Timofti: În 1992 Moldova a luptat cu Rusia, așa cum se întâmplă astăzi cu Ucraina

timofti transnistria

În 1992, în războiul de pe Nistru, Republica Moldova a luptat împotriva Rusiei, țară care repetă în prezent un scenariu similar în estul Ucrainei, este de părere președintele Nicolae Timofti.

Șeful statului a participat luni la manifestațiile dedicate Zilei Memoriei, în cadrul căreia sunt comemorați cei căzuți pentru apărarea integrității și suveranității Republicii Moldova.

El este de părere că, este important ca astăzi „să cunoaștem și să transmitem mai departe copiilor noștri adevărul despre evenimentele de acum aproape un sfert de veac”.

„Trebuie să promovăm adevărul despre războiul transnistrean, prin educație, presă și decizii politice corecte. Trebuie s-o spunem răspicat: am purtat un război de apărare a țării cu rămășițele unui imperiu”, a declarat Nicolae Timofi.

Președintele susține că în prezent Rusia aplică un scenariu similar cu cel din Transnistria în estul Ucrainei.

„Scopul de bază al agresorului a fost menținerea Republicii Moldova într-un climat de instabilitate care să nu-i permită să se dezvolte, în armonie cu statele europene. N-a fost doar o confruntare armată, ci și una politică, cu un stat care repetă în zilele noastre un scenariu similar în Ucraina”, a punctat Timofti.

repmoldovaparada

În opinia lui Timofti, „continuarea cu fermitate a drumului spre Uniunea Europeană ar fi cel mai frumos omagiu pe care să-l aducem eroilor și persoanelor civile care au murit în confruntările armate de la începutul anilor ’90”.

Independent.md

 

Aici filmul „Masacrul inocentilor” al lui Victor Bucataru, despre razboiul de pe Nistru:

si aici inca niste imagini tot de atunci, care amintesc de scenele de acum din Ucraina:

https://www.youtube.com/watch?v=T0cgM-w3rNU

 

102 comentarii:

  1. In 1992 Moldova a luptat inpotriva ” separatistilor ” , fara sa fie ajutata de nimeni cu armament si a pierdut 🙁 ….. Norocul ei a fost ca URSS intrase in vrie

    In 2014 -2015 Ucraina a luptat impotriva ” separatistilor „, fara sa fie ajutata de nimeni cu armament greu si a pierdut ….si o sa piarda in continuare pt ca , ghinionul ei si numai al ei este ca Rusia e in plin proces de reinarmare .

    Din ce observ, Rusia incepe ” dansul razboiului ” la inceputul primaverii si la sfirsitul verii …… sau mai clar : ofensiva de primavara-vara si toamna-iarna ……. evident cu parada modei de rigoare ……

    • Cu adaugirea ca mildovenii chiar s-au luptat .. mai ales codereni si tighicenii

    • Moldova a fost ajutata de Romania in 1992 cu armament si bani

      • Poate ne spui si de ce o mare parte din armament a fost intoarsa chiar din ordinul aluia care era mare sef de trib pe vremea aia, iar cei care s-au oferit voluntari din cadrul armatei romane pentru a lupta in Transnistria nici macar nu au ajuns la granita…

  2. Si nu zice nimeni fraierilor astora ca integrarea in UE kanetz filma?!
    Ca daca vor UE … se poa … cu casatorie! Adica Unirea ,., eri propun noi zicem DA !!! si ne ranajam cumva
    Bre nu glumesc.. noi am prions ultyimu tren, ultimu vagon si nepam gata de ultima scara … ca si noio ne potriveam, cu UE ca fecioara cu bodelu si coarnele lu Sarsaila cu aripile arhangelilor .. ca deh UE – tari inudtrializate si postindustrializate, cu econoimi care genereaza venituri mari , cu economie fiscalizata „la sange” , cu populatie farara redusa .. Noi (si Moldova)? Cam pe dis. Adica ca nuca=n perete

  3. Pe Nistru , separatistii au crucificat sau vreti rastignit pe sgt major (politie) Purice . Era 1902 in Europa …

  4. Razboiul de pe Nistru a avut ca prim scop impiedicarea unirii cu Romania(euforie in desfasurare, independenta, podul de flori e.t.c.), crearea ulterioara a unei crunte dezamagiri in acest sens si repunerea Basarabiei pe orbita Moscovei. Au reusit in proportie mare. Unirea si eventual refacerea Romaniei Mari se va face doar si doar daca Rusia va fi la pamant impreuna cu satelitii sai, intru-fraternicie slava pan-ortodoxa….numai atunci! Si o vom pastra doar daca vom fii sufiecienti de tari sa rezistam cand Rusia va renaste, mai ales dpdv economic si militar. Daca nu vom avea iarasi soarta pactului Ribentrop-Molotov! Shalom…

  5. Moldovenii au luptat cu rusii in ’92 si inca foarte bine!
    Cinste lor!
    Daca bine stiu, au murit cam 1200 de moldoveni si vre-o 3000 de rusi.
    Potrivit Wikipedia, Romania a ajutat Moldova….
    http://ro.wikipedia.org/wiki/Conflictul_din_Transnistria
    Alte articole:
    http://adevarul.ro/moldova/actualitate/chisinau-In-1992-nistru-avut-razboi-partizani-1_50ad3efd7c42d5a66391771d/index.html
    http://istoriamilitara.org/stiinta/publicatii/421-aspecte-geopolitice-ale-conflictului-transnistrean.html
    Moldovenii au fost sabotati de cei din conducere, evident pro-rusi. Spre deosebire de Ucraina, aici romanii si-au aparat pamantul stramosesc, identitatile erau clare si da… multe polite de platit.

    • Nu stiu cine a scris prostia aia cu divizii militare trimise de Romania dar, daca trimiteam o divizie, ori ii lichidam pe toti ori sarea toata zona in aer.

  6. Si ce au invatat moldovenii din razboiul din 1992 ? Nimic. Tot insista cu pretioasa lor statalitate si independenta si neutralitate, armata R. Moldova este cea mai slaba din Europa, cozile de topor ale Moscovei isi fac de cap, presa si televiziunile de limba rusa domina media moldoveneasca, „patriotii” moldoveni vor sa refaca Moldova lui Stefan cel Mare evident in dauna noastra si peste toti domina mafia moldoveneasca.

    • Nene Musoiule cred ca faci misto de noi.

      „Si ce au invatat moldovenii din razboiul din 1992 ? Nimic”

      Noi ce am invatat bre din 1914 si 1940?

      „armata R. Moldova este cea mai slaba din Europa,”

      A noastra cum e bre?

      „cozile de topor ale Moscovei isi fac de cap”

      La noi cum e bre? Inclusiv aici pe site cu invazia de postaci.

      „peste toti domina mafia moldoveneasca”

      Si la noi cine domina nene?

      Sunt bre aceleasi cauze? Cum sa scape singuri de coruptia, mafia si liderii prorusi de unii singuri? Romania a inceput sa faca toate astea de una singura? Si pana sa inceapa curatenia, cata rezistenta a opus?

      • Eu nu fac misto de nimeni. Iar prin ceea ce ati scris mi-ati dat dreptate nu m-ati contrazis.

        • Domnule Stefan atat timp cat la conducere in Moldova sunt generatiile nascute inainte de 1990 in URSS ,Moldova nu va evolua din fericire timpuyl nu iarta

          • Adevarat, insa tineretului moldovean trebuie sa-i vina repede mintea la cap si sa-si cunoasca prioritatile nationale inainte ca propaganda rusa si a „patriotilor” moldoveni sa-i otraveasca gandurile.

        • Cum ti-am dat domnule dreptate? Ce sa faca tineretul ala? Sa voteze probabil. Pe cine? Ca si la ei e ca si la noi si „toti e hoti maica”. Noi am tot constientizat pe aici pe blog de ani de zile. Lumea se plange prin media. E o stare generalizata de nemultumire. Si ce mare branza am facut? Noi?

          Dom’le faci niste afirmatii dastea bombastice si gaunoase, ceva de speriat. Iti urmaresc comentariile de multa vreme.

          „tineretului moldovean trebuie sa-i vina repede mintea la cap si sa-si cunoasca prioritatile nationale inainte ca propaganda rusa si a „patriotilor” moldoveni sa-i otraveasca gandurile”

          Serios? Care tineret mai nene, ca pana de curand nici macar nu aveau limba romana ca limba oficiala. Deci injectati de la 7 ani din primu an de scoala, vrei sa se trezeasca. Si dupa ce au avut abia cativa ani de suflu cat de cat romanesc, au venit alegerile din 2014.

          Eu am mai aruncat cate un ochi peste miscarile politice de la ei. Ce crezi ca ar trebui sa faca tineretul, avand in vedere ce se intampla pe acolo? Dar concret, nu ca se trezeasca, sa constientizeze, sa bla bla.

          Vrei sa faca ei, ce n-am facut noi, desi am beneficiat de conditii incomparabil mai bune?

          Daca e sa se intample si la ei ceva, va fi pe acelasi tipar cu ce s-a intamplat la noi (atat cat s-a intamplat pana acum.) Daca vor fi interese, se vor forma inclusiv constiinte de neam romanesc, vor fi curatati si de coruptie si sutinuti si economic. Daca nu vor fi interese, vor ramane ca si pana acum.

          Asa ca hai sa n-o mai zguduim sforaitor pe aici.

  7. Exista anumite similitudini intre cele doua conflicte insa, daca razesii ar fi avut parte de acelasi sprijin precum au si vor mai avea ucrainienii, rusii ar fi luat-o si mai rau peste rosul lor botic. Maidanezii aia de se laudau (de fapt cretinu ala de le era comandant se lauda) ca-n 2 ore `s la Bucuresti, desi panaramele n-au fost in stare sa cucereasca si sa mentina un cap de pod, la Tighina. Si asta doar impotriva unor politisti, a catorva voluntari si a unei proaspat infiintate unitati de infanterie…..Bine, de buni ce-au fost, au repetat isprava si-n Cecenia, 2 ani mai tarziu….

    • Sprijinul razesilor … Razesii aia au avut sprijin doar cu … picatura. A fost trimis oarece armament (TAB, AT, armament de infanterie) dar nici pe departe cat trebuia… La un moment dat ILICI (asa cum il stim temator nevoie mare) a intrerupt ajutorul. Mai mult, in perioada aia tulbure prin unele unitati MAPN se cereau voluntari… Care voluntari nu au ajuns niciodata in Transnistria…desi erau destui… Deci daca se voia Unirea, daca se voia ca Transnistria sa fie romaneasca se facea chestia asta…. Dar … desi noi romanii am dorit chestia asta (inclusiv romanii de peste Prut), Dumnezeu a lasat ca natia romaneasca sa fie condusa de un om fricos si las de felul lui… Degeaba voia Snegur, daca scaunul de la Cotroceni era ocupat de un filorus dovedit…

      • @ Dany

        Bro, to`arasu` Ilici tocmai ce semnase (c-un an mai devreme) un tratat cu Urssul; amu` ca nu mai exista CCCP ci doar Rusia, tot acelasi drac era. Doar naivii mai puteau crede ca Ilici s-ar parui sau i-ar ajuta pe razesi sa se ia la tranta cu vechii sai colegi de scoala. S-apoi daca-i mai tragea si tanti Ninocica vreun embargou conjugal-orizontal, omu` s-ar fi simtit si mai frustrat si, implicit, determinat sa renunte la ajutor.
        Oricum, la fel ca si acum, aveai nevoie si de acceptul mai marilor zilei pt a infaptui un astfel de proces 🙁

        • @Jimmy
          Stiu bre… cunosc foarte bine perioada si imi amintesc foarte bine dezamagirile din perioada aia… Imi aduc aminte ca multi piloti pe MIG-21 cu care ne intilneam pe aerodrom sau la carciuma visau pe vremea aia F-16… iar noi visam cum sa facem un BG-7 cu viteza pe orizontala mai mare…
          Cat despre Ninocica… deja se profila in ceasca de cafea umbra Corinei Cretu versiunea 1.0…’92-’96 Corina era tunata, tatze… craci… pe cand Ninocica era contemporana cu T-34… Si matale daca erai in locul lui sigur o preferai pe Corina… pe post de purtatoare de cuvant… 🙂 La urmatorul upgrade 2000-2004 Corina deja avea silicoane pe toate laturile…Vorba aia la versiunea 2.0 trebuia imbunatatita… 🙂
          Urmatoarea versiune 3.0 si cea mai nashpa din toate , a ajuns ditamai comisaru’ … in prealabil fusese in tandreturi cu Colin Powell (pana la urma se saturase si ea de acritura aia moscovita!) ca sa verifice asta starea de intretinere, uleiu’, antigelu’… Mai rau a cazut ala care a spart mailu’ si a dat publicitatii tandreturile astora…Corina a cazut si mai bine, taman in Parlamentu’ European….
          @radu2…
          Pe vremea aia inca puteam sa miscam ceva ca armata… iar la nivel vecini toti erau cam ca si noi… adica ficiori ai ploii… nimeni nu era bagat in tratate… Daca se voia, se facea Unirea, si asa cum am mai spus in cazul asta ILICI a fost vinovat, degeaba voia Snegur si patriotii moldoveni daca nu voia tartorele de la Bucuresti… Pe alta parte, tartorele de la Bucuresti a promis ceva astora de la Chisinau, altfel astia nu plecau la razboi contra rusilor cu 6000-7000 de politisti… Iar ILICI s-a razgandit pe drum ca intotdeauna… Mai ales ca in perioada aia URSS /Rusia era in corzi…

          • @Dany

            Eu as am inteles din ce zisei mai inainte, ca s-a vrut ceva dar rusii au bagat-o pe aia cu nuclearele si ne-am mai linistit.
            In acelasi timp s-a inteles si la ei ca daca sar Nistru si merg spre Chisinau cel mai probabil o sa ne intalnim pe drum pe acolo si o sa iasa scandal, asa ca au stat in Transnistria, nici noi n-am intrat in Basarabia nici ei nu au trecut Nistrul spre Chisinau, si ca sa se linisteasca si mai repede treburile toata lumea a recunoscut imediat Rep Moldova si americanii au deschis imediat o ambasada la Chisinau. Macar s-a reusit sa fie scosi moldovenii de sub papucul Rusiei, cel putin partial, chiar daca se refacea URSS ori se incerca vreo ocupatie.
            Rusii au inteles ca e prea complicat sa se bage militar peste Nistru dar au ramas pe pozitii in Transnistria totusi, ca o ancora. Si incearca sa preia controlul prin alte mijloace, mai subtile.

            Sigur, probabil se putea face mai mult in directia Unirii, dar nu stiu ce sa zic. E clar ca Iliescu a fost cam ezitant de la un moment dat, dar si complicatiile erau mari.

            Dintre vecini, la vremea aia, probabil ungurii abia asteptau sa ne bage brisca pe la spate daca am fi fost prea ocupati cu rusii. Ceilalti (sarbii, bulgarii) cred ca ar fi stat neutri, mai ales ca in Iugoslavia incepea si acolo scandalu.

          • @ Dani

            Bro, tanti aia cu nume mai cret e misteaux doar daca o comparam cu maica Ninocica, pen` ca altfel nu i-as dori-o nici lu` Gesegeu9, ca leac pt trezie dintr-o crunta mahmureala 😀 Are o moaca de cyborg de te baga-n sparieti, si crez ca asta-i si motivu` pt care nea Powell ala a si placut-o 😀 Si-o fi zis nea Collin in sinea lui: Wtf!!! that`s an Abrams face! 😀 Cool!!” Si-i mai banuiesc ca se barbireau si cu acelasi Bic 😀

          • @ dany

            ” Imi aduc aminte ca multi piloti pe MIG-21 cu care ne intilneam pe aerodrom ”

            ” iar noi visam cum sa facem un BG-7 cu viteza pe orizontala mai mare… ”

            ” nu ma pricep la hidrodinamica sau aerodinamica … ”

            aha , deci ai sarit ca un sac de cartofi cu BG-ul , fara minime cunostinte aerodinamice ….. fara licenta pt UTILIZAREA parasutelor BG-7M SI bg-3m

            am mai discutat eu cu un parasutist pe aici …. dany sau danny ….. ????

            si acela zicea odata ca vrea sa se apuce din nou de parasutism …… asa un tip la peste 50 si ceva de ani ….

            deci , vecine dany sufar eu de vedenii sau joci si tu un rol pe aici pe RM si te-ai incurcat in minciunele ??????

            • @buzule…
              1ª- Daca tu crezi ca la un salt cu BG-7M iti trebuie cine stie ce cunostinte superioare de aerodinamica te inseli! Teoria paleste intotdeauna in fata practicii, si o spun pe pielea mea!
              2ª- Da, in curand o sa zbor din nou… pe banii mei de data asta!
              3ª- Sistemele alea de operare de care vorbesti in alta postare taman sunt specialitatea mea… alaturi de retelistica si programare sisteme. Daca am remasterizat un sistem de operare (gratuit+ soft educational gratuit) pentru invatamantul romanesc, asta nu inseamna ca am descoperit piatra filozofala in informatica, dar se vede de la o posta preocuparea mea pentru a introduce in sistemul romanesc lucruri noi, respectiv metode de invatare folosite de catre universitati vestice, de a introduce in invatamantul romanesc o alternativa gratuita si evoluata fata de sistemele Microsoft + AEL de la SIVECO (ala care a costat o caruta de € !). Si asta fara sa cer un cent nimanui!
              4ª-Asa cum am mai spus in alta postare, este foarte usor pentru oricare sa copieze texte din internet si sa le posteze aici… Nu este de ajuns sa cunosti teorie, practica te omoara cam in orice domeniu… Cand am lansat Edu * Ro, au aparut brusc o gramada de teoreticieni dornici de afirmare… ce pacat ca erau foarte putini practicieni…
              5ª- Cand am spus ca „clarviziunea vine la pachet de cele mai multe ori cu schizofrenia ori cu epilepsia… OBLIGATORIU!”, am observat ca te deranjeaza aspectul asta… Sunt vreo 20-25 ani de cand subiectele de acest gen nu ma mai surprind…Candva, cautam si eu raspunsuri… Taman metodele de dezvoltare a clarviziunii (unele empirice, altele mai evoluate) duc catre schizofrenie si epilepsie… Una este sa te nasti cu abilitati de clarviziune (extrem de rari!) si alta este sa le dobandesti in urma unor exercitii (mai mult sau mai putin ortodoxe) si a unor substante mai mult sau mai putin interzise…Este adevarat ca intelectul si intuitia practic explodeaza in urma unor astfel de exercitii, dar sunt insotite si de altele cu mult mai negative, pe care un om este foarte greu sa le stapaneasca…Vezi cati pseudo yoghini a reusit sa interneze in spitale psihiatrice practicile lui Bivolaru… Te superi degeaba pe mine cand spun asta, intentia mea nu a fost sa te jignesc, desi din tonul tau observ ca te simti jignit…Cat despre panica… pai revezi postarile tale aici atunci cand a inceput conflictul din Ucraina , vezi ce spun majoritatea colegilor de blog despre comentariile tale… Sunt comentariile lor nu ale mele!
              6ª- Cred in Dumnezeu (vad ca te preocupa chestia asta!), dar nu cred in popi si alte gaselnite ale societatii moderne…
              7ª-Deocamdata stiinta moderna nu a dat un raspuns clar existentei extraterestrilor si nici in cazul superstitiilor. Poate ca exista extraterestri, poate ca anumite superstitii au un sambure de adevar, dar personal prefer sa ma concentrez asupra unor chestiuni ce privesc societatea romaneasca la ora actuala.
              8ª- Ma acuzi „ca ai ramas intepenit in doctrina bolsevica” … fiecare crede ce vrea despre ceilalti… pana la urma conteaza ce ramane in urma ta…
              PS- @danny este cu totul altcineva… si probabil este pe lista de spam…

              • @ Dani

                1. „Da, in curand o sa zbor din nou… pe banii mei de data asta!”

                Zbor lin & cer senin! 🙂 Tu vei pilota? 🙂

                2. „„clarviziunea vine la pachet de cele mai multe ori cu schizofrenia ori cu epilepsia… OBLIGATORIU!”

                Pai cam astea erau unele dintre caracteristicile „must have” ale samanilor, altfel nu prea puteau „performa” in „jobul” lor 🙂
                „Şamanismul şi tehnicile arhaice ale extazului” – Mircea Eliade
                „Samanul, fizicianul si misticul” – Patrick Drouot

                • @Jimmy
                  Multumesc pentru urari! Am planurile mele in legatura cu viitoarele salturi… 🙂
                  In anii ’90 citeam tot ce aparea scris de Eliade…
                  Din pacate, multi nu inteleg ca accesul la cunoasterea superioara este presarat cu diverse obstacole / boli nu tocmai usoare.
                  Si majoritatea aspirantilor apuca pe cai gresite in foarte multe cazuri, datorita unor „indrumatori” spirituali care la prima vedere declara una, dar in profunzime au alte scopuri… Cazul lui Bivolaru este elocvent… Ceea ce nu prea se stie, este numarul de internati la psihiatrie din cauza practicilor „predate” de Bivolaru… Si mai grav de atit, sunt cativa politicieni care sunt santajabili sub o forma sau alta din cauza unor astfel de practici „bivolariene”… Trecem peste cazul lui Nastase…
                  Toata suflarea romaneasca a inteles atunci cand se vorbea despre Bivolaru doar despre prostitutie… in schimb Bivolaru mai este acuzat si de santaj, extorcare, amenintari la adresa unor politicieni ai momentului respectiv… Dovada ca sunt implicati multi si nimeni nu vrea sa apuce taurul de coarne, este insasi faptul ca asta este azilant politic undeva prin Nord… Putea foarte simplu sa fie extradat… dar in cazul extradarii acestuia se auzeau prea multe in anumite comisii parlamentare… Asa, s-a preferat versiunea convenabila tuturor : azil politic! Nu mai punem la socoteala faptul ca este frate cu un alt Bivolaru acuzat de devalizarea BRD impreuna cu Mona… de Freitas, o alta adepta a lui Bivolaru! Asa ca o parte din secretele PSD sunt „ingropate” prin Suedia…

          • Tare simpatic comentariu, Dani. Partea istorică cu CC e savuroasă, iar și mai savuros e că a savurat-o și pe dânsa unii neni importanți care este…

      • Din cate imi amintesc eu de la Corut citire (era la moda omu in vremurile alea) a fost vorba ca maresalu URSS nu mai stiu care, de era ministru apararii al Rusiei ar fi inceput sa bata saua si sa declare public cum ca Rusia are o noua doctrina si ca pot folosi mai usor armele nucleare in caz de si blablabla.

        Adica a dat de inteles ca daca se impute treaba (adica armata romana intra in Basarabia cum se facea vorbire) ei nu s-ar da in laturi de la asa ceva la o adica.
        Abia dupa asta a prins curaj si Lebed si a inceput si el sa se laude si sa ameninte. Dar ca sa se evite totusi razboiul nu au trecut Nistrul spre Chisinau, atunci probabil am fi fost obligati sa intervenim cumva si cine stie ce ar fi iesit (nici rusii nu ar fi putut justifica un astfel de atac).

        In plus tot atunci am avut si noi ceva mineriade, probleme sociale, chiar inainte a fost treaba cu Targu-Mures, cam toti vecinii ne erau fie ostili fie indiferenti (oricum nu aliati, cu atat mai putin contra Rusiei) iar vestul incepea sa ne priveasca cu ochi ceva mai rai (incepea sa ia avant propaganda aia urata contra noastra, care are efecte si azi).

        Asa ca eu cred ca nu a fost atat Ilici de vina cat situatia de mai sus, ne-a prins intr-un moment prost, singuri singurei si fara dotarile necesare (cam greu sa le fi avut, poate daca se grabea nea Nicu cu rachetele si armele lui nucleare de zicea unu altu ca s-ar fi laudat ca le putem face).

        • „ne-a prins intr-un moment prost, singuri singurei si fara dotarile necesare” – adica EXACT ca si azi…….

          • Numa tu stii cum eram exact ca si astazi, nu stiu de unde aveti ideile astea. Tu ai auzit totusi ca suntem in NATO de ceva vreme (adica pica faza cu singuri singurei)?

            • Pe vremea aia eram singurei … este foarte adevarat, dar nici vecinii nostri nu erau mai breji…Pe vremea aia inca se putea face ceva cu MIG-21, inca aveam MIG-23 functionabile, iar MIG-29 era in floare… TR-85 era capabil sa se lupte cu ce aveau rusii si ungurii…Aveam batalioane intregi de tancuri, infanterie gramada, destule batalioane de parasutisti si operatiuni speciale, companiile de cercetare in adancime erau intregi… Si inainte de toate aveam experienta conflictului din ’89…Cu bune si rele! Toate amenintarile rusilor cu arma nucleara si ce mai visa Lebed erau un bluf la care botanistul sef din fruntea tarii a pus botul… Rusii nu stiau cum sa se cace de foame dar visau arme nucleare… Ca armata in ’92, puteam pune Budapesta pe lista de excursii planificate si indeplinite in decurs de cateva zile…. Si mai mult ca sigur puteam pune in dificultate armata rusa in Transnistria… Dar ce folos, daca in fruntea tarii aveam un las si un fricos….Una este sa cedezi un teritoriu in urma unor presiuni , si alta este sa cedezi un teritoriu in urma unor lupte…

              • cu tătă stima, dany, vezi-ți de zoafte… nivelu s-a tocmai văzut în 89, iar rușii erau încă proaspăt-sovietici, las-o baltă.

                • Cu toata stima @Flogger eram activ pe vremea aia… Si nici rusii nu erau atit de tari precum se dadeau. Daca ne raspundeau noua dpdv militar, mai mult ca sigur ar fi trebuit sa raspunda si Letoniei, Estoniei, Lituaniei… etc practic tuturor care si-au recapatat independenta in perioada aia…Ce faceau, le dadeau in cap la toti cu bombe atomice??? Ma indoiesc… Dar, doar noi am fost fraierii care am pus botu’ la vrajeala ruseasca…Aveau destui etnici rusi (ca si acum de altfel) pe teritoriul eston, leton, lituanian etc Adica la fel ca in Moldova ex sovietica… SI daca privim un pic mai atent lucrurile, tot raspunsul sovietic la tot ce a fost la destramarea URSS in ’91 s-a materializat doar in conflict in Transnistria…. in rest cativa morti la Vilnius… + razboi civil intre islamistii din fosta URSS. Si cam atit!
                  Unde este mareata armata sovietica in tot contextul asta? Doar in Transnistria…

                  • Ghita Bizonu'

                    Insa … insa ai idee cum era przentata situatia in Bestake?!~ Ca maldavenii cei fiorosi inarmati pana in dinti si anus de Romania atacau si masacrau pe bietii trannistreni care aveau doar furci si cazmale …Toata presa bestica bubuia ca romanii e comunisti si daca e comunisti e agresivi si nationalisti… si in subtesxt bietii rusi ei doprerau democratia bestica a mai buna…
                    Si romanii cei rai bateau la minoritati c ala fasolle. Pe ungurii ii aia printoate orificiile de 3 ori pe zi si din tigani roamnii cei rai faceau pateu .. Ca noi mancam minoriatri pe paine. Si echiMoses Ropsen s-a dat si elin stamba cu 400.000 de evrei ucisi de Romania cea rea si fasdcisata pe cand Ungaria cea hortist democrata a salvat juma dintre evreii sai.. Si imediat a inceput si denutar4ea Romanieic are a „vandut” evrei si sasi facand iepurare etnica
                    Adica asa ca sa intelegi si tu daca miscam un dest sareau juma din maopamond si intega Oiropa ba si NATO pe tine ca esti agresor fascist

                    Sa nummai zid „frontul intern” . Ala „marle filozof” Sora a declarat intr-un interviu ptr l’Express (hebdomar francez) ca „Ilescu este inconsecvent cere ptr Moldova ce refuza ptr Trasilvania” … Oare ce refuza Ilici ptr Transilvania care cica fusese „balotata” in decrusul istoriei. In acelasi articol cititorul francez afla ca Vatra Romaneasca este o iragnizatie fascizanta care avea nostalgia Romaniei Mari .

                    iar Diaspora romneasca ce facea? cerea sanctiuni impotriva Romanie!! Niic o vorba despre interventia erusa in Transnistria!!
                    Si cum zic un opm a fost crucificat pe maurile Nistrului si nimeni nu a zis nimic., Pana si polacu Boytina de la Vatican a tacut crezand ca este normal ..

                    Si daca au fost „lasate” cele 3 tari blatice.. Apai mai draga periodic comngresul SUA zicea ceva ca nu recunoaste . Da nu ziceaa nimica despre Basarabia .. Asa ca oare de ce nimic in Letonia da atat de mult in Transnistria?

                • Cred ca Dany are si el dreptate (fac si eu ca in faza aia cu rabinu care le da dreptate tuturor sa nu se supere nimeni). Adica nivelul rusilor s-a vazut si el imediat dupa aia, in primul razboi din Cecenia. Nu a fost deloc magulitor pentru ei, din contra. Nici in razboiul transnistrean nu au rupt gura targului dar superioritatea puterii de foc si-a spus cuvantul (moldovenii saracii nu prea aveau artilerie iar tancuri nu aveau de loc, si nici terenul si numarul nu-i prea avantajau).

                  Sincer nu stiu ce sa zic, ce s-ar fi intamplat daca intram mai in forta acolo, ramane probabil intrebarea daca au blufat sau nu la faza cu armele nucleare. Oricum macar Basarabia s-a rupt mai serios de URSS odata cu conflictul ala, ar fi fost mult prea complicat pentru rusi sa-i ocupe militar si sa-i integreze iara cu forta in imperiu. Din pacate si-au pastrat destule alte parghii acolo, aici poate ar fi trebuit sa actioneze mai serios Iliescu

                • @Flogger. Intradevar nivelul s-a vazut in „89 cand Romania asa cum era a reusit sa respinga o agresiune din doua directii si era intradevar singura!!!
                  Asa amaratii cum eram i-am tavalit pe sovietici si pe unguri pana la nivelul la care multi dintre „turistii” lor au ramas pe la noi in calitate de morti…
                  Dany are dreptate in Basarabia am fi putut interveni zdravan DACA am fi reusit sa-l impuscam la Iliescu in „90.

                  • @George GMT
                    VEZI ca dai cu bata-n popa bogatule cu multa bogatie.
                    in acel moment crucial romania a reusit sa evite un singur lucru: RAZBOIUL CIVIL.
                    ca de restu se vad consecintele, industria metalurgica , siderurgica , agentii de influenta care sant si in ziua de azi in punctele cheie din guvern
                    ale cui sant ? ardealul a devent piata de desfacere al cui ?

            • radu2, multumesc pentru informarea istorica, tocmai acum 2 minute am auzit si eu ca suntem in NATO.

              Iti dau si eu cateva informari, la fel de istorice: ai postat lucruri multe si bune din istorie pe blogul asta de-a lungul timpului, probabil ca dupa atata citit te-ai lamurit si tu ca nici o alianta nu a rezistat timpului. La fel de istorica e si informarea cum ca prea-maritii nostri aliati NATO pe numele lor Ungaria, Bulgaria si Grecia se vor da cu rusii pana la capat, iar alti prea-mariti aliati pe numele lor Spania, Franta, Italia, Germania, Olanda, Cehia, Slovacia vor sta si se vor uita in caz de conflict cu rusii prin zona noastra. Daca mai bagam la socoteala dragutul nostru vecin Serbia, fortele politice si informative din Moldova precum si cele din Ucraina, ce rezulta ? Nu cumva ca suntem singuri-singurei, inconjurati si cu armata varza ?

              Singura tara / forta din lumea asta care deocamdata are interesul sa fie de partea noastra e SUA, dar ei sunt la multe mii de km distanta si n-o sa-si dea duhul aparand o insula inconjurata de inamici chiar cu orice pret, pentru noi nu s-ar face vreodata Berlin Airlift, e mult mai simplu sa fim dati la schimb pentru niste avantaje majore in alte zone ale lumii, altfel se salveaza vieti si se mute piese pe tabla de sah, asa cum s-a facut dintotdeauna.

              Ar mai fi doua tari de partea noastra, o adevarata putere militara pe numele ei Turcia si o Polonie facuta sandwich intre o Germanie tradatoare si tandemul Rusia/Belarus. Parca am mai vazut undeva filmu’ asta cu Polonia facuta sandwich. Turcia deja o lasa mai moale cu rusii… Ramanem noi si polonezii, singuri, fara granita comuna, iar dintre noi doi, doar ei au armata, noi avem „peace keepers” si „politie aeriana”.

              Dar e bine ca tu ai auzit de NATO.

              • Sorin2

                Nimeni din NATO nu se va da deoparte, nu stiu de ce crezi asta? Cand primesc semnalu de la cine trebuie or sa intre toti in priza, aici nu e vorba de actiuni de tip colonial undeva prin deserturi indepartate, ci de chiar existenta, securitatea si bunastarea lor.
                NATO e de fapt in ofensiva si Rusia in defensiva, nu altfel. Rusia nu e capabila sa invadeze Ucraina macar, daramite estul Europei.

                Pentru ca daca prin absurd NATO n-ar actiona conform tratatului inseamna ca ar disparea, si dupa el si UE, Europa ar ajunge in haos, ar incepe razboaie ici colo, piata comuna ar cadea cu consecinte drastice si pentru vestici care sunt obisnuiti cu un anumit nivel de trai care s-ar prabusi, plus ce probleme ar aparea acolo inclusiv cu milioanele alea de musulmani.
                Iar tarile europene, inclusiv alea mari, ar cam iesi din istorie, ar deveni nesemnificative si fara niciun prestigiu. Vezi ce s-a intamplat in WW 2 cand Franta si Anglia s-au tot kk pe ele pana s-au hotarat sa faca ceva, si atunci a fost prea tarziu si abia interventia SUA a salvat situatia. Oricum dupa razboi si-au pierdut imperiile coloniale si statutul de mari puteri, chiar si ceva onoare mai ales in cazul Frantei legat de invazia nazista si ocuparea tarii.
                La fel, prestigiul SUA ar disparea, la fel si pozitiile si influenta ei in lume, Rusia ar face ce ar vrea in Europa, China la fel in Asia si islamistii in Orient. Lumea cum o stim azi ar disparea

                Nimeni din NATO nu vrea asta, fii sigur, si unii chiar au niste mijloace militare uriase (iar adunate sunt si mai formidabile). Cat despre vecini, ma indoiesc ca bulgarii sau sarbii ne-ar ataca, iar ungurii n-ar risca iesirea din NATO si UE. Asta odata, apoi toti astia sunt mai varza decat noi, chiar mult mai varza (din aproape toate pct de vedere), si nici sa vrea n-ar putea mare lucru.

                Ramane doar Rusia, aici e de discutat si cred ca ar trebui sa fim mult mai bine echipati si pregatiti pentru orice, dar nici ei nu cred ca ar risca un atac aici, nici macar indirect cu omuleti verzi in Basarabia (de dincoace de Nistru), care ar duce la o confruntare cu noi si eventual cu NATO.
                Parerea mea

                • Ai si tu dreptatea ta.

                  Poate sunt prea paranoic… sper doar sa nu ne prinda istoria din nou, pentru a nu stiu cata oara, nepregatiti, slabi si inconjurati de „neprieteni”.

              • @ sorin2

                Bravo vecine !

                Mai rar am citit pe aici asa ceva …. asta e purul , crincenul si teribilul adevar 🙁

                Toti , mai mult sau mai putin din NATO , ajuta Romania DOAR de gura SUA .

                SUA isi apara doar SCUTUL , nu apara Romania , Polonia , Turcia …. Daca SUA pierde un element al SCUTULUI nu va incepe un razboi nuclear pt aceasta . Daca cineva pierde o piesa de sah , nu arunca bomba nucleara pe tabla adversarului !!!

                Daca americanii nu ne vor putea apara , ceea ce se va intimpla la inceputul WW3 va fi din cauza unei prea mari proximitati a Rusiei fata de Romania . Iar americanii nu vor risca un razboi pt o piesa sacrificabila .O piesa foarte pretioasa este Israelul , nu Romania , nu Polonia , nu Turcia …… sau dintre ultimele trei enumerate Romania nu este cea mai valoroasa pt americani ….. Teritoriul romanesc are o anumita valoare pe teritoriul balcanic dar nu maxima in contextul granitei dintre Orient si Occident ….. In contextul aceste zone de granita Turcia are o valoare mai mare decit a Romaniei dar mai mica decit a Israelului .

                Ca un exempul din partea de NE a continentului european , Germania are o valoare mai mare decit Polonia .

                De aceea am tot repetat importanta unui plan B , C, D, ETC pt Romania …..

                SUA nu va incepe cu Rusia un razboi doar pt Romania si pentru pt a infringe Rusia in mod direct . Dar indirect o va face treptat ……. pina la o confruntare directa SUA -Rusia va mai trece o parte din WW3 .

                Ceea ce este important de stiut este ca SUA nu uita si nu iarta . Cine va ataca Romania isi va primi pedeapsa … Chiar daca pedeapsa cea mai mare va fi la finalul WW3 . Chiar daca SUA va invinge a la Pirus . Chiar daca aceasta vor insemna lovituri nucleare semanate de americani si de rusi in mod reciproc la finalul WW3 …. Dar finalul fazei militare a WW3 nu va insemna MAD . Politicienii care controleazade fapt armele nucleare nu isi vor propria extintie . Razboiul ( WW3 ) este doar o continuare a politicii . Planurile nu prevad o distructie totala a planetei ci doar o masa de oameni pregatita moral pentru a fi controlata total .

                In primul rind , Romania va fi inconjurata numai de tari vecine care vor fi direct de partea Rusiei ….. SUA pe unde sa-si treaca echipamentul terestru spre Romania ?????

                Cum am mai zis ar fi o singura portita : Serbia ….. o tara cu picioarele in doua luntre …… dar acea zona este f strimta si cu mari restrictii in razboi … adica pot trece echipamente pt lupta de gherila nu si echipamente grele .

                Un vecin ma intreba , intr-un comentariu , ce facem cu restul teritoriului daca ne ocupa rusi pt ca armamentul usor utilizat de luptatorii gherilei nu poate apara restul tarii in afara zonelor montane !!!!

                Restul tarii …. Dumnezeu cu mila atunci cind va pica armata romana …. si numai cei orbi isi inchipuie ca planul A va rezista in picioare . Si nu rusii ne vor stapini in mod direct ci un guvern marioneta . …. si evident un presedinte pro rus care va fi un dictator ……… Daca un guvern marioneta , instalat in 2 zile de la atacul Rusiei cedeaza tara inainte de venirea trupelor NATO , CARE DE DREPT NU MAI AU PE UNDE VENI , organizeaza un referendum pt iesirea Romaniei din UE si NATO in care rezultatele sint masluite ???? …. In aceste vremuri nimic nu mi se pare imposibil …. Tactica ruseasca uzuala e f probabila dar nu imposibila …. evident , multi venetici din zona politica romaneasca prorusa asteapta oportunitatea pt a scapa de puscaria impusa de DNA-ul revitalizat la ordin american si a face jocurile rusilor….. Asa cum asteapta si ungurii oportunitatea pt a pune piciorul in Ardeal … Bulgarii nu mai au ei interese in sudul Dobrogei dar unii dintre ei vor accepta de nevoie ( energetica ) ordinele Rusiei ….

                Ce vor rusii ???? … Rusii vor plecarea americanilor inapoi in SUA !!!

                Dupa picarea completa a Ucrainei , nu rusii vor stapini in mod direct Ucraina ci un guvern marioneta ….. Dupa ultimele informatii pe care le-am primit , Ucraina va fi complet supusa Rusiei . Si e si logic , pt ca dpdv militar Rusia nu va putea actiona asupra Romaniei daca ar ocupa doar o zona la malul M Negre , pt ca ar avea restul Ucrainei in fllancul drept …..

                In Romania , Rusii vor o zona la vest de Prut si Dobrogea pt a-si trece trupele spre a ataca Turcia si a ajuta Grecia … Turcia va ataca Grecia …si iata de ce :

                Turcii au lasat-o mai moale cu rusii pt ca este destul de dependenta de gazul rusesc si cauta zone cu hidrocarburi in M . Mediterana aproape de coasta , intre insulele grecesti pt a scapa de dependenta ruseasca ……

                Au si gasit zacaminte bogate , si-au facut deja planuri de invazie , Grecia este alarmata si de aceea a si cheluit atitia bani pt armata si s-a inglodat in datorii europene …..

                Pt a cuceri strimtorile si a elimina intruziunea navelor NATO si a transforma M Neagra in lac rusesc , Rusia are nevoie de un pretext pt a ataca un stat NATO ca Romania ….. si acela va fi oferit de Turcia :

                Atacarea si ocuparea unor insule grecesti aproape de coasta turceasca de catre Turcia …

                Daca americanii ar limita ascensiunea militara a sultanului Erdogan si ar proteja mai mult Grecia de influenta ruseasca , WW3 nu ar fi declansat .

                Turcia mizeaza pe tamponul numit Romania , mizeaza pe necedarea Romaniei in fata presiunii rusesti si maximul sprijin acordat de SUA Romaniei .

                Bineinteles ca la presiunea americanilor , nimeni din UE si NATO nu va ajuta Grecia … SUA va avea un interes maxim in Turcia ( unde are elemente ale scutului antiracheta ) dupa pierderea Romaniei ( elementelor scutului din Romania ) . SUA nu are un interes major in Grecia , tara care aluneca deja spre Rusia .

                Deci , Romania nu va fi atacata de Rusia decit dupa momentul atacarii Greciei de catre Turcia .

                SUA are interes in Romania doar prin prisma Scutului Antibalistic …… Si-au retras investitori din domeniul fracturarii doar pt ca Romania va fi zona de lupta .

                Dughin vad ca tot pregateste terenul pt coloana a 5-a in Romania .

                Campania de toamna-iarna a rusilor a luat o mica pauza . Vad ca rusii isi redirectioneaza trupele in vederea unui nou asalt in campania de primavara -vara .

                Cum s-ar spune ….. Pauza de publicitate . Urmeaza un nou episod . Tineti aproape . Si asa sintem aproape de Rusia . Insa mult mai departe de SUA .

                Vad ca multi viseaza dupa 3 tancuri si 2 avioane ….. vestice …. Chiar daca le-am primi anul acesta , 200 de buc din fiecare ca sa fiu generos cu tot ce se vrea ca off set rachete si proiectile si industrie sustinatoare , ne lipseste timpul necesar (ani ) ca sa ne acomodam si sa ne antrenam cu noua tehnica de lupta .Fara stapinirea corespunzatoare a unei tehnici , aceasta este doar o tinta de poligon pt inamicii rutinati cu tehnica lor .

                Neavind asa ceva decit in vise , planul B are cea mai mare importanta …… Necedarea totala a Romaniei …

                Acesta este esenta supravietuirii Romaniei . Cel mai mare pericol este supunerea totala a Romaniei !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                • Sirios??? Hai, frate, iar începi??? Și acum un an debitai aceleași bălării, și încă nu i-am văzut pe ruși să apară prin zonă…Nu te-ai plictisit să fii ridicol p-acilea???

                • @buzu
                  Vecine, iar ai calatorit in astral fara sa iei pilula de a doua zi? 🙂

                  1. In peste 40 de ani de razboi rece nu a existat un atac intre cele doua blocuri in Europa, nici macar indirect, hibrid, „test” sau la vrajeala. Pentru ca razboiul era garantat. Asa cum e si acum. Nu exista ideea de aliat NATO „sacrificabil”.

                  2. Ungaria nu e aliata Rusiei! Nu mai confunda relatii economice si politice cu alianta.

                  Daca totusi in cazul unui astfel de atac rus Ungaria ar „intoarce armele” si ar bloca tranzitul fortelor americane va fi considerata tara inamica. USAF ii va face praf aviatia minuscula, ii va distruge sistemele AA invechite si apoi va aduce soldati si echipamente in Romania prin spatiul aerian al hunilor.
                  http://youtu.be/lQl3iyqrk8g

                  3. Ideea ca Rusia ar invada Turcia pentru a pune mana pe stramtori e de cascadorii rasului.

                  4. Singura varianta in care scenariul tau ar putea fi valabil ar fi in situatia in care SUA pur si simplu nu ar putea face nimic pierzandu-si intre timp pozitia de putere cel mai probabil in urma unui colaps economic.

                  • @ Vector

                    1 . Manipulezi ordinar , macar de o faceai intr-un mod cu totul special , aburitor si invaluitor …..

                    bai, la scoala manipularii nu va invata sa nu atacati direct ?

                    Deci , 2 state NATO au avut un intens conflict militar care s-a soldat cu iesirea Greciei din NATO :

                    http://ro.wikipedia.org/wiki/Invazia_turc%C4%83_a_Ciprului

                    Pagina e in romana , poate in Rusia nu se pricepe engleza dar daca totusi …. :

                    http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_invasion_of_Cyprus

                    2 . Ultima vizita a lui Putler la Budapesta a consfiintit buna vecinatate, pace si pretenie , gaz ieftin , reactoare si uraniu la pret de discount intre cele 2 popoare , READUCEREA AMINTE A EMOTIONANTELOR MOMENTE DE IUBIRE FRATEASCA DIN 1956 :

                    http://ro.wikipedia.org/wiki/Revolu%C8%9Bia_ungar%C4%83_din_1956

                    , depunerea unei coroane rusesti de insusi tarul Putler la mormintul eroului sovietic , fapt care a oripilat presa ungara dar nu si pe postacii Moskovei ( din Romania )

                    pe sleau ….. adica Ardeal contra ajutor pentru Rusia , cind ultima mentionata va aplica cu succes ziua Z pe Romania … evident va cistiga jobul insa doar partial si temporar …..

                    … din partea mea poti sa inghiti tot ce iti dicteaza Putler sau Orban … evident ca tu poti sa-i crezi pe cuvint si evident sa ii aprobi , nu ma intereseaza …

                    dar nu incerca sa-mi inseli ratiunea si vigilenta !!! …. pt ca vei comenta degeaba !

                    3 . Ideea este ca Turcia se pregateste sa invadeze insulele grecesti din apropierea coastei sale …… sint facute planuri pentru insulele Agatonisi , Farmakonisi , Ro si alte insule in zone bogate cu hidrocarburi . ….

                    Evident ca raspunsul nu se adreseaza tie special ci acelora care vor sa inceapa cu o cautare a indiciilor care tradeaza planurile energetice ale Turciei .

                    Stiu ca la Moskova se ride in hohote si se sare de bucurie pentru aceasta IMENSA oportunitate de a ” ajuta ” o tara neajutorata de nimeni si invadata de odioasa Turcia ( inamic istoric inamic religios , posesor al portitei pe unde intra navele NATO , aliat al SUA si de asemenea un stat care face parte din SCUTUL AMERICAN ) …….

                    INTR-ADEVAR O NESPERATA OKAZIE …. dar nu de pe siteul okazii.ro ….

                    4 . E comentariu pro buzu …… deci , no comment .

                    P.S. Postaci rusnaci din toate tarile … luati-va pastilele si inapoi in celula !!!

                    • @buzu
                      1. Te faci ca nu intelegi? In decenii de razboi rece cele doua blocuri (NATO si Pactul) au evitat orice conflict in Europa, indiferent de forma lui. Pentru ca razboiul nu ar fi putut fi evitat. Tocmai pentru ca nu exista notiunea de aliat NATO „sacrificabil”.

                      2. Bre, gaze ieftine sunt gaze ieftine. Iar reactoarele sunt reactoare. Intelegerile astea nu reprezinta o alianta. Si ti-am zis, desi e putin probabil ca Ungaria s-ar opune tranzitului de forte americane, in caz ca o face se poate trece fortat prin spatiul ei aerian.

                      3. Bre, ai zis ca rusii vor sa treaca prin Dobrogea pentru a… pune mana pe stramtori. In caz ca nu te-ai prins nu mai suntem la inceputul secolului 20 cand turcii erau cu totul vreo 10-15 milioane.

                      4. Nu e 100% pro-Buzu pentru ca tu vorbesti de scenariul asta de parca ar avea loc mainte-poimaine.

                      p.s. Deci tu vrei sa acreditezi ideea de aliat NATO „sacrificabil”, ca americanii nu ne vor apara, eu te contrazic si eu sunt… postacul rusnac. Tare ma…

                    • @ Vector

                      Tu te faci ca nu intelegi . Fac un ultim efort si-ti explic … doar primul punct

                      Configuratia care a fost nu mai este .

                      Pactul a a fost invins prin faliment, implozie economica iar NATO a inglobat satelitii URSS , fostele teritorii sacrificabile si zone tampon ale URSS . Rusia este mostenitoarea URSS .

                      la aceasta intindere imensa , NATO nu mai poate fi atacat direct din exterior de catre Rusia dar POATE FI ATACAT DIN INTERIOR , prin obligativitate si santaj economic , promisiuni teritoriale , Nato nefiind un bloc independent energetic si pacificat complet dpdv teritorial si etnic ci partial sau aproape total dependent energetic de NUCLEUL FOSTULUI INAMIC ( Rusia ) …….

                      Exact aceasta este pirghia si calciiul lui Ahile de care se va folosi Rusia pt a forta fracturarea din interior a NATO , foste componente ale pactului se vor ataca intre ele pe criterii teritoriale , energetice si etnice la ordinul ( santajul ) Rusiei .

                      Acest conflict , inca nestins dintre Turcia si Grecia , va fi punctul de pornire pt interesele revizioniste ale Rusiei

                      Ti-am servit ca exemplu acest conflict in interiorul NATO , un mic vulcan in asteptare , dar la tine si la altii , cu orientari rasaritene , e greu cu procesarea ……

                    • @Buzu
                      Conflicte intre unii membri ai aliantei sau alte probleme interne ale aliantei nu inseamna ca Rusia o va putea ataca fara sa i se raspunda militar cum incerci tu sa insinuezi! Astfel de conflicte/probleme au existat si in timpul razboiului rece, in ambele blocuri, fara sa duca la un conflict intre ele. Iar SUA si URSS erau constiente ca nu le pot „exploata” militar.

                      Problema nu e neaparat scenariul unui atac al Rusiei. Desi putin probabil, ca scenariu merita discutat. Problema e ca dupa aia faci niste afirmatii lipsite de acoperire in privinta lipsei unei reactii, unui ajutor militar, in privinta sacrificarii Romaniei, in privinta imposibilitatii oferirii de ajutor pe motiv ca suntem „inconjurati”….

                      Nu stiu ce orientari rasaritene ai impresia ca am, dar cred ca e exact invers.

                  • @Vector

                    Bre nu merge in astral… e un melanj bazat pe profetiile parintilor Paisie Aghioritul si Arsenie Boca… in care @buzu le potriveste cum vrea el…

                    @buzu
                    „Romania va fi zona de lupta .” – Bre parintele Arsenie Boca zice multi vor dori sa se intoarca dar nu vor putea ca Romania va fi inconjurata de flacari…. nu zice Romania va fi in flacari. In alta exprimare zice ploaie de foc se va abate pe cei care ne vor invada.

                    Tot el zice ca va veni un cutremur peste noi pentru ca suntem plini de pacate… nu zice ca vine DNA sau americanii si ne izbavesc de coruptie 😉

                    Si in mod special mai zice ca s-a rugat pentru americani sa fie iertati si ei… dar dupa ce a vazut ca vor face a spus „Da, Doamne, sunt vrednici de pierzare”

                    Despre Rusia am mai discutat si iti mai repet spune ca izbavirea noastra vine tot de la rasarit nu de la apus….

                    Daca tot citezi din Arsenie Boca macar incearca sa intelegi spiritul vorbelor lui…

                    Dupa atata temnita comunista parintele a ramas cam „pro-rus” dupa gustul multora de pe aici dar asta e mostenirea domniei sale.

                    Acum daca tot citezi din Paisie Aghioritul trebuie sa stii ca i-a prezis unui tanar ofiter la vremea aia ca va fi comandantul apararii armatei elene cand vor ataca turcii. Acel tanar ofiter era generalul Graspas http://en.wikipedia.org/wiki/Dimitrios_Grapsas

                    Profetia parintelui s-a adeverit partial pentru ca Graspas a ajuns comandantul armatei elene. Dar in acelasi timp ea nu mai poate fi actuala decat daca Graspas va fi chemat de la pensie in serviciul activ ca si comandant al apararii armatei elene intr-un eventual razboi cu turcii.

                    As fi curios daca cineva de meserie poate confirma o astfel de mutare…

                    • @ watcher

                      Despre atacarea Greciei de catre Turcia am zis clar ca aceste viziuni nu imi apartin …… restul da , mie si unor prieteni .

                      Are rost sa stresez privirea si mintea unora care nu suporta informatiile „exotice” pe care le-am repetat de citeva ori pe aici ? NU ! …. si nu ma mai ispiti pt ca este inutil .

                      ” Despre Rusia am mai discutat si iti mai repet spune ca izbavirea noastra vine tot de la rasarit nu de la apus… ”

                      Atita timp cit va fi Putler si gasca lui de mafioti sinucigasi la putere , nu va veni nici o izbavire din Rusia …… si asta am mai vb noi in comentarii anterioare ….. repetarea e futila …

                      La finalul WW3 , cine va avea nucleare le va utiliza , e logic ……… Rusia va trage in americani si vest europeni dar si in chinezii care vor ocupa o parte din orientul rusesc ( ca si asa rivnesc la Siberia ) ………. chinezii in americani si rusi ………….. americanii in rusi si chinezi ……. israelienii in iranieni , iranienii in israelieni ….etc, etc ….. ghiveci aproape total

                      Evident ca in urma acestor atomizari parfumate , va urma o perioada de foamete !

                      Acum o sigura data ” exotica ” :

                      Am spus ca 2020 va fi o mare foamete in Romania , informatie care este strict proprie si personala …. Logica in spune ca acesta foamete poati fi la sf conflictului mondial … similar foametei din ’46 deci conflictul poate fi terminat in 2019 iar recolta pe anul urmator sa fie compromisa

                      Iar acum sa o luam logic :

                      Inceputul WW3 nu-l stiu ca datare dar Rusia nu poate sta la nesfirsit sub presiunea amenintarii colapsului economic … sincer am crezut ca se vor misca mai rapid dar pesemne inca nu sint pregatiti si oricit de intens s-ar pregati tot nu vor putea sa completeze toata foaia de sarcini in vederea conflictului cu NATO , asa ca vor ataca fara sa fie modernizati complet .

                      Insa cum istoria este repetitiva , taman cind ne vin si noua banii pt inzestrare pt armata atunci sintem atacati de inamic ….. stiu , istoria este ironica dar nu mai putin reala … inainte de WW1 si inainte de WW2 de ce nu si inainte de WW3 ! ca doar ne pricepem la spagi , furatul propriei caciuli si taiatul crengii de sub picioare .

                      Parca citisem ceva de 2017 de livrarea banilor spre armata romana …… Daca Rusia rezista pina atunci fara sa faca nici o miscare militara notabila spre granitele NATO inseamna ca deja e prea rezistenta economic la embargou si mult prea rabdatoare .

                      Si repet …. pt a cita oara :

                      WW3 nu inseamna MAD

  8. Pentru cei care doresc sa citeasca un excelent material despre conflictul din `92, inca se mai gaseste in librarii cartea „Transnistria – Cronica unui razboi nedeclarat” – general Ioan Costas, editura Rao. Voluml are vreo 657 de pagini si acopera cu date si detalii intreg conflictul, inclusiv perioada care l-a precedat….

    P.S.

    $tu Wil$on, daca nu te loveste vreo migrena de sezon, poate-ti faci timp si o rasfoiesti si tu, ca-i tare fain scrisa. Hai, curaj, ca n-arde deloc 😉 Chiar nu-i tamaiata, parol! 😀

    • Orișicât ar fi detestat și detestabil Iliescu nostru cel de toate zilele, situația era de o așa natură încât nu puteai măsura și tăia drept fără să îți iasă strâmb. Totuși, cu ceva sânge în instalație, creier băi!, ieșea o trebșoară bună.

      • @ Flogger

        Da Onorabile Domn, aveti dreptate intru spusele Domniei voastre. Daca era pe baza de creieras se puteau face multe, si pe termen scurt si pe termen lung. Ambele, fiind de altfel, intr-o stransa si armonioasa legatura…Vointa, cojones, si-un dram de intelepciune sa fi fost si altfel arata situatiunea……

    • Am cartea generalului Costaș. E foarte bună. Mai sunt și altele despre războiul de pe Nistru, de exemplu cărțile colonelului Anatol Munteanu:

      Anatol Munteanu : Sacrificiu si tradare. Razboiul de secesiune din Republica Moldova

      Anatol Munteanu : Epopeea libertatii. Razboiul de la Nistru (1990-1992)

      Anatol Munteanu : Eroii de la Nistru

      Cărțile se mai găsesc (pe primele două le am și eu) și concluzia cea mai importantă a lor este că frații de peste Prut au pierdut războiul în principal din cauza TRĂDĂRII politrucilor lor de la vremea aia…
      Așa puțini, prost înarmați și trădați din toate părțile, le-au tras-o rușilor în barbă de nu s-au văzut. Cu tot cu tancurile lor T64, cu pi.zdele sovietice de la Tiraspol și cu împuțitul arogant de Lebed.

    • Bob! Vaz ca ma tot bagi in seama pe aici. Ce faci? Cauti argumente pentru xenofobia ta? Succes. Mie-mi plac toti oamenii. Cu mine nu merge asa. Si inainte de a indrazni sa-mi sugerezi mie ce sa citesc (care sunt citit nu gluma! ) ar trebui sa citesti tu… :

      „Corea..Vietnam…Iugoslavia…Panama..Nicaragua…Irak…Afganistan… Libia…Siria… Cronicele unor razboaie nedeclarate” !!!

      …ma parole! nici asta nu-i tamaiata …

      …si pe urma vino pe aici si sugereaza-mi ce sa citesc si ce nu…

      • @ $tu Wil$on

        Bai tovarase, esti irecuperabil intru bolsevismu` tau, parol 😉 Daca nu exista factorul timp – adica mai toti fostii bolsevici pur-sange fiind morti de mult – as fi fost convins ca esti nea Silviu Brucan, in anii sai de glorie de la Scanteia….
        Bine, ce-i drept, spre deosebire de tine, ala chiar avea ceva creier si un dram de cultura….
        Habar nu ai ce inseamna umanism, habar nu ai ce-nseamna xenofobie. Sunt termeni pe care-i folosesti doar ca sa-ti ascunzi slabiciunile neobolsevice, slabiciuni atat de scabroase incat nici nu indraznesti sa mai faci diferenta intre tragediile propriului popor (daca oi fi roman) si crimele maidanezilor sovietici….

        P.S.

        Sa fii iubit! de Lenin, bineinteles! 😀

        • ..Bobizza vezi ca devi rau crescut . Erai haios in naivitatile tale si te toleram.
          ..pana una alta n-ai nici un argument in ceea ce priveste „razboiul nedeclarat”. Si atunci ai dai cu bolsevismul ca o moara stricata. Apropos tu habar n-ai ce e aia bolsevism. Esti blocat cu asta la fel cum Danny e un imberb nematurizat care viseaza doar la cracii muierilor. Cand cineva va pune in incurcatura nu stiti decat asta…bolsevism si craci! Mai schimbatile naibii ca deveniti obositori. Ar trebui sa ma iei in serios. Eu un timp te-am luat. Pana m-am lamurit de ce boala suferi si te-am lasat in plata Domnului.
          …ma parole!

          P.S..

          Sa fi iubit ! De Hasek , bineinteles 🙂

          *Spam Chit ca poate intru in conflict cu George, dar pe tine, veteranule de blog, nu te mai tolerez. Sa-ti vociferezi gargara in fata rudelor celor ucisi in in ’92 in Transnistria, nu aici…

          • @Stu Wilson
            Oare de ce iti spuneau unii de pe acest site „Stupid Sovieticus”?
            Eu zic sa iti vezi de nepoti si alte acareturi si sa uiti ca ai facut vreodata propaganda / manipulare contra intereselor Romaniei. Nu de alta dar vremurile viitoare pot sa-ti aduca vreo cativa ani in spatele gratiilor. Este extrem de usor de pornit un astfel de mecanism care sa te faca sa plangi in spatele gratiilor, dar extrem de greu de oprit. Si unii care citesc / comenteaza pe acest site chiar au posibilitatea sa porneasca un astfel de mecanism! Daca tu crezi ca te poti ascunde in spatele ecranului improscand cu noroi in interesele romanesti te inseli si tu si altii!
            Asta este un avertisment cat se poate de clar pentru toti cei care incearca sa manipuleze contra intereselor Romaniei!

            • …mai fecior, unde am manipulat eu contra intereselor Romaniei? Eu doar te cenzurez cand bati campii. Tu si altii. Ai vre-un argument sa sustii ce aberezi mai sus sau e doar o refulare in fata neputintei. Cam asa fac cei fara argumente…ameninta! Ma apuca rasul. Tu cauta-ti sinapsa aia lipsa intre istorie si patriotism mai intai. Ai grija insa….asta e foarte profund.

          • ..ce treaba am eu cu rudele celor ucisi stimabile? Tu citesti ce spamezi sau nu? Aici e vorba de „razboiul nedeclarat” nu de altceva. In sens general nu musai basarabean. Sau ai tu monopol pe adevar? Ai tu vre-un argument, ca Jveik-Bob n-are. El cand nu mai stie ce sa zica ai face pe altii bolsevici. Tu ai?

  9. Moldovenii s-au descurcat chiar bine avand in vedere situatia (ceva sprijin or fi avut si de la noi, pe langa ceva arme macar ca si impresie ca am intra acolo daca rusii ataca Chisinaul, ceea ce nu au facut).

    Tin minte ca am vazut odata un documentar cu unul din cei ce l-au capturat pe Smirnov ala de fusese pus presedinte al Transnistriei sau asa (fost ofiter KGB, evident, nu stiu daca episodul apare in carte, ma gandesc ca da totusi).
    A fost o actiune ca-n filme, un comando moldovean ajuns la Kiev si care l-a rapit din fata hotelului unde trasese, l-au pus apoi in portbagajul masinii si l-au adus la Chisinau (trecand prin Transnistria) pana sa apuce cineva sa le dea de urma sau sa-i prinda.
    Nu stiu apoi de ce l-au eliberat moldovenii

    • Mircea Snegur declara acum cativa ani ca fara sprijinul oferit de Romania tovarasului, pardon….domnului Iliescu, Moldova nu ar fi facut fata agresiunii ruse, deghizate in separatisti transnistreni. asta inseamna ca ceva ajutor a fost, chiar daca nu asa cum trebuia. Ce-i drept…..totl el spunea ca a propus unirea si Ilici i-a dat cu flit! Aia e….poate altadata!

      • Pai flitul a urmat in urma sfaturilor „tovarasesti” primite de la Moscova… Pe vremea aia inca puteam sa miscam ceva si ca armata si ca natiune… Era de ajuns sa faca o campanie in media referitor la Unire si automat crestea „nivelul mamaligii”… Chiar daca sa zicem rusii aduceau trupe noi in Transnistria, si noi puteam plusa. Iar cei de peste Prut erau deja in clocot… Si chiar daca sa zicem pierdeam Transnistria in urma luptelor si tot era ceva… Vedea ciolovecul ca nu este de gluma cu romanii… Pe vremea aia puteam sa ripostam militar impotriva Rusiei nu ca acum cand aia ne ameninta ca ne scufunda flota iar noi luam pozitii la televizor… Daca ILICI continua sprijinul catre Moldova poate ca acum eram uniti… IIici intra in istorie ca „Iliescu reintregitorul de neam” si i se stergeau toate pacatele facute contra natiunii romane pana in acel moment… Dar el a preferat sa intre in istorie si mai ales in cartile de lb romana ca „Lampa(sul) lui ILICI”….

        • dany in 1992 inca trupele ex sovietice stationau prin toata europa de est , chiar nu am fi avut cu ce plusa in basarabia in caz de ceva , cel mai probabil am fi fost invadati din toate partile de trupele rusesti stationate in europa de est ( au plecat in 1994 ) si iliescu ar fi patit precum sakasvili in 2008 .

          • Subscriu si precizez ca in decembrie 1989, cu exceptia catorva unitati militare, armata nu era capabila sa poarte un razboi modern.In decembrie 1989 eram militar in termen si am vazut situatii penibile destule, inclusiv lipsa de profesionalism a unor ofiteri de cariera din trupele de parasutisti, personal navigant.
            In anul 1992 daca Romania ar fi trimis 20 de divizii in Basarabia, rusii ar fi trimis cel putin tot atatea plus cel putin un numar dublu de avioane, elicoptere, artilerie sau tancuri.Nu este exclus ca pe fondul implicarii tarii noastre intrun conflict militar, deschis cu Rusia, sa reizbucneasca in Transilvania tensiuni interetnice, sprijinite fatis de Ungaria iar bulgarii sa tanjeasca pe fata la Dobrogea noastra.

        • @dany
          „Si chiar daca sa zicem pierdeam Transnistria in urma luptelor si tot era ceva…Daca ILICI continua sprijinul catre Moldova poate ca acum eram uniti…”

          Da, poate, dar cu siguranta Romania nu mai intra in NATO… Iar acum dadea din colt in colt cu problema Transilvaniei. Deci sa-i zici mersi lui Ilici.

    • Mi se pare ca l-au eliberat in schimbul unor politisti moldoveni capturati mai devreme in timpul conflictului.

  10. Voluntarii romani au fost intorsi de la granita.Plus ca ungurii se agitau ca dracu’.In fine,una peste alta,a fost asa cum spune Timofti:”În 1992 Moldova a luptat cu Rusia”!

  11. Si eu l-am acuzat de multe ori pe Iliescu ca nu a „simtit” momentul istoric din 1990-1991 si nu a marsat spre o Unire cu Basarabia. In continuare cred ca nu a facut-o, dar mai cred si ca:

    1. In conditiile de-atunci, ne-ar fi fost EXTREM de complicat sa gestionam o unire cu Basarabia. Ne-am facut noi praf pe noi insine in 10 ani, daramite sa mai gestionam o tara cu problemele RM (in primul rand sociale – minoritatile, in speta). Azi cred c-am fi mult mai bine pozitionati sa incercam o astfel de integrare, chiar daca azi nu mai este contextul si chiar daca nici azi nu stiu daca ne-ar iesi ce trebuie. Dar tot suntem mai pregatiti ca-n anii 90.

    2. Contextul politic extern chiar era prost. Da, cazuse URSS-ul, dar ungurii erau cu ochii pe noi ca vulturii si Targu Mures ar fi putut avea loc mult mai dur… Si lobby-ul unguresc pe vremea aceea era NET peste ce sustinere avea Romania.

    3. In fine, in mod obiectiv Iliescu nu ar fi putut sa faca asa ceva. Adica si daca ar fi fost un super context si riscuri minime, Iliescu – un om educat la Moscova si care credea ca avem nevoie de un comunism cu fata umana – nu ar fi fost omul care sa-si asume un asemenea gest istoric. Nici nu stiu daca in particular Iliescu crede ca Romania ar trebui sa se uneasca cu RM. Nu tin minte s-o fi declarat vreodata.

    Basescu, de exemplu, cred c-ar fi avut „bilele” s-o faca. Dar cu el si sansele sa derapam intr-un razboi cred c-ar fi fost maxime… cu el totul era „my way or the highway”.

  12. Cartea lui Costas e foarte interesanta, merita citita. Din cate stiu locuieste in Romania in prezent.

    Din ce imi aduc aminte, Smirnov a fost eliberat de conducerea de la Chisinau

  13. Off-topic: Hai sa plangem un pic …

    „Potrivit unui comunicat al Preşedinţiei, CSAŢ a aprobat propunerile prim-ministrului referitoare la intrarea şi staţionarea pe teritoriul României, în perioada mai-iunie 2015, a unor forţe şi mijloace ale armatei portugheze. Este vorba despre aproximativ 150 militari şi civili şi despre patru aeronave F16 Falcon „în scopul pregătirii şi desfăşurării misiunilor de Poliţie Aeriană NATO””

    E clar ca nu mai tin multe tevile noastre lancerizate …

    Am ajuns acolo unde nu credeam vreodata ca ajungem, sa ne faca altii politie aeriana!

  14. http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Stiri/Klaus+Iohannis+conduce+prima+sedinta+a+CSAT+din+mandatul+sa+de+p

    Urrrraaaaaaaaaa………..vin portughezii sa ne apere. Aduc si 150 de soldati cu 4 avioane. Au inghetat rusii de spaima! he ehe ehe he…

  15. Rusia nu va renunța niciodată la Transnistria. În războiul cu Moldova Rusia a făcut tot ce i-a stat în putință să atragă România, dar din fericire acest lucru nu s-a întâmplat, altfel cine știe cum ieșeam.

  16. Sărmanii de ei… Dumnezeu să-i ierte și să-i odihnească…

  17. in acel clip de pe youtube unde se vb despre f16 vandute , militarul portughez se plangea ca raman fara avioane pt politie militara

  18. Leaturile din 1991 si 1992 (mai ales cel din toamna 1991) au apucat niste vremuri interesante, mineriada, cand s-a amanat lasarea la vatra si apoi Basarabia. Se infiintasera recent batalioanele misiuni speciale si politie militara, ei ar fi fost primii care ar fi fost trimisi la Galati, la un moment dat cateva batalioane au fost in standby, cu armamentul scos din rastel, asteptau doar ordinul.

    • Nu te lua dupa toti prostii, petrolul nu o sa ajunga niciodata la 20

      • De ce nu? Eu unul mi-e cam teamă când cineva zice că niciodată nu se va întâmpla ceva. Optez întotdeauna pentru: „Tot ceea ce se poate întâmpla se va întâmpla”. Iar cum petrolul era la 10 dolari nu mai departe de 1999, parcă, oricum epoca noastră, de ce nu ar vizita palierul de 20 în viitorul proxim.
        Cu toate că am anumite rezerve față de pronosticul de față și țintele unora interesați, nu am niciun dubiu că există toate șansele să se întâmple și cu atât mai mult că ar fi posibil.
        Deși petroalele sunt într- tendință corectivă pe termen scurt-mediu, tendința dominantă e de a scădea, testând paliere semnificativ inferioare ultimelor minime locale recente. Pentru informații mai multe se poate plăti analiza ; )

  19. Off-topic, și nu prea:
    http://euromaidanpress.com/2015/03/02/the-story-of-a-russian-soldiers-war-in-ukraine-we-all-knew-what-we-had-to-do-and-what-could-happen/
    Interesant de citit, pentru cei care mai aveau dubii referitoare la luptătorii din Ucraina(mai puțin cei plătiți pentru a crede asta 🙂 ).

  20. TARI CARE NU EXISTA: TRANSNISTRIA
    Bine Ati Venit in Uniunea Sovietica a Secolului 21!
    https://www.youtube.com/watch?v=u0I404gXbNg
    Simon Reeve a fost in Osetia, Transnistria si alte locuri care, oficial, nu exista…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *