Bulgaria din ce in ce mai aproape de Tarile Baltice

Bulgarian_mig-29

Nu din punctul de vedere al standardului de viata ci al aviatiei militare de vanatoare.

Ministrul apararii bulgar a declarat ca tara sa este pe punctul sa retraga definitiv avioanele MIG 29 sovietice din serviciul activ pe motiv de fonduri, astfel Bulgaria ia in considerare ca pentru serviciul de politie aeriana sa urmeze exemplul Tarilor Baltice si sa plateasca NATO pentru executarea lui.

Bulgarii se plang de costurile foarte mari implicate in mentinerea in stare de zbor a avioanelor MIG 29 si arat cu degetul spre rusii de la  Russian Aircraft Corporation MiG (cu care Bulgaria are un contract pentru mentenanta flotei de 12 MIG 29). Pretul cerut de rusi este mult prea mare, spun bulgarii, iar ofera rusilor pentru prelungirea actualului acord (care expira in septembrie) pana in 2019 ar fi de 46 milioane de euro, o suma mult prea mare, atat timp cat rusii au crescut pretul de trei ori fata de actualul contract aflat in derulare…

Asa ca deocamdata Sofia se uita spre modelul Baltic si cele mai mult sanse sunt ca Bulgaria sa nu mai detina in urmatorii ani propria aviatie de vanatoare.

Insa pe 18 martie anul trecut guvernul bulgar si cel elen au semnat o intelegere care reglementeaza serviciul de politie aeriana executat de greci in Bulgaria. Acordul prevede ca incepand cu a doua jumatate a anului 2014 grecii sa incepa executarea misiuniilor de politie aeriana deasupra vecinilor nostri.

Insa bulgarii au mai anuntat cu vreo doi ani in urma si retragerea MIG 21 de la zbor dar deocamdata nu le-au retras, cel putin nu total.

Asadar nu stim daca acordul a intrat in vigoare sau nu, mai ales daca tinem cont de faptul ca doar cu  cateva luni in urma bulgarii cochetau cu ideea de a cumpara totusi niste avioane de lupta, ba aveau si oferte de la americani cu F 16 sh, de la italieni cu Tyhoon sh si de la suedezi cu Gripen C/D noi.

Insa daca bulgarii au vreo constanta in politica lor de aparare aeriana apai aceasta este indecizia: ba cumpara avioane noi, ba cumpara avioane la mana a doua, ba zboara cu MIG 29, ba le retrag, ba semneaza cu grecii, etc, etc.

GeorgeGMT

 

45 de comentarii:

  1. competitia la prostie intre noi si ei vad ca e intensa 🙂 )
    ei nu mai vor avioane, noi luam avioane fara armament 🙂 )

  2. E ciudat ca n-au retras si MIG-21. Le-o fi placut cum le-au facut Lancerele mucii haturi si poate-i bate gandul sa faca si ei ceva de genul asta.

  3. poate ne platesc pe noi sa le facem politie aeriana. le putem oferta 2 variante: clasicul Mig 21 lancer sau modelul „de luxe” F 16. 🙂 . ar fi rasul curcilor sa ne ceara noua lucrul asta.

    • Romania cu 12 si pe viitor 24 de F 16 abia daca isi poate asigura spatiul sau aerian si nu cred ca am putea sa trimitem macar patru avioane in Bulgaria. Teoretic de pe Borcea sau MK am putea sa protejam spatiul litoral al bulgarilor.
      In nici un caz cu 12 F 16.

      • pai da, dar la 24 sau 36 de aparate ar renta sa le facem si lor politie aeriana, care ne-ar amortiza o parte din cheltuielile cu pilotii si mentenanta.

      • @GeorgeGMT

        era o gluma…noi reusim cu greu sa ne acoperim nevoile noastre de politie aeriana,pt bulgari se pare ca situatia e si mai maro decat la noi nu mai au ce zbura si vor primi alte avioane la anu…si la multi ani.

      • @ George GMT : de fapt cerinta NATO pentru Romania e 48 de avioane din cate imi amintesc . aia presupune 24 F-16 si 24 F-35 ? sau intre timp mai luam alte 24 de avioane de alt tip ?

        • Mandrean Paul

          @Buzzz
          24 de F35 cumparate de catre Ro?Vise,vise,vise…Ar fi de dorit,insa nu se poate.

          • Ce sa faci cu F35? In ce sa le integrezi? Si oricum alea nu sunt pt politie aeriana … 🙂

          • dobra.horia

            sa avem macar 24 de F-16 (12 ABM si 12 CDM) si 24 Tornado IDS/ECR sau F/A-18 CDM Hornet…si facem 48 de avioane de lupta multirol minimul cerut de NATO la aderare in 2004. plus 24 IAR-99 BM Soim remotorizat cu RRT-Adour, de preferinta produs sub licenta la Turbomecanica Bucuresti !!!

            • ar fi extrem de scump sa optezi pentru Tornado care ies din uz in curand si F-18 care sunt bimotor.

              ideea cu IAR-99 e foarte buna – o solutie ar fi cresterea flotei de trainere/ LCA romanesti cu armarea lor mai serioasa – principiul e in ziua de azi „payload over platform” – atata timp cat zboara si e echipat performant va cauza probleme adversarului.

              In rest, nu cred ca isi mai permite Romania sa ia avioane supersonice, in contextul in care e varza si la capitolul naval, si la echiparea fortelelor terestre – tanc, transportor – nici nu prea inteleg de unde ar trebui sa inceapa reconstructia fiind totul aproape de zero.

              Poate pe aerian inca o escadrila de F-16 pensionare sau eventual Gripen C/D de care nu mai are nevoie Suedia ca trebuie sa treaca pe E/F – insa in noul context cu rusii nu stiu daca le mai dau, s-a inceput in Suedia reconstructia fortelor armate, vor sa le aduca ca numar de avioane, fregate, etc. la nivelul de dinainte de 1990 pentru ca amenintarea a devenit similara cu cea de atunci.

              se simte si la noi o schimbare de paradigma insa greu de zis ce se va intampla.

  4. Este foarte important pt. noi ce se va intampla cu aeroporturile, vor fi ele capabile, daca va fi cazul, sa gazduiasca F16 noastre, ca AA nu prea avem iar pe noi ne intreseaza sa cum sa importam Piranha parca am fi in 2007. Nu s-a aflat inca ca Rusia a invadat 2 tari, patrularea in misuini internationale sau acolo unde exista riscul de ambuscade o faci cu MRAP-ul iar Rusia face tot felul de sicane in zonele economice exclusive ale Lituaniei.

    In cazul unui raid aerian mai masiv probabil cel mai sigur ar fi ca F16 sa fie retrase in alta tara cu 12/24 si fara AA mobil la sol, cu o retea de radare, bune, dar fixe (le pierzi in cateva ore) nu prea poti face fata iar pana vine ajutorul poate fi prea tarziu chiar daca vorbim de cateva ore.
    Daca bulgarii nu pot, posibil ca singurle tari care mai au infrastructura pt. F16 si ar putea gazduii ar fi Polonia sau Turcia cam prea departe si complicat (poate le poti ateriza si alt undeva dar pt. misuni de lupta trebuie o infrastructura ‘mai specializata’).

  5. Asta este daca nu ai propria fabrica de avioane.

  6. Indecizia lor tine tot de fondurile subtiri , cred, si , nu bag mana in foc pentru ei ca sunt neam de slavi pana la urma, de sula-n coaste ce le-o aplica rusii din cand in cand.

    • Pai daca la ei nu merge justitia ca la noi, nu au perspective de avioane supersonice fie si la mana a II-a. La noi de cand a intrat DNA-ul tare pe fir, s-au mai scormonit prin posnare si au mai gasit malai de o escadrila de avioane. Poate ca au si ei nevoie de un DNA al lor, ca nu degeaba il admira si il invidiaza pe al nostru. 🙂 Bani se gasesc si la ei, dar au alta destinatie! Cand ajunge sacul la fund, mai bine sacrifica tara decat haita de o conduc! In ritmul asta, nema Bulgaria aviatia peste cativa ani!

  7. macar stam ceva mai bine decat bulgarii.
    Parerea mea este ca antiaeriana si artileria de pe litoral ar fi trebuit sa fie prioritatile Romaniei. Apoi aviatia, dotarea infanteriei…. incet incet sa ajungem macar la un minim necesar. Deocamdata mai avem mult pana acolo…

    • Cea mai buna aparare anti-aeriana e aviatia 🙂

    • nu stam mai bine decat bulgarii. ei au ce la trebuie pentru profilul lor de amenintare, care e egal cu zero acum.

      bulgarii pot sa ramana complet si fara armata ca nu au niciun fel de amenintare dinspre Rusia, dimpotriva sunt prieteni.

      situatia cu Romania e grava pentru ca avem un profil de relatii contondente cu rusii, exista amenintare, avem un profil de risc destul de mare, inclusiv Moldova, scut, etc. – insa nu avem nimic „to back this up.”

      Suntem ca un catel mic care latra la un dulau mare de dupa un gard si stiind ca avem o haita mare care la o adica ne poate veni in ajutor. Dar daca gardul e gaurit, avem o problema.

      apartenenta la NATO are limitele ei – daca voteaza contra Albania sau Muntenegru nu exista unanimitate pentru articolul 5, sau apartenenta la UE unde daca se opune Ciprul sau Malta sau Ungaria nu se pot impune sanctiuni.

      partea buna e ca vesticii ar dori sa faca ceva chiar si voluntar in caz ca un stat NATO si UE e atacat pentru ca nu le-ar placea precedentul.

  8. „Sunt 50.000 de oameni acum în centrul Chișinăului și ameninta conducerea că vor refuza să mai achite impozite acestui stat, vor examinarea fraudelor din 2001 până 2009 și din 2009 în 2015. Se scandează demisia, unire, poporul suntem noi, vrem unirea…”
    ieri in chisinau

  9. Ar fi culmea sa nu gaseasca bulgarii ceva bani macar pentru vreo 8 sau 12 avioane, ceva simbolic, Gripen de exemplu nu cred ca este un avion la fel de pretentios ca MiG-29.

  10. Mandrean Paul

    Bulgarii ar dori ca si de data asta sa vanda castraveti gradinarului.Adica sa ii sperie pe rusi ca ii lasa fara comenzile de intretinere,pe Aliati ca nu le mai cumpara F16-urile(cel putin nu la pretul cerut) si pe greci pentru ca ii pun sa se ratoiasca prin vazduhul bulgaresc la Ivan.

  11. Poate negociaza cu elvetienii sa le asigure politia aeriana …… intre 09.00 – 17.00 🙂 ))))

  12. e bine…ne creste relevanta 🙂

  13. Pai daca bulgarii sunt rupti la buzunar de exploatarea lui MIG29 atunci cum ar fi daca ar exploata Eurofighter din transa 1?Clar, din punct de vedere logistic si al costurilor de exploatare, inclusiv pentru bulgari, Gripenul este avionul cel mai potrivit.

  14. Norocosi polonezii………inca unii pe lista scurta de unde opt procura la o adica piese de schimb pentru MIG-urile 29 din dotarea aviatiei lor! Dupa romani si unguri, urmeaza bulgarii si slovacii! 🙂 La multi ani si la mai mare….urla fetili blonde de la Warsow! 🙂

  15. asa ca o idee de teoria conspiratiei…nu cumva bulgarii asteapta sa vada daca se redeseneaza sferele de influenta inainte sa achizitioneze avioane?
    adica daca se opreste ursu’, cumpara de la americani…daca nu se opreste ursu’ si ue pateste ceva(aluneca pe scari sa isi rupe coloana 🙂 ), se fac iar prieteni cu rusii si iau de la ei…ca dupa sa nu fie in aceeasi situatie ca acum…zic si eu

    • normal ca ei asteapta matroana sa primeasca Dobrogea, oricum in UE suntem la acelasi nivel de muc, amandoi, 2 parasute in ochii lor, care le scoti la colt cu fusta patata si tocurile rupte si le impingi intro volga neagra….stai asa sa se termine cu rusii, intr-o forma sau alta, sa scada prezenta/amprenta americana prin Europa sa vezi atunci ’39/’40 la indigo

  16. Pe astia cu cefele groase si castravetzi prin sufragerie trebuie sa-i apere careva de NATO, nu de rusi, asa ca practic n-au de ce sa mai facka nici amarata aia de Pulitzie prin Ceruri.

    Daca renuntza ar fi trebuit sa le faca gretzili, cu plata in natura cu castravetzi pt tzatziki

    Numa ca gretzili o sa aibe momentan o anumita problema cu banii de jp8 si alte lichide de frana si nu se stie ce se mai zboara si ce se mai consuma la micul dejun

    Cu turcafletzii cred ca si bulgarii are niste ceva jena ist(e)orice

    Asa ca daca nu-si mai cumpara ramanem noi cu rusii. De Luni pana Joi le fack rusii, Vineri si Sambata le facem noi, Duminica nu se lucreaza.

  17. MiG 29 are vicii de proiectare, iar rusii care l-au construit stiu exact cum zboara

  18. Bulgaria se pare ca își va păstra MiG-urile.. cel puțin pentru moment

    http://uk.mobile.reuters.com/article/article/idUKL5N1131PQ20150828

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *