Romania Military

BMPT-72 Terminator pentru Algeria


BMPT-72 in Siria (foto: Wael Al Husseini) cu noul blindaj lateral

Potrivit celor de la SIPRI (Stockholm International Peace Research Institute ) – baza de date privind comerțul cu arme in 2020, Algeria ar fi comandat 300 de vehicule de sprijin tip BMPT-72 catre Federatia Rusa.

Terminator nud, pe linia de asamblare

Algeria a cumparat din 2013 mai multe loturi de echipamente militare terestre de la rusi, printre care:

BMPT-72 versiunea 1 vs 2

BMP-72 Terminator 2 este un vehicul blindat de sprijin, dezvoltat și proiectat de compania Uralvagonzavod și a fost prezentat pentru prima data publicului la Russian Arms Expo 2013 desfasurata in Nijni Tagil (Rusia). Sasiul lui BMPT-72 este cel al T-72, dar este adaptat pentru sistemul de turela teleoperata pentru tunuri binate cal. 30mm 2A42 si mitraliera coaxiala cal. 7,62mm, acompaniate de lansatoare de rachete antitanc precum si de lansatoare de grenade cal. 40mm AG-17D.

Misiunea principala este de sprijin cu foc contra infanteriei si a vehiculelor blindate, in special in mediul urban, echipajul fiind format din doar 3 militari (comandant, sofer, tragator), fata de 5 in versiunea initiala.

Echipamente integrate pe BMPT

Tunurile cal.30mm tip 2A42, cu o distanta eficace de tragere de 2,5km impotriva blindatelor si 4 km impotriva vehiculelor usoare si infanteriei, pot folosi o diversitate de munitii (850 lovituri in magazie): APERS-T (munitii anti-personal), HEF-I (inalt exploziv, incendiar cu fragmentatie), AP-T (penetrant), și KE (cu energie cinetica). Pe lateralele turelei se afla lansatoarele pentru cate doua rachetelor ghidate antitanc 9M120 Ataka-T calibrul 130mm, acestea putand lovi tinte pana la distanta de 6km.

Sistemele turelei Terminator

Coca si turela au un blindaj de baza din otel, peste care este asezat blindaj reactiv exploziv (ERA), mai ales pe placa frontala , dar si pe lateralele turelei si sasiului, in zona compartimentului echipajului, partea din spatefiind protejata in special de cusca de bare anti-RPG. Toate acestea duc la o masa totala a vehicului de 48 de tone, similar cu T-90 MS, ceea ce ar trebui sa ne dea de gandit cu privire la protectia sasiului, eliberat de masa unei turele grele, care a fost inlocuita cu una medie, operata distant, din sasiu.

Terminator afectat de explozii in teste

Motorizarea BMPT-72 are doua variante de motor diesel cu 12 cilindri in V: 850 CP B84MC si noul 1000 CP V92-S2.

 

BMPT-72 are un sistem avansat, automatizat, de dirijare a tragerii, de zi si noapte, avand si un sistem de detectie a iluminarii laser. Posturile comandantului si tragatorului sunt echipate cu panouri de control si ecrane LCD.

BMPT-72 in culori de desert

O a 3-a varianta, denumita Terminator 3, este in curs de dezvoltare pe sasiul lui T-14, fiind diferit de MLI-ul Armata T-15 cu noua turela derivata din A220-U, cu tun cal.57mm si lansator de rachete antitanc.

Iata mai jos si un mic istoric despre cum a aparut necesitatea si cum s-a dezvoltat acest concept…

Desi se sustine ca proiectul actual al BMPT isi are originea la sfarsitul anilor 1980, o configuratie similara de tanc lansator de rachete antitanc si tunuri de calibru mediu a fost studiata inca din 1961. Este vorba de Obiekt 287, realizat pe un sasiu de T-64. In configuratia initiala integra rachetele antitanc cal.140mm tip 301-P (distanta eficienta doar 250 metri) si doua tunuri cal. 23mm.

Inceputuri BMPT… Obiekt 287, lansator de rachete antitanc si tunuri calibru mediu

Rachetele 301-P au fost inlocuite cu complexul Taifun care opera rachete 9K11 si 9M11, Obiekt 287 putand lua pana la 15 astfel de rachete la bord. 9M11 putea strapunge pana la 500mm blindaj laminat omogen, avea o viteza de 250m/s si atinge tinte pana la 4km. Ulterior au fost integrate si rachete 9M15 cu caracteristici asemanatoare, masa de 40kg dar o viteza dubla, de 525m/s.

Tunurile au fost inlocuite cu unele cu teava lisa scurta cal. 73mm tip 2A25/8 „Lightning” (GROM) cu cate 8 lovituri PG-15v Spear (similar AG-9) in autoloader revolver fiecare plus alte 8 pentru reincarcare, fiind coaxializate cu doua mitraliere PKT cal. 7,62mm. Armamentul era coordonat de sistem optronic de tintire Saphire.

Un astfel de vehicul, echipat cu tunuri fara recul calibru 90-130 mm cu autoloader si rachete antitanc ar putea fi un concept interesant de vehicul de asalt si in ziua de azi.

Datorita operarii complicate, neautomatizate, a sistemului antitanc dar si a acuratetii scazute a armamentului ambarcat, atat rachete cat si tunuri, sistemul Obiekt 287 nu a intrat in productie de serie, fiind oprit in 1968. Rachetele antitanc aveau de fapt o bataie eficace de pana in 2km, ceea ce nu le facea superioare tunului cal.105mm ghintuit de pe tancurile NATO, iar lovitura PG-15V desi teoretic penetra cei 300mm de blindaj promisi, avea probleme de precizie.

S-a optat pentru mai simplul IT-1 Dragon (Obiekt 150), pe sasiu de T-62, care era echipat doar cu rachete antitanc 3M7 (15 lovituri) in lansator 2K4. Acesta a fost si el retras in 1972, la scurt timp dupa operationalizare.

Proiectul Obiekt 434 a continuat integrarea unei rachete antitanc pe un tanc, rezultand T-64A capabil sa traga rachete antitanc 9K112 Cobra pe teava tunului calibrul 125mm.

Operarea MLI-urilor BMP-1 si BMP-2 a dus la concluzia ca desi acestea transportau sub protectie grupa de infanterie, armamentul si blindajul erau nepotrivite pentru lupta alaturi de tancuri si sprijinul acestora, mai ales in teren accidentat sau urban.

Elevatia armamentului de pe aceste platforme era insuficienta pentru a putea acoperi acoperisurile cladirilor sau punctele mai inalte de relief, fiind nevoie ca echipajul sa iasa pentru a manui mitralierele grele sau sa ceara sprijinul unor platforme antiaeriene. In plus, era nevoie de un vehicul echipat cu protectie contra aruncatoarelor de grenade si armelor antitanc portabile.

In urma unei decizii din 1985, Fabrica de Tractoare Celyabinsk a dezvoltat intre 1986-1987 mai multe concepte, concretizate in prototipurile Obiekt 781 si Obiekt 782.

Aceste prototipuri au la baza sasiuri de tanc T-72 modificate in partea frontala dar si lateral, pentru a imbunatati protectia.

Obiekt 781

Conceptul Obiekt 781, ca si 782, a aparut in 1987, aduce modificari ale sasiului de T-72, adaugand compartimente laterale etanse blindate substantial, gazduind frontal cu aruncatoare de grenade stabilizate si in rest sisteme: filtre,munitii, baterii, etc. Ambele vehicule aveau prevazut spatiu pentru pana la 7 militari in echipaj: sofer, comandant, tragatori cu armamentul principal, 2 grenadieri pentru lansatoarele cal. 40mm, si alti 2 infanteristi pentru a utiliza mitralierele calibrul 7,62mm montate in corpul vehiculului.

Diferenta majora intre 781 si 782 o face turela si sistemul de arme principale aferente.

Astfel, la Obiekt 781 sunt instalate doua tunuri cal. 30mm 2A72, fiecare in turela lui independenta, alaturi de cate o mitraliera coaxiala cal. 7,62mm si cate un sistem de rachete antitanc (Konkurs sau Kornet). Sistemele de arme ale acestuia puteau astfel angaja independent pana la 6 tinte simultan.

Obiekt 782

Obiekt 782 integra o singura turela cu profil redus similara Bakhcha-U de pe BMP-3, echipata cu un tun ghintuit cal. 100mm cu recul redus 2A70, un tun coaxial 2A72 cal.30mm, o mitraliera cal. 7,62mm si un lansator automat de grenade cal. 40mm (in plus fata de cele doua AGL deja instalate pe lateralele sasiului).

Dupa testarea celor doua prototipuri la Chelyabinsk in 1987, Obiekt 781 a fost ales in detrimentul lui 782 pentru a continua dezvoltarea pana la inceputul decadei 1990.

Dezvoltarile au fost oprite la inceputul anilor 1990 din cauza lipsei de fonduri si interes in urma dezmembrarii URSS, dar dupa primul razboi din Cecenia acestea au redevenit o prioritate.

S-au concretizat mai multe prototipuri…

In perioada 1995 a fost inceputa dezvoltarea conceptului Obiekt 787 (cunoscut si sub denumirea Obiekt 754),  prototipul fiind construit in 1996, cu numele de alint „Gadyuka” (Vipera).

Obyekt 787: versiunea anii ’90 cu turela lata adaptata si 2 tunuri pe lateral, alaturi de cate 6 lansatoare de rachete neghidate

Acesta avea la baza un sasiu nemodificat de T-72 AV acoperit cu blindaj reactiv Kontakt-1. Turela avea tunul cal.125mm demontat, iar in loc au fost adaugate 2 tunuri cal. 30mm cu elevatie mare, pe lateralele turelei. Tunurile aveau integrate si cate o mitraliera coaxiala cal.12,7mm si cate sase tuburi de rachete neghidate similare celor lansabile de pe elicopter.

Video cu restaurarea prototipului Obiekt 787:

In timpul testelor defasurate in poligonul de la Kubinka in aprilie 1997 vehiculul s-a comportat excelent, insa proiectul a fost oprit tocmai din cauza comunicarilor publice pe marginea lui, lucru care contravenea secretomaniei tipice a Kremlinului. Au fost efectuate inlocuiri de personal la Celyabinsk, designerilor le-a fost interzis sa mai lucreze la proiect iar unicul prototip a fost transferat la Kubinka.

Studiul pentru un vehicul de sprijin a continuat cu conceptele Obiekt 193A si  Obiekt 745, despre care nu am reusit sa gasesc poze sau schite. In final, un alt concept, denumit Obiekt 199 sau Ramka99 a fost dezvaluit publicului in 2000 sub forma de macheta. Acesta prevedea un echipaj de 7 militari pentru a conduce, comanda si opera sistemele de armament ambarcate.

Prima varianta de BMPT-72: Ramka99/Obyekt199

Conceptul era deja destul de apropiat de versiunea Terminator 1, avand insa o turela asemanatoare celei israeliene Elbit ; OWS-25R instalata si pe MLI-84M, insa dotata cu un tun cal. 30mm tip 2A42 si 4 rachete antitanc 9M133 Kornet, alaturi de o mitraliera coaxiala cal. 7,62mm.

Si aici cercul se inchide, in 2002 aparand prima varanta a BMPT-72 Terminator, avand mici diferente fata de varianta existenta astazi.

 

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

ArmyRecognition/Algeria has ordered 300 Russian-made BMPT-72 Terminator 2 fire support armored vehicles 

. Redsamovar.com/2018/11/20/dossier-le-bmpt-terminator-la-garde-rapprochee-des-chars-de-combat/

Thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2015/10/21/bmpt-72-terminator-2-tank-support-armoured-fighting-vehicle/

Globalsecurity.org/military/world/russia/object-287.htm

Terminator.tass.com/o-proekte/

 

Citeste si:
Mli greu: lego-UMB si UA Moreni – tema pentru acasa
EOS-rws-turela-usoara-multicalibre
14,5mm-un-calibru-demodat?
Rws-xtr-101-si-xtr-102
Challenger-ii-se-da-cu-rosy
.50cal RWS si nu doar…
Cockerill protected RWS
Saab Trackfire RWS
Turele-usoare-calibre-medii
Cockerill-protected-rws
S-60/ 57mm loveste din nou
Artileria autopropulsata – cea antiaeriana
M53/59 Praha
Oto Melara cal.76mm va inlocui cal. 57mm in flota americana?
Tun cal.20mm suficient pe elicopterele de atac?
Noul tun CTA calibrul 40mm intra in productie
EAPS-ID cal.50mm
Modernizari ale armamentului existent, solutii stop gap
Modernizari ale armamentului existent, solutii stop gap (II)
Noutati in gama BMP-3
Rheinmetall Lynx
Noul AFV singaporez
Turela Odin KM-570
Centauro II MGS
CV-90 cu Mjölner si Iron Fist
LAZAR 3 si Lakota
Cockerill Systems: lucrul in echipa cu UAV si rachete AT
BTR-4 si module de lupta
ZSU-57-2 Terminator?
Namer devine masina de lupta
Conceptul de MLI Carmel, si un pic de competitie la cehi
Da’ turela, cat e turela?
Turele si arme calibru mediu pentru masini de lupta
Rachete multirol Thales LMM integrate pe turele
Rachete si turele turcesti la IDEF 2015
Turele multirol RIwP
Genealogia turelelor telecomandate romanesti
57mm-o-data-de-doua-ori-adjudecat
Exit mobile version