Un IAR 99 s-a prabusit astazi langa Aeroportul din Craiova

Avionul IAR 99 Şoim care s-a prăbuşit, astazi, la Craiova, aparţine Centrului de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova, iar accidentul s-a produs la scurt timp de la decolare, pilotul pierzându-şi viaţa, în timp ce instructorul aflat la bord a fost rănit şi preluat de un echipaj SMURD, anunţă MApN.

Potrivit sursei citate, aparatul prăbuşit este un avion IAR 99 Şoim cu dublă comandă şi aparţine Centrului de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova.

MApN precizează că aeronava, care executa un zbor de antrenament, s-a prăbuşit în jurul orei 10.30, la scurt timp de la decolare, la 500 de metri nord de pistă.

În urma accidentului, pilotul aeronavei a decedat, iar instructorul, care a reuşit să se catapulteze, este rănit şi a fost preluat de urgenţă de către un echipaj SMURD.

O comisie a Ministerului Apărării Naţionale cercetează împrejurările producerii accidentului aviatic.

La faţa locului se află mai multe echipaje ale ISU, SMURD şi Jandarmeriei.

Potrivit anchetatorilor, avionul a căzut la aproximativ 40 de metri de case, în zona laturii de nord a aeroportului din Craiova.

În momentul impactului, aparatul de zbor a luat foc, fiind distrus în totalitate.

În martie 1995, un avion militar de tip IAR 99, aparţinând UM 01918 Ianca, s-a prăbuşit la numai patru minute de la decolare, din cauza unei scurgeri accidentale de combustibil.

Cei doi piloţi, care efectuau o misiune de cercetare meteorologică, au reuşit să se catapulteze, unul dintre ei fiind supus cu succes unei intervenţii chirurgicale complexe, la Spitalul Militar Central din Bucureşti.

În urma accidentului, Statul Major al Aviaţiei şi Apărării Antiaeriene şi uzina producătoare au decis oprirea temporară a zborului cu cele opt avioane IAR-99 din lotul de fabricaţie în cauză, pînă la eliminarea elementelor identificate ca sursă potenţială de incendiu.

Aparatul IAR 99 Şoim este produs de Avioane Craiova SA, fiind folosit în principal pentru antrenamente, putând asigura şi misiuni de atac la sol, precum şi misiuni de recunoaştere.

Dezvoltarea acestui avion de antrenament avansat şi atac uşor a fost demarată în anii ’70, fiind primul avion reactiv proiectat şi realizat integral în România.

Versiunea modernizată IAR-99 Şoim este echipată cu un sistem de avionică foarte similar cu cel de pe MiG-21 Lancer.

Dotările includ computer de bord, Head-up şi Head-down Display, sistem de navigaţie inerţial/GPS, HOTAS, staţie radio VHF/UHF. Sistemul de transfer de date procesează datele de navigaţie primite via datalink de la un alt avion sau staţie de sol echipată cu acelaşi sistem. Această informaţie este prezentată pe un ecran „radar virtual” simulat în cabină, astfel încât pilotul se poate antrena în folosirea radarului fără ca avionul să fie echipat cu un radar.

Avionul are lungimea de 11 metri, anvergura de 10,16 metri, înălţimea de 3,898 de metri şi masa 3.320 de kilograme.

Aeronava atinge o viteză maximă de 850 de kilometri pe oră la 9.000 de metri.

De asemenea, puterea motorului este de 17,79 kN, plafonul practic este de 12.000 metri, iar raza de acţiune este de 1.100 de kilometri.

La capitolul „armament” legat de acest avion figurează un tun de 2×23 milimetri şi bombe de 50 kilograme, 100 de kilograme şi 250 de kilograme, cu muniţie autodirijată LGB şi OPHER şi cu rachete Python III, R3S/R13M, R60.

Gandul

Poze de la locul prabusirii: AICI

 

Dumnezeu sa-l ierte pe cel decedat.

13 comentarii:

  1. Dumnezeu sa il ierte!

  2. George, verifica e-mailul blogului.
    Iti trimisei 18 poze si 1 harta Google cu locatia prabusirii. Ajunsei in zona pe la 12:15. Locatia e chiar langa aeroport, dincolo de pista, pe partea de nord, era cat pe ce sa cada pe cateva casute din zona, ti le trimit needitate. Le facui cam de la 200-250 metri nord-vest de locul prabusii, Politie, Jandarmi, tot tacamul, niste reporteri de la TVR si o televiziune locala se chinuiau sa-i convinga pe jandarmi sa filmeze. Eu nu ma apropiai de perimetru decat la 50 metri de jandarmi, ma urcai pe un damb de pietris si bagai zoom-ul in functiune. Ti le trimit in 4 transe transe ca depasesc 25 Mb si nu permite g-mail-ul. a treia transa otrimisei din greseala fara pozele atasate, scuze, treci direct la „Poze de la locul prabusirii IAR-99 Soim; Partea 4” unde mai e o poza,…dar acum cateva secunde imi dadui seama ca era cu masina celor de la TVR. Deci in primele doua parti ai 17 poze de la locul prabusirii.

  3. Mda,inca o catastrofa,dar IAR 99 Soim pot fi folosite in caz de razboi?

    Off topic inca odata:

    Soldatii romani au ochelari balistici?Daca da,esti obligat sa ii porti,sau ii porti cand vrei tu?Nu prea vad rostu sa aiba si ochelari balistici si dinaia anti reflexie si praf despre care am intrebat mai demult,ma gandesc ca si aia balistici au aceleasi intrebuintari,adica te protejeaza de praf,si de reflexie + contra schijelor etc.

    • In caz de razboi folosite la ce, la bombardament?

      Daca vrei sa ramai fara ele, nu stiu daca cele cateva sute de kg de bombe pe care le pot duce
      au vreo relevantza in lupta…

      Sunt neblindate, sarcina utila mica, daca ai atarni cateva bombe de 100kg ai mananci si ce dinamica mai avea.

      Deci da, poti sa arunci niste bombe de pe ele, dar nu stiu daca ar merita sacrificiul…

      • Nu stiu daca in articol scrie avioane de atac usor??? Va rog raspundeti:

        Off topic inca odata:

        Soldatii romani au ochelari balistici?Daca da,esti obligat sa ii porti,sau ii porti cand vrei tu?Nu prea vad rostu sa aiba si ochelari balistici si dinaia anti reflexie si praf despre care am intrebat mai demult,ma gandesc ca si aia balistici au aceleasi intrebuintari,adica te protejeaza de praf,si de reflexie + contra schijelor etc.

        • Orice avion care poate sa atarne o bomba sub aripi/fuselaj poate fi catalogat drept avion de atac usor, inclusiv alea cu elice, Puccara, Tucano, IAR823.

          Ai o problema cu ochelarii aia 🙂

          Soldatii romani: nu cred ca te referi aia ‘de rand’, la trupa.

          Aia din trupele speciale.
          Intrucat era o poza pe alt thread cu ochelarii, probabil ca macar aia din trupele speciale sau aia din AStan au.

          Nu stiu daca esti obligat sa-i porti. Ar fi de bun simt ca daca cineva ti i-a introdus in dotare ca protectie sa te folosesti de protectia aia.

          Ai aici o descriere: http://www.armedforces-int.com/suppliers/eye-protective-goggles.html

          Deci aia ballistici au si protectie UV:
          „Lenses provide 100% uva / uvb protection and distortion free clarity”

          Mare protectie ballistica n-au:

          „The Patriot has passed the STANAG V50 test, ANSI test (High Velocity Standards), MIL-V-43511C test (VO Ballistic Standards) and CE EN166. The MIL test contains direct shots with a 0.22 caliber with a velocity of 648 km/h, and the STANAG V50 test contains direct shots with a 0.30 caliber shot. This gives the user confidence and calmness when used in places where fragments can occur.”

          Nu trage nimeni in AStan cu .22, cu alea trag pustii dupa pasari…

          9mmPara trece prin ochelari.
          Iar 5.56/7.62 trece prin ochelari, ochi, creier, iese si mai omoara pe cineva in spatele tau.

          Probabil e OK pt schije(‘fragments’) de la vreun IED si probabil de aia ai poarta.

          Vizoare balistice serioase au aia de la BAT, in general trupele CT.
          Dar aia sunt din sticla groasa pe casti mari, grele, nu o frectie de ochelar, si alea rezista la un 9mm, ma indoiesc ca rezista la 5,56/7,62.

      • Pai sarbii au folosit in razboi Super Galeb-urile lor, avioane similiare Soimurilor noastre. Si o bomba e o bomba, face bum, distruge si omoara indiferent de avionul de pe care e lansata.

  4. Ce poţi sâ spui de un pilot ce zboară Şi se înfige în azurul pur? Doar că-i un om cu mâna încleştată Pe manşa cu luciri de-azur. DUMNEZEU să îl ierte pe Relu! Un fost coleg din promoţia Boboc 1987

    • Dumnezeu sa ii ierte pe toti baietii nostrii aviatori care au cazut la datorie. Si sa nu-i ierte Dumnezeu in vecii vecilor pe nenorocitii, prostii, incompetentii si rauvoitorii din vina carora aviatia militara a ajuns in halul in care a ajuns…

      • Subscriu la cele spuse de catre floryyn. Dumnezeu sa-l ierte pe pilotul decedat; insanatosire grabnica celui ranit! Probabil ca amandoi s-ar fi putut catapulta, dar unul dintre ei a ales sa salveze civilii din casele langa care s-a prabusit. Unii martori -zic astia pe la TV -spun ca avionul luase foc inainte de prabusire…Indiferent ce si cum a fost, ambii piloti sunt EROI. Pacat ca cei putini, raman si mai putini! Am vazut un interviu dat de catre pilotul decedat anul trecut, iar din vocea si spusele sale se intelegea disperarea PILOTULUI dedicat meseriei si Aripilor Romanesti: „suntem putini; ore de zbor putine, etc”. Omul avea insa speranta, fiindca a spus zambind: „speranta moare ultima”. Ultima…Condoleante familiei!

  5. Fie-i tarana usoara! Dumnezeu sa-l odihneasca in pace!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *