Tejasul, un nou inceput

13-flight-pic

Mare sarbatoare mare in India dupa ce – intr-un sfarsit – varianta de antrenament a “celebrului” deja Tejas a avut zborul inaugural.

Astfel, aflam ca Tejas Trainer PV 6 a decolat si a si aterizat cu succes pe aeroportul celor de la HAL din Bengaluru. The Light Combat Aircraft (LCA) Tejas PV6 (Prototype Vehicle 6) a zburat in configuratia finala pentru antrenamentul avansat (varianta cu doua locuri).

Zborul a durat 35 de minute, timp in care s-a atins un plafon de zbor de aproximativ 10 mii de metri si o viteza de 0,7 Mach. Conform declaratiilor celor de la HAL, toate sistemele si sub-sistemele de la bordul aparatului au functionat in parametri normali. Desi aparatul cu doua locuri are ca scop principal antrenamentul avansat si trecerea pe supersonic, PV 6 poate fi folosit foarte bine si in misiuni aer-aer sau aer-sol.

Dupa cum stie deja toata lumea programul Tejas are ca scop dezvoltarea a trei variante pentru acest avion: antrenament avansat, atac la sol/vanatoare usoara si uzul pe portavioane. Incepute in anul 2001 zborurile cu diferite prototipuri au ajuns astazi la un numar de 2772 si 1800 de ore.

Tejas Trainer PV 6 a folosit noul motor american GE-404 IN20 iar PV 6 este a 15-a varianta care a zburat in acest program, celelalte fiind: TD1, TD2, PV1, PV2, PV3, PV5 (Trainer), LSP1, LSP2, LSP3, LSP4, LSP5,LSP7, LSP8 and SP1, o varianta navalizata – NP-1 – aflandu-se astazi in teste de zbor.

 GeorgeGMT

 

9 comentarii:

  1. o parere
    Ipotetic vorbind , Tejasul intr-o confruntare cu JF-Thunder care ar fi” mai bun „?
    (sa speram ca nu se vor confrunta nici odata)

    • Din punctul de vedere al hartiei Tejas-ul este mai bun decat JF 17 Thunder datorita mai multor aspecte tehnice si a aripii delta.
      Daca ne uitam la problemele Tejas-ului…..nu stiu ce sa mai zic.

    • Nu sunt din acceasi clasa. Tejasul este un trainer/CAS, JF 17 este un multirol. Am mai multa incredere in JF.
      Ipotetic vorbind Tejasul n-ar trebui sa aiba prea multe sanse in fata unui vanator dedicat.

      • De cand Tejas-ul este un trainer si nu este multirol?
        Asta este ca si FA 50-ul ca nu este fighter desi si ala are motorizare tot de fighter la fel ca si Gripen A/B – C/D si Tejas….

        • totusi FA-50 este conceput ca un trainer cu capacitati foarte mari , Tejasul din cate stiu este conceput ca un multirol usor sub 10 tone , ca este si variana trainer partea doua.

          • @ Arsenie – FA 50 este deja fighter usor – uita-te pe specificatii si pe motorul pe care il foloseste, intre el si MIG 21 LanceR la piloti egal pregatiti as pune banii pe FA 50.
            Acelasi radar, armament BVR integrat inclusiv AIM 120 AMRAAM.

        • @Mecanicu’ oficial ai dreptate – multirol cu varianta de trainer (similar daca vrei cu TA 50), doar ca eu nu-l vad pe asta inlocuind Harierul britanic si MIG 21 nici daca castig la loto.
          Iar datele tehnice il prezinta mai mult ca un multirol-usor (nu cred asta) si mai mult ca un trainer cu varianta de vanator usor/CAS.
          -viteza redusa, raza mica, capacitate de trasport arme decenta chiar, dar tot nu bate spre un multirol serios, mai ales ca-i idnian.
          Pe cand JF 17 Thunder chiar m-a impresionat! Advarat ca avionul este practic chinezesc, dar pakistanezii au reusit sa-l construiasca si chiar sa-l porduca intr-o varianta modernizata, pe cand hindusii se chinuie cu Tejasul de peste 20 de ani.

          Insa tehnica tu ai dreptate si poate peste 10 ani Tejasul chiar va fi cum scrie-n prospect, deocamdata insa nu-i nici trainer, nici CAS, cu atat mai putin multirol…

          Acum nici TA 50 nu-i chiar asa cum spun coreeni, dar este totusi un avion de lupta, M 346 la fel.
          Cand am spus ca Tejasul nu este un vanator veritabil precum JF-17 ma gandeam ca indienii incearca, la o alta scara, sa faca din Tejas ce fac americanii din F 35 si daca americanilor le iese greu, ma gandesc cand si ce o sa le iasa hindusilor…

  2. Pai sa vedem asa…. 1.6 Mach viteza atinsa in teste de Tejas proiectat pentru 1.8 Mach;
    JF 17 1.6 Mach viteza maxima ( oare a fost atinsa in linie dreapta)
    GE 404 IN superior la multe capitole fata de evolutia motorului de MIG 29 RD 33 – rebranuit RD 93 practic nu are cum sa fie prost, fiind unul din cele mai robuste si prolifice motoare.
    Radarul avionului indian pare mult mai bun si datorita participarii israelienilor in program ( greu de spus daca intr-adevar este asa).
    Capacitate de incarcare cu armament comparabila undeva la 3000 de kg.
    Tejas-ul este proiectat si construit pentru + 8 G/ – 3.5 G
    /JF 17 + 8 G ; -3 G.
    Tejas-ul are aripa delta de fapt un fel de dublu delta care normal o sa il ajute sa aiba o rata de viraj instantanee mai buna decat JF 17.
    Ambele cica ar avea casti cu vizoare integrate ( cat de bune nu se stie) cert este ca nici chinezii nici indienii nu sunt la prima varianta a lor.
    Deci tot ce poate face diferenta este armamentul BVR acrosat unde ambele avioane dispun cam de aceleasi chestii acrosate, Tejas-ul are avantajl ca integreaza sau e in curs de integrare a rachetei Derby.
    Personal topul meu este asa: FA 50 Golden Eagle
    locul 2 Tejas-ul, locul 3 JF 17 – toate aceste avioane fiind o clasa aparte de multiroluri usoare care sa completeze avioanele de linia I de lupta in fortele aeriene care nu isi permit permit un numar suficient de mare de fightere first class.
    P.S: trebuie avut in vedere ca s-ar putea ca si Tejas-ul sa aiba obiceiul sa isi arunce pilotii in slavi din cauza surubarelii indiene la soft si compoentele scaunului de catapultare.

    • 🙂 Da avioanele indiene isi mai arunca cateodata pilotii, pe de alta parte avem asa:
      JF 17 – 50 de bucati construite, operational deja urmeza Block II, T 50 nu mai vorbesc pentru ca mor dupa el si Tejasul, o vesnica tanara speranta. Teoretic HAL-ul ar fi avion multirol, practic indienii ar trebui sa fie multumiti daca il fac trainer.
      Ei nu pot construi o rachete AT locala, dar tehnic nu am ce comenta, practic nu cred ca Tejasul va atinge vreodata maturitatea…
      JF 17 pare respectabil, e functional, intr-o tara care nu dispune nici pe departe de resursele Indiei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *