Eurocopter EC135, un elicopter versatil

L'Hélicoptère EC135 Hermès.

Elicopterul Eurocopter EC-135 pare la mare cautare tocmai datorita flexibilitatii sale dar probabil si datorita dimensiunilor sale reduse, fiind un elicopter cu dimensiuni comparabile cu EC130 B4 Ecureuil dar cu capacitate de transport superioara cu 50% si o putere a motoarelor aproape dubla, totul la un pret de aproximativ 3 mil. euro fata de 1,75 mil euro pentru EC-130.

Eurocopter_EC130T2_EO

EC130 B4/T2

Turcia a semnat un contract de achizitie a 17 exemplare care vor fi folosite de serviciile sale de ambulanta aeriana, efectuand misiuni de urgenta pentru ministerul sanatatii, intr-un sistem similar cu SMURD-ul romanesc, si el inzestrat cu acest tip de elicopter.

Eurocopter_EC_135_P2

EC-135 P al politiei germane

Zborurile vor incepe din luna august a acestui an, initial cu un lot de 5 elicoptere, la care se vor adauga livrarile ulterioare.

 ec135-dim

Planuri EC-135

Derivat din mai vechiul MBB BO-105 si denumit initial BO-108, EC-135 a avut prima aparitie publica in 1995. In 2002 pe o versiune modificata a EC-135 s-a testat conceptul de comenzi prin fibra optica.

 800px-German_army_BO-105P

BO-105

In 2011, Eurocopter anuntase 1000 de elicoptere EC135 livrate la clienti, la doar 15 ani de la inceperea productiei, iar in 2013 s-a constatat ca acest elicopter asigura 25% din zborurile de urgenta medicala la nivel mondial, cu o flota de peste 500 de elicoptere in configuratie de transport medical.

shs_ec-135_17_of_58

Bordul EC-135

In configuratia militara, denumita EC-635, a fost conceput initial pe specificatiile Portugaliei pentru un elicopter de lupta anti-incendiu si evacuare medicala militara, cu o masa de 3 tone si posibilitatea de a transporta 1+7 oameni sau 1,44t de echipamente, ajutat fiind de 2 motoare de × Pratt & Whitney Canada PW206B2 cu 817CP fiecare.

Eurocopter_EC635

EC-635 inarmat

Intr-un articol mai vechi, „EC-725, o optiune onorabila pentru innoirea parcului de elicoptere dar si pentru S.C. IAR S.A.”, pornind de la faptul ca avem deja acest elicopter in operare pentru institutii romanesti, am putea lua in considerare si o varianta militara a EC 135adica EC635, produs in cateva zeci de exemplare printr-o asociere a Eurocopter Romania cu S.C. IAR S.A. Brasov, contract care ar putea fi tocmai temeiul de negociere al acestei asocieri.

EC635_Characteristics

Schita EC-635 Armed Scout

S-ar inlocui astfel vechiul IAR-316 B Alouette III si s-ar putea desfasura misiuni de observatie, atac usor, transport usor sau evacuare medicala. Pretul sau n-ar trebui sa treaca de 3 mil. euro si ar putea exista o versiune ceva mai scumpa, cu kit-uri suplimentare de protectie la armament de preferinta pana la calibrul 12,7mm si cu sisteme de lupta gen SOCAT, cu limitarile impuse de masa utila de aproape 1,5t si eventual cu motoare mai puternice.

12939

EC-635 elvetian

O idee ar fi ceva similar cu ceea ce au facut indienii cu al lor HAL Dhruv, concept dezvoltat tot de MBB, tinand cont insa de faptul ca HAL este un elicopter mai mare. Exista deja variante imbunatatite ale EC-635, dupa cum se poate vedea mai jos.

Rudra-Liftoff-1024x682

HAL Dhruv

eurocopter-ec-635-t2e-wie-47167_panoplie_arme

EC-635

Un alt program interesant, al varului sau putin mai mare, EC-145, este programul american pentru un elicopter de atac usor, unde candidatul favorit este AAS-72X derivat din EC145 (5.5 mil.$ bucata), ultima varianta, introdusa si in productie, fiind UH-72 Lakota. Acesta are si versiunea Armed Scout 645 , propus pentru inlocuirea elicopterului de recunoastere OH-58D.

 

eads-aas

UH-72 langa EC-635

EC635_SAWS_GLO1928_Frans_Dely_

EC-635 echipat cu SAWS (Stand Alone Weapon Systems) al ATE– echipat cu mitraliera de 12,7mm FN Herstal HMP-400 si un tun frantuzesc de 20mm Nexter NC-621.

Avantajele unui astfel de elicopter sunt pretul scazut, versatilitatea, operarea simpla si ieftina, capacitatea de a manevra in spatii restranse, dimensiunile relativ reduse, mai greu de detectat de echipamentele antiaeriene. Este o solutie ieftina, care poate efectua o gama larga de misiuni, un adevarat multirol, in lipsa unui elicopter de atac dedicat, a carui gama de misiuni le poate indeplini partial.

 AA2003_Ec635dos

EC-635 – acces spate

Ca si facilitate suplimentara, la sfarsit de aprilie a fost testata in mod oficial o versiune fara pilot a EC-145, zborul durand 40 de minute la baza militara Istres din sud-vestul Frantei. Aparatul poate zbura cu sau fara pilot, aceasta reprezentand o inovatie.

 ec635

EC-635 in formatie

Eurocopter EC635/135 caracteristici tehnice

  • Echipaj: 1 pilot
  • Capacitate: 8 persoane sau incarcatura 1,443 kg
  • Lungime: 10.21 m
  • Inaltime: 3.62 m
  • Masa gol: 1,467 kg
  • Masa maxima: 2,900 kg
  • Motoare: 2 × Pratt & Whitney Canada PW206B2 817 CP
  • Diametru rotor: 10.2 m
  • Suprafata rotor: 81.7 m2

Performante

  • Viteza maxima: 259 km/h
  • Viteza croaziera: 254 km/h
  • Raza: 650 km
  • Plafon serviciu: 6,095 m
  • Rata urcare: 10.9 m/s

SuperPumaEC635Axalp090171cop_800

EC-635 langa un Super-Puma

 

Surse Altair.com.pl; Ziuaveche.

 

 Marius Zgureanu

 

33 de comentarii:

  1. Achizitionarea de elicoptere va fi probabil discutata peste 20 de ani la cat de entuziasmat era ministru de ele cu s-a prabusit un Puma ultima data….

  2. Mai ieftin de atat, poate cu exceptia unui EC-130T2, care si acela imi place mult insa e monomotor, la doar 1t capacitate de transport si ceva mai lung… nu cred ca ne putem dota decent.

    Cele 2 costa 1,7 respectiv 3 mil. euro bucata, in versiune civila, iar un Puma Naval, ca si comparatie, e pe la 12-13 mil. euro, daca imi amintesc bine extrasul din lista de achizitii DPA pe 2011.

    1
  3. Si ce ne facem cu faptul ca in timpul iernii SMURD-ul nu le-a putut folosi cand a fost zapada si viscol si au trebuit sa apeleze la Mi-8/17 ale Politiei? Parac a fost chiar un reportaj pe PRO-TV in 2012 cand au fost gerul ala din Feb.

  4. MI-17 are sistem de degrivare, Puma n-are. Nu stiu daca EC-135 detine asa ceva.

  5. Probabil a fost o alta achizitie facuta cu cap… bineinteles ca nu s-au gandit la conditiile de operare ale elicopterului, ca ei sunt acolo sa semneze hartii nu sa faca analize.

    Acum, ca sa adaugi o optiune post livrare e mai scump decat sa o fi luat in pachetul initial…

    • din curiozitate, tu ce elicopter ai fi cumparat, sa nu zic produs in tara, pentru a inlocui IAR-316 de la Unitatea Speciala si SMURD ?

      Elicopter usor ma refer, nu poti inlocui Mi-17 cu Ec-135, deci rog exemple din categoria usor, nu cum am citit pe un site strain acum 10 ani ca „Romania isi inlocuieste flota de Mi-17 cu Ec-135, care e mult mai bun” :)) Probabil aia am facut-o dupa ce ne-am inlocuit submarinele cu tancuri.

  6. Aici spune pt. EC-135, la pag.8 si 18 – „No flight in icing conditions”:
    http://www.easa.europa.eu/certification/type-certificates/docs/rotorcraft/EASA-TCDS-R.009_Eurocopter_EC135-04-27102011.pdf

    Vad ca se vorbeste de „de-icing” electric doar pentru elicoptere mai mari, cum ar fi Super-Puma

  7. Elvetienii zboara vrabiile astea numai vara ?

  8. Video cu EC-145 operand cu-fara-cu pilot la bord, intr-adevar e o realizare remarcabila, un fel de „drona K-Max” 🙂

    http://www.youtube.com/watch?v=-z9LdL-VA3E

  9. EADS North America – AAS-72X+ Armed Aerial Scout Helicopter

    http://www.youtube.com/watch?v=CksfSiV0sFk

  10. o sa luam si din astea probabil tot asa la mina a3-4a dam o galeata de bani pe 5-10 bucati si uite asa avem flota

    • din cate stiu eu, Romania produce Ec-130 la Eurocopter Romania SA Brasov. Ec-635 fiind doar o versiune modificata, ar fi si culmea sa cumparam la mana a 3-a acest elicopter cand l-am putea produce in tara.

      De altfel eu chiar astept de vreo 10 ani sa aud vestea ca Armata inlocuieste IAR-316 cu Ec-635, intre timp a venti criza si asta a devenit chiar „ultima prioritate” :), dar in viitor cred ca se va intampla.

      1
      • scuze am vrut sa scriu Ec-135. Primele cumparate de SMURD parca au fost de import, dar ultimele sunt fabricate in Romania. Din pacate cred ca motoarele sunt de import, insa tot e ceva. La SMURD au 6 elicoptere medicale si vor mai sosi inca 2 in viitor, deci experienta, oameni, uzina si „antecedente” avem, cand va avea si Armata bani si vor expira Alouette-urile, logic ar fi sa cumpere Ec-635 produs in tara.

  11. Marius Zgureanu

    Sorin, pai de ce crezi ca am scris articolul despre EC-135/EC-635, pomenind pe ici pe colo si de EC-145 sau EC-130?

    Efectiv, pentru a inlocui IAR-316 ma gandeam la EC-130 T2, ca e monomotor si la sub 2/3 din pretul unui EC-135.

    Insa pentru aplicatii militare, tot EC-135/EC-635 ma gandesc, ca deja il exploatam si la SMURD si MAI, si as cere 36-72 de exemplare, in diverse variante, produse in asociere IAR Brasov – Eurocopter Romania.

    Cand am vorbit de „achizitia cu cap”, nu tipul era problema ci optiunile, mai precis lipsa sistemului eficient de degivrare.

    Altfel de ce am mai scris articolul asta? 🙂

  12. Un elicopter de atac usor si ieftin, produs macar partial la Brasov, ar fi o solutie de inlocuire a Puma mai mult decat buna pt noi, pt ca Socatul oricum l-am invarti este un elicopter civil imbracat fortat in haina militara.
    Zboara daca nu bate vantul prea tare si rareori iarna si in nici un caz nu trebuie sa tragi in el. Un alt caz Renault 12.

  13. Pare o solutie ideala. Este versatil, ieftin, usor de intretinut, se poate face partial in tara parca prea bun sa fie adevarat. Si in varianta militara cu rachete (chiar daca duce mai putine decat un elicopter greu) cu un echipaj bine pregatit poate face ravagii. Oricum nu ne vom permite prea curand apache sau tiger. Chiar nu a fost luata de loc in considerare aceasta solutie? Doar faptul ca ai putea avea mentenata comuna la majoritatea pieselor intre elicoptere militare si civile e fantastic.

  14. De fapt avem nevoie de un elicopter usor, gen EC-135/EC-130 dar si de unul greu, de transport, iar dupa mine optiunea ar fi probabil modernizarea Puma/SOCAT si/sau achizitia de EC-725 dar in lot mai mare nu cate 3-5 bucati, astfel ca sa permita productia in tara si integrarea mentenantei la IAR Brasov S.A. + Eurocopter Romania:
    http://www.trafic.ro/vizitatori/top-siteuri-bloguri/saptamana-pg2

    • Frumos, ar trebui o campanie de reclama sa ajunga mai sus blogu’, sa fie „mai la vedere” 😀

      Eu nu stiu, pe mine ma ia groaza cand aud de „modernizare”, punem roti de lamborghini la caruta? 🙂

  15. M.C., si britanicii modernizeaza Super-Pumele lor la Eurocopter Romania si ies elicoptere bunicele.

    La elicoptere, in principiu, cele mai obosite componente sunt rotoarele, motoarele si transmisia. Deci daca se schimba astea, ca tot exista motoarele mai noi Makila 1A1 si 1A2, plus transmisia, plus pale noi, compozite, sunt aproape ca si noi. Fuselajul in sine nu este atat de solicitat ca la avioanele de lupta. Adaugand electronica moderna, derivata din sistemul SOCAT, tot iese ceva mult mai bun decat acum. Eu as opta pentru modernizarea Puma Socat, cele 21 care or mai fi, eventual cateva Puma standard care sunt in stare buna, trecute in sistem SOCAT.

    Pentru transport si medevac as cumpara EC-725, la completare, cu aceeasi avionica si motoare ca si Puma modernizat.

  16. Dorian Tinculas

    Un elicopter bun este un elicopter pe care poti usor sa il reconfigurezi pentru utilizare civila sau pentru utilizare militara. Se pare ca marile firme de elicoptere au inceput sa inteleaga acest aspect cand vine vorba de comanzi realizate de diverse guverne. Unele cer elicoptere cu un specific dat, dar cred ca Romanica noastra ar trebui sa realizeze o comanda de elicoptere care sa poata fi reconfigurate in functie de utilizare in maxim 24 de ore.

    Puma-Socat nu este un elicopter care sa poata fi reconfigurat usor si simplu. El a fost doar modernizat in ideea de a se putea apara atunci cand are desant la bord (pentru ca nici asa ceva nu era capabil). In principiu stiu ca nu trebuie sa se puna problema alegerii intre elicopterele de atac/asalt si blindate, dar cred ca totul trebuie sa tina in principal de strategia de baza.

    Partea proasta (se pare) este ca nu avem cu adevarat nici asa ceva pus la punct pentru ca altfel s-ar sti exact cati bani trebuie si pe ce trebuie dati.

    Evident ca fara o economie realista nu poti si nici nu mai are sens sa ai armata. Trebuie sa intretii armata care trebuie sa aiba ce apara. Economia a ajuns cvasiinexistenta in Romanica si asta incet pare sa includa si agricultura, ultimul mohican al mandriei nationale. Deci hrana si energie.

  17. https://www.youtube.com/watch?v=7aI42b2P-Z0
    https://www.youtube.com/watch?v=lyp8lpja7Hs

    Productia e majoritar manufactura, cu exceptia motoarelor si eventual a rotoarelor se poate fara probleme produce in Romania.

  18. Pingback:H145M a efectuat primul zbor cu sistemul de arme HForce - Romania Military

  19. Pingback:Cougar H215M versus HC MK2 - Romania Military

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *