Solutii autopropulsate pentru sistemele AA Viforul ?

Avand un numar mare de sisteme A-436 Model 1980 2x30mm romanesti precum si cateva zeci de sisteme Oerlikon GDF003-Viforul 35mm (posibil 72 de bucati), toate nemodernizate, s-ar putea intrevedea unele solutii ieftine de imbunatatire a sistemelor.

Anterior am precizat variante pentru solutiile de modernizare a electronicii si integrarea cu sisteme de rachete sol-aer cu raza scurta, aplicabile si la sistemele AA Ghepard (43 bucati total), cea mai recomandata varianta fiind un standard comun:

  • GDF-006 pentru tunuri si munitie = GDF-001/002/003 cu sistem de munitie AHEAD (Advanced Hit Efficiency And Destruction);
  • sistem de descoperire si conducere a focului Skyguard (radare doppler de descoperire/tintire+ sistem optic de vizare) / Skyshield (Africa de Sud are in curs de modernizare GDF-002 si 005 la acest standard ).
  • Integrarea rachetei sol-aer cu raza foarte scurta A-94M/CA-94M, sau a unor sisteme echivalente si pe platformele tractate, nu doar pe Ghepard.

1

                           Exemplu instalare lansatoare Igla pe platforma ZU-23-2 (binara)

Pretul Skyguard e destul de piperat, insa ne-ar oferi o aducere la standard comun a Gheparzilor si GDF-urilor deja aflate in inzestrare, cu radare mult mai performante decat cele existente pe Ghepard-B2L actuale. Sistemul AA ar putea fi completat cu un sistem lansator de rachete sol-aer cu raza scurta similar CA-95, insa cu bataie extinsa la 10-15km.

 

Revenind insa la sistemele tractate, ne putem gandi ca daca pentru rachetele Hawk a fost posibil (chiar daca nici azi nu e clara solutia respectiva), si acestea ar putea fi integrate pe o platforma 6×6 din categoria camioanelor ROMAN 25.360/ 26.410/26.360 DFAEG, disponibila pentru LAROM. Platforma beneficiind de unitate de putere auxiliara si de spatii de stocaj, sistemele de tunuri binate AA ar putea fi automatizate atat pe partea de alimentare cu munitie cat si de orientare si tragere. Un dezavantaj al camionului ar fi camuflarea mai dificila a unui obiect de astfel de dimensiuni, comparativ cu platforma tractata.

2

PG-99 (CS/SA1)

Un prim exemplu este integrarea chinezeasca pentru Pakistan a platformelor AA cal. 35mm PG-99 (CS/SA1) echivalente Oerlikon GDF-02 montate pe camioane blindate SX2190. PG-99 poate folosi munitie AHEAD.

Exista si platforma sudafricana « Zumlac », o integrare experimentala a sistemului binar AA cal.23mm ZU-23-2  pe un sasiu de camion militar blindat antimina de tip SAMIL 100.

3

                                                                                  Zumlac

Similara insa mai complexa este dezvoltarea poloneza ZUR-23-2KG „Jodek-G” – a ZUR-23-2S cu vizor reflex sight CKE-2 (CP-1 zi/noapte cu telemetru laser), system electromecanic de rotire a tevii si lansator jumelat pentru 2 rachete sol-aer cu raza foarte scurta „Grom” , platforma produsa incepand cu 2002.

 

O varianta si mai pretentioasa si automatizata cu sistem radar si electro-optic integrat a fost propunerea Oerlikon de instalatie GDF-003 integrata pe camion, la care cabina putea cobora pentru a putea oferi cale libera de tragere sistemului jumelat cal.35mm.

4

Platforma integrata 6×6 Oerlikon GDF-003

 

 Marius Zgureanu

 

Citeste si :

http://www.rumaniamilitary.ro/alegerea-corecta-sistemul-antiaerian-marksman-versus-ghepard

http://www.rumaniamilitary.ro/noua-ce-ne-lipseste

http://www.rumaniamilitary.ro/integrarea-rachetelor-sol-aer-cu-bataie-apropiata-cu-tunurile-antiaeriene-de-calibru-mic-o-cale-de-crestere-a-eficacitatii

 

 

 

 

http://www.raytheon.com/capabilities/products/lgr/

 

54 de comentarii:

  1. Am si eu o propunere:
    Se ia un T-55 (din cele care freaca menta prin depozite) se da jos turela, se acopera „gaura” si se monteaza deasupra ansamblul 2×30 mm sau 2×35 mm Viforul, fara tren de rulare etc.
    Mecanicul conductor ramane unde era, partea din fata a camerei de lupta se foloseste pentru depozitarea de munitie suplimentara si baterii electrice (sau se instaleaza un generator electric), camera energetica se extinde spre fata pentru a primi un motor de 860CP, cel folosit si de TR-uri.
    Sigur, se poate face aceeasi schema si pe sasiu de TR-85, cu trecere la 1200CP, dar cred ca un T-55 modificat cu motor de 860CP e mai mult decat suficient.
    Sigur, partea spusa de tine, cu upgradare, utilizare de munitie AHEAD, integrare de rachete cu raza scurta ramane perfect valabila.
    Chiar ar merge o varianta cu laser (pentru drone), un bloc Hydra/STAR-80 si 2-4 Stinger/A-94M. Tancul oricum le duce pe toate fara probleme.

    1
    • Intr-o teapa ulterioara, se poate trece la actionarea turelei din interiorul cutiei blindate a tancului (ramane mult loc liber in dreapta mecanicului conductor, unde se pastra munitia de 100mm). In locul blocului pentru Hydra/Star-80 se poate merge cu un bloc cu 4 Lahat ….. ca-i mai bine.

      1
    • nu poti pune totul in o turela pe un sasiu de SAUR sau TAB?

      • Cred ca se poate si asta dar e putin probabil sa mai ramana amfibiu. Nu e total exclusa o astfel de varianta dar depide unde vrei sa le folosesti.

        • e mai bine sa folosesti un sasiu nou modern dai de lucru celor de la moreni castigi experienta chiar daca avem T55 care aduna praf mai bine le casezi

    • De ce sa le punem pe T-55?

      este o platforma pe senile cu un motor de 500 cp si 38 000cm3
      asta inseamna ca T-55 are un consum enorm de combustibil, deci nu se merita.

      SI unde montezi radarul si cabina de control? ca in sasiul de T-55 nu ai suficient spatiu.
      CEL MAI ADECVAT ESTE montarea acestui tun pe sasiul de MLI-84 sau pe SAUR-2

      avantajele sunt consumul de combustibil mult mai redus.
      MOTORUL de MLI-84 este un motor modern de cilindree mica (cred ca are pana in 10000 cm3)

      • platforme fff bune sunt:
        – MONITOARELE FLUVIALE
        – VEDETELE FLUVIALE
        – VEDETELE TORPILOARE

        2
      • Sa le luam pe rand:
        Pentru MLI: Mai avem 23 MLI-84 si inca 42 sasiuri MLI-84 pentru obuzierele autopropulsate de 122mm. Astea le-as strange la un loc, le-as pune turelele OWS-25R (care stau degeaba), le-as remotoriza cu Caterpillar C9 400HP si le-as baga in dotarea unitatilor de infanterie din subordinea Brigazii-9 Mc Marasesti, in primul rand, pentru a avea o dotare uniforma cu cei de la 282Mc.

        Ca sa le folosesc ca platforme pentru 2x30mm sau 2x35mm treaba suna cam asa:
        Daca iau in calcul ca vor asigura protectia AA pentru unitatile de blindate, vor trebui sa fie la fel de mobile cu acestea.
        Daca pui pe ele cele cca 3,4 to de la 2x30mm sau cca 6,5 to la Vifor, incepi sa pierzi la viteza masinii.
        Chiar si asa ai nevoie de o protectie suplimentara pentru masina ca sa nu ti-o gaureasca cu 12,7 sau 14,5mm. Mai pui vreo 2 tone de blindaj suplimentar. La turela mai vrei sa integrezi si alte briz-briz-uri (rachete AA, LASER pentru drone, poate Lahat, poate STAR-80L, blocuri optoelectronice, laser pointer, servomecanisme pentru actionare din interiorul masinii). Poate vrei sa treci la un sistem de alimentare cu munitie pe banda.
        Toate astea iti vor face masina mai lenta si nu va tine pasul cu unitatile de blindate. Momentan TR-urile duc spre 60km/h dar orice achizitie sau modernizare de tancuri va creste viteza spre 70km/h iar platformele AA pe MLI nu vor putea tine pasul cu ele.
        Pe platforma de T-55, daca dai jos cele cca 12 tone ale turelei, poti pune oricare din cele doua sisteme, cu toate completarile ulterioare cu rachete, senzori, LASER etc, poti sa-i pui kituri suplimentare de blindaj (macar fuste pe lateral si kituri in fata), poate si un APS iar masina le duce fara probleme.
        Trecerea la un motor de 860CP ii va permite sa-si creasca mobilitatea suficient pentru a tine pasul cu orice viitor tanc. Aici ar fi de studiat daca, prin extinderea camerei energetice spre fata, nu s-ar crea suficient loc pentru a lucra cu doua motoare de 400CP. Investitia initiala ar fi mai mare dar si-ar scoate banii din economia de carburant. Pentru deplasare normala ar merge intr-un motor iar daca trebuie sa alerge pe sosea sau sa evolueze in teren greu va baga ambele motoare pentru a tine pasul cu tancurile.

        In privinta utilizarii SAUR-2, sigur nu va mai pluti, cel putin cu 2X35mm, dar depinde cum vrei sa-l folosesti. Pur si simplu nu cred ca Guvernul se va apuca sa dea bani pentru o platforma AA Saur2, cand are la dispozitie platforme T-55.

        1
  2. Chiar se poate si mai simplu. In locul tunului de 100mm se fac taieturile de rigoare (flexu sa traiasca) si se instaleaza 2x35mm. Pastrezi si spatiul de stocare a munitiei in spatele turelei ( ce rezerva de munitie uriasa ar fi pentru loviturile de 35mm in locul celor de 100mm) ca sa nu mai spun ca poti avea acolo spatiu si pentru integrarea radarului. In rest se vor inlocui sistemele de observare, ochire si conducere a focului direct cu cele aferente sistemului AA 35mm.

    • Tu zici sa pastreze turela de tanc ?
      Iti dai seama ca o turela de tanc nu se poate roti cu viteza cu care se roteste o turela AA, pentru a urmari tintele.
      In plus, cari greutate in plus, cu efect asupra mobilitatii / consumului / razei de actiune.

  3. Si uite asa obtii un prim sistem AA productie proprie pe o platforma existenta in dotare si foarte cunoscuta.

  4. Pai „platforme” avem … destule. Sa nu mai zic ca la astea AA „merg” si Jderii …
    Daca ar fi bani si dorinta … am avea „platforme” si ptr AA si ptr artilerie …

  5. Principala misiune a tunurilor AA de 35 mm (inclusiv Gepard) ar trebui sa fie anti-racheta (vorbesc de rachete antitanc si antiradar), cu munitie AHEAD si Skyshield FCS.
    Sa se protejeze pe ele insele si blindatele / echipamentele din imediata apropiere (radar, lansatoare de rachete AA).
    Impotriva avioanelor inamice e eficace doar daca pilotii sunt fraieri si zboara prea aproape.
    De aceea trebuie complementat cu rachete AA, dar nu cu raza foarte scurta ca nu fac mare diferenta, ci macar LFK NG (10km). Problema e ca solutia Skyshield e foarte scumpa.

  6. Putem concepe pe sasiul de T55 – un sistem asemanator ca Pantsir S1 –
    1. tunurile AA le avem si le putem moderniza ;
    2. sasiul exista – cu ridicarea nivelului de protectie si o noua motorizare (cum deja s-a specificat in comentarii).
    3. intregrarea unui sistem Sol-Aer (exact cum specificati in articol)
    Productie de serie in tara – si repartizarea unei companii de astfel de sisteme la batalioanele de infanterie mecanizata si chiar de tancuri .(care in razboiul modern sunt vanate de elicoptere de atac si mai nou chiar drone)

    1
  7. Modernizarea înseamnă bani, iar noi nu avem bani pentru că aceștia se fac în economie, iar noi am distrus economia. Nu avem unde face modernizarea, fabricile fiind distruse, cu cine face, tehnicienii și muncitorii fiind alungați din țară și cu nici cu ce. Suntem țara de desfacere a gunoaielor Europei, haine și mașini second hand și a gunoaielor militare aruncate de ei.

  8. plictiseala maxima…

    din seria sa mai surubarim ceva, cocalareala romaniamilitary style…

    daca avem 36 Geparzi, de ce sa le mai punem si pe alea tractate pe camioane

    aia au facut pakistanezii si alti nemancati, ca n-aveau Geparzi

    de cate sisteme mobile ai nevoie pt 50 de Bizoni dintre care nu stim cate mai functioneaza, 99 de MLIuri dintre care nu stim cate mai functioneaza, 31 de Piranii si cate TABuri or mai avea…ca bagi toata armata intr-o sala de sport mai mare si toata tehnica intr-o coloana de defilare…

    Atunci cand functioneaza („Tehnica e buna atunci cand functioneaza” – asta e citat din revistele lor in care se plangeau ca nu au piese de schimb pt Oerlikoane) Oerlikoanele sunt bune asa cum sunt, sistemul SHORAR-TCP + GUN STAR NIGHT probabil inca isi face treaba, ca nu ghideaza cine stie ce Patriot PAC3 sau Standard SM4 ci niste amarate de tunuri AA

    avem destule mobile, avem destule tractate, trebuie numai sa le mentina functionale

    si prin docomentu’ cu maratzele achizitzii ale garzilor patriotice ne-revolutzionare interesate numa de salarii si pensii scrie ca s-a cumparat support pt ele anul trecut, deci le tin functionale

    bine, skyguard, ahead si alte smecherii ar fi bune, dar alea nu-s de cocalarii din garzile patriotice ne-revolutzionare interesate numa de salarii si pensii penca pe motiv ca pentru cacam costa

    sa investesti sume mari pt modernizare in niste tunuri de 35mm nu mi se pare cea mai fericita varianta, in conditiile in care tu ditamai armata lu peste prajit fara mamaliga stai cu Volkhoave

    sunt destul de moderne si suficient de efective, daca le modernizezi la GDF006 in za big picciar probabil nu obtii rezultate asa spectaculoase relativ la sumele investite, tot niste tunuri de 35 raman, numa ca mai moderne

    adica mi se pare un sistem de arma limitat si specializat in care nu merita sa mai investesti

    pe zona asta asa cum sunt ele acuma e destul, asa ca probabil nu se va face nimic altceva decat sa le mentina operationale

    nu cred ca mai baga bani in modernizari si sa le puna pe camioane nici atata, pt ca nu prea are rost

    avem gauri cat Muntenia, Moldova, Transilvania si Dobrogea in apararea AA, asa ca ce cocalareala de upgrade mai visati voi nu-si are rostul

    sa cumpere si operationalizeze niste sisteme de rachete AA decente cu bataie medie macar, dupa aia niste SHORAD moderne

    si dupa aia, daca n-oi avea practic ce sa mai faci cu banii le mai modernizezi si pe astea

    • corect…si eu cred ca pe partea de AA cu raza scurta stam relativ bine si sunt alte sectoare, unde s-ar putea duce banii aia…adica avem niste oerlikon, avem si vifor, avem si gheparzi…si la ce trebuie sa pazeasca sunt suficiente asa cum sunt…noua ne trebuie acum niste sisteme cu raza lunga

    • Gauri ca la Paris ? N nu ai m……

  9. oameni buni va bateti gura degeaba atata timp cat fabricile de armament sant in propietatea statului nu se va face mare lucru asa ca daca vreti armata moderna echipata cu armament facut in romania faceti demersuri pt privatizarea ei catre investitori romani iar statul sa fie actionar minoritar cu 49% din actiuni, in nici o tara moderna industrai de armament nui detinuta de stat uitati la america uitati la franta, germania, anglia realizati odata ca sant numai avantaje daca se privatizeaza industrai de armament si sustineti cat mai tare aceasta idee

    • Fabrica de munitie de la Dragasani e detinuta de americani. De altfel circula niste zvonuri cum ca americanii ar vrea sa faca si arme acolo deoarece fabrica are toate autorizatiile necesare :).

      Unele lucruri se misca si la noi in tara dar mai incet si mai pe burta…

      • din fericire inevitabil industria de armament se va privatiza ori intrun fel ori in altul cele private vor creste iar cele de stat inevitabil vor falimenta pt ca acolo nu exista inovatie asa cum exista intro fabrica privata care daca nu inoveaza si daca nu face un produs mai bun ca restul va da falimet iar un patron privat nu va accepta sa piarda bani asa cum accepta statul roman prin sustinerea unor firme care fac pierdere in loc sa aduca profit
        as vrea si un articol despre fabricile de armament din ro care sant de stat si ce pierderi au si care sant private daca se poate

  10. Ia uitati aici: https://www.youtube.com/watch?v=iJEP8xHmUCk&feature=youtu.be

    Tatal lor baiatul ala care a tras cu TOWul !!!

  11. Scriptic din ce vad pe internet Ucraina pare sa aiba o armata destul de respectabila si fabrici de armament.Dar dupa cele petrecute anul trecut in est , numai inteleg nimic …

  12. Dupa ce am citit cum au avariat elicopetrele (inclusiv MI 35) prin Irak unii cu mitraliere AA de 12 sau 14 mm,tunulete de 30-35-57 ar merita ceva atentie.
    Mai este un aspect care va trebuii avut in vedere din ce in ce mai mult, dronele care pot fi un pic mai greu de doborat (caldura degajata mai mica) cu un MANPAD clasic (si cam scump) asa ca un combo cu un tun este o buna idee. Datorita vitezei si manevrabilitatii, relativ, mici la elicoptere si drone si eu cred ca ar merge ceva ghidat laser.

    Pe langa ce s-a scris elicopetrele mai pot fi folosite si pt. a ataca, prin surprindere, obiective importante (statii radar, AA, baze ale armatei, centre de comanda, etc) folosind terenul sau zburand la rasul ierbii, unde se poate, pt. a nu fi detectate de radar. Si in acest caz ai necesar de tunuri AA (mai greu ca, in orice situatie, soldatii sa detecteze si sa anihileze amenintarea din timp).

    Intr-o prima etapa: integrarea unor rachete (poate A-94M/CA-94M si STAR-80L), a unei camere HD si cu ajutorul unui calculator identificarea tintelor, calcularea posibilei traiectorii si ghidarea tunului rachetei, evident totul comadat de la distanta.
    O parte merita sa le urci pe un camion blindat Roman (sa ai un producator de o asemena importanta si tu sa nu il ajuti…) iar o parte sa ramana „pedestre” fiind mai usor de camuflat.
    Intr-o alta etapa integrarea unui radar forate compact si usor 35-50km raza.

    Sa nu uitam aste tunulete sunt mutirol, AA, atac/suport direct, putand fi folosite inclusiv pt. AT (chiar si 30mm face sita un T72 pe lateral de la peste 1km de 35mm…).

    //
    Dozor B a intrat in productia de serie, de urmarit masinuta arat bine si pe hartie. Au pe 4×4 masini interesante.
    http://en.censor.net.ua/photo_news/331299/mass_production_of_dozor_armored_vehilce_commenced_in_lviv_photos

    Shyrokyne
    https://www.youtube.com/watch?v=SIXKukwuFug

    Ucrainienii raporteaza 6 morti (4 in atatc ATGM si 2 in explozia unei mina sub un SUV).
    //

    Motocicleta și mortier. Interesant cat de viabila ar fi (un ATV + mortier ar fi o alta idee)
    https://twitter.com/InfoResist/status/584434411904569344

  13. Interesanta solutia cu platforma camion a carei cabina coboara pentur a lasa camp de tragere 360 grade pentru turela.
    Totusi, nu era mai simplu ca, in loc sa faci cabina sa coboare (chestii, complicatii, contacte, transmisii etc), sa ridici hidraulic platforma cu tunul, cand vrei sa tragi in camp orizontal?
    Pare mai simplu si mai ieftin de facut.

    1
  14. Gasisem aici un comentariu despre o solutie de SPAAG, zic ei cu tunuri AA din anii 50 pe camioane:

    https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP84T00926R000200100004-8.pdf

    Stie cineva ceva despre asta?

    Mai gasisem un document, dar din pacate nu l-am salvat, perioada 85-87 cand se mentioneaza ceva tun AA pe sasiu de camion…il mai caut, o sa-l gasesc eu…se pare ca a existat o intentie.

  15. N-am vazut niciodata MR-4 pe sasiu de camion, asta ma nedumereste.

    de ZSU-57-2 stiu ca era in dotare, ZSU-23-4 din cate stiu eu n-am avut niciodata.

  16. Astea cred ca-s romanesti:

    [img]http://i.imgur.com/ZziHjAM.png[/img]

    [img]http://i.imgur.com/dnfKo1G.jpg[/img]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *