Romania Military

Primele LEO 2A4PL receptionate si se asteapta modernizarea MI-24

 

De cand noi ne cacaim ce sa facem cu tancurile, cu trei runde (prima – stop gap-ul TR-85M1 al anilor 1990, a doua – TR-2000 – cu viziunea anilor 2000, a treia – „cautarea” actuala inceputa chiar inainte de 2016 de Leoparzi 2 si apoi Abrams), polonezii au inceput sa livreze catre armata lor primele tancuri Leopard 2 PL , modernizate local pornind de la un carnet de sarcini stabilit in 2013 si 128 de carcase de Leopard 2A4 primite gratis de la Bundeswehr in 2002. Primele doua tancuri Leopard 2PL modernizate au fost deja receptionate oficial iar alte trei tancuri modernizate sunt in curs de livrare si receptionare.

PGZ livreaza in urma unui acord incheiat cu Inspectoratul de Armamente la sfarsitul anului 2015 iar conform planului initial primele trebuiau livrate la inceputul anului 2019, iar livrarile intregului contract pentru 128 de tancuri trebuiau finalizate in acest an, programul fiind in intarziere cu peste un an. 

In 2018 contractul a fost suplimentat cu o anexa pentru modernizarea celor 14 Leopard A4 cumparati in 2013 si planificati a fi livrati pana in 2021, contract prelungit pana in 2023.

Ministerul apararii polonez a fost interpelat in aprilie de un grup de eurodeputati cu privire la intarzierile programului, competentele dobandite de industria poloneza si drepturile asupra documentatiei constructive datorita contractului, costurile totale si performantele tehnico-tactice ale Leopard 2PL comparativ cu Leopard 2A6, prin prisma costului/unitate. Secretarul de stat al apararii a raspuns aratand ca principalele motive ale intarzierii sunt testarea tardiva a prototipurilor si evaluarea inadecvata a riscurilor iar ca si competente dobandite ar fi: reparatia tancurilor Leo 2A5 si PL, diagnosticul si reparatia vizoarelor Peri 17 A2/A3 și EMES 15, capacitatea de a asambla si instala kit-uri de blindaj suplimentar, de a repara sistemul de stabilizare a armamentului principal si a simulatoarelor.

Contractul in valoare totala de 3,29 mld. Zloti (740 mil. euro) vizeaza modernizarea de catre Rheinmetall si un consortiu polonez a protectiei balistice, a puterii de foc, a constientei situationale a echipajului si ergonomiei pentru 142 de tancuri Leopard 2 A4 care vor fi aduse la standardul PL (undeva intre nivelurile Leopard 2A5 si A6).

 

Reamintim ca in 2013 polonezii au cumparat si 105 tancuri Leopard 2 A5 plus un lot suplimentar de 14 Leopard 2A4, 18 Bergenpanzer 2, 120 de camioane Mercedes DB1017A, 40 de Unimog U1300L si 40 de vehicule Mercedes MB 250 4×4, pentru un total de doar 180 milioane de euro.

Si pentru a avea tabloul complet, Bumar Labedy mestereste si la parcul de PT-91 si T-72 (cu derivati propusi PT-16 si PT-17), si in plus sunt in cautare activa pentru un nou tanc fabricat local sub licenta, de indata ce programele de modernizare sunt incheiate, favoritul fiind deocamdata Rotem K2 Black-Panther.

Practic in intervalul in care noi am realizat doar modernizarea unui batalion de TR-85 la standard M1, urmata de revitalizarea unei companii prin 2014, polonezii au obtinut PT-91 pe care l-au si exportat, au primit Leopard 2A4, apoi 2A5, au trecut la modernizarea Leo2 PL, au inceput a doua modernizare a T-72 si PT-91 si acum pregatesc o achizitie  de tanc nou cu fabricatie locala sub licenta.

 


Ca sa ajungem si la companionul pe campul de lupta al tancului, elicopterul, polonezii se pregatesc si de un program de modernizare a celor 30 de elicoptere MI-24 Hind D si W din propriul inventar, care mai au inca disponibila o medie a  resursei de zbor de pana la 20 de ani (potrivit analizelor si testelor la oboseala efectuate in colaborare de Institutul de Tehnologie al fortelor aeriene, WZL-1- Uzina de avioane militare Nr. 1, si de PZL Świdnik. Mi-24 modernizat ar furniza o capacitate intermediara cel putin pana la finalizarea programului Kruk de inzestrare cu 32 de elicoptere de atac, a caror capacitate operationala initiala este estimata a fi obtinuta la cel putin 7 ani de la semnarea contractului iar operationalizarea completa dupa inca trei ani, deci aproximativ un deceniu pana la a beneficia complet de noile elicoptere.

Un mare avantaj al Mi-24 este motorizarea comuna cu a elicopterelor de transport mediu Mi-8/17 si Mi-14 si ele inca in uzul polonezilor, pe care le vor putea escorta in misiuni de CSAR (Cautare si Salvare prin Lupta). Polonezii detin capacitati de revitalizare pentru motoarele TW3-117 de pe aceste elicoptere.

Programul de modernizare al Mi-24 va folosi in mare masura capacitati industriale poloneze existente, ceea ce va diminua simtitor costul programului, dar va contribui si la dobandirea de noi capacitati si competente dar si la posibilitatea vanzarii pachetului pentru alte tari detinatoare de Mi-24.

Dobandirea de sisteme moderne in carlinga Mi-24 ar face in viitor mult mai usoara trecerea pilotilor pe viitoarele elicoptere de atac din programul Kruk, scurtand timpul de formare.

Printre optiunile incluse in propunerea de modernizare a Mi-24 poloneze, gasim:

Propunerea de aranjament al cabinei de Mi-24 din partea PGZ Group si Air Force Institute of Technology, expusa la MSPO

Propunere de echipare piloni convertiti la standard NATO – MSPO 2019

Turela WSL pe W-3PL

Macheta senzor optoeclectronic Rafael Toplite

All-in-Small Elisra

Chiar daca nu a avut succes pe piata, pana in prezent ATE/Denel au avut cea mai interesanta modernizare a Mi-24 pe standarde occidentale, de vazut daca polonezii se vor apropia de stacheta fixata de sudafricani…

Pe plaiurile mioritice, unii se gandesc cum mai pot revitaliza TR-85/M1 sau eventual cum pot retrage Puma Socat, desi nu avem nimic de pus in loc, pentru probabil inca 10 ani. Am ratat posibilitatea de a cumpara Leopard 2 in uz in cifre consistente, nu luam rapid nici macar elicoptere mici de recunoastere si atac usor pe modelul achizitiei de OH-58 Kiowa la croati si greci sau a H-145M la sarbi si unguri, au trecut 3 ani de cand am semnalizat ca vrem sa luam elicoptere de atac, insa niciun plan serios nu a fost pus pe picioare intre timp.

Pumele noastre modernizate la standard M stau mult mai bine decat MI-24 poloneze pe partea de avionica si integrari de sisteme de arme, insa nu stim cata resursa le-a mai ramas. Ce este clar, exact cum au calculat si polonezii, din momentul semnarii unui contract pentru elicoptere de atac noi, trec aproximativ zece ani ca ele sa fie operationalizate complet.

Deci poate ar trebui sa ne gandim si noi la un pachet de modernizare pentru Pumele noastre, de la modernizarea sistemului SOCAT la nivel de senzori, putere de procesare si sisteme de arme integrate si R/LWR. Cat despre cresterea protectiei cu kit-uri balistice – este aproape imposibila fara motoare mai puternice (oare s-ar gasi si si niste Makila 1A1 pe la vreo 2 mil.$/bucata, sau la second-hand, sa rimeze cu perioada de viata a celulelor?).

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=30633

https://defence24.com/breakthrough-polish-army-takes-delivery-of-leopard-2pl-tanks

https://www.milmag.pl/news/view?news_id=3949

https://defence24.com/polish-mi-24-upgrade-capability-and-industrial-opportunities

https://www.flightglobal.com/helicopters/polish-mi-24-modernisation-offer-details-emerge/134263.article

https://www.monch.com/mpg/news/air/5896-mspo-2019-focus-on-helicopter-solutions-for-poland.html

https://www.airrecognition.com/index.php/archive-world-worldwide-news-air-force-aviation-aerospace-air-military-defence-industry/global-defense-security-news/global-news-2018/february/4075-poland-planning-mi-24-helicopters-upgrade.html

https://www.defence24.com/polish-military-to-modernize-its-mi-24-fleet

https://armyrecognition.com/weapons_defence_industry_military_technology_uk/m1a2_abrams_main_battle_tanks_need_solutions_to_alleviate_obsolescence_issues.html

 

 

Citeste si:

https://www.rumaniamilitary.ro/iar-propun-ucrainenii-modernizari-de-t-72

https://www.rumaniamilitary.ro/leopard-2-contra-altor-feline

https://www.rumaniamilitary.ro/leopard-2pl-main-battle-tank-buffalo-armoured-recovery-vehicle-by-rheinmetall

https://www.rumaniamilitary.ro/indonezia-primeste-primele-leopard-2-ri

https://www.rumaniamilitary.ro/leopard-2-a5-polonia

https://www.rumaniamilitary.ro/polonia-ia-in-calcul-modernizarea-leopard-2a4-din-dotare

https://www.rumaniamilitary.ro/leopard-2-ng-next-generation-mbt

https://www.rumaniamilitary.ro/cat-costa-modernizare-leopard-2

 https://www.rumaniamilitary.ro/polonia-decide-in-curand-care-va-fi-modernizarea-leopard2-pl-2

https://www.rumaniamilitary.ro/polonezii-vor-sa-modernizeze-312-tancuri-t-72

https://www.rumaniamilitary.ro/ariete-c1-vs-rotem-k1-2

https://www.rumaniamilitary.ro/advanced-multi-purpose-120mm

https://www.rumaniamilitary.ro/tanc-contra-tanc-optiunea-romaneasca-i

https://www.rumaniamilitary.ro/challenger-vs-leclerc-ii

https://www.rumaniamilitary.ro/tancul-care-era-sa-fie-strv-2000

https://www.rumaniamilitary.ro/botezul-focului-pentru-amx-56-leclerc

https://www.rumaniamilitary.ro/amx-4856-leclerc-un-francez-100

https://www.rumaniamilitary.ro/noul-tun-rheinmetall-calibrul-130mm

http://www.rumaniamilitary.ro/abrams-m1a2sep-v-2-si-alte-modernizari-ale-m1-abrams
http://www.rumaniamilitary.ro/taiwanul-are-o-fixatie-tancuri-abrams
http://www.rumaniamilitary.ro/irakul-cumpara-logistica-pentru-m1a1-abrams-de-600-mil
http://www.rumaniamilitary.ro/fabrica-egipteana-de-tancuri-abrams

https://www.rumaniamilitary.ro/sikorsky-s-70-battlehawk-soimul-de-lupta

http://www.rumaniamilitary.ro/iar-s-a-brasov-o-situatie-fara-iesire

http://www.rumaniamilitary.ro/puma-naval-sm-sau-super-puma

http://www.rumaniamilitary.ro/ec-725-o-optiune-onorabila-pentru-innoirea-parcului-de-elicoptere-dar-si-pentru-sc-iar-s-a

http://www.rumaniamilitary.ro/denel-rooivalk-o-maturitate-tarzie

http://www.rumaniamilitary.ro/eurocopter-ec135-un-elicopter-versatil

http://www.rumaniamilitary.ro/elicopterele-militare-ale-romaniei-si-iar-brasov-via-eurocopter

https://www.rumaniamilitary.ro/black-hawk-venom-sau-super-puma

Exit mobile version