Șoc la Varșovia!

Karol Nawrock

Președintele Poloniei, Karol Nawrock, a blocat prin veto participarea Poloniei la programul SAFE. Varșovia avea pusă de-o parte cea mai mare suma prin SAFE, aproximativ 44 de miliarde de euro.

Motivația lui a fost faptul că finanțarea prin SAFE poate fi oprită oricând de Comisia Europeană  (pe model PNRR) dacă anumite criterii nu sunt îndeplinite și că, cităm:”Securitatea Poloniei nu trebuie să depindă de decizii străine. Numai un popor care reușește să-și asigure propria securitate rămâne cu adevărat liber.” Securitatea Poloniei depinde de decizii străine, țara importand masiv armament și fiind total dependență de Uniunea Europenă și NATO.

Evident că atitudinea președintelui polonez este una strict politicianistă și nu are legătură cu apărarea Poloniei ci cu mici și meschine calcule politice, mai exact cu ceea ce crede el că ar putea să-i aducă voturi lui și partidului sau conservator de dreapta PIS.

La sfârșitul lunii februarie, legea SAFE a fost aprobată de parlament iar cu această ocazie premierul polonez, Donald Tusk, a explicat că peste 80% din sumă urma să fie investită în contracte cu firme ploneze și că 12 mii de companii locale ar fi fost implicate.

Liderul partidului PIS a făcut propagandă anti-SAFE mult timp, declarând că acest program de înarmare al UE ar fi sub influența Germaniei, cu alte cuvinte, conform PIS, SAFE ar fi un program sub influență germană și care ar duce la creșterea puterii Germaniei în UE și deși companiile germane vor fi de fapt marile câștigătoare ale SAFE, nimeni nu obligă pe nimeni să cumpere din Germania. Germanii vând pentru că au o gamă variată de produse și oferă calitate foarte bună.

În locul SAFE, președintele polonez propune un alt plan alambicat de înarmare numit SAFE 0% și care are la baza o soluție cu totul neobișnuită și nefolosită de nimeni până acum și anume împrumuturi cu dobânda zero de la Banca Centrală a Poloniei, care ar urmă să finanțeze achizițiile militare din rezerva valutară a țării, inclusiv cea de aur.

Repet faptul că banca centrală nu poate imprumuta direct statul și nici n-am auzit ca rezerva valutară să fie folosită pe post de buget de achiziții pentru guvern.

Donald Tusk încearcă acum să ocolească veto-ul președintelui polonez și vineri guvernul sau a adoptat o rezoluție care să ocolească necesitatea unei legi pentru SAFE și are în vedere folosirea Băncii Naţionale de Economie (BGK) – o entitate bancară de stat specializată în gestionarea fondurilor pentru infrastructură. Astfel bani vor merge via BGK direct către un fond specializat al forțelor armate poloneze.

Tehnic este fix același lucru, dpdv legislativ lucrurile pot fi mai complicate, manevra guvernului fiind susceptibilă să fie atacată de președinte la Curtea Constituțională și de asemenea s-ar putea că ministerul de interne polonez să nu poatea beneficia de fonduri.

Se poate observa că în Polonia parlamentul nu poate trece peste președinte, precum în România, prin trimiterea la semnarea a aceluiași proiect de lege respins inițial. La București dacă parlamentul retrimite proiectul de legea președintelui pentru semnarea a două oară, fără să existe modificări în conținutul proiectului de lege, președintele este obligat să-l promulge.

Ca să explicăm încă o dată de ce programul SAFE este foarte important pentru țările europene, ei bine, acest instrument financiar acordă împrumuturi nu granturi, dar oferă o linie de credit în condiții foarte avantajoase pentru țările participante, în sensul în care dobânda este mult mai mică decât ar putea statele beneficiare să se împrumute de pe piața liberă, există o perioada de grație (în care nu se plătesc rate la împrumut) de zece ani, iar perioada de rambursare poate fi de maximum 45 de ani.

Aceste condiții sunt intradevăr foarte bune pentru oricine. În unele țări, cum ar fi Franța, Italia sau Ungaria nici nu este nevoie de o lege specială pentru SAFE, instrumentul financiar european fiind considerat doar o altă modalitate de a finanța deficitul bugetar sau datoria statului respectiv.

În România a fost nevoie de o lege specială, care a fost deja adoptată fără probleme, iar Bucureștiul are deja două programe semnate prin SAFE: sistemele anti-aeriene MANPADS Mistral 3 și de curând contractul cu Iveco pentru ultimele 860 de camioane militare.

Revenind la Polonia, acesta țară a înființat cu ceva ani în urmă un fond special destinat strict înarmării Poloniei alimentat parțial din profitul Bnacii Naționale, ceea ce este perfect legal.

Doar că o mică parte din acest profit merge direct către Fond, restul se duce la bugetul de stat, astfel încât dacă tot profitul Băncii Centrale va fi alocat către Fond, va însemna de fapt că fondul va fi alimentat din bani bugetului de stat și va genera acolo o gaură care va trebui acoperită din alte surse, practic iau banii dintr-un buzunar și îi mută în altul, numărându-i cu această ocazie de două ori.

În România, ca exemplu, profitul BNR merge direct la bugetul statului. Ei bine, președintele polonez propune acum că acest fond să fie baza programului SAFE 0% și să fie alimentat în continuare de profitul băncii naționale dar este foarte evident că sumele vărsate anual în acest fond de banca națională a Polonie nu se apropie nici măcar tangențial de suma de 44 de miliarde de euro (că atunci nu mai aveau nevoie de SAFE).

Restul de finanțare ar fi să vină din emitere de bonduri (datorie adică) sau acordarea de credite către fond de către Bank Gospodarstwa Krajowego care ar urmă să fie și depozitara fondurilor.

Evident că totul este lipsit de logică pentru că nicio banca comercială nu poate susține un astfel de efort financiar și te poți întreba cum crede președintele polonez că o bancă normală va putea să se împrumute de pe piața liberă pentru sume de ordinul zecilor de miliarde de euro. Nu mai discutăm aici despre rate ale dobânzi primite de pe o piață liberă care în mod clar nu are garanția UE.

Bank Gospodarstwa Krajowego este o bancă comercială poloneză cu capital de stat (un fel de CEC) care se ocupă în principal de finanțarea dezvoltării economiei naționale, adică un fel de Banca Europeană pentru reconstrucție și dezvoltare, în varianta poloneză.

Ce va face guvernul polonez în continuare rămâne de văzut, ceea ce putem constata este că politicianismul și meschinele interese de partid pot duce o țară prosperă la ruină, indiferent de mărimea ei, și mai putem observa că Polonia, aflată astăzi la răscruce de drumuri (ca întreaga Uniune Europeană de altfel) este sabotată nu de ruși, nu de conspirații mondiale ci de propriul ei președinte ales democratic.

Pe de altă parte, conform presei poloneze, guvernul nici n-ar fi avut nevoie de o lege specială pentru SAFE dacă s-ar fi avut în vedere doar programe de dotare ale forțelor armate poloneze, dar s-a dorit, la fel ca și în România, ca în SAFE să între și ministerul de interne de la Varșovia, plus poliția de frontieră. În cazul nostru știm că pe lângă MApN, Bucureștiul va primi fonduri substanțiale și pentru Ministerul de Interne și pentru autostrăzi către Ucraina și Republica Moldova.

PS Oare cum s-o pedepsi în Polonia Înalta Trădare?!

GeorgeGMT

114 comentarii:

  1. „Motivația lui a fost faptul că finanțarea prin SAFE poate fi oprită oricând de Comisia Europeană (pe model PNRR) dacă anumite criterii nu sunt îndeplinite ”

    acu intrebare banii neluati se impart la altii?

    12
    • Buna intrebare, mi-am pus si eu…

      13
      • ca doar ne trebuie tancuri si elicoptere

        11
      • Respect Karol Nawrock!

        Polonia nu se lasa cumparwta de Bruxeles.
        Economia Poloniei are capacitatea sa asigure fondurile necesare ptr aparare!

        9
        • Acuma mai apare întrebarea – Polonia asta de care zici tu ca nu se lasa cumpărată de Bruxelles e reprezentata de Președinte sau de Primul Ministru ?
          Ca Primul Ministru Donald Tusk vrea sa folosească banii din programul Safe , președintele nu vrea …

          13
          • Și o altă întrebare, partea asta ce „nu se lasă cumpărată” reprezintă interesele Varșoviei, sau ale Moscovei? Că pentru restul buruienilor „suveraniste”, de la AfD la AUR e clar că pe cele ale Kremlinului.

            19
            • Ar mai fi și americanii MAGA care visează sa rupă UE …

              15
            • Dacă Polonia ar fi cumpărat vreun șurub de tanc rusesc sau vreo piuliță de elicopter rusească, întrebarea ta avea sens.
              Ce achiziții de produse industriale complexe ruse a făcut Polonia?
              Câți bani s-a indatorat Polonia Federației Ruse pt tehnică militară?
              Conspirațiile ruse cred că au sens când urmezi sintagma „follow the money” și găsești ruble și copeici, nu când elita politică a unui stat vrea să producă tehnica militară intern și s-o finanțeze cu capital intern, iar nu străin(indiferent ce steag poartă elementul străin).

              5
        • Ce face Dumnezaila asta polonez e tipic pentru suveraniști… cică nu vor să se vândă UE, da’ n-au probleme să fie vânduți americanilor, rușilor sau chinezilor.
          Problema lor e cu UE ca unitate supranațională. În viziunea lor limitată de numărul de vizite în școală coroborat cu cel de circumvoluțiuni, numai națiunile contează și dacă o națiune mai puternica îți dă la cap, nu poți decât să fii fericit ca te face erou sau sa te guduri ca poate i se face milă și te lasă în pace.
          Posibilitatea de a îți face gașca cu alții care la fel ca tine nu se pot apăra singuri (si pe deasupra in afara de limba ticăie aproape identic cu tine) nu există, iar dacă cineva din grupul ăstora e drăguț cu tine, înseamnă ca e prost sau hoț.

          11
    • Cum adica avea „pus a de o parte”??
      SAFE e un imprumut, nu o donatie de la UE. UE iti imprumuta bani ca sa cumperi arme de la nemti si de la francezi.

      6
      • @Jdkd

        un imprumut acordat pe termen lung cu dobanda fixa si sub media europeana, adica dobanda mica.

        Si nu obliga nimeni nici un stat sa cumpere de la francezi sau nemti ci de la ORICARE producator EUROPEAN.

        Trolacilor, e greu de citit sau vreti doar sa starniti dispret ?

        ––––––––––––––––-

        Referitor la subiect, polonezii ori se alinta ori sunt ceva afaceri muscalesti in PiS, au deja o obsesie cu Germania, au trecut totusi 80 de ani de atunci, ce ar insemna sa procedeze si alte state la fel, banuiesc ca aceleasi [re]sentimente la adresa Germaniei i-ar putea incerca si pe francezi sau pe englezi..

        Polonezii sa nu uite ca Germania a investit sume colosale in Polania in ultimele decenii si Germania a sprijinit aderarea Poloniei in UE.

        Iarasi polonezii sa nu uite ca sunt in top 3 beneficiari UE, deodata s-au trezit ca au polite neplatite dupa vreo 80 de ani si li s-a trezit spiritul suveranist dupa ce si-au dezvoltat tara cu bani europeni.

        Mie sincer mi-ar fi rusine sa fac spectacolul asta dupa ce au investit altii atatia bani in mine..

        Meritul Poloniei e ca au fost baieti destepti si au stiut ce sa faca cu banii primiti si ca nivelul coruptiei este mai mic ca al Romaniei sau Bulgariei.

        Mai mult, cica ar fi niste voci tot mai guralive prin Polonia care cer Polexit, asta avertizeaza insusi Prim Minstrul Donald Tusk:

        https://www.politico.eu/article/donald-tusk-poland-exit-eu-threat/

        Pacat, i-am admirat atata timp insa li s-a urcat si astora la cap, li s-a urat cu binele.

        –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

        O fi ceva prin atmosfera sau o fi apa dulce contaminta de am luat-o razna cu totii pe planeta asta, pe langa razboaie izbucnite peste tot avem parte de tot felul de agitatie politica ?!

        16
        • Esti mai la curent cu telenovela?
          Englezii cum se mai inteleg cu astia, dpdv politic?

          3
          • @Xv

            probabil Polonia e una dintre tarile UE cu care Anglia are cele mai stranse legaturi, economice si sociale.

            Recent au incheiat un acord prin care englezii vor antrena cativa piloti polonezi de elicoptere , asta se va intampla in vara anului curent, e vorba de elicoptere de atac Apache.

            Ramane de vazut care va fi relatia dintre PiS si Reform UK, is foarte curios care va fi pozitia PiS ului la viitoarele alegeri din UK, daca presedintele polonez il va sprijini pe gunoiul ala de Farage.

            ––––––––––––––-

            Deocamdata nu mi inspira incredere Nawrocki (si imi intareste convingerea ca ar avea ceva legaturi cu rusnacii) daca inca se mai intalneste cu Simion (au fost vazuti chiar weekendul asta Nawrocki si cu Simion la un meci de fotbal in Polonia)

            10
            • DF – stiu bine de legaturile lor militare cu UK, inainte de 89 am vazut la ei foto intr-o revista poloneza militara (ZP) o ceremonie de depunere de coroane comuna a marinarilor lor cu cei din RN pt nush ce batalie.
              Era ceva mai iesit din comun, tinand cont ca polonezii erau tinuti f din scurt de rusi, plus ca fusese si povestea cu Solidaritatea.
              Deci mai mentineau contacte, macar protocolare.

              Cu politica de la ei, inclusiv UK, sunt paralel, nici nu stiu ce partide au mai aparut si care e de st sau dr.
              Polonezii clar aveau si atunci o afinitate pt englezi, zilnic beam ceai la ora 4-5, in pahare cu toarta metalica, ceai-ceai negru, nu musetel sau altceva.
              Vezi si Monte Cassino, batalia, nu cartea, din cate tin minte e un monument pe muntele ala, lasat de polonezi dupa ce l-au cucerit, incepea inscriptia cu „Noi, ostasi polonezi” etc etc, atat mi-a ramas in minte.
              Thx for input.

              7
            • nu e atat de cretin precum semiom
              mai degraba e vechea linie PIS anti Germania, pro maga inainte ca maga sa dean in boala lu krasnov

              naiba stie.
              noi vedem, nu comentam, pardon, invers

        • Dacă mergi un pic mai departe pe firul agitațiilor politice, în lumea occidentală, în special, cam dai de iz de obială muscălească. De la ăia care „n-au nici un interes să atace Europa” și „sunt folosiți ca pretext pentru a întreține panica”, pentru a parafraza unele idei originale și de mare angajament, insinuate te miri pe unde…

          Moscoviții nu-s în stare să-și dezvolte adecvat haramul de țară, care nu le mai ajunge, da-s experți în semănat dihonia pe la alții.

          10
      • cumperi de unde vrea muschii lor
        Polonia are deja o industrie de aparare consistenta

        2
  2. PiS stance against EU and Germany is starting to become dumber with each day.

    18
    • Polonia si Germania au inca multe polite neplatite.. On 1 September 2022, Poland’s government headed by Prime Minister Mateusz Morawiecki presented to the public a three volume report detailing war damages caused by the German occupation of Poland between 1939 and 1945. The report, which covered both human and material loses, placed the value of wartime damages caused by the German occupation at $1.3 trillion

      Mare noroc a fost razboiul din Ucraina, ca Polonia e nevoita sa se inteleaga cumva cu Germania, altfel se vor injura reciproc vesnic.

      12
  3. Cea mai mare prostie sa-ti folosesti rezervele valutare si mai ales aurul…Aia sunt bani albi pentru zile negre..Nicio tara nu intra in rezerva de aur decat in cazuri de extrema urgenta. Adevarat ca banii din SAFE nu sunt gratis , dar unde mai gasesti imprumuturi pe 40 de ani , la dobanda mica si o perioada de gratie de 10 ani ??? Oricum , Polonia s-a imprumutat masiv . Mai tot ce a luat de la coreeni au luat prin imprumuturi de la banci coreene . Si atunci PiS era la guvernare …Se pare ca acolo e un razboi pe bune intre presedinte si guvern…Pacat…

    27
    • Exact, tot ce au luat de la coreeni și, parțial, de la americani, este pe credit. Zeci de miliarde la dobânzi mult mai mari decât prin SAFE

      11
    • Yes, it’s true. The political war between Kaczyński and Tusk has been going on for 30 years, and this is its next stage. This time, the administration in Washington has gotten involved, and it’s not the first time. The only difference is that they’re doing it in a less-than-diplomatic manner.
      Nawrocki ,is just a pawn in the game of influence..
      Regards

      32
    • probabil ar provoca o scadere a cursului monedei nationale, cu inflatie

      interesat e ca Polonia ar fi ajuns intre primele 30 de economii mondiale, dar simultan e in top si la subventii UE

  4. Salut.Asta e un Georgescu polonez,daca la noi ajungea nenea Georgescu trebuia doar sa ne rugam si cel de sus avea grija de poporul sau.

    23
    • Nu poti sa-l compari cu Georgescu ….Kremlin nu-i decat un schizofrenic care o suge la rusi la concurenta cu bombardieru etnic Simion…oricum cica lui Simion ii place sa o suga !!! ..acum sa vedem cine-i mai priceput..

      27
  5. Nu pot sa cred ca sunt polonezi care sa poata fi acuzati de tradare in favoare rusiei. In 1942(?) cand Churchil i-a cerut lui Stalin sa elibereze prizonerii polonezi, pt a forma o armata contra Germaniei, rusii au facut o cercetare si au mai gasit in gulaguri abia 400.000 de polonezi vii (nu stia englezul in ce hal). Deci sute de mii morti si multe sute demii de refugiati fac sa nu fie familie polonaza care sa nu stie ce pot face rusii !
    Da, cred ca mai de graba este vorba despre „politicianismul și meschinele interese de partid ” care conduc spre un suveranism salbatic si mai ales a b s u r d, > sa nu profiti de 40 de miliarde euro, 40 de ani cu dobanda minima !! La noi „suveranismul” slujeste unui aiurist care a fost d o v e d i t prin proces ca are legaturi cu spionii rusi si unui partid care se opune aliantelor, apararii si intereselor Ro ! Bine, mai exista si alte metode de a submina economia tarii, ex cheltuielile populiste(fara surse) care produc datorii nesustenabile si inflatie si saracie.

    17
  6. Să moară și capra lu’ vecinu polonez. Deci, avem așea : Hungaria sub noi mulțumită lui Vicky (sper să câștige în aprilie, ca să ducă pe noi culmi de progres și civilizație țara vecină), avem Slovacia lui Fico, rus în sânge, și Cehia unde președintele încă rezistă. Dacă prostanii ăștia de la noi semnează toate contractele, măcar pentru o perioadă nu mai plânge nimeni pe site-ul acesta că uite polacii ce sus sunt și noi cât de tâmpiți.

    18
    • Polacii sunt la ani lumina in fata noastra ca achizitii …acum trebuie sa pastram si proportile , tara mai mare , populatie dubla fata de a noastra. Noi abia ne-am trezit , ne frecam la ochi , scarpinam la cojones si ne intrebam ce dracu” se intampla..

      24
    • capatu satului

      @gabi S
      Polonezii, cehii și inclusiv ungurii au industrie proprie militară care produce ceva
      Și mai au ceva ce noi nu reușim de 37 de ani : excedent bugetar
      Așa ca își permit să finanțeze înarmarea ca au cu ce
      Parca și bulgarii au excedent și au trecut la euro – o fi de la baba vanga sau de la sfinții bulgari – și bulgarii au industrie militară
      La țările astea nu cresc salarii și pensii în fiecare an ca să poată fura liniștiți conducătorii, tovarashii și pretenii lor,
      Există o anumită predictibilitate
      Ei no au pe tovarasha lia

      Noi îi avem la conducere pe urmașii lui emil bobu – 4 clase, numa ca acuma au toți doctorat
      Nu întâmplător un fost ministru pesede al apărării dorea dotarea cu torpile aeriene – și a fost foarte capabil, ca asta a găsit pesede, și nimeni nu l-a criticat, ca e greu să stai ore întregi pe scaun și să nu faci nimik și să fii și plătit pt asta
      La noi și dacă prin absurd am ajunge la excedent bugetar, pesedeaua, peneleaua, usereaua și udă mereaua spun ca tb sa mărim creditele cat mai mult ca oamenii lor să poată suge mai mult
      Ca acuma ei îs la putere, acuma tb sa își facă plinu
      Sigur la noi nu rămân bani pt o înzestrare serioasă

      Atunci când ridici hoția ca etalon al viitorului țării
      Atunci nu ai viitor

      Era să uit nu este nimik nou
      Așa era și în perioada regală de creșteri iluminate de după urcarea lui Carol I pe tron
      Ca imediat o să apară articole cum a adus Carol țara pe culmile progresului, ca sunt mulți care or să spună ca Carol personal a adus singur independența
      Plus ca la noi în perioada interbelică se fura ca-n codru
      Așa ca tara când și-a pierdut speranța, sătulă de loazele partidelor, a îmbrățișat garda de fier
      Iar de acolo până la cedările de teritorii din 1940 nu a fost departe

      Trădarea la polonezi e nimik față de ce se întâmplă la noi în țară în fiecare zi

      Anu trecut păgubiții nordis au formulat plângere penală împotriva lu ciolacu & grindeanu
      https://hotnews.ro/pagubitii-nordis-fac-plangere-penala-la-dna-impotriva-lui-ciolacu-grindeanu-si-vicol-2003658

      parchetu jeneral normal, cu conducerea care o are, n-a reușit să finalize cercetarea, e greu când stai pe scaun cu gândul doar la pensia anticipata
      Și nu se poate, ca știm ca ciolacul și grindeanul numai în interes național lucrează
      La fel tiovarasha lia – toată lumea știe de influența ei nefastă dar nimeni nu face nimik
      Și nu vezi ca nu se întâmplă nimik

      Refuz să cred ca rușii ar avea vreo influență nefastă la polonezi, slovaci, unguri, cehi și inclusiv la noi
      Ca știm ca și rușii au credința strămoșească și au sfințit armata să omoare nevinovați prin Ucraina
      N-am văzut ierarhi de la noi care să spună ca biserica rusă e o biserica de criminali, ba l-am văzut pe ierarhu de la malu marii descoperind marea credință a criminalului de la moskva

      A mai fost recent o declarație a nulității numite ambasadoru moskva la noi, ca nu se poate uni România cu Moldova de peste Prut, ca a primit el ceva informații de la criminalii de la moskva
      https://hotnews.ro/ambasadorul-rus-la-bucuresti-romania-nu-isi-poate-permite-unirea-cu-moldova-2194115
      Se reiterează aceleași povești cu haur – sosoaca – jeorjescu ca nu are rost să ajutăm Ucraina, ca costă mult, etc etc
      Nu vezi ca dosaru de judecată a lu jeorjescu, tovarashii și pretenii lui, merge spre aceleasi succesuri cu dosaru lu zelea codreanu

      Și pariem ca grindeanul și ciolacul nu sunt nemulțumiți de ce spune ambasadoru moskva

      Pt ca la noi trădătorii, criminalii si hoții tb sa aibe toate drepturile

      Trebuia expulzat pe loc
      Dar cine să o facă dacă nu sunt conducători
      Minister de externe condus de specialiști în balet politic

      15
      • Ce te-ai mai aprins capat de sat… ai luat-o chiar de la plebiscit…

        Mi-as fi dorit insa citeva nuantari:

        1. Nu toti care sunt impotriva ajutoarelor pt Ucraina sunt putinisti. Multi isi fac griji ca propria tara, fie Ungaria, Cehia, sau chiar Romania, si, nu te mira, chiar Germania, are mari probleme interne si nu-si permit sa cheltuie sume uriase. Asta si in conditiile in care energia s-a scumpit enorm si economiile tarilor sunt sufocate. Frate frate, dar brinza.. sau camasa e mai aproape… Pina la urma se pune intrebarea pina la ce suma e realistic sa-i ajuti, si poate ai putea intreba si ce aduce acest ajutor! Nici macar eu nu stiu sa raspund la aceasta intrebare!

        2. Mi-a placut propunerea cu expulzarea, nu stiu unde ar putea fi expulzati!? Mai bine intii ii impusca si mai apoi ii expulzeaza.

        3. Refuz sa cred ca exista roman care sa-i simpatizeze cu adevarat pe rusi. Ma gindesc la istoria romanilor, la povestile bunicilor privind comportarea maretei armate rosii dupa ww2. Poate unora le e frica, poate unii incearca sa gaseasca si alte solutii decit cele militare. Merkel reusise cite ceva un nr de ani, dar nu a rezistat timpului.

        4. sa-ti spun si o mare banalitate, politicienii sunt oglinda poporului, voi, poporul, ii alegeti, nu eu, eu nu votez in Romania! Ca uniii dintre voi va considerati dastepti si-i considerati pe altii prosti, nu schimba nimic!

        17
        • omule, din pacate:
          1. gradina e mare, sunt multi care sug soseta ivaneasca, ai sa ramai interzis cand iti spun ca multi dintre APV-isti. In special varsovistii. In categoria asta intra nea izmana rosie si ce-i ce-l tin in fata. Ura lor suprema, NATO i-a pus pe liber dupa aderare.
          2. ai dreptate, politicienii sunt oglinda prostiei. Din boala asta nu vom iesi intregi.

          16
          • domnule, imi pare rau sa va spun, dar opiniile d-voastra nu mi se par suficient de argumentate, robuste. Chestii cu soseta ivaneasca, habar nu sm ce vreti sa spuneti, habar nu am ce e aia AVPist, dun dorinta de a fi spiritual, ratati
            .Stiti ce e aia KISS?

            9
        • capatu satului

          @neamtu
          1. Personalul diplomatic are imunitate, poate fi declarat persona non grata – și asta înseamnă ca au un timp scurt să părăsească țara în care au misiune diplomatică – perioada uciderii pe loc ține de stalinism, au trecut ceva ani de atunci, astăzi la ruși cine spune ceva împotriva regimului sare pe geam, de fericire
          Totuși personalu dimplomatic are anumite limitări, dacă limitele sunt depășite e declarat persona non grata și obligat să părăsească țara, cu alte cuvinte e expulzat
          2. E greu cu Ucraina, și tb continuată înarmarea Ucrainei pt ca îndepărtează pericolu rusesc de noi
          Asta plătim, asta dorește Polonia, Țările Baltice, Finlanda, România, etc
          Până la Germania e ceva distanță, totuși nemții nu au uitat succesurile din ww2
          Poate unii au uitat, vezi ce a răspuns criminalu putin de la moskva când i s-a cerut să oprească crimele în Ucraina, la început de 2022; care au fost cererile criminalului de la moskva: intrarea din nou sub influența rusă a multor țări din Estu Evropei, etc
          Tb sa înțelegi ca pt criminali de la moskva modelu de gândire și acțiune este stalin – care știm ce fericire a adus poporului român
          3. alegerile se fac în funcție de informația de care dispui și la care ai acces
          Plus, mai trebuie să vrei să știi și să înțelegi
          Multă lume alege după ce spun alții, așa s-au obișnuit în comunism, ca alții să gândească în locu lor, chiar dacă ăia care gândesc în locu lor au incapacitate intelectuală și nu cunosc noțiuni elementare

          de aia a ajuns țara unde a ajuns, prea mulți oameni de bine au promovat nulitățile din conducere; iar poporu a aplaudat

          Nu mai spun cum e cumpărată și aservită presa din România
          Și lipsa oricărei dorințe de a se afla adevărul, cum partidele de la putere și din opoziție cheltuie banii în presa
          Vezi cine face la noi sondajele de opinie și o să aflii ca prea mulți sunt legați de felics

          Totuși, care mai suntem vi tb să ne închipuim ca tb să luptăm
          Pt cei care vin după noi și inclusiv pt cei care au fost înainte de noi
          Pt morții nostrii și pt cei care vin după noi

          Istoria este ciclică, ce-a fost va mai fi
          Să sperăm ca vom fi mai vrednici ca acei din 1940

          Victoria iubește pregătirea

          1
      • Unde anume ai vazut tu ca Cehia, Polonia si Ungaria sunt pe excedent bugetar?! Toate trei sunt pe deficit, Polonia fiind aproape de Romania in acest sens, cehii sunt si pe 2 si ceva%, iar Ungaria este pe la 5%.

        Iar in cazul Bulgariei ti se pare foarte gresit, au terminat anul 2025 cu 3,1% deficit.

        In privinta ajutoarelor pentru UCraina logica imi pare atat de simpla incat imi este greu ca n-o pricepem toti: Rusia! Daca Ucraina cade Rusiei ii creste nasul si pe model Germania cu Cehia in 1938 nu sti ce idei ii mai vin lui putin.
        Pe de alta parte, eu cel putin, prefer o Ucraina vecina la nord-est si nicidecum Rusia. Hai nu-i asa de greu de priceput de ce unii dintre noi sutinem Ucraina. Banii, in acest cotext, chiar nu coteaza. Cat i-ar fi costat pe francezi sa-si trimita trupele in Renania in 1936 si cat i-a costat ca n-au facut-o in vara lui 1940?!

        48
        • „Banii, in acest cotext, chiar nu coteaza” … asta ma amuza enorm pe acest site, aceste intelepciuni… „logica”, daca o putem numi logica, e ca vine apocalipsa, ma rog apocalipsa are multe fete, de la drobul de sare, ls covid, la codoi, sau chiar atit de dragul ceausism, copii si nepotii. Desigur rusii nu pot lipsi, stie toata lumea ca de abia asteapta sa ocupe scumpa noaszra tara dupa ce de patru ani nu reusesc sa cucereasca niste biete sate.

          Dar, sa ne intoarcem, banii nu conteaza, ma intreb care bani, stiu ca RM are bani pusi deoparte… Disperarea, panica, e baza catastrofelor.. tot imainte

          8
          • Bre, ce vrei sa zici, până la urmă? Mă doare bila de la textul tău. Tot așa comunici și cu nemții?

            1
            • @Ultimul Etaj

              iti traduc eu:

              tovarasul vrea sa spuna ca suntem paranoici, panicarzi si ca Krasnaya Armiya nu reprezinta nici un pericol pentru Europa sau pentru Romania.

              Aruncam banii pe fereastra ca investim atat in armata si incercam sa investim in energie alternativa cand gazul rusesc este atat de ieftin si la indemana !

              Argumentul folosit aici este impotmolirea rusnacilor in ‘niste biete sate’.

              Asadar, rusii nici nu ravnesc la Republica Moldova (care nu a fost niciodata in componenta regimului tarist / sovietic) si nici nu au amenintat ‘regimul’ de la Chisinau in ultimii 4 ani, de fapt nimeni din statul rus nu a amenintat niciodata Parisul, Londra, Tarile Baltice sau Berlinul, ce au declarat Dughin, Solovyov sau alti propagandisti de la televiziunea de stat russya-1 sunt minciuni de-ale imprerialistilor europeni.

              Alt baiat simpatic si pacifist, fost presedinte rus, Medvedev, nu ameninta cu lovituri nucleare mai toate capitalele europene, asta este alta minciuna, i-au pus europenii ceva in Votca si de asta ii mai sare filamentul.

              Mai este si Zakharova, o fata foarte dulce si inofensiva, care contrar a ce se spune, dansa nu pune gura pe bautura si nu a amenintat pe nimeni.

              rusii sunt de fapt, fratii nostri ortodocsi, am avut atatea interactiuni pozitive de-a lungul istoriei cu ei, chiar nu inteleg de ce toata lumea care se invecineaza cu ei fug de bietii rusi ca dracu’ de tamaie, Tarile Baltice, Tarile Scandinave, Finlanda, Ucraina, Polonia, Romania sau unele tari din Asia Centrala vor sa se aproprie de rusi insa nu sunt lasati de occidentul decadent si malefic !

              Razboiul hibrid purtat de rusia este fals, asemenea incalzirii globale sau pandemiei covid, nu exista nici o dovada ca rusii duc un razboi hibrid, asimetric.

              Tineti minte ce spun: rusii nu mint si niciodata un rus nu-i poate face nici un rau unui alt frate ortodox !

              ––––––––––––––––––––––––––––––––

              Tovarasul a mai amestecat toate narativele din ultimii ani ai trolilor sovietici: falsa pandemie covid si de non-problema incalzirii globale, cu alte cuvinte ce prosti sunt europenii si ce crunta dictatura este in Europa, cum inventeaza dictaturile europene false probleme doar ca sa cheltuiasca banii aiurea si sa tina populatia sub control.

              Atat de slab dezvoltat si de rau este Vestul incat tovarasul nostru a emigrat direct la rusi unde a si reusit profesional.

              5
        • capatu satului

          e adevarat am dat informatii gresite
          Cehia, Polonia, Ungaria au deficit,
          dar e la nivele rezonabile,
          si nu se fura, nu se da startu la furat de catre stat
          https://www.contributors.ro/cine-plateste/

          • Doar Cehia are un deficit rezonabil, in jur de 2%, iar Ungaria sta mai prost decat noi la nivel de coruptie, presa libera nu mai exista, statul a intrat in sistemul bancar si una peste alta au banii europeni blocati pe motiv de coruptie.

            4
    • marele pericol safe e ca e in firea omului ca atunci cind vin banii usor, sa-i si cheltui usor. Abundenta banilor safe duce la scumpirea artificiala a produselor militare mai ales ca esti limitat la o anumita piata.

      Cine cistiga? Valoarea actiunilot Rheinmetall au crescut de 16 ori de la inceputul razboiului din Ucr. Daca eram baiat dastept mi-ar fi spus prietenul meu Putin si as fi bagat 100000 in actiunui, si astazi as fi fost milionar fara sa mai fiu nevoit sa stau cu mina-ntinsa pe acest blog.

      Dar, in acelasi timp la fiecare 20 de minute, in GERMANIA da faliment o firma, deci banii nu se distribuie uniform.

      Concluzie, banii, ochiul dracului…

      16
    • Tot vor ramane la un capotol peste romani.
      Toti din institutiile se forta sunt anti rusi.
      La noi toti instelatii sunt pro rusi…
      Sa nu mai vb de buserica lor si biserica naostra cu popa rosu de la Mare. 😉

      9
  7. Rusia a infiltrat masiv politica țărilor ex comuniste.
    Ce zice președintele polonez e o aiureală totală.
    Din simplu motiv că Polonia , ca și oricare tara ex comunista , nu produce singura absolut nimic de valoare din punct de vedere militar.
    Nu produc rachete la nivelul occidental, nu produc bombe ghidate , nu produc tancuri competitive , nu produc radare eficiente sau elicoptere de lupta.
    REALITATEA te obliga sa cumperi din Germania, Franța , Suedia , Norvegia sau Italia. ( și USA )
    Restul e propaganda model Ceaușescu ” prin noi înșine”.
    Să fie atenți. E un început urat.
    Grindeanu cu ai lui pot oricând copia scuzele polonezului adaptate României.
    De 35 de ani cel mai patriot partid român a oferit rușilor tot ce au vrut. Petrol, gaze , industrie duală. Mai lipseste cumpărarea de T72, Sukhoi , Kalașnikov mai moderne și absolut tot, riduros second hand.
    Cum sta bine patrioților de carton.
    Măcar la polonezi așa ceva înseamnă harakiri politic. La noi, avansări în grad , funcții grase, ascensor social.

    24
    • Răzvan Rotaru

      „Prin nou înșine” nu-i invenția lui Ceaușescu. Primii au fost liberalii după primul război. Eram faliți ca țară, aveam nevoie ca de apă de capital străin dar Brătianu nu și nu. Nu ne vindem țara și prin nou înșine. De fapt se gândea la liberalii lui nu la români. E boală veche la români…

      11
      • chestia cu pin noi insine era ca liberalii detineau bruma de industrie romaneasca si voiau taxe vamale ridicate pt protectie

        nu prea liberala chestia

        taranistii erau cu exporturile agricole si voiau taxe scazute. taranistii castiga in fine alegerile in 1928, in 29 pica wall street, griza globala si toata lumea isi protejeaza economiile cu taxe vamale

    • Stai ca vine hlizitul ala de Grindeanu la anu’ si se alege prafu si la noi !!!

      9
  8. Polonia a fost, în multe domenii, un exemplu pentru noi. Acum e un exemplu de ce se poate întâmpla când scapi ” suveraniști” la butoane. Dar chiar n-aş vrea să moară şi capra lor, sunt cel mai important şi solid aliat pe flancul estic.
    Păcat de votatul cu picioarele şi datul cu tesla în bile în numele „democrației” sprijinite de Răsărit. Boală din ce în ce mai răspândită.

    16
  9. Marele castigator la faza asta e SUA. Ramane furnizor de armament, provoaca distorsiuni in UE etc, etc..

    4
    • SUA nu este in SAFE…Canada da …nu stiu daca coreeni sunt . Si Ucraina este in SAFE.

      2
      • 65% din SAFE trebuie sa fie EUropene, asta e conditia majora.

        5
        • ce-nseamna european? Anumite variante Airbus au 60% componente americane, Audi are o mare parte din componente chinezesti. Cind poti spune ca ceva e european, chinezesc american? Daca o firma cu sediul in EU e proprietatea seicilor?

          Numai o birocratie EU isi putea imagina o asemenea timpenie. De altfel e pur si simplu o discriminare, piata libera iese din joc, sunt favorizate produse de slaba calitate.

          12
  10. Se vede treaba ca orice e in apropierea rusiei devine putred, mai ales cand mirosul de mujic ramane in nările populimii atat amar de vreme. Mare blestem pe partea asta de lume.
    Asa ceva …

    5
  11. polonezii nu au incredere deloc in nemtalai si bine fac,dar aici o puteau rezolva cu totul altfel, ma asteptam la colaborari intense intre ei si tarile nordice prin acest program,+o Franta,o Italie,aveau alternative de izolare a nemtalailor,insa asa cu respingerea asta brutala nu rezolva absolut nimic,iar alternativele de finantare sunt extrem de riscante

    8
    • Motivul „Germania” este doar un motiv si o minciuna ordinara nimeni nu te obliga sa cumperi de la comanii geramne, slava Domnului ca sunt destui producatorii de armamnet in UE.
      Pe de alta parte Germania a fost buna cand le-a vandut MiG 29 pe-o marca, cu tot cu munitii, cand le-a vandut Leopard 2A4 la pret de fier vechi sau cand a investit miliarde in economia poloneza?! Eu nu cred ca polonezul de rand are asa mare problema cu Germania.

      20
      • sigur ca da,Germania sponsorizeaza cea mai mare parte din programul Safe cu fonduri ca sa vada cum infloresc firmele franceze si italiene de armament pe banii lor,acum hai sa nu fim nici chiar asa de naivi,cum spuneam mai sus,nu sunt de acord cu refuzul asta al lor brutal,puteau sa incerce o romaneasca,poate ei ar fi reusit sa ii ocoleasca pe nemtalai total,ca au alt statut in cadru UE si alta greutate fata de noi,cu toate ca mi-e greu sa cred ca o puteau face chiar si ei,dar ei nici macar nu au incercat si au pornit scandalul asta inutil care nu va duce la absolut nimic,bun,doar o pierdere de nervi si de timp.
        dar reticenta lor fata de nemtalai eu o inteleg perfect,voi uitati ca rahatii astia au facut afaceri si inca mai fac cu muscalii si ca ei au ingraasat porcusorul mucalesc pana a dat pe afara,ca nu au trimis nici un ajutor in UCraina pana nu au vazut ca muscalinmea e pamanat de flori si nu au nici o sansa la nimic si abia atunci au inceput si ei sa trimita ajutor militar si au inceput sa rupa prin presa cate fac ei si cat sufera ei pt Ucraina,primele luni au avut asa o sincopa emotionala,dar acum sunt pe revenire de forma
        sau ca partidul nr in Germania e AFd-ul,o mizerie pro muscala 100%,care acunm se chinuie sa o branduiasca drept Maga vaga,baba,dar voi uitati ca toate partidele astea de extrema dreapta,au aparut si au fost lasate sa prospere in Europa,cu mult inainte sa apara Trump si Maga si toate put si puteau a rahat muscal dar acum le branduiesc toti ca vezi domne ca sunt americane ca influenta,la fel cum sunt toti securistii din Europa centrala,ORban,Babis,Fico,care sunt toti produse kgb germanica,mult inainte de aparitia Maga,ca probabil de aia si au infiintat americanii miscarea aia pt ca si-au dat seama ca in Europa ,miscarea de extrema dreapta e un real pericol pt ei,pt ca controlata de muscali si de partenerii lor si ca rahatii aia au sanse sa ajunga la guvernare ,ceea ce in mare s-a si intamplat,iar USa nu avea nici un leverage si nici o conexiune cu ei,dar astea sunt detalii,Trump e pericolul nr 1 pt noi.

        6
        • Niluulee, vezi ca ti a cazut lantul si tu tot pedalezi ca disperatul….daca tot amintesti de rahatii care au facut afaceri cu muscalimea apoi aminteste si de neoconsii gringo care prin anii 2000 au atacat economia germana ca lacustele, aminteste si de momentul in care Mario Draghi a spus cu subiect si predicat ca zona euro se va apara indiferent de costuri si ar mai fi dar am asa o impresie ca vorbesc degeaba. Mai usor cu acordeonu´prin lift ca incepi sa te crezi frun Beethoven

          4
          • Zi mai rar, pari ca ai urmarit filmu.

            Nu eram pe vremea aia (2000-2005) atent la spanioli, nici acum nu-s, dar pare interesant, mai ales ca bagi si filmu ala cu senbertrandu.

            Toata lumea era inca crizata post-traumatic de 9.11, nemtii chiar mi s-au parut in lumea lor, adica si tonul discutiilor la bere si al stirilor, ii durea-n pix, in fine, nu in ala cu care semnau cecurile.
            Plus razbelu, acolo erau ceva mai incinse discutiile.
            In rest, ca la sanatoriu, fara gluma, nimic schimbat, asa mi s-a parut, fata de ce isterie era la noi si-n Franta, unde era armata pe strada, in Paris, la Turn.

            Si din care inteleg, am pierdut niste „lacuste” spaniole atacand economia germana, migranti, sau cum?
            Era cu capsuni si sparanghel filmu?

            In stilu asta criptic, e posibil sa vorbesti degeaba.

            1
            • @iksv- e greu ma sa fi semizeu? intreb pt un prieten , ca i´am ascuns pastilele si nu le mai gasesc.
              PS-pt cultura ta generala de cersetas autentic, neocons gringo = americani hapsini si pusi pe capatuiala

              3
  12. Polonia vrea dar se complica în ineficientă și sloganuri patriotarde.
    Ce nu mia plăcut la programele lor de înarmate.
    1Aviație -pleacă bine pe f16 cu continuare la f35 dar se complică fără rost cu coreanul ușor fa 50.
    Care este scopul?
    Dacă treci la f 35 atunci mărește comanda sau dacă nu achiziționează f 15 care lucrează în tandem cu generația 5. F35 deschide drumul prin AA iar f15 vine cu camionul de castane.
    Nu mai spun că au tras de su 22 și mig 29 fără rost .
    2 blindate- au pierdut o grămadă de timp și bani cu un ifv indigen care este la ani lumină de Bradley ca să nu vorbesc de noutăți.
    Au ales transportorul Patria care este inferior Pirania 5 și Boxer.
    La tancuri și-au bătut joc de bani .100 Leo ,250 Abrams, câteva sute K2 . GHIVECI.
    3artilerie- Himars plus coreanul, Dacă ai vrut licență trebuia să iei coreanul și cu asta gata .
    Iar cifrele sunt ridicole. Sunt curios cum o să le țină pe toate operaționale
    Au pierdut o grămadă de bani și timp cu obuzierul de 155 Krab pe care în final l-au trimis în Ucraina .
    Rachete AN .pornesc cu RB15 și apoi se răsucesc la NSM.
    Concluzia mea .Se vrea mult dar se fac achiziții haotice și heirupist fără o viziune și fără o bună administrare a fondurilor.
    Se lucrează ,,reactiv” Adică dacă mâine în Golf un sistem de arme iese în evidență, poimâine Polonia îl cumpăra, fără a avea-o strategie de al utiliza.

    11
    • I rarely visit here, and it seems I’m doing the right thing. Your post is a jumbled mess, combined with a lack of knowledge on the topics you’re writing about. The only thing I can agree with is your partial assessment of the F50 purchase; the first combat training squadron makes perfect sense, as we need more aircraft for training and maintaining skills. Regarding the Leopard 2, that’s a decades-old decision that had the potential to lead to cooperation with Germany, but their decisions closed the door for many years, and it’s likely to be irreversible. Poland has followed its own path, building a base of support based on NATO logistics and building its own domestic industry. Romania won’t reach the level of a country capable of independently designing advanced military equipment in the foreseeable future. Poland can design missiles, satellites, crypto-communications, IFVs, howitzers, and so on. I wish you the best, as it’s in our common interest. The above post is a display of indolence and arrogance stemming from a lack of knowledge.
      With kind regards!

      20
    • Nope.
      Redundanta.
      Sunt patiti, nu-si pun toate ouale in acelasi cos.
      Ca puteau face asta si altfel, probabil.
      Aia ca Patria e prost, hai sa fim sobri.

      3
  13. Recunosc cu inima pe mana, „what’s seems to be the officer, problem?” .. ca eu sunt la fel de dobitoc ca Presedintele Poloniei.
    Dar am o scuza, daca era sa cumparam – imprumutam – ceva cu SAFE, eu sunt obsedat de rachete de croaziera cu raza caaat mai luuunga!
    Cateva miliarde de hEUroi numai pe cruise missiles prin SAFE, lansate din toate cele 3 medii de lupta, pe mine m-ar fi chiectanat foarte mumos.
    https://www.youtube.com/watch?v=Lc0sA2WsCgY

    11
    • De la cine?
      Cea mai mare problema la SAFE e ca se deruleaza pompieristic.
      Adica sa conteactezi pana luna viitoare din ce e listat deja la „taraba” producatorilor europeni.
      Ori in materie de rachete sol-sol…

      5
  14. Asta e cu gruparea MAGA, omul vrea sa pompeze banii SAFE pe americani. Surpriza insa, SAFE nu funcționează așa.
    Dar ce i drept pare ca facem industria germană mare.
    Daca e de război, astia aproape o sa Sara sa te apere Germania, Franța, pt ca Coreea de Sud e departe.

    Poate de aceea mergem pe Lynx din Ungaria,Austria, Germania si sa ii dam o vopsea in țară, si nu pe Redback.

    Cea mai enervantă declarație a lui Miriuță:
    „Macar 200 mli sa fabricam daca nu atingem țintă 300”
    Pai pe principiul asta ne dam cu tesla-n c0aie…

    Si nu tine doar de Miriută decizia asta, ci e politica si de altii de la Ministerul Apararii, pt care tot asa declarase mai de mult Miriută la B1 „ca ar fi bine cu hawha pe mli”

    Australia a testat atât Lynx KF41, cât și AS21 Redback în programul LAND 400 Phase 3. După teste, armata australiană a ales Redback pentru că a avut rezultate mai bune la protecție, mobilitate și oferta industrială locală.

    9
    • armata australiana nu a ales ea a cerut in program 450 de mli ,armata australiana a vrut sa dizolve programul Land 400 pt a putea finanta programele majore ala fortelor navale ,politicienii au ales sa dea comanda doar de 139 buc numai ei stiu de ce si sau ales cu hawnha ca doar aia au ramas

      3
  15. Ce va tot spun de cativa ani despre polonezi?
    Este o enorma diferenta intre ce spun si ce fac.
    Daca la noi majoritatea politicienilor sunt prosti si hoti, la ei kurva este cel mai folosit cuvant.
    Nu uitati, au avut un presedinte nationalist rusofob mort in un avion rusesc ce abia venise de la o revizie din Rusia. Dumnezeu sa-i ierte pe cei morti in tragedie, dar astia sunt ei. Pe de o parte le bubuie dragonul in piept, dar prin spate merg pe tone de compromisuri.
    In Romania de 50 de ani niciun demnitar roman nu a mai folosit avioane rusesti.
    Apropos, stie cineva ce sistem AA are Polonia si cum este fata de cel al „amaratilor” de romani?

    13
  16. In concluzie-sa plateasca Rasdac

  17. atat ii duce capul pe suveranisti…indiferent ca-s romani, polonezi, germani..e mai importanta chestiunea ideologica, dogmatica, nu conteaza altceva pentru ei. si uite asa ajung in categoria tradatorilor, orbiti de ura si resentiment…

    9
  18. Nicusorul lor (istoric, specializare in rezistenta poloneza) are probabil un meci cu Tusk, altfel nu are sens tarasenia asta.
    O sa fie interesant meciu, „internatioonalistu” Tusk are niste schelete prin dulap, zice-se, poate s-apuca asta mic sa le gaseasca.

    2
    • daca te uiti la istoria Poloniei, fix de aia au ajuns sa fie impartiti de vecini, pentru interese si contradictii politice interne, cu rivalitati duse aiurea pana in panzele albe, ignorand care era, de fapt, pericolul real si interesul national. cam asa si cu Nawrocki…

      eu zic sa lasam fitilul cu Tusk si scheletele, dar le avea asa cum se zice erau scoase la plimbare cand PiS era inca la putere si in prag de pierdere a alegerilor…

      6
      • lupule de stepa, despre Tusk circula zvonul ca e conserva nemteasca (deci si ruseasca prin extensie), altfel nu ajungea seful Consiliului European, dar mai ales nu se lasa imbtratisat de „umanul” Putin, tocmai de catre cel ce ti-a doborat avionul; presedintelui si elitei militare

        3
      • Nu-i stii pe polonezi.
        A fost un caz celebru la ei, cu un fost sef Grom, Petelicki, chiar o legenda a lor.

        Mai ia 3 „fitile”:
        – Walesa, probabil nu stii nici de-asta, dar el doar pt „Securitatea” lor.

        „Lech Walesa ‘was paid Communist informant’
        Published
        18 February 2016”

        – Oleksy
        In December 1995, just as newly elected President Kwasniewski was about to take office, departing President Lech Walesa accused the post-Communist prime minister, Jozef Oleksy, of having compromising contacts with foreign intelligence services. Mr. Oleksy was said to have had a series of meetings with Vladimir Alganov, a onetime Soviet intelligence agent who stayed on in Poland after 1989 as a Russian secret service agent.

        Oleksy resigned from his post, and an investigation was launched. He acknowledged having met the agent, but insufficient evidence was found for criminal charges. The post-Communists pointedly elected him their party leader.

        – Kwasniewski

        Now President Kwasniewski, himself a former Communist official, stands accused of contacts with the same Russian agent. In late August two Polish newspapers have carried reports that Kwasniewski met with Mr. Alganov at a Baltic Sea resort in August 1994.

        „I never met him,” was Kwasniewski’s stock response. When one of the papers, the Warsaw daily Zycie, published a photo Aug. 26 showing him and Interior Minister Leszek Miller with Alganov in 1987, Kwasniewski admitted that yes, he had met Alganov, as a diplomat, on that one occasion.

        Si mai au, nu stau sa le fac lista.
        Noi suntem mici copii.

        5
        • domnilor, Xv si teo, hai totusi sa nu preluam toate teoriile PiS fara o mica analiza.

          Tusk e pro-european, e normal sa caute compania unor tari precum Germania sau Franta si avut contacte cu ambele; il face asta si agent francez? sau nefiind nici o grija din partea Frantei in relatia cu Polonia, dar existand unele contradictii istorice cu Germania, e impinsa povestea in directia asta pentru a servi in general agendei ruse care imprastie orice poveste menita a crea divizare?

          si Franta a avut razboaie cu Germania, ocupatie, lagare etc si uite ca a reusit sa treaca peste fara sa existe fitile de astea

          mi-ar placea sa va vad atat de vigilenti si-n ceea ce priveste conservele de la noi, semion, kremlinescu ..

          4
          • pai si cum explici tu imbratisarea aia a lui Tusk cu Putin
            pentru ca Putin ocupase 2 regiuni din Georgia 2 ani mai devreme si facuse multe altele, se stia ce hram poarta

            decat doar daca juca in piesa nemteasca de apropiere de rusia

            6
            • Jane tu esti din alt film .

              2
            • La momentul 2010 toti liderii occidentali se imbratisau cu Putin. Singurul care a avertizat a fost McCain. Mult timp teza imburghezirii imperiului rus de cultura mongola a dominat ambele spectre politice, democrat, republican ba chiar si tanti Le Pen, icoana voastra, sustinea aceasta teza. Acu v-ati gasit sa reinterpretati voi istoria fix ca wokistii care erau suparati pe statuia lui Newton ca vezi nu stiu ce semn da ca Tusk candva s-a imbratisat cu Pytin

              Hai sa lasam conspirationismele cu moartea presedintelui polonez, in ciuda tuturor anchetelor, briciul lui Occam a ramas valid in cazul mortii presedintelui Kaczynski, el a fost cel care a dat ordinul pilotilor sa aterizeze, in ciuda opozitiei acestora.

              Daca revizitam chiar si din memorie conflictul din 2008, cei care au atacat au fost georgienii, nu rusii. Ca au ripostat excesiv asta e altceva, dar strict formal Sakaasvili a facut o tampenie….

              8
              • bravo steppewolf, mi-a placut, fara misto. Vezi ca poti? Ma intreb cum de te-ai inhaitat cu unii de pe aici?

                Multi au uitat ce au facut si ce au zis, acum sunt toti viteji. Putin a vorbit chiar in parlamentul german, era invitat de onoare la g7, 20, conferinte de pace. Sigur ca era o componenta economica, petrol ieftin, dar msi era si o speranta, mai ales dupa Gorbaciov, care s-a dovedit naiva, ca a venit pacea si bucuria pe pamint.

                Pe atnci, pa unde mai ma bagam in seama, incercam sa trag semnalul de aöarma..

                3
              • nu toti se pupau, englezii deja o patisera cu Litvinenco si poloniul, usa era condusa deja de democrati, iar Basescu nu se pupa cu Pytin si pot continua daca doresti

                cat tine de epizodul cu avionul polonez, de ce se eschivau sa livreze ramasitele avionului?
                nu stiu ce a facut Sakaasvili, dar daca asta iti sustine teza, fie cum zici

                cat tine de Le Pen, de ce zici ca-i a noastra/mea, poate-i a voastra
                sa duci in derizoriu un gest, care nu-i doar un simplu gest, ca sa-ti iasa tie teza ca-i bun europen, e copilareste

                2
                • Basescu nu se pupa cu Putin?!?
                  :))))))
                  Esti intr-un univers alternativ.
                  Vorbeau mereu la telefon, se vizitau, a venit si Putin, s-a dus si Basescu, mai palavrageau si in format international, mereu.
                  Dupa Crimeea a dat-o Petrov la intors, ca nu mai era ok poza de grup.

                  • bay xV, eu vorbesc de anul 2010, anul accidentului avionului polonez, nu de anul 2008, aprile, cand a avut loc summitul NATO la Bucurestii (si care era oricum inaintea invaziei rusesti in Georgia)

                    si Basescu a avut o singura vizita la Moskova, la inceputul primului mandat, prin 2005 parca

                    2
  19. Înr-un final polonezul întotdeauna o să se întindă mai mult decât ar fi putut în mod normal să o facă și românul întotdeauna o să facă mai puțin decât ar fi trebuit să facă. Ăsta e stilul, de o parte și de alta. Ce se întâmplă, de multe ori derivă de aici.
    Și unii și alții, puși la colț de situație se organizează și mișcă în direcția corectă, cel puțin asta au în comun.

    5
    • Stii care e faza cu ei? Pe ei cand ii duce capu in directia gresita, merg pana-n panzele albe, nu prea o cotesc, sunt extrem de incapatanati, mandri, sa nu-si piarda reputatia samd.
      N-am facut vreun studiu, e ce constat dupa deja niste zeci de ani de interactiuni cu ei, in lumea reala.
      Bineinteles ca e ochiometrie.
      Nu ca ar fi vreo calitate, dar la noi exista mai multa maleabilitate pt ajutari pe parcurs, nu prea e cultura asta sa faci totul perfect, din prima, sa sapi transee pt orice kkt de divergenta, onoarea, reputatia samd.
      In cazul asta, e un avantaj pt noi.
      Ei cand o comit, e ori la bal, ori la spital, la noi e mai putin lipsit de dramatism de opereta.

      8
      • Da, ei când fac o tâmpenie o fac grandios. La noi tâpeniile sunt sumative, înșiruite și de pondere mai mică. Suma lor dă uneori nasol, alteori nu, dar asta nu ține neapărat de noi.

        2
  20. Mai exista si alternativa „SAFE Kimchi” daca schema lui Tusk pica iar „SAFE 0%” pica si ea in Sejm, aka se duc din nou oficialii PiS in Coreea cu Nawrock in frunte si se mai milogesc inca o data pentru un nou imprumut de ~22 de miliarde de dolari, cu dobanda variabila si platit integral in won coreeni desigur :)).

    2
    • si tu crezi ca varianta cealalta era mai buna?

      ma refer la varianta cand s-au adresat nemtilor inajunul invaziei rusesti in ua pentru vreo 6/7 sute de leopard si aia le-au promis ca le livreaza in vreo 25 ani

      ca la conditiile financiare nu cred ca erau/sunt mai avantajoase ca coreenele

      judeca si tu

      4
  21. „Polonia nu se lasa cumparata de Bruxeles.”
    Economia Poloniei are capacitatea sa asigure fondurile necesare ptr aparare!”
    „polonezii nu au incredere deloc in nemtalai si bine fac”
    „Cea mai mare prostie sa-ti folosesti rezervele valutare si mai ales aurul…Aia sunt bani albi pentru zile negre..”

    Ceva idei de baza din comentarii.
    Ceva cu iz suveranist, ceva cu iz logic. Povestea e destul de ciudata si chiar aspept mai multe de la colegii polonezi de aici, chiar sunt curios cum se vede treaba asta in Polonia, pt ca dupa mine nu prea are logica.

    Din start e de spus ca fondurile SAFE nu sunt fonduri nerambursabile, reprezinta un imprumut.
    Daca tu, ca tara, poti lua un imprumut in conditii mai bune decat cele date cu garantia UE, da , e ok. Dar Polonia nu cred ca e in situatia asta.

    Bani de la buget e exclus. Pt ca ar fi fonduri suplimentare luate din alta parte.
    Adica dai bani la aparare, acoperi lejer suma asta de 40 de miliarde pt ca o faci in termen lung, dar in fiecare an ar trebui sa acoperi gaura data in alta parte. Si cum banii nu cresc in pomi, tot la imprumut ajungi. Adica ori ca imprumuti pe caciula proprie pt programele pe care le vrei din SAFE, ori ca imprumuti pe aceeasi caciula ca sa acoperi gaurile lasate dupa ce muti fondurile de colo colo, tot la imprumut ajungi si la intrebarea daca tu ca tara poti obtine un imprumut in conditii mai avantajoase.

    Ideea presedintelui cu apelarea la rezervele valutare e ciudata rau de tot.
    Rolul rezervelor e destul de clar. Iyi garanteaza imprumutirile externe. Si linisteste pe cei care te imprumuta, cand te duci sa ceri. Sa faci ravagii in ele iti cam dai singur la gioale.
    Plus rolul de a sustine moneda nationala. O tara fara rezerve are moneda pe post de maculatura.

    Ca beneficiaza nemtii, iar e ciudat sa afirmi asta. Nu te obliga nimeni de unde sa cumperi. Din pacate in cazul polonezilor nu putem vorbi concret pt ca baietii au comis un romanism grosolan secretizind detalii importante.
    Sunt cuvintele lui Tusk, si hai sa zicem ca e si putina bravada politicianista pe acolo
    https://www.gov.pl/web/primeminister/safe-polands-blueprint-for-european-security-and-domestic-defence-growth
    “We are talking about nearly PLN 200 billion for our country, a staggering amount. Well over 80% of the funds, according to assessments by experts, generals, and state institutions, will serve Poland and our companies. It is a major injection of capabilities, funding, and technology for the domestic defence industry and all cooperating entities. Do you know how much the so-called German industry will benefit from the SAFE programme implemented in Poland? It is 0.37%!”

    https://notesfrompoland.com/2026/02/17/eu-approves-e44-billion-in-safe-defence-loans-for-poland/
    Si cei de la PIS exact pe asta au marsat.
    „However, the lack of transparency on where and how the money will be spent has prompted criticism from the opposition Law and Justice (PiS) party, which also argues that the EU will have the right to arbitrarily block funds if it wishes.
    PiS has also expressed concern that the fact that the majority of the SAFE funds must be spent within Europe could damage Poland’s relations with the United States, its most important security partner and the source of much of its military hardware (as well as of loans to pay for it).”
    Articolul e din feb. Si au copt-o exact cum au spus.

    Asta ca sa fim cinstiti si sa vedem ambele puncte de vedere.
    Cred ca baietii nu s-au prins ca tactica ciolaco-danubiano-pontica nu functioneaza. Trebuiau sa se uite putin peste gard si sa nu umble cu secretul de stat in bot cand sunt atitia bani la mijloc.
    Partea proasta ca din putinul care se cunoaste tind sa cred ca Tusk are dreptate si ca marii castigatori erau tocmai companiile poloneze.
    Dar paranoia asta cu secretul. Aici s-a rupt firul Si au dat apa la moara suveranistilor.
    https://xyz.pl/poland-unpacked/if-we-fail-to-build-europes-best-defense-industry-it-means-we-did-something-wrong-interview-3639/

    7
    • E de aratat totusi lozinca folosita cu succes si de polonezi si de noi, cand vine vorba de secretul de stat.
      Placa aparent logica, ca trebuie secretizate anumite detalii, ca sa nu se semnalizeze rusilor ce vulnerablitati avem.
      Tampenia e ca secretizarea exista doar pana la semnarea contractelor. Cel putin la nivel declarativ.
      Apoi ai certitudinea ca rusii cunosc vulnerabilitatile Romaniei si Poloniei mai bine decat 99.9% din contribuabilii romani si polonezi.
      Deci ce anume protejeaza secretomania asta. ?
      Diferenta intre Ro si Polonia, e ca acolo suveranistii au avut un mod de a baga batul prin gard. La noi deocamdata nu au nici voturile nici presedintele. Daca aveau, tot la fel se termina si la noi.

      Dar nu e de uitat din ce parte a venit munita.
      Secretomania nu ajuta decat pe rusi si pe lichelele lor.

      4
  22. Eu locuiesc in Polonia de vreo 3 ani. Majoritatea oamenilor de la oras cu care am vorbit nu l-au votat pe actualul presedinte. E considerat un fel de retrograd, omul rusilor, pui de suveranist. A fost un huligan (un fel de Simion), posibil implicat in niste batai de strada. A avut un limbaj care sa dea bine la cei provocati intelectuali. Nu prea sunt convinsi ca e pro Europa. In rest Polonia e peste noi in multe domenii. As spune ca e intre cam la mijloc intre Germania si Romania. Doar ca sunt de acord cu un comentariu de mai sus, cred ca li s-a urcat binele la cap si incep sa se manance intre ei. Ca in majoritatea tarilor.

    8
  23. am vazut un filmulet pe youtube despre istoria poloniei
    si pe la 1800 si ceva se razboiau cu rusii
    si pt ca rusii nu iau putut invinge pe polonezi iau facut sa se certe intre ei dupa care iau invins si militar
    nu mai tin minte cum se numea filmu si nu imi amintesc toate detaliile dar cam asa era
    divide and conquer
    polonezii se inving singurii

    2
    • doar ca pe poleci i-au atact toti trei, si nemtii, si austriecii, nu doar rusii

      apropo, austriecii au participat la dezmembrarea lor, desi polecii cu vreo 80 ani inainte i-au ajutat sa-i fugareasca pe otomani de la Viena

      5
    • nu rusii i-au facut pe polonezi sa se certe intre ei
      polonezii aveau in mod paradoxal democratie parlamentara, evident pt nobilime, Seimul
      acolo fiecare „nobil” magnat, sau scapatat dar cu damfuri, avea drept de veto
      drept care Seimul nu lua niciodata fo hotarare cand tzeara ardea in flacari

      suedezii, care au dat ture pin Polonia pe la 1500-1600, au si o expresie „polsk riksdag” in deradere , o adunare unde toti se cearta si nu se ia nici o decizie. avusesera contact cu sistemul respectiv. recomand romanele istorice ale lui Sinkiewicz, se tipareu pe vremea comunistilor, un fel de sadoveanu sau Delavrancea cu apus de soare, cei trei muschetari samd

      2
  24. capatu satului

    rusii erau praf la atacarea Poloniei, dintodeauna,
    de aia la atacu rusesc de dupa ww1, rusii au fost invinsi,
    https://ro.wikipedia.org/wiki/R%C4%83zboiul_polono-sovietic
    la sfarsitul WW1 Polonia avea granita cu Romania,
    cum a avut dintotdeauna cu provincia istorica Moldova,
    au incercat chiar cucerirea Moldovei, in timpul lui Stefan cel Mare si ulterior, dar n-au reusit,
    la momentul inceputului WW2 multi polonezi s-au refugiat la noi in tara pt ca nu aveau altudeva unde sa mearga de la dragostea frateasca ruso – germana,
    iar tezauru polonez a fost adus la noi, a fost si un film romano polonez,
    IAR 80 a fost proiectat plecand de la licenta unui avion polonez care se producea la noi inainte de WW2,
    etc etc

    fara pactu ribentrop molotov,
    fara uciderea mari majoritati a barbatilor intelectuali polonezi de catre stalin la Katyn, si ulterior,
    fara atacu conjugat ruso german din sept 1939,
    rusii ar fi fost mancati de catre polonezi in ww2,

    polonezi au avut scoli cu mult inainte de noi,
    si au fost si imperiu impreuna cu lituanienii,
    la polonezi, scolile si stiinta de carte sunt inainte de noi,
    cea mai veche universitate infiintata la polonezi 1364 ,
    la rusi abia in 1755,
    https://historia.ro/sectiune/general/cele-mai-vechi-universitati-din-lume-576400.html
    la noi cea mai veche universitate infiintata abia in 1860,

    exista o legatura intre scoli, capacitatea de a intelege si dezvoltarea unei comunitati si tari,
    degeab ai bani daca nu stii sa ii administrezi si cheltuiesti,
    iar la noi modul de formare si de cheltuire a banului public este un model de dezmat si jaf, in Evropa si in lume,
    are grija palavramentu, cecere, tovarasha lia, tovarashi si pretenii lor,

    3
  25. Uite, fix asta pateam noi daca iesea Simionovic president. Sau mai rau, daca nu ‘sarea la timp potcoava’ de la calul alb al purtatorului de pantaloni la ciclu! 🙂

    Si inca nu este timpul pierdut definitiv, depinde iarasi de pesedei daca vor sa tranteasca guvernul si sa faca pact cu dracul sa treaca puntea catre est, visand la eternele furaciuni linistite din banii statului. Daca fac apoi alianta cu Haur, ajungem fix in situatia Poloniei cu programul SAFE. La noi vor motiva doar ca suntem un popor pasnic si nu avem nevoie de arme, ca mai bine bagam banii in buzunarele de partid, adica….pardon, in oameni(Tradiceanu Style), ca mai bine maresc pensii, salarii, bla bla bla. Si apoi hai, Vladimire, ca te asteptam cu flori, paine si sare!

  26. Ba pardon!! Karol face bine ce face! Nu are încredere în Bruxelles în general și în Franța și mai ales Germania in special. De asta când au făcut rost de bani nu s au legat la cap cu armament german sau francez ci s au orientat către americani,englezi sau sud coreeni.Ultima oară când s au bazat pe francezi și au avut încredere în germani au dispărut ca stat 6 ani. Si nu uită că din Polonia în acest moment face parte Prusia Orientală. Și nici germanii nu au uitat deși momentan se fac că plouă. Nu știu de ce dar mie îmi pare că ei doar se folosesc de ivanii să se înarmeze. Ei de fapt o fac uitându se spre Germanistan.

    2
    • mda, nu te poti baza pe francezi zice haurolacu.

      au intrat ca fraerii in ww2 pt Polonia

      3
      • Și ce au făcut concret? Nada! I au lăsat pe ăia (fritzii și sovietici) să îi ocupe și după juma de an au avut aceeași soartă. Normal,ca și garanți ai Poloniei trebuiau să atace Germania din sud și să o prindă între două fronturi. Ei în schimb bla-bla-bla. Halal ajutor! Mai bine lipsă!

        2
      • După ce a atacat Polonia,Hitler a lăsat la granița de sud 23 de divizii de infanterie fără măcar un tanc. Galii și britii aveau 110 divizii cu câteva mii de tancuri. Dacă atacau(așa cum au promis) WW2 se termina în 1939!

        1
  27. Se tot scrie că în sistemul militar românesc sunt simpatizanți prorusi. Are cineva un studiu, rapoarte/analize de intelligence etc sau zicea unu la birt că…

  28. Step- bre, nu intelegi.
    Ce am scris eu nu sunt teorii, sunt poze si documente, asta scrie.

    Care demonstreaza ca si „sfintii” tai polonezi au avut contacte negate, cel putin cu un agent rus.
    Atat si nimic mai mult.
    E rezonabil sa credem ca nu s-au intalnit sa discute starea vremii.

    Pt ca ochelarii de cal ai multora percep polonezii ca pe niste fete mari non-stop.
    Nu e asa, au si ei coruptii lor, dar nu ca la noi, care am stat secole sub turci si rezolvarea problemelor cu „dreptu” a fost a doua natura, inclusiv in comunism, o perioada relativ mai „curata” pe planul asta, fara Kent sau cutia de cafea/ness nu se ducea nimeni la doctor macar (sau mai ales).

    Cu aia cotita cu Simion si Georgescu, canta la alta masa, serios, Georgescu avea o gramada de rezervisti sustinatori, care dadeau cartile moka pensionarilor, iar Simion era cu galeriile, cu nunta stil Codreanu si cu accente de extrema dreapta in discurs, nu stiu cine i-a luat in serios sa se uite in gura lor, nici pe tine nu te-am vazut zelos sa infierezi (proletar sau capitalist) excesele, in caz ca le-ai urmarit, dar acu dupa razbel esti filozof, nu stiu nici ce treaba are asta cu Polonia, dar nici nu tre sa aiba vreo legatura, e asa, inca o manifestare a complexului de care am pomenit, imediat fuguta la niste comparatii fara legatura.

  29. ,,Poland announces it’s starting negotiations with Japan, the UK & Italy on joining their Global Combat Air Programme (GCAP) for a 6th-gen. fighter jet. If Poland buys the plane, it will become the Polish Air Force’s main fighter jet together with F-35 for decades to come”
    Furnizorii majori pt Polonia sunt US, Coreea de Sud si UK De ce ar trebui sa se imprumute miliarde pt sisteme europene invechite ? SAFE e bun pt tarile care vor sa cumpere camioane militare si sa-si construiasca drumuri.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *