Romania Military

Grifon si Jaguar in programul de dotare al armatei franceze

In 5 decembrie anul curent, la Paris, armata franceza a lansat prima transa de 725 mil. €, din totalul estimat de 5 mld. € ($6.1 mld.) pana in 2025, pentru demararea programului Scorpion care vizeaza modernizarea arsenalului fortelor terestre, un parteneriat al producatorilor Nexter, Renault Trucks Defense (RTD, parte a Volvo) si Thales, denumit GME.

VBMR Griffon

Programul vizeaza, potrivit declaratiei facute la baza din Varces in Isère a artileriei brigazii 27 alpine de catre ministrul apararii francez Jean-Yves Le Drian, atat modernizarea la nivel S1 a 200 de tancuri Leclerc, cat si dezvoltarea a 2 clase de vehicule blindate multirol – EBMR: VBMR 6×6/ Griffon (véhicule blindé multirole) transportor de trupe si EBRC 6×6/ Jaguar (engin blindé de reconnaissance et de combat). Acestea se adauga celor 630 de vehicule 8×8 VBCI (Véhicule blindé de combat d’infanterie) aflate déjà in productie (dintre care peste 400 au fost déjà livrate), ca si variante mai putin costisitoare si multirol. Cele 2 noi vehicule multirol sunt destinate a inlocui mare parte din cele 3900 vehicule VAB (véhicule avant blindé), construite in peste 36 de configuratii, existente in dotarea fortelor terestre franceze. Productia este repartizata de felul urmator, in mai multe faze :

Programul actual isi propune ca pana in 2019 sa livreze 92 vehicule VBMR 6×6 grele, cu primele livrari de VBMR usoare 4×4 in 2021. Lotul total al primei faze cuprinde 780 VBMR grele, 200 VBMR usoare si 110 EBRC, diferenta fata de comanda totala urmand a fi livrata in faza a 2-a pentru fiecare clasa de vehicule. Tot in prima faza intra modernizarea AMX-56 Leclerc, instalarea pe vehicule unei retele de comunicatii pentru lupta unice SICS (C4iSR – système d’information et de combat Scorpion, care inlocuieste 5 retele separate) pentru comunicarea intre vehicule, dar si cu elicopterele si aviatia de lupta, precum si a unor capabilitati de antrenament cu simulatoare.

EBRC Jaguar

Dupa studiul de fezabilitate initial destinat celor 2 noi vehicule si investitii in industrializare, in valoare de 200 mil. € incepand cu 2010, actuala transa este destinata  acoperirii costurilor de dezvoltare, urmand ca activitatea sa inceapa din 8 decembrie, totalizand 1000 de locuri de munca in cercetare dezvoltare si 1700 in partea de productie, estimare care tine cont si de posibile exporturi.

Nexter, care cauta sa se asocieze cu KMW (KANT — KMW And Nexter Together) va lucra la sasiuri, Renault Trucks Defense la driveline (cineva cauta driveline ?) si Thales la electronica.

 

 Si acum vehiculele…

VBMR/Griffon, pentru care RTD a furnizat déjà un demonstrator, BMX-01, iar Nexter a venit cu propria varianta, Titus, va fi construit in 6 versiuni pentru varianta grea de 24 tone, de la transportor de trupe echipat cu turele telecomandate cal. 7,62/12,7mm sau lansator automat de grenade cal.40mm, la vehicul punct de comanda, vehicul medical sau platforma mortier cal.120mm. In paralel, Nexter si MBDA au colaborat la dezvoltarea unei turele demonstrator.

BMX-01 RTD

VBMR are motorul Renault-Volvo diesel de 400CP instalat in partea din fata, pentru acces facil, in timp ce la VBCI motorul este plasat central. Transmisia este automata, suspensia este independenta iar axele fata si spate sunt orientabile, raza de actiune a vehiculului fiind de 800km. Blindajul VBMR poate atinge nivel 4 NATO STANAG 4569, fiind modular si protejand un compartiment supra-presurizat si protejat NBC pentru un echipaj de 3 +8 militari.

EBRC/Jaguar este un vehicul de lupta si cercetare cu masa de 25 de tone, echipat cu noua turela a celor de la Nexter & BAE Systems (CTA International) cu tun de 40mm, mitraliera de cal. 7,62mm si lansator de rachete antitanc MBDA cu raza medie sau lunga. Tunul atinge distante eficace de 1,5km cu munitie telescopica cu carcasa compacta, munitie si tun care sunt planificate a obtine certificarea in acest an, iar racheta atinge 3,5km, similar cu MILAN-ER sau modele ulterioare, cum ar fi MMP – Missile Moyenne Portée (raza 4km), o racheta «trage si uita ».

Gama de munitii cal. 40mm care pot fi trase cuprinde: APFSDS-T, TP-T, TPRR-T, GPR-PD-T, GPR-AB-T and A3B (ultimele 2 fiind airburst). Turela stabilizata complet in 2 axe datorita  GCE (Gun Control Equipment: motoare electrocie, giroscoape, acceleremotre, unitate electronica de control) permite tragerea din mers si este montata central pe sasiu. Pe turela exista si o statie de arme telecomandata cal.7,62, dar si lansatoare de fumigene correlate cu senzorii precum si un lansator de rachete antitank cu raza medie/lunga. Protectia la explozii si proiectile penetrante e probabil sa fie tot nivel 4 STANAG, pana la calibrul 14,5mm AP, schije cal.155mm si 10kg TNT sub roata.

Rolul principal al VBMR va fi acela de transportor de trupe, in timp cel al VBCI este de vehicul de lupta a infanteriei iar EBRC este catalogat ca si vehicul de cercetare si lupta.

 

Francezii, cu toate constrangerile bugetare, strang din dinti si continua la modul serios programul de modernizare radicala a fortelor terestre, fiind probabil cea mai serioasa armata din Uniunea Europeana.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

http://www.defensenews.com/article/20141205/DEFREG01/312050027/France-Awards-5-Billion-Scorpion-Vehicle-Contract

http://defense-update.com/20141205_scorpion_ebrc_vbmr.html

http://www.armyrecognition.com/december_2014_global_defense_security_news_uk/french_defence_minister_unveils_future_griffon_and_jaguar_armoured_vehicles_for_french_army_0612141.html

 

Citeste si:

BMX-01 – vehiculul 6×6 al Renault Trucks pentru programul VBMR

Nexter Titus 6×6 – concurenta lui BMX01

Blindate usoare – solutii «estice»

Moreni si vehiculul 4×4 “multirol”

Este modernizarea ABC-79M o solutie de avarie?

BMP-MEXCA modernizare bazata pe BMP-1

BVP-2 SKZ

 

 

 

 

 

Exit mobile version