Lastun – Fiara Soselelor!

Povestea Lăstunului, singurul autoturism interzis de Protecţia Consumatorilor
627x0 (1)

Micul autoturism proiectat la finalul anilor ’80 este un exemplu relevant despre cum regimul ceauşist îşi bătea joc de români, fabricând maşini gata stricate şi punându-le viaţa în pericol. Prima Dacie 500 Lăstun a fost expusă spre vânzare de ziua lui Nicolae Ceauşescu: la 26 ianuarie 1988. Era o maşină care cântărea 590 de kilograme.

Putea transporta patru persoane (doi adulţi şi doi copii) şi care, conform cărţii tehnice, consuma 3 litri de benzină la 100 de kilometri (în realitate, defecţiunile de la pompa de benzină făceau ca motorul să consume până la 9 l. /100 km). Lăstunul a apărut în perioada în care tot ce conta în România era economisirea de resurse. Lăstunul trebuia să consume puţin iar costurile de fabricaţie să fie minime. În aceşti parametri vedea Ceauşescu noua maşină de oraş a românilor. Astfel, caroseria era o îmbinare de tablă şi fibră de sticlă, motorul avea doi cilindri şi 22,5 cai putere iar viteza maximă era undeva la 100 de kilometri la oră. Preţul unei astfel de maşini era de 50.000 de lei, cu 25.000 de lei mai puţin decât o Dacie 1310.

 

Cele 6.500 de Lăstunuri ieşite pe poarta fabricii au fost, în mare parte, nişte rebuturi. Fabirca unde a fost produs Lăstunul, Tehnometal, din Timişoara, trecuse, în anii ’80, de la fabricarea cuştilor pentru animale, la producţia de maşini. După Revoluţia din 1989 au prins glas posesorii de maşini Lăstun. S-au grupat într-o asociaţie şi au cerut să fie despăgubiţi, întrucât, în numai câteva luni, maşinile lor ajunseseră precum industria românească: un morman de fiare vechi.

„O pătrundere abundentă a apei în interior” Ziarul „Adevărul” a publicat o serie de articole, în primele luni ale anului 1990, în care a prezentat pericolele la care se expuneau posesorii de Lăstunuri. Pe adresa redacţiei veneau zilnic plângeri: „contactul de pornire se blochează”, „timoneria carburatorului s-a deformat”, „bobina de inducţie s-a ars”, „uşile nu se închid bine, rezultând o pătrundere abundentă a apei în interior”, „toba de eşapament a căzut”, „defecţiuni la pompa de benzină”, „cutia de viteză blocată”.

Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor s-a sesizat şi a făcut demersurile pentru scoaterea de pe piaţă a autoturismului Dacia 500 Lăstun. În martie 1990, Comisia Naţională pentru Standarde Metrologie şi Calitate a interzis producerea şi comercializarea Lăstunului, întrucât s-au constat defecţiuni în procesul tehnologic.

Omul care a lucrat la proiectarea Lăstunului: „Trebuia să aibă un preţ cât un televizior, 500 de kg, consum de 3 litri şi să fie sub 3 metri”

627x0

Adrian Marian, decanul Facultăţii de Design de la Universitatea Tibiscus din Timi;oara este unul din proiectanţii care şi-au adus contribuţia la realizarea „Lăstunului”.  A făcut parte din grupul celor care au proiectat maşina la comanda dictatorului comunist Nicolae Ceauşescu.

Adrian Marian şi-a dedicat 15 ani din viaţă pentru „Lăstun”, iar alte două decenii pentru formarea tinerilor în domeniul design auto. Profesorul a lucrat la Uzina Autoturisme, de la primul „Lăstun”, până la ultima maşină Dacia 500 care a ieşit de pe bandă. Adrian Marian a făcut parte din grupul celor care au proiectat maşina la comanda dictatorului comunist Nicolae Ceauşescu.

„Era o idee a lui Ceauşescu. Am avut peste 20 de vizite de la el până să-l aprobe. Toţi dictatorii au vrut să aibă maşini mici. Musolini a avut Fiat 500, Hitler WV „Broască”, iată că au făcut şi lucruri bune. Dacia 500 trebuia să fie un vehicul pentru tineret”, a spus Adrian Marian.

 

 

Maşina lui Ceauşescu

Fostul preşedinte a fost extrem de pretenţios în privinţa „Lăstunului” şi le-a trasat sarcini stricte proiectanţilor. Acesta a cerut ca autovehicolul să aibă un preţ cât un televizior, 500 de kg, consum de 3 litri şi să fie sub 3 metri. „Totul a fost realizat. Dacă nu ieşea te rădea! Americanii descoperă acuma maşina sub 3 metri, dar noi am făcut asta în 1981”, a spus mai spus designerul.

 

 

Viitorul e pentru maşinile mini

„Lăstunul” s-a produs la Timişoara până în 1991, iar pe poarta Uzinei Autoturisme au ieşit aproximativ 5.400 de maşini. În opinia proiectantului, producţia a fost defectuoasă. Se făceau două trei maşini pe zi, iar pentru a deveni profitabilă, trebuia să se fabrice cam 10.000 de maşini pe an.

„Lăstunul a fost omorât cu bună ştiinţă, deşi avea potenţial de dezvoltare. A fost o lipsă de strategie în industria auto. Toate marile concerne s-au orientatat spre gama mini. Austrin-ul şi Fiat 500 se refabrică după 50 de ani. Viitorul nu mai este  pentru vapoare, ci pentru maşini mici. În ultima lună primeam comenzi din Yugoslavia şi China. Avantajul era că avea un consum mic şi era din firbă de sticlă”, a mai declarat Adrian Marian.

 

 

A murit şi ultima speranţă

Adrian Marian s-a retras în sălile de proiectare de la Fcultatea de Design, unde îi învaţă pe tineri secrete din industria auto. A renunţat pentru totdeauna la gândul că „Lăstunul” va renaşte ca Pasărea Phoenix. Pentru că a fost somat să mute maşina de pe domeniul public, a preferat să trimită la casat „Lăstunul” de colecţie. „Am renunţat la el pentru că Primăria m-a somat să o mut de pe domeniul public. Ar fi trebuit să plătesc o amendă de peste 20 de milioane de lei. Simbolic, a murit şi ultima speranţă odată cu acea maşină. Puteam să o vând la preţ de fier vechi, dar legătura sentimentală nu putea fi echivalată în bani”, şi-a motivat profesorul gestul.
Adevarul.ro

47 de comentarii:

  1. ca si design exterior era reusita masina, in rest pauza.

  2. …,,maşinile lor ajunseseră precum industria românească: un morman de fiare vechi….”

  3. Pacat ca nu s-a continuat drumul, am fi fost printre primii cu o masina de mic litraj. Cred ca s-ar fi putut remedia problemele aparute.

  4. …industria românească nu era un morman de fiare vechi.
    Lăstunul n-a fost o idee rea, dacă nea Nicu lăsa inginerii să-şi facă treaba probabil ieşea ceva bun. In loc de Tehnometal Timisoara putea fi produsă, de ce nu, intr-o unitate din ind. de aparare, cu tehnologie adecvata si specialisti nu cârpaci.

  5. Motorul care echipa Lastunul, era o improvizatie ciudata, care nu cred ca ar fi avut vreo sansa de dezvoltare, era, in fapt, un motor de Oltcit taiat in doua, si amplasat in V. Deci un motor, initial boxer, racire cu aer, maltratat si incropit ca sa iese mic litraj. O strutocamila asa cum au fost mai toate autoturismele proiectate folosind tehnologii de la uzinele existente, ca sa nu mai plateasca liceente. Dacia Sport, folosea elemente de Oltcit, Oltcit RM folosea elemente de Dacie…etc. Nimci original, nimic fiabil care sa merite.

    • Ghita Bizonu'

      Dupa cate tin minte motorul era unu de Dacia 1300 taiat l;a jumatate ( 2cilindri raciti cu apa)
      Cat despe motor de mic litraj .. apai a fots si un Oltcit de 650 cmc . Dar care nu a „prins” (pretul prea mare deci „mai bine dau inca 7000 lei si pot sa fug”)
      Cat dew[pre original – si Oltcitu si Dacia erau licente. De unde vrei orijinalitate?!

  6. Aici în Târgu-Jiu mai există un Lăstun în perfectă stare, omul circulă cu ea zilnic.

  7. Adrian a lui nea Cornel

    Si nea ‘ Marian din blocu 43B a avut un Lastun la inceputul anilor 90, de grande se dadea cu el !Oriucm era un jaf !Decat Lastunel mai bine mai pompai niste bistari si-ti luai o Daciuta !

  8. Lăstunul ŞI FABRICA DIN TIMIŞOARA au murit la ordin. La ordinul lui Petre Roman. Iar „Adevărul” face ce ştie mai bine: să mintă în stil Pravda, Gândiţi-vă doar la amănuntul că OPC nu prea exista pe vremea aia, adică la începutul anilor ’90.

  9. lastunul este prima masina moderna,100% româneasca. Designul masinii era la vremea aceea foarte modern si ar fi rezistat pe piata pana in ziua de astazi.
    Era prima masina româneasca cu geamuri laterale curbate, parbriz panoramic curbat in mai multe unghiuri.

    Proiectarea caroseriei s-a facut pe calculator, o chestie revolutionara la vremurile acelea.
    Era o masina de exceptie, dar a fost omorata de embargou si de economia tipica acelor vremuri.

    Motorul era foarte fiabil si foarte reusit, dar omorat lipsa de fiabilitate a pieselor produse din spanuri, pentru economie….
    Chiar si asa, cu toate problemele marunte de altfel, masina ar fi avut viitorul asigurat.
    Dar dusmanii neamului romanesc ne vor piata de desfacere.

    Ne-au omorat masinile romanesti care erau proiectate excelent: ARO si Lastun. 2 masini etalon, 2 masini de viitor fara de care o tara nu poate propasi material.
    O masina mica si ieftina pentru tot românul la fel cum a avut italia in anii 50, fiatul 500 sau cum a avut UK, mini cooper sau germania cu broasca lor raioasa sau francezii cu citroenul lor din placaj sau iugoslavii cu al lor jugo.

    Noi am fi avut lasunul…dar…corporatiile europene ne-au dat peste maini prin lobbyul din guvernul Romaniei ucisa la lovitura de stat din 89′.
    ARO, masina de teren versatila, ieftina care ar fi putut fi si fiabila, a si dovedit ca poate fi fiabila in multe concursuri de anduranta.
    O tara cu un relief ca al Romaniei, nu poate exista fara masini ieftine de teren produse in tara.

    • Deh, designul caroseriei era românesc, dar cu ochii la Innocenti Mini 90.

      Prin 1993, am fost invitat la INAR SA-Braşov pentru o colaborare la … noul Lăstun. Era vorba de o mşină cu caroseria integrală din tablă şi un motor cu 3 cilindri, realizat cu componente Dacia, astfel încât să obţină 1000 de cmc. Pentru interior şi alte câteva elemente externe, prototipul fusese echipat cu piese VW, probabil de la un Polo cu două uşi şi banchete rabatabile. Schimbarea motorului era necesară pentru echiparea cu elemente de depoluare, cerinţa fiind pentru obţinerea a minimum Euro 3.

      Atunci am aflat că uzina din Timişoara arăta ca şi cum suferise un atac cu bomba cu neutroni, jefuită de tot ce se putea băga în sacoşe, singurele vieţuitoare fiind câteva zeci de şobolani. Pentru ca să se ajungă la un prototip căt mai aproape de seria preliminară era necesar ca guvernul să dea măcar o undă de speranţă, eventual şi ceva bani (pe lângă cei obţinuţi din sponsorizări). Toate memoriile trimise la guvern n-au avut ecou, de fapt cred că nici n-au fost citite (cum s-a întâmplat şi cu memoriile de la Băneasa SA), fiindcă se dăduse startul capitalismului sălbatic şi la jaful economiei naţionale. Aşa că, afară de câteva „plimbări” Bucureşti-Braşov şi retur, totul a fost doar speranţă. Speranţa se numea INA 900 …

  10. Iar “Adevărul” face ce ştie mai bine: să mintă în stil Pravda, Gândiţi-vă doar la amănuntul că OPC nu prea exista pe vremea aia, adică la începutul anilor ’90.
    AM AVUT LASTUN PRIN 96 CA A DOUA MASINA A CASEI, LUATA DINTR-O FANTEZIE.
    PROSTIILE CARE SE SPUN DESPRE EA, MITUL ASTA AL CATASTROFEI PE PATRU ROTI ESTE O TAMPENIE CRASA.
    -NU COSTA 50000 CI 35000
    -NU PLOUA IN EA DECAT LA PROSTI SAU CARPACI-SI IN A MEA A PLOUAT SI I-AM SCHIMBAT CHEDERELE SI AM DAT CU VASELINA SILICONICA PE ELE-PT CA CHEDERELE NOASTRE SE USCAU REPEDE- SI AM REDUS ASTFEL SI ZGOMOTUL CAROSERIEI,
    -CONSUMA DATORITA POMPEI DE BENZINA???NUMAI UN HABARNIST IN TEHNICA AUTO POATE FACE O ASEMENEA AFIRMATIE TAMPITA! POMPA DE BENZINA ERA ELECTRICA PULSATORIE -O POMPA NORMALA DE DACIE MONTATA PE UN ELECTROMAGNET!CAND AM FACUT PRAF MOTORUL LA LASTUN INTR-O CURSA NEBUNEASCA PRIN ORAS, AM MONTAT-O PE CITROEN GSA SI ASA L-AM SI VANDUT UN AN MAI TARZIU.CONSUMUL MARE VENEA DE LA IMPROVIZATIILE TAMPITE ALE MESTERILOR EPOCII CARE DEMONTAU CARBURATOARELE ORIGINALE PANA SI DE PE MOSKVICI SI PUNEAU DE DACIE CU JICLERE MICSORATE SI ASTFEL ITI SCADEAI PUTERE, DEMARAJ,DECI MASINA AJUNGEA SA COMNSUME MAI MULT.ASTA FACEAU IDIOTII SI LA LASTUN,CA S-O „ECONOMIZEZE”
    -FINISAJUL CAROSERIEI LASA DE DORIT SI VOPSITUL, DE ASTA NU AM CE ZICE!
    -SUSPENSIA SPATE ERA INDEPENDENTA SI AVEA O TINUTA IN CURBE INCREDIBIL DE BUNA.
    -MOTORUL NU ERA DE 2 CILINDRI IN V CI DE DOI IN LINIE !MOTORUL DE OLTCIT A FOST TAIAT LONGITUDINAL.
    -SUPRAFATA VITRATA ERA FANTASTICA, O VIZIBILITATE DE INVIDIAT, IN SPATE CHIAR MAI BUNA CA LA OLTCIT.
    SCAUNELE ERAU CIUDATE, SPARTANE, DAR TE OBISNUIAI REPEDE CU ELE,FARA PROBLEME SI CEA MAI CIUDATA CHESTIE ERA SCHIMBATORUL LA MANA,UN LEVIER SOLID, DAR TRECEA SI ASTA, PT CA DESCOPEREAI CA AI MAI MULT LOC LA VOLAN ASTFEL.
    MASINA AVEA UN DEMARAJ NEBUNESC,SCARTIAU ROTILE LA PORNIRE SI LA CATE MASINI AM AVUT (PANA SI IJ !!!) NU AM GASIT UNA MAI MANEVRABILA, IN ANUMITE SITUATII DEPASIND SI TICO AL NEVESTI-MII.
    CA PROBA, AM RUGAT UN PRIETEN INALT DE 2 M SI F SOLID, MASIV, CARE ATUNCI AVEA 150 DE KG SA SE URCE IN EA SI DUPA CE A TRAS SCAUNUL DIN FATZA PANA LA BANCHETA DIN SPATE SI S-A URCAT, A RAMAS MASCA CAND A VAZUT NU DOAR CA INCAPE, DAR STA F COMOD.DESIGUR A PORNIT-O SI A FACUT O TURA DUPA CARE A ZIS CA NU POATE SA CREADA ASA CEVA.PE VREMEA ACEEA TOCMAI ISI CUMPARASE UN OPEL KADETT,DUPA O DACIE NOVA.
    DACA DUPA REVOLUTIE AMT TIMISOARA – CARE NICI PE DEPARTE NU A FOST DOAR O FABRICA DE CUSTI CUM AU SPUS TAMPITII DIN CONCERNUL MORT DE FOAME ADEVARUL- NU SE LASA ATACATA DE MEDIA AGRESIVA SAU NU-I LUA IN SEAMA SI UMBLAU LA CALITATE,AVEAU ENORM DE CASTIGAT,

  11. Ghita Bizonu'

    E … Lastunul a avut o mica hiba ca oncept : era „depasit” ca conceptie!
    Maisni din astea mici da mici au fots la moda in anii 50-60. a in fara de Fiacatelu de 500 (95 km/h!) au fots si Iseta , Gogomobil ba si BMW a produs Iseta ca BMW 250/300 (cu un singur cilindru!) .
    Insa in 80 …
    Apoi era si scumpa rau. Ca dupa cate tin minte era la 50.000 nu 35.000 (la 35.000 s-ar fi cerut mai multe!) . Ma org regimu vinde amasinile prea scump INSA pretul este dat si de mana de lucru necesara (si azi ar fi imposbil de produs o Broasca la pretul ala!! Poa doar in China da nu e sigur!! A da … prin 78 ultima broasca batea spre 30.000 DM! Enorm!!)
    Ca ploa ca chedere.. Ma uitam cu mare pofta la un Opel Omega varianta 3 litri excelent finisat.. Porti autocalava. Si pare propretaru ” iti place?” „Cum sa nu?!” „Da sa stii ca daca ploua prea rau .. intra!!” Si zau asa era msina scumpa varf de gama (era propretaru.. ca s-a urcat in ea) Cam toate portierele autoclava au avut acest necaz…

    Si sa aiz asa deaj trecuse moda astora mici. Ca asa disparu si exceptionala A 112 … Ba in 2000 a apus si legendarul Mini (ala adevrat nu cestia lu BMW !)

    hm … de fapt noi ar fi trebuit sa incepem cu ceva gen micro .. nu cju Dacia 1100 si 1300 (se putea .. tocmai unii iisinchidrau liniile de productie ptr miniaturi. Si le-ar fi dat ieftin cu cateva milioane de $$$)

    • Nea Bizonule, de obicei sunt de acord cu matale, dar la faza cu Lăstun invechită ca și concepție, ești pe arătură, rau…defectul ei a fost că a apărut înaintea vremii…drept dovadă stă faptul ca la cca 10 ani după ce am dărîmat fabrica de la Timișoara, ne inghesuiam să facem credite ca să cumpăram Tico, care e cam aceeași mașină, dacă le studiezi mai bine…

  12. @BIZON,
    Apoi era si scumpa rau. Ca dupa cate tin minte era la 50.000 nu 35.000 (la 35.000 s-ar fi cerut mai multe!)
    CE MA ENERVEAZA SA TE CORECTEZ, ZAU!
    PRETURILE VREMII:
    -DACIA 1300 – INTRE 65000 SI 75000 IN FUNCTIE DE DOTARI SI MODEL(S/L/BREACK)
    -DACIA 1310 – 72000-85000 -LA FEL CA MAI SUS
    -OLTCIT-INTRE 55000SI 65000-SPECIAL SI CLUB
    -LASTUN:35000 APROXIMATIV !
    MOTOR LASTUN:JUMATEA LONGITUDINALA A OLTCIT CLUB/AXEL, CU ALEZAJ,RAMPA CULBUTORI SI UNGERE MODIFICATE(REPROIECTATE),CUTIE DE VITEZE CONCEPUTA LA I.N.M.,CARBURATOR DERIVAT DIN CEL DE DACIE,RACIRE CU ARE.
    INA 900 A FOST PROPUSA CU UN MOTOR CU RACIRE PE APA!
    -LASTUNUL NU A FOST DEPASIT CONCEPTUAL CI A GRESIT TZARA IN CARE S-A NASCUT, IN SENSUL CA DUPA REVOLUTIE S-AU DUS NAIBII TOATE, NU DOAR EL.
    IN LUME NU A PICAT DE LOC CONCEPTUL DE MIC LITRAJ SI IEFTIN,ATATA TIMP CAT FIAT A RELANSAT DE ANI BUNI CINQUECENTO,TICO/SPRK/MATIZ/SUZUKI/ S-AU FABRICAT SI SE FABRICA, A APARUT LUPO MICUTZ CA MOTOR SI GABARIT!!
    A FOST O INCETINIRE PE EUROPA IN ANII 90 DATORITA INVAZIEI COREENE PE ACEST SEGMENT, LA CARE EUROPENII CU TOATE TAXELE SI SUPRATAXELE VAMALE TOT NU I-AU REZISTAT, ASA CA…AU CONSERVAT PROIECTELE DE MASINUTZE PANA AU VENIT VREMI MAI BUNE,MAI ALES CA MINI EUROPENE AU DEVENIT NESIMTIT DE SCUMPE.

  13. Asta a fost cu Lastunul… Dar hai sa privim si la ceva mai nou… eu zic ca ar putea avea si oarece aplicabilitate militara… De fapt un concept… dar totusi bun zic eu….

    http://www.promotor.ro/masini-noi/news/duster-pick-up-cu-6-roti-si-dacia-limuzina-printre-secretele-renault-de-la-titu-12640090/galerie-foto/poza-18
    Sunt curios tare cu ce o sa-l inarmeze @Mister Bula… 🙂

  14. Văd că Dacia 500 e o necunoscută pentru mulți. Un articol cu date reale puteți găsi aici http://www.autogreen.ro/auto/dacia-lastun-smartul-romaniei/

  15. Si eu rcomand site-ul prezentat de Fn Schar H in materie de auto romanesti ,e foarte bine pus la punct.
    Acuma , despre Lastun ,care in treacat fie spus semana muult cu o Lancia miculuta [ Lancia Y-10 ] italienii chiar acuzandu-i pe romani ca s-ar fi inspirat …era o moda gen chineji de a ”se inspira ” dupa Man in epoca [se zicea cum ca s-ar fi inspirat pana si cu sistemul burdufului de la trolee , ] , existau o gramada de bancuri la adresa lui datorita defectelor [gen’ ”de ce exportam Lastun in Africa …sa le faca botosei la elefanti …”], inclusiv impresia cum ca nu urca la deal numa’ impins . Dealtfel era un sport national pe vremea aia , cu precadere sport de iarna , impinsul masinilor . Cateodata erau si 3 la rand …intrerupeam naibii fotbalu sau derdelusu ‘cand mai auzeam cate un cetatean necajit ” haideti mai copiii sa o-mpingem …si urmau injuraturile de rigoare cu tenta directa spre masina , indirect la mama noastra cu o singura tata … ” .
    In ultimele luni , nu stiu daca aparuse-ra butoaiele omniprezente de gaz [”aka gpl -uri sau cum le zice mai nou ”pe europeneste ” de regula astea anunta sfarsitul prosperitatii si declunul …]si pe Lastun . Oricum circulau vorbe cum ca daca apar nici nu ma tre sa ne borbandeze dusmanii , mai bine le legam de avion si le aruncam cu totul la ei ca bombe ] . Altii ”mai ingeniosi ” bagau in rezervor si ceva pesticide …chiar o fost o intamplare cand vreo 2 au lesinat cand or ”prizat ” fumul , stand la semafor .
    Ce era interesant ,prin epoca , era faptul ca dupa o vreo 2 luni de ” exploatare ” deja cam se usurau de piese , le era stramba masca , si aratau jalnic de chinuite in panta chit ca nu prea avei ce face cu ele in afara orasului , de frica sa nu ramai dreacu in pana in pustie …la cate masini treceau pe atunci pe strada , ajungeai sa te ”cazezi ” la ”Hotel Clorofila ”
    Anul trecut am vazt un Lastun foarte bine intretinut la un show auto de epoca , asa ca mai exista …
    Ideea cum ca noi am fi inventat masina mica inaintea americanilor …cam macaie , e cam tributara perioadei cand ne certam cu rusii cine o inventat apa calda .Eu am senzatia [ de care nu am scapat nici acum ] ca masina asta a aparut ca o necesitate propagandistica [ modernism, progres , mde ] in primul rand a lipsei de resurse , materiale si posibilitatea de a fabrica la nivel avansat raportata la criza perioadai ’84-89 in special si reflecta cam din plin tipicul ”iepocii de aur ” sau ce o ajuns ea pe atunci atunci .

  16. In ce categorie se inscria lastunu ?? Sa analizam corect ce oferea piata prin anii 90 si pe urma sa ne gandim ce masina de spalat cu 4 roti era lastunul , sincer hai sa nu cadem in extrema moama ce tare era moama ce industrie aveam ca iar incepem discutia cu hei-rup in industrie si alte alea , comparati lastunul cu alte masini categoria lor pe urma mai vb ,

    • ZAU?
      PE LANGA FAPTUL CA TU CAZI IN EXTREME SI NU ESTI OBIECTIV, MAI ALES CU AFIRMATII DE GENUl” sincer hai sa nu cadem in extrema moama ce tare era moama ce industrie aveam ca iar incepem discutia cu hei-rup in industrie si alte alea ,”TOTAL GRATUITE, CA NIMENI NU LAUDA DE FAPT NIMIC AICI, IAR VB DE CE NU AI HABAR.
      IA ZI STIINTA INTRUCHIPATA, COMPARA TU CU INTELEPCIUNEA SI EXPERIENTA TA SI NOI O SA STAM CUMINTEI SA TE ASCULTAM, NU DE ALTA, DAR NE PLAC PERLELE TALE.

      • Ba da se lauda o masina de spalat care cica este autoturism , inafata sa scrii cu Kaps nu mai caracteriza oameni aiurea , nu de alta dar pari crizat aiurea fara motiv , Fiat 500 , ww Polo , Peugeot 205 , si 106 , sunt multe modele inteligentule care erau mult mai bune ca Lastunul tau , dar la inteligenta ta care o afisezi cu Kaps este de inteles , imi place cum te basici tu amice mai ai un pic si ma si bati nu de alta dar devi prea violent in exprimare , eu exprim realitatea amice daca nu poti realiza asta si te comporti ca un puber asta este …. iti urez un distonocalm poate si o femeie sa te mai calmezi sti astia care nu au parte de femei au apucaturi ca tine

        • PUSTIULICA!
          CU OCHII LA MAJUSCULELE MELE AI MUSCAT-O CA UN INCEPATOR CE ESTI!
          AI PICAT IN PLASA MAI RAU CA BIBANU.
          AI AMESTECAT CLASE, CATEGORII SI DENURI CA IN OALA DE BORS.
          FAZE DE INCEPATOR DOAR CU CULRURA INTERNETULUI.
          SI DE MAJUSCULELE MELE TE IEI DEGEABA, ASA CUM AU FACUT-O SI ALTII, NU DE ALTA DAR DE ANI DE ZILE DE CAND SUNT PE AICI I-A MAI MANCAT PE UNII SA SE IA DE MARCA MEA INREGISTRATA SI CUM AU VENIT Asa s-au si stins.
          vezi-ti de cultura ta lipsa si nu de felul in care scriu.
          si de aici inainte cine mai are tendintza sa se ia de majusculele mele, sa stie din start ca-i umplu gratuit si prieteneste frigiderul cu tot CE SE GASESTE IN FOLCLORUL NOSTRU PUR ROMANESC DIN PUNCT DE VEDERE AL TRADITIILOR ORALE EXOTICE.
          CLAR?
          NEA BIZOANE, TE RESPECT, TE EDMIR, DAR AM FOST SINGURUL CARE NU TE LUAM LA MISHTO CAND AI INTRAT AICI SI AI INCEPUT SA SCRII IN GHARABABURA TA TIPICA.
          TE ROG SA-MI PERMITI SA MA MANIFEST ASA CUM AM SI EU CHEF,DA?
          MERSI NEICA.

        • kasapu lasand la o parte fanatismul cu ghilimele a lui nemotojurs cu lastunul parerea mea e ca putea avea viitor e adevarat cu o alta calitate de fabricatie si fara economia aia absurda la materiale , in alta ordine de idei , vw a facut multe modele pana a ajuns la polo-ul din anii 90 si acele modele de inceput nu erau mai braze ca lastunul nostru idem si peugeot pana la 205 si 106 a mai fost si 201 si 202 , fiatul topolino a lui musolinni si el nu era cine stie ce lux dar si-a facut treaba nu poti sa-l compari cu actualul 500 , la cum creste pretul la baril tind sa cred ca viitorul va fi al masinilor mici economice putini i-si vor permite in viitor sa intretina un pachebot pe roti care sa pape 15-20litri la suta de km .

      • Sunt curios de unde ai dedus cultura lipsa ? Si despre frigider cred ca banuiesti ca tu il ai umplut de majoritatea de pe forum nu ?? Si aici nu este vorba numai de Kaps , cum spuneam esti un tip care seamana a femeie la ciclu , deja ai sevraji muiere , nu te agita ca pleznesti pe la cusaturi , eu incerc sa-ti vorbesc civilizat dar daca nu sti sa respecti nu vei fi niciodata respectat , stai calm nu am sa plec de pe forum doar nu las astia cu carne si frigider sa abereze si sa-i arate stresul si neputinta in zona , si as mai vrea eu sa fiu pustulica , poate nu faceam anumite greseli in viata , dar asta este , ne putem intalni sa vezi cat de pustulica sunt si poate sa-mi bagi niste carne in frigider , femeie la ciclu stresata

        • LIMBAJUL TAU DENOTA CULTURA CE O AI.
          SI TERMINA CU JIGNIRILE ASTEA DE GRADINITZA CA NU PRIND A MINE,
          INCEARCA SA NU TE MAI BAGI AIUREA SI SA NU MAI FACI PE INTELIGENTUL CA DE ARTCOLE INTREGI PE UNDE COMENTEZI NU DOVEDESTI DECAT LIPSURI.
          SICTIR BRE!
          CITEZ PE ISMAIL SARACU!

      • nemotoujours

        se pare ca domnia luminata de kasapu
        nu-i place nimic din industria pe care romania
        o avuto si masinile produse de ea . aro dacia samd.

        • LUI NU-I NPLACE NIMIC DACA-I ROMANESC SAU RUSESC SI NU AMERICANESC IN PRIMUL RAND SI APOI VEST!
          NU STIE MULTE,DAR DETINE SECRETUL VESNIC :DACA-I DIN VEST E BUN!

        • Mai baieti si fete eu nu zic ca industria Romaneasca era praf pe toate palierele , dar realitatea este alta Lastunul nu era masina , ca urmare sa inteleg ca tot romanii au cerut banii inapoi …. , eu am avut o dacie 1300 o masina buna , pt vremea respectiva , o copie dupa Renault , noi traiam in comunism in vest erau alte standarte , nu are rost comparatie noi eram in urma fata de vest si acum suntem ce dracu tot bateti voi campii aici nu inteleg , este simplu fara tehnologie din vest fara capital si investitie nu reusesti nimic , dacia a fost o masina buna PT NOI daca nu venea Renault crtedeti voi ca exporta Dacia cat exporta acum ??
          Am o intrebare pt @NEMOTOJOURS ai calatorit si tu inafara granitelor tarii ?? Cunosc pe cineva care a plecat in excursie la Wiena pt 2 saptamani asta acum 10-11 ani , cand a revenit in tara domnul Raliade inginer geolog de profesie participant la Portile de Fier2 , Firiza , Vidraru , a spus ca suntem in urma cu 20 ani , asta este voi dati inainte cu ce bine ce frumos si ce dragstos , ce masin fabuloase produceam noi pe timpul impuscatului ….. Inca ne consideram cei mai buni cei mai cei cei mai destepti asta este

  17. Ghita Bizonu'

    Sharky, Nemotoujous URLA, George samd.

    va poftesc politicos ca dintai sa (re)vedeti datele de baza ale Lastunului (si sa mamorati mai ales masa!)
    Apoi sa revedeti Ficatelu 500 , 2 CV, Gogomobilu, Iseta, Mini (Auston, Morris) si alte aparute in anii 50.
    Apoi sa le comparati pe astea cu „mini”urile de acum. Care sunt cam mari si f grele comparativ cu batranele . 207 are 1 tona, tot atata R Clio , lupo si el pe aici.. Toyota Aygo numai 890… (A 112 ultima proiectata dupa vechile naravuri avea doar 670)

    Cam asa stam .Cat despre BMW MIni si noul Fiat 500 sunt cam „fite” nu masini ieftine.

    Ca imim ziceti de Tico. Mda. Ins ale ra un Suzuki. Pitata japoneza cere mai multe cestii din astea – mici, agile, dacase poa consum minim (prima grija find parcarea.. ) Ei au ramas si in anii 80, 90 cu miniaturi cu motoare cat mai mici . Si azi. Dar astea de obicei nu se vad .. sunt numai in Japonia

    Asa ca seamana da nu rasare.. Piata europeana de azi nu ar mai „inghiti” o masinuta ca Mini Morris (exceptionala!!! ) ca ar fi prea inghesuita .. nici de numai 550-650 de kile ca nu e destul de confortabila .. ca si „ecologistii” vor „sa fuga”. Desi o revenire la dimensiunile anilor 60 (cand Fiat 850 parea destul de ..mare iar broadca era mare!!) cu tehnologia de azi ar putea „scoate” un consum mic si f putina poluare..

    nemotoujours – eu tin minte alte preturi,.Mai ales ca lista ta contine unele imperfectiuni. Scrii Oltcit cu 55.0000. In primii 2 ani puteai chiar cumpara unu cu 55.000. Cu motor bicilindru boxer de 650. Care „nu fugea” . asa ca nu prea s-a cerut!! basta! A ramas pe hartie…doar atat.

    Nu stiu de unde ai scos Dacia 1300 cu 65.000. Intotdeauna a fost la 70.000. Cu mentiunea ca din nu stiu ce an era „teoretica” … ca disparuse. Adica avea imbunatatiri si practic de prin 78 trebuia sa scoti minim 78.000 ca apoi sa urce. Cf practicii universale – de ex tat’su R12 a „plecat” de la 9.950 fr in 1969 ca s a termine pe la 30.000 zece ani mai tarziu

    Cat despre lastun … tin minte bine cum ofatu destui ” da da 50.000?!

    A da. Cestie de groaza.. Candva – tocmai iesise Lastunu – trece unu pe langa mine. Mi se pare ceva ciudat si intorc capul. Tocmai parcase. Din el au coborat 4 (PATRU) barbati cam intre 1,75 si peste 180 bucata!!! Nu grasi dar bine facuti si ibracti adecavta ca era .. noiembrie!!! Si nu coborau in fata circului …

    • Ghita, piata europeana are si o exceptie: Olanda si n-am zis nimic de zonele industriale din Germania unde Smart este folosit pe post de masina de naveta (chiar asa ii zice).

  18. Dar daca tot e sa vorbim de masini romanesti ,recomand ARO 324 AMC BUGARO modificat de dealerul Aro din Cehia , AUTO MAX . Mie -mi place foarte mult , chiar ar fi putut fi produs , zic eu , ca automobil de armata care sa inlocuiasca modelele Aro mai vechi . Da , pt altii [ cehi etc ] cica se poate , pt prostime , fara panharburi nu suntem la ”standarde ”…

  19. Si Aro 10 Spartana cu parbriz rabatabil arata bine ,descoperit

  20. Cateva observatii:
    1) Fabrica aia nu stiu de ce-i zice Tehnometal pentru ca eu practica am facut la IAT si am luat la pila portiere cu tabla de 0,8 de ma intreb si azi unde fras era fibra de sticla..
    2) Erau mai multe modele de Lastun. Era unul decapotabil despre care ziceau cei din fabrica ca era modelul de Venezuela (arata OK). Inca un model cu 4 usi care te jurai 8 ani mai tarziu ca era Tico (care era proiect Suzuki) si avea un portbagaj cam ca si Tico,
    3) Modelul „lansat” in productie era practic cel mai chel si mai prost model din toate modele studiate. Dar era cel mai ieftin si Ceausescu a impus producerea acestuia desi era doar un studiu si nu se califica nici macar la preserie.
    Cei din fabrica nu dadeau doi bani pe munca pe care o faceau si drept urmare asta a fost calitatea obtinuta.

    Indiferent ce se spune, muncitorii erau prea preocupati sa nu le dispara pilele (vorbesc serios) si zbierau la liceeni sa dea mai su spor la pila. A doua zi am venit cu manusi de lacatus si faceau muncitorii misto de mine pana cand a incercat unul sa-mi ia manusile si i-am zis ca sunt ale mele personale si ca pot sa urlu ca mi le fura daca pune mana pe ele. Erau si nesimtiti destui si pe atunci.

    Indiferent de capabilitatile industriei de atunci, sa nu uitam ca majoritatea problemelor erau date si de mentalitatea oamenilor care se gandeau doar sa se lipeasca si ei de ceva si nu sa-si faca treaba ca lumea.
    Nepotismul practic a dus Romania in sapa de lemn.

    In Romania este o lipsa crasa de disciplina tehnologica si oamenii viseaza doar sa-si termine ziua de munca (nu treaba) si sa plece acasa.
    Am vazut fabrici pe 4 continente si totusi ca in Romania nu am vazut niciunde o nesimtire mai mare a muncitorilor.
    A inceput sa schimbe ceva dar incet si n-are rost sa ne minunam de politicieni. Sunt alesi de aceeasi oameni.

    • Să nu fim răi, că muncitorii suntem noi! Aţi citit „Roţile”, cartea lui Arthur Hailey? Nici muncitorii americani nu „cad” la locul de muncă. E vorba într-adevăr de disciplină tehnologică şi, mai ales, procese tehnologice bine puse la punct, care nu lasă loc „iniţiativelor” păguboase.

      • nu sunt rau ci am fost de fata.
        Am fost auditor timp de 5 ani de zile la o companie japoneza si si azi sunt in situatia de a vedea muncitori din foarte multe tari si pana acum pe primul loc sunt cei din Anglia (nu UK).
        Dupa ei as zice ca vin nemtii, cehii, slovacii, portuighezii, suedezii, balticii, spaniolii si uneori mai apuci sa vezi chiar si cateva fabrici romanesti (dar rare! uneori chiar mai buni decat nemtii) si pe urma francezii si italienii (astia depinde de zona). Asta in Europa.
        In Asia pe primul loc raman coreenii urmati de japonezi, chinezi… la partea de jos sunt totusi cei din zona foarte calda: malaiezienii (sunt considerati putori de catre chinezi), indienii (considerati saraci cu duhul si trimiti 10 oameni in loc de 5 ca sa faci treaba), thailandezii, indonezienii.

        In Africa am apucat sa vad fabrici ale singurului grup industrial din tara si aia erau cam la acelasi nivel cu italienii.

        Muncitorul roman munceste ca lumea (din toate punctele de vedere) doar cand are in spate un bici sau cand stie ca-si pierde slujba si ramane in curul gol.
        Romania o duce prea bine si are prea multe protectii sociale (asa se spune) ca sa simta romanul ca trebuie sa munceasca ca lumea. Is rare zonele unde omul trebuie sa traga din greu ca sa-si duca viata de pe o zi pe alta.
        Nu zic ca este usor (pt ca nu este) dar omul se invata cu stilul asta de viata.

        Mergeti in zonele din Romania unde este viata grea si dati-le la oameni ceva de lucru si o sa ramaneti surprinsi de cum poate sa munceasca un roman.
        Am vazut sat de tigani iesit la munca sambata si munceau oamenii aia cu atata avant de te intrebai de ce naiba se zice de oamenii astia ca sunt putori.

      • E vorba de productivitate, in primul rand, de organizare si alocarea resurselor, adeca menejment…de ce dreaq ar munci americanu’ sau neamtu’ 12 h/zi cand ei isi fac treaba in 6h / zi?

  21. „Americanii descoperă acuma maşina sub 3 metri, dar noi am făcut asta în 1981” – sa-i spuna cineva lu’ nea profesoru asta ca e vorba de masina de tuns iarba cu lungimne mai mica de 3m.
    Cam 3m are si bena la Toyota Tundra, deci numa’ bun Lastunu’ pentru amerikansky.

  22. Conceptia de clasa A0 (adica mini) nu era ceva nou in anii ’70-’80, deci Lastunul nu a fost inaintea vremurilor sale absolut deloc. Multi producatori urmareau consum mic, dimensiuni reduse din cauza aglomeratiilor urbane, mentenanta simpla, dar si siguranta rutiera, confort, etc. Lastunul a indeplinit numa’ conditiile de dimensuni, in rest era petarda de masina.
    Hai sa vedem ce produceau altii in aceeasi perioada si vom vedea ca Lastunul a fost un proiect mai mult decat modest, iar realizarea…
    Masinile din clasele A0 si A00 (supermini) au succes in multe piete europene, concurenta este foarte acerba (d’aia au aparut si modelel de fite gen Mini sau Fiat500), deci daca reiei productia unui astfel de model trebuie sa te gandesti foarte bine la ce vei produce.

  23. Traian Georgescu

    Imi pare rau ca intervin la 4 ani de la aparitia subiectului, dar cred ca ar trebui sa facem un institut de ingineri partizani, o comunitate intreaga de specialisti si designeri, si sa reproiectam aceste masini dupa necesitatile si trendurile actuale. Sunt multe lucruri bune de reinviat: automobile, pantofi, pantofi sport, haine romanesti, concepte de avioane, produse alimentare de calitate- vechi retete romanesti, microcontrolere, tractoarele romanesti reproiectate. Este rusinos pentru Romania sa nu mai fie in stare sa mai produca nici macar tenisi.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *