Pilotii sunt de neinlocuit

 

Piloti militari in WW2 (sursa: arhiva gen. Ion Dobran)

…pentru orice altceva mai este timp.

(*)Ma refer aici nu numai la piloti ci la intreg personalul fara de care Aviatia Militara nu ar fi functionala.

“…vrem să grupăm toate aparatele funcţionale la o singură bază aeriană, pentru ca ulterior, pe măsura intrării în dotare a aparatului de generaţia a patra, să putem să operăm în formule mixtă, cu două tipuri de aparate” (Sursa: Adevarul.ro)
Începând din 2016, România va deţine o escadrilă de F16 şi două de Mig 21 Lancer. În viitorul apropiat, MApN va fi obligat să mai cumpere o escadrilă de second hand…”(Sursa:TVRNews)
…revitalizăm parte din flota de MIG-uri pe care o avem şi să extindem durata operaţională până în 2018″ ( Sursa: Gandul.info)
“…după 2030 să înceapă negocierile pentru a cumpăra F 35″ (Sursa: TVRNews)

In comparatie cu pasiunile starnite pe marginea selectarii tipului viitorului avion multirol, planul anuntat de ministrul Dobritoiu de re-organizare prin reducerea efectivului aviatiei militare a fost aproape trecut cu vederea, desi are o importanta mult mai mare si un impact pe termen lung mult mai serios.
Rezultatul acestui plan, daca va fi pus in aplicare, va fi moartea de facto a aviatiei militare romanesti nu neaparat (sau nu numai) printr-o dotare slaba, ci mai ales prin reducerea personalului la un numar nesemnificativ in caz de necesitate.
Daca tehnica se poate cumpara la nevoie relativ rapid printr-un efort major, nu acelasi lucru se poate spune despre oamenii care trebuie sa o intretina si sa o foloseasca eficient. Ciclul extrem de lung de pregatire si antrenament, precum si pierderea cunostiintelor practice acumulate in atatia zeci de ani vor impiedica orice tentativa de crestere rapida a numarului de piloti si tehnicieni.
Oamenii nu poate fi cumparati off-the-shelf, inchiriati sau luati in leasing.

In privinta numarului optim de avioane sau echipaje necesare Romaniei dezbaterea publica lipseste cu desavarsire rezumandu-se la calcule pur contabile insa intuitiv, prin prisma dimensiunii teritoriului si situatiei geopolitice, se poate evalua la mai mult decat dublul efectivelor simbolice ale Cehiei sau Ungariei de 12-14 avioane.
Un punct de plecare poate fi reprezentat de numarul de 110 MiG-uri 21 aduse la standardul LanceR la sfarsitul anilor ’90.
Se poate aduce ca argument faptul ca planul a fost facut inainte ca Romania sa intre in NATO si cifra sa nu mai fie de actualitate dar atunci numarul de 48 de avioane cu care Romania s-a obligat sa participe la apararea comuna a NATO  trebuie luat ca un minim absolut.
Trebuie spus ca acest numar nu inseamna in nici un caz un nivel optim, ci doar o obligatie minima pe care Romania s-a angajat de bunavoie sa o indeplineasca atunci cand va fi parte a NATO.
Luand in calcul realitatea economica obiectiva, trebuie sa acceptam ca nu putem deocamdata trece peste acest nivel minim, mentinerea unui numar mai mare de piloti putandu-se insa realiza prin repartizarea a doua echipaje per avion.

Planul care a fost anuntat ignora insa orice calcul rational, celor 12 (ipotetice deocamdata) aparate F-16 uzate urmand sa li se alature un numar de 24 MiG-uri revitalizate. Asta pana in momentul in care cele 24 de MiG-uri vor trebui definitiv retrase adica undeva in 2018, conform declaratiilor de mai sus. Chiar si in cazul cumpararii, improbabile la momentul asta, a inca 12 F-16 efectivele vor ajunge la un total de doar 24 de avioane. Orizontul achizitiei F-35 este asa de indepartat incat nici nu mai merita adus in discutie.
Atunci cand ministrul anunta ca F-16 are o durata de viata ramasa de 20 de ani in cazul in care se zboara circa 200 de ore pe an se inducea subtil ideea ca ar fi posibila pregatirea a doua echipaje per avion (2 x100 ore pe an) insa numarul de piloti selectat pentru trecerea pe F-16 este doar de 18 deci 1.5 per avion.
Este cel mai probabil ca dupa revitalizare MiG-urile sa nu poata suporta acelasi regim de zbor si deci pilotii lor sa zboare un numar mult mai mic de ore pe an.
Nu numai ca vom fi la 50% din numarul minim de avioane necesar dar in realitate procentul pilotilor disponibili, antrenati la un nivel minim compatibil NATO, va fi mult mai mic.

Se ajunge astfel la cea mai mare problema a potentialei achizitii de F-16 portugheze: nu atat tipul sau conditia tehnica cat mai ales numarul insuficient al acestora.
Judecand dupa dificultatea cu care am reusit identificarea pana si a aparatelor portugheze este greu de imaginat ca vom putea gasi o solutie mai buna mai tarziu, fie din depozitele SUA fie din stocurile armatelor europene.
Singura speranta ar fi ca F-35 sa intre in dotarea SUA destul de repede si in numar suficient pentru ca unele aparate F-16 sa fie disponibilizate ca surplus.
In cel mai probabil caz insa MiG-urile vor fi retrase fara a fi inlocuite de nimic altceva.

Romania se afla deci intr-o situatie aproape imposibila: are nevoie de un numar apreciabil de avioane, mai mare decat vecinii ei, nici unul dintre aparatele evaluate pana acum nu poate fi achizitionat la prima mana din cauza pretului si, in lipsa unei oferte consistente pentru Gripen second-hand, varianta aparatelor uzate nu este o solutie realista avand in vedere numarul foarte mic de F-16 disponibile.
Ca o paranteza, SAAB se pregateste sa vanda o parte din aparatele Gripen scoase din dotarea Flygvapnet insa numarul lor nu a fost inca precizat clar.
Romania este ca de obicei si ea pe lista posibililor clienti insa calitatea ofertei suedeze depinde mult, in acest caz, de cantitate. Poate totusi bizonii s-au mai gandit putin.

Pentru mentinerea numarului de piloti la un nivel minim, avem nevoie de o alta solutie care sa asigure inlocuirea completa a MiG-urilor ramase si deci prioritatea este acum gasirea unei surse pentru 48 de avioane supersonice. Orice varianta de rezolvare a problemei in conditiile date este valida.

Acceptarea tacita a unui numar mai mic de aparate nu e nimic altceva decat inconstienta.

 

Tehnomil.net

 

 

 

16 comentarii:

  1. Se pare ca si altii au ajuns la aceleasi concluzii ca si noi, desi noi nu am dezbatut intr-un articol dedicat problema numarului de piloti… Referitor la un minim de 48 de avioane, suntem de aceeasi parere:
    http://www.rumaniamilitary.ro/primul-cui-batut-in-sicriul-fortelor-aeriene-romane

    „in paralel cu reducerea numarului de avioane necesare de la 110, cate MIG-21 Lancer aveam in dotare si care ar fi fost cifra optima pentru a mai detine o forta aeriana, la 72, apoi 48 (minimul necesar), 24 si in cele din urma 12 avioane.”

  2. 110,72,48,24,12

    Hai domnilor menestreli ai lu apararea, ca pana la 0 nu mai e mult.
    Hai baieti, sunt sigur ca se poate!
    E OK daca nu mai avem piloti atat timp cat creste numarul de parlamentari.

  3. Se vor reprofila pe co-piloti ca e la moda acuma…

  4. Eu la parlamentari nu le-as da o sala mai mare ci una mai mica acum, ca s-au inmultit:)

    Doar primii 300 care ajung in sala vor avea loc iar restul in picioare, pe langa pereti sau pe hol 🙂

  5. Si cu optiunea sa demisioneze cand nu mai rezista asa…

  6. nu cred ca o sa vezi prea des 500 de parlamentari stransi la un loc ….
    ( acasa impreuna , la ” munca ” impreuna …. 🙂 )

  7. Sa gandeasca „bizonii” nostrii!!?? Uau, asta ar fi chiar o premiera!Bre, da’ trebe sa ne simtim mandrii -Romania ocupa locul intai in lume la numarul de parlamentari, in raport cu numarul populatiei.India, cu un mizilic de suflete de 1,2 miliarde au putin peste 700 de parlamentari. Romanica, cea dodoloata, are la un numar imens de 19 milioane de suflete, cu putin sub 600 de parlamentari.Ei, asta da, sa ne traiasca si sa infloreasca!Poate asa, se aduna prin Parlament si ceva creier, cate un strop de la fiecare; cate-n pic, pic, pic….Bre, cand o sa se stranga creierul cel donat de la fiecare guster de-asta, parlamentar, or s-ajunga la depresie cand au sa vada ca n-ajunge nicicum pentru…A GANDI. Dar, este arhisuficient, in exces chiar, pentru matrapazlacuri si prostie, si-asta le va readuce inima-n piept!Dar, daca le place ideea de unicitate,atunci se explica: o singura baza aeriana, o singura unitate de blindate, o singura unitate de rachete, o singura bla-bla, dar, totul la „eficienta” maxima.Tare ma bucur ca voi vedea MIG-ul 21 dus la un nivel de neatins, precum pasarea Phoenix. Chiar ma gandeam sa-i fac o poza, fiindca peste ani va fi foarte valoroasa, ca antichitate, dar, „din fericire” nu-i cazul.Mai bine fac o poza de grup cu pilotii care-i mai avem inca, fiindca, cu siguranta,vor deveni…amintire -cate-un pic, pic, pic, pana n-o mai ramane nimic!

  8. daca stau bine si ma gandesc mai bine urmam calea tarilor baltice,sa platim altor state sa ne faca politia aeriana decat sa cumparam avioane de mana a doua sau a treia.

    • Asta tot vreau sa spun si eu aici dar intr-un mod mai elaborat, insa ma roade vesnic timpul.

      Pe scurt… din 12 aparate SH vor fi poate 10 duble. La o disponibilitate de maxim 60% (65-70 aveau C/D-urile noi din Polonia… sa nu comparam cu A/B-uri din ’83 la mana a treia…) inseamna 6 aparate in conditie de zbor la orice ora. Adica exact cat e strictul necesar pt a asigura politia aeriana de pe o singura baza.

      Macar s-au pus de acord ca avem nevoie de doua baze…. deci si cu 24 aparate abia ne-am scoate, fara a mai lasa loc la aparate pt antrenament sau misiuni.

      Noi dam 600-800 de milioane pt astea 12 aparate, care nu ne ajung nici pentru „cele mai minime” misiuni, nu mai bine am da cateva milioane pe an pt a plati niste straini sa ne asigure politia aeriana? Ca bombardatul inamicului sau lupte aer-aer gen Top Gun nu vom face cu astea…

      Unde mai pui ca atunci cand bugetul era de 1,31% din PIB, nu aveau bani sa zboare MiG-uri decat cu… sa nu zic cate ore/an per pilot. La F-16 unde ora e mai scumpa, cate ore vor zbura pilotii romani, avand in vedere ca in 2013 bugetul e undeva pe la 0,9%…………

      Tara asta ramane fara anti-aeriana… aia 600 de milioane puteau insemna o operationalizare completa la standardul Hawk XXI a sistemelor existente plus poate o revitalizare la un nr simbolic de rachete, poate mai ramaneau ceva bani pt cateva autorisme de teren si ceva camioane.

      Nu stiu voi, dar decat 6 aparate vechi cu piloti de X ora/an eu prefer o anti-aeriana la standardele actuale cu care sa dobor eventualii atacatori, iar politia aeriana sa mi-o faca altii. Din cate s-a scris aici nu e chiar asa de scumpa.

      Pierdem mandrie nationala si experienta, dar la 0,9% din PIB nu ti le permiti nici pe una, nici pe cealalta…

      Parerea mea de 2 lei.

      PS: as ruga eventualele raspunsuri sa fie pe un ton normal si cu date/cifre… suntem aici sa exprimam pareri nu sa ne porcim

  9. am mai zis-o acum ceva timp ca practic nu avem cu cine ne duela aerian. suntem parte a unui nou sistem da aparare, respectiv nato, unde categoriile de forte ale fiecarei parti participante se stabilesc de catre staful organizatiei, conform propriilor interese si nu de catre fiecare tara participanta. este clar ca noi nu avem atributii de a ne lupta aerian cu cineva, oricat ne dam noi de ceasul mortii. in noua schema nu intereseaza pe nimeni ca pilotii romani au sau nu cu ce sa zboare. in ultima instanta, care piloti romani? cati ies anual din scoala? poate sa-mi spuna cineva? nu glumesc, efectiv nu stiu dar cred ca in zece anii ramanem fara.
    am mai zis undeva mult mai sus, prababil acum vreo luna; pentru rolul de politie aeriana sunt sau ar putea fi bune produsele noastre de la craiova, cu miliardele alocate unor giorsane, probabil ca am putea face ceva subsonic, insa bun. cu o inarmare facuta cu cap, ne putem face treaba mai mult decat decent. am pastra si traditia de a construi, am putea pregatii si in continuare piloti, iar daca da domnul si ne revenim vreodata financiar, putem visa si la f-35.
    eu in nemernicia mea insa, judecand dupa evolutia dronelor, apreciez ca in 15 ani, pilotii vor sta undeva la o consola, la sol, cu castile pe cap si vor ataca tinte in timp real oriunde pe glob.

    • Ehe… si eu am mai spus ca aliantele se fac si desfac… SUA au luat in considerare iesirea din NATO, a fost o propunere in Congres, evident s-a discutat putin si s-a respins, dar s-a discutat… NATO fara SUA e ca armata fara soldati. Istoria umanitatii are mii de ani dar nici o alinta n-a durat, la fel cum nici un imperiu nu a tinut o mie de ani si asa mai departe.

      E frumos NATO, ne apara, ne face, ne degre. Noi facem asta si ailalta, el ne asigura celelalte doua lucruri, etc. E frumos. Dar cand va veni o criza majora (nu cum e asta) sau cand populatia planetei va atinge 10-12 miliarde si vor muri de foame cu sutele de milioane pe an, cand valuri de nestavilit de imigranti vor veni in nord dinspre zonele centrale (Mexic, Africa, etc), tarile isi vor urma propriul interes, si nu cel al unei aliante create in anii ’50 pt a tine piept URSS-ului in Europa.

      Iar in momentul ala ramai singur… razboiul de independenta, WWI, WWII… care sunt detaliile legate de aliantele noastre atunci? 🙂 Ce razboi vom purta noi cu infanterie, geniu si submarine, dar fara logistica, vm, sf, nave si aviatie, fiindca astea veneau de la aliati ?:)

      Cat despre IAR-99 Soim, va voi repeta cat traiesc ca cu un avion subsonic nu poti face politie aeriana, punct. Cine vine si va spune ca face politie aeriana cu un subsonic ori nu stie ce spune, ori e rau intentionat. Parca am vazut opinia asta si la cateva autoritati din tara noastra draga si profesionista… e bine ca le platim salariile totusi.

      Astept (de la specialistii nostri de la Minister, platiti din taxele mele de profesionisti ce sunt) tancul facut din hartie igienica, infanteristul fara arma de asalt (dar dotat cu spray cu piper si scut din fibra de sticla), vanatorul de munte obez, submarinul nesubmersibil si altele. Asta daca tot vor politie aeriana cu subsonice 🙂

      PS: dupa cum tot spun… parerea mea. Fiecare are dreptul la o parere, chiar daca unii iau salariu pt asta iar altii ii platesc pe cei din prima categorie

  10. * ” a wartime scenario, they would have worked in collaboration with the RAF’s Tornado F3 interceptors, which would use their Foxhunter search radars and more sophisticated navigation systems to vector the Hawks against enemy targets.[32] ” (wikipedia bae hawk..:-) )

    ** o asemenea achizitie ar trebui sa ai abia in spate calucule geopolitice , finananciare si strategice ! … dar la noi un nene/partid o sa-si faca firma sa tunda iarba de linga pista , altul sa stearga de praf calculatoarele ….. dar nici unul nu o sa faca firma sa scrie soft ptr becurile care lumineaza pista … generic spus ! aici e buba !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *