Primele trei aeronave F-16 achiziționate din Norvegia, recepționate la Câmpia Turzii

Trei aeronave (nr – 1622, 1628, 1629) F-16 Fighting Falcon achiziționate de România de la Regatul Norvegiei au aterizat vineri, 19 aprilie, în Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu”, de la Câmpia Turzii, în vederea dotării Escadrilei 48 Vânătoare.

Achiziția noului lot de avioane F-16 Fighting Falcon și a pachetului de bunuri și servicii aferent va asigura creșterea securității României prin executarea apărării spațiului aerian național/NATO, pe timp de pace și în situații de criză, prin Serviciul de Luptă Permanent – Poliție Aeriană (SLP-PA), sub comandă NATO.

„Prin sosirea graduală, pe parcursul acestui an și a celui viitor, a celor 32 de aeronave multirol F-16 Fighting Falcon, care vor înzestra încă două escadrile ale Forțelor Aeriene, România își consolidează capabilitățile de apărare aeriană la un nivel adaptat provocărilor de securitate din regiune. Aceste aeronave vor avea un rol important în menținerea unei posturi aliate credibile de apărare și descurajare a oricărei agresiuni pe flancul estic și, la fel de important, vor asigura tranziția pentru forțele noastre aeriene către era generației a V-a – înzestrarea cu aeronavele F-35”, a declarat ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr.

Aceasta este a doua serie de trei aeronave (nr – 1624, 1632, 1645) F-16 achiziționate de România de la Regatul Norvegiei și a pachetului de bunuri și servicii aferent, prima fiind recepționată la finalul lunii noiembrie 2023, în Baza 86 Aeriană „Locotenent aviator Gheorghe Mociorniță” de la Borcea.

Conform Concepției de realizare graduală a capabilității de apărare aeriană, în cadrul programului „Avion multirol al Forțelor Aeriene”, Guvernul României a atribuit Guvernului Regatului Norvegiei contractul de achiziție a 32 de aeronave F-16, cu suport logistic inițial și a unui a pachet de bunuri şi servicii complementar (de la Guvernul Statelor Unite ale Americii). Avioanele vor fi livrate în stare operațională, resursa disponibilă a acestora asigurând operarea lor pentru o perioadă de tranziție, de minimum 10 ani, către avioanele de generația a V-a, ceea ce face ca achiziția avioanelor de luptă norvegiene să reprezinte, în fapt, un transfer de capabilitate între două țări NATO aliate.

Aeronavele vor asigura îndeplinirea noilor cerințe existente la nivelul NATO, ulterior urmând a fi introduse în programul de modernizare la aceeași configurație (M6.X) cu avioanele F-16 din prima escadrilă, intrată deja în dotarea Forțelor Aeriene Române. Această soluţie asigură implicarea industriei naţionale de apărare pentru efectuarea lucrărilor de mentenanță şi modernizare a avioanelor F-16, prin compania Aerostar Bacău.

În prezent, Forțele Aeriene Române au în dotare 20 aeronave F-16 achiziționate în baza prevederilor Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului „Avion multirol al Forţelor Aeriene”.

MApN – Biroul presă

41 de comentarii:

  1. Eventual puteți muta și postarea mea de la PSR aici, doar are legătură cu subiectul articolului

    *editat:
    ,,Trei aeronave F-16 Fighting Falcon achiziţionate de România din Norvegia au aterizat, vineri, la Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu” de la Câmpia Turzii. Avioanele vor intra în dotarea Escadrilei 48 Vânătoare, a anunțat Ministerul Apărării Naţionale.”
    https://tvrinfo.ro/trei-aeronave-f-16-fighting-falcon-achizitionate-din-norvegia-au-fost-receptionate-la-campia-turzii/

    1
  2. Nu ar trebui transferate la Baza 71 și primele 3 avioane recepționate în noiembrie anul trecut la Borcea? Așa ar avea deja 6 avioane, aproape jumătate din necesar!

    7
    • „Urgentele” sunt considerate pe flancul de est.
      Daca vom avea un total de 49 F-16, asta inseamna ca Borcea trebuie sa aiba 25 (20 pana acum) si… 24 (momentan 3) la Campia Turzii.
      Oricum, in anul asta si cel viitor va veni restul norvegiencelor (26) ..”in droves”.

      7
      • cred că la Borcea vor rămâne primele 17 venite, la Luna vor fi următoarele 16, iar la MK restul de 16, în timp ce la Bacău rămân IAR-99

        7
      • Sigur pare că la Luna va fi reînființată Escadrila 48 Vânătoare, precursoarea fiind comandată de regretatul erou Ion Dobran!

        9
        • Planul de dotare e foarte prost
          Ca e o strategie ww2
          Ca atâta se poate la factoru uman doctoral

          Pui 3 escadrile in 3 locații pe care le cunoaște toată lumea
          O mai mare răspindire a locațiilor de staționare a avioanelor însemnă cheltuieli si efort mai mare pt inamic si șanse mai mari de supraviețuire pt avioanele noastre
          Este adevărat cresc costurile de paza si cu mijloace de aparare AA
          Dar, pana la urma ai o parte mai mare de țară apărată

          Strategia suedeză, cu posibilitatea aterizării si înarmării avioanelor pe străzi sau in locatii mai putin cunoscute, mi se pare o strategie adusă la ziua de azi
          Că vremurile se mai schimbă
          Unii se mai si maturizează, trec de faza copilăriei

          Dar nu orice militar este la fel de nepregătit ca și cei de la conducere

          12
  3. si cand te gandesti ca a trebuit un ministru al apararii sa isi dea demisia ca sa avem bani sa le luam

    6
  4. Și când ma gândesc ca eram cu aproape 10 ani mai tânăr când a fost început programul F16. Offf, bine ca vin și se pare ca asa taras-grabis, lucrurile merg. Sper sa înceapă repede modernizarea la M6.x și mai sper sa fie echivalentul european al americanului M7.2.2.

    17
  5. Nici 50 de efuri, și alea sunt A/B. Cu o disponibilitate cam de 60% înseamnă că pot fi gata de zbor vreo 26 – 28. Prost de tot, băi covrigarilor!

    13
  6. Welcome F16 ! tinetile cu ” botnita” ca le plac Suhoiurile, Miguri…..se zvoneste ca vor sa „guste” un Su 57

    Sper ca se va demara achizitia de F35, trimiterea pilotilor la pregatire, mecanicii pt mentenanta….

    Hai sa luam in calcul apararea granitelor Romaniei, descurajarea unor eventuali agresori….nu ” apararea la poarta focsanilor”…….E totusi rushinos !

    11
  7. US Air Force says AI-controlled F-16 fighter jet has been dogfighting with humans
    Robo-plane was made to restrain itself so as not to harm pilot or airframe
    https://www.theregister.com/2024/04/18/darpa_f16_flight/

  8. E drept ca am baut ceva,dar chiar si asa…Daca am avut 17 de la portughezi si am mai primit 6 de la norvegieni nu sunt 23? De ce peste tot se scrie ca avem doar 20?

    7
  9. Stancalie Laurentiu

    Titlul e inselator, stiti ca nu astea sunt primele 3 din Norvegia. Primele 3 au venit in noiembrie 2023.

    13
    • escadrila a venit la Campia Turzii; la Borcea daca vine din Norvegia… sunt alea de antrenament, daca sunt ale noastre

      2
    • Certati-va cu MApN-ul, e comunicatul lor de presa; probabil virgula din titlu duce la confuzie.
      Singurele modificari la acest text sunt acele doua „nr”-uri (nota redactiei), unde am adaugat numerele de identificare ale celor 6 aeronave.

      3
  10. soldatul Sveik

    Mi se pare mie sau am surclasat flotila Albaniei ?

    21
  11. Care e faza cu disponibilitatea asta. 50% – 60%.
    Noi abia le-am primit. Mă gândesc că sunt avioane refurbished dar funcționale, toate.

    7
    • tine de vechimea componentelor (chiar si la revizie, nu inlocuiesti tot, ramai cu un numar foarte mare de piese vechi), disponibilitatea de stocuri, capacitati locale de reparatii si de alocarea de buget pentru operatiunile de intretinere. Nu excelam in nici unul dintre punctele enumerate.
      Cand iei celule vechi, trebuie sa faci intretinere mai minutioasa si deasa, deci disponibilitatea celulei scade fata de cele noi
      https://www.rumaniamilitary.ro/costuri-f-16-vs-inaintasii-si-concurenta
      https://www.rumaniamilitary.ro/f-16-ale-ucrainenilor-si-ale-noastre

      6
      • ok, inteleg ca avionul nu e disponibil cat timp este in service.

        Dar noi cand primim avioanele astea „noi”, ma gandesc ca ele sunt operationale 100%, nu?

        Deci daca ai primit 10 avioane „noi” inseamna ca sunt operationale 100%. Daca faci o misiune cu 5 avioane si apoi cele 5 intra in service pt 1 saptamana, acum zici ca disponibilitate a scazut la 50% pentru o saptamana?

        3
        • Sa spunem ca ai intervale de revizie ptr celula la 1000 ore/500ore/250.
          Pana la 3000-5000 ore ai intervalul de 1000. Dupa , scade progresiv. Ca la RAR , cu masinile noi/uzate.
          La motor , la fel.
          Cand ai aparatele noi , ai ptr toate un interval de 1000 , initial.
          Si celula , si motor.
          La aparatele uzate , aceste intervale nu se mai suprapun.
          Poti avea un interval ptr o celula de 1000 , ptr alta 500. In functie de istoricul de „service”. La fel ptr motor. Ptr ca un motor poate fi inlocuit pe o celula , etc.
          Un avion cand intra in „service” sta un timp standard , si are un numar de operatii planificate. De puncte ce trebuiesc revizuite obligatoriu. Pe langa cele observate. Defectele neplanificate.
          Acest timp e destul de mare.

          Facand matematica , rezulta ca in cazul unei flote mici si neomogene(nu ca tip aparat , ci ca fabricatie) , timpul de indisponibilizare procentual e mai mare. Timpul de indisponibilizare se refera la faptul ca aparatul nu poate fi utilizat cat timp e in „service”. Ptr revizii. Nu neaparat ptr reparatii neplanificate.

          13
        • Da. Daca alea care sunt in service sunt demontate într-o anumită proporție, funcție de lucrările care se execută, poți zice despre ele că sunt disponibile?

          • Mă surprinde faptul că aceste avioane sunt așa „sensibile”.
            Ryanair, Wizzair nu cred că și-ar permite să aibă jumătate din flota in service.

            Musk visează la o rachetă reutilizabilă în câțiva ani.

            3
            • Și un șurub pt F16 e facturat cu 20x în comparație cu același șurub livrat catre Wizz!

              3
              • Da, pentru ca nenea surubul livrat catre Wizz, adica Airbus, nu trebuie sa tina la 9G. Daca la 520 surubul ala e de aluminiu, la F16 s-ar putea sa fie din tungsten sau alt aliaj, care normal ca e mai scump, iar prelucrarea e mult mai scumpa. Pe principiul o sabie cu otel de Toledo e muuuult mai scumpa decat un cutit de bucatarie.

                15
            • Si Airbus-urile au nevoie de mentenanta, se fac revizii obligatorii periodice, nu e chiar simplu, bagi kerosen si mai dai o tura. Plus, fasnetele astea mici cam zboara in alt regim, nu ca un Boeing. Iar fierul, aluminiul, ce o mai fi, e acelasi, se uzeaza si in timp, si in functie de cat stres are. Daca poti zbura un 737 1000 de ore, care inseamna decolat, zbor rectiliniu, aterizat, 1000 de ore la un F16 inseamna tavalit aparatul de-l ia naiba, cu uzura de rigoare. La un autoturism schimbi uleiul la un an, sau 10000, e, la un utilaj greu de constructii il schimbi la 50 de ore de lucru. Cam aia ar fi diferenta, foarte pe scurt.

              13
  12. Argentinienii au luat 24 de bucati din Danemarca pt. 300 mil $. Nu era bine sa le fi luat noi si pe alea? Piese, rezerva, etc

    11
  13. Noi trebuia să ne gândim la achiziționarea de F16 nou in versiunea Vipers Block 70 , am îndoieli serioase asupra programului de F35 , având în vedere că programul F35 oricât ar scădea costurile de producție vor fi tot majore pentru noi. Taiwan care e in ochii chinezilor folosesc F16 ,cred că 2 escadrile noi ar fi fost mai adecvate pentru noi decăt F35 . Bine ar fi sa luăm și F35 ,dar cum totul tine de banii ,e o problemă majoră pentru noi. De norvegiene vom trage până vor cădea. Toate țările care iși doresc F35 au început negocierile și au început să semneze contracte , noii când vom începe ,in ce an ? . Că vedem că e nevoie de ceva ani sa le primești ,sa le operezi ,sa ai piloți ,tehnicieni ș.a. m.d . Neserioși la fel cum am fost mereu , vom fi și vom rămâne. Intenți,PDF ,declarați de pr da realitatea e că suntem în incapacitate de a ne putea apăra granițele României. Noroc in NATO care funcționează ca o sperietoare pentru rușii și cei din jur .

    12
    • Si eu ma gandesc la o escadrila de F35 completata cu 2 de Vipere.
      Trei escadrile de F35 e cam tichie de margaritar pentru noi.

      6
  14. Vasile Băcăuanul

    Probabil 10 ani vom mai avea avioane, apoi drone, apoi nu va mai fi nevoie, pace continuă!

    3
  15. Ce tot o dați cu f35 și achiziții noi? Voi nu înțelegeți trendul? Cioflingarii sunt puși pe praduiala și vând contra comision și ce a mai rămas de vândut din România. Cui vând? Pretențiilor din frăția musulmana ca aia dau pesches și nu au fitness cu due dilligence, compliqnce, drepturi om, animale etc… Băieții își fac plinul pe ultima suta de metri înainte de a veni prădătorul din est.
    E scăpa cine poate, fiecare pt el. Nu mai visați cai verzi pe pereți.

    4
  16. Citat de la clubul bautorilor de pălincă de la birtul din Debretin: ioi, valahile are trei f16-le, da și noi comanda 4 gripen cu de tot. Nu ne lasă la ele, rupem tot și fashu daca trebuie, ca noi sintem aici pe veci stăpâne!

    11
  17. Așadar s-au cumpărat în total 49 aparate F-16A/B Fighting Falcon MLU din Portugalia și Norvegia.
    Partea pozitivă a acestei achiziții care în total depășește 1 miliard € este faptul că F-urile americane au înlocuit arhaicele MiG-uri 21 Lancer construite în anii ’60 și ’70 și modernizate extensiv prin anii ’90 și 2000. Oricum și avioanele americane au fost fabricate în anii ’80 dar din punctul de vedere al capabilităților și performanțelor sunt mult superioare aparatelor sovietice chiar și modernizate.
    Partea negativă a acestei achiziții este faptul că am cumpărat niște vechituri casate de portughezi și norvegieni, construite în urmă cu vreo 40 ani, evident modernizate pe parcursul exploatării dar care nu mai reprezintă o armă performantă, periculoasă și capabilă să încline balanța de putere a statului care o deține, motiv pentru care toate țările NATO vor să scape ASAP de aceste F-uri 16 din prima generație.
    Poate că ar trebui să ne întrebăm, de ce foste state est-europene comuniste nu au făcut aceeași alegere că noi?…
    Polonia a cumpărat avioane F-16C/D block 52 noi, Cehia și Ungaria au mers pe mâna Gripenului suedez, Slovacia și Bulgaria au contractat avioane F-16 Viper noi. Trebuie spus că avioanele noastre mai au o resursă de exploatare de circa 10 ani, în timp ce un avion nou F-16 sau Gripen are min. 40 ani și 7000-8000 h de zbor, chiar 12.000 h în cazul lui Viper.

    9
    • Pana la urma achizitia asta nu-i gandita si nici facuta prost. Ramane de vazut daca putem mentine linia pana la capat. Nu are rost sa cumparam F16 block 70 noi cu un pret apropiat de F35 cand avem in vedere achizitia de F35 un avion mult superior din punctul de vedere a ceea ce poate. Bulgarii dau pe 8 F16 block 70 mai mult decat am dat pe cele 32 de avioane de la norvegieni. Totul depinde de cat de serios se vor mentine decidentii romani pe linia achizitiei de F35.

      31
  18. e bune,să tot vină….eu unul aș ține programul ăsta în derulare fără limită,cum vezi ceva bun în piață pac te duci și le rezervi pt.tine.
    f35 este un proiect de bună intenție ,apărem si noi acolo pe lista americanilor la modul oficial….își mai fac și ei ceva pr si marketing pt asta mic,merge între prieteni si aliati.

    13

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *