLE AVETI SI FILMUL LANSARII, PE CARE L-AM PRIMIT MAI TARZIU.
    http://suntemromania.blogspot.ro/2013/09/246primul-zbor-arca-space-romania-din.html

  9. Parca auzisem ceva de Alenia prin muntii nostri ,dar nu mai stiu unde ,, mai demult …In rest e foarte fain ”Aresu” il prefer vizual fata de ”Scorpion ”,mai ales ca e semnatura de design Rutan ,, Biloc de antrenament , nu prea stiu cum l-ar putea croi , dar totusi ”Grotul” ar fi ceva de luat in seama , eventual chiar o colaborare …desi cred ca pana la urma tot @”Airmachi ”,[sau ”yak’] ,peste vreo 20 + ,de ani , dupa ce or trecut prin mana priceputa a portughejilor, om avea si noi , in sfarsit , oportunitatea de a ”achiesa” la vreo 4-5 buc. asa , pt . sufletelu guvernului din vremea future-itoare …

  10. Salut fratilor,
    vad ca suntei multi prin irlanda, pai si eu
    cum facem sa ne vedem
    si … frumoase avioane, pacat ca nu in curtea nostra, tanjeam in tara sa aud unul cum toarce motorul, dar de unde, saracie mare in curtea nostra.

  11. Ideea aici era sa….ce? Sa mergem la americani saii rugam daca ne vand aparatul lui Rutan, si apoi sa il copiem adaptam?

  12. Pingback:Calitatea e si in numar: Strike Lancer - Romania Military

  13. Pingback:Calidus B-250 Bader - Romania Military

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *