Povestea IAR 95

Partea Intai: Introducere de preambul.

S-15

Cindva, la o virsta, se-ntreaba fiecare ce am facut eu in viata, de ce am facut umbra pamintului. Desigur exista valorile clasice, o casa, un copil si am sadit un copac. Frumos, da e de ajuns(?), mai ales barbatii sunt mindrii daca au avut ceva succes in viata profesionala. Cind am venit in Germania am proiectat un suport pentru o roata imensa, care exista si acum in centru orasului, un monument al minerilor si tare sunt mindru cind trec pe linga el. Succesul e legat insa si de norocul fiecaruia de a participa sau nu la proiecte mari. Eu am avut acest noroc, atit in Romania cit si in Germania. In tara am participat la proiectele IAR 93, IAR 99 si un pic la 95. Acum va voi prezenta in patru episoade proiectul IAR 95. Articolul e scris de un fost coleg si unul din cei mai buni prieteni, ne cunoastem de o viata, ing. Simion Tataru.

************

Avionul supersonic romanesc, o ambitie mult prea mare pentru ROMANIA

 

Dupa zborul prototipului avionului IAR-93 in 31 octombrie 1974, a incoltit in institutul IMFCA (INCREST), azi I.N.C.A.S Bucuresti – Institutul National de Cercetare Dezvoltare Aerospatiala “Elie Carafoli”, ideea proiectarii unui nou avion, de data aceasta un avion supersonic.

Proiectul avionului supersonic a fost abordat cu toata seriozitatea avand in vedere ca nu existau oferte pentru licente din exterior si s-a castigat multa experienta prin proiectarea si fabricarea lui IAR-93.

In prima etapa, s-a dorit un avion cu caracteristici de viteza , capacitate de incarcare , distanta de zbor, viteza ascensionala, manevrabilitate, etc., de cel mai inalt nivel (comparabil cel putin cu F-4Phantom, spre F-15). Avionul ar fi trebuit inzestrat cu doua motoare Spey militare.

In 1974 a fost infiintat in cadrul institutului un mic colectiv de conceptie a unui avion supersonic cu denumirea de IAR-95, condus de ing. Dumitru Badea. Motoarele alese au fost Spey RB 168 versiunea MK202 cu postcombustie, varianta militara fabricata de Rolls Royce sau motorul chinezesc WS-9 (RB 168 militar versiunea MK 202 cu postcombustie), dupa o licenta livrata chinezilor de Rolls Royce in anul 1975, dar care n-au dat satisfactie pentru avionul supersonic romanesc. Ambitia era mult prea mare si anume ca avionul supersonic sa atinga viteza de 2,5 Mach ori cu aceste motoare nu se atingea nici viteza de 2 Mach. Se stie ca Rolls Royce vindea pentru tarile comuniste variante de motoare depasite din punct de vedere a caracteristicilor de tractiune si consum combustibil asa cum a fost VIPER 632-41 folosit pe avioanele IAR-93 si IAR-99. Intr-o informare catre MApN facuta de catre Institutul de Aviatie referitor la stadiul lucrarilor pentru avionul supersonic la data de 30 august 1976 se informeaza :“Proiectul IAR-95 se afla in cel de al treilea an de desfasurare dupa schimbarea de tema survenita in 1974 si anume in faza de proiect preliminar.

-proiect preliminar –ianuarie 1974-decembrie 1975

-proiect definire – ianuarie 1976-decembrie 1978

-proiect detaliu- ianuarie 1979-decembrie 1982 “

Tema de proiectare pentru avionul supersonic a fost definitivata in acord cu Comandamentul Aviatiei Militare si aprobata de Consiliul de Inzestrare al Ministerului Apararii Nationale in cursul lunii iunie 1980, prevazand performante inalte, care situeaza avionul IAR-95 la nivelul avioanelor de aceasta categorie dun lume.

Conducerea institutului nu a fost multumita de stadiul proiectului si in anul 1982 proiectul a fost reluat sub conducerea ing. Constantin Rosca. De data aceasta s-a lucrat in forta angrenand toate compartimentele institutului.

S-a facut proiectarea structurii intregului avion, comenzilor de zbor primare si secundare, instalatia hidraulica, instalatia de combustibil, instalatia de oxigen, instalatia de climatizare, electrica, electronica etc. Au fost elaborate calculele de analiza statica, dinamica si oboseala pentru tot avionul. De asemenea au fost facute calculele de aerodinamica generala, calitati de zbor si dinamica zborului.

Au fost executate machete ale avionului supersonic si incercate in sufleria subsonica si trisonica in cel putin 3 variante. La intalnirile din iulie 1981 de la Timisoara si ianuarie 1982 de la Belgrad ale Comitetului Mixt romano- iugoslav s-a pus problema cooperarii in problema proiectarii si fabricarii in comun a unui avion supersonic.

Partea romana a ales motorul sovietic R-29-300 PE, care era montat pe avionul MiG-23, cu care pe avionul IAR-S s-a ajuns la viteza calculata de 2,0 Mach. Partea iugoslava a analizat posibilitatea de procurare a unui motor din Vest (Franta, Anglia, SUA), dar care nu putea fi procurat de Romania, fiind sub embargou..

Au fost schimbate intre cele doua parti temele de cercetare propuse de fiecare parte. Pana la urma partile nu s-au inteles asupra motorului si asupra vitezei avionului si colaborarea n-a mai avut loc.

Au fost duse tratative cu sovieticii, au avut loc intalniri pentru obtinerea licentei de fabricatie pentru motorul R29-300. Una dintre intalniri a avut loc pe 23 decembrie 1982 cand a fost transmis de partea romana, prin Centrul National al Industriei Aeronautice Romane (CNIAR) din MICM al RSR, cerinta pentru transmiterea licentei pentru fabricarea motorului de aviatie R 29-300 in RSR, catre Directia Generala a inginerilor din Comitetul de Stat pentru relatii economice (GIU/GSK ) din URSS. In perioada 16-20 mai1983 a mai avut loc o intalnire pentru discutarea Acordului de transmitere a licentei.

Partea sovietica a inmanat partii romane proiectul de Acord prelucrat. Partile au cazut de acord sa continue tratativele la o data ce va fi pusa de acord dupa studiera materialelor tratativelor. Pana la urma, sovieticii au tergiversat tratativele si au cerut un pret prohibitiv iar in final au motivat si prin faptul “cade  ce trebuie sa faceti voi avion supersonic atat timp cand fabricam noi si va vindem”. Pe acest motiv s-a dat in institut o tema de proiectare a unui motor pentru avion supersonic, dar proiectul si motorul nu s-au finalizat.

Practic proiectul avionului era gata si s-a luat hotararea sa se construiasca un avion supersonic model experimental cu motor R-29-300 PE luat de pe un MiG 23 (IAR 95-ME), initial s-a dorit ca fabricatia avionului sa se faca la Intreprinderea de Avioane ROMAERO Bucuresti.

La 20 martie 1984 Ministerul Apararii a aprobat hotararea Consiliului de Inzestrare al MApN, privind modificarea caracteristicilor tehnico-tactice din tema de proiectare a produsului IAR-95 in legatura cu cerinta ca acest avion sa foloseasca motorul R 29-300.

La sfarsitul semestrului I, 1984, dupa desfasurarea in ritm alert a unui mare volum de lucrari de conceptie si de aerodinamica experimentala si teoretica, configuratia avionului model experimental a fost complet definita si inghetata. Aceasta configuratie asigura indeplinirea tuturor performantelor din tema de proiectare aprobata. Performantele de manevra ale avionului, preliminare, erau mai bune decat cele realizate de MIG 23 MF.

Simion TATARU

 Neamtu-Tiganu.Ro

IAR-95, Partea a II-a

 

77 de comentarii:

  1. Azi dimineata, postul Digi24 anunta ca vreo 200 angajati ai Avioane Craiova vor fi concediati, ramanand doar aproximativ 100 (aceste „numere” fiind puse in discutie si prin 2010-2012…politicienii facand gargara cu cele doua IAR-99 Soim contractate pentru reparatii

    Daca la sfarsitul anilor ’80 era un numar ce se apropia de 5000 angajati si in 2009 au fost concediati 300 din cei aproximativ 600 la acea data…

    …tac dracului din gura, nu mai zic nimic.

    • Probabil terenul va fi retrocedat catre un cetatean din Botswana asuprit de Burebista…

      SRI ar trebui sa lase rapoartele si sa treaca la saci pe cap cu bolovani legati de picioare.

    • Eu am spus ca pe Avioane Craiova cineva a pus ochii si-o s-o faca mall. Daca am fi cumparat avioane de lupta noi acolo s-ar fi facut mentenanta, asa…

      • http://www.editie.ro/articole/special/avioane-craiova-42-de-ani-de-marire-si-decadere.html
        Avioane Craiova S.A. ar putea fi, din nou, în centrul unui proces de privatizare, pentru a şasea oară în ultimii 20 de ani. Primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, a anunţat recent că va demara procedurile de privatizare.

        Vreau să facem toate demersurile posibile ca să privatizăm fabrica de avioane, pentru că aşa ne minţim. Dacă tot mergem dintr-un contract, într-un contract şi într-un contract pe care de fiecare dată nu poate să-l aducă decât Olguţa, pentru că altcineva nu se implică, nu este bine pentru Fabrica de Avioane. Nu este suficient şi trebuie să găsim o modalitate să privatizăm rapid Fabrica de Avioane.
        Declara primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, vorbind despre destinele Avioane Craiova SA

        2014 Avioane Craiova SA încearcă să obţină autorizarea PART 145, autorizare care ar permite şi repararea de avioane civile. De asemenea, este partener la un proces de cercetare a INCAS. Totodată, se doreşte reluarea activităţii pentru Sabka. Cum ne-a declarat la final Victor Peţa: “Încercăm să facem din Avioane Craiova SA o fabrică vie”.
        – See more at: http://www.editie.ro/articole/special/avioane-craiova-42-de-ani-de-marire-si-decadere.html#sthash.31pcTgiE.dpuf

      • Nu pot să înțeleg de ce susțineți făbricuța de unicate de la Craiova și nu Bacăul sau Brașovul dacă tot o dați cu industria?
        Aerostar are oamenii, tehnologia, infrastructura și banii să facă ceva. Or susținând o groapă fără fund, unde angajații taie frunze la câini și nu produc nimic…
        De ce să nu sprijini ceva ce funcționează deja bine, are contracte și utilaje?
        De experiență și tradiție nu mai zic.
        Deci, de ce nu mentananță la Aerostar. De ce să nu folosești resursele cu cap?

        • Le sustinem pe toate Flogger, doar ca cei de la Craiova au situatia cea mai nasoala. acolo e critic!

        • @Flogger

          Bre, matale si cu altii ati cumparat actiuni la concurentza 🙂 🙂 ?

          Pana una alta productia de IAR99 s-a facut in fabrica aia „de unicate” si cu oamenii aia. Si nu in alta fabrica si cu alti oameni.

          Tot acolo s-a facut si IAR93iul, pe care s-au grabit sa-l taie in loc sa-l modernizeze si fiabilizeze si sa-l foloseasca pt ce era proiectat, si anume atac la sol.

          Si VOI astia de la putere ati transformat-o fabrica „de unicate”, nu e vina lor.

          Fabrica, utilajele, oamenii nu le mutzi la Bacau peste noapte.

          Deci daca se inchide, ce mentenanta oi mai face matale la Aerostar, oi mai face, dar alte IAR99 sau IAR99 imbunatatite nu mai faci la Aerostar.

          Asa-i nea Floggere?

          Ca ASTA ERA ideea, nu mentenanta mai ieftina la Aerostar. Ieftin e poveste.
          Ideea este sa nu mai poti produce alte trainere.
          Ca sa poti importa. Ca tot te faci ca nu pricepi 🙂

          Daca se inchide fabrica probabil se pot accelera noi achizitii si astfel deschisa-i calea pt programul Trainerul Multirol, 1 miliard 4-5 bucati la mana a treia folosibile numai pe 10-15 ani, ca si peste 10 ani trebuie sa manance unii o paine sau macar copiii lor cu doctorate, asa-i nea Floggere?

          Asa ca nu-nteleg ce tot ai dai cu Bacaul si Brasovul 🙂
          Adica inteleg da’ ma fac ca nu’nteleg 🙂

          Ideea e ca TREBUIE sa se inchida si gata.

          Explicatiile matale sunt irelevante.

          • @gsg9

            U said it brother.

          • Lol

            Pai si daca nu se-nchide Avioane Craiova ce avioane mai faci acolo? Ce linie de productie mai exista acolo? Ce specialisti mai exista intre aia 300 de angajati, cand toti profesionistii adevarati au plecat de ani buni in strainatate?

            Hai sa fim seriosi, Avioane Craiova e pe butuci de vreo 15 ani. Iar singura sansa de salvare a firmei a fost ratata acum un deceniu, cand au vrut s-o ia italienii. Restul, ca se face si se drege sunt povesti.

          • Cred, sincer, că nu ai ce să mai scoți de acolo. Ceea ce nu însemnează că trebuie făcut mall. Dar să reconvertești platforma pentru a da de lucru altor industrii, să atragi fo două fabrici acolo, asta se poate.
            Și da, susțin alte companii, care SUNT VIABILE. Nu spun că nu se putea, dar discutăm ce e nu ce ar fi fost, iar cine a gafat este neimportant pentru ce se petrece acolo acum. Să îi pedepsească, dar nici să pompezi bani de salarii și mentenanța utilajelor care nu lucrează. Oamenii de acolo au cam plecat, au rămas prea puțini. De produs mă tare îndoiesc că pot produce multe, dar mentenanța la 99 tot se face. Altele nu vor fi produse, nu e fezabil, datorită produsului, și economic…
            De aceea aș dori salvarea a ce se poate. Nu susțin darea unor lupte pe care nu le putem câștiga, atât, de aici poți fabula cât poftești, nea gesege.

            • @Flogger

              „susțin alte companii, care SUNT VIABILE” Brasov si Bacau viabile?
              Fabrica de la Brasov a fost taiata in doua, jumatate supravietuieste caAvioane Craiova, una doua comenzi pentru Puma Naval vreo doua lucrari de intretinere.
              Cealalta jumatate este doar un atelier de mentenanta cu sigla Eurocopter pe el, in nici un caz o fabrica.
              Aerostar Bacau nu stie decat doua lucruri sa produca Yak-52, si sa faca mentenanta la mult iubitul de catre tine MiG-21. Cam cat o mai putea sa faca si asta avand in vedere ca MiG-21 exceptand Tanzania si noi nu prea mai foloseste nimeni.
              Daca razi Avioane Craiova mai bine termina treaba si radele si pe celelalte trei;Brasov, Bacau si Bucuresti. Ca sa stii o treaba nu de alta, ca odata ras Avioane Craiova razi singura fabrica care mai are o capacitate teoretica de a construi avioane intregi.

              • Arh-
                ia mai șerșetează, anume ce fac, că ești tare pe lângă. Apoi să îmi explici ce și cum. Brașovul beneficiază de altă platformă, altă logistică și, cel mai importnant, nene injinere, au oameniii.
                Nu mă iau de tine, vreau doar să accentuez de ce comentariul tău nu e tocmai precis. Deci au inginerii și cam toți angajații. Situația economico-financiară e incomparabil mai bună, face profit, din producție, an de an, dă dividende, investește etc.
                Aerostarul e pe cai mari, într-o situație foarte bună, poate cea mai bună din regiunea E/CE a Europei. Deci, hai să nu dăm cu piciorul în ce merge bine.

                • @Flogger

                  Parerea mea umila e sa nu ne mai contram unii cu altii aiurea, jocurile sunt facute.
                  Dpdv strategic, in caz de confruntare cu Sauron de la est suntem pa si pusi in 2 zile. Bacaul pica in juma de ora asa ca degeaba investeste Romania aiurea banuti in dezvoltarea fabricii Aerostar. Craiova sounds more like a strategic choice. Dar vorbim vorbe, noi suntem mici, vanduti si amanetati deja. Faptul ca ii mai apuca pe niste evreiloci de la Statpeloc aka Stratfor, sa tipe ca Romania trebuie inzestrata e datorita faptului ca evreii au bagat destui banuti in Romaniamall. Nu or pierde tocmai acum evreii, 3-5 miliarde de EUR bagate numai in malluri si proiecte de office buildings. Ei urla ca sa auda politiecnii aflati pe statul lor de plata. Ca doar n-o sa dea banuti de la ei, tot niste fraieri de cetateni vor plati costurile inzestrarii cu armament a Romaniei. (fie ei cetateni americani, romani, botswanezi sau Martieni 🙂 ). In incheiere, zic sa ne vedem cu bine si in 2018, poate in granitele Romaniei Mari.

              • @Arhengel

                Ce nu vrei tu sa intelegi sunt niste chestii simple:

                – Avioane Craiova NU MAI POATE produce avioane. Nici IAR-99, nici altceva.
                – Aerostarul face mentenanta pentru MiG-21, pentru L-39, pentru vreo 2-3 tipuri de motoare si pentru vreo 6-7 tipuri de avioane civile, printre care si necunoscutele Boeing 737 si Airbus A320.
                – IAK-52 e tot un avion, ce-i drept mai simplu decat IAR-99, dar tot avion. Si ce sa vezi, a fost PRODUS la Bacau.
                – Avioane Craiova e irelevanta in momentul de fata. Intretinerea pentru 99 s-ar putea face fara mari probleme la Bacau, dar se dau glumele alea de comenzi pentru mentenanta a 1-2 avioane pe an ca sa nu se inchida de tot portile si sa avem inca niste sute de someri.

          • Ai dreptate…plus ca, orasul Craiova este pozitionata perfect DPDV geografic fata de Bacau, Brasov si chiar fata de Bucuresti in raport cu potentialul agresor de la est. Din Transnistria pana la Bacau e cale scurta…..Craiova e mai departe si se ajunge mai greu. Idem pentru un MIG/SU sau niscai rachete. Daca le-au pus la pamant in prima faza pe doamnele fabrici, te-au cam scos din joc relativ repede! 🙂 Ce o sa faci, trimiti Soimurile la RK in Serbia!?

      • George GTM, nici nu stii cat de bucuros ma faceti cand scrieti articole despre istoria industriei aviatice romanesti, dar mai ales despre IAR 95, care este proiectul meu de suflet dintre tot ce a avut sau a produs/incercat sa produca tara noastra vreodata. 🙂 Mi se pare cel mai interesant si mai ambitios proiect pe care am incercat sa-l producem. Pacat ca l-au impuscat pe Ceausescu in 1989, ca daca mai traia 2 sau 3 ani, sunt sigur ca el apuca sa zboare…chiar daca nu intra niciodata in dotarea aviatiei romanesti. Din cate am inteles, primul zbor era programat pentru toamna lui 1990 cu un motor preluat de pe un MIG 23 romanesc. Dar aia e…si ca sa citez un clasic in viata….’cine n-are noroc, n-are!’ :)))) Eu as vrea sa te intreb daca printr-o eventuala adresa oficiala a rumaniamilitary catre INCAS, conducerea institutului va putea/ ar accepta sa faca cateva referiri inca nestiute despre acest program, eventual stadiul in care a ajuns el si ce prevede programul de conservare(daca se fac oarece actualizari tehnice la un anume interval de timp)? ….si daca s-a luat vreodata, macar si la nivel de principial, in considerare posibilitatea de a se relua proiectul, chiar si cu ajutor/parteneriat cu un producator strain? Si cel mai important, daca in anul de gratie 2014, el mai poate fii reluat cu ajutorul expertilor din RO sau mai are rost sa implementezi un avion de generatia a IV cand toti se indreapta sapre V generation?! Multumesc mult si sper ca nu sunt prea indiscret! 🙂

        • @Cezar

          Citeste cu atentie cine semneaza articolul: dl Tataru este angajat INCAS (pe vremea aia nu se numea asa dar nu ne incarcam cu detalii) din 1969 (parca) si a fost implicat in toate proiectele majore (IAR 93, 95, 99). Presupun ca in celelalte 3 parti va destainui cam tot ce stie despre acest proiect si din cate stiu eu nu este persoana in viata care sa stie mai mult decat dansu 🙂

        • @Cezar. Raspunsul lui Andrei este edificator. Acest articol este o preluare si o continuare a seriei avioanelor construite in Romania.

          • interesant ar fi George sa il convingeti pe d-nul TATARU sa ne spuna cate ceva si despre proiectul de modernizare a lui IAR 99 pe care il conduce

        • cezar dupa cum vad eu avionul asta IAR 95 e un avion de generatia 3 + poate 4- similar cu PANAVIA TORNADO MK II astazi nu cred ca ar mai fo oportun sa se reia proiectul pentru ca e depasit si tare ma tem ca un nou proiect de avion multirol romanesc de generatie 4+ sau generatie 5 ne depaseste posibilitatile in primul rand financiare si apoi si de naturile celelante .

    • Mai trebuie sa vina R.I. sa ne spuna ca nu stim nimic,sa stam linistiti ca Serviciile lucreaza si noi nu facem decat sa subestimam tara asta.Fi-mi-ar scarba…

      • Normal ca se duce, pt ca TREBUIE sa se duca.

        Orice are capacitatea sa produca ceva pt Armata SE VA DUCE daca nu s-a dus deja, pt ca le sta in gat si ai incurca la afaceri 🙂

        Asta este politica nobilimii emanate dupa Rivulutie. Armata aia particulara, ca parca nu mai e a romanilor ci e societate comerciala, nu va mai cumpara nimic fabricat in Romania. Bre, armata este afacerea lor personala cu bani de la buget.

        Asa ca toate astea se vor inchide DUPA PLAN.

        Emanatii vor importa pe comisioane tot ce misca. Fac pariu ca or sa ajunga sa importe pusca de asalt CU MUNITIE CU TOT 🙂

        Ca sunt banii prostilor de la buget, adica ai vostri 🙂

        • @gsg cum dreacu sa ii deranjeze o amarata fabrica de puscoace…sunt arme de distrugere in masa? inteleg sa ne faca praf fabrica de avioane, fabrica de tancuri 🙂 da si fabrica de pusti? e prea de tot…

          • @vioniribu
            Se pare ca ai deranjeaza tot ce se poate produce aici pt armata si din cauza asta nu pot importa. Cu comisioane si contracte de mentenantza la extern, ultimele fiind surse de venit pe ani multi.

            Si n-are treaba cu externul sau armele de „distrugere in masa”, are treaba cu ai nostri care trebuie sa traiasca si ei din ceva.

            Bre , astia n-au inventat nimic nou, ca nu-i duce mintea chiar atata.
            Fix asa a fost si in perioada interbelica.
            Coruptie, armament pestritz importat in loturi mici pe comisioane, import de munitie, cosmar logistic. Doar s-au imbogatit unii.

            Si atunci tre sa fii tampit sa pastrezi facilitati de productie ale statului, ca-ti strica afacerile 🙂

          • @vionibiru

            nu e vorba neaparat de miscarile altora de afara, e treaba de jegu’ din interior, gesegeu a descris perfect parcursu’ 🙂

            sunt multe masuri (in general, nu neaparat la aparare) extrem de simple cu cost extrem de mic sau 0 pe care le-am auzit de-a lungu’ timpului care nu sunt implementate pentru ca deranjeaza mafia transpartinica, care la randu’ ei sunt colaboratori ai hortistilor, bolsevicilor sau pur si simplu o fac la propria initiativa….

            Cateodata ma gandesc ca Romania fiind la mijloc in orice circ, singuru’ gen de guvernare benefic pentru tara ar fi unu cu bata…

            SAU (nu prea cunosc subiectu’ dar presupun ca pe acolo bate) sa avem republica prezidentiala, monarhie, sau ceva de genu…ceva sa dea putere unei singure persoane, asta pentru noi ar fi totul sau nimic, si ma inclin spre „totul” pentru ca „nimic” poate evitat pentru ca ar bate prea tare la ochi cand ala care ia deciziile este 1.

            parerea mea…

            • Asta cu „unul singur care ia decizile” a condus, printre altele, si la Afacerea Skoda – http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/Afacerea_%C5%A0koda – vezi implicarea regelui si a camarilei regale.

              Atata timp cat cei pe care ii alegem (fie ca punem stampila sau ii lasam pe altii sa o puna in locul nostru) nu se gandesc decat la ce pot fura in prezent, planurile de lunga durata fiind furaciunile planificate pentru anul urmator, asta se va intampla peste tot. Iar industria de aparare e victima sigura, pentru ca pentru ea si pentru armata nu plange niciodata nimeni. Si ale naibii razboaie intotdeauna vin cand nu esti pregatit, mai ales in cazul Romaniei…

          • vioniribu

            nu fi naiv. Cugir ala exporta nister pucaoce si prin Americhia. Si munitie . Si deh daca nu ar exporta altii ar vinde mai mult!!
            Pao uite aici store veche scandaloasa: http://www.gunweek.com/2000/feature0820.html
            Pai se poa asa o obraznicie ma?!

            • stiu ca armele de la cugir sunt apreciate…dar totusi, nu este vorba de sume imense…adica daca cei de la noi ar spune pas…adica pastram fabrica asta, amerolacii si restul nu cred ca ar avea prea mult de obiectat…nu le ia foarte mult din vanzari…

      • „Gură de oxigen pentru Fabrica de Avioane Craiova. Guvernul va plăti 125 de angajați cu 75% din salariu”

        Gura de oxigen…ce manipulare jegoasa…

        N-are ‘guvernu’ bani sa mai platesca pe aia 195 pe care-i da afara, dar cate zeci de mii or fi prin agentiile guvernamentale si prin ministere pe salarii nu jucarie, aia nu-s problema…ca-s „d’ai nostri”. Si nici tunurile de miliarde date cu firmele de partid nu-s problema…

        195 de consilieri n-ar da afara…

        Daca erau cateva mii de oameni acolo la fabrica mai ziceam ca faci economie…

        Deci dai afara aproape 200 de amarati pe care oricum ai tzineai pe salarii de MIZERIE, pui fabrica definitiv pe butuci, dar le mai dai o muie de oxigen…

        Si Razvane, lasa dreacu textele asa cum sunt, nu le mai edita!
        Ca asta e starea de spirit…
        Altii pot sa fie jegosi in fapte dar noi tre sa fim domni in limbaj…

      • 🙂 Daaa, ultima gura inainte de capul la fund pentru totdeauna.

  2. Ce gunoaie ne conduc mai frate! Avem creiere, acces la tehnologii si ceva facilitati inca in picioare si nu suntem in stare sa dam drumul la un proiect nou de avion. Cred ca polonezii si turcii ar sari imediat in barca daca le-am face cu ochiul avand in vedere ca si ei si-ar dori ceva indigen. Da ce sa faci, tre sa luam 12 martoage portugheze din care 4 vor fi in mentenanta, 4 in pregatire dupa revizie si 4 apte de zbor – 2 la Campia Turzii si 2 la Fetesti. Halal!

    • mi se pare ca o sa fie doar pe fetesti 🙂 la turda se milogeste deception de americani sa aduca o escadrila…

      • Putin probabil sa vina vreo escadrila americana la Turda. Mai degraba se va negocia cu Ungaria si Cehia sa ne patruleze spatiul aerian deeasupra Transilvaniei, Banatului si eventual Olteniei. Si nu pe gratis, ci pe bani. Ca nu cred eu ca spatiul aerian al tarilor baltice este patrulat de avioanele tarilor NATO asa pe prietenie si o bere.

        • si noi am primit bani cand am facut politie aeriana acolo…oricum, deception nu a zis ca o perioada o sa zboare in paralel cu lancer? deci probabil la fetesti o sa fie o escadrila de F-16 si la turda una de mig-21…sau macar asa ar fi bine…daca vin sa ne faca ungurii politie aeriana e naspa

          • Sa inteleg deci ca mai avem MiG-uri 21 cat de o escadrila, carora le va fi (a cata oara?) prelungita resursa de zbor? Ca parca le stiam pe ultimul drum… Si chiar asa, o escadrila la Turda, una la Fetesti si nici una la Bacau? Cam nasol. Pentru o forta aeriana cat de cat credibila Romania are nevoie de 4 escadrile cu minim 70% din avioane gata de lupta in orice moment + vreo 3 baterii Patriot (ar merge si doua daca se operationalizeaza Hawk XXI), montat Stinger sau chiar Piton 5 pe (inca pe atatea)Gepard, dat jos radarelul ala mic si inlocuit cu un locator optic/ir puternic (preferabil de productie autohtona) si am putea zice ca avem cu ce-i descuraja pe rusi, si creste moralul militarilor nostri. Asta atat datorita dimensiunilor cat si pozitiei Romaniei. Restul e apa pe gisca.

            • ce spui tu este adevarat, insa mai repede eu la bacau as pune o escadrila-doua de avioane de atac la sol dedicate(a-10), sau de elicoptere de atac…si in rest sunt de acord cu un minim de 4 escadrile…MINIM…si sunt de acord si la faza cu ghepard, desi avem cam putine, deci ar fi necesar ori achizitionare a inca cateva zeci de ghepard, ori crearea pe sasiu de TR-85 a unui produs asemanator…cat mai asemanator…

              din pacate pana acum nu au anuntat nimic…eu tot astept sa spuna zilele astea ca au grabit procesul de achizitie de F-16 si ca o sa vina in tara din 2015….asa ar fi normal…astept sa inceapa negocierile pentru a doua escadrila…astept…

  3. @Costin
    sa nu uitam ca baietii cu ochi albastrii pot deveni, la nevoie, purtatori de arme de distrugere in masa 🙂

  4. O poveste, astazi trista, despre Romania de-altadata! Moarta si ingropata cu industrie cu tot…

  5. patriarhia o sa cheltuie pana in 2016 suma de 80 de milioane de euro pentru catedrala mantuirii neamului….80 de milioane…deasemenea se face un „parc tematic” in ilfov de 25 de milioane de euro….cu 100 de milioane puteai sa pui moreniul pe picioare, sa termini TBT-ul, sa lansezi si comanda de 50 te transportoare(cate pot sa faca pe an), treceai si pe la craiova si faceai revizia completa la IAR-99…sau faceai modernizarile al fregate, sau multe altele…da ma rog…nu sunt bani…

  6. Mda….

    Sper ca dupa articolul asta sa nu mai apara Steliani cu afirmatii tampite de genul „Ce nevoie aveam noi sa facem avion supersonic la 30 de ani dupa altii.”

  7. Inca o fabrica romaneasca ce va fi inchisa…..Trist!

  8. http://adevarul.ro/international/statele-unite/serviciile-secrete-americane-alerta-trupele-ruse-pregatite-atace-ucriana-1_53343c480d133766a8471333/index.html
    IAR 95 putea sa renasca automat printr-un parteneriat cu SAAB….exact prin ce au propus suedezii Romaniei acum cativa ani. Fabricarea Gripen in Romania, la Craiova, sub numele de IAR 95, si crearea in comun a unui Trainer tot aici. Toata zona asta, ca potentiala piata trebuia servita exclusiv de Romania. Lucrul asta inca se mai poate si astazi, depinde doar de cat de departe va merge Rusia si daca dupa sfarsitul mandatului actualului marinar, ajunge o persoana care are doar 1 gram de perspectiva. Citeam ieri un articol in care Dusa afirma ca ar trebui reconsiderata achizitia de 48 F 16 de catre tara noastra. Cred ca si ei au ajunsa la concluzia ca F 35 nu e va veni la noi mai devreme de 20 de ani…asta in cel mai bun caz…poate chiar 30. Deci…..IAR 95 poate renaste…..IAR Putin ne poate da un imbold solid!

    • gripen nu o sa intre niciodata in doatrea armatei romane…si F-16 sub licenta nu cred sa se faca…poate doar sa fie integrata mentenanta si alte chestii…dar totusi daca ar mai cumpara 36 de F-16 pana in 2020 ar fi ceva…ar putea sa mearga pe ceva de genul inca 24 Block 15 si 12 care sa fie varf de lance, avioane noi cu aesa, cft si tot ce trebuie…desi mai bine ar merge pe 12 block 15 si inca 24 noi…dar cu banii…

      • daca dushka a vorbit serios, pentru ca tot ar fi putine, ar fi bine sa fie macar BLK52…

        apropo ca nu am inteles, a spus ca ar mai lua inca 48 sau vrea SA AJUNGA la 48 cu tot cu sicriele portugheze?

        • nici eu nu am prea inteles…dar eu zic sa fim prevazatori si sa rumegam atent declaratiile, pentru ca deception, dupa faza cu „trupurile neinsufletite ale cadavrelor celor decedati” ne-a aratat ca nu prea le are cu exprimarea 🙂 deci este foarte posibil ca prin 48 sa fi spus 4 si 8 adica 4+8=12 🙂 🙂 🙂

      • Nu banii sunt problema Romaniei, ci modul in care ei sunt colectati, distribuiti si chieltuiti. Pe noi prioritatile si lipsa de perspective ne omoara. Suntem pasivi la orice ne inconjoara si suntem mereu cu 2 -3 pasi in spatele realitatii. Cum am spus-o si inainte, partea nationalista a lui Ceausescu s-a nascut prea devreme pentru timpurile traite de el, ca sa poata sa faca diferenta intre am avut in 1989 si ce trebuia sa avem!

  9. http://www.romanialibera.ro/actualitate/europa/lituania-isi-dubleaza-bugetul-pentru-aparare-in-contextul-actiunilor-rusiei-330521.html

    Intră morcovu în fundul mare al lui tanti Dalia…

    //Preşedintele Lituaniei, Dalia Grybauskaite, a cerut Guvernului să dubleze bugetul alocat apărării, în următorii cinci ani, în contextul crizei din Crimeea, informează AFP, conform Mediafax.

    Guvernul de la Vilnius alocă în prezent 0,8% din Produsul Intern Brut apărării, cu mult sub nivelul de 2% stabilit de NATO Lituaniei.//

    • Sa speram ca morcovul il cracaneaza bine bine bine 🙂 🙂 🙂

      Chestiile astea cu apararea se fac cu programe multi-anuale de inzestrare sustinute, planificare, investit constant, daca vrei sa ai armata. Daca acuma dublezi bugetul apararii, rezultate vezi mai incolo. Pana vine echipamentul, pana pregatesti oamenii etc.

      Ca pana acuma nu fura bani pt asa ceva 🙂

      Si daca Vladimir vrea sa-i implanteze morcovul acuma, tanara e mult prea optimista, in sensul ca nu mai apuca „următorii cinci ani”.

      Bre, da ce are lumea ca parca toata lumea se cam panicheaza 🙂
      Ce-o fi stiind tante Dalia si nu stim noi 🙂 ?

    • Ciudat, Lithuania nu are o minoritate rusa consistenta si totusi presedintele cere dublarea bugetului militar. Inseamna ca Estonia si Letonia care au o minoritate rusa destul de mare ar trebui sa intre in panica. Oricum bine ca tarile baltice sunt in NATO ca altfel le inghitea Rusia cu fulgi cu tot.

    • Babaciunea aia e tare in gura cam ca prezidentu’ nostru care mai avea putin si ii dadea un cap in gura lu’ Volodea…asta e din ciclu sa vezi ce-ti fac daca te prind…

      • @CosminC

        Ce are sula cu prefectura? Presedintele lituanian a cerut marirea bugetului armatei si atat, nu s-a apucat sa spuna ca Marea Baltica este lac rusesc.

  10. Ar fi fost mai indicata o colaborare romano-chineza pentru fabricarea IAR-95, dupa modelul China-Pakistan cu al lor JF-17. Chinezii aveau (si au) tot ceea ce le trebuia pentru fabricarea unui supersonic. Din moment ce aveam relatii foarte bune cu China si astfel puteam sa ocolim URSS-ul, poate ca rezultatul colaborarii cu China ar fi dat rezultatul scontat.

    Ne-am facut sperante desarte cu englezii si motorul Rolls Royce sau cu motorul de MiG-23.

  11. În primul rând vreau să mulţumesc pentru această serie de articole. Mai află şi cei cu scârbă faţă de capacitatea inginerească a românilor că adevărul este altul. Poate au curiozitatea să vadă şi cine a fost Elie Carafoli şi cum ecuaţiile deduse de el sunt folosite astăzi de toţi proiectanţii de avioane din lume.
    Partea mai proastă, după părerea mea, este că încercarea de a fabrica avioane noi este nerentabilă. Nimeni pe lumea asta nu se apucă să facă avioane fără a avea măcar bănuiala că le poate exporta. Cam ce piaţă am avea cu un avion de concepţie proprie? Cred că n-ar exista fonduri nici pentru investiţia în maşini şi echipamente pentru uzinare şi, mai ales, pentru testele de omologare. Din păcate, mândra industrie aeronautică românească, cu o istorie de peste un secol, a fost îngenunchiată în câţiva ani de nişte politruci veroşi, obedienţi şi incapabili …

  12. Ambtiile mari nu sunt o problema. Ele conduc spre progres. Rau este cand ambitiile nu sunt sustinute de actiuni concrete si conjugate !

  13. capatu` satului

    nu`mi place titlul si subtitlul articolului: este la fel cu situatia in care ai spune ca suntem o natie de inadaptati sau incapabili: o natiune nu poate fi incapabia, cateva persoane care lucreaza la un proiect da;
    avionu` IAR 95 nu s`a construit pt. ca inginerii implicati in proiect nu au fost in stare sa il duca la sfarsit, respectiv sa produca un motor supersonic;

    se recunoaste faptu` ca avionu nu a zburat din 2 motive: nu s`a reusit obtinerea unei licente de motor si NICI NU A FOST PROIECTAT UNUL – inseamna ca inginerii implicati nu erau in stare sa proiecteze un astfel de motor supersonic: motor supersonic militar care are constrangeri tehnice diferite de cele civile; din cate se recunoaste public ultimele generatii de motoare militare supersonice rusesti au o durata de viata de 500 de ore (dupa unii chiar mai putin);

    am citit cu parere de rau un post mai vechi la un articol pe acelasi site legat de acesi tema IAR 95 in care se critica incercarea de SUBLERIRE A UNUI MOTOR respectiv de copiere: toata stima pt. persoanele care au incercat sa sublereasca un motor, nimeni nu s-a nascut savant… Japonia si-a inceput renasterea industrila prin copierea unor produse americane, China copiaza la randul ei orice.

    • Ultimele generatii de motoare turbofan AL-31 rusesti parca aveau 3000-4000 ore durata de viata, RD-33ul de pe MiG-29 avea 600-800 (vreo 3000 dupa modernizarea pentru MiG-29K si MiG-35). Asa zice nea Wiki, prin alte parti mi-e lene sa caut.

    • 500 o fi avut ala de pe MiG-21

    • Păcat că sunteţi aşa pesimist. Inginerii care au lucrat după 1977 au fost adevăraţi eroi! Bani puţini, materiale speciale greu de obţinut, componente electronice sub embargou, documentaţie tehnică procurată cu mare greutate. Din punct de vedere politic şi militar eram în spatele celebrei Cortine de Fier, înghesuiţi şi de „marele prieten” de la răsărit şi de „lacomii amici” de la apus.
      Să nu tratăm cu uşurinţă fabricarea unui motor turboreactor, mai ales unul care să dezvolte suficientă forţă pentru a imprima viteze supersonice. Dacă pentru celulă mai puteam să ne cârpim cu materiale fabricate în România, pentru motoare era nevoie de o întreagă industrie orizontală, capabilă să asigure aliaje speciale, rezistente la temperaturile extreme, la forţele centrifuge imprimate paletelor compresorului şi turbinei. Adică, aliaje de titan, rulmenţi speciali şi, deloc pe ultimul loc, utilaje capabile să asigure precizia farmaceutică necesară fabricării turboreactoarelor. Pentru „şublerire” nu este suficient un şubler, trebuie scanere 3D, spectrometre , calculatoare puternice, toate sub embargou, sau aduse „pe sub mână” la preţuri prohibitive. Să nu uităm că, RR avea un avans de peste patru decenii faţă de noi şi resurse uriaşe.
      Dovada afirmaţiilor mele? Încercaţi să aflaţi câţi români au ajuns în occident după decembriadă, racolaţi prin toate domeniile de înaltă tehnicitate, înclusiv în firmele din Silicon Valley. Acolo nu rezişti dacă eşti incapabil!

      • Ehe ! Cu calculatoru stateam bine!
        La INCREST aveau un CDC pe 132 biti (da 132! Adica 128 + 4 !! Si eu mi-am dat palme prin 2002-3003 cand am auzit asta !!) de o precizie extra (ceva legata d e ceva numit „virgula flotanta”) numa bun ptr cestii stiintifice gen fizica atomica, aerodionamica samd. Si care cica mai avea ceva : o memorie „arsa” dedicata calculelor aerodinamice si rezistenta!! Ceva nec plus ultra .. obtinut pe cai nelegale (adica nu e sigur ca Congresul aprobase!) si tinut cam ascuns (in fundu salii , dupam alte vreo 2 si mormane de documentatie si stive de hartii de imprimanta care funtina cam rar (cand era nevoie de el!) asa ca in gnl era considerat „defect” si „rabla”. Si cica prin 93-95 s-a zis ca il avem .. si niste rusi (ex sovieticie) si-au muscat maineile de ciuda ca nu au putrit si ei sa faca niste calcule (Acu de unde stiu. A fost o expozitie la Muzeul Tehnicii. Cica istoria calculatoarelor… Si aia adusesera consola de la jucareaua CDC si am intrebat de la ce dracu era aia. Apoi am barfit vreo 30 minute .. Tipii care erau cu consola se amuzasera cand m-au vaut uluit „132 biti? Ce ai pus in cafea ma?!” si mi-au mai povestit., Daca ei au mintit asa va mint si eu!!)[a da… in mod „normal” calculatoarele sunt pana la un max 128 biti . Da 128 biti au aparut de prin 2000 pe niste Play Station ca era nevoie de asa ceva din cauza animatiei si culorilor …In gnl se multumesc cu un max de 64 …

        A sa va mai zic o barfa. Uficial noi eram cam la post. Totusi prin 79-80 am vazut 2 unitati de disc magnetic „de masa” zise FD uri. Noi , ca tara „comunista” aveam cel mult AD uri [BD era avea o capacitate dubla fata de AD, CD dubla fata e BD samd] . Discurile alea au aparut cam pe sest, au fost puse intr-un colt, acoperite cu cutii de hartie de hartie de imprimanta (in fata lor si pe lateral si de-asupra!) si au stat asa vreo 2 saptamani. Pana cand au venit 2 insi care vorbeau doar engelza .. discurile au fosta scoase , cuplate si testate . Apoi au disparut… ca erau imprumutate asa ptr „teste” da imprumutate cam oficios ca oficial nu era aprobarea Congresului! Asa ca ma fost avertizati sa ne tinem gura cat timp erau alea prin centrul de calcul … desi nu interesa pe nimeni (de aici). Ca dupa 2 luni totu era vorba proasta de betivi. De unde stiu ? Pai eram operator in centrul ala de calcul!! Si mi-a facut mare placere sa „cercetez” mutarea a juma de camion de cutii de hartie din magazie in centrul de calcul!!! (la mutarea inversa au avut placerea altii!! Nu era atata efort cat praf!!) Si ca am zis vorba proasta de betivani .. noi operatorii eram discreditati ca cica „calculatoarele functioneaza cu electricitate si operatorii cu tarie” cestie ce era totusi o exagerare. De obicei funtionam pe „sec” insa muierile ne detestau fiindca toti sustineam ca calculatoarele merg bine numa injurate cat mai spurcat . Unii jurau ca soferii profesionsti erau mai „decenti”

  14. D capatu” satului te rog fii mai bland 🙂 astea nu se gasesc pe wiki si bagi specialistii de pe aici in ceata.

    • capatu` satului

      este un articol mai vechi pe aripi argintii legat de durata de viata a mtoarelor de pe MIG 29, se vorbeste despre despre o resursa de 250 – 350 ore;

    • capatu` satului

      intr-un articol din revista Top Gun nr. 2/1999 referior la avionul SU 37 se face vorbire despre motoru` AL 31F si AL 37 FU;
      tot in acest articol ni se spune ca China a importat 40 de motoare de rezerva pt. 26 de avioane SU 30;;
      se vorbese in aricol de o durata de viata a sistemului de schimbare a jetului gazelor de 250 de ore;
      articole mai recente ale Indiei atesta reclamatii legate de acelasi SU 30.

  15. Hai sa va spun si eu o poveste inainte de revolutie.
    Trebuia costruit un utilaj de inalta performanta in comanda numerica.Pleaca in Germania seful proiectarii, pleaca directorul, pleaca un sef de sectie, pleaca si specialisti de la ICSIT TITAN un centru de proiectare cel mai mare din tara.
    In acele timpuri deabia eram stagiar , si are loc o sedinta cu toti plecati in Germania si altii printre care si eu care lucram in sectia care avea nevoie de utilaj.Deabia ma angajasera de o luna.Pana la urma decizia a fost sa le proiectez eu agregatul desi nu-l vazusem pe cel original si nici nu fusesem in Germania o luna jumate ca ceilalti. Cam asa era in timpu lui ceausescu de nu mergea treaba bine.Nu va mai spun continuarea ca a venit cineva mai mare si le-a spus la toti.
    Cine a fost plecat sa faca.Si nu s-a facut nici acum.

  16. Articolul pt mine inseamna dovada ca noi daca vrem putem proiecta si executa la inalte cerinte cam tot ceea ce fac marile natiuni cu oameni din toata lumea.
    Daca SRI,Armata nu s-ar fi dat de partea politicienilor corupti care i-au corupt si pe militari ca de sunt oameni si au nevoi,acum eram unul din tigri economici ai lumi, caci am avut si inca mai avem cu ce sa devenim.
    In tara asta este vreun for conducator necorupt sau incoruptibil?
    Eu nu cred, Armata,SRI si alti ca ei sunt la fel de corupti ca si politicieni.
    Daca nu ar fi fost corupti nu ar fi fost politicieni corupti si ne-ar fi mers bine economic.
    Merci

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *