Ministrul Economiei: Transportorul blindat 8X8 de la Automecanica Moreni, într-un stadiu incipient

Ministrul Economiei, Constantin Niţă, a declarat, luni, după ce a vizitat societăţile din industria militară din Dâmboviţa, că transportorul blindat pentru trupe TBT 8X8 de la Automecanica Moreni este într-un stadiu incipient, având omologată carcasa.

Anunţată ca o investiţie de succes românească, construcţia transportorului blindat de trupe TBT 8X8 este, la aproape trei ani de la demarare, la faza în care are nevoie de bani pentru prototip.

3tbt

”În momentul în care Ministerul Apărării Naţionale se va decide să cumpere un asemenea produs şi să îl utilizeze, în momentul acela putem să oferim acel produs şi la export. Din moment ce tu nu ai o piaţă internă pe care să îl foloseşti, nici nu poţi să ceri partenerilor externi să îţi cumpere un asemenea produs. El trebuie întâi testat, să fie în funcţiune. Stadiul este incipient, s-a omologat carcasa, dar trebuie bani pentru prototip”, a declarat într-o conferinţă de presă, la Târgovişte, ministrul Constantin Niţă.

El a apreciat că din cele trei societăţi din industria de armament militar din Dâmboviţa, Uzina Mecanică Mija, Uzina de Produse Speciale Dragomireşti şi Automecanica Moreni, toate filiale ale ROMARM, unitatea de la Moreni are cele mai mari probleme.

”Mija şi cu Dragomireşti nu au probleme legate de comenzi, problema principală rămâne Moreni. Acolo ne focalizăm atenţia noastră, fie cu Ministerul Apărării, fie şi pe export”, a precizat ministrul Niţă.

În martie 2011, ministrul Apărării de la acea vreme Gabriel Oprea anunţa, într-o vizită în judeţul Dâmboviţa, construcţia transportorului blindat de trupe TBT 8X8 la Automecanica Moreni. Anul trecut, în luna octombrie, la Moreni, ministrul Apărării, Mircea Duşa, dădea asigurări că programul TBT 8X8 va continua.

”Avem două transportoare la Moreni, unul care va intra în testări în următoarele două săptămâni, una din discuţii a fost chiar pe acest subiect, şi este vorba de transportorul 8X8, continuăm acest program, o să intrăm în discuţii şi cu partenerii externi pentru a realiza celelalte elemente care trebuie să facă operativ acel transportor, având în vedere că partea de carcasă a fost realizată şi corespunde cerinţelor tehnice pentru protecţia militarilor”, spunea în octombrie 2013, Mircea Duşa.

Prin programul naţional ”TBT 8X8” Uzina Automecanica Moreni primeşte fonduri, prin ROMARM, în construirea transportorului.

Economica.net

Post Scriptum – Ministrul Economiei: Putem crea parcuri industriale cu excedentul de teren al societăților dâmbovițene de armament.

IncomeMagazine.ro

M.C

111 comentarii:

  1. Vai de mama noastra….in 3 ani am fabricat si omologat o carcasa….cred ca in 100 de ani vom avea un produs finit si bun de scos la vanzare! Hai sictir, ma, Nita! Daca stii ca trebuiesc bani pentru dezvoltare, da-i, ma, nene….ca tu esti cu impartit malaiul acolo!

  2. Construim transportoare blindate de 40 de ani și nu putem omologa niște echipamente?! Mie îmi miroase a șpagă și interese meschine.

  3. eu vreau sa vad uniforma pe care o poarta tipul din mijloc in toata armata 🙂

  4. Imi pare rau dar nu se vrea pentru ca strategia generala legata de industria de aparare precum si de alte domenii strategice vine de afara…

    In cazul industriei de aparare e mai usor de manipulat invocand secrete de stat.
    In sectoarele energiei, sectorul bancar procesul de destructurare a fost clar in aceeasi linie generala.

  5. Tupeul politicienilor nu are limite. Fabricăm în țară camioane, transportoare blindate, autobuze dar nu dăm nicio comandă pentru fabricile noastre, preferăm să cumpărăm totul din afară distrugând pur și simplu și cea mai mică speranță de reindustrializare.
    Cumpărăm 14 Panhard?! te doare capul! parcă suntem conduși de oligofreni. O să avem în armată 15 modele diferite iar mentenanța va fi un coșmar.

    Niță vorbește pe adevărul live de fabricile de armament, spune „că arată ca după război” oare de ce?

    http://adevarul.ro/economie/stiri-economice/ministrul-economiei-vorbeste-adevarul-live-despre-soarta-oltchim-reindustrializarea-romaniei-negocierile-china-1_53bb947c0d133766a83ca9bd/index.html

    • Floricel Damigeana

      Vorbim mult si prost. Stiti la fel de bine ca si mine ca UE nu accepta achizitia de armament fara licitatie. Asa ca statul roman nu poate baga banii in cercetare si nu poate cumpara pus si simplu transportoare de la o uzina locala doar pentru ca e romaneasca. Trebuie sa fie concurenta printr-o licitatie.

      • Armamentul are un regim special in UE si poate fi achizitionat fara licitatie.

        • Pai cum vrei sa scoti firmele romanesti de pe piata: cu licitatie, cu licitatie, evident trucata:
          „Patru companii din România (de fapt firma din Romania doar depunea ofertele, totul se importa), Elveţia şi Germania au fost amendate de Consiliul Concurenţei cu aproape 3 mil. euro pentru că ar fi trucat licitaţii organizate de Ministerul Apărării, a informat instituţia, precizând că sancţiunile au fost aplicate în cadrul unei investigaţii declanşate din oficiu pentru achiziţia produselor din gama „armament de infanterie” şi „aparatură optică” aferentă, în perioada 2005-2007.
          „ ..a avut acces la informaţii sensibile şi a elaborat ofertele în aşa fel încât să maximizeze şansele de câştig pentru fiecare companie. Un astfel de comportament contravine atât prevederilor legislaţiei româneşti în domeniul concurenţei, cât şi prevederilor Tratatului de Funcţionare a Comunităţii Europene” ”

          Este posibil sa se fi urmarit si altceva scoaterea definitiva de pe piata a fabricantilor de munitie romani (cantitatile de muntie cumparate/stocuri si capacitatile de productie autohtone).

  6. Onoratul ministru nu stie – evident – ce vorbeste! Carcasa TBT-ului nu este omologata ci doar protectia care va fi folosita. Si ma refer aici la protectia anti-mina, pentru ca doar pentru asta s-au executat teste impreuna cu ACTTM-ul.
    In rest bate campii fara gratie, Moreniul neprimind nici un leu pentru TBT, iar partenerul extern cu ajutorul caruia programul ar trebui dezvoltat nu a fost inca ales dupa mai bine de un an de la inceperea discutiilor.
    Astfel putem constata ca vizita este una strict electorala, fara substanta si nu trebuie luata prea mult in seama.

  7. Eu unul nu mai inteleg nimic …
    Pe 28 Mai 2013 aflam urmatoarele:
    „Rheinmetall Man Military Vehicles doreste producerea in Romania a unei variante light a TBT-ului care se va numi RMMV – România (Rheinmetall Man Military Vehicle – România) transportor amfibiu blindat multirol 8×8, de circa 22-25 tone, din familia BOXER, de concepție nouă, pe care partea germană ar dori să-l dezvolte și să-l producă în cooperare cu industria românească de apărare” – conform RomArm.”
    http://www.ziuanews.ro/dezvaluiri-investigatii/blindaj-pe-aparare-industria-romaneasca-de-armament-se-codeste-sa-produca-transportoare-nemtesti-94439
    Cine nu stie cine este „Rheinmetall Defence” gaseste aici:
    http://www.rheinmetall-defence.com/en/rheinmetall_defence/company/divisions_and_subsidiaries/rheinmetall_man_military_vehicles/index.php

    Acum citesc ca suntem in faza incipienta ???
    A trecut un an de la oferta unei firme germane renumite care produce un transportor cotat printre cele mai bune.
    Sunt printre cei care am considerat ca relansarea industriei autohtone sa se faca prin colaborarea cu firme de prestigiu in domeniu.
    Si ce aflam ? Ca a ramas cum am stabilit 🙂

    • Nemtii si-au cam luat bagajele si ne-au trasmis bezele, mai ales datorita neseriozitatii noastre proverbiale. Nu-i totul pierdut dar in acest moment nu se se cunoaste nici macar furnizorul trenului de rulare, asadar cum putem vorbi despre omologarea carcasei daca nu stim detaliile tehnice ale trenului de rulare?!
      Armata nu s-a hotarat nici macar daca vrea ambrazuri, ce nivel minim de protectie doreste, ce armament vrea, etc?!

      Inca o data, ministrul economiei nu stie nici pe departe despre ce vorbeste, la fel ca Dusa de altfel.

      • Asa cum o sa facem si cu francezii care vor sa facem elicoptere…

      • E nevoie de presiuni din afara, altfel nu se va face nimic. Modernizarile insuficiente, dar de apreciat, care au fost facute intre 1995-2004, au fost facute de nevoie, voiam sa intram in NATO si incercam sa-i convingem. Pe 2 Ianuarie 2004 baietii si-au zis „mission accomplished” si au lasat armata si industria de aparare in voia sortii. De asta nici posibilii parteneri externi nu ne mai iau in serios.

  8. O solutie ar fi tot de la guvern.
    Fiecare judetz sa fie obligat sa achizitioneze un numar de transportoare echipate ca masini de dezapezire, salvari pentru timp de iarna sau calamitati. 40 judete a cinci bucati fac 200 buc comandate.Si de aici vin banii la fabrica sa fabrice si pentru armata alte transportoare dotate cu armament.
    O idee practica si care poate ajuta tara.

  9. Stati linistiti ca o sa ne ajute cat de curand rusii…:)..uite ce i au mai ajutat pe ucrainieni care se chinuiau si ei de ani de zile(de prin 2006) sa produca btr 4 ul…acu au 40…:)

    • rusii o sa ne ajute sa importam…

      nu stiu cine a bagat bete in roate la achizitia de 800 piranha da’ bine a facut….

      • Am avut mare noroc ca nu s-a continuat cu acesta imensa teapa.
        Fara blindaj aditional Saur2 rezista la 6kg de explozibil Piranha la 4kg ….

  10. Eu din poza vad ca TBT-ul (sau ma rog, cutia blindata) e „pe roti”, adica are si un tren de rulare.
    Mai e si treaba ca ai nostri sunt extrem de secretosi la orice.

    Sper sa fie asta, desi nu am sperante foarte mari. Nu cred ca aveam nevoie de nemti sau elvetieni, cred ca suntem suficient de buni pentru a face un TBT propriu (si am facut mai multe decat ei). Sa iei un motor sau chiar un tren de rulare poate fi ceva (trebuie licenta insa), dar un TAB intreg ar fi o prostie.
    Sper ca prostia guvernantilor nu e insa atat de mare si or sa sprijine si or sa dea drumul la proiectele astea din industria apararii. Desi iarasi, vorba aia, sa nu ramanem cu speranta

    • Ca sa parafrez ce spui „nu cred ca aveam nevoie de francezi, cred ca suntem suficient de buni pentru a face o DACIE proprie [care sa fie competitiva pe piata auto]”.
      Realitatea ne-a aratat altceva.

      • @Gabriel
        Faci o comparatie aiurea totusi. In anii 90′ camioanele DAC (sau ROMAN, numai stiu) modificate la uzinele Roman (dar avand motor si/sau transmisie Ford sau Caterpillar parca) au castigat locul 2 la raliul Paris-Dakar, la categoria lor. Si in competitie erau Volvo, Iveco, Merceds, Man, Renault etc.
        Problema a fost ca anume interese nu au dorit sa se mearga mai departe in domeniu ala.
        Un TBT adecvat (cu licenta pentru motor/transmisie straina eventual, eu as colabora cu finalndezii aici) e ceva perfect posibil sa fie facut aici, de catre noi. Daca se doreste si nu se vrea punerea definitiva pe butuci si cumpararea de SH sau serii minuscule de tot felul de masinarii mai mult sau mai putin necesare din afara (plus spagile de rigoare, desigur).

        Sa distrugi si bruma de industrie ramasa este cea mai mare prostie. Nu ar trebui sa se mai cumpere nimic 100% din afara, ci sa se faca doar parteneriate cu firme straine. Chiar si cand e vorba de ceva ce nu se produce aici, macar aduci logistica, reparatiile, mententanta si eventual productia de piese de schimb in tara (alaturi de ceva transfer tehnologic).
        Altfel distrugi capacitatea de aparare a tarii, o pui pe butuci practic, ajungi la fel de rau (daca nu mai rau) ca in WW 1 si WW 2 cand am suferit enorm din cauza asta. O astfel de politica este de fapt tradare si in vremurile bune se pedepsea corespunzator.
        Toate industriile strategice trebuiesc sprijinite (inclusiv cercetarea in domeniu) si controlate de stat (nu ma deranjeaza daca unele au management privat sau intra in parteneriate cu firme private atata timp cat sunt sub controlul statului roman si slujesc interesele romanilor).

        @Flogger

        De asta imi e frica si mie.

        • @radu2
          Nu-mi atribui afirmatii, sau idei care nu-mi apartin.
          De unde ai tras concluzia din ce am scris eu ca ” Sa distrugi si bruma de industrie ramasa este cea mai mare prostie.” ???
          Pai hai sa-ti arat eu CE AM SCRIS:
          Important e sa te cuplezi la R&D ca sa ramai la zi.
          „Sa-ti dezvolti capacitati interne prin aceste colaborari. In domeniul militar R&D a devenit din ce in ce mai costisitor, deci exista posibilitati.
          Asta trebuie sa fie o politica de stat. Sa sustina, sau sa promoveze domeniile cu tehnologie avansata.
          Altfel vom ramane vesnici importatori si fabricanti de oale si ulcele.”
          http://www.rumaniamilitary.ro/sisteme-at-si-aa-pentru-aparare-apropiata
          Cred ca orice alte comentarii sunt de prisos.

        • „Altfel distrugi capacitatea de aparare a tarii, o pui pe butuci practic, ajungi la fel de rau (daca nu mai rau) ca in WW 1 si WW 2 cand am suferit enorm din cauza asta. O astfel de politica este de fapt tradare si in vremurile bune se pedepsea corespunzator.”

          Era unul, Vlad Țepeș, nu avea universități 🙂 dar avea…ȚEAPA!
          Alea au fost vremurile bune…

        • Comentariul cu referire la PARIS- DAKAR nu merge. rușii de 20 de ani sunt mereu primii cu KAMAZ – dar oruicum u sunt in stare sa produca un camion bun.

        • Comentez „Sa distrugi si bruma de industrie ramasa este cea mai mare prostie.”
          Nu e prostie e interes strain si sabotaj.
          Adevarul ca totusi e mare prostie la unii care ne conduc si ce e mai grav este ca sunt incapabili sa-si dea seama de asta.Totusi puscaria e mare si incapatoare. Nute joci cu soarta tarii romanesti.

          • Floricel Damigeana

            Nu ne-a constrans nimeni sa o distrugem. Noi am facut-o si noi suntem principalii vinovati. Prostia e a noastra, asa cum este si in cazul instalatiilor de irigatii la care ne gandim cand ne uitam la desertul din sudul Romaniei.

      • Realitatea este ca datorita politicului si de pe vremea lui Ceausescu si cel de acum nu putem progresa.Pe timpul lui Ceausescu erau pusi la conducere oameni politici habarnisti in tehnica si acum la fel.
        Asta e cauza care distruge tara.Trebuie inlaturata cauza adica fara politic in functii de conducere si mai ales tehnice si treaba va merge bine.
        Intrebarea este: Cum facem ?

    • Radu, nu, sunt doar cretini…
      Nihil novis sub sole est!

    • Ala e un tren de rulare folosit doar pentru experiente de rezistenta a carcasei. In rest bate vantul… TBT-ul nu are secrete pentru mine.

      • Ca sa fie un succes cu ce firma ar trebui sa colaboreze cei de la Moreni?

      • Tabul este o cutie goala.Eu le-as propune sa o faca ca o lada de sticle cum era pe timpuri. Adica mai multe celule separate pentru fiecare soldat si etanse intre ele. Daca e lovita o celula moare un soldat si ceilalti scapa.La fel si pentru motor as face doua motoare , unu in fata si unu in spate, bagate tot in celula .Daca e lovit unu va fuctiona cel din spate..Fiecare motor sa duca patru roti.Motorul din fata sa duca rotile din fataza si cel din spate rotile din spate.La dr4um merge un singur motor si la drum accidentat se cupleaza intre ele. Macar daca ar incerca cineva ce am zis asta ar salva viata soldatilor.

        • Daca nu a facut nimeni pana acum asa ceva cred ca exista un motiv dacule .

        • dacule eu n-as vrea sa ma plimb cu un vehicul unde sunt sacrificat ca sa scape altii.

        • La fel si pentru motor as face doua motoare
          MAI FRATE, NU AI INVENTAT NIMIC !!!
          ASA SUNT TABURILE SI CELE RUSESTI (BTR) SI CELE ROMANIESTI.
          ADICA AU DOUA MOTOARE .
          IARCONSTRUCTIA CELULARA ESTE PROPUSA DE 1000 DE ANI, DAR IN CAZ DE MISIUNE NU ESTE PRACTICA !NU DE ALTA, DAR NU LUCREZI CU ALBINE CARE SA SARA DIN ALVEOLA EI FIECARE.

        • Asa sunt taburile cu doua motoare dar amandoua in spate.
          Si eu ziceam unu in fatza si unu in spate ,sa nu fie lovite amandoua odata,.
          Robi ,situatia actuala ,daca tabu e lovit toti mor.
          In cazul cu celule separate moare doar unu sau doi si ceilalti scapa.
          Sau ceilalti dupa ce reusesc sa retraga tabul ii salveaza pe cei raniti.
          De ce n-a facut nimeni pana acum asa ? Pentru ca nu i-a dus capu.

        • Comentez:”DAR IN CAZ DE MISIUNE NU ESTE PRACTICA !NU DE ALTA, DAR NU LUCREZI CU ALBINE CARE SA SARA DIN ALVEOLA EI FIECARE.”
          Pana si natura a inventat ceva in milioane de ani si noi nu stim sa copiem.
          Usile la tabul dacul dd se deschid lateral ca la auto sase usi pe o parte si sase pe cealalta parte , fiecare usa cu alveola ei. Asta nu inseamna ca militarii nu pot comunica intre ei prin video sau chiar geamuri protejate interioare.

        • @dacul… ia pune mătălică mîna și fă un soi de proiect la struțocămila aia de o visezi, că ziceai că te pricepi la proiectare, cu motor față, motor spate, 6soldați in line pe mijloc, mai pune și armament, și blindaj,și rezervoare de combustibil, și comunicații, transmisie, propulsie, și vezi ce iese… dimensiuni, greuttate, viteză, autonomie, capacitate de trecere, aerotransportabilitate… dacă e fezabilă ideea, în mod sigur în 2-3 ani o să vezi un prototip făcut de un mare concern…
          părerea mea, hîc…

        • Va inselati ,e vorba de 10 soldati si doi soferi adica cinci usi pe o parte si cinci pe cealalta cum ai pune doua autoturisme spate in spate .
          Marile concerne sigur o vor face in urmatorii trei ani daca au citit si spionat pe aici , dar romanii sa le dai si proiectul si tot nu-l fac .Dar daca le dai bani vor cheltuii banii pe studii de fezabilitate si acte de advocatura .
          Eu as putea sa fac un model trei d in 3DMAX sau ACAD 3D.
          De altfel am facut multe modele si le-am bagat in jocuri ale mele ca asta:
          http://www.kongregate.com/games/mariusr/war-in-the-white-valley-1-02

  11. Programul SAUR …..se mai aude cava de el ?

    • nu e voie, trebuie sa luam stryker din Irak si Afganistan la supra-pret

      • @M.C
        Unde ai gasit ca „nu e voie” ?
        Iar Stryker nu e nici macar amfibiu.
        Ce e asta, misto sau dezinformare ?

        • 🙂 )

          „Românii au, din nou, chef de cumpărături. Suntem pe locul doi la consum în Uniunea Europeană”

          asta e destinul nostru

          ce conteaza daca nu e amfibiu, e de import nu?

          „necesitati” „specificatii” si alti termeni pomposi sunt pentru idioti, cand vine vorba de achizitiile romanesti, indiferent de domeniu.

          e mai frumos sa faci o autostrada cu o firma straina care trebuie reparata de 5 ori pe luna tot cu o firma straina…

        • cand spun idioti ma refer la cei care anunta mareata „realizare” insiruind „motivele” deciziei

  12. nu inteleg cum omologhezi carcasa cand nu stii ce se afla sub ea – in caz de explozie materialul se va comporta diferit daca e o carcasa goala sau daca sub ea se afla motorul si celelalte componente.

    insa e clar ca trebuie ca ministerul sa cumpere macar 1-2 bucati ca sa poata trece si aia pe hartie ca mai exista un utilizator. altfel potentialii cumparatori se gandesc ca faci experimente pe ei si vor da bir cu fugitii.

  13. la transportoare e foarte multa munca manuala nerepetitiva – costul manoperei e principala componenta.

    asta inseamna ca nu ar trebui sa se faca transportoare in Germania, Franta, Finlanda, Elvetia – pentru ca ar fi mult, mult mai ieftin in Romania, Ungaria, etc.

    Romania are fabrica, insa trebuie sa faca precum India sau Brazilia cu avioanele de lupta – sa oferi niste comenzi masive, cu livrari pe un termen lung, cu conditia de a se produce in tara respectivele transportoare.

    ca sa atragi investitii trebuie sa pui si ceva pe masa.

    eu cred ca daca se tine o licitatie pentru 3-400 masini, livrabile in 10-15 ani, Moreni va fi retehnologizat de o firma mare straina, Patria, Rheinmetal, etc – si vor fi extrem de competitivi la pret, castigand contracte foarte bune la export.

    trebuie insa sa existe inceputul – prima faza e cea mai importanta, negocierile prealabile – gen cam la cate bucati ati fi interesati sa le faceti aici? Apoi tii o licitatie, punand astfel presiune competitiva si pe cost si obtinand calitatea dorita.

    apoi eu cred ca vor putea veni si exporturile. chiar daca nu vin, macar ai cumparat necesarul de la intern iar o mare parte din bani s-au intors in economia ta, ti-ai pastrat si capacitatea industriala, ai si suportul local.

    e foarte important ca achizitiile sa fie facute de oameni inteligenti si cu ceva viziune – altfel ne batem pur si simplu joc de bani si obtinem o armata pestrita, cu 3 masini de-un fel, doua din alt fel si un cosmar logistic.

  14. Consider subiectul interesant, dar vad ca nu atrage la fel de mult ca „multirolul”.
    Acum cateva zile a mai fost un articol la fel de interesant despre HAVOC (unul din preferatii mei). Din pacate doar eu si cu Eroul Bula am fost prezenti.
    Dar sa revenim la subiect.
    Daca as fi fost ministrul apararii, as fi primit oferta de la “Rheinmetall Defence” cu bratele deschise.
    Pentru ca USMC a anulat programul “Marine Personnel Carrier” (MPC) urmand sa se reia in viitor, poate ca Romania ar fi avut ocazia sa participe la selectie.
    Nu stiu daca ar avea sansa sa fie selectata, important este sa fii acolo, alaturi de cei tari in domeniu. Numai asa te poti face cunoscut si implicit sa ai expunere internationala.
    Cam asa privesc eu lucrurile.
    Daca nu indraznim sa privim dincolo de gard, atunci nu ne ramane decat sa importam ce vom gasi si sa punem cruce subiectului.

    • pai ar trebui sa tina o licitatie – de ce doar nemtii? poate ofera altii conditii mai bune. poate raman nemtii, dar sub presiunea licitatiei sigur scoti conditii mai bune.

      cunosc firmele din domeniu si cand e o situatie competitiva se mobilizeaza altfel.

      sigur ca nu vine nimeni daca nu are perspectiva unor contracte ferme. trebuie sa pui asta pe masa, altfel nu iese nimic

    • @Gabriel

      Sincer, nu stiu de cand vizitezi blog-ul (fara sarcasm sau alta marlanie) dar, de cand au aparut mai multe detalii despre SAUR si alte chestii, ne bucuram ca niste copii, dupa care am revenit cu totii pe pamant, si de aceea in majoritatea discutiilor despre „proiecte” romanesti, bascalia domina sau nu se discuta…

      Comentariul tau este genul care il vedeam si poate il si scriam (si eu) la „inceput”…ba chiar mai mult, cei priceputi propuneau chestii tehnice, detaliate, viabile, cu toate ca vorbeau singuri…

      In concluzie, „speranta” s-a dus in P***A masii demult, cu teroristii astia se rezolva in acelasi stil jegos.

      Numa’ Marius Z. cred ca scris mai mult decat aia care au inventat religia despre ce s-ar putea face, realist, nu S.F-uri…

      Pentru mine „stirile” astea au devenit ca un fel de „feed” continuu care trec si se duc dracu ca oricare stire din jegu’ de presa romaneasca (exclud Agerpress de aici)

      DAR, inca ma intereseaza subiectu’, in general, international (ce fac altii…), si nu atat de mult curvaraia rromaneasca in legatura cu acest subiect.

    • Eu propun sa-l propunem pe Gabriel ministrul apararii, ministrul economiei, ministrul de finante, prim ministru si seful CSAT. Si poate numai asa se face TBTul.

      „Consider subiectul interesant, dar vad ca nu atrage la fel de mult ca “multirolul””
      „Din pacate doar eu si cu Eroul Bula am fost prezenti.”

      Nu stiu daca ai observat ca in timp au disparut useri interesanti in neantul internetului.
      S-a cam lamurit lumea ce si cum si isi vede de treaba.
      Io intru si postez din ce in ce mai rar.

      Nu prea mai e mult de discutat.
      Si TBTul s-a discutat si paradiscutat de ani de zile…

      Romania si Military se cam foutoura, noutati nu vor mai fi ani buni de acum incolo.

      Eu cel putin nu vad cum pot sa continue cu armata la genul asta fara pierdere de capabilitati: fara tancuri, fara artilerie, fara flota.

      Starship troopers scrie pe ei.

      Probabil ca asta si vor.

  15. Asta ati votat bai populime! Scuze dar asta e adevarul! Ati votat interlopi la conducerea tarii. A propos numele de strada al lui stalin era ”koba” si se ocupa cu jefuiri de banci, talharii, omoruri si mai era si informator al ohranei.
    Tutea a zis asa: impotriva comunismului se lupta cu…Codul Penal

    • Si cu cine trebuia Bre sa votam… Base are deja 10 ani de presedintie.
      PDL a avut 2 mandate, CDR 1 mandat asta inseamna cam 12 ani.

      Cate sute de ani mai trebuie votati ca sa faca ce trebuie?! De stanga nu nici nu intreb ca pierdem timpul.

    • George Orwell a spus o vorbă mare, citez din memorie(sper să nu mă înșele așa de tare):
      „Poporul care votează la conducerea țării interlopi, hoți, trădători, nu se poate numi victimă…Se numește complice.”
      Mai e nevoie de alte comentarii???

  16. Nu mai visati bre ca io nu crez’ca se mai fabrica nici un TBT in Romanica…

    Nu exista clientul.

    Nu exista banii pt investitia in dezvoltarea produsului si pt cumpararea lui, pt ca nu-i aloca nimeni.

    Nu exista interesul pt asa ceva nici la nivel politic, nici economic, nici de aparare.

    Daca cititi in za linkul za ‘cela scrie ca cei mai multi angajati au peste 50 de ani si se apropie de pensionare.

    Asa ca asta-i calea ce se va urma, ai vor scoate la usurel pensie ca sa nu faca gat si or s-o inchida. Se va face asta in urmatorii ani.

    Politia Militara Romana – AKA Ro-Army (ca asa isi zic ei cu mandrie acuma 🙂 in amintirea trecutelor vremi glorioase cand aveau ei in dotare sute de avioane si elicoptere, mii de tancuri, TABuri si guri de artilerie) n-o sa cumpere sute de transportoare decat daca iese cuiva o spaga marE maRE mARE MARE!!!
    Si alea or sa fie de import.

    Daca nu se poate lua spaga aia (nu ca n-ar avea cine sa o dea si nici ca nu s-ar intelege la suma platita de vanzator ci probabil ca se mananca sacalii intre ei pe impartitul prazii, aici cred ca e problema mare si sunt ca hienele unii cu ochii pe altii si totul e blocat) ramanem cu TABurile din anii 70-80 si cu cele 31 de Pirahna, cand s-or termina de venit si alea 7 in urmatorii 25-30 de ani.

    Ah, era sa uit, mai vin si alea 16 Panhard in fo 5 ani. Anu’ asta numa unu 🙂

    Din pacate se pare ca in Estul Ukrainei se fasaie, deci pace si prietenie, a trecut sparietura, dotare cand o mai fi nevoie cand or mai fi razboaie prin zona. Parca scria Zgureanu ca nici aia 700 de milioane de lei nu i-au dat concret inca…

    TABurile alea din anii ’80 mai merg inca cel putin 15-20 de ani, alea care n-au putrezit inca.

    Si daca au putrezit tot sunt acolo pe inventar. Ideea e ca le avem!

    La razbel scoatem inventarul la imprimanta si il trimitem dujmanilor.

    Voi o sa ziceti ca nu se poate.

    Si io o sa zic ca „eh, nu se poate pe dracu” 🙂 🙂

    Intre timp aia din Politia Militara or sa investeasca pe partea care ai intereseaza cel mai mult acuma ca e trendy: drone si stealth 😉

    • unica speranta ar fi sa vina un investitor privat , sa investeasca si desigur sa faca bani pron vanzarea la export. oricum MAPN nu va cumpara nici odata produse Made in Romania…

  17. @gsg9
    Bre, iti multumesc pentru nominalizare, dar nu tin de „fonctie”, ma multumesc sa-ti fiu consilier 🙂
    @M.C
    Nu cred ca am sarit in domeniul SF. Daca prin anii ’90 cineva ar fi spus ca DACIA o sa fie un brand de succes in Europa de Vest probabil ca ar fi primit o multime de „sfaturi” malitioase 🙂
    In fine, ma retrag, cu scuzele de rigoare, daca am indraznit prea mult.

    • @Gabriel

      Nuuuu, nu am spus ca spui tu SF 🙂
      M-am referit la faptul ca ce propunea M.Z era realist, nu cerea 100 F-22 🙂

    • nu e DACIA e RENAULT- toți știu că e RENO doar noi ne batem cu pumnul in piept că e DACIA – mașină romanească .
      fabrica e romanească doar cu numele pentru că investitiția și tot restul e francez .

      • Mai citeste o data ce-am scris. Cu atentie 🙂
        Stii cand a fost preluata Dacia de catre Renault ?
        Se pare ca nu.

        • @florian
          nu are nimic brandul ,sau imaginea corporativa ,etc cu proprietatea
          se incerca mai sus ,sa se explice ca dacia ,nu e dacia ptr ca e proprietatea renault
          si profitul merge la renault
          dacia nu e renault deghizat
          ptr un necunoscator e asta
          dar sasiul logan ,chiar daca are in comun ceva cu clio si anumite componente e total diferit(ptr unul ce s-a uitat macar la unul „dezbracat” in viata lui)
          dupa aia are componente provenind si de la renault si din industria orizontala romaneasca(furnizori ce nu sunt traditionali renault)
          in rest mare parte din „ingineria” sa este impartita intre diversele centre de cercetare renault
          daca ai fi un impatimit al industriei auto si ai cunoaste detalii ,nu ai afirma ce afirmi
          de cand a fost preluat rolls de bmw ,au mutat sau au pastrat productia in acelasi loc???
          folosesc motoare uzinate ,asamblate sau produse total in anglia ??
          ca sa stim de ce vorbim
          in rest in romania la momentul preluarii se fabricau 2 motoare total depasite ,unul de 1397 ,altul de 1557 cmc cu carburator dublu sau simplu facut la carfil si nu prea erau in stare sa puna pe el o injectie monopunct
          amandoua cu arbore cu came in bloc si tije impingatoare,culbutori ,etc ,o tehnologie tipica anilor 60
          s-a incercat prin 85 ,pe liberta ,montarea unui motor mai modern de 1598 ,ohc(ax in cap) si s-a renuntat
          impreuna cu motorul de 1298 de principiu si a modelului dacia 2000(ptr demnitari ,putine date ,in principal un renault 20) au fost maretele realizari ale cercetarii
          te-ai intrebat ce motoare se fabrica in prezent la dacia??
          sau la ford??
          ca se poate o integrare mai mare
          da ,dar nu e vina constructorului
          cat despre constructorii mentionati de mine ,nu apartin unei tari ,in general nu apartin unei singure persoane
          nu conteaza ca aston martin poate fi detinut de un indian(nuu e neaparat real ,e exemplu) cat timp e facut in anglia cu un nivel de manufacturare mare si are o piata ce-l „accepta” la un pret ,ce face sa fie posibila o remunerare pe masura a persoanelor ce-l fabrica
          cine castiga ??-indianul ce ia profit 30milioane ,sau statul englez ce ia taxe de pe salarii de 2500-3000 eur ,sau salariatii ce iau banii astia ,sau furnizorii de piele si alte materiale ce se folosesc in constructia lui si se gasesc acolo
          sau e o situatie de win-win ptr toti
          daciile facute inaintea de venirea renault erau undeva la 3000 eur pret,fara servodirectie ,sau vreun artilugiu de comoditate precum un aer conditionat sau geamuri electrice
          patriotismul e bun cu o limita ,sau ce se intelege prin asta
          in exces se poate transforma in viciu
          realismul e mult mai util

      • nissan e japonez??
        chrysler e american??
        jeep e american??
        lamborghini e italian??
        rolls royce e englezesc??
        aston martin???
        volvo suedez??
        au elvetienii „integratori finali” auto puternici
        new holland e american???
        ce are barza cu cuibul ciorii
        renault a facut ceva in romania ,ajutat si de conjunctura care face cand unul pronunta cuvantul „low cost” de calitate in auto ,automat se gandeste la dacia si indirect romania
        nu conteaza ce mai produc ceilalti producatori ,baza industriala a renault aici de la centrul de inginerie la ultimul dealer …nu o facea nici un iluminat cu idei marete de pe aici
        ce ar fi insemnat new holland pe la brasov
        ce ar fi insemnat ,multe alte chestii ratate in trecut
        ptr orice economist cu cap …se stie ca de importanta nu e profitul
        ci e cifra de afaceri
        si banii pe care ii invarte actual renault in economia romaneasca nu prea au comparatie
        sa vedem cat mai multe precum renault ,precum centrul de la magurele ,precum multe altele similare ,dezvoltarea merge de jos in sus ,nu invers
        daca aveam infrastructura poate aveam si o fabrica mercedes,etc
        efectul acestor giganti merge „in jos” in industria orizontala si iti creeaza tesut industrial
        tesut industrial ,cu cat e mai numeros ,cu atat mai competitiv,ce face sa ofere ansamble cat mai de calitate la preturi cat mai reduse
        ceea ce face sa fie cat mai posibila nasterea de noi producatori ,mici ,sau ca cei existenti sa se poata „moderniza”,ptr ca au acces la subansamble de calitate la preturi competitive
        nu vad posibil sa vina nu stiu ce fabricant de cabluri auto sau de cauciucuri ptr ca cei de la moreni vor sa faca 30 transportoare ,sau cei de la aro dezvoltau urmasul lui 244

        • nissan e japonez
          chrysler e american
          jeep e american
          lamborghinni e italian
          rolls royce e englezesc
          aston martin e englezesc
          volvo e suedez
          new holland e italian
          ca unele din firmele de mai sus au facut sau fac in continuare parte din grupuri de firme de nationalitate straina nu inseamna ca nu si-au pastrat identitatea .

        • niko , aston martin . lamborghini sunt firme cu o productie mica ( private ) ele nu pot rezista singure pe piata si au fost inghitite cu ghilimele de rigoare de corporatii auto mari ( ford in cazul lui aston , ww – audi in cazul lui lambo ) si la dacia pana la urma e un win- win chiar daca nu e in stil occidental totusi muncitorii de acolo au salarii bune comparativ cu ce e in tara si statul roman ia niste impozite , fara renault sau un mare producator consacrat ajungeam la vorba lui constantin stroe ( fara renault scria mort pe dacia ) .

  18. Nu era deloc realist, dară na:

    • de ce?

      cat putea sa coste modernizarea unor t-85 la bizon si SAUR 2 in transe?
      realist ma refeream la bani, nu a cerut chestii pentru un PIB de 1bln in minte

      • Pt. că nimeni nu vrea, de aceea!
        Gsg are multă dreptate, la partea ceastă… armata nu dorește, gubernul nu dorește, fabricile (industria – obsesia voastră) se fac că doresc. Nimeni nu dorește să facă treabă, cei care vor sunt bizari și îndepărtați.
        În ritmul ăsta, să se spele pe cap cu toată măgăria, atunci când va fi să fie mizeria. Partea proastă, cum văd eu treaba, e că tot „prostimea” a plăti, iară responsabilii vor continua să facă ce au făcut – neam netrebnic!

        • pe mine m-a bufnit rasu’ cand a aparut hartia aia cand Rasmussen se luase de Cehia ca nu stau bine….

          la noi chiar merge marlania cu 12 F-16 si cu 2% pana in 2016? nu spune nimeni nimic de afara?

          si la sfarsit urla ca noi am fost slabi, ca nemtii cand cautau vinovat pentru labaraia oamenilor lor..

  19. Eu cred ca problema se pune cam asa : Nu se vrea industrie militara autohtona . Si punct . [ de altfel cam de niciun fel care sa ”concureze inaltele porti ”] Se poate face in Polonia unde se mai gaseste si cohones in politichie ? Se poate .Si punct .
    Parca si vaz un oaresce ”capatana 2 ” proaspat ”acceptat in noua clasa politica ”votata ” cu 70 la suta ….cum benocleaza la teren pt. a face oaresce ”afaceri imobiliare”.
    Cam singurul lucru util de facut poate ar fi ceva agitatie prin presa si coalizarea grupurilor interesate cu adevarat in promovarea valorilor [ de la sponsori la muncitori , ingineri etc …]in afara sistemului .Fiind destul de multi inca , ar putea macar sa creeze un current favorabil pt. o oaresce directive de progres . Ca ex . ar fi gramada , mai ales prin Japonia , dar si pe aici , referitor la un anume avion I.A.R. construit pe sestache pe cand rusii doreau desfiintarea fabricilor [ aripile le-au transportat legate de lateralul unui troleu sau tramvai ]. Deci clar , baza nu mai e de muuuult politicul Solutia nu ar cam fi decat in constituirea unor firme independente , afiliate eventual unor producatori externi ,dar care sa pastreze performanta inalta de a construi , chiar si la comanda redusa , la noi in tara . Realist , mai mult nu cred sa se poata face altceva la ora actuala mai degraba cel mai important ar fi detinut pasul in asteptarea ”desteptarii ” [ adica , clar , trebuie iesit masiv si constant la proteste , poate chiar la parada de 1 dec. se pot baga oaresce pancarte pt. a mai misca oaresceva …si aici ma refer la toata politichia , nu numai la varfurile vizibile ]

  20. Problema este ca unii de prin conducere au dificultati in a intelege romana poate ar fi indicat sa scrieti in rusa…

    Cand a fost ‘subtil’ scapata in presa hotarare Consiliul Suprem de Dezarmare al Tarii din 2013 de a inchide/lichida fabricile de armament (cu exceptia celor de munitei si exploziv) si de a importa totl ce putem produce nu am auzit sa fi fost revoltati. Acum nu se face decat sa se puna in practica planul cu perdele de fun de rigoare sa nu se revolte bizonii ca raman fara industire asa ca povesti gen: vom face „management privat” nu are decat ca scop lichidarea acelor capacitati.

    Mai aducem aminte:
    În momentul de fata`, se afla în dezbatere un proiect pentru o lege a industriei na]ionale de aparare – exista un comitet alcatuit la nivelul Guvernului României – în care sunt analizate mai multe variante pentru o viziune de viitor a acestei industrii, astfel încât, într-un interval de 15-20 de ani, industria de aparare sa poata asigura necesarul critic pentru Armata României (adica munitie pt. ce arme importam)
    în alta ordine de idei, sa treaca de la actualele elemente de industrie grea (adica tancuri, transportoare, tunuri, mortiere, arme infanterie, ce mai producem) la elemente de echipamente digitale si aerospatiale . Aceasta este viziunea aprobata în CSAT},în strategia din decembrie 2013

    Se inchide tot ce tine de productie tehnica (vor face doar menteneta la ce au acum) si se fac interfete digitale adica nimic….

    • asta a fost o stire mai veche care daca nu ma insel a fost „combinata” cu alta stire intr-un articol (nu stiu sigur)

      da’ cu siguranta a fost observata la timpul respectiv.

      se referea la discutii cu israel si sua…normal…de a vinde industria de aparare

      cum ai spus tu, termenii si abureala cu „cautam solutii” sunt doar praf

      • „Informarea” are 1 luna si 3 sapatamani iar cat timp exista aceasta Hotarare a CSAT orice altceva este doar o manipulare deorece este obligatorie, ea este „o lege” care trebuie dusa la indeplinire, iar eu nu am auzit sa fi fost schimbata.
        Asa ca se inchide tot ce am scris.

  21. Daca carcasa e cea din poza numai blindaj compozit nu are !

  22. PROPAGANDA ELECTORALA !!!

    nu va mai amagiti nu vor face absolut nimic pentru armata si nu vor vedea nici un tab de productie romaneasca
    ce pot sa le spun odihna placuta, sa stea linistiti in cazarmi
    tara arde si baba se piaptana !!!

  23. de modernizarea submarinului NIMIC, de modernizarea fregatelor NIMIC, de saur NIMIC, mai are rost continuat?

  24. Usor, usor, incepem sa prindem curaj, sa ne punem industria pe picioare fara sa ne uitam cu gura cascata la tot ce vine din occident !

  25. Am intrebat mai demult da’ nu a raspuns nimeni, mai incerc odata 🙂

    Mai avem M85 sau au fost taiate?

    https://www.youtube.com/watch?v=wroa029gI1c

  26. Kermit, coca/sasiul se face de obicei din otel laminat si la cele vestice. Compozitul se adauga suplimentar.

  27. Sa-i explice cineva lui Victor Ponta si lui Constantin Nita (iubitorii de salarii si pensii) faptul ca salarii pot plati si antreprenorii/furnizorii din industria de aparare, nu doar statul roman. Numai sa aiba cui si pentru ce plati acele salarii. Ajuta-i cu obiectul muncii si ei te pot ajuta cu ocuparea fortei de munca si generatul de bani la buget.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *