Artileria autopropulsata: cea antiaeriana

Tot din categoria solutii simple si ieftine, sau armele saracului, dupa ce am „rezolvat” partea de artileriei auto-propulsate si semi-propulsate, astazi vorbim despre minimul de miscare in zona tunurilor AA.

 

De fapt nu ar fi prea multe de spus, dupa ce am mentionat solutiile de modernizare a SPAAG Gepard, de rachete sol-aer ghidate SAL si cele de reutilizare a gurilor de foc AA cal. 30mm prin integrarea cu sistemele de rachete si cu sistem radar (Shorar TCP)/electro-optic Gun-Star-Night (sau Skyshield, upgrade Skyguard) precum si montarea lor pe camioane, la fel ca si in cazul acelor S-60 cal. 57mm (daca nu vor fi retrase cu totul), incluzand cele senilate si eventual casate. Nu mai vorbim de partea de proiectile ghidate si programabile-airburst (AHEAD).

Ca tot se imparte RFI-ul acela de mii de camioane in mini-loturi, nu s-ar gasi niste maruntis si niste solutii sa urce tunurile AA si sistemele Gun-Star-Night in containere pe niste camioane de noua generatie?! Daca nu facem macar acest minim efort de modernizare si mobilitate, are rost sa speram la VL-MICA/AMRAAM-ER sau Stinger/Mistral3?

Polonezii aplica deja ideea, pornind de jos in sus modernizarea propriei antiaeriene, de la simplu si VSHORAD mai intai, catre complex si HSAM.

Poze din aplicatiile de tragere ale Brigazii Mecanizate poloneze nr.17 „Wielkopolska” cu guri de foc 23mm binate, instalate pe camion 6×6:

 

Mai ieftin de atat nu se poate… doar lasandu-le asa cu sunt – tractate.

Din diverse motive, nici polonezii inca nu s-au gandit la solutii automatizate si blindate si inchise, pe care le ofera deja „fratii” lor ucraineni si nici la camioane blindate…

Camion blindat Praga M-53 – stiu, e vechi, dar ideea conteaza

Turela binata ucraineana 2x23mm – Taipan

… insa au totusi o versiune automatizata mai simpla si neprotejata de ZU-23-2, cu rachete sol-aer Grom deja integrate:

In lipsa de camioane, sper sa nu fiu ispitit de integrari pe Humvee, Toyota Hillux sau Duster 6×6… As prefera macar un TAB-C79, un RN-94+ sau un Saur 2…

Din categoria „cine-poate-oase-roade” prin Libia sau Afganistan… si alte zone tribale: adevarat, deocamdata cal. 23mm conduce detasat!

Dar castigatorul este:

Macar de-am schita si noi un gest, ceva!

 

Marius Zgureanu

17 comentarii:

  1. imi place trendul asta realist ,usor-usor ajungem unde ne este locul…half-track cu diferite calibre.

  2. In foto 7 nu este varianta poloneza cu grom ci rusoaica m1 cu strela.poloneza are sistemul de cond. a focului in stanga in dreptul ochitorului.rusoaica il are in dreapta deasupra incarcatorului de pe partea aia.

  3. În zilele noastre cred că este indicat să producem strictul necesar în țară, să îl probăm-verificăm-experimentăm în TO și apoi având deja tehnica in „lucru”, la cald,să vedem, împreună cu specialiștii noștri ce îmbunătățiri mai trebuiesc făcute. Nu cred cî vreo firmă cu renume a lucrat altfel.

  4. A zecea poză, 110381, camioneta roșie… E reală?
    Ce are în spate? PRND? Ce speră să lovească cu ele, o pădure?

  5. Are armata o grămadă de Saviem-uri pe care le vinde la pret de fier vechi. Să le facă pe alea…

  6. Castigatorul – am crezut initial ca-s magraoni de-ai nostri la „recuperat fer vechi” pana am dat click pe link si m-am crucit de ce enjineri au astia prin desert.
    Am si eu o propunere: ZPU-4 sau macar ZPU-2 montat pe Duster cu arcuri de Toyota. Eh, ar fi o chestie!

  7. Mie imi place cum au polacii: Shilka cu senzori pasivi plus Grom. CRAM plus Shorad.

  8. Sigur e un complot international ăștia au o grămada de idei ca sa ne enerveze și sa ne fie ciuda . Lasa ca geniile noastre o sa ii privească cu indiferenta .

  9. mda ..57 este o idee buna ala trage bine si la blindat .. mr4 dar pt ghepard obligatoriu ceva rachetute S-A ca el stie bine la 3/4000m dar mai departe un mi24 nu prea il da jos si nu vb de aligator ..

    • Mi-24 rezista la cal. 12,7mm si in unele elemente pana la 23mm. La 30, 35 sau 57mm nici o sansa. Aligatorul e chiar mai subtirel blindat. MI-28 sta mai bine putin.
      https://www.rumaniamilitary.ro/zsu-57-2-terminator

    • Deci sa le luam pe rand:

      1. S-60 /57mm nu prea ai ce face cu el. Problema este ca varianta pe care o detinem noi, nu e prevazuta cu proiectile de proximitate, explozive. mi exact lipseste sistemu lde programare a proiectilului explozibil.
      Avem doar proiectile explozive la impact. dar daca nu e impact? ce te faci? trece proiectilul pe langa tinta.

      2. Sistemul AA2x30mm VIFORUL, chiar daca nu este montat pe camion, este un sistem AA bun. chiar si asa. Trbuie totusi un Gun Star Night (GSN) pentru fiecare tun.
      Acum… daca-l montezi pe camion, trebuie sa vezi si dezavantajele. si anume camuflajul nu se mai poate realiza.
      Imi pare rau ca nu mai producem tevile de la tunurile de 30mm. se faceau la Resita… si astia (ROMARM) nu s-au gandit sa transfere productia de tevi la Cugir, impreuna cu tunurile de aviatie de 23mm. TRIST!

      – Dar sunt adeptul montarii pe camion. Spuneai de mantat pe Duster, Toyota Hylux, Humwwe…. hm… am indoieli. Ptr ca sistemul 2×30 mm este greu. Greutatea cu sesiul cu roti si stabilizatorii de tragere (picorusele acelea) este de 3600 Km. fff mult.
      https://ro.wikipedia.org/wiki/Tun_antiaerian_calibru_2x30_mm_model_1980

      – Tunul S-60/57mm este si mai greu. Are 4660Kg. Binenteles, cu tot cu sasiul cu roti.
      https://en.wikipedia.org/wiki/AZP_S-60

      3. Un sistem extraordinar este in schimb Sistemul de mitraliere 2×14,5mm si sistemul de mitraliere AA 4×14,5mm.
      Aceste sisteme sunt usoare. de exemplu sistemul ZU-2/2×14,5mm, versiunea romaneasca, e pe 1 punte cu 2 roti si cantareste 620 Kg. Asta e si motivul pentru care cei din ISIS si SIRIA, l-au montat pe Toyota Hylux.
      Acum… sistemul 4×14,5mm/ MR4 are o putere de foc exceptionala.
      CHiar si impotriva elicopterelor. Nici un elicopter nu este protezat de proiectilele acestea. 14,5mm/23mm/30mm.
      se spune ca unele elicoptere au protectie… dar asta nu inseamna ca sunt blindate. un proiectil de 14,5mm care loveste motorul, sau loveste geamul pilotului… sigur va cauza prabusirea elicopterului. Geamul, chiar daca e blindat, nu rezista unei lovituri de 14,5mm care poate strapunge 30 mm blindaj de otel, in anumite situatii.

      INTREBAREA MEA: Ce radar folosesc sistemele Viforul? Cine este producatorul acelui radar si ce caracteristici are radarul?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *