Serbia va cumpara 12 aparate Rafale F 4

Presedintele sarb, Aleksandar Vučić, a declarat ca tara sa va semna contractul peste doua luni. Anuntul a fost facut la Paris, cu ocazia vizitei presedintelui sarb si dupa discutiile avute atat cu presedintele Frantei cat si cu reprezentatii ai Dassault.

“We have reached several specific agreements, including the purchase of Rafale aircraft, and I expect the agreement to be signed within the next two months, in the presence of President Macron”, a declarat presedintele sarb.

Pretul vehiculat de presa se situeaza in jurul a 3 miliarde de euro pentru cele 12 Rafale si ar fi vorba despre 10 aparate simpla -comanda si doua duble. Negocierile dintre cele doua parti ar dura deja de trei ani, conform presei sarbe. Este foarte posbil ca suma sa includa si un pachet de armament, suport, pregatire personal.

Tot pe palierul aviatiei militare, sarbii au de gand sa inlocuiasca si aparatele SOKO G-4 (antrenament/atac usor) si SOKO J-22Orao (IAR 93 in Romania) cu 12, poate chiar 24 de aparate Leonardo M-346FA.

Dar deocamdata lucrurile sunt in carti pentru escadrila de Rafale F 4 si discutam aici despre avioane nou construite. Ar  mai fi de mentionat ca in acest moment fortele aeriene sarbe opereaza 14 avioane MiG 29 primite din Rusia, avioane care au fost modernizate la standardul SM+.

Nu stim cum vor reactiona croatii in fata acestei achizitii.

Serbia isi continua modernizarea fortelor sale armate cum poate si de unde poate. La fel fac si croatii, maghiarii sau bulgarii, grecii sau romanii semn ca anii in care puteam dormi linistiti au trecut, lucru simtit de toti.

GeorgeGMT

73 de comentarii:

  1. Ca sa fim cu un pas in fata ,luam F35, cat mai rapid…

    11
  2. Pfff, mama mia ce preț! Mai mult ca sigur e și ceva armament acolo altfel ar fi fraieri de tot. Cât despre modernizarea forțelor armate prin vecini, unii își fac loco ceva, cu licențe sau fabrici ale producătorilor germani , alții cumpără covrigi, că e super an electoral.

    16
  3. Vasile Băcăuanul

    Se prevede ceva studiu rusese pentru dedesubturile rafalelor?

    8
    • SUNT ÎN CARȚI MAI MULTE OFERTE , DOUĂ ESCADRILE , 24 APARATE , SU 35 S , LA PACHET CU PATRU SISTEME ANTIAERIENE S-400 , PRECUM SI APARATE CHINEZEȘTI, J10 .

  4. Sa vedem ce ne anunta Iohannisescu dupa vizita la fratii capitalisti ai lui Kim de saptamana asta. Ieri la TV se specula ca vor semna ceva contracte odata cu vizita asta. Poate avem si ceva surprize placute de data asta!

    Cat despre Serbia, eu unul ma mir ca le vand francezii asa arme, mai ales daca tinem cont de atitudinea pro rusa a Serbiei din 24 februarie incoace + zanganitul de arme de la granita cu Kosovo. Dar banul e ochiul dracului si asta-i viata! Sa speram ca nu ajung unele informatii pe mainile rusilor sau ca vreodata noi vom fi nevoiti sa simtim amenintarea lor asupra granitelor si oraselor noastre. Sunt niste arme formidabile. Acum chiar ma bucur ca vor sa cumpere F 35. In felul asta tu reprezinti o amenintare mai mare pentru eventualii aventurieri!

    20
  5. Anunțurile sunt mai degrabă din partea serbă, nici oficialii francezi, nici Dassault nu s-au exprimat pozitiv.
    Vor fi alegeri locale curând în Serbia și povești cu întărirea apărării serbe pot înfrumuseța imaginea președintelui și partidului său.

    „Probabilitatea ca Dassault Aviation să vândă avioane Rafale Serbiei este în creștere. Dar jocul nu este încă încheiat pentru producătorul de aeronave, în urma vizitei președintelui Serbiei, Aleksandar Vucic, la Paris, luni.
    În timp ce Vucic a promis că va încheia până în vară acordul de achiziționare a unei duzini de avioane de luptă, Parisul are încă nevoie de anumite garanții cu privire la evoluția politică a țării. „Serbia vrea avioane Rafale și o centrală nucleară, în timp ce președintele Macron insistă asupra normalizării relațiilor dintre Belgrad și Kosovo”, rezumă cotidianul sârb de opoziție Nova.”
    https://www.lesechos.fr/industrie-services/air-defense/rafale-paris-pose-ses-conditions-a-la-vente-a-la-serbie-dune-douzaine-davions-de-chasse-2088453#utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_email_type=retention&utm_campaign=lec_matinale_gratuite&utm_email_send_date=20240412

    Dacă s-ar face, ar fi un Rafale F4, croații având F3R. Deși DGA (Direcția Generală a Armamentelor) poate să impună limitări la export.

    10
  6. 😬ar trebui să fim invidioși pe sârbi că merg pe bimotoare tinere și moderne?

    12
  7. E normal sà puneti o pozà cu un MiG-29 la un articol despre Rafale ?

    29
  8. Nu i bai in caz de www noi avem laseru lu Coanda si pietu de arama pam pam

    11
  9. De unde dracu au astia atatia bani? Nu tu in UE, o fi si la ei coruptie ca in Balcani cel putin,dar cumpara 12 Rafale noi, in timp ce vecinii castravetata iau ”decat” 8 F16.Iar liderul zonal merge pe second-hand.

    19
    • dă un tel, la bnr…

      10
    • Ai fost vreodata in Serbia ? Sa vezi ce drumuri bune au, ce curatenie peste tot, orase care arata ca in Vest. Daca se fura mai putin, raman bani si pentru cheltuiala.

      Plus ca industria lor militara e foarte buna, probabil exporta destul.

      19
      • Mai gandeste-te odata! Tu ai fost in Serbia? Este fix Romania de la inceputul anilor 2000. Drumuri proste rau, tara depopulata si salariul deja de acum, sub jumatate fata de cel din Romania. Nu avutia i-a determinat pe sarbi sa isi mentina industria militara activa, aia care o mai au….ci NEVOIA!

        Idem legat de Rafale! Este ilogig ca o tara cu PIB-ul Serbiei(63,56 mld euro in 2022) sa cheltuie 3 miliarde de euro pe 12 avioane + alte cheltuieli legate de armata, daca nu ar fi constransi sa o faca! Sintagma care se aplica este ca ‘Fica pazeste pepenii’, nu bunastarea care ofera alternative!!!

        29
        • Cateva mari diferente.
          Tito n-a impus colectivizarea (confiscarea pamantului).
          Astfel ca-n Romania anului 2000 zeci de hectare stateau parloaga
          iar in Serbia n-aveai loc pe drumuri de tractoare cu remorci care gemeau de kapia, porumb, fasole, sfecla… si fiecare razor era fie arat si grapat proaspat fie cu recolta-n parg.
          Tito a permis existenta micilor mestesugari, ceea ce la noi numim pompos IMM.
          Tito le-a permis sa mearga sa lucreze la „capitalisti”.

          17
          • Serbia nu mai este ce a fost odată. Romania la fel! Au făcut practic rocada.

            12
            • De acord ca s-au schimbat multe.
              Dar sa nu uiti ca PIB-ul Romaniei sta pe consum.

              5
              • Si acest lucru s-a schimbat in ultimii 2 ani. Este adevarat ca abia este la inceput trendul si nu s-a echilibrat suficient, dar consumul a scazut mult din cauza inflatiei, iar cresterea economica are un palier solid pe investitii. Statul pe infrastructura si privatul pe industrie. Banii din toate fondurile europene + bugetul national pe dezvoltare, au inceput sa atraga investitorii straini precum magnetul. Mai e mult pana departe, dar este vizibil de pe luna ca modelul de consum patentat de Tradiceanu este astazi NUL!

                Romania isi va dubla iarasi PIB-ul urmatorii in 10 ani. Desi pare paradoxal, dar pentru Romania, pe termen lung, razboiul din tara vecina este mana cereasca. Important este sa nu se extinda si jumate din treaba nici macar nu mai tine de noi sa o facem.

                7
      • Am fost eu in Serbia ca marinar pe vapor de pasageri. Belgradul da, arata bine, dar ai fost in Novi Sad? Nu de alta, dar orase precum Resita, Galati, Fagaras, Tulcea, fac de rusine Novi Sadul. Cand am ajuns acolo am zis ca e perfect, vad si eu cum aratau orasele Romaniei in perioada 1990-2000. Nici nu se compara al doilea oras din Serbia cu Iasi, Cluj, Timisoara.

        6
      • frate, de unde apareti? Din ce va fabrica?
        Serbia arata ca Bulgaria anilor 2000 (ca Romania era deja departe). E o tara goala, cel mai bine vezi lumea la Portile de Fier 1 de pe malul sarb, pe soseaua lor paralela cu Dunarea te intalnesti cu o masina la 10 min, iar pe malul nostru e bara la bara de masini si camioane. Sa mergi spre Muntenegru si mai vorbim dupa aia despre drumurile lor si mai ales despre viteza de deplasare printre sumedenia de radare si restrictii de 30 km/h. Cand o sa ajungi la Drobeta o sa crezi ca ai intrat pe autoband in Germania.
        Serbia are un PIB mai mic decat Regiunea Bucuresti- Ilfov, a compara cu Ro este o utopie.

        23
    • Serbian Minister of Finance Siniša Mali said that Serbian exports last year reached the figure of 40 billion euros, while in 2012 it was at the level of „only” 11 billion euros.
      He said that the growth rate in February this year was 5.9% of GDP, and that all key branches of the economy are growing: industry, construction, tourism, agriculture.
      According to him, one of the main goals of the economic policy is to reach a salary level of 1,400 euros in 2027, the average pension to be 650 euros, and the minimum wage to be 650 euros.
      The president of Serbia said 3 weeks ago that Serbia has almost 4 billion euros in its account. And that the Rafales will be bought for cash.
      Everyone loves cash, even the French.
      But I would wait those two months to see what will actually happen.

      14
    • Am trecut prin Serbia de câteva ori în ultimii ani. Șantiere, autostrăzi în construcție statiuni de schi peste ce avem noi…probabil ca nu fura asa mult ca altfel nu exista explicație…nu au fonduri UE, fac tot pe spinarea lor

      3
  10. coane Jorj dar ai ramas fără poze cu franțuzul ?😁îți trimite imediat mireaS un print screen la desktop….nu că aș avea ceva împotriva fulcrumului.

    15
  11. buna observatia lui @psycho ca sarbii merg pe bimotoare, in oglinda cu ce se sopteste pe la noi ca bimotoarele nu-s potrivite pentru aviatia noastra

    altfel, daca e adevarat si s-a batut palma, decizia Frantei de a vine Rafale Serbiei este cel putin discutabila, in actualul context; nu e ca si cum nu au comenzi destule la export. am rezerve totusi ca Macron va permite pana la urma o astfel de afacere. nu ma indoiesc insa ca lepen/frontul, la farce insoumise etc. ar aproba afacerea imediat

    10
    • Pana in 20… si ceva (mai spre 2100) cand vom opera F35+ (sau F39… sac!) poate c-ar fi mai bine sa ne caciulim la unchiu’ de fo’ 40 de F15/18. Din care sa avem operationale fo’ 24. Incearca sarbu’ sau orbanu’ ceva pe la marginea Banatului, Tisei… ridici o patrula cu un F15/18 escortat de doua F16.

      8
      • Foarte bine sarbii au in plan sa cumpere avslmr bimotoare iar shefii de la MAPN.Ro nici nu concep avslmr bimotoare pt dotarea ArmRo/FARo.
        Ar fi o ideea ca sa se ia decat 32 F-35 A Lightning 2 si de restul banilor pana la 6,5 miliarde de usd sa se cumpere 40 F-15 E Strike Eagle sh sau F/A-18 EF Super Hornet sh, normal cu armamente, antrenament, intretinere care sa se faca in Romania, piese de schimb, adica achizitie pe modelul F-urilor 16 AB Block 15 MLU 6.6 Falcon din Norvegia.
        In aceste conditii ArmRo si FARo ar avea in inventar sper cam prin 2030 48 F-16 ABM Falcon sh si 40 (personal as prefera din mai multe puncte de vedere), F-15 E Strike Eagle sh pt ca poate avea aceleas motoare, avionica si armamente precum F-16 ABM Falcon, deci costuri mai mici la mentenanta si logistica si chiar antrenament dar si ca F-15 E Strike Eagle poate cara bombe si rachete AS, AN si AA. Iar pana in 2035 sa vina si cele 32 F-35 A Lightning 2 care vor inlocui parte din cele 48 de F-16 ABM Falcon. Daca 2/3 din toate aceste avslmr vor fi operationale in permanenta ar fi mirific + sa fie bani pt a acoperi costul orelor de zbor la nivelul cerut de NATO.

        1
    • capatul satului

      bimotoru are un rol, pt cine face strategie militara,

      de aceea F 35 nu este laudat de pilotii de portavion,
      spre deosebire de F 14, F 18, etc.

      mai ieftin sau cu un un consum mai mik dat de monomotor nu inseamna performante de lupta mai bune decat un bimotor,
      bimotoru are pe hartie o resursa mai mare de putere, o acceleratie mai mare si o rata mai rapida de viraj,

      fata de F16 second pe care le avem noi, inclusiv norvegienele, atat Rafale cat si EF/T sunt de departe superioare, in sensul ca nu poate exista comparatie,
      avionu mai mare bimotor are un rol atunci cand exista strategie militara,

      F 35 este intr-adevar mai bun pt mai multe categori de misiuni, in special cele in care are armamentu ascuns in calele interne,
      totutsi americani au pt rolu de bimotor in continuare in servciu atat F 15 (care se produce inca in ultima versiune) cat si F 18, etc.
      sigur ca americani au si F 22, care la mintea mea, este superior F 35,
      iar urmasu lui F 22 vine in curand in cele doua versiuni,

      in orice caz rolu clasic al aviatiei se schimba
      iar dronele s-au impus deja,

      poate n-ar fi rau sa avem si noi departamente specializate de drone la fiecare categorie de arme
      sau o comanda centralizata,
      tb facuta o analiza

      noi oricum suntem defazati, in urma cu cateva zeci de ani fata de restu lumii,
      o fi ceva traditional sovietic

      1
  12. Nu-mi place Rafale F4 la sarbi. De fapt n-am crezut niciodata in prietenia sarbeasca, nici n-am avut vreo dovada.
    Amenintarea nu este prima problema dar faptul ca rusii au sa se documenteze serios si in amanunt ma pune serios pe ganduri despre ce au frantujii… in cap !!! N-o fi Rafale F4 chiar B21 dar va fi o sursa enorma de inspiratie pt rusii, ale caror Mig-uri si Suhoaie nu mai rup inima targului. Pe langa rusi si chinezii misuna prin Serbia !
    Sarbii sunt ranchiunosi pt bombardamentele NATO(o saritura peste cal) si nu-i cred, sa nu fie gata a plati polite inca vreo 20 de ani

    25
  13. Stau si ma gandesc, francezii nu le pun niste conditi, cum o sa fie cu f16 la ucrainieni sa nu atace teritoriul rusiei, asa si sarbii sa nu poata ataca anume tari….. si sa il foloseasca numai pentru apararea teritoriului lor recunoscut international? Ca se supara francezul si le trimite ceva prin satelit/data link.. si li se aprinde becul rosu in bord…Ha.ha,ha

    4
    • Francezii nu sunt americani.
      Vânzarea de armament francez nu are nici-o restricție de utilizare (văzut cum Egiptul și EAU au folosit numai avioane franceze pentru acțiunile lor în Libia).
      Singura condiție este acordul Franței pentru re-export.

      7
  14. Știre pe Libertatea guvernul României dă 269 milioane de lei pentru minoritățile naționale. Cică susține dreptul la cultură,limbă , civilizație, organizati etnice , susținerea bisericilor și a drepturilor omului rezervate etnicilor din Romania. Suntem mai catolici decât Papa ,sa îmi fie cu iertare ,da se filtrează banii publici în situația asta . Cu tot respectul pentru fiecare etnic ,și ei ar trebui să fie români și să respecte regulile jocului normal ,vezi cazul maghiarilor partid civic ce militează pentru separarea și segregarea etnică ,totuși e exagerat sa beneficieze de banii . Cu acești bani ar putea să se cumpere orice altceva , decât a se fura in mod sistematic. Mă gândesc și la susținerea partidelor politice din banii publici, totuși aruncăm banii la greu pe niște lucruri fără rost. Sârbii au industrie de armament,au industrie ce vinde , cât se poate ,noi stam in bancă cuminți și supraimpozităm munca . Și au banii că nu sunt așa corupți ca noii . De mult timp se discuta despre achiziționarea de avioane franceze , ce mă surprinde este prețul f scumpe . Cât despre noi ,sh că atât ne doare capul de apărare,suntem în NATO ziua bună .

    14
    • E mai bine să atârne Transilvania de bugetul Ungariei?
      Apropo de tema articolului – perspectivele sunt că pe toată granita de vest vecinii or sa zboare cu Meteor – cum o fi sa ascunzi antiaeriana când ai satele pline de minoritati abandonate de ani de zile de „marea politica” de la București, când legăturile pe sosea și pe calea ferată dintre Transilvania și restul țării sunt mult mai bune spre frontiera de vest decât spre celelalte provincii?

      11
      • Vasile Băcăuanul

        Ehe, Transilvania ușor,ușor cam aparține ungariei, bucată cu bucată. Sovata, altele se pare că au deja proprietari de dincolo de graniță. Nici pe la primăriile din Ardeal n-am curaj să văd cui mai aparțin suprafețe mari de munți. Pas cu pas, ca și putin.

        4
    • 269 milioane de lei e infim, in comparatie cu miliardele de dolari care se fura de la contribuabili prin Biserica Ortodoxa Romana – cea mai mare organizatie mafiota din tara, condusa de un prea fericit fost securist.

      23
  15. Unde naibii zboară pasaroaiele? Cum decolează, cum întra în spațiul aerian al vreunui vecin. Măcar asa vor fi obligați covrigarii noștri sa mute ceva pe la TM nu doar elicoptere.

    6
  16. Hmm, se apropie de prețul unui F22… La cum îi știm pe gali, prețul final va fi și mai mare, poate dublu.
    Dar uite că vecinii noștri bulgari și acum sârbi sunt mândri, nu ca noi care ne facem cumpărăturile la sh.
    Știu că sunt prea săraci ca să-și permită ceva ieftin😊

    6
    • Tu cat poti acoperi din spatiul nostru aerian cu 8 avioane?Dar cu 12?De ce sa cumperi avioane cu un pas in spate la pret de F35 cand poti cumpara chiar F35?

      16
      • Am încercat sa fiu ironic, poate chiar sarcastic domnule. Și puțin mechant dacă tot vorbim de franțuzoaice la adresa corului bocitoarelor…
        Altfel perfect de acord cu psycho vis-a-vis de programul F16. Când ma gândesc la faptul ca nu demult ne bazam pe vreo 20 de Mig 21 Lancer cu resursa de zbor dusă, probabil piloții zburau cu declarație pe proprie răspundere. Chapeau bas lor și mecanicilor! Dacă peste câțiva ani vom avea F35 și o aa stratificata pot sa dorm liniștit🙂

        11
  17. Și cu ce va plăti Vucic? Cu intenții bune?

    3
  18. povesti, fara suparare, dar ati citat din presa sarba in loc sa luati mesajele din presa occidentala.
    Uite de spun occidentalii:
    https://apnews.com/article/france-serbia-rafale-jets-macron-vucic-f9d6fd18ece248b10b3db1264997c837
    „Critics of the Western arming of Serbia say the sale of sophisticated French jets could encourage Vucic to possibly intervene militarily in neighboring Kosovo, a former Serbian province that declared independence in 2008, which Serbia does not recognize. The populist Serb leader has made several such veiled threats in recent months”
    https://www.ft.com/content/fa26d185-6b54-481a-b5b8-1ff41a0ab724
    „Even as he lauded Vučić, Macron has also signalled he wants Serbia to take further steps towards the west, including by recognising Kosovo’s statehood”

    Deci, stati relax, nu va ajunge prea curand un avion francez la Batainica. Miscarea e cu bataie foarte lunga si nu vad cum se poate realiza, in zona se vor opune cam toti: noi, croati. macedoneni, bulgari, albanezi, muntenegreni, bosniaci, kosovari. Fiecare avand in spate diversi sustinatori puternici cum ar fi: US, Germania, Italia, Turcia, Qatar.
    Cel mai probabil ca vor fi pusi sa aleaga intre reconciliere in Kosovo & orientare occidentala sau nimic.

    22
    • Daca nu știau francezii că riscă să îi piardă în favoarea Chinei nu agitau lumea cu oferte din astea. E inclusiv în defavoarea propriilor interese de securitate la Marea Neagră – că de tranzitul grâului depinde liniștea socială si presiunea migrației de la ei.

      Scara la care se discuta e mult peste ce poate influenta Romania. Singura cale e întărirea apărării.

      7
    • În războiul din Kosovo,pe cât era posibil,francezii au susținut Serbia.Ca nu s-a putut mare lucru,asta fu soarta.
      Aici sunt legături mai vechi,ce se vor a se întări.
      Francezii poarta sâmbetele rușilor și turcilor.

      Kosovo acum e, printre alte nasoale,un fel de anexa turceasca.Daca te uiți la oricare din adversarii Turciei,vei vedea și ceva de la francezi.Care cu susținere directa,ca în Libia,cu arme ca la greci,cu vorba bună și poate arme pt armeni.Acum cu ceva contra Kosovo,cu bonus de depărtare a Serbiei de Rusia.

      Pana și dorința lor de a ne echipa cu submarine poate fi încadrată în aceasta intriga.

      17
  19. Daca o fi adevarat, gustul amarui care mi-l inspira frantujii avizi de bani cu orice chip, se transforma intr-unul amar rau de tot. Cum sa fii atat de inconstient sa vinzi ultima iteratie de avion multirol dezvoltat cu multa investitie umana si materiala, catre sarbi? In secunda imediat urmatoare, toti ciainizii si mujicii vor fi pe el cu reverse engineering ca la asta se pricep cel mai bine. Nu mai au nevoie de spioni. Il au practic in curte. Oare macroul si-a pierdut mintile? Acum aproape 30 de ani le carau bombe in cap si acum le vand ultimul tip de avion? Si cu Meteor, la banii aia. Nu va suparati dar trebuie sunat macroul si intrebat daca n-are nevoie de un examen psiho.

    21
    • Vasile Băcăuanul

      Și te aștepți să-ți și răspundă? În Franța, probabil că politicul se consultă/este sfătuit de mediul de afaceri. Numai România are oamini diștepți de la natură. Se nasc diștepți, cu mustață și covrig de aur în….. .

      5
  20. Cu ce ati vrea sa mearga presedintele Romaniei?
    Aaaa, cu trenul, am inteles….

    4
  21. Vasile Băcăuanul

    Aș zice să fim totuși un pic realiști, în 20 de ani am cumpărat aproape 50 de f-uri ssh. Pentru f-35, ne trebuie mulți bani și mulți ani. Nici despre protectia f-35 să nu fie copiat pe la noi n-aș băga mâna-n foc. Deci ăsta plan nu cred să fie realizat in următoarele două decenii. Dar, na, speranța…..

    3
  22. Sârbi au legături vechi cu Dassault
    Din aceste legături s-a născut Novi Avion
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Novi_Avion

    Novi Avion a fost un proiect interesant
    La mintea mea, superior IAR 95
    Nici IAR 95 nici Novi Avion nu au ajuns in producție

    Sârbii (foști iugoslavi), înainte de secesiunea fostei Iugolavi, aveau cea mai mare bunăstare din tarile comuniste ale Evropei de Est
    La distanța mare de restu

    Bunăstarea a scos la lumină murdăria si ororile istorice savarsite de popoarele componente ale federației
    Naționalismu sârb a fost scânteia care a justificat secesiunea

    3
  23. tot vad aici discutii de bimotoare. OK, cat nevoie avem noi nevoie de bimiotoare? sunt mai puternice in lupta corect, dar la dogfight nu o sa se ajunga cat timp suntem in Nato( exista AWACS) avem rachete BVR, iar la cat de „mare e tara cam in max 10-15 minute in orice colt al tarii ajunge un F16. Cronometrat la secunda cu un avion civil de la HySky, Bucuresti Cluj un avion sta in aer fix 36 de minute( de la momentul cand s a desprins roata de pe pista pana a pus roata pe pista)..

    • capatul satului

      vezi cata munitite poate duce o escadrila de F 15 EX si compara cu una de monomotoare,

      nu tb inlaturat faptu ca desi exista capacitatea de a inarma la maxim un monomotor, este evident ca in acest caz performantele dinamice scad foarte mult la monomotor care poate deveni subsonic sau cel mult transonic,
      monomotoru are limitari mai mari de sarcina utila maxima,,

      compara sarcina utila la F 16 second cu Rafale sau EF/T, sau F 15 EX,

      aici nu e vorba de dogfight ci de cat poate duce avionu,
      si cate misiuni poate executa cu sarcina utila mai mare,

      3
    • capatul satului

      Germania a cazut in ww2 in momentul in care industria nu a mai fost capabila sa inlocuiasca pierderile de tehnica de lupta, cand unele noduri din infrastructura feroviara au fost compromise, trecand peste faptul ca rusii luptatori pt. pace produceau la inceputul operatiuni barbarosa de 4 ori mai mute tancuri/luna,

      bombardamentele americane din 43 si 44 au facut industra germana inutilizabila,
      si chiar daca nemtii au incercat construirea de tehnica de lupta prin mine parasite sau diverse structuri mai aparate contra bombardamentelor, atunci cand infrastructura feroviara a fost distrusa prin distrugerea unor noduri de comunicatie, nu mai exista posibilitatea sa aduci tehnica produsa in prima linie,

      asa ca este important si nu de azi de ieri, ci mai demult, cata munitie poti sa duci ca sa elimini inamicu,
      iar bimotoru iti permite sa elimini mai multi inamici decat un monomotor
      ca are raza cu mult mai mare de actiune si duce mai mult,

      tot asa cum tunu de 155 este de preferat celui de 105

      asa ca decizia Croatiei de a lua Rafale a fost una corecta,
      la fel decizia Serbiei, etc.

      noi am putut lua EF second in loc de F 16 second la un pret fara mari diferente,
      in considerarea faptului ca EF second erau cu senzori si tehnica mai la zi decat F 16 primele block
      la momentu respectiv se spunea ca e mai scumpa ora de zbor la EF si conducerea noastra a scapat de bimotor,

      dar la armata nu conteaza atata ieftin scump cat relevanta este capacitatea de lupta,
      si strategia care se presupune ca ai facut-o dinainte

      si decizia Suediei de a avea monomotoare este corecta daca nr. acestrora este suficient de mare astfel incat sa faca fata unui potential inamic,

      1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *