Scurt extras din proiectul de buget al MApN pe 2019

Mulțumindu-vă pentru sesizări, iaca mai jos principalele ”investiții” avute în vedere în 2019, preluate de aici.

6. POLITICA IN DOMENIUL INVESTITIILOR PUBLICE

Sistemul de prioritizare a investitiilor utilizat la nivelul ministerului este menit sa asigure realizarea si dezvoltarea capabilitatilor necesare Armatei Romaniei in vederea indeplinirii misiunilor incredintate si angajamentelor asumate in context aliat.

Un accent deosebit este pus pe eficientizarea procesului de inzestrare a Armatei Romaniei, precum si pe cresterea gradului de implicare a industriei nationale de aparare in realizarea inzestrarii.

Proiectele de investitii esentiale destinate sa asigure interesele de securitate ale statului roman, stabilite prin Hotararea CSAT nr. 174 din 24 noiembrie 2016 referitoare la masurile de eficientizare a inzestrarii Armatei Romaniei si cresterea implicarii industriei nationale de aparare in realizarea inzestrarii, modificata cu Hotararea CSAT nr.113/2017 aflate in derulare sau in curs de initiere sunt:
1. Transportor blindat pentru trupe 8×8 (TBT 8X8) si 4×4 (TBT 4X4);
2. Autoturisme de teren blindate si neblindate de tip usor – 4×4 (ATBNTU 4X4);
3. Sisteme C4I cu capabilitati de integrare ISTAR;
4. Avion multirol pentru Fortele Aeriene;
5. Vanator de mine;
6. Sisteme de rachete sol-aer cu bataie mare – HSAM;
7. Corveta multifunctionala;
8. Elicoptere.

In conformitate cu legislatia nationala privind achizitiile publice in domeniile apararii si securitatii, pentru urmatoarele opt programe de investitii, a caror valoare estimata depaseste 100 de milioane de euro, Ministerul Apararii Nationale a solicitat si a obtinut aprobarea prealabila a Parlamentului pentru initierea procedurii de atribuire:
1. Transportor blindat pentru trupe 8×8 (etapa 1 – produse de baza si derivate ale acestora neflotabile si, respectiv, initierea etapei a 2-a prin achizitia de servicii de cercetare-dezvoltare pentru realizarea prototipurilor omologate pentru productia in Romania – produse de baza si derivate ale acestora);
2. Sistem de rachete sol-aer cu bataie mare (HSAM);
3. Modernizare masina de lupta MLI 84M;
4. Sistem Lansator Multiplu de Rachete cu bataie mare (MLRS);
5. Corveta multifunctionala;
6. Sistem integrat de arme SHORAD-VSHORAD (Etapa I: componenta SHORAD);
7. Sistem de instalatii mobile de lansare rachete antinava (SIML);
8. Sisteme C4I cu capabilitati de integrare ISTAR;
9. Platforme de transport auto, multifunctionale – pe roti (etapa I);
10. Modernizarea aeronavelor IAR-99 in configuratia IAR-99 Super Soim.

La acestea se adauga programele aprobate de CSAT prin „Planul de inzestrare al Armatei Romaniei” (PIAR) care sunt in derulare, precum si cele care au initierea prevazuta in perioada 2019-2021. Dintre acestea, se evidentiaza initierea programului de inzestrare „Tanc principal de lupta”, a carui prima etapa se are in vedere a fi realizata in cadrul programului OMBT – Leo2 derulat de Agentia Europeana de Aparare (EDA) si a programului de inzestrare „Sistem obuzier cal. 155 mm autopropulsat pe senile”, care impreuna cu alte achizitii vor conduce la onorarea angajamentului asumat in iulie 2017.

Concretizarea proiectelor de investitii nominalizate va permite cresterea capacitatii operationale a unor structuri ale Armatei Romaniei si indeplinirea misiunilor ce-i revin in conformitate cu planurile la nivel aliat si national, ceea ce impune pregatirea si dotarea adecvata a fortelor participante, in conformitate cu cerintele misiunii si standardele NATO, in volum complet, intr-un timp foarte scurt si cu toata responsabilitatea institutiilor implicate.

La acestea se adauga proiectele de investitii necesare modernizarii/reconfigurarii infrastructurii militare si asigurarii de facilitati locative – inclusiv prin proiectul Locuinte pentru militari. De asemenea, se are in vedere reabilitarea  infrastructurii spitalicesti din reteaua sanitara proprie, atat in scopul asigurarii asistentei medicale a personalului armatei si a cadrelor militare in rezerva si in retragere, cat si pentru asigurarea capabilitatilor medicale necesare in situatii de criza si razboi.

”Noutatea” ar fi demararea unui program prin EDA, începând cu 2019, având ca finalitate achiziția unui tanc principal de luptă – probabil Leopard 2 și a unui obuzier autopropulsat de 155 mm.

Câteva cuvinte despre ”Optimisation of the Main Battle Tank Capability in Europe with initial focus on Leopard 2 (OMBT-Leo2)”, sper că stați bine cu engleza, dacă nu Google are un program gratuit:

  • The initiative is an important pilot to test a new innovative Pooling & Sharing concept potentially applicable to other areas.
  • Surplus ‘Leopard’ platforms available in certain Member States (the ‘providers’) are leased/rented them for a defined period of time to one or several other interested Member States (the ‘receivers’). At the end of the transfer period, the MBTs can either be returned to the providers (for further use or subsequent sale to third parties) or be sold to the receivers.
  • The Pooling & Sharing of training, exercises and maintenance between providers and receivers, using already existing facilities complete the concept.
  • As a first step, an upgrade of all participating Leopard 2A4 platforms to the latest Leopard configuration (2A7) is foreseen as part of a comprehensive package including training and logistics support. Receiving countries will nevertheless retain some degree of flexibility : the upgraded Leopard 2A7 they receive will be in line with the technical configuration developed by the Original Equipment Manufacturer and used by all Leopard Benutzerstaaten (LeoBEN) but not automatically equipped with all available features. This leaves the receivers with the choice of equipping their MBTs only with features they deem necessary (e.g. cooling, auxiliary power units, specific mission equipment, additional protection, etc.). The EDA project not only includes the pooling and sharing of the tanks themselves, but also of related services to make it a ‘full capability’ i.e. training and logistics support, including related special Leopard vehicles such as recovery vehicles, combat engineering vehicles or bridge layers.

Alte detalii aici.

În timp ce Leopardul va fi un program european, despre obuzier nu ni se spune mare lucru. Așa că european sau american, nu știm încă.

buget MAPN 2019

pzh 2000

buget MAPN 2019

Paladin

 

Agilis s-ar putea să primească în sfârșit finanțare având în vedere ce ni se spune aici: ”initierea etapei a 2-a prin achizitia de servicii de cercetare-dezvoltare pentru realizarea prototipurilor omologate pentru productia in Romania – produse de baza si derivate ale acestora.”

În rest, nimic nou sub soare, ar trebui să ne așteptăm după votarea bugetului, propusă pe 15 februarie, la reîncălzirea ciorbei corvetelor și a bateriilor de coastă. Ah, și văd că persistă vânătoarele de mine, sper să se lipească de programul olandezo-belgian.

Shorad/VShorad, rămân aprobate de Parlament și… cam atât.

Mă rog, hârtia suportă orice… Măcar știm ce vrea MAPN-ul.

Nicolae Hariuc

P.S. Eu tot aștept restul de F16…

 

134 de comentarii:

  1. Eh, nu e rau, ca si scrisoare pentru Mos Craciun. Acum sa vedem si ce o sa iasa, ca vorba aurotului, hartia suporta orice. Nu zic, e imbucurator faptul ca se repune pe tapet problema tancurilor (fanii lui Leo au de ce sa se bucure), ma bucur si sa vad in sfarsit elicopterele pe lista oficiala (desi nu se specifica despre ce vorbim, utilitare, de atac, etc) si avioane multirol. O surpriza placuta e si aparitia vanatoarelor de mine.
    Absente notabile: submarinele si fregatele lui Fifor. Si „noua” arma de asalt. In fine, sa vedem. Anul trecut pe vremea asta as fi fost mai optimist, acum, dupa pacaleala cu corvetele, nu prea ii mai cred.

    PS buna observatia legata de Agilis, in contextul cu Leo2 face si mai mult sens. Poate si nis PZH-uri?

    • Submarinele si fregatele sunt pe termen „lung”, ce e aici sunt programe pe orizontul 2019 – 2021.
      Arma de „asalt”, ei bine, au mai fost cazuri cand nu s-a trecut in buget si totusi s-a facut. N-o fi chiar degeaba zvonul cu Beretta, plus ca a inceput sa tipe Cugirul: https://www.tehnomil.net/2019/02/09/competitie-pentru-cugir-episodul-2/
      Deci o fi ceva si pe acolo…
      La elicoptere ma astept sa fie vorba de Bell.
      Daca semneaza pentru F16 anul asta, pe langa corvete si baterii de coasta ma declar fericit!

      • Nicolae, asa sa fie, sa ii vad ca semneaza pentru tancuri pana in 2021 (presupun ca nu se pune problema vreunei livrari pana atunci).

        • Procesul este in desfasurare, am adaugat un link cu mai multe informatii. Citez:

          The EDA is now elaborating a business case based on the upgrading of participating Leopard 2A4 platforms to the latest configuration (2A7) and invites the European defence industry to provide its input. For this purpose, the Agency issued a Request for Information (RFI) on 22 September to the AeroSpace and Defence Industries Association of Europe (ASD) and National Defence Industry Associations (NDIAs) of EU countries, encouraging the European defence industry to consider creating cross-border industrial partnership.

          This RFI encourages the establishment of European multinational cross-border industrial partnerships as the preferred mechanism to exploit this opportunity. Additionally, EDA considers this programme as a suitable vehicle for enhanced access for Small and Medium Enterprises (SME) to the cross-border supply chain.

          The business case will have to provide information on the content and cost of the Integrated Logistics Support package provided by industrial partners covering recurring/scheduled maintenance as well as estimated figures for the Life Cycle Costs of the upgraded tanks. With the support provided by EDA on updating the business case, interested Member States will further evaluate the possibility of acquiring/upgrading this up-to-date version of the tanks.

          The deadline for responding to this RFI is 8 December 2017.

          All the responses will be evaluated by experts from EDA and interested Member States at the beginning of 2018.

          Analiza s-a terminat din moment ce noi am introdus treaba asta in buget. Dupa cum ziceai si tu mai jos, ca solutie stop gap, este mai buna decat orice program „national” de modernizare a TR85.

          Ai alte detalii in linkul de mai sus: „Alte detalii aici”

          • Necazul este ca nici A4 nu mai sunt disponibile in numar asa mare (270 in cazul nostru).

            • Pai s-ar parea ca vor 54+6, vezi ce zice Marius mai jos. Probabil este o solutie de tranzitie. Cel putin asta ar fi ideea… ma rog, pare a fi ideea.

            • In link-ul de mai jos zice ca Romania s-ar uita dupa A5-uri (54+6), teoretic mai ieftin de upgradat la nivel A7.
              Pentru completare, poate mergem pe calea deschisa de unguri, direct A7+ in tipla 🙂

              • Pai si in conditiile astea n-ar fi mai bine sa le operam pe alea 54+6 A5 mai intai, in leasing, ca sa intelegem ce si cum? 🙂
                Ca poate dupa ce lucram cu ele constatam ca: (i) nu ni le permitem pe toate 270 sau cate vroiau, (ii) nu avem nevoie de toate 270 si ca, de fapt, 150 sa zicem, ar fi suficiente s.a.m.d. Zic si io…

    • Cica noi.
      https://m.romanialibera.ro/actualitate/tancuri-772781
      Sper ca e vorba despre tancuri noi, nu despre noi tancuri.. 🙂

      • pai reciteste cum se numeste programul ala european pe care vor sa-l acceseze, ca sa nu speri degeaba 🙂

        • Do not, ever, kill hope!
          Be kind!
          Pe româneşte, nu fi rău bro. Lasa-ma sa sper.. 🙂

          • Adevarul doareeeee!
            „Surplus ‘Leopard’ platforms available in certain Member States (the ‘providers’) are leased/rented them for a defined period of time to one or several other interested Member States (the ‘receivers’). At the end of the transfer period, the MBTs can either be returned to the providers (for further use or subsequent sale to third parties) or be sold to the receivers.”

        • Chestiune de nuanță, vorba ministrului. Nu se canibalizează di tăt, mai rămâne ceva din el.. 🙂

          • Eu deocamdata nu vad unde sa fie speranta. 60 de tancuri?! Despre achizitia unui batalion de Leo2A (nu stiu cat) se discuta de peste patru ani, intrebarea este: ce sa facem noi doar cu un batalion?!
            Patim la fel ca si cu fregatele, cumparate si nemodernizate, F 16, achizitionate 12 restul nu se stie cand etc.
            Ori cu un batalion, ori fara, tot un drac, daca nu avem un plan serios de achizitie pentru toate cele 270 de vehicule.
            Mai ales daca vor fi sh, pai atunci chiar trebuie sa le cumperi pe toate odata, nu sti cand mai gasesti, la ce standard etc.

          • nu cred, ar fi o prostie sa canibalizezi un aparat la care celula are inca resursa 4-5000 de ore de zbor. Parcar zicea ca vor lua unele special pentru canibalizare…

  2. Finantarea aia nu cred ca inseamna neaparat Agilis, ca am impresia ca si GDLS vor sa propuna o varianta amfibie… de vazut cum se aseaza hora.

  3. Va rog nu va jucati cu inima mea. La mine Leo 2 = Jenna Jameson…

  4. Intrebarea pe care ne-o punem cu totii e cat din lista va fi bifat. Eu nu-mi fac mari probleme, dar daca domnu lent saliveaza la Leo 2, mie imi curg balele la PanzerHaubitze de multa vreme. cu PZH, Himars si Larom (cu un upgrade) deja intram in liga mare a artileriei

  5. inteleg că e un program gen carpooling & sharing la tancuri?!

    • nu mă coafează deloc ,hipstereală europeană.

      • Psycho, nu cred ca e o idee chiar rea. Daca inteleg bine e mai degraba vorba de „tancuri in rate”. Dai un avans, platesti modernizarea, mai platesi anual o sumulica. In functie de cat costa modernizarea, si la cat se ridica „ratele”, poate fi o alternativa.
        Doua lucruri m-ar interesa:
        – in masura in care nu mai sunt tancuri vechi disponibile, se produc A7 noi noute? Care ar fi conditiile de leasing in cazul asta (si daca la sfarsit nu il mai vrei, il pui in brate la KMW?)
        – care ar fi orizontul de timp pentru livrarea a aproximativ 300 de bucati – parca pe acolo se ducea necesarul nostru? Ca daca ne intindem pe zeci de ani, da, sunt de acord, hipstereala pacifista. inteleg ca nu se poate de azi pe maine, dar nici 30 de ani cum vorbeam cu @dinu mai deverme la PSR (drept e ca acolo vorbeam de submarine).

  6. Deci vom incepe si la MBT cu sh. Din nou. Platforme Leo 2A4 luate de la unii, altii si upgradate la Leo 2A7 prin programul OMBT, cu caracteristicile pe care le alegem. Ramane de vazut cum decidem cu obuzierele autopropulsate.
    Si ca sa avem un termen de comparatie, ce fac vecinii ? Ungurii au ales tandemul Leopard 2A7+/ PzH 2000. Au semnat pentru 44 MBT Leopard 2A7+ (noi!) si 12 2A4 folosite pt training si 24 autoobuziere PzH 2000 (tot noi!)

      • De ce decat 24 bucati de tunuri-obuziere autopropulsate de 155 mm pe senile or sa cumpere guvernantii pt ArmRo? Adica 4 baterii? Nici macar 36 bucati, adica 2 batalioane, cu 18 bucati/batalion, 6 TOAPS-155 mm /baterie+vehiculele auxiliare. Iar iau in nr mic decat pt defilare si/sau ca nu sunt bani pt mai multe?
        Cred ca daca vedem escadrila de la BA-FARo Borcea de F-16 ABM Falcon completa , adica cu 18 avioane-dupa standard NATO, va fi minune. Inca o escadrila de 18 F-16 Falcon care sa intre in dotarea FARo pana in 2023 cred ca va fi miracol.
        Daca vor moderniza IAR-99 B SoiM il vor si remotoriza? Macar sa mai faca inca cateva avioane ca FARo sa aiba in dotare 24 de IAR-99 B SoiM. Ar fi inca un mega miracol daca s-ar produce sub licenta cat mai repede in Romania RR-Turbomeca Adour Mk 951 pt IAR-99 B SoiM. Apoi s-ar putea concepe, poate cu un design de generatie 5, un avion bimotor supersonic de lupta multirol si antrenament avansat in jurul motorului RR-Tbmc Adour Mk 811/821 similar F-CK-1 CD, M-346, L-15.

  7. 54 Leo 2A5 ? Nici macar nivel 2A7?

    • depinde cat costa. Am mai discutat pe aici costurile de upgrade de la Leo2 A4. De-aia finlandezii au preferat sa ia direct de la olandezi, de-a gata la standard, in loc sa le modernizeze pe ale lor. La fel, polonezii sufera cu aducerea la standardul Leo2PL, care e diferit de A7.

  8. CSAT-ul este…o poezie. Hotararile CSAT nu sunt legiferate si nu au capitolul „Sanctini”. De doi ani nu s-a realizat nimic din programele de mai sus ! I-au lasat o jucarie presedintelui si noua un stupefiant care sa ne faca sa visam. S-a dovedit ca si celebrul „2%” este o cacialma.
    Din pacate USA nu face deosebirea intre guvern si noi care vom trage ponoasele !

  9. Bravo Nicolae. Imi place ca ai viziune! La programul de puitoare de mine olandezo-belgian trebuie sa ne lipim. Si mai este un program olandezo-suedez parca?! pentru fregata sau vreun submarin?! Scuze,nu mai retin exact. Parerea mea e ca fiind co-fondatori in programe din astea,pe viitorul mediu si indepartat, va fi un impact puternic pozitiv atat pentru industria militara cat si cea economica! Sper din tot sufletul ca cineva din Mapn si politica romaneasca sa doreasca sa implice Romania in astfel de programe! Si la programe de sateliti,la cat mai multe programe!

  10. Bun-bun si cine ar trebui sa fie providerii pt tancuri, parca pe aici spusese careva ca nu-s suficiente nici in De?

  11. Eu sper ca se va naste odata Agilis-ul! ☺

  12. Eu sunt sceptic. Consider tot ce e „promis” în articol vorbarie politicianista care nu se va concretiza în NIMIC sau MAI NIMIC. Păi tatucul Putin doarme? Nu doarme! Plus că nu sunt bani, mai ales că scumpirea euro face importurile un coșmar!

  13. Ca un tip care a vazut multe pana la varsta asta nu ma uit decat la ce conteaza.
    1. Ma doare in cot de vorbe despre viitorul indepartat. Multe din programele trecute acolo sunt vechi de peste 10 ani si sunt tot la capitolul dorinte. Noroc cu americanii care ne-au bagat pe gat doua programe ce nici macar nu erau pe lista acum cativa ani: PATRIOT si HIMARS.
    2. La buget urmaresc doar execuita bugetara. Ce se planifica la inceput sunt doar vorbe. In Romania.
    In ianuarie, pe capitlolul cheltuieli de capital, s-au cheltuit exact 4050462 lei adica 858 mii euro. E de „bun augur”.
    Da…. stiu…. ianuarie, nu s-a aprobat bugetul deci anumite cheltuieli sunt restrictionate….

  14. Cel mai probabil, e inca o palavrageala de pe urma careia nu va rezulta nimic bun.
    Sa fim fericiti daca nu vom intra in recesiune.
    Lasand pesimismul la o parte, sper ca la procedura de achizitie pentru obuziere autopropulsate sa se renunte la prostia cu furnizor membru NATO sau UE.
    In momentul asta, solutia optima pentru noi ar fi coreeanul K9 Thunder.
    Pzh2000 e cumplit de scump iar Paladinurile sunt slabute.
    Daca nu K9, ar trebui sa ne uitam la Krab-ul polonez.

      • Nu suna rau Donar-ul ala. 4 proiectile simultan pe o singura tinta. Daca esti undeva pitit si plantezi 4 bobite in capul de coloana, frumos efect.

      • In primul rand sa dea Dumnezeu ca ArmRo sa aiba in dotare toate echipamentele militare enumerate in articol/comuncatul de la MAPNro cat mai repede cu putinta!
        In afara de cele enumerate mai sus ar mai trebui, parerea mea, ca FARo sa aiba 6 C-130 T Hercules si 12 C-27 Spartan/CN-295, avioane de transport usor si legatura 10 Do-228/DHC-6/BN-2 Islander, 4 avioane ATR-72 ASuSW/MP si 4 avioane AEWCR SAAB-2000,
        Cred ca ArmRo are nevoiein afara de elicopterele pe care le are acum in dotare si cele care sunt preconizate sa intre in dotare (Bell Helicopters) si de elicoptere grele de transport precum CH-47 F Chinook si/sau CH-53 E Super Stallion. Macar 12 elicoptere din tipurile mentionate mai innainte sa aiba ArmRo in dotare si ar fi un minim necesar, plus 24 H-215 M, 24 CH-92 Cyclone, 24 H-135 M si 24 AH-6 S Phoenix.

      • Donarul nu ma da pe spate nici ca mobilitate nici ca protectie.
        Turela aia, daca e s-o cumperi, o vad instalata pe un sasiu de TR-85 sau de T-72, pentru o mai buna mobilitate, in special in teren greu, si o mai buna protectie pentru echipajul care va sta in cutia blindata a tancului.
        Alt optiune ar fi s-o instalam (cate doua) pe monitoarele mari, in locul turelelor de tanc de 100mm. Masa ar fi cam aceeasi, in schimb raza de lovire este muuuult mai mare iar cadenta de tragere mai mare si ea.

    • m109 KAWEST(upgrade-ul elvetian) cu tun ruag de 47 de calibre are performante frumusele foc.daca iei masinile din stocurile us army si le modernizezi in stilul asta zic ca e o varianta buna.

  15. Am auzit de pe la „pasarele”, ca cica astia au de gand sa deie 4% din P.I.B. pentru aparare pe anul 2019… credeti ca o fi adevarat?? :O

  16. Cateva observatii in legatura cu upgradarea Leo2A4 la A7, in ideea ca s-ar putea sa mearga ceva prost, sau suboptimal:
    – in primul rand, cel mai mare atu al A7 (si A7+ sau A7V), in comparatie cu A6 este tunul L55A1, care suporta energie mai mare la gura tevii, dar munitia germana pentru el nu e gata; as sugera calificarea M829A4 pe L55A1 ca solutie interim;
    – polonezii nu au mers pe upgrade de la A4 la A7, din motive de cost excesiv cu inlocuirea suspensiei, s-a schimbat ceva in sensul asta?
    – upgradeul presupune inlocuirea motoarelor, sau doar reparatie capitala? Parerea mea e ca un motor vechi , original de 1500 CP, are acum din cauza uzurii pe la 1000 CP si chiar reparatia capitala nu-l va aduce inapoi la 1500 CP; se pare ca o versiune noua a motorului MB 873 Ka-501 are 1800 CP;
    – nu se spune nimic despre un sistem de protectie activa, in opinia mea esential pentru supravietuire intr-un conflict cu Rusia; daca nu s-au hotarat inca asupra unui APS, macar sa fie pregatit pentru instalare, cu un APU suficient de puternic;

    • Nu ma bag la tunuri, dar la motoare, daca-mi permiti o observatie: depinde cate ore de functionare au, cum au fost intretinute si/sau conservate. In rest n-am auzit de asemenea pierderi de putere la un astfel de agregat diesel… cel putin nu prin simpla utilizare / conservare corespunzatoare.

    • 1.) Motoarele alea mari, se spune ca n-au moarte. Le inlocuiesti garnituri si ce mai trebuie (bujii, injectoare), le desfaci si le cureti, si ar trebui sa mearga. Nu cred ca sunt nici ultrauzate, ca tancurile pe timp de pace mai mult stau.
      2.) Sincer, nu stiu daca pupam L55, si daca o fi, o fi relativ scump si ce e acum in productie.
      3.) Polonezii au mers pe low-cost si pentru a se apropia de celealte A5 pe care le-au priimit, ca sa aibe o dotare cat-de-cat uniforma.
      4.) Protectia activa nu e deocamdata instalata pe nici un Leo2. Bundeswehr comanda echiparea unei primii companii cu Trophy, dar se gandeste si la Rheinmetall ADS. E prudent sa nu ne aruncam la asa ceva, pana nu se decid si utilizatorii germani ce standardizeaza. Altfel platim noi integrarea. Mai bine asteptam cativa ani s avedem ce si cum…

      • Ok, in legatura cu motoarele sa speram ca ma insel si pierderea de putere e mica si poate fi recuperata.
        L55A1 „pupam” sigur daca tancul e Leo2A7 (simplu, + sau V), pentru ca asta e configuratia.
        Nu cred ca ne permitem sa asteptam cativa ani… Si asa probabil vom fi pe la coada listei de cumparatori.

      • Ultima grija ar trebui sa fie motorul MTU MT883 Ka-501 si transmisia de la RENK HSWL 295TM (RENK este actionarul majoritar la Resita, si compania mama este MAN)
        Ca observatie , in utlimi douazeci si ceva de ani, contractele mari se semneaza in anii pre-electrorali ca partidul la guvernare sa-si poata asigura finantarea campaniei, asa ca…macar din aceasta perspectiva ar exista sanse sa vedem cateva contracte concretizate, insa cum actualul buget e mai mult decat wishful thinking ramane de vazut care

  17. Nu am inteles care e treaba cu MLI-84M. Vor sa le modernizeze pe toate la standardul M sau sa faca ceva gen M2( un alt pachet)?

    • Sunt 2 programe de fapt, dar cel la care se refera ei cred ca e asta:
      http://www.dpa.ro/programe/1593-mli

      Programe prioritare în pregătire – Modernizarea Mașinii de luptă a Infanteriei
      Obiective principale:
      îmbunătățirea parametrilor de performanță:
      transmisie automată;
      modificarea sistemului de răcire a motorului pentru integrarea transmisiei automate;
      îmbunătăţirea observării și operării pe timp de noapte;
      aparatură de vedere și observare în fabricație cu performanțe superioare;
      modernizare sistem de avertizare la iluminarea laser, sistem de lansare grenade fumigene ;
      îmbunătăţirea mobilităţii, creşterea protecţiei prin blindaj.
      si cred ca asta e costul: Modernizare MLI-84M – 0,138 mld euro – 48 de masini de lupta
      https://www.hotnews.ro/stiri-esential-21709213-ministrul-apararii-cere-parlamentului-aprobe-program-9-3-miliarde-euro-pentru-inzestrarea-armatei-printre-tintele-programului-reluarea-achizitiei-corvetelor-doar-94-transportoare-blindate-sisteme-rach.htm

      Cel de-al doilea program, mai restrans, prevedea integrarea Spike-LR pe primul lot de MLI-84M (cam un batalion), care nu le avea integrate. Si nu cred ca are cum sa coste aproape 3 mil. euro/masina. Ci mai degraba asta: „În domeniul forțelor terestre, a fost semnat contractul pentru integrarea instalațiilor de lansare rachete antitanc Spike pentru cel de-al 3-lea batalion de MLI-84M

      http://www.romaniatv.net/mihnea-motoc-bilant-la-6-luni-demaram-faza-a-doua-a-programului-de-avioane-f-16_295474.html#ixzz5fIt5rlda

      http://www.romaniatv.net/mihnea-motoc-bilant-la-6-luni-demaram-faza-a-doua-a-programului-de-avioane-f-16_295474.html

      vezi si aici
      https://www.tehnomil.net/2017/04/18/premiul-pentru-cea-mai-proasta-idee-a-mapn/

      • Tot modernizeaza MLI-urile alea de cativa ani, de zici ca parca ar reface resursa la submarine nucleare. Cred ca o sa termine de livrat Piranhiile si tot nu o se le avem modernizate.

      • Marius, Spike-urile s-au montat pe MLi-urile alea de acum 2 ani.
        parerea mea, hic…

        • pai aia cred si eu, de unde zic ca despre ce vorbesc ai nostri e ala de pe pagina DPA.

          • Nu stiu ce mai viseaza aia p-acolo, dar sa vorbesti de modernizarea modernizarii unui harb e pur si simplu aruncarea banilor in vint.
            Parerea mea, hic…

            • pai da, dar deocamdata abia se taraie cu programul TBT 8×8, HIMARS si ala de 4×4 usor blindate, deci pe termen scurt nu au bani si de un program serios pentru MLI-uri. Adauga si tancurile in ecuatie, si piesele de artilerie autopropulsata – deja plapuma financiara cam paraie peste tot pe urmatorii 4-5 ani, daca te uiti si la programele de sisteme AA, navale, si de aeronave…

              Eu cred ca nu e remodernizarea modernizarii ci vor mai degraba sa modernizeze 48 de masini din alea ramase nemodernizate (cu turelele alea 67 bucatezle OWS-25R de pe stoc) la un nou standard (ca multe din componentele pentru M1 nu s emai fabrica). Si la alea modernizate, cred ca unele piese si componente cand trebuie schimbate, se schimba cu unele noi (ca alea vechi de la sfarsitul anilor ’90 nu se mai fabrica), deci tot modernizare este.

              • Nu cred, Marius. Nu ai vazut ce zic aia pe undeva p-acolo/ Vor a umble la transmisie, sa o schimbe pe aia veche, sa imbunatateasca protectia prin blindaj, sa imbunatateasca viziilitatea, etc… Redescopera apa calda! Cehii, si altii, au tot incercat sa-l faca bici, si s-au lamurit ca nu iese nimic cit de cit viabil, asa ca s-au reorientat catre MLI-uri cit de cit demne de numele asta…
                Parerea mea, hic…

            • Nu stiu daca e harb. MLI-84M mi se pare upgrade-ul ideal pentru MLVM.

      • Si cu MLVM-urile ce fac? Le modernizeaza si pe ele cum era prototipul acela la Expomil 2007? Cu turela OWS-25 la fel ca pe MLI-94 M Jder, poate un motor mai nou, mai puternic si mai econm, galeti schimbati ca pe MLI-84 M Jder, nu ca aia de sunt acum pe MLVM de zici ca e caruta, chiar daca ii a creste un pic greutatea si poate ceva blindaj suplimentar.
        Cred ca ar trebui ca mariile genii din MAPN care se ocupa cu inzestrarea ArmRo sa se gandeasca cat mai repede si la un vehicul senilat transportor blindat modular si poate si amfibiu (idem ca noul M-109 A7 care are multe in comun cu M-2/3 Bradley), in 3 volume ca lungime care in timp sa inlocuiasca MLI-84, MLVM, cea mai mica varianta a VSTBM sa fie o MLDA-masina de lupta a desantului aerian cu 5 galeti de rulare pe parte. Celelate 2 variante mai mari ale VSTBM ar fi cea mai lunga cu cate 7 galeti pe parti un MLI, iar pt un viitor MLVM sa aiba cate 6 galeti de rulare pe parti.
        Daca nu se va concepe si realiza un astfel de vehicul senilat in Romania pt armata sa idem ca Agilis impreuna cu un partener din west, exista varianta importurilor (M-2 Beadley, Marder -1 A3, PMMC-G5) si poate fabricarea sub licenta a unui VSTBM (ASCOD-Ajax, LYNX KF31/41) la fel ca Piranha 5. Sigur ArmRo si FNRo are nevoie de 2 batalioane-120 AAV-7 A1.
        Frumos ar fi ca Romania sa produca impreuna cu Israel Sholef-tunul-obuzier de 155 mm-turela+gura de foc si nu ar trebui renuntat la ATROM de 155 mm, normal in varianta sa moderna la zi!!!!
        Oricum Romania trebuie sa-si produca cat mai mult din tehnica militara de care are nevoie!!!!

        • MLVM-urile nu se modernizeaza, doar li se reface resursa – reparatie capitala.

          • Parca la mlvm-uri se montase motor mercedes
            Sau era pe prototipul ala vechi?

            • prototipul… asa zic si pe Wiki:
              https://ro.wikipedia.org/wiki/MLVM
              „Acesta includea turela OWS 25R (cu tunul automat Oerlikon KBA-07 de calibru 25 mm, mitraliera coaxială PKT și posibilitatea dotării cu un lansator de rachete antitanc dirijate Spike), sistem de avertizare la iluminarea laser, lansatoare de grenade fumigene, sistem optic mai performant, transmisie automată, motor diesel Mercedes-Benz sau Deutz (de aproximativ 400 de cai putere), sistem automat de stingere a incendiilor, sisteme de comandă și control îmbunătățite și posibilitatea de a monta plăci de blindaj suplimentare. Greutatea noului vehicul era de 11,3 tone, însă viteza maximă, puterea specifică și autonomia erau mai mari. În urma îmbunătățirii armamentului, vehiculul putea fi clasificat ca o mașină de luptă a infanteriei.

              Rezultatul programului de modernizare era un vehicul compatibil cu standardele NATO. Un prototip a fost prezentat la expoziția de tehnică militară și armament Expomil 2005. „

        • MLVM-urile ar trebui inlocuite sau transformate in purtatoare de mortiere, cum se intentioneaza cu OAP-122 mm

          VM are nevoie de un alt vehicul. Persona mi-ar placea licenta de la jucaria asta, cu tun insa de 25 mm, nu 23.

          https://en.wikipedia.org/wiki/Lazika

          e proiectata pentru terenul greu georgian, cu expertiza israeliana, cred ca ar fi buna si la noi.

          • deocamdata vanatorii de munte nu au altceva in fara de MLVM si Humvee, asa ca le baga in revizie capitala, ca probabil n-au primit bani de modernizare. Ar fi mers si ele modernizate odata cu propunerea MLI-84M, insa solutia turelei respective e cam nepotrivita, fiind inalta si grea.
            Motorul si transmisia ar trebui sigur schimbate, poate imbunatatite si suspensiile.

            Mai potrivita ar fi o turela usoara RIwP/ ATK Invictus cu diverse configuratii, cu arme de la 12,7mm pana la 30mm.M230LF, acompaniate de o arma secundara/aruncator de grenade. Ar merge chiar 14,5mm in turela teleoperata + 7,62/AG-40.
            http://www.army-guide.com/eng/product1019.html
            Inlocuind in modernizare RCWS-25 cu o turela mai usoara puteai pastra niste caracteristici acceptabile, la 10,5 tone (similar cu ABAL – ground pressure 0.49 kg/cm2,). In loc de 1,1tone cat avea RAFAEL OWS 25R un ansamblu RWS de genul celui propus, probabil nu ar trece de 4-500kg… Deci iti ramane rezerva si pentru crestere de protectie.

            • @Marius, poate ma insel, dar parca am vazut ca VM au si TABC-79.

              • da, corect, si alea, tot la fel de mult modernizate.

                • Merci mult de raspunsuri si de comentarii la postarea mea! Bine ca macar se are in plan sa se faca si reparatia capitala la MLVM-uri daca nu vor sa le si modernizeze. Faza este ca ArmRo are nevoie de vehicule transportoare blindate modulare pe senile mai multe. Deocamdata Arm Ro precum se stie are VTBSM are decat MLI-84 si MLVM. Bine vehicule pe senile mai sunt tancurile TR-85/-M1 si T-55 AM si GM-568/-578 vehiculele senilate care transporta rachetele si radarul ale sistemului AA de rachete SA-6 Gainfull/2K12 Kub. Tractoarele de artilerie senilate, OAP-122 Md-89, 2S1 Gvozdika au fost scoase din uz.
                  Cea mai rapida solutie este sa importam VSTBM pt ArmRo, M-2 A4 Bradley, Marder-1 A5, PMMC-G5, AAV-7 A1, iar apoi in timp sa se ptoduca in Romania un astfel de vehicul ori sub licenta ori un nou concept in colaborare cu un partener din tari agreate de USA si NATO.

  18. Nu vreau sa va strica cu nimic visele…dar tare ma tem ca o s-o luam în mina iarasi. Eu unul nu mai cred în ăștia de nici-o culoare…la fel ca anul marinei nu? Precum spunea cineva mai sus, hârtia suporta mai tot scrisul…scuze pentru pesimism. Eu unul am impresia ca o sa-mi schimb numele în Thomas…

  19. poate găsim la inchiriat si niste fregate,corvete si submarine.chiar si niste avioane,elicoptere,arme de asalt,uniforme?nu mai bine externalizăm de tot serviciul militar către un terț,platim o chirie si am scăpat de griji.

    • Hahahhahahha. Nu le da idei la astia te rog eu mult colegu’…..

    • poate is interesati ungurii, sarbii sau bulgarii? Poate si ucrainenii 🙂

    • Ar trebui sa inchiriem si niste cetateni noi, ca poate asa se schimba clasa politica… Mai degraba de acolo ar trebui inceput.

      Programul asta cu Leo 2 e un prim semn concret ca Europa face in sfarsit ceva in directia apararii si, ca solutie de tranzitie, pentru noi este una buna. Evident, conteaza conditiile & costurile asociate, durata contractului, dar un astfel de „leasing” ar ajuta enorm acum.

      Cateva avantaje:

      1) acces la un sistem de lupta performant, mult superior TR85;
      2) instructia oamenilor care dupa niste ani vor fi in stare sa faca un caiet de sarcini decent si nu vei mai avea perioade lungi de operationalizare daca luam un tanc nou ca sa inlocuim definitiv TR-ul;
      3) posibilitatea de a invata ce inseamna intretinerea unui tanc nou => din nou, vom sti ce sa punem intr-un caiet de sarcini;
      4) in sfarsit am trece la calibrul 120 si am avea „motive” sa incepem sa asimilam productia munitiei in tara;
      5) posibilitatea de a implica companii romanesti, dac-o fi vreuna capabila;
      6) nu in ultimul rand, dupa ce l-ai chinuit prin poligoanele patriei, il dai inapoi.

      Evident ca-i avantajeaza pe ei pentru ca au capacitati industriale care vor lua caimacul acestui program, insa nu e vina lor ca noi nu ne-am vandut tara… Uita-te cum se cacaie sa integreze ceva la Pirania, daca acum am incepe un program de dotare cu tancuri probabil ca ar trebui sa-l importam integral.

      Nu-mi plac mie nemtii, da’ la tancuri se pricep…

  20. vrajeli marca psd. astia sunt disperati dupa bani si vor sa intre in trezorerie sa plateasca pensii si voi inca mai credeti in achizitii militare…

  21. Din punctul meu de vedere, avem nevoie intaia si intaia oara de camioane, transportoare si tancuri, astea sunt „sfinte” pe campul de lupta.In al doilea rand, consider ca ar trebui sa se initieze sau sa se modernizeze toate APRA-40 la standardul LAROM + inlocuirea platformelor de DAC 665T cu Roman 26,410.In continuare, consider ca prioritare ar fi si masinile blindate.Sa nu uitam ca pe langa cele 340 de humvee-uri(200 sunt in Afghanistan cf. unui general), 80 de URO Vamtac-uri si 5 MRAP-uri, 3 EOD-uri Carmor si 3 vehicule de politie militare HateOf, noi folosim in continuare venerabilele si mult-batranele ARO-uri(nu stiu exact cate si cum au fost retrase).

    Concluzie: trebuiesc intai intarite principalele si vechile categorii de armament: TAB-uri, tancuri, artilerie, camioane de transport logistic si masini blindate.Cam asa as fi facut eu prima etapa a programului de inzestrare.Pe urma, le-as fi initiat pe celelalte.

    • Da colegu dar cu Mig 21 vs Su 30….?

      • legat de avioane,
        am inteles ca doua bucati f 16 au fost deja canibalizate in conditiile in care nu sunt operationale aparatele, apare stirea in sectiunea PSR
        https://m.realitatea.net/incredibil-armata-dezmembreaza-doua-avioane-f-16-inainte-de-prima-lor-misiune_2180482.html
        dupa operationalizare poate reusim sa canibalizam din cele 10 aparate care raman si sa ajungem la 2 aparate pe care sa le plimbam pe la ziua marinei si 1 decembrie,
        conducere de 2 lei, sub bulgarii care vor lua F16 bl 70 la fel cu slovacii,

        bugetu apararii este o minciuna,
        la fel cu programele de inzestrare,
        corvetele, submarinele,
        excadrilele de f16,
        interceptoarele, avertizarea timpurie, etc.
        ca de altfel tot bugetul national si programele de inzestrare si inarmare,
        omu sfinteste locu`,
        niste infractori si inculpati cocotati la conducere nu pot aduce bunastarea tarii decat pana la nivelu umplerii burtilor pe moment,
        tot asa inzestrarea are goluri mari, iar scopul celor care au puterea nu a fost nici un moment crearea unei armate bine inzestrate si eficiente , ci eventual o poza langa un avion, o semnatura pe un contract, inca o discutie, o negociere,o strangere de mana etc.,
        cand ne vom trezi din hibernare s-ar putea sa fie tarziu,

        • Nu te supara, te numeai Potrivnik pe aici? Atat cat lumea mai spera, lasa macar speranta. Poate vor finaliza niste programe de inzestrare. La Patriot am trecut de jumatate, la Himars de o treime…. Au inceput cu P5…. Au dat-o-n bara cu tot ceea ce inseamna licitatii ( baterii de coasta, camioane, corvete). Dezamagirea e mare. E crunta. Dar poate impunsi cu sula in coaste vor mai face ceva. Asa sa tot intri sa vezi pe unul care tot spune ca nu se va face nimic, iti vine sa iti faci bagajele si sa-ti iei bilete de avion doar dus.

          Sunt oameni pe aici care spera. Care vor o dotare multumitoare a armatei. Ca se cearta ca vor ESSM sau Aster 15/30, sau ca vor Pzh 2000 sau Paladin sau Harpoon sau Exocet, astea sunt in final detalii. Am uitat de Mistral vs whatever…
          Oamenii de aici spera. Nu omora speranta.
          Nu psd ne va inzestra armata. Armata va fi inzestrata de noi cu bani din taxe si impozite. Trebuie mintea cea de pe urma

          • fara suparare,
            speranta presupune sa ai o baza,
            din nou, fara suparare, nu putem spera ca o sa vina nu stiu ce extraterestrii sa ne salveze sau patrarhu care e frate de credinta cu ala de la moskva se vor intelege ei cumva si vor rezolva problemele, ca ala de la moskva zice ca rusii au jihadu lor crestinesc si practica credinta cu ak-u in mana,

            ori baza aia care ar putea sa dea speranta se ingusteaza in fiecare zi,
            din vina conducerii armatei, a conducerii serviciilor si a conducerii tarii,

            istoria are o anumita ciclicitate, respectiv este repetitiva,
            conducatorii cu probleme neuronale ca sefu actul de la moskva, ala de stambul, ala al ungurilor, etc. au aceiasi problema viseaza expansiuni teritoriale sau metode prin care sa poata apasa alte popoare cu speranta ca asa o va duce el si tara lui mai bine,

            daca nu o sa ne pregatim,
            si putem spune ca astazi nu suntem pregatiti,
            o sa fie mai rau decat in 40,

            parca si prin 40 era unu rege, adus de unu cu nume de bulevard la capitala, dupa ce anterior abdicase; carolu II care era ocupat cu fetitele dulci ale capitalei si cu smenurile din afacerile de armament,
            tot asa, anu asta, guvernu si palavramentu nu au fost in stare sa produca bujetu pt ca sefu psd era ocupat sa studieze tuningu amantei prin alte tari calde,
            o fi bine, o fi rau ?

            speranta avem doar la cel de Sus,
            ca altfel, am ales conducatorii din birtu satului, sau la o sueta, o chermeza, o serata cu prietenii, incepand cu conducerea armatei, serviciilor si a celorlalte autoritati (puteri) publice constituite in stat,

            asa am ajuns unde suntem azi,

            pe de alta parte, traiesc cu convingerea ca atatia cati am rostit un juramant militar vom lupta cum vom putea,
            garda moare dar nu se preda,
            faptu ca esti in stare sa lupti nu inseamna ca iti poti bate joc de viata militarilor de langa tine si de familiiile lor,
            ori a lupta fara mijloace de lupta inseamna ca tu nu poti ajunge niciodata la o lupta armata cu inamicu – tine de legile luptei armate,
            inamicu face in armata si in tara ta genocid,

            sansele noastre scad in fiecare zi,
            macar lucratorii din servicii daca s-ar trezi din somn

            • Eu inca nu mi-am pierdut speranta. Si raman conviins ca se vor face lucruri sub actiunea sulei in coaste. Nu e de suparare. E sindromul mioritei. Aia nu fac nimic iar tu te tangui…. Pune mana pe par( tastatura) iesi in strada, da cu parul in ei. Pur si simplu, vad comentariile tale la fiecare articol in care ne prevestesti cataclismul natiei.. Fara suparare. Sunt satul de astfel de prooroci.

      • @Ross

        Pai si ce cu radarul de pe MLU crezi ca vezi in timp util SU-30-ul, mai ales in conditii de razboi electronic?

        • Daca se desteapta si fac upgrade la V standard cu AESA poate esti peste Su 30…parerea mea…fara hac…?

          • Ross

            Upgrade la upgrade..nu pre cred?!…cerinta pt radar AESA trebuia pusa de la bun inceput mai ales ca ai AMRAM

            • Taiwan are F16 de cand eram noi de o schioapa Serghey si le fac upgrade la V standard…deci posibil e ,la noi totul misca In reluare,Asa ca dureaza….

              • Doamne ajută atunci, eu i-s mai circumspect, mi-e teama ca unele dotări au fost făcute mai mult in scop propagandistic in niciun caz cu rol combativ real.

                M-as bucura sa ai gura aurită! ?

  22. Frumos spus…… Florin A ; speranta more ultima!!!

  23. Intre timp „Armata” a trecut in productie de serie

  24. Bugetul nostru reprezintă expresia unor opțiuni, nu este bazat pe realitate. La fel, bugetul MApN reprezintă opțiuni pentru înzestrare și nu realități. Într-un război modern eroismul nu poate suplini lipsa de dotare tehnică a armatei. Ne trebuie aviație, blindate, artilerie autopropulsată. Nu avem economie, nu producem nimic, cumpărăm doar produse străine, nu avem nici bani pentru înzestrarea armatei. Am vândut totul, industrie, bănci, terenuri, resurse. O țară care nu contează economic, nu reprezintă nimic din punct de vedere politic și militar.

  25. Am prins niste vorbe d-ale lu’ Valcov la TVR1, referitor la taxa „pe lacomie”: cica la noi marja de profit din dobanzi la banci ar fi cea mai mare din UE.
    Stimabilu nu explica si de ce: pentru ca daca cetateanu isi doreste ceva mai scump – concediu, masina, casa etc – atunci apeleaza la credit. Adica foame mare de credite, de care foame profita bancile.
    Pentru ca multumita guvernului suntem si cam cei mai rupti in c00r din UE si atunci la o nevoie mai consistenta nu prea o putem acoperi din economii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *