F 16 pentru Ucraina

Aparate F 16 MLU olandeze, donate Ucrainei,  pe baza aeriana de la Fetesti

Avioanele se tot aduna, pana in acest moment ar fi in jurul cifrei de 65 de aparate, desi nu toate sunt apte de zbor la acest moment si nici nu vor fi vreodata, o parte a acestora fiind donate cu singurul scop de a servi ca “donatoare” de piese de schimb.

Deocamdata avem patru tari europene care s-au angajat ferm sa doneze avioane F-16AB MLU (la origine Block 10/15) Ucrainei, astfel: Danemarca – 19 aparate, Olanda – 24, Norvegia – 22 de unitati. Pe lista se afla si Belgia dar in acest caz nu se cunoaste numarul de avioane care va fi livrat. De mentionat ca toate cele patru natiuni retrag F 16 MLU in favoarea F 35A.

Donatiile nu se rezuma doar la avioane ci au in vedere cam tot ce mai au tarile donatoare prin depozite: piese de schimb, motoare, simulatoare de zbor, SDV-uri etc. Valoare totala a donatiei este estimata la 1,3 miliarde de dolari, dar vorbim doar de contabilitate si nu de bani reali.

Daca tinem cont doar de primele trei tari, avem deja un total de 65 F 16MLU, dar asta nu inseamna ca vor fi 65 de aparate operationale. Norvegia a semnat un contract cu Romania pentru livrarea a 32 de avioane in stare de lupta si ar mai fi trebuit sa vanda inca 12 F 16 catre compania americana Draken, dar aceasta din urma vanzare a fost anulata in favoarea donarii avioanelor catre Ucraina si aflam cu aceasta ocazie ca Oslo mai are inca 22 de aparate.

Daca insa adunam cele 32 de F 16 vandute Romaniei si cele 12 care ar fi trebuit preluate de Draken International, ajungem la un total de 44 de unitati apte (macar de zbor), astfel incat putem concluziona ca restul de 10 avioane nu sunt nici gata de lupta si nici nu ar putea sa fie vreodata.

Asa ca din cele 22 de avioane oferite de norvegieni este foarte posibil ca doar 12 unitati (cele care ar fi trebuit preluate de Draken) sa fie apte de zbor, restul de zece vor fi folosite pentru piese de schimb.

Doar ca avioanele in sine nu valoreaza prea mult fara munitia necesara si aici va fi nevoie ca Aliatii sa puna din nou mana de la mana pentru a sustine operarea F 16 dpdv al rachetelor aer-aer si al bombelor ghidate.

Mai ramane de vazut si cum se vor descurca tehnicienii ucraineni cu F 16, un aparat bazat pe o cu totul alta filosofie industriala decat a avioanelor sovietice cu care ucrainenii sunt obisnuiti, pentru ca macar in cazul Romaniei, sosirea si operationalizarea F 16 in cadrul FAR s-a dovedit mult mai dificila decat era prognozat de catre cei mai optimisti dintre militari nostri.

Si nu este doar calitatea resursei umane ucrainene in joc ci si volumul disponibil al acesteia care ar putea fi format intr-un timp relativ scurt, de cel mult un an. Daca adunam numarul pilotilor si tehnicienilor ucraineni in formare pe la diversi parteneri occidentali, este vizibil ca nu acopera inca nici pe departe numarul necesar relativ la previzionalul de aparate F16 pe care le vor opera. Situatie oarecum similara cu a Romaniei, care de mai bine de un an cauta si formeaza piloti pentru cele 32 de aparate F16 ex-norvegiene, desi noi operam deja o escadrila de F-16 de niste ani buni, avem instructori calificati si beneficiem si de nou infiintata scoala regionala pentru F-16, in plus de pachetele de formare in SUA..

F 16, chiar si in varianta MLU, este inca un aparat de lupta performant si superior multor avioane sovietice/rusesti, doar ca veriga slaba s-ar putea dovedi nu avionul in sine ci cei care-l opereaza, iar ucrainenii nu au nici timpul necesar si nici linistea ceruta pentru implementarea unui sistem atat de complex in fortele lor aeriene.

Dar poate ca nevoia este cel mai bun profesor si lucrurile vor evolua bine.

GeorgeGMT

 

P.S. Marius Z.

Repet a nu-stiu-cata oara ca Fortele Aeriene Romane ar avea nevoie de inca cel putin o escadrila de aeronave F-16 cu ceva mai multa resursa plus un numar de celule pentru canibalizare pentru a putea sustine si pereniza efortul scolii regionale de trecere pe F-16 dupa retragerea celulelor olandeze dar si a opera corect celelalte 3 escadrile inca 15 ani, pana la operationalizarea completa a flotei de aeronave F-35. Astfel, a gasi macar doua duzini de celule F-16 in stare acceptabila in inventarul aliatilor (si mai ales AMARG) pentru a acoperi aceasta nevoie nu ar trebui sa fie imposibil de realizat, in ciuda presiunii asupra occidentului de a livra catre Ucraina un maxim de aparate de acelasi tip. Portughezii au inceput si ei sa se gandeasca la F-35, insa calendarul de renuntare la F-16 ramase nu va fi prea agresiv, bine dupa 2030. La acel moment am putea inlocui o parte din celulele norvegiene, care vor fi retrase in rezerva.

Datorita conflictului din Ucraina si escaladarii tensiunilor la Marea Neagra, este foarte probabil ca aeronavele noastre F-16 vor fi folosite mai intensiv decat a fost prevazut initial, crescand solicitarile si accelerand imbatranirea structurilor si componentelor ceea ce cumulat cu impactul intensitatii operarii asupra pilotilor va duce cu siguranta la pierderea unor celule din inventarul operational in urmatorii ani. Pentru a mentine aproximativ 48 de aparate operationale in orice moment, inventarul total ar trebui teoretic sa atinga 80 de aparate (in ipoteza a 60% din parc operational la un moment dat). Altfel, inainte de introducerea lui F-35 am putea ajunge din nou in situatie similara cu ceea ce s-a intamplat cu MIG-21 Lancer, adica operarea a mai putin de 12 celule / escadrila in cele 2 escadrile ramase cu impact semnficativ in numarul de piloti ramasi activi.

Aceasta ar fi probabil ultima sansa si pentru noi de a solidifica operarea F-16 cu un impact financiar modic, dupa care ne putem concentra resursele catre achizitia de F-35.

80 de comentarii:

  1. Tema de casa pentru ai nostrii decidenti!

    5
  2. „inventarul total ar trebui teoretic sa atinga 80 de aparate (in ipoteza a 60% din parc operational la un moment dat).”

    Oricât de performant ar fi un aparat, cantitatea rămâne o calitate.

    De văzut Nr de Mig 21 modernizat, că io zic că ăla e minimul necesar.

    F 35 dacă vine mâine, tot vor trece ani pt a fi operaționalizat. Dacă vor să evite situația cu trecerea de la Mig 21 la F 16, trebuie avut în vedere operarea lor în paralel un Nr de ani.

    Și totuși, grecii au aviație, măi nene…unde e voință, e…

    19
  3. Toate avioanele noastre au fost luate din Europa. Se pare ca nimic nu a venit direct din SUA …De ce nu au luat ai nostri direct de la americani chiar e ciudat. Grecia da, ar putea fi o solutie dar in ce stadiu sunt , cati bani mai trebuie bagati in avioanele grecesti, cata resursa de zbor mai au ???
    O alta problema sunt pilotii si personalul tehnic . Noi nu avem toti pilotii nici pentru a 2 a escadrila..Asa ca cele care vor mai venii se vor odihni un pic pana vom avea piloti pentru toate cele 3 escadrile…Cat despre piese de schimb , dupa cate am inteles din Norvegia ar trebui sa vina si un pachet consistent si de piese de schimb , motoare , etc

    12
    • Prima noastră escadrila a venit din… America din AMARG. Via Portugalia. Avioanele alea au fost donate Portugaliei din cele retrase in desert dupa Cold War. Si doua duble din urmatoarele au venit direct de acolo. In AMARG, in acest moment, sunt doua tipuri de F16. A/B uri f vechi dar cu ore putine din care multe au fost canibalizate si C/D uri mai noi dar care au fost folosite la greu de muricani si au resursa epuizata. De ce crezi ca iau avioane de la europeni, cu taraita, cand, teoretic cel putin, in AMARG sunt vreo 200???

      9
    • Nu au venit cateva din US si apoi au fost modernizate la ogma la portuguezi?

  4. soldatul Sveik

    Cu banii pe care-i dam pe F-16 puteam sa construim un sistem sol-aer complet care sa acopere toata Romania.
    Si nu ne-am mai balbai cand cade o drona ruseasca la noi in ograda !

    6
    • cu cateva sute de milioane euro/escadrila?
      daca nu ai aviatie, esti terminat, indiferent cat AA ai avea…

      45
    • Imposibil așa ceva.

      2
    • Adica nu ne ajunge exemplul live din Ucraina? Nu-ti poti permite sa stai la nesfarsit la primire. Daca esti atacat la saturatie incepi sa pierzi baterii, si inamicul isi face loc pentru atac cu aviatia. Si ala e inceputul sfarsitului, ca apoi incep sa apara capetele de pod.

      Daca nu stii, nu poti face reparatii sub tir inamic. Inamicul nu-ti va da ragazul necesar. Asa ca ideea cu fortareata nu tine.

      De aia, nu numai Ucraina, dar oricare alta tara are nevoie pe langa aviatie competenta, si rachete cu raza lunga de actiune pentru a lovi bazele si rutele de aprovizionare ale inamicului la el in teritoriu. Si evident, si facilitatile de productie si intretinere a armamentului.

      Si tot de aia, nu ne putem permite sa ajutam pe altii donandu-le din prea putinul pe care-l avem. Pot sa o faca polonezii, ca au si productie locala, si apoi, pot sa dea si din produsele pe care nu au putut inca sa le plateasca. 😛

      4
    • @Sveik, incearca te rog frumos sa ramai la comentariile despre grupa de infanterie, maxim pluton. 🙂

      3
  5. De ce am cumpara avioane vechi, cu resursa epuizată ptr canibalizare??? Daca avem nevoie de piese le comandam noi noute de la producător. De ce sa bagi in avioane piese uzate, care nu se stie cât tin? La Mig uri am facut asta ptr ca nu mai aveam de unde sa luăm altele noi. Cât despre nr. necesar ,este dictat si de bugetul operarii lor, nu doar de amenințări. De pomana avem 100 de F16 daca nu avem bani sa le zburăm . Teoretic la 300 h/an(doi piloti cu 150 de ore) un avion ar costa 5 mil/an doar sa zboare. Adica juma de miliard o flotă de 100. De unde iei banii ăia??

    7
    • Piese noi pt A/Buri s-ar putea sa numai gasesti, pe de alta parte cele refolosibile (Atentie, nu uzate) de pe alte aparate sunt mai ieftine. In avioane nu se baga niciodata piese uzate ci doar reconditionate la nivelul la care isi fac treaba la fel ca cele noi. Piesele demontate sunt verificate inainte de folosire, nu este ca atunci cand cumperi piese auto de la dezmembrari.
      Dpdv al bugetului necesar operarii unei flote aeriene ai dreptate, degeaba ai avioanele daca nu-ti permiti sa le tii la zbor.

      26
    • 1.) Celule de canibalizare e bine sa ai, ca poti muta imediat piese, repere, elemente de structura, daca nu ai stoc. Noi nu prea suntem un model de logistica si gestiune impecabila de stocuri si mentenanta, sa nu mai vorbim de alocarile de fonduri, cu taraita. Asa ca pana vin piesele noi, sa nu ramanem cu avioane indisponibile.
      Eu as lua ce se mai gaseste acum in stocurile altora de A/B: motoare, piese, etc… Am luat deja ceva consistent de la norvegieni. Celulele de canibalizare nu sunt neaparat fara resursa, dar unele au inceput sa fie descompletate. La AMARG cred ca inca au.
      A fost recent exemplu de A10 repus in serviciu desi trebuia casat din cauza de resursa sfarsita la aripi, derive, etc. Au luat aripile si ce le mai trebuia de pe un alt A10 inoperabil si i-a costat o fractiune din reparatia cu piese noi, reparatie care nu se aprobase din buget ca era scumpa.
      https://www.airandspaceforces.com/a-10-warthog-moody-tail-replacement/

      2.) Din alea 100, estimat doar maxim 60% ar fi operationale, deci ar trebui sa ai buget de operare doar pentru alea. Sunt practic cele 3 escadrile + scoala. Adica vreo 300 mil.$ / an. 2 piloti/ avion nu cred sa avem prea curand, desi si eu as recomanda… Ma astept mai degraba la 1,2-1,5…

      13
  6. „Mai ramane de vazut si cum se vor descurca tehnicienii ucraineni cu F 16, un aparat bazat pe o cu totul alta filosofie industriala decat a avioanelor sovietice cu care ucrainenii sunt obisnuiti, pentru ca macar in cazul Romaniei, sosirea si operationalizarea F 16 in cadrul FAR s-a dovedit mult mai dificila decat era prognozat de catre cei mai optimisti dintre militari nostri.

    Si nu este doar calitatea resursei umane ucrainene in joc ci si volumul disponibil al acesteia care ar putea fi format intr-un timp relativ scurt, de cel mult un an.” – nu cred că o să fie o problemă asta. Procedurile de service și mentenanță sunt extrem de explicite și elaborate într-o formă ușor de digerat. Bariera ar trebui să fie doar de limbă. Dacă personalul tehnic respectiv are experiență tehnică semnificativă în domeniul mentenaței de avioane de luptă, chiar și rusești, nu ar trebui să aibă o problemă cu asta. Probleme ar putea genera lipsa de piese de schimb. Ar mai fi și menținerea pistelor la standardele dorite și a spațiilor și echipamentelor destinate mentenanței. Ceva mă face să cred că, pentru ultimele, rușii nu vor sta cu mainile în sîn. O brumă de neliniște mi-a creat declarația lui Lavrov, care nu-i nici Rogozin, nici Medvedev, referitoare la operaționalizarea escadrielelor de F16.

    6
  7. nu inteleg de ce vom avea 3 escadrile, cea de la MK mi se pare inutila daca nu cumva mai sunt planuri de adus F-16.

    cu 49 poti avea 2 escadrile deci 2 echipe de tehnicieni,nu e nevoie sa imprastii in 3 baze.

    cred ca e evident ca pe langa F-35, chiar 48 asa cum se preconizeaza, va trebui sa mai operam un avion mai ieftin; alternative ar fi, Eurofighter la mana a doua, F-16 C/D la mana a doua, poate ceva coreean

    5
  8. Problema personalului de întreținere exista in tarile est europene încă de la achiziția poloneză de F 16.
    Foarte greu și cu întârziere au reușit să certifice cele peste 600 persoane calificate în întreținerea F 16 și în toate domenile.
    F 16 e o filozofie occidentală complect diversa de filozofia socialistă implementată în generații și generații de subofițeri, maiștri militari în tarile socialiste și ex socialiste.
    La noi nu e problema . Propaganda ne asigura că tot merge șnur, flota e funcționanta la 103,5 % 😁 si masa piloților zboară peste 200 ore / an/ persoana.
    Deci de ce trebuie sa ne preocupam ?
    F 35 se va cumpăra după ce termina Iohannis de modernizat mega vila, după ce niste nega generali pensionați timpuriu ajung europarlamentari și după ce Romania va bate la ușă FMI ( din nou).
    Că așa e in tara mega experților, super doctorilor care nu reușesc nici măcar sa nimerească deficitul bugetar planificat tot de ei.
    Deci din acest punct de vedere, eu sunt foarte liniștit.
    Nu apuc sa vad F 35 cu insemne românești.
    Și oricum, să patrulezi la Marea Neagra exclusiv cu F 35, doar doctorii in ace , bice și carice pot visa.
    Ești tara de prima linie. Ca Polonia. Deci vei avea nevoie obligatoriu de un mix . vânător multirol ( F 16 in variante moderne ) și bombardier tactic ” invizibil” cu capacități ridicate de cercetare , recunoaștere .
    Adică tot modelul Polonia.
    La noi nu e necesar. Fasolea cu ciolan e încă bine căutată la popota. Mai ales ciolanul.

    31
    • Am putea merge tot pe F 16 ca al 2 lea avion , nou ( dar foarte scump ) Gripen este o solutie viabila sau poti sa scoti de la naftalina planurile IAR 95 sa-ti sufleci manecile , sa bagi mana in buzunar si sa actualizezi proiectul . Acum nu se mai pune problema ca nu gasesti motoare , avionica sau alte componente la aliati . Bani , vointa , ceva ajutor si poate in 5 ani ai un avion macar la nivelul F16. Sau cautam ceva la coreeni cum au facut polonezii

      7
      • Cu greu se tarasc rusii sa faca un avion decent si crezi ca putem facem noi unul? Cu tot ajutorul din lume e imposibil.

        3
        • Nu e nevoie sa o iei de la zero . Ai planurile unui avion care ajunsese destul de avansat cu proiectarea…asta daca mai exista acele planuri ale IAR 95..Plus ca nu zice nimeni sa faci un avion generatia 5 . Iti trebuie unul genaratia 4 sau 4+. E greu stiu , dar daca aia in anii ’70 ’80 au reusit sa scoata 2 avioane astia de ce nu ar reusii ??

          5
          • Ce înseamnă avansat?
            Îți dai seama că e nevoie de multe teste chiar și pe modelizare, acum computerizată urmată apoi de integrarea unui motor, construcția de prototipuri, testarea lor, etc?

            1
      • @John Doe

        Dacă vrei să faci avioane loco, vorbești cu suedezele, că acum sunt NATO, dai bani pt Gripen, faci celulele loco, te asistă cu integrarea acareturilor de pe el, că oricum sunt de pe raft, iar motoarele sunt de la 1Q…

        Dacă vrei un pic mai ieftin și continuitate cât de cât, pe lângă eventualul F35, treci la F16 block superior.

        Zic și io, nu dau cu paru’…

        9
  9. Disponibilitatea aia de 60% mi se pare suspecta. Citisem ca disponibilitatea scade pe masura ce trece timpul, dar nu mai am linkul cu cifrele.

    * Avem tendinta sa simplificam povestile astea sa le citeasca mai multa lume, dar uneori cand e vb de explicatii alambicate cel mai bine e sa gasesti un specialist recunoscut si sa iei de bune concluziile aluia.. sau sa citezi studii peer-reviewed. Cine are vreme, minte si motivatie sa despice firul in 4 afla macar de unde poate incepe.

    ** SH-urile nu sunt atat de ieftine in raport cu avioanele noi fara implicatii practice mai mari decat pretul mediu al orei de zbor calculat la sfarsitul ciclului de utilizare.

    1
    • E un exemplu 60%, o ipoteză de lucru, imposibil de ghicit acum, însă am discutat pe aici despre disponibilitatea la polonezi și americani, doar că ăia au avioane mai noi și sunt mai avansați în exploatare.

      2
  10. România nu a intrat pregătită în nici un război de amploare. Nu văd nici un semn să fie de data asta altfel. Dimpotrivă, de fiecare dată e tot mai rău și mai rău.

    Dacă aș fi la MApN, aș urma exemplul balticilor – le-aș da ucrainenilor tot ce se poate. Realitatea de afară arată că modelul Poloniei clar nu e despre noi. Găgăuzia și Transnistria amenință deschis Chișinăul cu separatismul lor, iar la București abia de s-au trezit că au un milion de români cu acte în regulă peste Prut și în caz de ceva, ar trebui să facă ceva.

    20
    • Adica daca tot suntem cu pantalonii in vine mai bine sa ne dam si chilotii jos de tot? 🙂 Nu putem sa le dam ucrainienilor tot ce se poate. Ok – nu putem fi Polonia insa va fi nevoie de tot ce se poate in anii urmatori, dupa ce se incheie treaba din Ucraina. Balticii l-au apucat pe D-zeu de picior o data cu intrarea Suediei si Finlandei in joc, s-a rezolvat mare parte din problema cu Suwalki Gap, vin scandinavii cu cavaleria imediat ce-si arata Ivan nasul prin Narva.
      Nu putem face fata la un razboi de uzura cum arata cel din Ucraina, asta e clar, si nu numai vorbind la nivel de armament ci mai ales personal – dar la skirmish/hibrid/deterrence va trebui sa jucam cumva in rep. Moldova. Daca ucrainienii vor pastra in sud minim Odesa, cum ar trebui sa se intample pentru ca altfel statul lor ar deveni complet nesustenabil – combinat si cu relieful din Basarabia – o aviatie buna ar avea un rol crucial mai departe.

      17
      • De ani de zile @dienaris e fiert pe ukrii. Dacă ar putea cred ca si ar da si un rinichi ptr ei. Banuiesc ca ori e de pe acolo ori are nevasta ucraineanca. Sau ceva rude.

        7
      • @Canaris

        România în momentul de față nu poate duce nici un fel de război cu rușii. Noi nu avem nici măcar ce aveau ucrainenii în 2014 – voința de a lupta pentru propria țară. Pentru noi orice ciocnire directă cu Rusia va fi fatală (dacă NATO va ezita) ca să nu mai zic că asta automat înseamnă că RM e iar pierdută. În conjunctura actuală interesul nostru e să facem tot posibilul ca să păstrăm războiul cât mai departe de hotarele noastre.

        Chiar dacă nu se afișează, România deja îi ajută mult pe ucraineni, dar sunt convins că pe partea de armament s-ar putea face mai multe (inclusiv pentru Armata Română). De cât să ne uităm cum ne pică dronele în bătătură, mai bine dăm 4 avioane ucrainenilor și las să le doboare ei.

        7
        • „Noi nu avem nici măcar ce aveau ucrainenii în 2014 – voința de a lupta pentru propria țară. ”

          Cum le sti tu pe toate.

          6
          • @robi

            Nu e greu să ”le știi pe toate” când periodic scot astfel de sondaje:

            ”58% din populația generală nu este de acord ca serviciul militar să redevină obligatoriu în România, în timp ce 35% dintre români ar accepta această eventuală reintroducere în lege, potrivit unui sondaj Avangarde, realizat la comanda Digi24.

            În ceea ce îi privește pe tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani, întrebați despre această ipoteză, 72% spun că nu sunt de acord, în timp ce 11% ar fi de acord să facă armata în măsura în care ea ar fi obligatorie. Întrebați dacă sunt dispuși să facă cursuri de pregătire de război, 37% din populația generală e de acord, iar 57% nu.

            La aceeași întrebare, cei cu vârste între 18 și 35 de ani sunt de acord în proporție de 14%, în timp ce 77% sunt împotrivă. În același timp, sondajul arată că 71% dintre români nu cred că armata română ar face față dacă am fi atacați. De asemenea, 69% dintre români au încredere că România va fi apărată de aliații din NATO în scenariul unui atac în regiune, potrivit sondajului pentru Digi24.”

            P.S. Ce ziceai tu acolo despre faptul că NATO nu va fi niciodată în Ucraina?

            5
            • Iar vorbesti din carti!! Mergem cativa volintiri si generatia Z in 2 saptamani merge pe sarma si face ravagii pe front. Ca altfel ii puscam in ceafa daca fug!

              1
            • 14% din aia mobilizabili înseamnă aia care dpdv psihologic sunt luptători și lideri .Ailalti~ 80% oricum sunt muncitori în uniforma,ținte sau buni de nimic.
              Rezultatul e aparent varza,dar când te uiți la ce contează,nu e deloc varza.E perfect normal ca aia născuții sa vrea sa lupte,iar ăilalți nu.
              Prin pregătire de război oamenii nu înțeleg sa repare mașini,sa care obuze ori sa opereze radare sau buldozere.Cand îl iei pe un oarecare pe nepusa masa,prima chestie care ii vine în cap e infanterie,cu AK în mana tarandu-se prin tufe.Unul din 7 se vede în ipostaza asta.
              E neașteptat de bine.

              6
              • Chiar daca 14% lupta in prima linie, pe toti ii antrenezi sa se tarasca cu AK-ul pe sub tufe. Deci cel putin in prima faza toti vom fi in ipostaza asta.

                1
              • @Mihais
                Maître, hai la articolul cu tancurile, că te aștept de câteva zile să-ți ridic câteva probleme la fileu.
                Părerea mea, hâc…
                PeSeu, ți-aș fi scris pe dincolo, dar intrau tichiile de staniol în priză iar. oricum o să vadă discuția aici, și o s-o prezinte că măreâe realizări personale.
                Tot părerea mea…

                1
            • Bai cap de pluta serviciul obligatoriu militar la romani inseamna caprarie si bataie de joc de aia nu vor si nu este echivalent cu dorinta de a lupta daca ne ataca rusii. In continuare ramai batut in cap.

              Mars in ucraina si lupta pentru aia daca ii pupi atat in cur. Auzi la el ucrainienii sunt luptatori si romanii sunt lasi…vorbeste ba in numele tau nu al unui popor intreg!

              4
              • @robi

                Unu la mână – tu ai zis că românii sunt lași, nu eu.

                Doi la mână – ca român din RM, am avut ocazia să simt ”patriotismul” conducătorilor de la București pe propria piele de 2 ori. Odată la figurat, în 40, când au lăsat și pământul și oamenii pe mâna bolșevicilor, drept urmare zeci de mii de români au fost împușcați sau deportați. A doua oară – în 90 când Unirea, despre care tot aberează ”marii patrioți și unioniști” hauricari – era în față. Trebuia doar să întinzi mâna și să o iei. Unde erau atunci eroii tăi, băiatu? E ușor să zici că majoritatea ”basarabenilor” îs bolșevici rusificați și nu-și mai iubesc Patria, dar din vina cui au ajuns în această situație?

                Și ajunși în 2023-2024 observ aceleași tendințe de eroism – mai întâi merge Joianis la Chișinău și latră ca un bou că îl doare fix la plută de milionul de cetățeni români (!) care locuiesc peste Prut și în caz de atac – România se spală pe mâini. Apoi, ”marii eroi” de la Palatul Victoria se jurau pe poala lu Danel că nu a picat nicio dronă, Doamne ferește. Abia după ce au fost târâți de ucraineni cu botul prin propriul rahat – nu au mai avut încotro și au recunoscut ce era evident din prima zi.

                Așa că poți să-ți iei cuminte pluta în gură și să povestești balivernele tale boborului care de 20 de ani tot votează USL-ul, de fiecare dată lovindu-se cu palma peste frunte și exclamând ”Bă coa, ăștea iar mi-au dat *ue” și să meargă imediat după și să-i voteze din nou.

                2
                • „Unu la mână – tu ai zis că românii sunt lași, nu eu.”

                  ” Noi nu avem nici măcar ce aveau ucrainenii în 2014 – voința de a lupta pentru propria țară.”

                  Deci cum e?

                  In rest ai dat-o in diverse cu votul si iohannis ca tata floaricica….
                  Zici ca esti la ora de varsat frustrati. Varsa, poate te ajuta in viata reala. Chiar nu ma supar daca asta e cazul.

                  • E așa cum am zis – majoritatea românii nu văd de ce ar trebui să-și apere țara. Nu pentru că-s lași ci pentru că nu înțeleg de ce. Guvernele USListe ne jupoaie de trei piei ca să poată Ciolacu promite la aleeri pensii speciale și alocații pentru bobor, care nu e în stare să înțelegaă că pentru ăia 300 lei de mărire, plătește 500 pe TVA, accize și inflație. Și e fix așa, îți place ție sau nu. Eu în locul tău aș profita de ocazie și aș merge pe la biserică să aprind o lumânare și m-aș ruga să nu am ocazia să te convingi pe propria piele de dezastru care va fi în caz de ajung tunurile ivanilor pe Prut.

                    Diferența dintre noi și ucraineni – e că majoritatea dintre ei înțelegeau că dacă ajung rușii la casele lor – vor fi exterminați. Pentru ei problema era pur existențială – ori mor încercând să-și apere familia, ori mor cu un glonte în ceafă dacă refuză să jure credință lui putinel. După cum a și fost în 2022 în Bucha, Irpin, Mariupol. La noi se trăiește de la mic la mare cu iuluzia că ”Mama Rusie”, tre să fim preteni și alt bulșit moștenit din perioada comunistă și nunumai.

                    ”In rest ai dat-o in diverse cu votul si iohannis ca tata floaricica…. Zici ca esti la ora de varsat frustrati.”
                    Aici am râs cu poftă. Când nu știi ce să zici – zi că interlocutorul e frustrat. În felul ăsta nu mai e nevoie să răspunzi la lucruri care nu îți convin. Măcar am înțeles unde ți se termină ”patriotismul și eroismul” înflăcărat.

                    • „Aici am râs cu poftă. Când nu știi ce să zici – zi că interlocutorul e frustrat. În felul ăsta nu mai e nevoie să răspunzi la lucruri care nu îți convin. Măcar am înțeles unde ți se termină ”patriotismul și eroismul” înflăcărat.”

                      Traiesti gresit cu impresia ca suntem in vreun duel verbal. Mi se rupe de tine, am vazut ca esti batut in cap de demult si ca esti o cauza pierduta.
                      Doar ca nu se poate sa ne spui ca nu suntem la fel de dornici sa ne aparam tara ca ucrainienii.
                      Nu te mai obosi sa incerci sa imi explici ca n-ai cum ai scos-o de la tine si ai mancat un cacat.

                      Cat despre basinile cu politicienii nu meriti raspuns deoarce e o pierdere de vreme. Sa arunci asta ca politicienii sunt de cacat e o platitudine cu care toti din tara asta suntem de acord si irelevanta in discutia cat de dorniti sa isi apere tara sunt sau nu romanii.
                      Ai alipit ceva care este evident ca e adevarat care sa confirme pozitia ta care e o prostie inventata de tine.
                      Tehnici din astea de clasa 5 poti sa ai cu tata floricica si tata vasilica nu cu mine.

                      „La noi se trăiește de la mic la mare cu iuluzia că ”Mama Rusie”, tre să fim preteni și alt bulșit moștenit din perioada comunistă și nunumai.”

                      Basescu doar a zis ca geoana e cu rusii si a castigat. Nici n-a fost nevoie sa o demonstreze. In continuare ramai un ignorant cu aere de mare priceput. Cred ca tu traiesti intr-o bula unde ti se da mereu dreptate si ai inceput sa iti crezi propriul hype.

                    • @robi

                      De ce nu se poate? Pentru ca nu-ți place realitatea? Și asta eu trăiesc în bulă. Repet, roagă-te la toți zeii ca să nu ajungem în situația când vor ajunge ivanii la Nistru.

                      Îmi place cum o arzi cu irelevanta politicienilor și platitudinile. O zici așa de parcă trăim în lumi separate și de deciziile lor nu depinde nimic. Am mai auzit din astea ca toți voiau să lupte, dar e vinovat Consiliul de Coroană ca a ordonat retragerea. Ți se potrivește perfect, și nici nu trebuie să faci mare treabă. Trebuie doar să înlocuiești “Consiliul de Coroană” cu “guvernul României” și ai scuza gata. Tu ai vrut, dar nu te-au lăsat, mama lor de platitudini.

                      Asta dacă tot ne facem ca nu observăm elefantul din mijlocul case – Armata Română în momentul de față nu e în stare să-și echipe și doteze nici măcar efectivul actual la standarde NATO. Nu mi-a zic de mobilizarea oamenilor noi.

        • Încă odată te intreb(ptr un prieten) . Pe unde naiba ne atacă rusii???

          4
        • Vorbesti singur!!! De fiecare data am facut prapad printre rusi, chiar daca ei ne-au invins. Asa ca dupa ce le mor o gramada si ajung doar pana la Namoloasa sau Ialomita si polacii pe la Smolensk se schimba treaba!

      • iar95?
        suedia discuta de doua brigazi, eventual 4
        finlandezii au ceva, dar si frontiera lunga
        https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Swedish_Army_brigades#2000%E2%80%93present

    • Dienaris,înțeleg ca ești din Basarabia.Concret ce mare kkt dacă Transnistria și adunatura de satuce împrăștiate zisa Gagauzia devin „independente”? E pretextul ideal sa le pui embargo la „granita” și trece iubirea de Rusia în o săptămână de alimentare goale.

      Dacă ar fi rusii la granița nu ar fi loc de iluzii, aia ar primi invadatorii în urale.Ar fi inamici deschis,buni de împușcat.Dar asa merita sa se joace dur.Vreti independentă?Luați cu apa chioară.

      8
      • @Mihais

        În primul rând nu există nicio basarabie, asta e propagandă țaristă din sec XIX. Există o bucată de teritoriu românesc între Nistru și Prut, care datorită unor împrejurări și gafe istorice, în momentul de față a devenit ”țară independentă”.

        Doi la mână, nu-i absolut nicio problemă cu Transnistria ”independentă”. Ea deja este. Întrebarea era despre ce facem noi ca să ținem rușii cât mai departe de Transnistria și Gagauzia, de preferat chiar pe malul stâng al Niprului.

        5
        • Daca vrei liniste intre Nistru si Prut, armata rusa nu are ce cauta in Transnistria.
          Sa acceptam ca Transnistria sa se separe de facto de Republica Moldova, inseamna revizuirea frontierelor unei tari deja acceptate la natiunile unite.

          4
          • Transnistria trebuia negociata demult cu ukr pe bucovina & budgeac (macar partial) si atunci poate mi ar fi fost mai simpatici ukr decat rusii…

            0
  11. Eurofighter la mana a doua, ieftin de operat? Austriecii nu cred ca sunt prea mult de acord.

    4
    • mai ieftin ca F-35 care zic eu nu e eficient pentru politie aeriana, de pilda. si daca tot iei ceva trebuie sa fie util si-n caz de razboi, nu doar bifat ceva

      Eurofighter ar fi in numar mare disponibil, va fi mult timp de acum incolo in serviciu si e cel mai bun interceptor-vanator din tarile europene; cu Meteor poate tine la respect nu numai vanatoarea ruseasca ba chiar poate tine la distanta si Tu-122 si Mig-31 in rol de lansatoare de rachete de croaziera; de fapt a participat cu succes si la distrugera tintelor iraniene care au atacat Israelul plecand de la MK, cu alimentare probabil deasupra Ciprului. ar patrula MN fara probleme de la Borcea

      e clar ca pentru eficienta nu poti sta numai cu F-35

      5
    • Fata de F35 orice altceva s-ar putea cumpara e mai ieftin de operat.
      Eurofighter-ul l-as vedea si eu potrivit, insa nou si in versiunea cu radar Leonardo – din alta galaxie fata de Rafale – sa aiba disponibilitate maxima, viata lunga si capabilitati contemporane.

      Alternativa de interceptor de la Boing-boing… e foarte misto pe hartie, ca si alte hype-uri civile si militare facute de ei. F35-urile costa oricum destul, in tura a doua obiectivul ar trebui sa strict eficienta operationala.

      2
  12. Se ridica intrebarea cine o a acopere nota de plata? Eu cred ca avioanele o sa intre pe fond de sfarsit de razboi. Costurile o sa se ridice la sume uriase pe care nu o sa le poata acoperi nimeni, iar fondurile de bani o sa se rareasca tot mai mult. Tarile din NATO au nevoie sa isi completeze propriile cheltuieli cu armata, economia nu mai merge bine, iar in Statele Unite o sa fie tot mai greu sa se aprobe fonduri pentru ca nu o sa mai fie de unde, doar printezi bani. In esenta, razboiul nu are nici un orizont, iar tot ce s-a dat chiar daca greu, cum ar fi ATACMS, si sistemele antiaeriene, nu au schimbat in fond razboiul. Ce poate sa se mai schimbe pe teren? Podul din Crimeea a fost deja atacat, rusii au venit cu alte solutii. In esenta, razboiul o sa se ingroape in cheltuieli tot mai mari si problema o sa se puna cu privire la cine o sa le suporte. Deocamdata se dau bani, dar eu zic ca sunt ultimii si faptul ca pe teren nu se schimba nimic in favoarea Ucrainei o sa cada tot mai greu la Washington si capitalele europene. Nu o sa asistam la dog-fight pe cer, o sa vedem atacuri de la distanta din aer cu rachete de lunga distanta. Iar aici sunt doua probleme, prima este ca rusii ajung din urma pe partea cu drone si au reusit sa strapunga sistemul aerian cu anumite drone si sa loveasca avioane MIG-29 chiar recent. Iar asta o sa fie o problema si pentru F-16, mai ales daca rusii o sa le bombardeze sistematic lanturile logistice si bazele aeriene. Apoi, al doilea lucru este ca rusii au pus la punct sistemul de razboi electronic si ca asta o sa puna probleme foarte mari si avioanelor. Puteti sa va uitati la acest video ca sa vedeti mai multe despre asta: https://t.me/defensepoliticsasia/8038 In esenta este vorba despre faptul ca Maria, o femeie din Ucraina, care se ocupa de partea cu drone, spune clar ca au fost livrate sisteme moderne din Vest in Ucraina care nu au facut fata bruiajului electronic rus. Ea spune sa nu fie cu suparare si e normal sa se intample asta cu sisteme care nu au fost testate in razboi, o sa fie aduse imbunatatiri. Dar per total, ca vorbim noi de F-16 sau nu, o schimbare radicala nu o sa fie adusa, o sa avem tot acelasi razboi de uzura si ocazional, cand sistemele aeriene nu fuctioneaza, anumite incursiuni cu F-16. De remarcat, totusi, ca noi doar beneficiem de asta, dar in rest se ocupa tot NATO de asta, pentru ca nu cred ca noi ca tara am fi fost in stare sa facem pe partea de F-16 nici macar cat face Estonia si Polonia. Dar, in fine, razboiul o sa se lungeasca si de acum o sa strambe tot mai multi oameni din nas si nu ma astept deloc la zile bune pentru Ucraina. Ma intreb ce reactie o sa aiba chinezii si daca o sa ridice mai mult miza cu suportul pentru Rusia sau daca o sa vedem vreodata sisteme de ale lor la test in Ucraina.

    5
    • Cu privire la costuri, multe din avioane si sisteme sunt pe ultima panta din viata, deci din start se economiseste la partea de decomisionare. Plus ca nimeni din „lumea buna” nu vrea sa ramana cu vechituri pe stoc, stocurile trebuie refreshuite, multe dintre arme vor suferi modificari si adaptari ca urmare acestui razboi.
      Ce s-a dat s-a dat cu taraita si a trebuit ca ucrainienii sa se obisnuieasca cu ele in timp record, under fire. Este normal ce se intampla, e pacat ca asteptarile au fost prea ridicate la un moment dat – ca ei sa-l puna in fund complet pe Ivan si sa-i sufle tot inclusiv Crimeea.Initial era preconizat de catre Vest ca Ucraina pica in 10 zile iar acum se dau pe c… fiindca avem razboi de uzura si ca „nu are rost sa mai insistam”. Pai aveti maximul posibil, atata timp cat ucrainienii sunt dispusi sa mearga mai departe ar trebui sprijiniti, sacrificiul lor ofera timp pretios pentru europeni sa se puna la punct dpdv militar si desi circula multe povesti cum ca ce bine s-a adaptat Rusia la sanctiuni si economia lor creste – pe termen lung razboiul si noua „cortina de fier” ii va slabi, e de bun simt.
      Cu privire la F16 acum – ucrainienii s-au adaptat in a distribui aviatia pe toate bazele oficiale sau clandestine si in a efectua hit&run-uri cu intoarcere sub umbrela de AA, de-aia au reusit sa ramana cu o aviatie operationala pana acum. F16 le-ar da posibilitatea unei raze mai mari de atac la sol fata de ce au acum si i-ar ingreuna logistic pe rusi in spatele frontului, combinate cu raza de la atacms. Toate astea trebuie protejate cu AA bun impotriva dronelor, americanii au promis ca livreaza in prima transa si o solutie cu 50 cal’ modificat si targetat pe drone.
      Am vazut un video destul de proaspat in care se analizeaza impactul F16 (exista si altele mai vechi iar titlul e spre click bait), desigur nu e nimic garantat:
      https://www.youtube.com/watch?v=g4HgzuXTmEo

      4
  13. pareri si pareri. Cateva vorbe legat de tehnicienii:
    – pentru mengenanta de hangar, F16 nu mai are secrete pentru baietii nostrii. La inceput l-au urat ca e pretentios dar acum il plac maxim, este inginerie pura, nu ca „teava” unde scoaterea motorului era un cosmar sau piese din loturi diferite care nu prea se potriveau
    – electronica seamana izbitor cu cea israeliana de pe tevi, ba unele chiar se potrivesc.
    – soft-ul nu a fost niciodata o problema pentru romani.
    asa ca nu-i plangeti, ma tem de altceva, sa nu ajunga iar atat de buni in a tine rable in viata si fim iar ultimii care vom renunta si la F16. Chiar serios, baietii sunt artisti si se adapteaza rapid. Daca ai nostrii sunt asa, nu-i plangeti pe ucrainieni care de 2 ani se bat numai cu aparate revigorate si facute din bucati. Cea mai buna scoala e nevoia.

    63
  14. Și că sa învârt cuțitul în rana 😁

    Unde vor sta efurile Ucraine?
    – In Ucraina ? Garantat că rușii le vor bombarda aeroporturile cu tot ce au in dotare.( F 16 nu poate decola- ateriza de pe piste improvizate, semipreparate, de iarba sau pământ. ) Deci cite F 16 Ucraine se vor salva ?
    – Vor decola/ ateriza din Polonia ? Distanta destul de mare pina la front. Dar rușii deja au spus clar că bombardează oricare aeroport străin de unde vor decola efurile Ucraine.
    – Din Romania ? E cea mai aproape de front ( Crimea in primul rand ) .
    Da pe noi nu ne vor ataca rușii ? 😀

    Practic , chestia asta cu F 16 Ucraine e extrem cu mult risc dar și complicată organizativ.

    Posibil și motiv de război Rusia- NATO.

    Deci , unde vor sta efurile ucraine ?
    Întreb .

    8
    • In acest moment Ucraina nu are de unde opera F-16 de pe teritoriul sau. Nu a modernizat/construit nicio pista noua asa ca…

      3
      • in acest moment deja au trecut 6 -7 luni de cand s-a luat decizia sa li-se dea F16 ,desigur ca rusii au facut una cu pamantul toate instalatiile aeroportuare numai exista nici un aeroport,asta daca au nimerit si altceva decat spitale,scoli, biserici si blocuri de locuinte cu rachetele lor, cum ar putea firmele de constructii si unitatile de geniu ucrainiene sa reconstruiasca si sa intretina instalatii din astea, chestia asta doar rusii pot sa o faca
        ps.unii inca nu inteleg ca e o diferenta enorma intre o economie functional de piata si o economie de razboi iar o economie de razboi nu tine cont de cheltuieli si termene de executie civile

        3
  15. Pentru ca mai toata lumea vorbeste si de F35, noi pareri de la GAO :
    “F-35 Sustainment: Costs Continue to Rise While Planned Use and Availability Has Decreased,”
    ,, Mission capable rate for F35 A in 2023 was 51,9%”
    ,,Full mission capable rate in 2023 was 36,4% ”
    ,,The F-35 fleet is not meeting most of its performance goals, including those for
    availability and for reliability and maintainability,”
    Atentie: cind se vorbeste despre costuri, totul se refera la ,, constant year 2012 dollar” Pe statistica oficiala, 1 US$ 2012 = 1,36 US$ 2023. Altii zic BS, poate 2,36
    tot raportul aici https://www.gao.gov/assets/d24106703.pdf

    5
    • Aoleu, iar mi ai aruncat mingea la fileu!! Si noi vrem sa dăm o galagie de bani pe catastrofa asta? Dintr o espadrila sa avem gata de luptă 6 maxim 8?? Belea de avion. Si scump si prost si urât!

      3
      • Daca era așa prost nu puneau botu atâtea țări sa-l cumpere, inclusiv Elvetia, și pe lângă ele atâția dușmani sa dea copy-paste. E făcut să fie eficient atunci când toți îl au, altceva decat good-old-trusty „țava” sau F16 mai de curând.
        Dar așa cum nu pui lama de deszăpezire pe Cayenne, chiar daca poate, e nevoie de suplinire. Mai devreme sau mai târziu se va întâmpla.

        Între FA50 de Craiova și Eurofighter Tranche 4 de import, eu as opta pentru varianta cu X-tra deficit bugetar + rachete MBDA + cooperare mai strânsă cu nucleul UE.

        3
        • Nu zisei eu ca e prost, ziseră americanii cu gurita lor. Si unii care chiar se pricep. Si F104 l au cumpărat o grămadă de neghiobi. Iar adta nu l a impiedicat sa fie un avion prost.

          1
    • Un articol foarte interesant.

      Majoritate pilotiilor ucrainieni erau deja piloti pe supersonice. Trecerea la alt avion e mai degraba invatarea aparaturii si a sistemelor. Calitatile lor de piloti nu se vor pierde doar ca au schimbat avionul, dimpotriva as spune ca e un avantaj deoarece le stiu pe cele rusesti foarte bine.

      Nu mi-as face griji ca pilotii lor nu isi vor face treaba, oricum pilotii de supersonice sunt o specie aparte de oameni. Mai degraba m-ar ingrijora suportul pe care il va oferi vestul spre a tine aparatele functionale.

      6
      • Este mare diferenta intre a zbura MiG 29/Su 27 si F 16 sau orice alt aparat vestic. Este foarte greu sa treci de pe unul pe altul si vorbesc aici dupa experienta romanilor cu F 16. Pilotii romani, care deja erau certificati pe MiG 21, au luat-o de la capat cu F 16: avion cu elice, avion reactiv de trecere etc si le-a fost greu.
        Este o diferenta foarte mare dpdv al filosofiei zborului, a ceea ce suporta avionul, a ceea ce poate sa faca pilotul, iar lucrurile nu pot fi grabite.

        4
        • Cu toate astea pilotii de supersonice raman piloti de supersonice…astia nu sunt de ici de colo. Cel putin asta e parerea mea de ei.

    • Francezul, pe lângă faptul că nu prea il recomandă nimic pt a da greutate afirmațiilor/evaluarilor lui vis a vis de valoarea F16 în mâinile ukrainenilor, zici că vrea să le dea false speranțe rușilor…

      Un cal troian pt liniștirea rușilor cum că ukrainenii sunt incompetenți și F16 nu va aduce nimic în plus în lupta aeriană, pt ca surpriza rușilor să fie foarte dureroasă, sau un nene care vorbește pt că îl bagă unii în seamă?

      Sau chiar o ști el ceva?
      Inclin să zic că nu…

      4
    • Citisi articolul? Avioanele nu mai pot fi folosite ca au resursa epuizată. Iar ukrii nu prea mai au pasarele pe care sa pui ce recuperezi de la epavele alea.

      2
      • Da. Am citit. Ideea era sa cumpere de unde pot tehnologie est, functionala sau nu, sa o aduca in stare de functionare si sa o dea ulterior ukr.
        E mai practic decat sa ii inveti cu tehnologie vest in timp scurt.
        Exista evident si varianta sa le livreze personal tehnic si piloti de F 16 sub forma de „voluntari”…
        Anyway personal nu cred sa schimbe semnificativ cursul razboiului livrarile de F16, dar scopul pare a fi sa sangereze rusul nu neaparat sa castige ucrainianul…

        2
  16. Am ascultat, duminica trecută la Pro Patria ( Cântare României ar fi o denumire mai potrivită) discursurile celor doi miniștri ai apărării la sosirea celor 3 avioane F 16 olandeze. Al nostru, cu limba lui de lemn, a înșirat niște platitudini, a evitat orice referire la război, rusia etc. Olandeza a vorbit clar și la obiect, cu 100 de clase peste. Trist spectacol….

    7
  17. Cea mai buna solutie ar f sa luam niste Rafale + ceva offset. Desi un bimotor e cam mult pentru Romania, avem cui sa mai pompam chestii daca Serbia finalizeaza achizitia de Rafale.

    O alternativa ar fi Grippen + offset.

    1
  18. Valentin M. Ionescu

    Intrebare: eu nu sunt de specialitate. Dar, va intreb pe fiecare dintre dvs care lasati comentari la articol si pe autorul articolului:
    Daca aceste avioane F-16 sunt invechite si au un radar care bate la o distanta mai scurta decat radarele montate pe avioanele rusesti, ce avantaj mai au ? Vor ataca doar la sol ? In orice situatie vor fi vulnerabile, daca radarele de care dispun nu sunt inlocuite. Inteleg ca au radare care nu bat mai muot de 200 km.

    • Doar bataia radarului nu spune tot, ci acuratetea lui dar si acuratetea armelor la bord.
      Ale rusilor bat in principiu mai departe, dar vad doar tinte mai mari, la altitudine, avand dificultati cu tinte mai mici la altitudini joase. La fel, rachetele lor cu bataie lunga, au suficient combustibil in motor pentru a atinge distanta specificata in fisa tehnica, insa au probleme cu senzorul ambarcat, cu lucrul sub bruiaj electronic (uneori chiar propriul bruiaj) precum si cu legatura de date cu platforma lansatoare. Asa ca distanta eficace la armele rusesti este probabil sub jumatate din cea din specificatie, pentru tinte mai mici decat bombardiere si alte aeronave de mari dimensiuni, slab manevriere.
      Probabilitatea scazuta de detectare si lovire a tintei la distante mari ar putea fi compensata partial doar de lansarea de snopuri de rachete pe aceeasi tinta, cu speranta de a lovi ceva, sistem ruleta ruseasca.
      Despre F-16
      https://www.rumaniamilitary.ro/f-16-ale-ucrainenilor-si-ale-noastre

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *