40 de ani de la primul zbor al avionului IAR-93 la Aerostar

zbor40-2-655x360Pe 31 octombrie se împlinesc 40 de ani de la primul zbor, la societatea Aerostar Bacau (IRAv Bacau, la acea vreme), a prototipului avionului IAR-93, primul aparat de zbor de lupta fabricat în România dupa Al Doilea Razboi Mondial. Zborul a durat 21 de minute si a avut loc de pe pista aerodromului din Bacau, la mansa fiind colonelul Gheorghe Stanica.

Fabricarea, asamblarea si încercarile în zbor ale acestui aparat au fost posibile printr-un parteneriat între mai multe întreprinderi, institute de cercetari, Statul Major al Armatei, structuri de conducere din Ministerul Industriei Constructoare de Masini si Ministerul Apararii Nationale. IRMA Baneasa (astazi Romaero Bucuresti) a fabricat aripa, iar ICA Ghimbav Brasov suprafetele de comanda.

Acest eveniment a avut o contributie majora la revigorarea ansamblului industriei aeronautice române, dupa o întrerupere de peste trei decenii, în care fussera produse doar aeronave usoare si planoare. Aerostar marcheaza împlinirea a 40 de ani de la primul zbor al IAR-93 ca o companie cu numeroase programe noi de fabricatie de aviatie, cu o amprenta semnificativa în lanturile de furnizare din domeniul aeronautic.” Grigore Filip, presedintele companiei Aerostar

Deșteptarea


IAR-93 001 1398516_304650493063580_3656162016444731579_o

Prototipul românesc, avionul cu numărul 001, a efectuat primul zbor la Bacău în data de 31 octombrie 1974. Aparatul, pilotat de colonelul Gheorghe STĂNICĂ, a decolat la ora 12.08 şi a aterizat după 21 de minute. Zborul s-a desfăşurat la viteze de până la 500 km/h şi ìnălţimi de maxim 3000 m. Conducător de zbor a fost colonelul Nicolae ANTOHI, iar pilotul avionului de însoţire colonelul I. BORZEA.

IAR-93 1891420_304650603063569_1115641507374571982_o

Scurt istoric:
În anii ’60, România a făcut paşi importanţi în direcţia desprinderii de sfera de influenţă sovietică, culminând cu condamnarea invaziei sovietice în Cehoslovacia.
În septembrie 1968, s-a luat decizia de a fi creată o industrie de apărare modernă în cooperare cu ţări din afara Tratatului de la Varşovia, inclusiv cu ţări din Occident. În acea perioadă, în România fusese identificată necesitatea realizării unui aparat de vânătoare-bombardament destinat să înlocuiască avioanele MiG-15 aflate în serviciu. Avionul trebuia să fie subsonic, polivalent, capabil de a efectua atât misiuni de atac la sol, cât şi misiuni de luptă aeriană – atât contra avioanelor subsonice, cât şi a rachetelor de croazieră.
Iugoslavia reprezenta atunci partenerul ideal pentru un astfel de program – nu era membră a Tratatului de la Varşovia, era vecină cu România şi avea potenţial industrial şi necesităţi militare oarecum similare României, inclusiv pentru o astfel de aeronavă.

IAR-93 armament 10687962_304650593063570_1197462297331994128_o

Cerinţele operaţionale ale viitorului avion au fost definite de specialiştii din cele două ţări în cadrul unei întâlniri care a avut loc la Belgrad între 10 şi 20 decembrie 1969, sub forma unui avion de sprijin aerian apropiat.
I.R.Av. Bacău (în prezent S.C. Aerostar S.A.) a fost contractantul principal pentru prototipul românesc, aici urmând a se efectua construcţia fuzelajului acestuia, precum şi montajul general şi încercările la sol şi în zbor. I.R.M.A. Băneasa (în prezent Romaero SA) a realizat fabricaţia aripii, iar ICA Ghimbav-Braşov a produs ampenajele.

IAR-93 10658968_304650559730240_614345484378802977_o
Date tehnice:
Performanţe:
Viteza maximã: 1130 km/h la 0 m;
Viteza de croazierã: 730 km/h la 7000 m;
Viteza de ascensiune: 34 m/s fãrã poscombustie, 66 m/s cu postcombustie;
Plafon: 13000 m;
Distanţã de decolare: 1100 m cu trecere peste obstacol de 15 m;
Distanţã de aterizare: 1650 m cu trecere peste obstacol de 15 m.
Mase:
Gol echipat: 6150 kg;
Maximã decolare: 10326 kg.
Dimensiuni:
Anvergura 9,63 m;
Lungime totalã: 14,88 m;
Înãlţime: 4,45 m;
Suprafaţa portantã 26 m2.

Cer Senin

40 de comentarii:

  1. Trista aniversare…

    Ca l-au ingropat idiotii si retardatii (au taiat inclusiv aiframeuri cu foarte putine ore de zbor) in loc sa-l lancerizeze, sa-l modernizeze si sa-i rezolve problemele de fiabilitate.

    Aveam si noi un avion de CAS cu ceva mai multe posibilitati de upgrade decat avionasul ala lesinat de scoala IAR99 din care toata lumea vrea sa scoata un A10. Era mai mare, era bimotor, aripa in sageata…

    Las ca acu’ idiotii fac aplicatii la Cincu in care ataca la sol cu IAR99uri cu PRNDuri…

    • ÎNDEPLINIREA OBLIGAŢIILOR DE REDUCERE A ARMAMENTULUI
      Comandor ing. Ion-Eftimie SANDU

      Considerente de ordin politic
      După terminarea „războiului rece” este imposibil de abordat problema securităţii internaţionale fără a ne referi la termenul „controlul armamentelor”, care poate fi folosit cu trei sensuri distincte: dezarmare, controlul armamentelor şi limitarea înarmării. Dezarmarea poate fi descrisă ca o reducere a nivelului de înarmare, sub incidenţa unor aranjamente şi tratate internaţionale sau ca rezultat al unor decizii unilaterale.
      Contextul politic în care a apărut controlul armelor convenţionale, respective reducerea şi limitarea înarmării, este strâns legat de CFE (Tratatul privind Forţele armate Convenţionale în Europa), încheiat în cadrul Conferinţei pentru Securitate şi Cooperare în Europa (actuala Organizaţie pentru Securitate şi Cooperare în Europa) între cele 30 de state participante, NATO şi statele fostei Organizaţii a Tratatului de la Varşovia (WTO), semnat la Paris la data de 17 noiembrie 1990 şi intrat în vigoare la 17 iulie 1992.
      România, ca Stat Parte, a ratificat acest tratat prin Legea nr. 18 din 4 martie 1992 „pentru ratificarea Tratatului cu privire la forţele armate convenţionale în Europa, semnat la Paris la 19 noiembrie 1990, a Declaraţiei României în cadrul Conferinţei extraordinare de la Viena din 14 iunie 1991, precum şi a Convenţiei cu privire la nivelurile maxime pentru cantităţile de armamente convenţionale şi tehnică, semnată la Budapesta la 3 noiembrie 1990”.

      Obligaţii generale
      Obiectivul general este de a se asigura că, neafectând în vreun fel interesele de securitate ale nici unui stat din cadrul zonei de aplicare a Tratatului, cantităţile totale de armamente şi echipamente convenţionale limitate prin Tratat nu vor depăşi, la următoarele categorii, cantităţile înscrise în dreptul fiecăreia:
      • tancuri de luptă – 40.000;
      • vehicule blindate de luptă – 60.000;
      • piese de artilerie – 40.000;
      • avioane de luptă – 13.600;
      • elicoptere de atac – 4.000.

      Obligaţiile României
      Potrivit prevederilor Tratatului CFE şi Convenţiei cu privire la nivelurile maxime pentru cantităţile de armament convenţionale şi tehnică (Budapesta, 3 noiembrie 1990), România are dreptul de a deţine următoarele:

      CATEGORIA DE TEHNICĂ CANTITATEA (BUC.)
      Tancuri: Nu mai mult de 1.375;
      Vehicule blindate de luptă: Nu mai mult de 2.100;
      Piese de artilerie: Nu mai mult de 1.475;
      Avioane de luptă: Nu mai mult de 430;
      Elicoptere de atac: Nu mai mult de 120.

      Aplicarea prevederilor Tratatului
      Pentru a îndeplini prevederile Tratatului CFE, în perioada iulie 1992 – noiembrie 1995, România a procedat la reducerile de armament convenţionale următoare:

      CATEGORIA DE TEHNICĂ: CANTITATEA(BUC.) – LOCUL DE REDUCERE
      Tancuri: 1.591 – Uzina Mecanică Mizil;
      Vehicule blindate de luptă: 973 – Uzina Automecanica Moreni şi Uzina Mecanică Bucureşti (secţia Mihai Bravu);
      Piese de artilerie: 2.423 – Uzina Mecanică Reşiţa;
      Avioane de luptă: 78 – Craiova.

      Reducerile s-au executat conform prevederilor Protocolului privind procedurile ce reglementează reducerea armamentelor convenţionale limitate prin Tratatul cu privire la Forţele Armate Convenţionale în Europa, aplicându-se, în principal, procedura de distrugere prin tăiere şi procedura de reducere prin expunere statică.

      • Avioanele de lupta casate in acea perioada pentru ca sa ne incadram in tratatul CFE au fost MiG-15 si 17. IAR-urile s-au taiat mult mai tarziu, prin 2007.

      • Tratatul a cazut pentru ca Rusia nu mai respecta nici-un tratat, si nici granitze si nici legislatia internationala.Avem dreptu la aparare.

      • Hm ..
        Adica aveam dreptul la un max de 430 si taind 78 cu cate ma ramas ? Auz?!
        Si sa o zicem ca oricum trebuiau cam retase MIG 15 . Si 17.
        Insa prin 1994 era prevazut ca in perioada 1995-2000 sa fie modernizat IAR 93. Dupa cate tin minte (nu mai stiu ce revista.. este ea pe undeva .. in casa..) era vorba ca sa [poata primi rachete nedirijate de 120 (parca 12) , vreo 2 AA cu infrarosu si bombe cluster .. Paprrate noi de ochire. Nimic chiar spectaulos dar … crestea eficenta …

        Insa in 1996 a castigat „democratia” si cei 15000 de specilaitsi (in demolare) si0au facut treaba. Asa ca Iar 93 nu au mai fots modernizate, s-a renunatat la ele si s-a decis stocarea în aer liber a aparatelor regimentelor 49 şi 67, precum şi desfiinţarea celor două mari unităţi. (www.aripi-argintii) Acu dupa ce le=ai stocat in aer liber cativa ani ….
        Acu de ce .. e alta traba. pesemne decizie politica „anticomunista”

  2. Planurile avionului exista, mai exista si proiectul IAR 95 ,cine I opreste sa puna planurile pe plansa si sa vada ce se poate face. Acum avem acces la tehnologie vest , cred ca este numai o problema de vointa si de bani sau vointa politica. Daca nu ma insel sarbii inca exploateaza avionul asta, plus ca mai exista la chinezi o variant a acestui avion ( cum or fi ajuns planurile avionului la chinezi apropo ) , noi le-am taiat pe toate. Pacat. Chestia este daca mai avem specialisti in stare sa proiecteze sau sa reproiecteze un avion de lupta .

    • Dragul meu o nevasta la divortz ar fi zis ca geaba vointa daca nema putirinta. RSR nu era capabila sa faca un supsersonic – lips amotor, lipsa „avionica” samd. Insa pe atunci macar mai aveam ceav industrie.
      Azi?
      Industrie canci si bani nexam . Si chiar asa raman dificultatile / Motorul. Avionica . samd.
      Iti atrag atentia ca Anglia de f mult timp nu mai produce avioane de lupta!! Ultimu a fost Harreiru. Rafalle este ultimul avion fracez. Ce va urma nu va mia fi francez 100%. Grippen este ultimul avion suedez .. de fpat a interat in fabricatie tocmai findca l-au „europenizat” -a dica au largit hora productiei.

      Iar cestia cu planurile la chiezi samd sunt doar povesti .

      1
  3. Cat de bine ne-ar prinde o noua generatie de IAR 93….radar AESA, armament modern…un IAR 93 TD, nu 99…..ceva gen Tornado. Dar cine stie…:)

  4. Frumos avion, mor de ciudă că nu au mai continuat dezvoltarea.

  5. Felicitari celor care au contribuit la dezvoltarea si constructia aparatului. Pacat de sfarsitul avut. Stie cineva autonomia?

  6. Solutia redresarii industriei de avioane militare este data in textul de mai sus.Trebuie si azi sa facem lafel ca acum 40 ani, citez:
    „Fabricarea, asamblarea si încercarile în zbor ale acestui aparat au fost posibile printr-un parteneriat între mai multe întreprinderi, institute de cercetari, Statul Major al Armatei, structuri de conducere din Ministerul Industriei Constructoare de Masini si Ministerul Apararii Nationale. IRMA Baneasa (astazi Romaero Bucuresti) a fabricat aripa, iar ICA Ghimbav Brasov suprafetele de comanda.”

  7. pacat de acest avion se putea moderniza sper sa existe si iadul pt cei care au distrus o tara intreaga

  8. A da imi place titulul „40 de ani de la primul zbor al avionului IAR-93 la Aerostar” .. E nostalgic..

    Asa as putea propune si eu unu mai bun ” De 23 de ani nu se mai priecteza calcaultaore in Romania!!” Ca parca acu 23 de ani si-a terminat Ghita (altu! nu io!) Vax compatibilu (da si io ma facut ceva pe acolo … lucram la programe de test. A nu nu nu ma credeti prea priceput eu decat „dezasamblam” .. programele PDP ).

    Nu-i ni8mic. Acum aveam, plin de vile la Snagov ! A li Ghita (altu!!) a lu Hoara, a lu Videanu a lu.. si late alte .. ce e cu rpstelile astea comuniste cuiu IAR 93 ?!

  9. am o intrebare
    radarul 36d6 este in dotarea armatei romane

  10. Sa fie adevarat ce scriu ziarele:
    Fostul ministru al transporturilor, Radu Berceanu, pe numele său real Radu
    Bercovici, este implicat într-un scandal pornit de la un text anonim primit la
    redacţiile publicaţiilor din România. Ministrul este acuzat de spionaj militar şi
    industrial în favoarea Israelului. Berceanu este acuzat că în anul 1993 a facilitat
    scoaterea din ţară a prototipului de avion IAR 109 SWIFT proiectat de către
    inginerii de la uzina Avioane Craiova şi vinderea acestuia către compania
    evreiască IAI LAHAV, cu care semnase un parteneriat pentru producerea
    avionului. Însă partea română a descoperit că firma din Israel dezvoltase un
    avion identic cu Swift, bazat cel mai probabil pe specificaţiile tehnice ale
    prototipului românesc. În cele din urmă, parteneriatul nu a mai continuat, dar
    autorii materialului afirma ca Berceanu s-ar fi ales cu cateva milioane de dolari
    de pe urma acestei afaceri.
    Redăm parţial textul referitor la afacerea Berceanu-IAI LAHAV: ANUL 1992.
    UZINA DE AVIOANE CRAIOVA ÎNCEPE LUCRUL LA PROIECTUL IAR 109,
    avionul de luptă care ar fi adus României relansarea spectaculoasă a industriei de apărare,
    contracte consistente şi ferme pentru uzină şi, nu în ultimul rînd, supremaţia cercetării
    militare româneşti pe întreg mapamondul, deoarece avionul respectiv avea drept
    caracteristică o geometrie perfectă şi fusese cotat pe locul II în lume la clasa sa.
    http://ioncoja.ro/textele-altora/berceanu-cel-ticalos/

    • Dacule, asta-i poveste de adormit copii de la 1900 toamna.Articolul e vechi si fara continut.

      Diferenta intre IAR-99 si IAR-109 Swift era aproape in totalitate data de avionica adusa de cei de la IAI. Deci ce sa fure?
      Aero L-39 Albatros si Bae Hawk erau superioare lui IAR-99 la multe aspecte, asa ca nu avea de unde sa fie locul II in lume la clasa sa.
      Si nici nu-stiu ce solutie aerodinamica mirobolanta nu exista!

  11. o idee mai tampita…acum ca avem acces la tehnologiile occidentale, nu s-ar putea proiecta un avion de antrenament/multirol usor pornind de la iar-93, doar ca de data asta cu un singur motor(parca asa erau si planurile initiale) mai puternic de provenienta occidentala?

    adica eu unul cred ca ar fi mai ieftin decat FA-50, si produs in mare parte in tara(daca mai avem capacitatiile)

    daca ar putea iesi un avion care sa poata atinge mach 1.5 si sa care 3000 de kg de armament eu zic ca ar fi perfect…si mi s-ar parea cea mai buna idee pentru relansarea industriei aeronautice romanesti…adica decat planuri greu realizabile ca iar-95 sau continuarea dezvoltarii IAR-99(care sa nu ma intelegeti gresit, este o platforma de antrenament foarte buna, insa este limitata la capacitatiile de lupta…cum zice gsg-ul: Sprijin la sol cu PRND-uri) care intr-un razboi ar cam fi tinta sigura pentru manpads-uri, mai bine faci un avion care sa poata indeplini si rolul de antrenament, si politie aeriana si atac la sol si sa fie si ieftin…

    • Decizia urgenta care trebuie luata este sa se produca ultimul tip de avion in anul urmator , urmand ca in paralel sa se lucreze la un nou sau mai multe prototipuri.

    • Dar poți să-l ții și pe două motoare chiar, care ar fi problema? Două Honeywell de 28Kn, inclusiv cu postcombustie ar ridica măgăoaia asta de la pământ! Nu știu cât de repede ar putea zbura fără postcombustie, dar…

    • Pai se poate crea un astfel de avion plecand de la planurile lui IAR 95. Ar iesi un FA 50 romanesc de exceprie, avand in vedere posibilitatile actuale de colaborare si lipsa embargoului de pe vremea comunismului. In actualul context, nu cred ca s-ar opune cineva atat de tare, atunci cand Romania ar lua decizia construirii unul avion precum cel sud corean. Iar cat priveste colaborarile cu parteneri externi….la bani se baga multi cand nu le este interzis! Eu cred ca israelienii ar fii primii…suedezii la fel. De ce nu!!! 🙂

  12. Cred ca este prea tarziu…
    De incput ar fi trebuit sa incepem de prin 1995-97 (dintai intrebarea „bun si acu ce urmeaza? De ce arf i nevoie?” apoi specificatile apoi proectaerea samd) Azi ? Azi KAI T-50 Golden Eagle zboara voios iar Alenia Aermacchi si-a tras un YAK 130 …
    Daca ne-am hotara la 3 ian 2016 si am avea mijloacele .. am avea avionul prea tarziu!!!

    Asa ca sa incep si eu cu daca baba avea roate . e poate daca in anii 90 nu ne-ma fi pscuat sa lichidam industria c aope o ramasita comunista si poate daca am fi cauta un partneer (sa zicem .. Norhrop?!) am fi putu avea o „evolutie” a lu 93 in ceva care sa fie un inlocuitor de T 38 … ceestei ce ne-ar fi putut aduce .. ei da piata NATO! Si care ar fi putut fi „xdeclinat” in vreo 2 varinate : curat scolar si „utilitar” (asta din urma mai puternic , mai rapid si mai „dotat” cu ce ii trebe omului sa ucida lati oameni)

    Cat despre IAR 99 sprijin la sol .. de ce nu? Ca asta era in secundar … sprijin usurel si cam atat – 93 cara mia mult si era mi bun (2 motoare… „cade” unu da nu si avionu). Da cu 99 numa extrem urgenta si daca nu ma insel este mai putin dotata decat Embraer antiinsurgenta!!

    • Și adică cum anume aveai de gând matale să le propui celor de la Northrop-Grumman un parteneriat ?? Ca să creezi un parteneriat trebuie să vii cu ceva pe masă, adică ceva de care pot avea și cei de la Northrop un avantaj tehnologic ori economic… cu ce aveau să vina cei de la Avioane Craiova sau cei de la Bacău pe masa??? Cu tehnologie din anii *70??

  13. Veneam cu potentiala infiltrare sovietica 🙂

  14. un trecator grabit

    Apropos de zburatoare… Ce zici de „jucaria” asta ? 🙂
    http://singularaircraft.com/

  15. au trecut 40 de ani de la primul zbor si Ministerul Apararii nu este in stare sa aiba 1 celula de 2 aparate (macar si 1 avion) functional!

    asta e cea mai mare rusine.
    Nici MAPN nici INCAS nici AEROSTAR nu au fost capabili sa pastreze 1 buc functionala!

  16. Parerea mea :
    1.Avion militar de baza – SAAB JAS-39 C/D Grippen -[50 Buc.]
    -misiune de atac aerian, atac sol (varianta Grippen NG dublu cabina)
    2.Avion militar secundar – Aero L-39 Albatros -[30 Buc.]
    -misiune de antrenament, sprijin trupe terestre, politie aeriana,cat si
    supraveghere
    3.Avion militar de transport – Alenia C-27J Spartan -[3 Buc.]
    -misiune transport cargo,personal militar
    4.Avion militar de transport – Airbus A400M -[1.Buc.]
    -misiune transport cargo, echipament militar (vezi: transportoare/blindate)
    cisterna aeriana
    5.Avion patrula maritima (aka.”Coast Guard”) -Airbus CN235 -[2 Buc.]
    -misiune de patrula maritima,operatiunii de salvare si recuperare,
    calamitati naturale,etc
    6.Avion patrula granite (aka.”Border Patrol”) – Diamond Aircraft DA-42MPP „Guardian”
    -misiune supraveghere aeriana, combatere trafic ilegal, etc.
    7.Avion transport „VIP” – Bombardier BD-700-1A10-Global Express [2-3 Buc.]
    -misiuni diplomatice
    (daca imi permiteti o mica gluma….asta ar fii lista pt „Mos Craciun” !! ) 🙂 😛

    • O mica remarca :
      -N-am inclus in lista de mai sus si alte aparate de zbor…gen ELICOPTERE,aparate dirijate
      de la sol (aka.”DRONE”),etc etc.
      -stiu ca pe la noi ii mult de peticit si cam prin toate domeniile si categorii…dar aia ar fi
      alta lista pt „Mos Craciun” 🙂 😛

  17. Avionu arata superb ….. seamana umpic cu Tornado …… 😀

    Ce sa zic daca modernizau iar-93 …… si mig-29 eram pe PLUS , dar cu sicriu asta zburator de MIG 21 ………. trist :\

  18. IAR 93 putea folosi rachete aer aer IR?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *