Egipt si MiG-ul 25.

800px-Russian_Air_Force_MiG-25

Acest articol este separat de precedentul pentru ca desi MiG-ul 25 a ajuns in Egipt, nu a fost proprietate egipteana sau operat de piloti egipteni.

In 1971 URSS trimite in Egipt un lot de MiG-25, doar era in spiritul epocii… Astfel pe Cairo West, din An-22 Anteu sunt descarcate, printre altele si 4 MiG-25, 2R si 2RB. Ele aveau sa formeze “Detasamentul special 63”, deservit de piloti si tehnicieni sovietici. La comanda se afla A.V. Minaev, care, desi sovieticii incercau sa demonstreze ca este consilier civil, era salutat de egipteni cu apelativul “Tovarase General”.

Pentru Campania din Levant, MiG-ului 25 i se configureaza o noua anvelopa de zbor, fiind redusa viteza maxima admisa la Mach 2,83. Acest lucru permitea cresterea duratei de zbor la viteza mare de la 3 la 8 minute.

In a doua jumatate a lunii mai 1971 incep zborurile in lungul Canalului de Suez, la o altitudide de 22/23 km. Unul din pilotii sovietici, avea sa declare ”efectul asupara apararii antiaeriene israeliene era ca  aceasta se trezea intotdeauna prea tarziu”.

Incepand cu luna iulie 1971 incep zborurile peste teritoriul Israelului, zboruri realizate la 21 000 m altitudine cu viteza de Mach 3. Israelienii au fost extrem de panicati cand au realizat ca Phantom-urile F-4E au putine sanse de intercepatre. Astfel la 10 octombrie 1971, 2 F-4E isreliene esueaza in incercarea de a intercepta un MiG-25 care efectua o misiune de recunoastere la mare inaltime.

O poveste frumoasa despre o alta intalnire MiG-25/F4-E este urmatoarea… La 6 noiembrie 1971, 1 MiG-25 zboara direct peste Peninsula Sinai la 23 000 de metri cu Mach 2,5. Este atacat de 2 F4-E israeliene care lanseaza impotriva acestuia, in urcare de la 14 000 m, 2 rachete AIM-7 Sparrow. Pilotul sovietic accelereaza la Mach 3 si astfel rachetele cu focoase de proximitate concepute pentru tinte cu viteza mult mai mica explodeaza prea tarziu, cand MiG-ul 25 cu fortajul cuplat la maxim era deja departe…

Ajuns la baza cu motoarele aproape topite, bune de aruncat, pilotul este asteptat la scara avionului de insusi “Generalul” Minaev apostrofandu-l cu faimosul repros leninist-stalinist “Ce faci tovarase, incalci disciplina?”. Pilotul se justifica, spunand “Permiteti sa raportez, cand te urmareste o racheta, nici Mach 3 nu este de ajuns…”

MiG-urile 25 continua zborurile peste Sinai, fotografiind baza aeriana isrealiana de la Redifim, apoi dubland coasta de la Port Said la Sharm el-Sheik. In tot acest timp presedintele Sadat, constient de disconfortul pe care aceste avioane putea sa-l aduca israelienilor, cere imperativ sovieticilor sa ia o decizie cu privirea vanzarii lor catre Egipt. URSS tergiverseaza, continuand insa misiunile de recunoastere in Sinai, obtinand informatii care au influentat in mare masura situatia operativa de la inceputul Razboiului de Yom Kipur.

Avioanele continua sa zboare de pe Cairo West si in 1974, culegand informatii despre activitatea US Navy in Mediterana. Vor fi operate tot de sovietici, ceea ce il determina pe Sadat sa ceara retragerea “Detasamentului 63”. Astfel, pe 12 si 13 septembrie 1975, MiG-urile 25 sunt imbarcate in An-22 si egiptenii ii trimit acasa definitiv pe sovietici.

De fapt…avioanele vor “migra” spre Siria.

 Pavel

6 comentarii:

  1. in poza e un mig 23 . . .

  2. Eroare umana:)))))

  3. aaaa….asa ca idee: mi-ar place macar cateva MIG25 pe cerul patriei…sau macar alea cateva MIG23 sa fie operationale…sincer m-as simti mai bine intre prietenii unguri si cei ukraenieni si cu cateva MIG29 modernizate…
    oare polonezii de ce au vrut si au putut???

  4. Visam frumos…Daca ai nostri conducatori constientizau, aveam acum avioane noi si mentenanta din Suedia. Daca…Se intampla ceva neprevazut, o sa fim prinsi cu pantalonii in vine. Desi sunt nationalist si imi e greu sa admit, trebuie sa recunosc ca noi nu suntem in stare sa gestionam problemele care se ivesc in mod regulat si pot fi prevazute(inundatii, caderi abundente de zapada, polei). Dar un razboi la care nu se asteapta nimeni?

  5. Observi @Stu Wilson din ce cauza ati construit barajul de la Aswan?
    Parca spuneai ca din „iubire frateasca” fata de egipteni….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *