Romania Military

MApN se intereseaza de vehicule 4×4 pentru achizitie multianuala

Agentia de Cercetare pentru Tehnica si Tehnologii Militare (ACTTM) a emis recent o cerere de informare pentru vehicule 4×4 neblindate si blindate usor, cu o posibila comanda esalonata pe 8 ani. Da, ati auzit bine, comanda multianuala pentru 1200 de vehicule 4×4. Doar acum cateva luni ne intrebam cand MApN va iesi din logica loturilor mici si pestrite (vezi cele 16 vehicule Panhard PVP 4×4), trecand la programe multianuale cu loturi mari. Daca vom auzi si de transfer de tehnologie/offset si fabricare partiala/ asamblare in tara, atunci chiar putem spune ca s-a intamplat minunea.

 

URO Vamtac la parada de 1 Decembrie

            Deocamdata ACTTM se multumeste sa declare ca acest RFI nu va fi acompaniat in mod obligotariu si de un RFP (Request For Proposal = cerere de propunere), dar toate la timpul lor.

Tabelul cu cerintele MapN poate fi consultat aici, iar pe scurt comanda arata astfel :

–          500 de autovehicule neblindate 4×4 pe platforma de baza

–          500 de autovehicule blindate usor 4×4 pe aceeasi platforma de baza

–          200 de vehicule neblindate pentru transport de persoane (masa maxima 2,7 tone)

 

Cele 500 + 500 (blindat/neblindat) vehicule 4×4, cu o masa maxima de 7,5 tone/ respectiv 6,5 tone vor avea urmatoarele configuratii:

–          platforma de baza configuratie standard,

–          versiune pentru cercetare pe platforma de baza,

–          versiune evacuare medicala pe platforma de baza,

–          versiune cercetare de geniu pe platforma de baza,

–          versiune cercetare CRBN pe platforma de baza (rol atribuit actualmente modelului TAB-C79).

Conform fisei, vehiculele trebuie sa poata fi dotate cu mitraliere cal. 7,62/ 12,7mm in turela, senzori de iluminare, contramasuri si senzori pentru cercetare si coordonarea focului, dar si rachete antitanc de generatia a III-a.

 

La toate acestea se cere o perioada de garantie de minim 24 de luni si o perioada de exploatare prevazuta de minim 10 ani.

 Humvee „romanesc”

Acum sunt si cateva lucruri care lipsesc din peisaj… dar poate se vor clarifica in viitorul apropiat.

 

In primul rand flexibilitatea platformei ar putea sa prevada si alte roluri, cum ar fi cel de acoperire antiaeriana cu raza scurta sau cel de vehicul dotat cu piese de artilerie de calibru mic, cum sunt mortierele. E adevarat ca pentru aceste roluri ar trebui facuta o integrare suplimentara a vehiculului cu echipamentul ales de MApN.

 

In al doilea rand, parcul de vehicule al MApN care trebuia inlocuit, potrivit estimarilor din 2007-2008 se ridica la 2842 vehicule 4×4 blindate/neblindate si 837 transportoare blindate.

 

In parcul MApN au mai intrat putin peste 100 de vehicule Humvee ale SUA precum si un numar ceva mai mic de vehicule URO Vamtac (spre 60 de bucati). Este foarte probabil ca diferenta dintre comanda de 1200 de vehicule si necesarul mai mult decat dublu sa fie completate ulterior printr-o alta comanda si/ sau suplimentate prin donatii/achizitii de echipamente in uz americane in curs de retragere din Afganistan. Este foarte probabil ca si necesarul pana la 2800 de vehicule sa fie revizuit in scadere in anii urmatori, datorita unor noi planuri de reorganizare a Armatei Romane, foarte probabil printr-o noua reducere a efectivului.

 

Dacia Duster Army

 

La categoria de vehicule usoare, probabil ca Dacia Duster Army (poate vom vedea si o versiune 6×6) sau Jeep J8/Wrangler ar putea intra in competitie, dar si Hummer. La categoria de +6,5 tone lucrurile se complica putin, pe de-o parte datorita existentei in dotare a liniei Humvee/Vamtac, pe care la nivel mondial a fost integrata deja o gama foarte larga de blindaje, echipamente de protectie si armament, fiind de dorit o dotare cat de cat uniforma a parcului de vehicule, simplificand mentenanta si logistica. Pe de alta parte, Rheinmetall, Iveco, Mowag, Textron si Renault Trucks Defence incearca de niste ani sa-si gaseasca o nisa in Romania. Deci putem asista la o concurenta a unor modele gen Renault Sherpa Light, Mowag Eagle (ambele peste 7,7 tone), Panhard VBR, Iveco LMV si poate mai putin probabil Otokar Cobra II. Un criteriu foarte important in competitie va fi fara indoiala pretul.

 

Panhard VBR

 

De asemenea, platforme foarte noi si asa mari, cum e Oshkosk MATV 4×4 (care trece de 14tone si 500.000$ bucata), inlocuitor al Humvee (2,6 tone si pret 65.000-140.000$), sau Fenek (masa 10 tone+), care sunt si foarte scumpe, ar putea face obiectul unei achizitii ulteioare, in loturi mult mai mici. Chiar si Renault Sherpa ar putea sa nu se incadreze in masa ceruta in RFI.

 

Ceea ce este foarte important in aceasta posibila competitie este modul in care vor fi livrate aceste vehicule:

–          daca se va face offset/transfer de tehnologie,

–          daca macar partial vor fi asamblate local,

–          daca vor integra sisteme electronice si de lupta facute local,

–          daca mentenanta se va face local.

 

In functie de castigator, Romarm/UA Moreni&UMB sau MFA Mizil ar putea contribui la customizarea platformei in versiune militara romaneasca, eventual asigurand si o parte din asamblare. Pentru varianta usoara de 4×4, Dacia-Renault sau alt castigator ar putea livra platforma de baza si o parte din kit-uri, munca putand fi subcontractata de Romarm.

 

Vehiculele 4×4 ar putea fi echipate cu diverse sisteme de arme – majoritar concepute si fabricate in tara: platforme teleoperabile de calibru mic (7,62mm / 12,7mm), asa cum este RCWS-RO sau Grifon, senzori, sau rachete sol-aer/anti-tanc (ex.: STAR-80L, Spike SR/MR sau CA-94M) precum si artilerie de calibru mic/mortiere.

 

ABI AM-100

Pacat ca cei de la Moreni nu au mai continuat linia ABI cu un nou vehicul, in variante 4×4 si 6×6, astfel am fi avut un posibil concurent autohton in aceasta competitie!

 

Sunt curios cum se va finaliza acest demers, daca el va fi urmat la scurt timp de un RFP sau nu! Cert este ca anumite lucruri incep sa se miste! Doar ca banii alocati sunt inca de departe insuficienti pentru nevoile de inzestrare si operare ale MApN…

 

 

Marius Zgureanu

 

 

 

Citeste si :

http://www.rumaniamilitary.ro/moreni-si-vehiculul-4×4-multirol

http://www.rumaniamilitary.ro/este-modernizarea-abc-79m-o-solutie-de-avarie

http://www.rumaniamilitary.ro/nexter-titus-6×6-concurenta-lui-bmx01

http://www.rumaniamilitary.ro/bmx01-vehiculul-6×6-al-renault-trucks-pentru-programul-vbmr

http://www.rumaniamilitary.ro/blindate-usoare-solutii-estice

 

 

 

Exit mobile version