MRAP-ul amfibiu PMPV 6×6 MiSu

Finlandezii de la compania Protolab Ltd, specializati in solutii de protectie balistica a vehiculelor, au dezvoltat un vehicul blindat 6×6 MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) de transport trupe, cu capacitati amfibii. Proiectul PMPV 6×6 MiSu a inceput in 2009 printr-o colaborare de cercetare-dezvoltare cu Universitatea Tehnica Lappeenranta iar carnetul de sarcini care sta la baza studiului este trasat de ministerul apararii suedez, existand insa posibilitatea ca armata finlandeza sa fie primul client.

1

  Protolab PMPV 6×6 MiSu MRAP

Prototipul vehiculului, care a parcurs deja 800km in teste, a fost dezvaluit in septembrie 2015 si se spera sa fie gata de productie de serie la sfarsitul lui 2016, cei de la Protolab estimand un ritm de productie intre 50 si 100 de vehicule pe an.

Conceptul inovator ofera un nivel ridicat de protectie la mine si dispozitive explozive, la cele 14 tone ale sale fiind capabil sa se deplaseze amfibiu cu pana la 12km/h datorita celor 2 elici amplasate in spatele caroseriei, similar solutiilor de pe transportoarele blindate amfibii. Viteza maxima atinsa este de 110km/h, datorita motorului Cummins 6,7l diesel de 285Cp cuplat la o transmisie automata Allison cu 6 viteze.

2

Designul este specific unui camion MRAP cu motorul plasat frontal, apoi cabina echipajului dotata cu parbriz blindat si cate o portiera laterala, iar in spate compartimentul de trupe, separat de echipaj printr-un panou blindat. Soferul si comandantul au la dispozitie cate un chepeng in plafon si periscop cu vedere pe timp de zi. Echipajul si trupa (2+10 militari) au la dispozitie scaune anti-explozie (ventrala sau laterala) iar compartimentul trupei este accesibil prin 2 usi aflate in spatele vehiculului.

Compartimentul trupei este protejat de un blindaj de otel in trei straturi, de tip fagure, mai eficient fata de explozii, la aceeasi masa, decat o singura placa monolitica.

3

Ca si armament, platforma poate fi echipata cu turela transparenta blindata pentru arme mici ( mitraliera cal. 7,62mm, cal. 12,7mm sau lansator grenade cal. 40m) sau turela telecomandata.

Pentru situatia operationala, MiSu dispune in pachetul standard  de 6 camere de luat vederi montate la 360° pe toate partile vehiculului, si de o camera cu termoviziune.

PMPV 6×6 MiSu poate asigura configuratii diferite, de la ambulanta, la vehicul antitanc si post de comanda. Astfel, el concureaza in aceeasi nisa cu BMX-01, Iveco MPV si Nexter Titus 6×6…

10359412_1081935171837621_1197742644826584553_n

Costul estimat al unui vehicul de serie, fara echipamentele speciale instalate este estimat a fi sub 500.000 euro. Pretul si costurile de exploatare il fac extrem de rentabil in a prelua o parte dintre misiunile (in special cea de transport trupe) unor masini de lupta pe roti mai grele, echipate de regula cu armament mediu si greu, masini care costa de 5-6 ori mai mult. Ca si ordin de marime, un Patria AMV 8×8 costa in 2010 jurul a 3 mil. euro iar noul vehicul 8×8 al USMC va costa in jur de 7 mil. $ bucata.

Marius Zgureanu

 

Surse :

http://armyrecognition.com/november_2015_global_defense_security_news_uk/finnish_company_protolab_launches_a_new_amphibious_mrap_vehicle_called_pmpv_6x6_misu_12511152.html

http://www.armyrecognition.com/finland_finnish_army_wheeled_armoured_vehicle_uk/pmpv_6x6_misu_mrap_vehicle_personnel_carrier_technical_data_sheet_pictures_video_12611154.html

http://defence-blog.com/army/finland-company-showcase-new-pmpv-misu-6×6-armored-vehicle.html

 

Citeste si:

Blindate usoare – solutii «estice»

BMX-01 – vehiculul 6×6 al Renault Trucks pentru programul VBMR

Nexter titus 6×6 – concurenta lui BMX01
Moreni si vehiculul 4×4 “multirol”
Combat Guard 4×4 al IMI
MApN se intereseaza de vehicule 4×4 pentru achizitie multianuala
Iveco 4×4 LMV M65 pentru Ucraina

Programul “rabla” si relansarea industriei autohtone

Grifon si Jaguar in programul de dotare al armatei franceze

 

27 de comentarii:

  1. Cum e in comparatie cu restul pietei?

  2. Scuze de offtopic, dar MaPN are alocat 1,7% din PIB pe bugetul propus de guv Ciolos.

  3. 1.7 %, inseamna ca nu o sa vedem mare branza anul ce vine in ce priveste achizitiile militare… oare investitiile in modernizarea unor capacitati de productie militare intra la bugetul min economiei? sau e wishful thinking…

    anul asta parada militare mi-a parut cam slabuta… a parut mai mult parada MAI …

  4. nu prea vine cu nimic nou sub soare….

    • ca si ce, de exemplu?

      Noutatea e ca e amfibiu fata de cele existente. Deci poate face cam tot ce fac TAB-urile noastre mai ieftine si mai vechi, dar la un nivel de protectie ceva mai bun.

      Se pare ca din cauza costurilor mari ale IFV/APC 8×8, incep sa apara solutii din acestea mai low-cost, cu o nisa deloc neglijabila si rol exclusiv APC/MRAP. Deci acolo unde nu ai nevoie sa montezi armament mediu si greu pe roti, poti achizitiona ceva de genul asta …

  5. Da’ astia de la Roman n-ar putea produce asa ceva pornind de la DAC 6X6?

    • pai nu cred ca mai pot produce DAC 6×6…

    • Offf @ Eroule Tu tot mai speri /visezi ca Roman-ul va mai avea un cuvant de spus in dotarea Armatei ?!!!
      Nu stimabile , la cum involueaza lucrurile o sa avem o tocana de legume in cadrul camioanelor cat de curand ca sii prin ISU !!!! Se pare ca Iveco si Renault sa prinda cate ceva pt noi dotari . Asa ca baietii de casa ai lui Neculae de Roman nu se mai prezinta la vreo licitatie pt ceva ! Deci nici atata cercetaredezvoltare pt baietii pretentiosi din stat minor ! Asa ca fapt divers cica astia or sa vanda 6autobuze pt un stat arab ca deh aia nu fac mofturi ca primariile noastre !!!

    • Ce sa mai produca frate , sau mai bine pt cine sa mai produca . Nu vezi ca la ai nostrii le pute tot ce este produs romanesc . Cate firne romanesti mai sunt prezente pe la licitatii ? Astia cumpara Iveco ca Roman le miroase .
      Intr-o tara normala cand ai o fabrica de camioane le dai tema pentru un vehicul gen MRAP ceva tip Humvee produs la tine dar la noi din asta nu iese comisionu asa ca in curand o sa dispara si Roman Brasov cum au disparut multe alte uzine

    • Ala din Grecia este un S 300PMU 1 de dinainte de pototp, nu cred sa fie foarte relevant pentru ce exista astazi pe Moskva, dar mai ales pentru S 400 Triumf din Latakia…

      • PMU1 al grecilor este mai modern decat 300F de pe Moskva.
        In alta ordine de idei, atat turcii cat si israelienii le pot satura cu rachete de artilerie astfel incat sa-si consume stocul si sa devina vulnerabile pentru loviturile ulterioare.
        Sa nu uitam ca S-400 din Siria e o varianta redusa numeric, nu e un intreg batalion.

  6. problema nu este ca le saturezi si le distrugi..problema este ce vine dupa ce faci asta … urmeaza o salva de cateva sute de raduga kh 55 sau 101 si de kalibr toate versiunile … si cred ca pana si evreii nu au 1000 rachete gata de lupta pentru doborare … plus ca cine face asta cred ca o sa caute prin cenusa..cenusa radioactiva …. ura

    • Pe cat posibil Israelul evita sa intre in conflict direct cu Rusia. Ati vazut ce intelegatori au fost acuma de curand cand a intrat un rus in spatiul lor aerian.
      Dar in bunul lor obicei aduna tot ce le poate fi de folos si au un plan pt orice. Nici Putin nu tine neaparat sa se ia de gat cu israelienii asa ca nu cred ca vom vedea prea curand dogfighturi intre stele rosii si stelele lui David. Iar cand au fost din astea rusii au iesit destul de sifonati :-). Dar erau alte vremuri….

  7. Stiu ca n-are legatura cu subiectul, dar asa, ca fapt divers, vin si japonezii cu propriul stelalth:
    http://www.bloomberg.com/news/videos/2015-12-03/why-japan-wants-its-own-stealth-jet

  8. Au doar de castigat. Pot negocia cu americanii, pot participa la programe sau pur si simplu se mentin in clubul HiTech a lumii. Banii investiti o sa se intoarca pe alte cai in economia lor.
    Japonia are doi vecini la care trebuie sa fie atenta: Rusia si China. Plus nebunul cu arme nucleare din Koreea de Nord.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *