2013, ANUL „RULETEI RUSESTI” IN ROMANIA

Defineam în urmă cu două luni, când analizele economice proprii finalizate, îmi dădeau ca sigură una dintre caracteristicile economiei anului ce va veni peste puţine zile, anul 2013, ca fiind coşmarul economiei româneşti.

 

Sunt multe raţiuni care concură la această încă ipotetică stare, primând însă cumulul de dezechilibre ce au intervenit în economia României în perioada de după declanşarea crizei, adică 2009-2012.

Dacă criza economică globală a fost generată de o altă serie de dezechilibre, care au intervenit in perioada 1981-2008, atât pe plan global, cât mai ales european, anul 2013 va fi marcat  de criza produsă de tot ceea ce s-a întâmplat după anul 2008, în special prin implementarea planurilor, aşa zis anticriza şi a programelor, aşa zis de austeritate.

Acestea au agravat starea economiilor intrate în criză, inclusiv a României, aprofundând-o.

Încercările anului 2013, în ceea ce priveşte economia României, se pot sintetiza în:

–  afectarea dramatică a sectorului industrial, în special metalurgie, siderurgie, prin aruncarea acestuia în zona de necompetitivitate, în principal prin creşterea aberantă a costurilor cu energia, de orice fel ar fi aceasta, inclusiv povara nedreaptă a certificatelor verzi, ce va conduce la închiderea multor activităţi de producţie, proces început deja, vezi cazul Mechel. Ca urmare şi pe cale de consecinţă, vom asista la relocarea activităţilor industriale în alte zone, mult mai prietenoase şi prielnice, cum ar fi Turcia si Ucraina, însă chiar şi SUA unde, datorită exploatării gazelor de şist, preţul gazelor naturale se situează la 25% din cel existent în România. Şi în final, vom asista cu toţii la creşterea şomajului în Romania, atât direct, la nivelul sectorului industrial, cât şi indirect, pe orizontala economiei, cu implicaţii cât se poate de nefaste pe bugetul României;

 

–  creşterea preţurilor, atât la utilităţi, prin liberalizarea parţială a pieţelor de profil, cât şi la produsele alimentare şi de bază, ceea ce în condiţiile reducerii sau chiar menţinerii veniturilor populaţiilor şi companiilor, alterate serios de o rată a inflaţiei în creştere, parcă venită din alte timpuri, trecute, se poate dovedi o bombă cu efect întârziat, care să spulbere şi cele mai bune intenţii de guvernare;

 

–  restricţionarea severă a bugetului de stat, ca urmare a vârfului de plată a datoriei publice către FMI şi ceilalţi finanţatori ai României, pe de-o parte, şi a forţării unui deficit bugetar de 1,7% din PIB, pe de altă parte, care va limita serios investiţiile publice, cu efecte între cele mai distructive asupra creşterii economice din ţara noastră;

 

– incapacitatea României de a atrage fonduri europene, reoganizarea necesară şi obligatorie, pentru a schimba fundamental situaţia necesitând cel puţin 6 luni, ceea ce va conduce la compromiterea exerciţiului financiar 2013;

– incapacitatea şi incompetenţa autorităţilor din România de a operaţionaliza marile proiecte de investiţii ale României şi de a deschide exploatările de resurse minerale;

– generalizarea evaziunii fiscale şi a fraudei cu fonduri publice şi europene, metastazierea acestei situaţii la nivelul economiei româneşti, ce va conduce la imposibilitatea colectării unui nivel de minim 40% venituri în PIB;

 

– perpetuarea actului de corupţie, în special în procedurile de achiziţii şi licitaţii publice şi gestiune a fondurilor bugetare;

– fiscalitate mare, în special la nivelul TVA şi a taxării forţei de muncă, care descurajează masiv activitatea economică la suprafaţă şi încurajează categoric economia subterană;

– creşterea nivelului de sărăcie şi îngustarea clasei mijlocii, prin măsuri administrative greşite şi incompetente;

– perpetuarea la nivelul economiei din UE, de care depindem mai mult decât ar trebui, ca urmare a direcţionării a peste 75% din exporturi, a unei stari necorespunzătoare de fapt, prin aplicarea unui mecanism complet eronat, în ceea ce priveşte soluţionarea crizei datoriilor suverane, ce afectează structural existenţa economică a unei uniuni şi aşa nefuncţionale şi induce dezechilibre aproape de nesurmontat, chiar şi în următorii ani;

– împărţirea Uniunii Europene în două categorii de state, cele din zona euro şi restul, România aparţinând desigur categoriei “şi restul”, urmând să aibă de suferit şi din această cauză, în special prin restrângerea drepturilor de finanţare şi sprijin, care aparent vor exista în hârtii şi vorbe, însă în realitate nu, afectând extrem de serios economia autohtonă.

Echipa guvernamentală, mandatată la 9 decembrie 2012 să traverseze la manşă un an plin de turbulenţe, cum va fi 2013, se vede pusă în situaţia să practice o periculoasă “ruletă rusească”, în care cartuşele revolverului vor fi inlocuite de deciziile pe care aceasta le va lua.

 

Vor fi decizii care vor putea “ucide” economia romanească şi pe acestea va trebui să le evităm, iar altele, care vor putea să o sprijine şi pe acestea, va trebui să le încurajăm.

Câte un exemplu din fiecare cred că ar fi necesar: astfel, dacă fiscalitatea va fi crescuta în anul 2013, atunci putem pune deja lacătele pe economia României, orice ar fi, cu orice ne-am confrunta, trebuie să existe cu certitudine alte soluţii decât aceasta.

 

Chiar şi deja celebra împuternicire a autorităţilor locale cu nivelul de până la 16,05% în ceea ce priveşte posibilitatea majorării taxelor şi impozitelor locale, ca şi obligaţie izvorată din Codul Fiscal, putea fi prorogată cu 1 an, pentru a nu da un semnal înşelător, pervers şi periculos în acelaşi timp, în ceea ce priveşte posibilitatea de a majora fiscalitatea.

 

Sau semnalele ca tranzitul pe aşa zise autostrăzi româneşti va fi taxat, începând cu anul 2013, lovind în continuare companiile, în special cu obiect de activitate în transporturi şi în general pe noi, beneficiarii finali ai respectivei activităţi.

Trebuie de îndată introdus un moratoriu în acest sens, FISCALITATEA ÎN ROMÂNIA ANULUI 2013 NU SE MĂREŞTE!

În sens pozitiv, dacă Guvernul României va acorda sprijin sectorului industrial, în baza directivei UE, care recomadă acest tip de activitate, pentru a putea compensa creşterea costurilor generate de certificatele verzi pentru consumatorii finali, în special din metalurgie şi siderurgie, atunci poate se va reduce probabilitatea de relocare a acestei importante activităţi economice din România, cu efectele nefaste cunoscute deja, atât asupra ratei şomajului, cât şi a creşterii economice. Sau dacă fiscalitatea va fi scazută, în special TVA şi taxarea forţei de muncă, atunci, de asemenea, efectul rezultat va fi extrem de benefic şi bine primit de mediul economic.

 

Cum 2013 va fi anul de coşmar al economiei româneşti, efectiv nu mai avem cum să schimbam acest destin, din multe considerente, pe care nu-mi face plăcere să le mai dezvolt, ceea ce ne ramâne să întreprindem este să minimalizam pierderile şi să creăm premisele pentru ca anul 2014 să constituie an de revenire, şi nu de adâncire a crizei sau, mai bine zis, a unei noi feţe a vechii crize.

Trebuie sa intrăm într-o nouă epocă, începând cu prima zi a anului 2013, a viziunii, inteligenţei şi profesionalismului economic în administraţia de stat, care cel puţin 2 ani va prevala în România, sectorul privat epuizându-şi rezervele de acţiune, după un varf de activitate în perioada 2005-2008, atunci când miliardele de euro intrau în economia României şi proiectele de investiţii existau din abundenţă.

Guvernul Romaniei va fi cel care va ridica sau va coborî economia naţională, în următorii 2 ani, purtând o uriaşă responsabilitate, în ceea ce priveşte viitorul acestei naţiuni.

 

Ionel Blanculescu

 

 

46 de comentarii:

  1. Citind articolul,nu-mi dau dau seama ce masuri forte ar putea lua Guvernul Romaniei ptr, a schimba cu adevarat situatia.Erau chiar necesare acele centrale eoliene daca duc la disparitia unor ramuri industriale?

    • Bietii oameni…omorati din prostie. Am avut ocazia sa-i vad atunci, batjocoriti si lasati pe asfalt! Dumnezeu sa-i odihneasca in pace!
      Abia astept sa-l vad pe iliescu dus pe ultimul drum. Si mort si l-as scuipa!

      • Nu a fost prostie ci premeditare….si daca va scormoniti memoria intelegeti ca premeditare numita accidente au fost si dupa revolutie…. cadeau elicopterele ca mustele…cu grupuri grupuri de generali care din punct de vedere logic nici macar nu aveau cum sa fie impreuna…

  2. Pai in principiu am avea nevoie de investiti si locuri de munca. Putinii bani pe care ii are trebuie investiti. Tot in principiu, in astfel de situatii, trebuie sa tai de peste tot, si sa cresti investitile. Tot ce inseamna cheltuieli bugetare: pensii, salarii, ajutoare de stat, cheltuieli cu intertinerea statului etc, etc, trebuie micsorate si crescute investitile. Stiu ca suna urat, dar cum Romania nu se poate imprumuta si mai are si o birocratie de tot rahatul…de undeva trebuie taiat.
    Numai ca la noi si investitile sunt prostesti: daca ne apucam iarasi de sali de sport si bazine de inot, daca refacem un drum in fiecare an…ne ducem dracului cu un succes nesperat de nimeni.

  3. George,sunt doua metode mari si late ptr. dezvoltare:consumul si exporturile.Deci nu investitii de dragul investitiilor,ci investitii sa cresc exporturile;probabil mineritul si agricultura sunt spatii largi.In industrie ca sa cumparam licente si apoi export ,nu cred ca are rost

    • Asa e Albert, pentru tarile care au resurse in prostie, resursele sunt o solutie. Pentru o tara ca Romania, orientarea spre resurse este o greseala. Avem putine resurse, trebuie sa ne orientam catre prelucrarea cat mai inalta a materiilor prime. Dar noi, ups, exportam grau si faina si importam biscuiti, exportam mere calitate pentru gem si importam gem, exportam busteni si importam mobila, exportam porumb si importam tractoare. Ar trebui gasita o solutie pentru cei 3.000.000 de romani de peste hotare si, daca problema asta e rezolvata (in sensul ca pot ramane acolo), gasita o cale de iesire din uniunea cu Germania, Olanda, Danemarca, Franta etc – tari care cand spun productivitate se refera la ceva de genul a ceea ce e la noi inmultit x 4 si cand spun „capital” se refera la ceea ce e in Romania inmultit cu 40.

      Mai este si o cale, o pista falsa pentru cei care cred inca in zane (adica mai cred ca UE e solutia), iar calea asta se numeste „investeste in economie cu cap”. Adica sa ai deficit bugetar anual determinat de imprumuturie luate pentru a investi in economie. Din pacate, ce tragedie, noi ne imprumutam ca sa platim pensiile si salariile bugetarilor si investim „cu cap” in autostrazi care produc venituri si sunt rentabile peste 20 de ani, fara a rezolva nici una din problemele urgente si stringente ale economiei care, printre altele, ne ucid bruma de industrie strategica pe care o mai avem. Si, cireasa de pe tort, una din autostrazile „Ponta” va trece prin polul saraciei acestei tari, va lega Bucurestiul de Craiova, via judetul Giurgiu, judetul Teleorman, judetul Olt. Nici gardurile nu vor ramane la aceasta autostrada, precum bine putem vedea pe mizeria A1 – Bucuresti-Pitesti

  4. „Sunt onorat să vin la această instituţie, o instituţie foarte apreciată de români şi este normal să fie aşa pentru că armata română şi-a dat jertfa de sânge pentru ca România să ajunga ceea ce este astăzi şi pentru ca românii să trăiască demni în lume. Sigur că obiectivele de guvernare în domeniul apărării le-am prezentat ieri la audieri în comisii”, a spus Duşa, sâmbătă, la preluarea portofoliul Ministerului Apărării Naţionale.

    A vazut cineva „obiectivele” alea pe undeva?

  5. didi74,interventiile tale sunr deosebit de interesante.Ceea ce propui cu valorificarea superioara suna frumos,dar ca sa nu fie numai o lozinca care sunt caile concrete?Daca inainte de ’89 se cumparau licente,eu as importa 100-150 tehnicieni finlandezi si le-as pretinde:
    -realizati un tractor romanesc precum VALTRA,
    -realizati o familie de camioane precum SISU,
    -realizati o familie de blindate precum PATRIA,
    -grad de integrare in RO-pana la 90%.

    • De ce sa chemam finlandezi si sa-i umplem de banii , cand putem da banii romanilor care luzreaza acum in multinationale ce produc asa ceva si o fac bine… si sunt si mai bunii si in plus cred ca ar fi foarte bucurosii sa lucreze la ei in tara, si nu printre straini….
      Pt tractoare ar fi bn sa colaboram cu americanii de la john deer si asa ca ne intelegem bn cu ei , am putea profita… sa ne ajute ei la incepu iar dupa sa ne dam drumul,
      -Camioane avem ( Roman ) ar mai trebui lucrat la DAC.. daca se mai poate…
      -Blindate Moreni … daca ar avea banii ar crea multe altele….
      Iar grad de integrare in tara 90% vis … nici o tara nu cred ca mai are asa grad de integrare in productia a ceva ( nu ma refer la chibrituri ) nici mult ravnita america… tre sa intelegem ca lumea se indreapta aspre alt ceva si acel ceva se cheama globalizare, adica interdependenta intre strate, tine de noi daca vom deveni unul slab si care e folosit de altii sau daca noi vom folosi alte state pt dezvoltare… asta e viata , doar cei mai puternici supravetuiesc….

  6. albert, eu zic ca degeaba investim ca nu putem sa ocupam decat nise penibile in marea economie UE. o sa mai mute aici parte din industria poluanta, o sa fim fabricanti de produse care presupun procent ridicat de munca umana (costul ieftin al muncii de la noi) dar si astea vor fi in proprietatea (capitalul) lor.

    din fericire, exista niste mari fraieri, numiti rusi, care isi bazeaza economia pe exporturile de resurse naturale primare. ar trebui sa intram puternic in relatii economice cu ei dar asta se poate numai daca vulturul (politica) comanda economiei (gainusa). momentan vulturul politic face jocul americanilor – amplasam scuturi antiracheta de parca asta e interesul nostru, sa aiba americanii scut continuu contra rusilor. nu conteaza ca ne transformam intr-o tinta de grad 1 si ca ne dam foc la valiza si mai rau in relatia cu rusii.

    iar toata povestea asta politico-strategica are in background o MARE MINCIUNA: asa zis-a modernizarea a economiei cu ajutorul mecanismelor si politicolor dictate de UE. asa am crezut si eu, pana cand am vazut rezultatele: distrugerea industriei strategice, acapararea economiei de catre capitalul strain, circulatia libera a capitalului strain in functie de contextul global (nu ne opreste nimeni nici sa venim cu bani si sa creditam, nici sa retragem banii cand e „criza” si sa luam pielea de pe cei care intarzie cu ratele), deznationalizarea si, nu in ultimul rand, distrugerea morala.

    colac peste pupaza, „solidaritatea” din UE exista, dar nu pentru catei: Germania nu e de acord cu negocierea la comun a pretului la gaze, ea are drepturi de caine, cateii (Romania) sa plateasca 2,5 ori mai mult. Cand o sa realizam cu totii ce a insemnat UE va fi la timpul trecut si fraza care ne va descrie deznadejdea va fi „acum e prea tarziu”

    si asta asa, din partea unui fost mare pro-american.

  7. pai sa lasam pe americani si sa ii luam brate pe rusi.Uite ce bine traiesc ucrainienii,armenii,nord-coreenii si alti prieteni ai rusiei .Ce salarii duble si triple au ei comparativi cu romanii.

  8. Nu înțeleg exact cu de toată lumea (sare) ia de bun această previziune când, în realitate, viitorul sumbru nu e fapt.
    Vreau să spun că sunt surprins că nimeni nu ia în calcul că nu ar putea fi atât de rău.

    De aceea, adică pentru că toată lumea mizează pe RĂU, mă simt mai bine (e dificil, dar corect) să cred în mai bine. Optimist nu mă numesc, dar eu unul văd inflația revenind pe panta descrescătoare (dezinflație). Cauze exogene (șoc de ofertă, condiții meteo…) nu pot influența indicatorul decât temporar.
    Apoi, încrederea consumatorilor (consumul, sectorul retail) este în creștere de ceva luni (cam din vară). Idem încrederea investitorilor (ISD au trecut deja de 2011 și vor închide anul pe creștere bună an la an).
    Văd că leul merge pe maximul ultimelor 7 luni față de euro și a revenit total față de dolar (față de început de an).
    Bursa e pe plus, propulsată de sectorul financiar, dar nici industria nu e în spate mult.
    Fluxul de investiții (în special pe ultimele 4 luni) e pozitiv, exporturile se mențin, prețurile producției industriale cresc (e de bine).
    Sectorul construcțiilor e pe creștere de luni bune și a contribuit pozitiv la PIB.
    Agricultura a avut an execrabil (-20% în PIB), dar la anul avem alte condiții, mai bune, cel mai probabil. Umiditatea în sol este mult mai bună decât acum un an, iarna are zăpadă.
    Producție de energie este în creștere (și datorită „morilor de vânt”).
    Încasările la buget sunt bine pe plus, deci bani de cheltuit vor mai fi.

    Șansa, așa cum o văd eu ar fi ca odată cu returnarea banilor FMI (se va face cu siguranță, banii sunt blocați la BNR) să nu „reușim” să împrumutăm integral golul – ceea ce ar scădea gradul de îndatorare publică. De luni tot urmăresc emisiunile de obligațiuni/titluri de stat să văd dinamica, adică dacă se împrumută mai mult sau mai puțin pe ce durată și la ce cost.

    Revenind, personal văd semne bune pe începutul de an. Trimestru la trimestru va fi bine (efectul de bază) datorită înghețului de anul trecut.
    Prețurile activelor cam revine (din deal-urile văzute), proiectele de investiții vor continua (chiar în ritm mai mic).
    Să îmi spuneți, cei cu obsesia construirii de autostrăzi, când a fost ultimul an cu 140 km de autostrăzi terminate???

    NOTA BENE: nu mizez pe faptul că preacurații siniștrii vor face treabă, ci că economia (indivizii și firmele) reiau activitatea/investițiile/consumul.
    Deoarece văd semne ale încrederii în creștere, nu pot să ignor ideea unei reveniri care va surprinde mulți oameni, aceiași care acum se „bulucesc” spre scenarii apocaliptice.
    Prefer să evit opinia majorității în economie și finanțe, deoarece este predominant eronată. Perspectiva de contrarian zice că va fi mai bine înainte de a fi mai rău (deci mizez pe creștere în T1 și T2), apoii mai vedem.

    Nu îmi plac noii conducători, am luptat împotriva lor și nu cred că vor face lucruri fabuloase, dar nici pesimist fără cauză nu sunt. Vor avea ceva șanse de partea lor, cel puțin două trimestre și dacă nu dau cu bâta prea tare, economia se va mișca de la sine.

    Așadar, pe final de an, vă urez optimism și mai puțină încruntare (și din motivele economice menționate).

  9. Romania din pacate se afla intr-o cumpana. Daca actualul Guvern continua ce a inceput sincer nu mai avem nici o sansa. La ora actuala sa dat liber la mariri de taxe si impozite locale si nu se mai lucreaza la nici o autostrada deoarece banii pentru cofinantare au fost luati pentru sustinerea cheltuielilor sociale. Daca dorim sa avem un viitor trebuie facute cateva lucruri esentiale :
    – Limitarea drastica a cheltuielilor sociale(cu tot cu pensii peste jumatate din bugetul Romaniei) . Sincer ma indoiesc cred ca toti au invatat lectia PDL-ului.
    – Eliminarea gaurilor negre de la Ministerul Economiei( circa 5% din PIB). Iar ma indoiesc aceste gauri negre sustin partidele.
    – Investirea in educatie. Din 89 toate partidele au avut grija sa distruga invatamantul intrucat oamenii inculti pot fi mai usor manipulati sau cumparati. Asadar cred ca trendul va continua pana cand vom deveni o tara plina de analfabeti tehnici.
    – Constructia de autostrazi. Cu toti stim ca o autostrada atrage investii cel putin duble fata de cheltuielile cu constructia.

  10. d-le Negru, mă scuzi însă atrag atenția că spui o zamă de cuvinte și deloc argumente.
    Cum elimini cheltuieli sociale? Ideea e fabuloasă, toți și bunica noastră ne-am dat seama, dar soluții ai?

    tare biasat și subțirel zici acolo cu: „au venit ei, va fi iad…”

    Eliminarea companiilor Romarm, CFR, Hidro, mine, Termo…???!!!
    Educație…. fără mentalitate… atât zic.
    Autostrăzi pt cine/ce?
    Unde? Doar pt a le avea, ca apoi să cheltui (tot dublu că văd că scoți așa o cifră) cu întreținerea?
    Înțelege lumea care e problema și de ce totuși nu va fi rău?

    Mențin părerea că unele coincidențe (meteo, cerere, fluxul investițional) nefaste din 2012 nu se vor repeta în 2013, ceea ce înseamnă că există ȘANSE mari ca anul să surprindă în sena pozitiv. Repet că evoluția nu se va datori conducerii siniștrilor miniștrii, ci nouă tuturor, care, în mod agregat, vom împinge dinamica. Sigur că, dacă nu fac chestii absurde sau (din întâmplare sau nu) sau chiar ajută prin politici publice nimerite, creșterea se va accelera.
    Pariez însă pe o creștere ÎN CIUDA politicii.

    • După logica ta ar trebui să se renunțe și la întreținerea drumurilor existente fiindcă nu sînt bune la nimic. Spune-mi, stai în România? Dacă da,ai cumva avion/elicopter personal sau mergi mereu în coloană oficială de nu trebuie să te tîrîi pe drumurile țării? Autostrăzile sînt necesare, trebuiau făcute de acum 20 de ani. Și se pot face și pe bani puțini, dar nu la noi. De fapt revenim la ce se tot discută peste tot, factorul de decizie. Politicienii ne conduc și care nu au nici un interes în a face ca lucrurile să meargă. Principalul lor scop e acumularea de bani, pentru ei și pentru partidele din care fac parte și așa că totul este apreciat prin prisma asta.

      • După logica mea autostrăzile ar trebui dezvoltate acolo unde economia o cere, adică pentru a îndeplini rolul pentru care le-au construit romanii acum mai bine de 2000 de ani – anume de a eficientiza viteza și volumul de transport (mărfuri, armate șamd). Asta înseamnă că sunt mare fan al autostrăzilor, dar făcute pentru a facilita (eficientiza și accelera) transportul dintre producători și piețele de consum. În cazul nostru se traduce prin a lega capitala și Ilfovul (mare centru de producție, din păcate singurul rămas), zonele industriale (Argeș), Cluj, Timișoara de rutele de export sau tranzit principale (W – Apus și E – Constanța).
        Am impresia că nu m-am făcut tare înțeles și clarific. Ideea era că nu trebuie să construim autostrăzi pentru a le construi (datorită duratei, costului), ci ca să conteze efortul (foarte mare). Cu ce te ajută autostradă de la Craiova la Severin?
        De la TM, CJ, IF – de acord, dar între T. Mureș și Iași peste munți, scumpă pt ce?
        De aceea cred că pseudo-prioritizarea pe două axe TM-HD-SB și B(IF)-BV-CJ-SJ-BH(când va fi) este aproape bine.
        La fel, am impresia că lumea (pe bună dreptate) vrea drumuri bune, dar nu și să le plătească, adică nu poți avea rețea de transport la nivel de Austria, Belgia cu taxe de România și administrarea (împărțirea în 1529 de mii de proiecte), ce să mai vb de Franța, Germania, Anglia. La fel cum nu poți avea armată dotată, care oricum era învechită, cu alocări de 1%.
        Nu avem resurse să facem autostrăzi (pe termen de 20-25 de ani) peste tot și ar fi util să ne focalizăm pe terminarea unei axe de gen CT-B-BV-PH-MS-CJ-BH sau TM-HD-SB-spre Craiova.

        De circulat am cam circulat destul și înțeleg ce spui, Ștefan, dar nu sunt de acord cu încercarea (sortită eșecului) de a împânzi țara cu autostrăzi, pentru că trebuie și întreținute, altfel sunt aproape inutile. Observ că lipsește perspectiva pe termen lung. Adică le faci, dar apoi? vs le gândești, pe planifici, le faci și le exploatezi pentru a avea beneficii pe 50 de ani nu pe 3. Și da, întreținerea costă scump, tare scump – veți vedea în deceniul următor la ce mă refer, pentru că de construit s-a dat drumul și încep să se și finalizeze porțiunile.

        Legat de politicieni, aici nu zic că nu aveți dreptate – cam resping viziunea, dar la fel fac și majoritatea cetățenilor, or nu poți avea clasă politică fantastică atunci când aspirațiile și deciziile nației sunt sub-mediocre per ansamblu. Dacă electoratul ar fi fantastic (cinstit, onest, responsabil, cu viziune, productiv), vă asigur că conducătorii ar fi pe măsură.

        În fine, o ultimă observație legată de obsesia km de autostradă „oriunde, oricum numa să fie domle”. Cred că este absurd să faci de la 0 (aproape) infrastructură și rețea de drumuri, când ignori căile ferate, care sunt cel puțin la fel de importante în etapa asta. Și acolo situația inițială (89-90) era bună. CF sunt mai ieftine, mai ușor de exploatat, asigură cost de transport mult mai mic etc. Dar au fost ignorate din prostie zic, pentru că lumea vrea autostrăzi care merg niciunde (de la satul x la satul y) pe care nu le va putea întreține statul și care nu aduc valoare adăugată, dar na… să fie!

        • Aaa, deci crezi ca o autostrada care sa uneasca rep moldova de romania prin iasi nu e important, dar pt a uni bucuresti de mare si de munte e ceva urgent…. sti ce ma enerveaza pe mine mai mult decat politicienii corupti, ma enerveaza oamenii care cred ca romania e bucuresti , nu uita nu numai bucurestenii platesc taxe, deci nu numai ei merita autostrazi , daca fac pt bucurestii atunci sa faca si pt nordul si estul tarii nu doar pt vest sud, nu uita ca si prin nord sau est se face comert si o mare parte din populatia traieste aici…. chiar ma enerveaza oamenii ca tine , care cred ca bucurestiul merita totul iar restul sa stea ca in anul 1000…. chiar sunt curios cine te-a trimis sa faci jocuri pe aici..?!????

          • Se pare că nu ai înțeles ce am scris, robert, sau nu m-am făcut suficient de clar. Ideea e că trebuie să unești centre de producție/zonele productive, nu puncte aiurea pe hartă. Autostrăzile, în sine, nu fac creștere economică și avans decât pentru constructori, după care devin povară (dacă nu generează valoare adăugată în zonă/pt stat).
            Citiți cu atenție textul – partea cu coridoarele, unde am scris cu subiect și predicat unde, ce și cum. Acolo aș dori o dezbatere, nu pe fondul problemei, pe care îl consider corect și rămân la el.

            Acum ce să zic, sunt transilvănean și nu am simpatii trans-carpatice, însă sunt realist și rațional aici. Dacă ar fi după preferințe aș prefera mai multă infrastructură (transport, sănătate și cultură) în Transilvania, dar țara include, după cum bine ai punctat Moldova și sudul.
            Nu cred că dorești să contești faptul că Bucureștiul e centrul prim de producție. Că este ceva industrie și la Timișoara, Cluj, în centrul țării (BV, SB), e altceva. Din păcate, situația e proastă în Moldova – se vede dacă te plimbi acolo (nu doar statistici). E frumoasă, dar săracă.

            Mă așteptam la reacții mai puțin faine, dar am încredere în mințile voastre, tot ce am scris dovedește, desigur, cele mai bune intenții și asta este evident.

            Crăciun fericit!

            • Da poate ca am reactionat mai dur dar am si motive .. cum ai zis si tu in special moldova parca e o alta tara, drumuri mai rau ca pe timpul romanilor locuri de munca nimica, tocmai de asta ar trebui facut o autostrada si pe acolo care sa lege zona de restul tarii , poate atrage ceva investitori…si cu drumuri care nu au mai fost reparate de pe timpul lui ceausescu acest lucru nu se poate…si din acest punct de vedere ca e saraca acea zona s-ar tebui investit, nu uita de acolo pleaca cei mai multii oameni in strainatate, si iti zic eu nu pleaca de bine, doar ca nu au unde munci….
              Deasta am si adus vb de Bucuresti , nu trebuie sa se investeasca doar intr-o zona din tara ar trebui omogenizarea tarii, nu dezlocalizare si parasirea acelor pamanturi.. patriot patriot dar nu pot vedea o zona a tarii care nu are nici ce manca in schimb ailalta nu are ce face cu banii..si fac toate prostiile… mai inainte de toate ar trebui si parlamentari sa faca ceva in primul rand ca satele sau miniorasele ce depasesc un anumit numar de locuitori sa aiba canalizare , apa curenta si o scoala calumea dupa norme europene in care pot invata , si sa nu mai existe diferenta intre scoala de oras si cea de sat…si sa nu uite de acolo vin cei mai multii banii, ..Chiar as fi de acord cu racoltatul baniilor din taxe si folosirea lor doar in zonele din care au fost luate , asta ca ultima solutie daca cei din capitala nu inteleg ca mai exista si altceva…..

              Craciu fericit !
              Si imi pare rau daca am reactionat cam aiurea dar chiar m-am enervat, cu faza cu autostrazile, eu as fi de acord sa se faca o taxa pt ele ca in celelate tarii din UE……si mai ales sa fie private , ca sa nu mai aiba statul de intretinul la ele, si mai ales poate nu se mai fura gardurile…..

        • Mai! Autostrazile trebuie facute! Chair si Craiova are nevoie de autostrazi…acolo e o fabrica de automobile care poate creste pana sa egaleze sau sa intreaca Dacia. Poate fi un pol de dezvoltare care sa aduca taxe la buget, locuri de munca si dezvoltare. Intradevar, mi se pare stupid sa nu faci autostrada intre Pitesti si Sibiu si sa incepi sa alte proiecte in alte zone. Toate autostrazile de pe hartie sunt foarte importante pentru ca pe termen lung o sa egalizeze veniturile dintre diferitele zone ale Romaniei! Ca sa iti dau un exemplu, autostrada dintre Iasi si Tg Mures e absolut vitala pentru ca va deschide Moldova catre Europa, va avea sens sa faci investitii acolo pentru ca vei putea exporta ceea ce produci! La fel si in cazul Olteniei. Putin mai sus, un mare inteligent, arunca absolut gratuit niste cuvinte jignitoare („polul saraciei”) la adresa Olteniei. Nu stiu de unde e sau cu ce se ocupa dar sunt sigur ca nu a trait acolo. Astfel de comportamente duc la o lipsa de incredere in noi, in tara si asta se vede in cat de fericiti suntem (sunt sigur ca „bogatii” din alte zone ale Romaniei sunt foarte multumiti de viata lor pentru ca aduc acasa cu 250 de lei mai mult).
          Cand o mare parte a populatiei isi arunca jigniri celeilalte parti nu face altceva decat sa dezvolte un mediu in care invidia, coruptia si nepasarea devin valori sociale („noi suntem mai destepti ca altii”). Oamenii care ne guverneaza sunt exact spuma societatii in care traim, aia care au scos capul!
          Nu mai gasesc linkul dar am citit ceva foarte interesant: primaria New York a pus in practica un studiu de la NYU care spunea ca daca politia va actiona in scaderea criminalitatii mici (furturi, cersetorie, infractiuni in trafic, gainarii etc) intreaga criminalitate va scadea simtitor. Au ajuns la aceasta concluzie dupa ce au demonstrat, prin experimente, ca un individ are sanse foarte mari sa arunce ceva pe jos daca in jurul lui sunt graffiti-uri. Acum New Yorkul e cu mult mai sigur, mai curat si mai placut decat acum 10 ani. Daca ne gandim, acum, la toata rautatea gratuita din jurul nostru o sa ne dam seama ca au avut dreptate pentru ca dupa ce esti injurat in trafic, dupa ce cineva se baga in fata ta la o coada, dupa ce te plimbi intre 2 ghisee de 7 ori timp de 4 zile…chiar o sa ajungi nemultumit, indiferent de cati bani castigi! O sa ajungi sa fi nemultumit chiar daca tocmai s-au inaugurat 300 de km, chiar daca ti-a crescut salariul, chiar daca, chiar daca. Daca am face parte dintr-o societate mai buna (Da, adica sa respecti inclusiv limita de viteza de 50 km/h) atunci am avea parte de o coeziune sociala mult mai buna si am fii mult mai reactivi la furturile oamenilor politici. In schimb ne improscam cu ura si invidie.

          Va doresc un Craciun Fericit si sa nu uitati sa zambiti mai mult si sa faceti mai mult bine 🙂

    • Pe mine putin ma intereseaza cum guverneaza. Nu depind de stat iar obiectul meu de activitate oricum este extern.
      Acum sa revenim la problema noastra .
      1. Romania are peste 10 milioane de asistati social. Sincer nu cred ca exista mai mult de 1 milion de handicapati care intradevar sa nu poata munci. Restul la munca. Daca mor de foame cu atat mai bine. De lenesi nu are nimeni nevoie.
      2. In afara de cateva companii(cele din minerit si cele militare) care ar trebuii sa aiba manegement privat restul ar trebuii privatizate. Si ca sa eliminam problemele din trecut trebuie facut un caiet de sarcina cu conditii suficiente astfel incat cumparatorul sa fie obligat sa investeasca.
      3.Educatia. Cand ma refer la investitii in educatie ma refer in special la investitii in cadre didactice. O lege a invatamantului buna plus o finantare adecvata an de an ar da rezultate bune pe termen lung.
      4. Autostrazi.Italia este o tara asemanatoare cu Romania. Totusi ei sunt a 8-a putere economica a lumii si asta in special pentru ca au una din cele mai mari retele de autostrazi si superstrazi din lume.

      • O parte importanta dintr-un sistem eficient de educatie, in Romania, ar serviciul militar obligatoriu.
        Da’ noi suntem mari democrati ce dracu…

      • „Autostrazi.Italia este o tara asemanatoare cu Romania. Totusi ei sunt a 8-a putere economica a lumii si asta in special pentru ca au una din cele mai mari retele de autostrazi si superstrazi din lume.”

        Hai sa vedem si parerea altora.

        http://app.response.stratfor.com/e/es?s=1483&e=595718&elq=760320e129dc4c93ba7ce6bf88771720

        Greece, Italy, Spain… There is a reason it’s Europe’s southern nations that are struggling the most.

        The dense river network in northwestern Europe (not to mention other infrastructure) affords that region much lower transportation costs. Thus, Northern nations have a significant competitive advantage in exporting. The one trick Southern nations had up their sleeves—devaluing their currencies to make their exports cheaper—ended with the adoption of the euro.

        The result? An Italy with a national debt at 120% of GDP, and a Germany with a trade surplus.

        Cum comentati, domnule Negru?

      • Total eronat si ce daca nu depinzi de stat , platesti taxe la stat? .. atunci ar trebui sa fi interesat ce fac e cu banii tai , ai nostrii, ….ar trebui sa ajuta la dezvoltarea tarii…
        1. Da sunt deacord sa nu mai platim totii acesti asistati social , sa nu le mai dea baii si isi vor gasi de lucru imeadita, dar sunt 2 probleme , 1 sa ii descopere pe cei care au nevoie adevarata de banii si care chiar au nevoie de banii si 2 . Sa le creeze locuri de munca….
        2. Si in trecut s-au facut sacrinii si reguli si s-au dus dracu toate… in primul rand ar treb ui privatizate companiilor serisoase si care garanteaza ca vor reporni productia in acele fabrici si nu le vor vinde la fier vechi, iar romanii ar trebui sa aiba prioritate la cumpararea acestora , sicer cred ca romanii isi vor dori mai mult sa reporneasca acele fabricii si nu le vor dezocaliza ,…. cel putin sa speram…
        3. Da ar trebui schimbate mai multe chestii , prima : Contruirea de noi scolii moderne…
        4. Ai dreptate in privinta italiei economia ei se bazeaza pe fabrici mici si medii, deci aceasta retea de strazi a ajutat acele fabrici sa se dezvolte…

        • 1. Lasi administratiile locale sa plateasca integral ajutoarele sociale si rezolvi problema.Locuri de munca sunt dar sunt la negru din cauza taxelor si impozitelor foarte mari.
          2. Pana acum privatizarile facute catre oamenii de afaceri romani au fost paguboase.
          3. Scoli avem problema este ca avem profesori foarte slabi.

          • Privatizarile facute de companii straine au fost si mai paguboase. Si dau doar 2 exemple IMGB si Oteluri Speciale Targoviste….s-au relocat in tarile cumparatorilor toate lutilajele si liniile de productie

            • Iar eu pot sa iti dau exemplul Sidex si Petrom. Aceste doua privatizari au fost paguboase prin prisma clauzelor din contract , dar obiectivul a fost indeplinit. In cele 2 societati sa investit masiv si acum in loc sa avem doua mega gauri negre statul primeste circa 1 miliard de euro anual din taxe si impozite. Atunci cand un holding doreste cumpararea unei firme din Romania cu intentia de a deveni lider pe o anumita piata o privatizare este eficienta. Arcelor Mittal este la ora actuala cel mai mare producator de otel din lume iar OMV Petrom este lider de piata in sud-estul europei. In schimb combinatul de la calarasi a fost privatizat catre o societate fosta securista si a fost vandut integral la fier vechi.

        • In afara de taxele si impozitele locale nu platesc altceva in Romania. Am un contract de colaborare cu o firma din SUA si implicit platesc impozitul pe venit acolo. Daca am intrat in politica am facut asta pentru a schimba ceva atat cat pot astfel incat si alte persoane sa aiba o sansa la un loc de munca decent.

  11. Daca ar cunoaste sistemul de protectie sociala facut de Hitler in Germania,mai ales ptr. mame si copii,politicienii din RO n-ar mai vorbi despre reducerea cu orice pret a cheltuielilor sociale.

    • Ai dreptate pt reveni , economia are nevoie de consum … defapt se produce la fel ca in anii 2005 doar ca oamenii nu mai au banii sa cumpere deci muncitorii dati afara si tot asa, trebuie inteles ca problema e mult mai complicata , o mare parte o au multinationalele si nu numai care s-au „mutat” in tari ca china vrand sa-si creasca castigul daar ne luand in calcul ca astfel europenii nu vor mai avea unde sa munceasca deci unde sa faca banii pt a cumpara aceste produse….

      • O economie sanatoasa se bazeaza pe exporturi. De exemplu Germania sau chiar si Italia. Au foarte multe firme mici si mijlocii carora nu le convine sa se mute in alte tari. Iar majoritatea firmelor mari depind de aceste firme mici si mijlocii care le fabrica componentele. Este si consumul intern important dar el este fluctuant si nu vei putea niciodata ca stat sa iti faci un buget multianual cat de cat exact bazandute doar pe consum.

        • Prin consum nu ma refeream doar la cel intern…. ma refeream la extern si intern… voiam sa zic ca pt a iesi din criza e nevoie de consum…..ca fabricile sa nu mai dea oamenii afara si sa poata platii creditele la banci si furnizori…si normal ca micile si mediile fabrici nu isi vor permite sa mute productia , acest lcrul si-l permit doar multinationalele, care cauta ambient mai prielnic pt activitalile lor, nu cauta legi care le interzic sa emita o anumita cantitae de CO2 sau alte substante, cauta energie, meterii prime mai ales manodopera ineftine..

  12. Pentru 2013, priorităţile Armatei sunt modernizarea tehnicii de luptă, în special înlocuirea avioanelor supersonice MiG 21 LANCER cu unele mai moderne, a declarat Mircea Duşa, noul ministrul al Apărării Naţionale..

    Mircea Duşa a preluat mandatul de la Ministerul Apărării Naţionale (foto: Valentin Ciobîrcă/ MApN )
    Ceremonia de învestire a lui Mircea Duşa în funcţia de ministru al Apărării Naţionale a avut loc sâmbătă, 22 decembrie, în jurul orei 7.45 dimineaţa, la sediul MApN. La activitate au participat viceprim-ministrul Gabriel Oprea, ministrul Corneliu Dobriţoiu, şeful Statului Major General, general-locotenent Ştefan Dănilă, secretari de stat, comandanţi ai structurilor centrale din Ministerul Apărării Naţionale şi şefi ai categoriilor de forţe ale armatei. După ceremonie, Mircea Duşa şi generalul-locotenent Ştefan Dănilă au vorbit cu militarii din teatrele de operaţii în cadrul unei videoconferinţe.

    Mircea Duşa a declarat la preluarea ştafetei că doreşte să ducă mai departe proiectele începute de fostul ministru Corneliu Dobriţoiu. “Este o onoare pentru mine să păşesc astăzi în această instituţie, în care, după Biserică, românii au cea mai mare încredere. Eşti emoţionat pentru că vezi oameni care îşi pun întreaga pricepere în slujba poporului român. Trebuie să apreciez faptul că, în aceşti ani, Armata a făcut eforturi deosebite şi că sute de militari se află încă în teatrele de operaţiuni şi îşi pun viaţa în pericol. Am văzut că obiectivele Armatei Române sunt complexe şi va trebui să facem împreună eforturi ca aceste obiective să fie realizate. Sperăm că începând cu anul 2013 să gasim soluţii şi să reuşim împreună cu Ministerul Finanţelor să finanţăm mai bine Armata“, a declarat Mircea Duşa.

    http://www.ziuaveche.ro/top-secret/armata-2/mircea-dusa-a-preluat-mandatul-de-la-ministerul-apararii-ce-a-declarat-139806.html

  13. John Kerry, în locul lui Hillary Clinton, la Departamentul de Stat

    Asta va influenta noua politica externa a SUA:
    http://www.ziuaveche.ro/international/externe/john-kerry-in-locul-lui-hillary-clinton-la-departamentul-de-stat-139786.html

  14. Guys, observ o gramada de idei in-the-box aici.

    1. greseala nr.1: CONSUMUL. Da, consuul este calea pentru iesirea din recesiune, dar nu pentru tarle care consuma preponderent din import. Cand o sa ne asiguram majoritatea bunurilor de larg consum din productie interna, o sa zic, da, consumul este solutia. Din pacate cresterea consumului in zona constructiilor nu e posibila, avem momentan excedent de locuinte pe piata (grad de impropritarire mare si 3 milioane de roamni plecati peste hotare) iar cresterea consumului de bunuri de larg cnsum inseamna o bucurie pentru China via capitalistii occidentali care detin proprietatea acelor capacitati

    2.AUTOSTRAZILE. Pentru o tara cu deficit bugetar si deficit comercial, autostrazile nu sunt o prioritate. Prioritate este tot ceea ce poate rezolva cele doua deficite de mai sus. Autostrazile produc profit si efecte pe termen lung iar investitia se recupereza in zeci de ani. O tara cu cele doua deficite de mai sus trebuie sa investeasca in tot ceea ce produce reducerea acestor deficite, nu in proiecte cu efecte peste 10 ani. Pentru ca ACUM ne imprumutam de la FNI pentru deficit bugetar. ACUM. Deci acum trebuie sa o rezolvam. Exemplu. Avem o casa si e avariata conducta de apa. Pierdem apa si platim ca prostii pentru ea. Noi nu investim in repararea conductei ci in renovarea gardului. Da, inteleg, gardul poate sa cada, dar pana una alta eu platesc apa care se scurge in natura si ma imprumut penttu asta luna de luna. Be smart. Noi trebuie sa rezolvam deficitele. Fara PLUS in relatiile comerciale si fara un sistem autosustenabil contributii/beneficii la sistemula sigurarilor sociale, nu ne putem dezvolta.

    3. AUTOSTRAZILE 2. Daca tot construiesti autostrazi, fa-o cu cap:
    a. fara imprumuturi externe ci cu tiparire de moneda proprie in limita a ceea ce cosntruiesti an de an. Deci nu exces pentru a crea inflatie.
    b. nu construi autostrazi pentru turisti. Autostrada soarelui = turisti. Da, e minunat in teorie sa legam capitala de marele port Constanta. Din pacate pe aceasta autostrada bate vantul cand nu e sezon pe litoral si, mai grav, autostrada ajuta importurile nu exporturile. Navele cu legume din Argentina, din Chile, containerele cu chinezisme ajung la Constanta si apoi au doua benzi sa ajunga in restul tarii. Autostrada construita de socialisti pentru pulimea votanta care vrea autostrada pentru ca merge odata pe an pe litoral.

    4. INVATAMANTUL. Asta e marea salvare. Bullshit. Nu e nici o salvare. Momentan invatamantul e supradimensionat fata de necesarul economiei. Doar scolile primare si gimnaziale sunt corect dimensionate, restul, licee si facultati, in special facultatile private, sunt supra-supra-dimensionate. Care e rata celor care-si i-au BAC-ul daca sunt supravegheati? 30-40%. Restul e supradimensionare. Daca nici sa-ti iei BAC-ul nu esti in stare fara sa copiezi, du-te frate si fa o scoala de meserii. Ups. Dar nu prea avem asa ceva. Cati absolventi sunt la cele 113 sectii universitare care n-au cautare? 113 x 100. Tot atatia indivizi cu scolarizare platita degeaba. Exemplele sunt aleatorii, doar ca sa ne dam seama de amploarea fenomenului. Dar noi vrem mai multi pentru invatamant.

    5. POPULISMELE. Stadioane de 5 stele. Autostrazi suspendate. Centuri la localitati care cad sau abia le gasesti pe harta (Satu Mare, Tg.Jiu…). Mariri de salarii la bugetari inainte de reformarea sistemului. Si FMI-ul e salvarea.

    Exemplu de mentalitate de guvernant.

    Logica de guvernant: pe valea Prahovei traficul e de 4 ori mai mare decat pe valea Oltului. Prioritara e autostrada pe valea Prahovei.

    Realitate: valea Prahovei are 90% trafic turistic. Bucuresteanul si Ploiesteanul si etc-ul merg la munte. Singurele localitati semnificative mai aproape de Bucuresti pe aceasta vale sunt Brasovul si Tg. Muresul. Din pacate, aceste doua localitati la un loc abia fac cat Clujul ca putere economica. Valea Oltului insa duce greul traficului de marfuri si leaga Arad, Timisoara, Sibiu, Deva, Alba, Cluj, Oradea, Baia Mare etc de capitala. Plus vestul Europei.

    Dar noi, dupa autostrada sezonului de vara (autostrada soarelui) ne pregatim sa construim autostrada sezonului de iarna (autostrada zapezii).

    Va rog eu, mutati naibii capitala la Sibiu sau la Brasov, sunt satul de capitala asta descentrata atat ca asezare geografica, cat si mentalitate manageriala. Ca sa nu zic ca e jenant ca atractivitate turistica. O bolunzeala de masini in trafic si pe trotuare, la orice ora si in orice directie.

    • Io sunt pentru, nici mie nu-mi place Bucurestiul, desi aici sunt nascut si tot aici, din pacate, traisesc. Sibiul ar fi alegerea mea, sau Sighisoara!

    • 1. Sunt de acord cu ideiile tale privind consumul. Mai intai trebuie sa devenim un exportator net.
      2. Avem o pleasca numita fonduri europene. Cat timp primim 90% din banii necesari pentru constructia unei autostrazi cred ca suntem imbecili daca refuzam oferta.Si asa ajutam si firmele mici si mijlocii si crestem exporturile.
      3. In toate tarile dezvoltate se investete mult in invatamant si cercetare. Oare de ce?

      In rest sunt de acord cu tine.

  15. didi74,ai pornit bine dar te-ai pierdut in amanunte.Deci nu consum,corect.Atunci export.In afara de Dacia si piese auto,altceva ce?Industria militara?Deocamdata s-a exportat mult arm inf. si munitie.

  16. Exista o lista cu produsele importate, in ordinea valorii totale a categoriilor. Te uiti pe lista respectiva si pentru fiecare categorie de produse cu deficit comercial analizezi capacitatea de integrare si costurile. Se poate integra cu costuri rezonabile sau ba? Pentru tot ce se poate integra ai trei variante:
    1. dezvoltare capacitati existente, private sau de stat
    2. atragere de investitori in domeniul respectiv. Misiuni economice, scrisori de intentie, contacte drecte. De ministri si secretari nu ducem lipsa, deci sa munceasca. Sa caute investitori dispusi la parteneriate avantajoase cu statul pentru toate domeniile ridicole in care avem deficit
    3. investesti direct in economie, tu ca stat (unde e posibil asa ceva), cu management strain sau autohton, nu conteaza.

    Cum procedezi mai departe? Creditezi din rezerva BNR toate aceste domenii, fie integral fie partial (functie de parteneri). Apoi oferi avantaje fiscale, dar nu „modelul nokia” care a permis investitorului sa se care cand doreste.

    Asa se stimuleaza sectoarele deficitare. Si sa stiti ca marile deficite nu sunt in relatia cu Japonia, Germania etc adica cu economii care cu grad mare de prelucrare, ci cu Ungaria. Si Ungaria nu produce nave cosmice ci rahatisuri de 2 lei.

    Legat de deficitul bugetar – marirea varstei de pensionare (sa-mi sara in cap cine vrea, dar asta e solutia), presiune pe plan european pentru libera circulatie a fortei de munca (daca nu se liberalizeaza piata muncii – ca supapa de evacuare pentru surplusul de forta de munca – atunci punem DSV-ul sa verifice toate importurile alimentare din UE si la orice abatere interzicem carnea de porc, de pasare etc sau schimbam normele de achizitie prin licitatie a produselor din import – o gramada de idei sunt aici – sau marim TVA-ul la produsele fabricate importate care nu se pot integra decat cu costuri f mari sau supraimpozitam anumite sectoare de acest gen etc etc). In plus, creditele ieftine pentru sustinerea sectoarelor deficitare, vor produce si locuri de munca. Ca si anexa: formarea continua in Romania e cvasiinexistenta. Cresterea varstei de pensionare va trebui sa determine programe nationale de pregatire a adultilor, pentru ca avem una din cele mai mici rate din Europa de pregatire continua (nu-mi amintesc acum cum se numesc acei indicatori).

    De venituri suplimentare la buget nici nu trebuie sa pomenesc. Redeventele sunt cele mai la indemana. Apoi ne uitam la nenea Orban si o sa gasim ca ne pica din pom vreun miliard de euro doar asa, din supraimpozitarea profiturilor multinationalelor: banci, supermarketuri, telecomunicatii.

    Mai e si varianta accesarii de fonduri europene, adica cresterea gradului de absorbtie, dar asta e prea la mintea cocosului. Pana la urma e vorba de HARTII fratilor, simple HARTII care trebuie completate. Apropo: guvernul Ponta si-a propus 50% grad de absorbtie.

    • Frumos ce spui dar sunt 3 probleme.
      1. BNR nu acorda credite nimanui. Daca tot vrei sa creditezi ceva de la stat o faci prin CEC sau EXIMBANK care sunt cu capital majoritar de stat.
      2. Nu poti mari taxele la produsele importate din UE. Daca o faci primesti sanctiuni care sunt mai mari decat beneficiile.
      3. Orban a facut atat de multa treaba incat acum Ungaria este aproape in faliment si el se roaga precum un milog pe la usa FMI poate prinde si el un credit.

      Cat despre fonduri UE Udrea cea hulita a atras 24%. Daca nu o sa avem fondurile taiate intre timp poate reuseste si Ponta sa atraga macar atat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *