Sistemul de rachete ZRN-01″STOKROTKA DAISY”

 

ZRN-01

ZRN-01 apartine celor de la WB Group, fiind dezvoltat in colaborare cu firma ucraineana UkrOboronProm, fiind prezentat la MSPO anul acesta. Sistemul este destinat a lovi in modul sol-sol concentratii de trupe, vehicule, puncte de comanda iar in mod sol-aer tinte care se deplaseaza lent la mica altitudine, cum sunt elicopterele sau UAV-urile.

Pentru aceasta, camionul 6×6 de tip Autobox STAR 226M2 a fost echipat cu o platforma de lansare pentru containere B8V20 cu rachete neghidate 80 mm RS-80P, dar cu focoase programabile Artem diferite in functie de modul sol-sol si sol-aer. Raza de actiune este de 7km impotriva tintelor terestre si de 4 km impotriva aeronavelor, tragerea fiind ghidata prin interconectarea cu un radar capabil sa vada tinte cu suprafata redusa (UAV-uri) pana la 6km, un sistem optronic GS400 si cu un sistem automat de control al tragerii de tip Topaz, al celor de la WB Group.

Sistemul este operat de un echipaj de 3 oameni si are o elevatie verticala -10 la +80° si rotatie de aproape 360°, cu exceptia directiei cabinei.

Ideea nu este o premiera, avand la origine o improvizatie utilizata de armata ucraineana in luptele din Donbas in anii trecuti: un MTLB configurat cu lansator 9K35 Strela-10 pe care au fost montate containere de aviatie B-8V-20 (folosite pe MI-8 si MI-24) pentru  rachete S-80. Sistemul integreaza un mod de tragere sol-sol, avand o acuratete redusa comparativ cu sistemele MLRS dedicate insa se pare ca a fost conceput din cateva motive:

  • existenta unor stocuri mari de rachete S-80 in depozitele ucrainene.
  • acordul de la Minsk prevede restrictionarea folosirii artileriei incepand cu calibrul 100mm in zona-tampon;
  • necesitatea de a improviza solutii de urgenta in zone in care nu puteau fi adus rapid sprijin specializat de artilerie (aeroporturi izolate, depozite);

MTLB cu lansatoare S-8

Caracteristici racheta S-80:

Calibru: 80 mm
Lungime totala: 1570 mm
Masa totala: 11.3 kg
Masa capului exploziv: 3.6 kg
Viteza: 610 m/s
Raza de actiune: 1300 – 4000 m

Forta motor racheta combustibil solid: 5,8kN

S-80 a intrat in serviciu in 1984, folosind o gama larga de capete de lupta: HEAT anti-blindaj, inalt-exploziv cu fragmentatie, fumigen, incendiar, munitii anti-pista S-8BM, S-8DM exploziv amestec aer-combustibil.

Raza de actiune eficienta a istemului initial este estimata in tragere directa la 2km, in timp ce cea maxima, la 4km, in tragere indirecta.

Ideea este chiar mai veche decat pare! Altii, in disperare de cauza, au folosit inclusiv lansatoare S-5 (cal. 57mm) tot de aviatie: UB-32-57.

In Afganistanul anilor 80

In Irak

In Libia

Tot pe o Toyota, tot in Libia, dar mai spre Ciad… (nu o sa propun Duster 🙂 )

Rachetele S-5 neghidate, cu un cap de lupta de doar 0.8-1,8kg sunt utile doar in situatii in care se vrea limitarea pagubelor colaterale, fiind relativ ineficiente actualmente la orice altceva decat antrenament. Comparand cu capetele de lupta ale rachetelor Grad, care cantaresc intre 18.4 kg si 25 kg, ne poate da o idee a eficientei in utlizarea lor ca si MLRS. Ca si o paranteza, la care vom reveni mai jos, o versiune ghidata laser semi-activ sau IR a S-5 ar putea schimba radical eficienta unei astfel de rachete cal. 57mm, care cu o raza de actiune de pana la 4km in versiune veche, neghidata (posibil 6-7km cu noi motoare), ar putea deveni o alternativa si mai ieftina decat S-8, utila impotriva unor tinte mai mici sau slab protejate. In plus, americanii de la Naval Air Warfare Center Weapons Divisions lucreaza de ani buni la o versiune mai scurta, mai usoara si ghidata inertial/EO/laser semiactiv de racheta cal. 57mm, denumita Spike, care cantareste doar 3kg (5 kg cu tot cu lansator), in timp ce sirienii folosesc versiunea clasica S-5 neghidata cu lansatoare portabile improvizate, cantarind probabil 5kg racheta + 3kg lansatorul.  Spike-ul american poate lovi nu doar blindate usoare ci si drone si elicoptere, la distante de 2-3km maxim:

Spike „cel mic si american”

Un alt plus pentru noi ar fi faptul ca ne place in mod deosebit racheta S-5, probabil mai mult din cauza faptului ca nu avem racheta mai ieftina la indemana pentru exercitii, fiind folosita la greu pe MIG-21, IAR-99 si Puma Socat:

MIG-21 Lancer „sprituind” cu S-5

 

Cu o treapta mai sus, ca si calibru intermediar standard NATO – cel de 70mm, sud-coreenii de la Hanwha Corporation au avut o idee similara acum mai bine de 5 ani: un MLRS cu 40 lovituri multirol, nedirijate in prima faza. Masa capului de lupta pentru cal.70mm variaza intre 1kg si 2,2kg, in timp ce S-80 ajunge la 3,6kg.

Hanwha 70mm – Sursa: militaryphotos.net

Revenind la S-8, ulterior ucrainenii au mers mai departe, prezentand UGV-ul 8×8 Phantom 2, care putea fi echipat cu un singur lansator S-8, folosind insa de aceasta data rachete S-8 modificate, cu bataie marita si capabile sa lucreze si in mod sol-aer…

Phantom-2

Pentru a ne apropia de incheierea discutiei despre sistemul ZRN-01, se poate spune ca ii mai lipseste ceva

O sugestie au facut-o mai indirect, americanii de la Arnold Defense cu lansatorul Fletcher pentru rachete cal.70mm, care pot fi… ghidate. Rusii, cu kit-urile Ugroza, au pus si ei ideea in practica de ceva timp, dar destinata aproape exclusiv loviturilor aer-sol.

Fletcher pe SUPACAT LRV600 la DSEI

 

Dar noi stim, ca sa fim mai directi, ca solutia este STAR-80L , integrat si pentru tragerea de pe elicopter!

… racheta care, apropos, este in productie, dar nu pentru armata noastra!

Pentru o solutie completa ghidata, ar ramane de modificat STAR-80L pentru modul sol-aer, prin schimbarea ghidajului in unul laser „beam-riding”, similar cu cel al RBS-70 sau Startsreak, lasand locul in partea frontala pentru un cap exploziv mai adecvat tintelor aeriene. Mai exista in pregatire si o varianta americano-coreeana a Hydra ghidata, cu ghidajul bazat pe imagistica IR, care ar fi o capacitate trage-si-uita, utila in special impotriva roiurilor de drone si atacurilor de saturatie.

Cu tot cu kit-ul de ghidaj APKWS/ DAGR, rachetele cal. 70mm costa spre 30.000$/bucata in timp ce o Hydra nedirijata este cam de 10 ori mai ieftina, la 2800$/bucata. Ca si deductie logica, cel mai probabil un STAR-80L s-ar incadra intr-o marja similara de pret, adica 20-30.000$/bucata.

De asemenea, este foarte probabil ca urmand evolutiile Cirit/DAGR si altor concurenti, israelienii de la Elbit sa introduca cat de curand in lista de optiuni pentru STAR-80L si o versiune de motor cu raza extinsa (deja avut in vedere si in cadrul colaborarii cu ATK pentru GATR-L-ul american): 8-15km.

Apoi, la calibrul superior, cireasa de pe tort ar putea fi calibrul 122mm/S-13, utilizata in special in lovituri la sol, care datorita incarcaturii de lupta 21-32kg ar putea deveni o versiune mai usoara a TOS-1/ Buratino, dar cu o raza de actiune extinsa la peste 6km si avand optiunea de precizie crescuta, prin ghidaj. Dar asta e deja alta poveste…

TOS-1/ Buratino

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

Armamentresearch

ArmyRecognition

Defence24

Janes

Tehnomil.ro

23 de comentarii:

  1. Deci „S-ul” din S-5 provine de la…”shpritz”.

    Acu’, mai serios asa, pentru ca „AH-1Z and stuff”…articolul asta e si portita pentru mai usurelul…Tigre. Se aude, Airbus? Contraoferta! 😉

    ‘memba? https://www.rumaniamilitary.ro/francezii-sint-in-urma-dar-recupereaza

    • tu de fapt vrei apache pentru noi si speri la o contraoferta franceza care sa-i irite pe yankei si sa sara astia la cap cu indianul…wright.

      • …wright….Orville Wright! Howgh!

        Io vreau ce vrea toata lumea dar nu ofera nimeni la ora actuala: „commonality” de tip Bell H-1 intre versiunile de atac si transport dar cu capabilitatile lui Apache si Black Hawk

        • Asa ceva nu exista decat in cazul Bell cu ale sale Venom si Viper…

          • Speranta mea e in Sikorsky cu SB-1 Defiant…

            Si de ceva timp ma tot intreb ce s-ar putea face daca lui AW-101 i s-ar lua un motor din cele 3 (aici trebuie inclusa si situatia transmisiei): rezultatul, cu mici modificari, ar putea fi folosit pentru o astfel de platforma?

            Sincer sa fiu am plecat – ciudat – de la ideea ca AW-101 ar putea fi folosit si ca un fel de SkyCrane cu 3 motoare (problema de studiat fiind functionarea intr-un mediu de altitudine mai inalta fata de nivelul marii).

            Dar luandu-i un motor (si presupunand ca modificarile nu ar fi esentiale la restul sistemului de propulsie cu cele 2 motoare ramase), s-ar obtine respectiva platforma de baza, acea „commonality” necesara atat unui elicopter de transport mediu (de 3 tone capacitate sa zicem) cat si unuia de atac/antitanc dedicat. Basca modificarile fuselajului/etc si pentru un fel de „Hind” (pilotii in tandem si spatiu pentru transport trupe).

  2. Foarte haioasa si ieftina ideea, de unde putem deduce ca nevoia este mama reusitei.

  3. simpliste si rudimentare ,nedirijatele astea nu mi-au placut niciodata dar nu le neg impactul in unuele situatii.

    • Asa este, simpliste si rudimentare, dar si ieftine! Daca insa li se adauga un sistem de dirijare, eu cred ca ar iesi ceva bun din asta! Nu pricep insa, de ce nu se concepe un sitem de lupta terestra mai ieftin decat un tanc, bazat pe chestia asta! De ce un avion de zeci-sute de milioane de dolari, intesat de tehnologie este pilotat de un singur om, pe cand un tanc care poate nu este atat de scump, are nevoie de un echipaj de 4 oameni?! Daca s-ar concepe un vehicol mult mai mic si mai usor de blindat, pentru o singura persoana, cu o sectiune frontala mica, un sistem de ochire pe casca gen Puma Socat sau ca la Apache, care se orienteaza dupa privirea pilotului, dotat cu astfel de rachete, s-ar putea produce in masa la un pret mai mult decat decent! Basca ca in caz de lovire se risca viata unui singur militar…

      • In mediul de lupta terestru observarea se face mai dificil decat in avion, fiind nevoie de cineva care sa poata cauta tinte, si de cel putin doua guri de foc, deoarece te poti trezi cu amenintari pe diferite directii, din pozitii acoperite. In plus, avand turela, e diferit fata de avion. Incetul cu incetul, se elimina incarcatorul din echipaj pe masura ce creste calibrul si masa proiectilului, iar la MLI-uri se incearca chiar o versiune cu doar 2 persoane: comandantul tragator + soferul.

  4. Pentru cine este in productie STAR80 L? Si,o producem la noi ?

  5. off topic
    https://www.youtube.com/watch?v=hnpQKagdORg
    Un eurofighter italian cazut la un show aerian, pilotul, Gabriele Orlandi, si-a pierdut viata.
    RIP

    • Pilotul era incadrat in escadrila italiana de experimente / teste in zbor. Adica acea unitate de elita a aviatiei italiene unde personalul este extrem de specializat si cu mii de ore de zbor la activ.
      Foarte problematica tragedia. Pilotul nu a folosit posibilitatea de ejectare . Multe probleme fara raspuns . Inca. Conform declaratilor oficiale , avionul era dotat cu ” cutia neagra” si doar din ” citirea” datelor inmagazinate in ea se va putea clarifica tragedia.

  6. Daca scriu cu adresa reala de email , sint banat. Daca bag una falsa , merge.
    Ceva probleme sau e ordin sa nu fiu primit pe blog ?

  7. Ce au ajuns și ucrainieinii ăștia sa producă…s-a dus dracu toată moștenirea de la URSS…Asta o făceau și ăia din ISIS…Prostia cu corupția nu fac echipa buna.

  8. Baieti , cred can am descoperit prototipul 😉

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hwacha

    https://m.youtube.com/watch?v=jeMBwckCYrE

    Ultima technologies din sec 15.

  9. Ideea este foarte interesanta dar implementarea, se putea mai bine. De la lansator pana la camion imi pare ceva care a fost facut in graba, luat si aruncat acolo. Ca o prima varianta poate, totusi, fi ok.

    Cu asa ceva ai 5 in 1 MLRS, AA, AT, AN si anti-infanterie totul intr-un echipament relativ usor si ieftin (putin cam scumpe totusi rachetele) care poate angaja foarte rapid tintele. Din aceste motive poti sa asiguri protectie (si suport) mult mai multor coloane/grupuri aflate in miscare sau atac ori paza unor obiective. Sigur, tunuletele AA sunt mai ieftine si trebuie folosite dar echivalentul S8 AA este 35mm care este destul de mare si mai ales greu, nevand aceleasi capabilitati AT. Mai greu sa fie folosit de FOS, pe cand ceva bazat pe S5/8 montat pe un Hamster poti sa folosesti.

    Acest MLRS/AA/AT/AN de pret redus si usor poate fi de util si in cateva neastepate roluri:
    -AA. Poate cel mai interesant mi se pare in rol de AA, care are costuri scazute, contra dronelor si poate elicopterelor neblidate. Marea problema acum, dar mai ales in viitor, vor dronele mici si medii sau mari facute din anumite materiale pt. ca sunt greu detectabile dar si de lovit cu armele actuale care au fost totusi gandite pt. tinte mai mari (semnatura radar si termica mai mare). Cum au constatat evreii pot fi doborate dar consumul de munitie este mare iar costurile….
    De ce ar fi util un astfel de MLRS AA?. Daca poti folosi S8 sau S7 cu flechette/mitrali (like), ca sa dobori dronele, poate si elicopterele neblidate, fara sa fie nevoie de ghidare (sigur ca ajuta dar ideea este sa fie ieftin) poti avea costuri mici caci rachetele „clasice” au o rata de lovire mai mica decat normalul. Dispersia/densitatea, capacitatea de penetrare si distanta de la care sunt expulzate flechette/mitrali (like) sunt cheia. Daca lansezi 10 S8, teoretic, ai 20 000 flechette care vor fi lansate catre drona, ele trebuie astfel lansate incat sa creeze o densitate suficienta incat sa avarieze si/sau o doboare. Datorita suprafetei care ar acoperi o si vitezei relativ mici a tintei CEP-ul ar putea fi saturat deci ghidarea nu ar mai fi obligatorie;
    -contra infanteriei MLRS S5 si S8 si echipamentelor neblidate pot fi destul de eficiente cu o combinatie flechette + HE (mitralii like) si daca mai adaugi si termobarica… Vrei sa elimini o pozitie inamica dar sa o pastrezi cat mai intacta S5/8 cu flechette sa explodeze deasupra ei (o bomba de mortier cu flechette/mitralii ar fi iarasi utila);
    -MLRS AT. S8 AT poate penetra 400mm RHAe ceea ce poate fi suficient daca racheta loveste partea superioara a unui tanc.

    S5 (penetreaza 130mm RHAe) ghidat ar mai merge si pe drone de atac, mai mici cu semnatura radar redusa, (S8 pe ceva mai mare) pt. lovituri „speciale” (se poate incerca de la bagatul rachetei pe „geam” pana la lovirea AA sau radare).
    S5/8 ghidate pot fi foarte utilie FOS.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *