MAESTRUL 8

Continuam cu operatorii de Fouga Magister…Mai „micuti” asa, unii chiar exotici sa zicem!

FOUGA MAGISTER 220 IRISH AIR CORPS

An tAerchor/Corpul Aerian irlandez a zburat Fouga Magister…Mica Forta Aeriana irlandeza a zburat 6 Fouga Magister in perioada 1975-1999/25 ani pe cel mai mare aerodrom/baza aeriana de care dispune –Aeradrom Mhic Easmainn din Baldonnel, un orasel situat in sud-vestul capitalei Dublin (Baza aeriana dateaza din 1917, RAF. Din februarie 1965 de redenumita Aeradrom Mhic Easmainn/Casement Aerodrome in cinstea nationalistului irlandez Roger Casement. Ehhh, se vehiculeaza ca din 2000-2002, aeroportul/Baza ar fi folosita si de CIA in operatiuni clandestine. Cert e faptul ca An tAerchor/Corpul Aerian irlandez numara astazi 711 personal si 26 aeronave, inclusiv 8 trainere PC-9M. Aeronave de vanatoare supersonice/jet nu au. Primul lor jet trainer a fost DeHavilland DH.115 Vampire T.55/1955-1976, 6 exemplare, acesta fiind inlocuit cu Fouga Magister). Unicul operator de Fouga Magister in Irlanda a fost No.1 Fighter Squadron/Escadrila 1 Vanatoare, aceasta impartind aeronavele cu Flying Training School/FTS –Colaiste an Aerchoir/Colegiul Corpului Aerian, Baldonnel. Ultimul zbor Fouga Magister „220” An tAerchor a avut loc in 1999 (surse independente sustin ca un exemplar a mai fost zburat sporadic si neoficial pana in septembrie 2000).

SILVER SWALLOWS -IRLANDA

Fouga Magister a zburat si in cadrul echipei de acrobatie Silver Swallows a Corpului Aerian irlandez, 4 exemplare in perioada 1986-1998 –azi zboara 4 Pilatus PC-9M la Baldonnel/din 2022. Din 1999, anul retragerii Maestrului pana astazi, Corpul Aerian irlandez n-a mai zburat trainere cu reactie, pilotii fiind antrenati in SUA si Canada pe bani grei. Surse independente sustin ca An tAerchor s-ar fi uitat spre BAE Hawk second-hand via Finlanda insa asta nu e o certitudine. Cert e ca undeva dupa 2025 vor supersonice –primele lor supersonice – uitandu-se dupa Aermacchi M-346 Master, Saab JAS-39 Gripen B/C, KAI T-50 si F-16 Block 70, de preferat noi dar inca nu si-au numarat banutii…Le uram succes! Zburam spre Africa de Nord…

 

Algeria, al-Quwwat al-Gawwiyyah al-Gaza’iriyyah/Fortele Aeriene algeriene au operat in perioada 1969-1988, 28 de exemplare Fouga Magister ex-RFG, cel mai probabil in varianta C.M.170-2 Super Magister&reactoare Marbore IV (ca fapt divers, fortele zburatoare algeriene au inceput sa se dea cu reactoare in 1962, an in care Egiptul le-a donat 2 Mig-15 UTI/trainer+3 Mig-15 Bis. Pana la venirea Fagot-B, algerienii isi formau pilotii in Siria, Egipt si URSS. Tot la inceputul anilor *60/sec.XX le-au venit si primele elicoptere via URSS –Mil Mi-4. In 1965-1966 au receptionat primii vanatori supersonici, 24 MIG-21F-13 din URSS+14 bombardiere cu reactie IL-28. In 1968 le-au venit primele doua batalioane de rachete sol-aer S-75 Dvina). Aceste aeronave au fost zburate in cadrul Air High School Chahid El-Tai’b Djabar, Baza Aeriana Tafraoui aflata la 8,70 km sud de Oran, scoala fiind infintata in 1966 cu suport sovietic (azi in cadrul scolii se zboara reactoare 43 L-39ZA/C si 16 Yak-130 in rol de trainer avansat. Antrenamentul de baza se face cu 5 Safir 43/licenta Zlin Z43+46 Fernas 142/licenta Zlin 142+8 elicoptere PZL W-3 Sokol/Polonia+8 Agusta Westland AW-119/Italia).

Despre cariera Maestrilor algerieni nu se stie mare lucru…Intr-un raport CIA datat 3 noiembrie 1975, raport recent desecretizat bazat in mare masura pe informatii via Mossad, se stipuleaza ca al-Jaysh al-Watani al-Sha’ bi al-Jaza’iri/Armata Nationala Populara Algeriana are capacitatea de a desfasura operatiuni pe teritoriul strain, referindu-se cu deosebire la Maroc. La acel moment, conform CIA&Mossad, fortele terestre algeriene aveau 60.000 de oameni „modern echipati” (tancuri, transportoare blindate, rachete antitanc, tunuri antitanc si obuziere via URSS, Cehoslovacia, Polonia) si „bine antrenati” (consilieri sovietici, cehoslovaci, polonezi si est-germani). Marocanii aveau undeva la 15.000 de oameni, si acestia bine dotati si antrenati.

Ehhh, despre Fortele Aeriene marocane raportul stipuleaza si bune si rele…Algerienii aveau la acea data aproximativ 200 de aeronave de sorginte sovietica si 28 de Fouga Magister ex-RFG. Marocanii, Mig-17, Il-28, 20 de Northrop F-5A/B ex-SUA si 21 de Fouga Magister ex-Franta&RFG. Despre ambele forte aeriene se stipuleaza ca „disponibilitatea operationala a aeronavelor e incerta deoarece mentenanta lor e deficitara datorita insuficientei tehnicilor de aviatie”. De luat cu paine, zic!

Maroc, Adwas Ujenna Ageldan/Fortele Aeriene Regale marocane au operat 21/24 de Fouga Magister ex-Franta&RFG in perioada 1961-1991. Primele 8 exemplare au venit in 1961 via Franta odata cu primele reactoare -12 Mig-17+2 Mig-15UTI+2/4/8 Il-28 via URSS. In 1966 au cumparat 24 F-5A+6 F-5B via SUA.

Se stie ca marocanii au folosit Fouga Magister in asa-zisul Razboi din Sahara de Vest/Occidentala dintre Maroc si Frontul Polisario, acestea operand de la El Aaiun/Laayoune, cel mai mare oras marocan din Sahara Occidentala (As-Sahra’ al-Garbiyyah/Sahara Occidentala e situata in extremul occidental din desertul Sahara, pe malul oceanului Atlantic, teritoriul fiind inclus pe lista teritoriilor neautonome de catre ONU. In 1976, Spania abandoneaza Sahara Occidentala in favoarea Marocului si Mauritaniei, conform acordului de la Madrid. Marocul, in ciuda ONU, ocupa aproape total acest teritoriu aducand acolo peste 300.000 de asa-zisi colonisti –asta spun cei din Polisario…Corect sau nu, depinde pe cine intrebi! Chestia asta a infuriat populatia locala Saharawi/Sahrawi care a creat in contrapartida Frontul Polisario, organizatie paramilitara considerata „terorista” de catre marocani, organizatie care pe 27 februarie 1976 proclama „independenta” acestui teritoriu sub numele de Republica Araba Saharani Democratica/RASD/Republica Araba Democrata Saharawi cu sprijin algerian, libian/pana in 1984 si mauritan, inclusiv militar si financiar. De fapt, Frontul Polisario controleaza doar zona neocupata de catre Maroc, zona numita oficial Provinciile Meridionale, zona pe care au inconjurat-o cu milioane de mine antipersonal si antitanc, in mare parte de sorginte sovietica, ca asa-i sta bine unui „stat socialist-revolutionar”. Astazi, „granita” dintre teritoriile marocane si cele RASD masoara 2700 km fiind impanzita de fortificatii&mine antipersonal si antitanc de ambele parti…

Eeee, in timp, RASD si-a creat o forta armata deloc neglijabila numita Armata  de Eliberare a Poporului Sahrawi/SPLA, armata care initial a „pornit” cu SUV-uri Toyota inarmate cu mitraliere AA livrate de libieni la inceputul anilor *80/sec.XX si armament de infanterie de sorginte sovietica. Ulterior, Libia lui Gaddafi a transformat-o intr-o adevarata forta militara livrandu-i ca „ajutor fratesc” T-55/62, BMP-1, BRDM-2, BTR-60 BM, BM-21 Grad, SA-6/8/9, SA-7, AT-3 Sagger, obuziere D-30/122 mm si multe altele. Dupa 2000 „cineva” le-a dat BTR-82A – nu se stie cine dar sunt banuiti algerienii desi astia n-au operat niciodata aceste transportoare. Daaa, CIA considera SPLA la jumatatea anilor *80/sec.XX ca fiind una dintre „cele mai puternice forte armate din Africa”, cert fiind faptul ca au beneficiat de „ajutor fratesc” si din Vietnam, RDG, Polonia, Romania, Cehoslovacia, Cuba, Coreea de Nord. Se stie ca Fortele Aeriene marocane au utilizat impotriva SPLA, cu precadere, F-5 si Aerospatiale SA-342 Gazelle&HOT. Din 1978/1982 au utilizat si Mirage F-1C impotriva Polisario).

In fine, in perioada 1975-1979, perioada de maxima intensitate a conflictului Maroc-Frontul Polisario, Fortele Aeriene marocane, conform CIA&KGB&Mossad, aveau „insuficienta experienta in operarea sistemelor radar&SAM” iar „informatiile tactice aeriene si localizarea si atacarea din aer a tintelor mobile SPLA, limitata”. Cam asa a fost… Desi erau solicitate sa acorde sprijin aerian fortelor aflate la sol, Fortele Aeriene marocane nu se pot lauda cu „mari succese” impotriva Polisario datorate in mare masura lipsei de experienta in lupta a pilotilor si a aeronavelor nu prea potente din dotare la acea vreme, Fouga Magister si Beechcraft T-34 Mentor/elice. Desi au introdus in lupta din 1977 mai potentul F-5 nici acesta n-a facut prea multe, media orelor de zbor nefiind prea ridicata, aproximativ 100 de ore pe luna. Din 1976-1977, situatia Fortelor Aeriene marocane deasupra desertului s-a complicat odata cu aparitia in dotarea Polisario a sistemelor sol-aer SA-7 via Libia&URSS.

Fouga Magister la Meknes

   Se stie ca Fouga Magister marocane au zburat in misiuni contra-insurgenta Polisario de la Laayoune, vestul Saharei, impreuna cu North American T-6 Texan/elice –astea aveau baza la Dakhla/vestul Saharei, 500 km sud de Laayoune. Se stiu putine despre evolutia Maestrilor marocani in lupta…Cert e faptul ca au avut pierderi, marocanii, intr-un final, aveau sa-i inlocuiasca la Laayoune cu cel putin 6 aeronave Rockwell OV-10A Bronco via USMC. Prin 1980-1982, pilotii marocani erau nevoiti sa zboare la mare altitudine pentru a contracara SA-7/9&ZPU-23 din arsenalul SPLA ceea ce reducea eficienta atacurilor insa lucrurile au inceput sa se schimbe odata cu Mirage F-1C (se stie ca cel mai eficient atac la sol Mirage F-1C a avut loc in iunie 1980 cand 10 „frantuzoaice” au reusit sa faca praf la Messeid 40 de BM-21 Grad SPLA. In 1981-1982 situatia a inceput sa se redreseze odata ce americanii si francezii le-au dat sisteme de bruiaj si chaff&flare odata cu noile aeronave, fapt ce a redus substantial eficienta sistemelor SAM sovietice).

Fouga Magister a zburat ca trainer avansat in cadrul Academiei Fortelor Aeriene din Marrakech, sud-vestul Marocului, in 1982 un elev-pilot zbura cu Maestrul 36 saptamani/130 ore de zbor+66 ore cu T-6 Texan, scoala de zbor avand la acea data 4 instructori francezi+3 instructori marocani. Ei bine, evolutia Scolii a fost lenta…Iata ce ne spune CIA intr-un raport din martie-aprilie 1982: „Fortele Aeriene au insuficiente resurse, inclusiv umane. Mare parte din resursele financiare le cheltuiesc cu formarea pilotilor la scoala din Marrakech. Scoala, acum Academie, a fost infiintata in 1966 cu doar 14 elevi. La inceputul lui 1982 au 120 de cursanti si vor aloca 150 de locuri pentru anul urmator. Consideram ca vor fi 5000 de candidati pentru cele 150 de locuri si ne asteptam ca cel putin jumatate sa reuseasca a obtine brevetul de pilot. Pentru aviatia de vanatoare preconizam ca intre 10-12 vor reusi sa zboare cu Mirage F-1 si F-5 in cel putin doi ani de la obtinerea brevetului ceea ce e un numar insuficient. Scoala are acum 24 de Fouga Magister, 12 T-34 Mentor, 9 SA-202 Bravo si asteapta 12 Alpha Jet…Numarul personalului Fortelor Aeriene e de cel putin 3100 de oameni. Stim ca in ianuarie 1972, Fortele Aeriene aveau 165 ofiteri dintre care 130 piloti, 160 piloti-instructor dintre acestia aproximativ 100 sunt francezi, 182 de aeronave in inventar dintre acestea 52 fiind jet-uri. Principalele baze aeriene sunt la Kenitra, Meknes si Marrakech. La Meknes se afla si cateva CM-170 Fouga Magister inarmate pe care le folosesc in rol de atac la sol”.

Bangladesh Biman Bahini/BBB/Fortele Aeriene din Bangladesh au operat 8 exemplare Fouga Magister ex-RFG. BBB a aparut odata cu obtinerea independentei fata de Pakistan fiind infiintate oficial pe 8 octombrie 1971. Initial au avut opt aeronave ex-pakistaneze F-86 Sabre urmate de C-47 Dakota, DHC-3 si Alouette III/un exemplar donatie India (in 1970, Fortele Aeriene pakistaneze aveau multi piloti bengalezi, inclusiv pe Sabre. Acestia au reprezentat nucleul viitoarelor Forte Aeriene din Bangladesh). In anii ce-au urmat BBB a primit aeronave din URSS si China, Mig-21, An-24/26/32, F-6, F-7, Mi-4/17/171, L-39ZA. A crescut si numarul bazelor aeriene –Baza Aeriana Bashar din Dhaka, BA Zahurul Haq aflata la 20 km de orasul Chittagong (azi casa Mig-29 si C-130. Au 6 Mig-29A+2 Mig-29 B), BA Matiur Rahman din Jessore –aici se afla si Academia Fortelor Aeriene (ca fapt divers, in 1988, conform indienilor care i-au ajutat enorm, Fortele Aeriene din Bangladesh aveau 5000 de oameni –peste 400 de ofiteri si 175 piloti, 2 escadrile Mig-21MF/12 aeronave, 15 F-6/Mig-19 copie China, 16 A-5/China, 13 Bell-212. Primul lor trainer a fost chinezul Nanchang PT-6/copie Iak-18, 40 de exemplare cumparate dintre care mai zburau 24 in 2012). Au zburat 8 Fouga Magister ex-RFG in perioada 1978-2000 ca trainer avansat la Jessore (aeronavele cu numerele de bord 061, 070 si 620 pot fi vazute la Muzeul Fortelor Aeriene din Dhaka. Au inlocuit Maestrul cu L-39ZA, Hongdu JL-8).

Fuerza Aerea Salvadorena/FAS/Fortele Aeriene din Salvador a zburat 9 IAI Tzukit/C.M.170 Fouga Magister produs sub licenta si modernizat in Israel in cadrul Centro de Educacion e Instruccion Militar Aeronautico/CIMA „Captain General Gerardo Barrios”, Base Aerea Militar/Baza Aeriana Ilopango aflata in apropierea capitalei San Salvador, din 10 februarie 1974 pana in 2002, posibil si dupa (ca fapt divers, CIA&SUA au ajutat enorm la crearea Fortelor Aeriene salvadoriene. In 1988 aveau 2000 personal si aeronave via-Israel, Franta, Brazilia si SUA. Azi au 47 de aeronave -13 atac/A-37, 32 suport/elicoptere+2 Arava de transport, 2 trainere/ENAER T-35 Pillan via Chile. Primul IAI Tzukit aterizat pe pamant salvadorian pe 10 februarie 1974 a fost ex-IDF IAI Tzukit „217”, inregistrata in cadrul FAS cu numarul de bord „500”). Exista surse independente care sustin ca salvadorienii au zburat 12 Fouga Magister, 9 israeliene+3 franceze, insa asta e improbabil. Cert e faptul ca salvadorieni au implicat IAI Tzukit/Fouga Magister in razboiul civil din perioada 1980-1992, nicio aeronava n-a fost pierduta dar la sfarsitul conflictului intern doar 5 mai erau in stare de zbor (salvadorienii au luptat contra insurgentilor grupate in asa-zisele Forte de stanga compuse din Frontul de Eliberare Nationala Farabundo Marti/FMLN creatie Cuba, si Frontul Democrat Revolutionar creatie Nicaragua. Razboiul civil care a durat 12 ani a provocat 75.000 de morti si 8000 de disparuti, un milion de refugiati si pagube de aproximativ 2 miliarde de dolari. El Salvador a fost sprijinit de SUA si aliatii americanilor, foarte probabil si Israel. SUA&CIA, se stie, au format si antrenat armata salvadoriana, armata care a fost protagonista multor atrocitati asupra civililor si nu numai. Bine, atrocitati au generat toti, inclusiv rebelii sustinuti de Cuba, Nicaragua si URSS. Nici astazi Salvadorului nu ii este bine fiind terorizat de tot felul de bande si traficanti de orice! Mare parte dintre acesti interlopi sunt fosti combatanti, militari si rebeli…Salvadorienii numesc El Salvador –„Cusca de interlopi”, conform unor surse independente. Cert e faptul ca inchisorile salvadoriene se numesc astfel!). Se stie ca FAS a pierdut un IAI Tzukit/FAS 509 pe 16 ianuarie 2002 la BA Ilopango in timpul show-ului aerian cu manevre la joasa altitudine, pilotul, Colonel Milton Andrade/45 ani, comandantul FAS de atunci, pierzandu-si viata (la demonstratie au participat doua Tzukit, FAS 509 si FAS 510. FAS 510 il avea la mansa pe colonelul Palacios, comandantul BA Comalapa. Colonelul Andrade era pilot activ A-37B Dragonfly…Pe 18 noiembrie 1989, capitanul Milton Andrade ejecteaza cu bine din FAS Cessna OA-37B „429” langa San Miguel in urma loviturilor incasate de la rebelii FMLN).

In cadrul FAS, IAI Tzukit/Fouga Magister a zburat in cadrul Escuela de Aviacion Militar si Escuadron Caza y Bombardeo, BA Ilopango.

In cadrul scolii, conform datelor oficiale salvadoriene, au zburat IAI Tzukit cu numerele de inmatriculare: 500, intrata in dotare pe data de 10.02.1974, in prezent expusa la Muzeul Fortelor Aeriene salvadoriene din Ilopango; 503, intrata in dotare pe data de 10.02.1974, aeronava avariata pe 22.04.1980 la Baza Aeriana Comalapa/Base Aerea Comalapa, in prezent expusa la intrarea in Baza (Baza se afla langa Aeropuerto Internacional/Aeroportul International „Saint Oscar Arnulfo Romero y Galdamez” din El Salvador. Aici se afla „casa” FAS Cessna A-37 Dragonfly si a dronelor IAI Heron); 505, ex-IDF D21, intrata in dotare pe data de 10.02.1974, in prezent expusa la Museo Militar de la Fuerza Armada „El Zapote”/Muzeul Fortelor Armate salvadoriene „El Zapote” din San Salvador; 507, ex-IDF D27, intrata in dotare pe data de 15.06.1975, in prezent stocata la BA Ilopango; 509, ex-IDF 40, intrata in dotare pe data de 26.04.1979, pierduta in accident la BA Ilopango pe 16.01.2002; 510, ex-IDF 43, intrata in dotare pe data de 26.04.1979; 511, ex-IDF 49, intrata in dotare pe data de 26.04.1979, pierduta in accident in 1992.

Fouga Magister au zburat si in cadrul Escuadrilla Acrobatica „Cuscatlan” a FAS din 1978. Escadrila acrobatica a FAS a luat fiinta in 1959 zburand initial 5 FG-1D Corsair/piston (FAS au primit din SUA ex-USMC, 20 de exemplare in 1957. In 1969 mai zburau 6 in cadrul Escuadrilla 2, Escuadron Caza Bombardeo. Le-au pensionat in 1971-1972). La sfarsitul anilor *70/sec.XX au fost rebotezati Escuadrilla Cobra/Escadrila Cobra, zburand la acea vreme F-51D Mustang, 1976-1978. Din 1978 au zburat Fouga Magister/IAI Tzukit pentru scurt timp fiindca in 1979, datorita lipsei de fonduri, au fost desfintati. Au fost reinfintati sub numele initial de Escuadrilla Acrobatica „Cuscatlan” in 1988, zburand 5 A-37B de atunci pana in prezent la BA Ilopango (FAS au cumparat 15 A-37B. Primele 6 le-au venit in februarie 1982. Azi, foarte probabil, mai zboara 4/7 A-37B FAS. In martie 2009 au comandat 24 EMB-314 Super Tucano/A-29 pentru care au platit brazilienilor 270 de milioane de dolari –astea zboara in cadrul Escuadrilla de Combate 2311 „Dragones”, BA Eloy Alfaro, coasta Pacificului. In aprilie 2010 le-au venit primii 6 Tucani insa in mai 2010, FAS a redus comanda initiala de 24 Tucani la 18 Tucani pentru a disponibiliza banuti in vederea cumpararii a 12 vanatori supersonici Atlas Cheetah din Africa de Sud. „Felinele” sud-africane zboara astazi in cadrul Escuadrilla de Combate 2112 „Cheetah”, Base Aerea Taura, 24 km est de Guayaquil. Sud-africanele au inlocuit cele 16 Mirage F-1JA ex-Franta pe care le-au zburat in perioada 1980-2011 –peste 33.000 de ore de zbor in serviciul FAS, 32 de ani…Ca fapt divers, FAS a zburat si 18 MD-450B Ouragan, ex-IDF, in perioada 1977-1982/1985/1988). „Cuscatlan” tine spectacole aeriene prin tari din America Latina, Nicaragua, Guatemala etc.

Decizia de infiintare a Escuadrilla „Cuscatlan” a fost luata in octombrie 1978 de catre comandantul de artunci al Grupo de Combate, Maior Juan Rafael Bustillo (a trecut in rezerva in 1989 cu gradul de general. A fost sef al FAS in perioada octombrie 1979-31 decembrie 1989. Pilot de C-47, IAI Tzukit, elicopter Bell UH-1H. A beneficiat de pregatire in SUA si Israel). Cel care s-a ocupat de sdelectia pilotilor pentru escadrila acrobatica a fost locotenentul Jose Ricardo Castro Aguirre, viitor general si Sef al Statului Major FAS, pilot Fouga Magister la acea vreme si instructor de zbor pe aceasta aeronava. A selectat initial doi piloti FAS care se remarcasera in timpul orelor de zbor cu Maestrul, sublocotenentii William Pena Merlos (a zburat Fouga Magister si Mirage F-1) si Jorge Alberto Quinonez. Initial, 3 Fouga Magister/IAI Tzukit au fost alocate „Cuscatlan”, aeronavele avand inmatricularea FAS 501, 503 si 504. Aceste aeronave au dat primul spectacol aerian pe 8 decembrie 1978 la Aeropuerto Internacional La Aurora aflat la 6,40 km de Ciudad de Guatemala, capitala Guatemalei, la mansa acestora fiind locotenentul Jose Ricardo Castro Aguirre si sublocotenentii William Pena Merlos si Jorge Alberto Quinonez.. Pe 10 decembrie 1978 au avut primul show aerian in El Salvador.

Armee de l’Air Gabonese/FAG/Fortele Aeriene din Gabon au operat 5/7 C.M.170 Fouga Magister ex-RFG/Austria in cadrul Base Aerienne 1 -Libreville/Leon M’Ba (azi zboara 8 Mirage F-1AZ ex-Africa de Sud in cadrul Base Aerienne 2 –Franceville-M’Vengue/Aeroportul International El Hadj Omar Bongo Odimba, Escadron de Chasse 1-02, 2 elicoptere EC-135 SAR/Medevac/VIP in cadrul Base Aerienne 1 -Libreville/Aeroportul International Leon M’Ba, Escadron de Transport Lourd&Escadron de Transport Leger+un Lockheed L-100-30 Hercules si un C-130H, ambele stocate din septembrie 2022+un CN-234M-100 din august 2023 inmatriculat TR-KJF, pe care il folosesc si in rol VIP. Garda Republicana, garda prezidentiala zboara si ea doua SA-342 Gazelle. In 2011 aveau 1000 personal incadrat in Fortele Aeriene, pe atunci inca zburau 3 din cele 8 Mirage 5 pe care le-au avut. Trainere au avut 2 MB-326 Impala, 4 T-34 Mentor, 2 Mirage 5 DG). Sursa celor 7 Maestrii gabonezi e neclara…Posibil ca 4 sa fie de provenienta austriaca si 3 vest-germana, insa surse oficiale franceze mentioneaza ca toate au provenit din RFG. Cert e faptul ca 4 au servit in cadrul Groupement Aerien Presidentiel/GAP/Grupul Aerian Prezidential, BA 1 Libreville (GAP e un fel de Garda Aeriana prezidentiala, azi fiind numita Garda Republicana)+3 in cadrul Armee de l’Air Gabonese/FAG. Se stie ca in perioada ianuarie 1977-1990, la conducerea GAP s-a aflat pilotul francez Jacques Borne, 663 ore de zbor pe Magister (a servit 15 ani in Fortele Aeriene franceze, 6850 de ore de zbor pe  T-6, T-33, F-84, Mystere 4, Mirage III B/C/E, Fouga Magister, EMB Tucano. A zburat 1047 de ore pe AD-4 Skyraider in Ciad/1973-1975. In Gabon a servit ca mercenar in cadrul GAP). Cel putin un exemplar Fouga Magister gabonez, inmatriculat TR-KFJ/368 a fost revandut congolezilor unde a primit inmatricularea 9Q-CPC (foarte probabil acest exemplar a servit in Austria cu inmatricularea 4D-YO).

Quwwat al-Jawwiya al-Lubnaniyya/Force Aerienne Lebanaise/FAL/Fortele Aeriene Libaneze au operat 10 Fouga Magister, 5 ex-Franta cumparate in 1966 (inmatriculate de la L-440 la L-444, inmatriculare schimbata ulterior cu L-400-L-404)+5 ex-RFG cumparate in 1972 (inmatriculate de la L-601 la L-605). Surse independente mentioneaza ca au operat doar 8 Fouga Magister ex-RFG, fapt neconfirmat oficial de libanezi. Ideea este ca libanezii au zburat, in general, aeronave de stransura, donate de britanici, italieni si francezi –primele reactoare au venit in 1953, D/H.Vampire, urmate de Hawker Hunter (astazi au si aeronave moderne. 6 EMB A-29B Super Tucano/din 2018, 6 MD-530F Cayuse, 18 Bell 1H-II Super Huey/din 2014. Escadrila 9 zboara IAR-330 SM Puma). Magister a fost primul lor trainer cu reactie care, foarte probabil, a zburat in cadrul Bazei Aeriene Rayak –aici au fost vazute 8 exemplare inmatriculate din 1974 de la L-601 la L-608, in prezent stocate (ca fapt divers, din 1960 la BA Rayak se afla Madrasat al-Kouwat al-Jawiya/Scoala Fortelor Aeriene libaneze, Escadrila15 –astazi zboara 6 elicoptere Robinson Raven R-44+Bell UH-1H si 6 trainere cu piston si elice Bulldog T1 Model 126). Au zburat cu Maestrii pana in 1991-1992, cert e faptul ca 4 exemplare sunt stocate la BA Rayak, libanezii intentionand sa le repare-nu se stie daca au si facut-o insa e putin probabil…

Va urma.

 

WW

 

 

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia-Enciclopedia Libera, Internet.

H I Sutton – Covert Shores

https://www.seaforces.org › S…

https://www.agefotostock.com › .

https://warisboring.com › sw…

https://www.history.navy.mil › …

axisafvs.blogspot.com

https://historycollection.com › …

https://www.history.navy.mil › histories › pdfs

marinelink.com

https://warbirdswalkaround.wixsite.com

weaponsandwarfare.com

https://webharvest.gov › research_pubs › cmc

https://www.dassault-aviation.com › …

https://minijets.org › ms-755-…

http://www.frrom.com › …

http://aviadejavu.ru › Crafts

http://air.fouga.free.fr › unite

http://www.aerostories.org › …

https://www.cairn.info › revu…

http://www.trueblueaviapress.be › …

https://forum.flyghistoria.org › …

https://ilmailumuseo.fi › fouga

https://www.ulsteraviationsociety.org › fouga-magister-…

https://shannonaviationmuseum.com › …

 ESCUADRILLA ACROBÁTICA „CUSCATLÁN”

8 comentarii:

  1. Un articol interesant ca de obicei. Multumim WW

    2
  2. Vasile Băcăuanul

    Multumim pentru material! Cred ca putine tari din vest nu au avut magisterul la originea aripilor noilor vanatori. Lectura placuta de duminica!

    2
  3. Prezentare cockpit( in franceza)
    https://www.youtube.com/watch?v=FK_tObhq218
    Belgian Air Force Fouga CM.170 Magister Solo Display Paul Rorive Bkoks
    https://www.youtube.com/watch?v=77E0Kz-Ewmk

    2
  4. Sahara Occidentala, un conflict despre care nu prea se vorbește.

    1
  5. ionica fonosch

    Multumim ! 🙂

    1
  6. Mulțumesc!👍👍👍

    1
  7. Multam fain ptr ora de istorie !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *