Votul multiplu nu va mai fi posibil din 2016

Decizie istorică în Parlament

Votul multiplu se pare că şi-a trăit ultimele zile cu ocazia alegerilor prezidenţiale. Un vot din Comisia de Cod electoral va face cvasi-imposibilă tentativa de a vota a doua oară.

alegeri-vot-votare.73yndxwhpk

Calculatorul care blochează votul multiplu

Joi, în Comisia parlamentară pentru elaborarea Codului electoral s-a luat o decizie aşteptată de mai bine de 4 ani: la proximele alegeri va fi implementat sistemul electronic care depistează automat o persoană care încearcă să voteze a doua oară. Concret, este vorba de instalarea la intrarea în secţia de votare (camera în care se află urnele şi membrii comisiei secţiei – n.a.) a unui calculator special prevăzut cu o „fantă” în care fiecare alegător care vine să voteze va introduce actul de identitate sau actul în baza căruia votează. Automat, calculatorul înregistrează CNP-ul alegătorului şi îl trimite la un „dispecerat” aflat la nivel naţional. Dacă alegătorul în cauză se află pentru a doua oară într-o secţie de votare, automat acest lucru se apare la „centru” şi imediat este „avertizat” şi calculatorul din secţia de votare un alegătorul a încercat să voteze a doua oară. Imediat, cel în cauză, care nu va mai apuca să voteze, va fi deferit poliţistului sau jandarmului arondat secţiei de votare şi va fi tot automat dus la cea mai apropiată secţie de poliţie sau post de poliţie, dacă este vorba de o localitate rurală.

Acest sistem anti-vot multiplu a fost testat în România de către AEP cu ocazia alegerilor parlamentare parţiale din 2010, iar responsabilii instituţiei au raportat funcţionalitatea lui, dar nu a existat până în prezent voinţa politică pentru introducerea lui. „Problema aparaturii nu se pune. Eventual doar a personalului uman, dar şi acest aspect se poate rezolva pentru ca la viitoarele alegeri să poată fi implementat sistemul”, ne-a declarat după alegerile prezidenţiale vicepreşedintele AEP, Marian Muhuleţ.

După recentele alegeri parlamentare din Republica Moldova, s-a aflat că dincolo de Prut s-a implementat un astfel de sistem în toate secţiile de votare. Imediat, reprezentanţii Opoziţiei de la noi au început o ofensivă mediatică pentru implementarea sistemului anti-fraudă. Acum, senatorii şi deputaţii din comisia parlamentară au ajuns la un acord pentru implementarea sistemului şi în România, iar luni, oficiali ai STS urmează să vină la Parlament pentru a explica din punct de vedere tehnic funcţionarea sistemului.

Ce se întâmplă în caz de pană de curent

Paradoxal, în comisie, parlamentarii s-au gândit şi la eventuale soluţii de rezervă, în cazul în care se înregistrează vreo avarie sau pană de curent. „În primul rând trebuie să precizez că procedura de vot nu se schimbă în urma introducerii sistemului anti-fraudă. Alegătorul se duce la masa unde stau membrii secţiei de votare, predă actul de identitate ca să fie înregistrat, după care semnează pentru primirea ştampilei şi a buletinului de vot. Dacă se întâmplă o avarie sau cade curentul, procesul de votare nu se întrerupe, dar toate persoanele care au votat pe perioada în care calculatoarele speciale nu au funcţionat sunt verificate imediat după ce aparatura este repusă în funcţie. Cine va fi găsit că a mai votat este dat imediat în urmărire. Singurul inconvenient este că votul respectivului nu va putea fi anulat din cauză că nu se poate afla pe cine a votat”, ne-a declarat deputatul PNL Victor Paul Dobre.

Cum se depista până în prezent votul multiplu

Şi până în prezent se putea depista cine a votat de două sau mai multe ori. Numai că procedura era extrem de anevoioasă şi de durată. Experţi de la AEP verificau listele electorale primite de la BEC şi datele despre persoanele depistate (în baza CNP) că au votat de două sau mai multe ori sunt trimise la Parchetul de pe lângă ÎCCJ. O astfel de operaţiune poate dura şi aproape un an şi există inconvenientul că nu se poate afla pentru cine a votat persoana în cauză. De exemplu, pe 2 februarie 2015 s-a finalizat şi dat publicităţii rezultatul verificărilor de la alegerile europarlamentare din 25 mai 2014. Pentru amatorii de statistici, republicăm concluziile AEP:

Din verificările realizate pe listele permanente şi tabelele electorale a fost identificat un număr total de 4.641 cazuri de înregistrări multiple (CNP-uri regăsite atât pe listele permanente, cât şi în cele suplimentare), numărul total de înregistrări afectate fiind de 9.310. Din cele 4.641 înregistrări multiple, 2.230 se regăsesc în aceeași secție de votare, pe aceeași listă sau pe liste diferite.

  • Din totalul de 9.310 înregistrări afectate, 3.106 înregistrări sunt pe listele permanente și 6.204 înregistrări sunt pe listele suplimentare.
  • A fost identificat un CNP invalid (lungimea CNP-ului avea mai puțin de 13 caractere).
  • Au fost identificate 571 înregistrări având semnătura incertă, din care 498 înregistrări în listele permanente și 73 înregistrări în listele suplimentare. Dintre acestea, 135 semnături prezintă ștersături sau adăugiri peste partea inițială, 350 de semnături reprezintă posibile însemnări ale membrilor secției de votare, iar 86 depășesc parțial sau total spațiul alocat acestora în cadrul listelor.
  • Au fost identificate 950 înregistrări catalogate ca având rândul anulat, dintre care 557 semnături au rândurile tăiate cu o linie sau alte însemnări, 140 semnături sunt radiate, iar în cazul a 253 semnături apar însemnări de urnă mobilă.
  • În cazul a 26 înregistrări s-a constat lipsa semnăturii.
  • Au fost identificate și 2.600 de semnături identice.
  • Rezultatul global al culegerilor de date a fost popularea bazei de date cu 18.267.155 înregistrări preluate de pe listele permanente şi 727.118 înregistrări preluate de pe listele suplimentare, din care a rezultat un număr de 5.768.252 semnături (în acest număr au fost incluse semnăturile incerte şi alte înscrisuri în câmpurile de semnătură).

Cotidianul

40 de comentarii:

  1. Singurul inconvenient este că votul respectivului nu va putea fi anulat din cauză că nu se poate afla pe cine a votat”, ne-a declarat deputatul PNL Victor Paul Dobre.

    Asa si? Nici nu trebuie…none of your business! Doar nu vreti sa-mi luati amprentele de pe buletinul de vot!

    • Rezultatul global al culegerilor de date a fost popularea bazei de date cu 18.267.155 înregistrări preluate de pe listele permanente şi 727.118 înregistrări preluate de pe listele suplimentare, din care a rezultat un număr de 5.768.252 semnături (în acest număr au fost incluse semnăturile incerte şi alte înscrisuri în câmpurile de semnătură).

      O sa regret ca deschid cutia cu maimute, dar n-am ce face: 18,2 -18,3 milioane de persoane cu drept de vot; asa a fost la referendumul din 2012 (Ponta si Sova zbierau ca sunt doar 15-16 milioane), asa a fost si la cele doua alegeri din 2014 (cand insa mai-inainte-numitii au tacut din gura)!

      • https://demograffiti.wordpress.com/
        Populatia Romaniei la 1 decembrie 2014 era de 19.646.991 persoane .
        ” dar n-am ce face: 18,2 -18,3 milioane de persoane cu drept de vot ”
        Ciudata matematica ta Razvan . Sau :
        ” Ca-s vii, cand e vorba de tara,
        Si mortii-n morminte! ”
        N-ar fi trebuit sa deschizi cutia cu maimute : cum drac` o sa mai intri inapoi ? 🙂

        • Poftim, e cam stufos, da’ merita ambele:
          http://www.rumaniamilitary.ro/discrepantele-cu-privire-la-numarul-de-votanti-din-romania-partea-1
          http://www.rumaniamilitary.ro/discrepantele-cu-privire-la-numarul-de-votanti-din-romania-partea-2

          Apropo, rezultatele definitive ale Recensamantului arata 20 121 641 cetateni (populatie stabila)..mai exista 1 milion..”nestabili”.

          Populatia stabila a Romaniei include:
          -cetatenii romani, straini sau fara cetatenie cu domiciliul in Romania care, la momentul recensamantului, se aflau pe teritoriul tarii (persoane prezente) sau erau temporar absenti, fiind plecati in strainatate pentru o perioada mai mica de 12 luni;
          -cetatenii romani, straini sau fara cetatenie veniti pentru o perioada de cel putin 12 luni sau cu intentia de a ramane o perioada de cel putin 12 luni (la lucru, in cautarea unui loc de munca, la studii, in interes de afaceri etc.) care aveau doar resedinta in Romania;
          -cetatenii romani plecati in strainatate in cadrul misiunilor diplomatice sau militare, oficiilor consulare si al reprezentantelor comerciale romanesti din strainatate.

          Conform definitiei internationale, nu s-au cuprins in populatia stabila a tarii:
          -cetatenii romani, straini sau fara cetatenie cu domiciliul in Romania plecati in strainatate pentru o perioada de cel putin 12 luni sau cu intentia de a ramane in strainatate o perioada de cel putin 12 luni: la lucru, in cautarea unui loc de munca, la studii, in interes de afaceri etc. (persoane plecate pe perioada indelungata);
          -cetatenii straini sau fara cetatenie veniti in Romania pentru o perioada mai mica de 12 luni (persoane temporar prezente).

          _______________
          Stiu ca-mi place sa topai ca elefantul printre portelanuri chinezesti, dar asta-i realitatea. AEP dicteaza, nu INS.

    • Nu are de ce sa i se anuleze primul vot, dac nu a apucat sa voteze a doua oara. Oricum, orice cetatean indiferent cat de manevrabil este are dreptul sa voteze O data. Victor Paul Dobre, daca a spus asta, e un dobitoc.

  2. Introducerea procedurii de verificare este un pas inainte dar ar fi bine sa fie facuta publica, s-o luam la descusut, sa vedem cum poate fi fraudata si, pe baza observatiilor, corectate eventualele slabiciuni.

  3. Iar inventam apa calda. In R. Moldova s-a rezolvat simplu, in fiecare sectie de vot era un laptop . Votantul intra, i se inregistra CNP-ul apoi vota. Daca incerca in alta parte, aparea imediat ca e trisor. Doar la noi e mereu altfel. O simpla interconectare a bazelor de date ar rezolva nspe mii de probleme. Dar daca nu e vointa….

    • Si cum verifici daca ala de la butoanele laptopului nu baga si el CNPuri ale celor care nu au votat?

      • gogu de la pascani

        @razvan mihaeanu: pai e relativ simplu, blochezi votul, chemi politia care oricum e de paza la sectie la votare, vezi unde e prezent fizic cetateanul, ii iei declaratie unde a votat sau nu in ziua aia si cu maxima celeritate ii acorzi manuitorului de laptop premiul cel mare. In ani si luni. Probabil va fi putin mai greu la primul sau al doilea tur dar dupa aceea intelege toata lumea 😉 Puteti spune ca e o metoda cruda si nedreapta si aia de la sectie sunt si ei obositi si pot gresi. Corect, in fiecare sectie vor fi 2 laptopuri si fiecare CNP va fi introdus de 2 ori de 2 pers diferite din sectie. Sau introdus manual de o persoana si scanat cu webcam si OCR. Imposibil sa greseasca amandoi in acelasi fel.
        E ca si cu copiatul pe la examene unde mereu incerc sa explic ca nu e nevoie de dispozitive si restrictii sofisticate, ca aia de pe la UMF Iasi ajunsesera la un moment sa apeleze la nush ce „structura” care sa bruieze telefoanele in zona. Eu ii las cu telefoane si ce vor dar exmatricularea in caz frauda la examen sa fie in 24h iar panoul cu cei exmatriculati si motivul sa fie la avizier. Si dupa doua-trei sesiuni se potoleste lumea.

        • E .. cu copiat la examen..la unu a venit profesoara .. a zis ce trebuie scris si s-a apucat sa corecteze un teanc de hartii … in sla numa oftaturi . si profa isi riodica nasu din lucrarile de corectat : oftati mai putin si incepeti sa scrieti ca aveti numa 2 ore !!! Simplu ..materia de pe un semestru trebuia comprimata in 2 ore … puteai avea si manualu la tine .. mai mult te incurca decat te ajuta !!!

      • Sistemul a functionat foarte bine la ultimele alegeri. Nenea de la butoane nu are acces la toata baza de date, sa se joace cum vrea. Si daca, de exemplu, baga 10 cnp uri de pe listele sectiei, trebuie sa bage si 10 buletine in urna. Si asta e mai greu, zic eu.

        • Si sistemul e destinat , in principal, impotriva turismului electoral, nu mai poti face plimbari prin n sectii si sa votezi. Iar manarii in sectie, cam greu, fiecare e cu ochii pe ceilalti.

        • „si asta e mai greu, zic eu”…de fapt aia e partea mai usoara..mai ales cand exista „dispozitie” 🙂

        • Cartile de identitate (romanesti si nu numai) au in partea de jos doua linii de text special scris pentru a putea fi scanat de cititoare optice. Chiar nu este nevoie sa stea cineva sa tasteze sute de CNP-uri.

          Nici macar nu trebuie laptopuri, fiind de ajuns o tableta ieftina cu Android si scannerul (eventual inca o pereche de echipamente de rezerva). Pentru zonele rurale izolate, fara internet mobil, uneori si fara curent electric, votul trebuie permis doar locuitorilor inregistrati, nu si „vizitatorilor”.

    • @sebi

      pai si „interconectarea bazelor” nu e exact ce vor astia sa faca cu noul sistem?
      Ce e mai usor?
      omul, care poate gresi cand tasteaza manual CNPul, sau sistemul electronic care-l citeste?

      E intr-adevar si o problema,recunosc, anume ca mai sunt in circulatie Buletine de Identificare vechi..

  4. -„Dacă se întâmplă o avarie sau cade curentul, procesul de votare nu se întrerupe, dar toate persoanele care au votat pe perioada în care calculatoarele speciale nu au funcţionat sunt verificate imediat după ce aparatura este repusă în funcţie”
    __________________________________________
    Taman se recunoaste existenta unor baieti „bagaciosi” care mai arunca cate o geana in sistemele informatice guvernamentale…Cu juma’ de gura dar totusi se recunoaste… Si cu ocazia asta se „lasa loc” pentru viitoare contracte cu diverse firme de securitate informatica… La cum ai stim pe ai nostri guvernanti sunt sanse mari sa faca acelasi pocinog ca si cei de la emag cand cu tzeapa de minim 1 milion $… destul de recenta 🙂 black friday versiunea emag ….
    -„…a unui calculator special prevăzut cu o „fantă”…”… oooopsss! sa vezi acum paine de mancat pentru firmele unora… pariez pe ce vreti voi ca sunt exact aceleasi firme care „modernizeaza” calculatoarele din sistemul de invatamant….
    Pana la urma vor reusi sa impiedice votul multiplu (sa nu creada cineva ca sunt pro vot multiplu 🙂 ) dar cu ce pret?
    Calcaiul lui Ahile in toata chestia asta este taman comunicarea intre acele calculatoare chiar in ziua votului… Personal as prefera ca aceste calculatoare sa nu comunice intre ele nici inainte de vot, nici in timpul votului nici dupa vot. As prefera ca bazele de date sa fie centralizate dupa terminarea votarii fara conectare la internet! Iar dupa centralizarea datelor, cei care au votat multiplu sa fie pedepsiti! Adica politaiul din comuna X se prezinta cu mandat de arestare pentru vot multiplu dovedit la poarta la badea Mihai…
    Daca se va reusi compromiterea unei singure baze de date in aceste calculatoare speciale, automat vor sari unii care vor contesta sub o forma sau alta corectitudinea votului….

  5. E ….. e . In 2000 am primit un carton colorat gen carte de identitate pe care scrie Carte de Alegator numar, nume adresa tot tacamu Pe spate sunt 12 casute – 8 ptr alegeri generale su 4 ptr paeruake /”incepand cu anul 2000″. Nua a fost utilizata NICIODATA. Pesemene ca sa nu se impiedice votul multiplu,.

    Si

    Domnule Mihaescu
    Si cutia cu maimute …
    LA recensamant au iesit : 20.121.641 „stabili” din care copiii (0 -14 ani) deţin o pondere de 15,9% în totalul populaţiei stabile ai populaţia tânără (15 – 24 ani) reprezintă 12,3%.
    Deci copiii erau 3.199.140 virgula 919. Fara a discuta daca dupa virgula este fara caop sau fara o mana sau doar chel sa facem o micuta scadere . Deci
    20.121.641 – 3.199.140 = 16.992.501 cetatenei romani cu varsta mai mare decat 14 ani.
    Chiar daca nu luam in considerare ca parte din astia aveau sub 18 ani si astora le adaugam milionu de nestabili si condideram ca toti sirieni de pe teritoriul Romaninei aveau drept de vot samd avem 17.992.501 cetateni cu vrasta mai mare de 14 ani (totusi la 15 ani nu votezi)
    Hm deci suntem cam departe de cei 18.200.000 sau 18.3000.000 din listele de alegatori. Cu peste 300 sau 400 de mii .
    Insa in recensamant apareau „doar” 727.500 plecati deci cu peste 500.000 pana la 600.000 in plus , de nicaeiri (nici stabili, nici plecati dar prezenti pe listele de vot ) Astia de nicairi cu cine au votata ? Cu Kaiser Klaus presupun … care a castigat cam cu 500.000 da? Asta ca sa fiu scarbos .

    Adrevarul este ca nici dracu nu stie. Din cauza ca unii au plecat cui catel cu purcel nu au lasat date nimic. Ca nici dracu nu stioa de ei 9vecinii nici atata). Ca mai erau si imbecili care refuzau sa raspunda (ca traiau in cocubinaj si ambii amanodi erua casatoriti .. cu altii. Am, dat peste 2 czauri) sau „aoar” penticostali sau alte asemenea ….ca uni au fots prisni de 2- 3 ori – deh meteodologia era cam. Ptr ca au vrut prea mult (in sect 3 au mai urmarit si niste scopuri mai putin statsitice) si sa ai de compelatat 3-5 fromulare cand esti tinut inpicioare pe hol este cam dificil )odata iti cade o faoae a treia para iti ramane foaa de ocnptetata in mana da restu se intind pe jos …. Da ma fost recenzor. F porst organizatsi in sect 3 nici ei nu stoua ce vor …

    Dar oricum la baza este lasati basheala . Numarul de persoane care pot pune stampila pe hatie este mult mai mic decat ala oficial. Ca din cei intre 15 – 24 ani ce reprezintă 12,3%,,, o parte erau cei de mai putin de 18 ani , deci alte cateva sute de mii de isni care nu aveau drept de vot .. da cand cauza o cere.. se aplica versu paunescian:
    Pruviti acele rate care si moarte zboara
    Le tine acolo sus dragostea de tara !!!

    • Nu am nimic de argumentat.
      CORECT.
      Acum intrebarea: daca nea tonta a zbierat din ranunchi in 2012 cu privire la situatiune, ce puii mei a facut in aceasta privinta in 2 ani si jumatate + ceva (se apropie 3)?

      • C a este .. tont? Influentabil si usor de speriat?! Ca daca era altfel dupa alegerile parlamentare trecea cu buldozerul peste Basescu .. incepand cu o imjumatatire a bugetului Cotroceniului .. sa se stie cine este jupanul!! Da nu .. tintelu facu „trata de coabitare” si a inceput AMRul .. acu se pare ca AMR ul il proveste pe el …

    • Nea Ghita, cred ca gasii o modalitate de a calcula pe cei sub 18 ani:
      http://adevarul.ro/news/eveniment/ora-religie-s-au-incheiat-inscrierile-cursurile-religie-2123645-cereri-fost-inregistrate-vineri-ora-1800-1_54fa9d75448e03c0fd506ad7/index.html

      „Până pe 6 martie la ora 18.00, au fost înregistrate în sistemul informatic 2.123.645 de cereri pentru participarea la ora de Religie, ceea ce înseamnă 89,75% din baza de raportare.”

      Ceea ce inseamna ca 100% reprezinta 2.366.178 de elevi.
      Insa e vorba de cele 12 clase. Mai mult, nu iau in considerare ca 10 clase sunt obligatorii conform legii si deci cei de a 11-a si a 12-a sunt ceva mai putini, merg pe totalul maxim de 12 clase. Deci impart la o medie de 12 (pentru a elimina clasa a 12-a …elevii acestei clase au deja peste 18 ani) si obtin:
      2 366 178 : 12 = 197 181,5

      Acum scad:
      2 366 178 – 197 181,5 = 2 168 996,5 de elevi sub 18 ani!

      Adaug pe cei intre 5 si 6 ani (ce intra la clasa pregatitoare), specificati in articol:
      2 168 997 + 138 663 = 2 307 660

      Cei sub 5 ani, conform rezultatelor finale ale Recensamantului in 2011 sunt 1 045 029
      __________________________________

      Insa e o problema, scaderea populatiei de la Recensamant si pana acum…ma bazez pe media dintre recensamintele din martie 2002 si octombrie 2011..conform Eurostat, in acel deceniu (de fapt e vorba de 9 ani si 7 luni intre cele doua recensaminte) Romania a pierdut cam 55 0000 de cetateni pe ani; hai ca rotunjesc eu la 60 000…

      …Rezultatul e ca 575 000 de cetateni (intre totalul de 21,68 milioane in 2002 si totalul 21,1 in 2011…rotunjesc tot la 600 000) „a pierdut” Romania timp de 9 ani si 7 luni.
      ______________________
      Acum, daca pastrez aceasta medie de 600 000 de cetateni scazuti in 9 ani si 7 luni (total 115 luni) pentru a calcula cu cati cetateni am scazut din octombrie 2011 pana in februarie (inclusiv) 2015….rezulta:
      …in 3 ani si 4 luni (total 40 de luni) am pierdut
      5217,38 (pe luna) x 40 = 208 695 cetateni…
      din total!

      Cum cetatenii nestabili erau de 1 milion, iar cei stabili de 20,1 milioane…rezulta ca cei nestabili sunt de 4,975% prin comparatie cu cei stabili …hai sa rotunjesc la 5%.
      Deci din 208 695 – 10 383 (5%) = 198 312 stabili scazuti din octombrie 2011 pana in februarie (inclusiv) 2015.

      Acum…
      20 121 641 – 198 312 = 19 923 329 stabili. (adica 99,01% fata de „100%” in 2011 la Recensamant)
      ____________________

      Din 19 923 329 scadem pe cei sub 18 ani … [2 307 660 + 1 034 579(99% ramasi din cei sub 5 ani pana azi de la ultimul recensamant)]=
      19 923 329 – 3 342 239 = 16 581 090

      La acest rezultat adaugam 1 milion nestabili, deci totalul e
      17 581 090
      _______________
      Acesta e numarul real de alegatori peste 18 ani pe care il avem azi, martie 2015!

      17 581 090 de cetateni!

      Comparam cu 18 267 155 pe liste permanente la 25 mai 2014 (alegerile din articol)…scadem 9 luni, adica 5217,38 x 9 = 46 956…total:
      18 267 155 – 46 956 = 18 220 199 pe liste permanente la aceasta data, martie 2015, conform (teoretic) AEP…

      18 220 199 – 17 581 090 = 639 109!
      De fapt sunt vreo 650 000 (aia nestabili incurca totul)

      Iata discrepanta reala!
      Zii Nea Ghita, fii scarbos 🙂 astia l-au votat pe Janes Mo! 🙂
      ________________________
      Cu ocazia asta…la Referendumul de demitere din 2012 au fost atunci pe listele permanente 18 248 414 cetateni.

  6. Au intrat si ei in anul 2000. Sau poate in anii ’90.

    Peste vreo 20 de ani, o sa-si dea seama ca daca faci o baza de date cu toti locuitorii Romaniei, va fi foarte simplu sa introduci un CNP in orice calculator al Ministerului Sanatatii, Internelor, Apararii, Muncii etc si vei afla la un click distanta daca persoana respectiva e angajata sau nu, daca are platita contributia de sanatate la zi sau nu, daca a facut armata sau nu, daca are cazier sau nu… etc.

    Pana atunci ramanem la sistemul anilor 1900 – 1950, unde pentru orice cacat trebuie sa te duci la o alta adresa, unde evident e program de la 10:30 la 12:00 si de la 1:30 la 2:30, si sa iei o adeverinta pentru orice, cu care te duci in alta parte a orasului unde e program de la 9:30 la 11:30 si de la 3:30 la 4:00 si o predai. Mai bagam in calcul faptul ca de multe ori nu e nimeni la ghiseul respectiv in orele de program, nu se da nici o explicatie, mai adaugam ca atunci cand chiar sunt la lucru e coada de 40 de persoane, si colac peste pupaza persoana care umbla dupa dovada ca e asigurata medical poate fi bolnava pe bune, si dupa cum stim cu totii, cand esti bolnav rau de tot, poti umbla 2 zile in 4 locuri dupa 3 adeverinte, 1 extras, 2 stampile si 1 timbru, pentru a dovedi ca esti asigurat.

    E, secolu’ asta 21… informatizare.

    PS: In 1989 la o populatie de 23 milioane de locuitori erau vreo 900 000 de angajati la stat, intr-un sistem al adeverintelor si stampilelor. Apoi sistemul s-a informatizat, de 25 de ani se tot informatizeaza, acum totul e pe calculator. Asadar, azi, la o populatie de 19-20 de milioane si un sistem „pe calculator”, deci fara stampile, adeverinte si semnaturi, extrase si timbre, avem 1,2 milioane de angajati la stat.

    Eficientizare.

    • Sunt zile in care imi vine sa zic ca mai bine fara calculatoare …. Si stii care este partea „buna”? Am fost programator!! Insa ma apuca toti dracii cand la farmacie reteta electronica presupune scanare, copiera buletinului si nu mai stiu ce. NE-BU-NI-E! In gnl cel care cere un program sau un sistem habar nu are ce are nevoie (serviciul) Dar nici nu te lasa sa discuti cu ala care stie …

      • Depinde… adevarul e ca trecerea intregului sistem in format digital te expune la un colaps fara precedent, e de ajuns un virus / o distrugere voita si s-au dus dracului toate: arhive, bugete, plati, adeverinte, recensamant, retete, buletine, caziere, etc… De asta si-au dat seama si americanii inca din anii ’90, ei fiind prima tara din lume care acum 20-25 au inceput un proces de digitizare in profunzime. Nici n-am adus aminte de controlul automat al centralelor nucleare, alimentarii cu electricitate, conturilor bancare etc…

        Dar nici in extrema cealalta nu putem sa tragem, pentru ca degeaba avem calculator si internet in 2015 daca vom continua sa socotim si sa tinem arhive, documente si adeverinte fix ca la 1815. Pana la urma progresul are costul si pericolul lui, e o sabie cu doua taisuri dar trebuie cumva sa progresam.

        Asta cu cei care folosesc sistemul asa e, m-am lovit si eu de problema asta, la noi nici sistemul nu e bine facut, companiile care fac anumite echipamente sunt alese „cu dedicatie”, daca ne uitam atent la noi la romani, UTI se ocupa cam de orice, de la importul de MP5 pentru SRI pana la metroul din Bucuresti, iluminatul public, arhivele nationale etc… daca se vor introduce intr-o zi cip-uri sub pielea fiecarui porc si fiecarei vaci din fermele romanesti, pe ele va sta gravat microscopit tot „UTI” 🙂 Iar oamenii… oamenii sunt tot aia, tot semi-analfabetii aia de angajati la stat pe pile si spaga, care tzatzaie si pufaie de cate ori le ceri sa-si faca meseria si nu stiu sa umble cu sistemul nici la 5 ani dupa introducerea lui, etc…

        Si eu am zile in care blestem tehnologia asta (mai nou chiar zilnic !), etern schimbatoare si care deocamdata pare ca mai mult ne complica viata, dar cred ca daca gandim la scara mare (50, 100, 300 de ani), tot mai bine asa decat cu hartii si stampile…

        • Eu zic altceva ..
          Un sistem , prghram samd trebuie sa raspunda unor cerinte,. Adficva sa faca ceva clar si la obect cu cap caoda si scop.
          Insa ala care „decide” zoice ca vrea ?”ceva . STii tu..” Ce sa stiu ?se uita mirat in sus „pai stii si tu .. aaaa ai vazut in filme nu?” Si uiet asa ies nistre prgrame si steme proaste fiibndca ala care cwere zice3 A, gandeste B , doreste C, dar legea cere D!!!! Ca ala te aia la cap cu cum este in Nemtica sau in America sau ….. dnei ma-sa da imkte – sau nu stie! – care este legea romaneasca!! Mde . e ca si cum unu cu ulcer si hemorizi comanda la restuarant ceva foarte piperat, apoi cere si ardei iute si in final zice ca cartofii ii provoaca uklcerul si arsura la dos. S azic asa pur si simplu esti obigat sa dai rasol fiindca ai nevoie de un salar… si te silesc sefii nu iobagii campiei lu munca

          A da., D avaz ca acu lucrurile se imput si in alte domenii.. Na de o polda codurile lu Predoiu. Au fots facuite din bucati luate alandala de la naiba stie cine . Care se „lipesc” prost si sunt si i afara tarditiei (europene ) romanesti si unori cu motivatia ca asa au vazut aia in filme ..

  7. „…este vorba de instalarea la intrarea în secţia de votare…a unui calculator special…”
    Se pare ca unii nu au auzit de Urna Mobila.Marea majoritate a „mortilor lui Dragnea” au votat la Urna Mobila.Daca baba Marioara cunoaste CNP-urile celor 3 copii ai sai plecati in New Zealand,te-ai facut cu 4 voturi de la o singura adresa.

  8. Bani irositi. Alegerile se fraudeaza intotdeauna cu complicitatea membrilor din sectia de vot. Oricum un astfel de sistem il avea deja PDL-ul care dupa terminarea alegerilor cerea o copie dupa listele suplimentare si introducea cnp-urile intr-un sistem centralizat care verifica daca cineva a votat de mai multe ori. Cu ajutorul acestui sistem sa descoperit de exemplu frauda de la referendumul din 2012.

    • Ghita Bizonu'

      Sigur sigir ca aveau un asa sistem ?!

        • Ghita Bizonu'

          Si vrei sa te cred Cistinel taica?
          A .. nu ca scula aia ar fi amre cestie (sunt de ajuns 2 priogamele simple – unui de introducere si unu ptr chestionare .. ) INSA cine dracu sta sa bage CNP urile alea ?! Aici este mica dificultate
          Oricum asa o kintreabre – si obsrvatorii PDL di scectile de viatre ce faceau? Ce pazeau ? Sau falsificau din greu actele?!

          • Am contribuit la crearea sistemului asa ca stiu ce spun. Era vb de a trece numai cnp-urile de pe listele suplimentare nu toate. Votul multiplu se face doar pe liste suplimentare. In ziua alegerilor la sediul judetean al PDL erau in jur de 10 persoane care introduceau cnp-urile primite. Cat despre membrii PDL in sectie depinde de fiecare caz in parte.

  9. nu stiu la ce va asteptati voi dar n-aveti decat sa mergeti la posta sa va ridicati un colet si sunteti lamuriti ce inseamna informatizare in Romania.

  10. Este bine asa cum s-au gindit. Sistemul electronic este perfect pentru scanarea rapida si interogarea unei baze de date. Acum trebuie construita baza de date. Cateva criterii for fi critice gen: aces securizat, alegerea serverelor etc. Astea nu ma ingrijoreaza, singura chestie care o vad eu o problema in ROMANIA este continutul ei. Trebuie proiectat un sistem care sa introduca date reale in timp rezonabil, ori aici in tara asta domenste haosul. Va fi o provocare pentru firma de software cand se va lovi de sistemele informatice heterogene actuale.

  11. Ce ziceti de aia care au in mod „official” cu influente politice mai multe carti de identitate eliberate la presiuni politice de Politia Romana,ca sa voteze de mai multe ori,fiecare CNP fiind unicat.Probabil ca asemenea personae vor primi la varsta pensionarii mai multe pensii minime in tot atate conturi din diverse banci,toate astea drept recompense pentru activitatea „patriotica ” pe care au facuto pe la votari.

  12. Sa faca fiecarui votant un abonament telefonic gratuit pe un an, trimitem SMS la 112, ei centralizeaza datele si ar putea sa cunoasca fiecare din ce zona a votat. Se desfiinteaza sectiile de votare si dispare toata cheltuiala. E o gluma, desigur, dar cu un mic efort s-ar putea transforma in realitate…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *