CATOBAR sa fie!

Dry-dock-for-big-ships-like-INS-Viraat-to-be-ready-by-mid-2016

                                                              „Batranul” INS Viraat

In sfarsit, saptamana trecuta, Marina Indiana a trimis patru cereri de oferta catre patru constructori de nave pentru realizarea celui de-al doilea portavion construit in India.

Astfel indienii cer ca nava lor sa aiba urmatoarele caracteristici tehnice: portavion clasic de tip CATOBAR dotat cu catapulte (nu este clar daca acestea vor fi cu abur sau electromagnetice – EMALS), deplasament 65000 de tone, viteza maxima +30Mm, capacitatea de a ambarca 35 de avioane si 20 de elicoptere.

Companiile catre care India a trimis solicitari de oferta sunt: Lockheed Martin – SUA, BAE Systems – Marea Britanie, DCNS – Franta si Rosoboronexport din Rusia.

Noul portavion (IAC-2) ar fi un mare pas inainte pentru indieni, care au operat si opereaza si in prezent doar portavioane de tip STOBAR, cu punte inclinata, cumparate din Marea Britanie sau Rusia. In prezent sunt operationale INS Viraat cu Harrier la bord, INS Vikramaditya – 45000 tone, dotat cu un grup aerian format din MiG 29K si peste cativa ani primul portavion construit in India, o copie a rusescului  Vikramaditya, INS Vikrant.

INS_Vikrant_being_undocked_at_the_Cochin_Shipyard_Limited_in_2015_(09)

                                                                   INS Vikrant

Ciudat este insa termenul foarte scurt in care hindusii asteapta un raspuns, pana pe 22 iulie (asta inseamna ca au primit deja un raspuns), de la companiile constructoare.

Daca ar fi sa dam in bobi si sa incercam sa ghicim castigatorul, pe primul loc s-ar clasa americanii de LM, atat datorita expertizei in materie de portavioane cat si datorita intelegerilor bi-laterale dintre guvernele celor doua tari – intelegeri stabilite cu ocazia vizitei lui Barak Obama de anul trecut in India – si care vizeaza tocmai accesul Indiei la tehnologia constructiei de portavioane.

101210-N-1261P-028 ARABIAN SEA (Dec. 10, 2010) The aircraft carrier USS Abraham Lincoln (CVN 72), back, and the French navy aircraft carrier Charles De Gaulle (R 91) are underway together in the Arabian Sea. Abraham Lincoln is deployed to the U.S. 5th Fleet area of responsibility supporting maritime security operations and theater security cooperation efforts in the region. (U.S. Navy photo by Chief Mass Communication Specialist Eric S. Powell/Released)

USS Abraham Lincoln (CVN 72) si Charles De Gaulle (R 91)

Dupa americani vin francezii – care au deja contacte importante in India- cu destula experienta in domeniu, doar ca Charles de Gaulle este totusi o nava mai mica decat au in vedere indienii, mai apoi vin britanicii cu noile lor portavioane din Queen Elizabeth – class, desi acestea sunt nave STOBAR si la sfarsit rusii.

La sfarsit rusii pentru ca acestia au experienta doar in constructia portavioanelor – crucisator, URSSul neavand procupari pentru portavioane clasice pe motiv ca nici n-au avut nevoie, astfel ca daca ar castiga, ar invata pe parcurs cum se construieste o astfel de nava.

Din punctul meu de vedere rusii sunt in afara competitiei, raman cele trei tari membre NATO, cu americanii in poll-position.

Si ar mai fi un criteriu care ar putea departaja concurentii: indienii nu s-au hotarat inca daca vor o nava cu propulsie clasica sau dimpotriva una nucleara. Daca New Delhi va opta pentru un portavion nuclear atunci si britanicii ies din discutie ramanand doar francezii si americanii, singurele natiuni care au in dotare portavioane cu propulsie nucleara, nu ca BAE nu ar fi in stare sa construiasca asa ceva.

Asadar cin’ sa fie marele castigator?! Si la ce avione se gandesc hindusii sa opereze pe noul lor portavion?!

GeorgeGMT

 

13 comentarii:

  1. Queen Elizabeth class a fost proiectat de Thales, care este putin (mai mult)… francez. De altfel, la origine, proiectul trebuia sà corespundà unui program comun, franco-britanic.

    Deci istoria cu dimensiunea micà a lui Charles de Gaulle este irelevantà.

    Cât despre aeronavele multirol capabile sà fie catapultate, si încà în productie, nu prea „e” multe.

    Operationale: Rafale M, MiG-29K si F-18 Superhornet.
    Odatà si odatà: F-35C

  2. Bine ca macar proiectul asta nu au insistat sa-l implementeze integral la ei in tara! 🙂
    Oricum varianta cu catapulte mi se pare cea mai buna prin prisma faptului ca nu exista limitari la greutatea la decolare a avioanelor.
    Parca si portavioanele britanicilor au fost initial prevazute a fi tot cu catapulte, doar ca s-a renuntat la un moment dat. Oricum britanicii sunt pragmatici si in ciuda „iubirii” pe care o au pentru francezi nu au nicio problema sa foloseasca un proiect de sorginte sau si cu implicare franceza.
    Ma gandesc ca oricare dintre avioanele operationale enumerate poate fi folosit (stiu ca francezii si americanii faceau exercitii in comun, Rafale M aterizand si operand de pe portavioane americane).
    Logic ar fi sa aleaga fie Mig 29K, fie Rafale M, pe ideea de uniformizare a flotei dar nu m-ar mira sa aleaga F/A 18.
    De fapt nu m-ar mira ca francezii/englezii/americanii sa faca portavionul si rusii sa-l populeze cu avioane 🙂

  3. Rusii au fost invitati de forma. Daca India ar fi continuat programul de a fabrica Rafale, atunci francezii ar fi fost in pole-position. Desi, Charles de Gaulle are un trecut plin de probleme tehnice. Dar contractul cu francezii s-a terminat asa cum stim.
    Deci raman americanii, singurii ce pot raspunde la toate cerintele indienilor, daca ne gandim si la EMALS.
    Intrebarea e ce avioane vor fi: F-35C, sau F-18 ?
    PS Un Nimitz second-hand nu e de vanzare ? 🙂

  4. Decizia va fi politica.

    Deci americanii, nu.

    Francezii, maybe, tinand cont ca au cumparat Rafale

    Rusii, posibil
    Intrucat folosesc avioane navalizate rusesti si toata istoria lor moderna au cumparat de la sau au colaborat cu rusii e o oaresce probabilitate sa lucreze cu ei.

    Problema cu rusii ar fi ce expertiza au aia la CATOBAR
    Dar chiar tampitzi nu sunt, oricum sunt mai spalati decat indienii, asa ca nu se stie, poate invata amandoi sa faca copai din astea

  5. OFF-TOPIC TASS ne anunta ca Rusia nu va mai trimite TU-22M3 in Crimeea.
    Neseriosi rusii astia 🙂

    • Putin asta doar nesarate face…
      Auzi la el sa le ia painea de la gura postacilor…
      Se vaita unu’ mai ieri ca o sa-i cada bombele rusesti in gradina la tacsu’… la Cilieni… ca-i distruge solaru’ cu patlagele…Altu’ ca prafu’ de la bombe distruge cultura de vinete…Altu’ ca dau prazburghezii in cataracta de atita uitat pe cer….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *