F-16, ale ucrainenilor si ale noastre

Da, pentru ca ale noastre, pana sa primeasca alte modernizari vor fi la acelasi nivel cu ale ucrainenilor, noi ramanand impreuna cu portughezii ultimii utilizatori de F-16 A/B MLU din Uniunea Europeana si NATO.

Tocmai de aceea, in primul rand ar trebui sa suplimentam si numarul de celule cu cel putin doua duzini cu ceva mai multa resursa decat cele norvegiene, pentru a avea o rezerva de celule si avea suficiente si pentru centrul de pregatire regional. Si ar trebui sa ne grabim inainte ca ucrainenii sa „barbiereasca” tot stocul de F-16 A/B active, eventual sa ne uitam si prin AMARG impreuna cu portughezii pentru celule ramase, eventual rezervate si cateva (inca o duzina?) in conservare pentru canibalizare. In fine, olandezii tocmai au anuntat zilele trecute ca ne vor imprumuta 12 aeronave pentru centrul de pregatire (aeronave despre care putem presupune ca vor fi donate ulterior ucrainenilor).

Un inventar de minim 36 de aparate cu resursa sensibil mai mare decat norvegienele ar oferi o coloana vertebrala a cate 12 aparate pentru fiecare escadrila, aparate care sa fie folosite mai intens (posibil un dublu de ore anual fata de restul) atat pentru misiuni cat si pentru antrenament, permitand a menaja resursa mai saraca a celorlalte. Adaugand alte cateva aparate cu structura in stare mai buna, acestea ar reprezenta aeronavele prioritare la modernizare in profunzime si extinderea resursei care ar putea ramane active inca cel putin 20 de ani,  permitand:

  • menajarea F-35 in misiunile care nu au neaparata nevoie de furtivitate sau in cele in care nu trebuie sa expui inutil un astfel de aparat sofisticat.
  • mentinerea unui numar semnificativ de piloti cu ore de zbor pe supersonic in standard NATO, inclusiv pilotii de F-35 putand efectua un numar de ore anual pe F-16, mai ales daca aranjamentul cabinei si interfetelor precum si capacitatile senzorilor si armamentului ar fi integrate similar cu F-35.

In functie de ceea ce va recomanda in urma analizei starii structurilor restului de aparate, se va efectua sau nu o prelungire a resursei, dublata de o modernizare posibil mai limitata (posibil doar avionica si radar AN/APGV68(V)9 retras de pe aeronavele modernizate la standard Viper/BL72), aceste aparate ramanand ca o rezerva activa pentru situatii de mobilizare.

In fine, ideea de a cumpara un numar mai mare de F-16 biloc ar putea fi acompaniata de modernizarea acestora pentru a efectua misiuni specializate, copilotul putand coordona drone si evalua situatia tactica si amenintarile, atat pentru lovituri in adancime si pentru scenarii de razboi electronic. Am putea utiliza structuri F16 cu mai putina resursa ca si drone QF-16 partener pentru diverse misiuni mai riscante pentru echipajele umane: recunoastere in adancime, patrulare in zone sensibile, diversiune, lansari de arme standoff, platforme de razboi electronic. Adunate toate acestea, incluzand si o rezerva de celule pentru canibalizare si un numar ridicat de piese, avionica, motoare si sisteme de testare, ne-am apropia la modul optimist de 100 (?) de aparate iar costul suplimentar ar fi de cateva sute de milioane, majoritatea operatorilor dorind sa scape de ele (bine, intre timp au aparut concurenta ucraineana si operatorii privati la aspirat aeronavele inca viabile).

Si tocmai cand imi insiram in scris gandurile pentru articol, iata ca veni inca o veste: F-16 romanesti vor fi modernizate la un nou standard : Peace Carpathian M6.6 Operational Flight Program and System Upgrade, cu un prim contract de 57,367 mil.$.

O astfel de suma pentru partea de SW nu este deloc mult, mai ales daca stim ca integrarea unei rachete in avionica se invarte intre 15-20 milioane $ SUA. Daca insa capitalizeaza pe pachete deja existente si integrate pe un standard usor diferit cum este cel american ADF fata de cel european OCU/MLU, atunci probabil ca intra ceva mai multe imbunatatiri.

 

Si pentru ca este necesara modernizarea…

Unul dintre principalele puncte slabe ale F-16A/B MLU Bl15 este versiunea depasita a radarului AN/APG-66 (V)2 (respectiv V3 la Bl20) si avionicii aferente, chiar si dupa trecerea prin MLU/OCU. Intre acest model de radar si AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar (SABR) se mai intercaleaza cel putin alte doua generatii de radare cu propriile salturi tehnologice si iteratiile evolutive intermediare:

  • AN/APG-68 al Block 25/30/32/40/42
    • Pana la declinatia APG-68 (V)9 al al BL50/52/+ trecuta ulterior la (V)10, cu distanta de detectie cu 33% mai mare si capacitate de procesare de 5 ori mai rapida decat prima iteratie, precum si capacitate de urmarire simultana a 4 tinte aeriene (fata de 35 la SABR).
  • AN/APG-80 AESA al Bl60, care ramane cel mai performant radar, chiar si dupa aparitia lui SABR AN/APG-83

Desi APG-66 a fost modernizat in anii 1990 la nivel (V)2A in cadrul MLU european, mai ales cu privire la sistemul de conducere a focului, recuperand o parte din handicap, nu poate echivala cu adevarat un APG-68, care are o arhitectura mai moderna la baza si alte capacitati. Nu mai vorbim de cresterea in modularitate si reducerea semnficativa a costurilor de operare de la o generatie la alta.

Daca distanta de detectie in conditii ideale si pentru tinte mari deja a crescut semnificativ, de la 150km pentru APG-66, la 296km pentru APG-68 si mai apoi la 370km pentru APG-83, diferente majore constau si in rezolutie (si capacitatea de a detecta aeronave cu semnatura radar mai redusa), putere si capacitatea de calcul date de noua arhitectura si viteza magistralei de date, ceea ce permit mult mai multe moduri de lucru, unele simultan si un numar mult mai mare de tinte detectate si urmarite precum si o semnatura electromagnetica mai redusa, mai discreta.

In conditii reale de lupta, in mediu afectat de bruiaj electronic, APG-66 (V)2 este creditat cu capacitate de detectie de pana la 55km in primele variante a unei tinte de dimensiunea unui avion de vanatoare de generatia a 4-a. AN/APG-68 se lauda cu 83km in conditii similare iar AN/APG-83 cu 150km.

Mai jos gasiti o imagine cu diagrama comparativa si relativa a capacitatilor de detectie pentru familiile APG-68/80/83 pentru o tinta cu o sectiune radar de1m2 :

Estimated detection ranges vs scan angle θ against a target of 1 m²… | Download Scientific Diagram (researchgate.net)

In situatiile de lupta in care nu ne vom putea baza intotdeauna pe terti (aeronave AWACS sau aeronave aliate cu radare mai puternice si care sa transmita coordonatele si chiar sa poata ghida rachetele spre tinta) este de dorit ca senzorii aeronavei lansatoare sa poata detecta aeronavele inamice cu semnatura redusa de generatie noua pentru a putea lansa de la o distanta sigura (inainte de a fi detectat si atacat de sistemele oponentului) rachete cu raza lunga (AMRAAM D/-ER / Meteor, ultima neintegrata inca pe F-16).

Desi o racheta AMRAAM de generatie anterioara poate atinge distante de zbor de pana la 105km la limita anvelopei de zbor, cea mai mare distanta de tragere reala cu tinta doborata pana in anul 2020 este de 45km (deasupra Siriei, un F-16 turc doborand un L39 Albatros cu ajutorul versiuni AMRAAM C7). Ca fapt divers, aceasta ar fi aproape de limita de detectie a radarului APG-66. Varianta D a AMRAAM este considerata a fi capabila de distante de zbor de pana la 160km iar Meteor de 200km. AMRAAM-ER/AXE („Air-launched Extended Envelope”) propus de Raytheon ar putea atinge in viitorul apropiat distante similare sau usor superioare Meteor. Evolutii ale Meteor se afla si ele in studiu pentru F-35, inclusiv o versiune japoneza cu radar AESA al rachetei Mitsubishi AAM-4B.

Altfel, chiar si cu penalizarile date de tehnologia ruseasca sau chineza in materie de rachete (adica performantele de pe hartie nu sunt cele reale) va trebui ca F-16 sa detecteze incadrarile si lansarile inamice si sa inceapa faca manevre defensive inainte de a apuca sa lanseze propriile rachete. Este destul de frustrant cand stii ca oponentul poate lansa rachete hipersonice cu bataie lunga de la distante (spre exemplu 250-400km pentru R-37M) unde e posibil nici sa nu fii alertat ca ai fost incadrat sau sa detectezi lansarea, fara sa mai vorbim de capacitatea de a riposta… chiar daca respectivele rachete nu sunt intotdeauna eficace, fiind destinate tintelor mari si mai slab manevriere. Si totusi, e o ruleta ruseasca, la mai multe rachete lansate, una tot va lovi ceva. O simulare pe acest subiect, pe canalul Youtube « Growling Sidewinder », aici : Viper In Modern Combat Environment | F-16C Viper Vs Su-30SM Flanker-H Digital Combat Simulator | DCS – YouTube 

… deoarece cam acesta va fi nivelul predominant al inamicului potential in zona noastra in urmatoarele decenii.

O alta simulare interesanta  F-16C echipat cu AMRAAM contra EF Typhoon echipat cu Meteor (ambele aeronave beneficiind de acoperire AA Patriot si legatura de date cu platforma AWACS), simulare mai apropiata de situatia in care ne vom confrunta cu SU-57 …

Eurofighter Typhoon EF2000 Vs F-16C Viper | Intercept | Digital Combat Simulator | DCS | – YouTube

… ce inseamna sa ai radar puternic si o racheta pe masura !

De acord, simularile nu corespund intotdeauna cu precizie realitatii, insa pot fi utile atunci cand vrei sa analizezi diverse scenarii.

Ramanand la capitolul rachete, daca se confirma ca pachetul anterior Tape 5.2R includea si integrarea rachetelor folosite de MIG-21 LANCER, actualizarea acestuia ar oferi acces la ultimele variante ale Python si Derby.

Conform aceluiasi studiu de mai sus, pentru a detecta o aeronava cu o semnatura frontala de 0,01 mp, noile variante de FLIR/IRST LWIR (frecvente joase) ar asigura o mai buna optiune mai ales in lobii laterali, si mai discreta si in acelasi timp greu de bruiat, mai ales in conditii meteo bune, fara atenuarea data de umezeala. Iata si diagrama aferenta :

 

Ar ramane insa problema identificarii, mai greu de realizat cu un astfel de senzor, fiind nevoie de alte metode colaterale.

Si daca radarul APG-80 este superior la anumite capitole succesorului APG-83 sau, ultimul fiind simplificat tocmai pe partea de racire ceea ce reduce performantele, tot versiunea F-16 BL60 integreaza intr-o semisfera in bot un senzor FLIR proiectat in HUD, care poate corelat cu un container de tintire derivat din AN/AAQ-28 LITENING pe un pilon de langa priza de aer, pentru a avea capacitatea completa similara LANTIRN (Low Altitude Navigation and Targeting Infrared Red for Night), capacitate furnizata la versiunile anterioare de doua containere: sistemul este denumit AN/AAQ-32 Internal FLIR Targeting System (IFTS).

Componentele sistemului AN/AAQ-32 Internal FLIR Targeting System (IFTS)

Cum F-16 MLU nu beneficiaza de rezervoare suplimentare conforme pe extradosul fuselajului si nu poate fi modernizat la acest nivel datorita sistemului diferit de pompare din rezervoare fata de Block-urile ulterioare, solutia ar fi poate instalarea unui rezervor integrat cu senzor electro-optic (exemplu rezervorul ventral cu senzor IR montat in conul frontal integrat pe SuperHornet) sau a unui sistem de razboi electronic pe sina ventrala:

Bemolul este spatiul relativ ingust intre bechiile trenului de aterizare la F-16, ceea ce inseamna o capacitate inferioara fata de rezervoarele conforme sau de cele externe acrosate pe aripi.

Detaliu grinda ventrala

Daca pe pilonii interiori ai aripilor un F-16 poate lua rezervoare de 370 galoane (1400 litri / 1134kg) fiecare respectiv 600 galoane (2536 litri), pe cel ventral se accepta doar 300 de galoane (1136 litri / 921 kg), ceea ce ar fi apropiata de cantitatea din rezervoarele conforme (450 galoane), alti 3175 kg ar fi disponibili in rezervoarele interne. Ar putea fi interesant un studiu de ranforsare a capacitatii ventrale de acrosare…

Schema puncte de acrosare la F-16 si capacitate aferenta vs factor suprasarcina tolerata

Ar mai exista solutia unui container discret (similar cu cea pentru Advanced F-18 SuperHornet BlockIII) configurabil pentru diverse misiuni: ar putea si sa inglobeze combustibil, senzori sau puncte de prindere interne sau semicarenate pentru rachete de mai mici dimensiuni.

Containerul cu semnatura redusa

In ambele variante s-ar obtine o configuratie mai curata aerodinamic si cu semnatura redusa pentru misiunile aer-aer, maximizand sansele de a descoperi primul si trage primul.

Mai merita mentionat ca pentru acrosajele externe sub aripi se testase pentru F-16XL o solutie semicarenata, avantajata si de lungimea aripii delta, solutie care reducea semnatura radar si oferea si ea o solutie aerodinamica curata:

Acrosaje semicarenate pentru AIM-120 AMRAAM la F-16 XL

Modalitatile de reducere suplimentara a semnaturii radar sunt deja arhicunoscute:

  • vopsea antiradar (sau material radar absorbant: RAM) pe suprafete, conul de bot si bordurile de atac (Have Glass V – aplicabil in Europa la SABCA Charleroi – care ar reduce la 1,2mp RCS-ul frontal, de la cei 5mp standard netratat – solutie deloc ieftina si aplicata cu predilectie aeronavelor destinate razboiului electronic; Rafale si SuperHornet au cam 1mp iar EF Typhoon estimat la 0,5mp),
  • priza de aer DSI (divertless supersonic inlet) cu carenaj care sa ascunda cat mai mult din palele compresorului (posibl ca segmentele avansate ale gurii prizei de aer sa poata fi inlocuite usor, fiind un modul),
  • cupola aurita a carlingii (tot parte a programului „have glass”).

Priza de aer clasica expunand turbina si modulul  „inlet” reliefat pe plan

Iar aici modulul DSI demontat de pe structura unui F-16 BL25 (sursa: General Dynamics F-16 Fighting Falcon (marvellouswings.com))

Aceste solutii nu sunt deloc ieftine, insa daca viata pilotului primeaza, dar si faptul ca nu avem un numar mare de aparate in inventar si deci toleranta redusa la atritie, atunci modificarile isi merit banii, mai ales daca ar putea fi realizate fara modificari structurale dificile ale aeronavelor.


Zonele de impact major al semnaturii radar (sursa imagine: Quora.com)

Cert este ca F-16 MLU modernizat la Tape 7.2 cu radar AESA si capacitatile de bruiaj electronic integrate acestuia ( Falcon Edge Integrated Electronic Warfare Suite (IEWS) ), senzor IRST/FLIR, semnatura redusa si avionica moderna corelata cu arme cu bataie mare, ramane o bestie utila inca 15-20 de ani de acum incolo!

Daca la ucraineni sansele sunt mici in urmatorii ani sa faca altceva cu ale lor F-16 in afara de a lupta cu ele asa cum le-au primit, noi am avea banii si mijloacele sa le aducem la un standard decent. Se pare ca asta am si inceput sa facem…

 

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.defense.gov/News/Contracts/Contract/Article/3448953/

 

https://www.saffm.hq.af.mil/Portals/84/documents/FY24/Research%20and%20Development%20Test%20and%20Evaluation/FY24%20Air%20Force%20Research%20and%20Development%20Test%20and%20Evaluation%20Vol%20IIIa.pdf

113 comentarii:

  1. Pana la f35, cand vor veni candva in viitorul neclar, Romania nu va mai cumpara avioane (chiar si canibalizare) . Asta e trendul daca vedem in spate. Plus situatia economica, sociala si politica le-ar sari in cap celor cu asa propuneri.

    6
    • Noroc !
      Vezi sa nu fie anulat ca corvetele .

      6
    • „Programul aprobat de CSAT prevede două achiziții de avioane F-35. În prima fază vor fi cumpărate două escadrile (32 de aeronave), iar în faza a doua – o scadrilă (16 avioane).

      Suma de 6,5 miliarde de dolari va fi folosită pentru achiziția de aeronave, motoare, suport logistic, servicii de instruire a piloților și personalului, simulatoare de zbor.”

      8
    • Mai, si in cazul Poloniei estimarea initiala a fost 6,5mrd USD pt 32, iar pretul final este 4,6mrd USD. Eu banuiesc ca cele 48 ajung undeva la 4,6-4,9mrd USD in final. Sper!

    • Ce titlu interesant are articolul la prima vedere
      „65-miliarde-de-dolari „

      1
  2. Stie cineva daca standardul M6.6 este echivalent cu standardul american 7.2 la f16 .Am cautat si nu am gasit nicio informatie despre standardul m6.6.

    4
      • Adica vom avea radar AESA pe ele – AN/APG-83? Pt ca M7.2 asta inseamna…
        M7.2 tape

        Integration of the Northrop Grumman AN/APG-83 active electronically scanned array (AESA) radar
        Introduction of the latest AIM-120D missile
        Introduction of AGM-158B Joint Air-To-Surface Standoff Missile Extended Range (JASSM-ER)
        39 more operational upgrades (more info needed)

        17
        • Potrivit utilizatorului McKenzie, la PSR, s-ar fi comandat si radare AESA AN/APG-83: https://www.rumaniamilitary.ro/septembrie-2023-permiteti-sa-raportez#comment-552932

          Nu putem decat sa speram.

          5
        • La romani se poate orice…si da si nu

          2
        • @Alex, sugera, sau cel puțin asa am înțeles eu… ca M6.6 ar fi M7.2.2 la care se lucrează acum în SUA. Chiar a pus un link cu un document în care se detalia ce înseamnă acest nou standard. Integratorul și dezvoltatorul este LM, iar contractul acela, de 57 mil USD, pare sa fie doar partea noastră de plata a dezvoltării. Probabil în scurt timp vor veni contractele pentru componente.

          7
          • Este contract pt suportul implementarii programului pt produsul romanesc,variaza, dar poate include, scolarizare tehnicieni ,manuale ,utilaje,software si scule , upgradare simulatoare, chestiile astea daca se fac in Romania probabil se fac cu Aerostar

            3
            • si ca sa intelegem

              ARMY

              Raytheon Integrated Defense Systems Co., Andover, Massachusetts, was awarded a $10,150,046 modification (P00190) to contract W31P4Q-15-C-0022 for procurement of the country unique scope of Phased Array Tracking Radar to Intercept on Target (PATRIOT) technical publications, new equipment training and logistics management information in support of Romania 3-Lot. Work will be performed in Andover, Massachusetts, with an estimated completion date of June 28, 2024. Fiscal 2023 Foreign Military Sales (Romania) funds in the amount of $10,150,046 were obligated at the time of the award. U.S. Army Contracting Command, Redstone Arsenal, Alabama, is the contracting activity.

              platim 10 milioane de $ pt suport lot trei Patriot unde se specifica clar ce contine suportul

              si ni se pare 57 milioane de $ suport in care probabil Aerostar Bacau printre alte lucruri ce contine programul OFP, va ajunge sa fie capabila sa instaleze radare AN/APG 83 pe avioanele noastre poate si pe altele, o suma mare

              1
              • Chill ca nu cred ca se va instalat niciun AESA pe F 16 MLU, pur si simplu ar trebui o munca de customizare pe care ai nostri nu o vor plati.

                1
  3. Ei bine, asi vrea sa intreb si eu ca la avioane nu prea inteleg.
    O explicatie de la modelul din link fata de celelalte?

    https://www.airforce-technology.com/projects/f-16i-soufa/

    Ce i asa special ?

    1
    • F16 Soufa are foarte multe componente electronice dezvoltate local in Israel. In esenta e un F16 adaptat pentru cerintele israeliene – Electronic Warfare, Command and Control si arme israeliene. Acelasi lucru este valabil si pentru F35-urile Adir.

      6
    • „Ce i asa special ?”

      High end technology, with access only for Americans. Not for the rest of the world. Anything that goes outside this alliance is seriously downgraded. Are you an expat?

      5
      • Eu insasi cred ca Americanii vand la aliati, cel
        putin din NATO tot ce cer. Singurul lucru care
        limiteaza sunt banii. You get what you pay for.?
        La noi dupa cum eu inteleg, am avut dezvoltari
        gata facute dupa ce proiectul Lavi a fost anulat,
        dar ce s a dezvoltat a ramas.
        https://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Lavi
        Nu, eu nu s expat, eu sunt pat + pat si unul din
        motive ca scriu aici e ca imi pasa de voi?

        25
        • I also care for Israel and for that, I get my share of „congratulations”. As for technology, not everything is sold (developed together with partners, yes, but not shared). Is essential for USA to maintain an edge over the rest of the world. Seriously!

          I have a couple of american friends, both expat… that means they live outside US, and also that means that they are on top of the news regarding the countries they live in, and less regarding their country of origin. That is why I thought you are an expat – the fact that you don’t know that thing that we consider it common knowledge… which also led me to kinda suspect that you are not really an Israeli… but yes, I am prone to errors.

          1
          • I was sold by your ruler before 89 and my
            citizenship was annuled but lately i regained
            it. ?

            9
            • I was born in a family of Christians, educated to have love for God, family, country and Israel, that ruler was never mine and living under the persecution was not easy. I enjoy every bit of liberty that I can get as long as it will last.

              I wish I would have had your opportunities back then, but I am grateful to God with what I have now.

            • Auch. I have a good friend who was not sold. You don t want to know the hokes we have. Not politically correct. Hai, sanatate si multumim de comentarii.

              1
        • ?
          Mulțumim Dov!

          2
  4. @Marius Z. din ce film ai scos tu alea ca sigur la MApN nu se gandeste asa, au numarul de avioane, inca in au piloti pentur toate pe care le vor primi, nu au un plan de ce vor face dupa sau daca vor fi bani de F 35, Departamentul Achizitii nu face decat ce i sa spune din USA cand incearca ceva pe cont propriu se lasa cu licitatie ratata.
    Acum poate inteleg mai multe persoane de ce acum cativa ani sustineam ca Gripen C/D este solutia intermediara mai buna decat F 16 MLU…..si aici nu vorbim de Gripen E/F care ar fi putut forma un core alaturi de F 35 in primii ani de utilizare.
    Nimic din ce ai scris aici nu se va lansa sau implementa de catre MApN – gaurile sunt enorme la apararea antiaeriana si la Fortele Terestre deci F 16 MLU sunt alea care sunt cu mici upgrad-uri de SW – atata tot.
    Noua nu ne-a trebuit Gripen C/D cu Meteor integrat, noop, eram prea mare amenintare si nu se mai simteau bine rusii cu asa ceva asa ca s-a ales ceva suboptim ca sa spunem ca avem Forte Aeriane.
    F 16 MLU nu este rau dar nici nu cred ca isi imagineaza cineva ca o sa ne vina mintea de pe urma si dintr-o data o sa obtinem cea mai performanta varianta mai ales cand MLU este cam pe ultimii 10-15 ani de cariera.
    In rest happy days – la MApN decidentii nu zboara in misiuni de lupta, ei sunt ocupati ca asteapta pensionarea indiferent de ce au facut sau nu in timpul carierei.
    Asa ca ramn cativa gerenrali – exceptie de la regula care incearca sa obtina pentru oamenii lor ceva, pe restul ii doare in cot.

    22
    • Sunt contracte deja acordate la FMS

      2
    • „Noua nu ne-a trebuit Gripen C/D cu Meteor integrat, noop, eram prea mare amenintare si nu se mai simteau bine rusii cu asa ceva …”

      Eu nu inteleg asta, nu se uita nimeni pe harta? Unde e Suedia fata de Rusia si unde suntem noi. Distantele dintre tarile in cauza si Moscova sunt egale. Si intotdeauna, ideea este sa ne simtim noi bine, cei care ne aparam, nu agresorul. Si asa avem doua hadicapuri uriase din start: nu suntem nici putere nucleara, si nu avem nici efectivul necesar de populatie ca sa constituim o amenintare pentru Rusia. Cu sau fara Meteor.

      Dar mai degraba cu Meteor. Garantia e ce ai in ograda. Mai ales acum, cand agresorul a dovedit ca nu are cuvant. Asa ca nu mai avem decat optiunea inarmarii, rapid si temeinic. Orice altceva e dovada de slabiciune si tenteaza oportunistul.

      Bine ar fi fost sa fi pocnit instant orice drona care intra in spatiul nostru, castigam respect. Acum va trebui sa muncim mai mult, pentru a convinge ambele tabere.

      7
      • Nu ai inteles nimic, chiar nimic, una dintre variante in 2012 era Gripen C/D vreo 24 de avioane noi. Radar mai modern si cu raza de actiune marita fata de F 16 MLU, cu offset dar s-a ales altceva, all in cu USA chiar daca asta a I semnat avioane vechi.
        Asa am ajuns cu 15 MLU din Portugalia in prima faza apoi inca cateva F 16 si noroc cu cele norvegiene ca daca nu… Ramane am cu alea initiale.
        Armament cumparat foarte putin, ca na nu ne ataca nimeni… Happy days si a venit razboiul de la granita…

        6
        • 🙂 e clar ca e o neintelegere, dar nu din partea mea. Nu tie ma adresez si nici nu incerc sa-ti contrez spusele. Ma voi explica pentru ca probabil nu esti singurul. Comentariul meu se adreseaza celor ce au refuzat dotarile pe motiv ca se supara Rusia. Lor le spuneam sa masoare pe harta distantele, pentru ca vad ca Suediei nu-i zice nimic la aceeasi distanta de Moscova, nu ne-ar fi zis nici noua daca doar asta era problema. Dar ne zice pentru ca Rusia vrea Romania, nu Suedia.

          Cu alte cuvinte, eventualele motivatii ale celor cu factor de decizie nu stau in picioare, iar in directia in care ar sta, ii acuza fara drept de apel. Dar realizez ca as putea fi din nou prea criptic pentru unii, imi cer scuze.

          3
    • „Noua nu ne-a trebuit Gripen C/D cu Meteor integrat, noop, eram prea mare amenintare si nu se mai simteau bine rusii cu asa ceva”
      Da’ ce cu AMRAAM suntem mai putin amenintatori?

      4
      • si ce ar avea F-16 cu AMRAAM ER, Python , Derby si … MEteor 🙂
        Poate si Mica NG… depinde ce (nu) luam la SHORAD 🙂

        8
        • Chia așa…

          Să nu știe al’ de se întâlnește în aer cu un F16 „românesc” ce cară pe sub aripi…

        • Nimic…. pasnic?

          2
        • AMRAAM ER – nu este gata pana una alta, racheta care poate fi lansata de F 16 in 2023 este AIM 120 AMRAAM. Derby nu a integrat nimeni inca pe F 16 MLU doar pe Soufa, deci nu este gata niciun Derby ER penru noi.Python 5 ar trebuie sa fie cel mai facil de integrat deoarece o au si altii si interfata este compatibila cu AIM 9.
          MICA NG – cate rachete MICA sunt in acest moment integrate pe F 16? Nu parea sunt desi in mod normal este aceeasi interfata STN si Meteor foloseste un upgrade de la radarul rachete MICA RF.

          4
      • pai cu astea f16 esti periculos rau…..dar ideea e sa te aperi si sa descurajezi vecinul sa iti intre in curte! si la cat malai ai in punga saab-ul era mai intelept de ales! aveai avioane noi!!! cu performante decente spre bune…..si de banii de f-35 luai alte saab-uri e/f si stangeai cateva zeci spre suta de bucati! erau si mai putini bani de cheltuit pe operare si dadeai un impuls industriei locale prin construirea de autostrazi ca sa poti decola/ateriza cu ele pe acolo cand e cazul!
        sa nu ne ascundem dupa deget…..un lucru nou e mai bun decat un second-hand la performante sensibil egale!
        un vot si din partea mea pt saab !

        Brgds,Gents

        2
        • Luai o laie. Vezi cate J39 sunt produse pana acum.

          8
        • Intr-un interviu pr Defenseromania Nicu Falcoi fost pilot in FARo sustinea urmatoarele: https://www.defenseromania.ro/sunt-suficiente-49-de-avioane-f-16-falcoi-pentru-ca-romania-sa-devina-o-putere-regionala-avem-nevoie-de-120-de-avioane-de-lupta_623645.html
          Daca este sa ne dam curs acestei pareri ar trebui ca GuvRo si MAPN.Ro sa stranga cat mai repede totate F-16 AB Falcon disponibile inca atat in stare de zbor cat si celue pt canibalizare/piese de schimb. Super bun contractul pt cele 32 F-16 ABM Falcon ex norvegiene impreuna cu stocul de piese de schimb.
          Se spune ca F-16 ABM Falcon ale FARo vor fi modernizate la Aerostar Bacau ceea e este extraordinar. Nu ar fi rau sa se inceapa si porducerea sub licenta de piese si componente pt F-16 Falcon in Romania cat si de armament + avionica.
          Faza cu achizitia de 32 F-35 A Lightning 2 in 2030 e cam sf. Depinde de cati bani va avea Romania pt dupa cum se stie nu este numai costul achizitiei cat si costul mentenantei, pregatira pt piloti, mecanici, armament care vor costa sume considerabile.
          Personal in loc de 32 F-35 A Lightning 2 as prefera 32 sau chiar 48 F-15 E Strike Eagle sh modernizabile cu aceeas avionica si armamante precum F-16 AB MLU 6.6 sau 7.2 Falcon sau poate mai superioare si cu aceleas motoare F100-PW-220/220E. Polonezii au in vedere achizitia de F-15 EX Eagle 2 impreuna cu F-35 A Lightning 2 : https://mil.in.ua/en/news/poland-to-purchase-f-15-fighters-minister-of-defense/ plus ca s-a discutat si aici pe site despre asta : https://www.rumaniamilitary.ro/f-15-un-obiectiv-nerealist-pentru-fortele-aeriene-romane.
          Asa intr-un scenariu super mega optimist FARo ar putea avea in 2030 daca toate astrele se aliniaza plus voia Celui din ceruri : 48 F-16 AB MLU 7.2, 48 F-15 E Strike Eagle sh modernizat si 24 F-35 A Lightining 2, deci 120 avslmr.
          Ar trebui sa se reactiveze pt avslmr bazele aeriene Giarmata TM si Craiova DJ + puse avslmr pe Bacau BC impreuna cu cele 2 existente Luna CJ si Borcea CL. Deci in total 5 baze aeriene principale. Ar fi cate 24 de avioane / baza aeriana a cate 12 avslmr/escadrila. Baza de la MK CT ar fi o baza secundara a Borcea CL pe care se va deplasa o escadrila de 12 avslmr de la Borcea CL.
          Ar fi mirific daca s-ar mari numarul de IAR-99 B SoiM la macar 24 de avioane. Super ar fi 48 IAR-99 B SoiM sa fie in dotarea FARo.
          Dar toate astea se vor intampla in funcite de banii pe care ii va avea Romania in general si disponibili pt MAPN.Ro in particular in viitorul cat mai apropiat si mediu.

          2
  5. Furthermore, the R-77-1’s active radar seeker, combined with the modern N011M and
    N035 radars, give Russian fighters the ability to launch missiles in track-while-scan (TWS) mode,
    meaning that Ukrainian pilots are unlikely to get warning from their radar-warning receivers
    (RWRs) that they have been launched on until the missile itself goes active a few seconds before it hits.

    According to the Ukrainian Air Force, the longest-range
    recorded kill by a Russian R-37 was at 177 km.

    Noiembrie 2022

    5
    • poti spune si ce a lovit cu R 37?

      3
      • RUSI nu precizează

        • evident, pentru ca R37 suna bine in pliante, dar in realitate este o racheta foarte slaba ca manevrabilitate si detectie. Este doar rapida si cu raza foarte mare, scopul ei fiind de a distruge tinte din categoria bombardierelot strategice, AWACS.
          Ma indoiesc ca ucrainienii au avut asa ceva.

          4
          • Era vorba de un Su 24 Fencer, aia a fost tinta distrusa… Era si pe Oryx.

            3
            • eu am gasit doar un articol de pe Zveda (postul armatei ruse), in care un pilot de Mig31 spune ca i s-a confirmat de la radiolocatie ca a lovit in Su24. Sincer, poate gasim si alte surse, pe wiki scrie ca racheta asta a fost trasa de 6 ori pe zi in octombrie 2022, daca ar fi fost atata de buna nu mai exista demult aviatia ucrainiana.
              tot de pe wiki e acest pasaj :
              „According to Ukrainian pilots, the R-37M isn’t achieving a lot of „hard kills”, the destruction of actual Ukrainian aircraft. However, their launch forces pilots to abandon their current missiles and take evasive action.”
              Ceea ce se stia, o racheta de raza lunga si foarte rapida, dar slab manevriera (lucru evident la acea viteza).

              1
  6. Salutare…
    De ce nu luam in calcul F@ Japoneze….
    Intradevar ceva mai mari, dar totusi f16 la baza…
    Nu cred ca japi nu ar face un joinventure cu noi..
    Chiar daca am face doar asamblare kituri si tot ar fi un plus tehnologic si de cunostinte…
    Ar fi o buna trecere de la F16 A/B la F2 japoneze…

    3
  7. Salutare…
    De ce nu luam in calcul F-2 Japoneze….
    Intradevar ceva mai mari, dar totusi f16 la baza…
    Nu cred ca japi nu ar face un joinventure cu noi..
    Chiar daca am face doar asamblare kituri si tot ar fi un plus tehnologic si de cunostinte…

    1
  8. E foarte bine ca le modernizeaza, in plus isi face Aerostarul mana, mai face un ban etc.

    7
  9. Foarte bun articol ca de obicei, felicitari !
    Dar meapene sunt impinsi de la spate, ca sa nu zic un „bukake” ( scuzati expresia) cu marele aliat.
    In rest burtile onerosilor creste si pensia meapene sporeste.
    Sunt rau ?! Probabil.
    PS: sa faca dreaqu’ ce trebuie.

    3
    • Dupa cum am inteles, Romania are agreement de
      aparare reciproca cu US. Asta inseamna ca in caz
      de atac contra Romaniei, US se obliga sa va apere.
      Acest lucru e bun in faza asta a voastra cand aveti
      armata fara echipament destul dar si invechit.
      Acest lucru se poate organiza numai cind aveti armata de profesionisti ca la voi, nu armata obligatorie cum ati avut inainte din simplul motiv
      ca un tur in Afganistan conform agreementului cu armata obligatorie ar fi negat de mame/sotii.
      Aceste tururi oriunde sunt obligatorii.
      Acest lucru inca e cam nasol ca MAPN joaca pe lenesii si zgirciti pe baza agreementului. Adica prostesc armata pe baza agreementului.
      Vasazica sunt plusuri dar si minusuri……
      Eu si tara mea nu avem contract din asta cu ei, la noi
      e facut altfel.

      9
      • Despre ce vb. Messieur, eshti pe google translate sa ce ?
        Nu shti rumaneste, da-o pa’ ruseste, nu-i nici o rusine.

        Acum despre „belele” in cauza…
        Ahstia din meapene sunt niste putori, sunt un puroi, un cancer, un rapan, da ?! … „digiaba” ai hartie semnata cu maretu’ aliat, ca pana vine ajutoru’ mori soldati si gradati de calitate care-i mai ai prin garnizoane, ca deh la lupta dreapta nu sa baga burtosu’, spagaru’ si cei din „famiglie”, nuu, se baga „prostu’ ” aka ala care stie meserie.

        Totu-i pi repede inainte, ca deh intram toti in groapa cu lipsa de tehnica meletara, sa mai zic de training, traininguri, tot ii pi’ repede ‘nainte, ca acumaia a intrat mata’ n’ sac cu razbel la granita.

        Nu mai bine ne facem toti poopi si strropim cu agheasma ?
        Ce @#$% mea, eh ?!
        Zii maaa !

      • @Dov

        Io cred că voi ați înțeles că până la Dumnezeu vă mănâncă sfinții….

        Sau, până primiți ajutor, vă trebuie parul vostru….

        Din păcate, la noi politicienii cred că politica externă si apărarea e ceva de gen smenurile făcute intre ei…

        7
        • Foarte adevarat, insa nu negam americanii din
          motivul ca suntem singurii aliati adevarati ai lor
          in orientul mijlociu. Avem interese, asa au si ei,
          insa eceste interese sunt paralele si reciproce.
          Cand exista o balanta de interese la cel mai
          inalt nivel nu exista probleme majore.
          Asa s a intamplat si cu f35 de exemplu…..
          dar si cu acelea cam 300 de f16 care le avem ?

          7
        • Un rechin (sharky) cand sta pe uscat, eu cred ca
          nu miroase bine.?

          6
  10. Wow. Luam F35. Inteleg decizia finlandezilor pt F35 A ( ei vor un striker, tunuri peste Leningrad, avioane pt Moscova) Inteleg englezii, italienii, japonezii, etc. pt F35 B. Decizia Romaniei? Imbecilitate.
    Calculele Lockmart https://www.airandspaceforces.com/lockheed-martin-says-f-35-sustainment-costs-have-fallen-by-half-another-35-percent-coming/
    33000 US$ in dolari 2012 Inflatia de cind sunt adultii la putere nu contine ,,housing, food and energy ”. Estimarea lui Tyler 65.000 fara MOTOARE. Ultimul raport GAO dadea 65 de avioane care asteptau motoarele de la reparat. Cit costa o baza F35? E folositoare ea daca ai bubuiala la granita?
    Traiasca 7,62 x 39

    2
  11. Nu știu, dacă mie mi-ar fi spus cineva prin 2014 când rusnacii tocmai puneau gheara pe Crimeea ca peste zece ani vom avea 49 de F16 îl băgam undeva…

    11
    • AAM-4 a fost înlocuită de AAM-4B și sunt BVR. AAM-5 înlocuiește AAM-3 raza scurta.

      • aloo site producator, oamenii scriu ce produc si scriu ca produc AAM 5 prin urmare arata-mi unde e produs AAM4b ca MHI Defense nu le face,anul trecut aveau pagina pt AAM 4 nu pr AAM4b deci?

        • Vezi ca scrie mare chiar în link-ul pe care l-ai dat: „AAM-5 is the air-to-air missile developed solely by Japan as the successor to the AAM-3.”

          Sunt producători diferiti: una (AAM-5) e produsa de Mitsubishi Heavy Industries, iar cealaltă (AAM-4) e produsa de Mitsubishi Electric

          • Nu exista la mitsubishi electric rachete in portofoliu doar radare si produse spatiale sateliti si comunicatii

            • Nicu_4, o dam în derizoriu! Deci AAM-5 nu înlocuiește AAM-4, sunt tipuri diferite de rachete, și da Mitsubishi Electric este producătorul AAM-4 și de aceea nu o găsești în portofoliul MHI.

      • vezi si ca Japonia deja are un stoc destul de mare de AMRAAM 120 D

  12. si unul din contractele pe care le cautam cel mai recent pe care l-am vazut si ca volum

    Contracts For March 28, 2023

    AIR FORCE

    Northrop Grumman Systems Corp., Linthicum Heights, Maryland, has been awarded an $128,455,740.00 firm-fixed-price modification (P00083) to contract FA8615-17-C-6047 for Active Electronically Scanned Array radars of Air Force F-16 aircraft. This modification is for the exercise of options to include 48 radars, 4 initial spare kits, and 2 readiness spares kits. Work will be performed in Linthicum Heights, Maryland, and is expected to be completed May 30, 2031. The total cumulative face value of the contract is $1,481,312,105. Fiscal 2021 procurement funds in the amount of $457,758.00; fiscal 2022 aircraft procurement funds in the amount of $55,146,210; and fiscal 2023 procurement funds in the amount of $72,851,772 are being obligated at the time of award. The Air Force Life Cycle Management Center, Wright-Patterson Air Force Base, Ohio, is the contracting activity.

  13. Olé!
    F35 , nu- ti mai lanseaza un ipotetic inamic rachete din MN dupa bunul plac…

    Incet ,incet ne revenim.Felicitari!

    1
  14. Salut domnilor.
    Articol foarte bine documentat. Totuși, eu nu sunt „100% lamurit” și sunt câteva întrebări care după lecturarea articolului și a majorității comentariilor nu au găsit un raspuns. Cu permisiunea dumneavoastră am sa menționez doar câteva, la care un raspuns al dumneavoastră ar putea aduce lumina…
    1) De ce F16 este „multirol fighter” iar F15, Eurofgter sau F22 și ma opresc aici sunt avioane de supremație aeriana?
    2) Oare rolul unui unui „multirol” este acela de prima linie sa se „smardoiasca” cu „fighterele” inamice de generatie 4+ // 4++ de la egal la egal? sau treaba lui este „munca de jos, linia a doua” integrat într-un sistem de arme combinat sa „zburde” și sa lovească obiective și asset-uri importante intr-o adâncime de 100 maxim 150 km sub „umbrelă awacs”…pentru ca nu cred sa fie posibil conform doctrinei NATO ca un multirol generația 4 sa se întâlnească nici măcar „accidental” cu „greii” inamici in orice alta situatie decat PA pe timp de pace..altfel nu ar mai avea rostul, sateliți, drone, radare, awacs, avion de supremație aerină 4++ sau generația 5 cu f22 și f 35.
    3) Și atunci ma întreb…oare de proști s-au oprit din compromisul de a pompa bani în dezvoltarea unei platforme „multirol” olandezii, danezii, belgienii, cand aceasta platforma a atins maxim..și trec de la generația 4 la generația 5 ? Ca sunt încă „tăntălai” care plătesc pe un multirol nou „pe steroizi” bloc 70-72…treaba lor…banii lor…însă ce face un F16 inclusiv bloc 70 72 este la ani lumina de ce face un „cinci-ar” ….în realitate…ca în DCS…no coment…acolo rulează un SF..la fel de de nepotrivit ca și dorință reală a majorității de a supralicita…și supralicita… capacitatile și capabilitățile acestei platforme de generația 4…chiar dacă ea a fost gândită inițial ca fighter..trebuie totuși sa înțelegem ca dezvoltarea ulterioara a transformat F16 în multirol…și ce are acum la tape 6.5 este suficient…
    Odată ce începem sa pompa bani în AESA…urmează alții cheltuiți pe alte..noi integrări și capabilități….pentru ce..? Pentru câțiva ani…cat mai are „resursa” ce avem în curte…suntem prea săraci pentru a cheltui nesăbuit…mai ales ca vine f 35…până atunci…eu cred ca ce avem acum, dus la tape 6.5 e suficient…în cazul în care dorim sa ne apărăm…nu sa ne transforma în agresori…

    • ce agresori musiu?

    • F-35 are nevoie de un tip de avion capabil langa el. F-35 (care este un avion de generatie 5 incomplet) nu are capabilitatile F-22-ului. In cazul nostru, F-16 trebuie sa duca greul in conflict. Si cand isi consuma resursele complet, ai nevoie de un inlocuitor la fel de capabil si daca se poate, chiar mai ieftin in exploatare. Altfel, investesti intr-un al treilea tip de avion, sa-l poti calari in politie aeriana si scoala non-stop. Nu poti altfel, atat din punct de vedere al costurilor, cat si al securitatii.

      Colectia ta de avioane nu are restrictii in numar si diversificare (idem capabilitatile si tipul de munitie – ca tara suverana, nu trebuie sa cerem voie nimanui pentru nimic), calificativul de agresor il primesti doar daca da strechea in tine si ataci de nebun o tara straina.

      P.S. Comentariu general: In curand o sa fie si mai stringenta nevoia de propriul AWACS/ All Eye daca rusii ridica stacheta si doboara dronele americane care patruleaza in Marea Neagra…cica circula un zvon din asta…

  15. sunt 3 lucruri care mi se par de domeniul evidentei:

    ar fi foarte util ba chiar as spune ca avem nevoie local si nu numai prin NATO de avionul nostru de tip AWACS (probabil ceva mai pe masura noastra, gen Erieye)

    discutia Gripen vs F-16 e inutila, Suedia pe atunci nu era in NATO si nici nu existau perspective; Meteor e un asset f bun si modern, mi-ar placea si mie, dar nu e totul, trebuie considerate mai multe circumstante

    F-35 va trebui completat de un avion de generatie mai veche, preferabil legacy, pentru trecere mai usoara a pilotilor; cred ca vom mai avea cel putin o escadrila de F-16 mult timp in paralel cu F-35; personal mi-ar placea un bimotor de superioritate aeriana, Rafale sau Eurofighter pentru ca pe viitor europenii vor fi mai implicati in est, deja livreaza mult ucrainenilor. stiu, costa.

    2
  16. uauuuu. inca mai asteptati f16? la ce conducatori avem, le vor dona si pe ale 48 ale noastre ucrainei. sa le fie bine nu?

  17. Dsca
    WASHINGTON, June 30, 2023 – The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Romania of equipment and services to modernize thirty-two (32) F-16 Mid-Life Update Block 10/15 aircraft to be procured through third-party transfer from Norway. The equipment includes KY-58M and KIV-78 cryptographic devices for an estimated cost of $105 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

    The Government of Romania has requested to buy equipment and services to modernize thirty-two (32) F-16 Mid-Life Update Block 10/15 aircraft to be procured through third-party transfer from Norway. The equipment includes KY-58M and KIV-78 cryptographic devices; AN/PYQ-10C Simple Key Loaders; Joint Mission Planning Systems; Night Vision Device (NVD) aviator vision systems and spare Image Intensifier Tubes; Electronic Warfare database support; Classified/Unclassified Computer Program Identification Number Systems (CPIN) and CPIN Electronic Combat International Security Assistance Program (ECISAP) equipment and support; flight test services; integration and test support and equipment; aircraft support equipment; secure communications equipment, precision navigation, and cryptographic devices; Classified/ Unclassified software delivery and support; spare parts, consumables and accessories, and repair and return support; maintenance and maintenance support; studies/surveys; Classified/Unclassified publications and technical documentation; U.S. Government and contractor engineering, technical and logistics support services; and other related elements of logistics and program support. The estimated total cost is $105 million.

    1
  18. Tocmai am primit de la americani doua Hercules C130 sh donatie! Sa fie primit!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *