Analiză comparativă F-16: România, Bulgaria, Polonia

Această analiză oferă o prezentare comparativă a diferitelor versiuni ale aeronavei multirol F-16 Fighting Falcon, cu accent pe modernizările aplicate și planificate pentru flota României. În contextul actual geopolitic și al angajamentelor NATO, capabilitățile aeriene ale statelor din flancul estic sunt esențiale pentru descurajare și interoperabilitate. Astfel, modernizările aduse avioanelor F-16 prin standarde software precum Tape 6.6 sau prin echipări hardware cum ar fi radarul AESA devin relevante strategic. Discuția mea cu ChatGPT, creează o imagine completă care explică diferențele între conceptele de „Block” și „Tape”, apoi compară situația actuală din România cu cea din Bulgaria și Polonia, două state (aproape) vecine aflate în plin proces de consolidare a capabilităților aeriene.

Peste tot în presă, referitor la F-16, găsești tot felul de versiuni tehnologice, Block 50/52 sau Standard Tape 6.6. Poți, te rog să-mi creezi un tabel de echivalente, cu o rubrică de explicații care să mă scoată din confuzie?

— Sigur! Este o confuzie frecventă, pentru că F-16 are o evoluție tehnologică foarte lungă și complexă, iar termenii „Block”, „Tape” și alte coduri pot părea greu de descifrat. Îți prezint mai jos un tabel comparativ între principalele versiuni (Block) ale F-16 și actualizările software majore (Tape Standards), cu explicații clare:

Tabel echivalențe F-16: Block vs Tape

Block Perioadă Tape/Upgrade Caracteristici Note
Block 10 1978–1982 N/A Radar AN/APG-66, avionică simplă Primul model operațional
Block 15 1982–1995 N/A / MLU Compatibil AIM-120 Bază pentru MLU
MLU 1995–2005 Tape M2–M6 JDAM, Link-16, targeting pods Echivalent software cu Block 50+
Block 50/52 1991–2005 Tape 4.2–6.1 Radar AN/APG-68(V), HARM, SEAD Versiune matură aer-aer & aer-sol
Block 70/72 2018– Tape 6.6+ (M-series) Radar AESA, digital cockpit, MAWS Versiunea cea mai avansată

— România dorește să aducă propriile F-16 la Tape 6.6, înseamnă că vor avea radar AESA și celelalte îmbunătățiri?

Modernizarea F-16 la Tape 6.6 NU înseamnă automat radar AESA sau toate caracteristicile unui F-16 Block 70.
F-16 românești aduse la Tape 6.6 nu vor avea radar AESA, decât dacă se face explicit upgrade hardware.
De ce?
1. Tape = upgrade software, nu hardware complet.
2. Radarul AESA (AN/APG-83) necesită modificare hardware majoră.
3. România are F-16 MLU second-hand (Block 15 MLU). Tape 6.6 le aduce la standardul maxim posibil pentru MLU, dar nu le face Block 70.
Tape = upgrade software, nu hardware complet.

  • Tape 6.6 este un standard software dezvoltat de Lockheed Martin pentru F-16 MLU și Block 50/52.
  • Include:
    • îmbunătățiri ale afișajelor din cabină
    • suport pentru armamente moderne (ex: JDAM, AIM-120D, AGM-158 JASSM)
    • integrare avansată cu sisteme NATO (Link-16 îmbunătățit)
    • sisteme defensive mai inteligente
    • compatibilitate cu poduri moderne de țintire (Sniper XR, Litening G4)
    • posibilitatea de a lucra cu casca JHMCS

Radarul AESA (AN/APG-83) necesită modificare hardware majoră:

  • Radarul AESA (Active Electronically Scanned Array) nu poate fi instalat doar prin software update.
  • Instalarea lui implică:
    • schimbarea structurii din nasul avionului
    • modificări la alimentarea electrică
    • răcire adițională
    • recalibrare avion-avionică

România are F-16 MLU second-hand:

  • Modelele pe care le avem (portugheze și norvegiene) sunt bazate pe Block 15 MLU.
  • MLU = modificări care le aduc aproape de Block 50/52, dar nu egale.
  • Aceste aeronave nu au radar AESA, ci radar clasic AN/APG-66(M) sau AN/APG-68(V), în funcție de varianta modernizată.
  • Aducerea lor la Tape 6.6 le va aduce la standardul maxim posibil pentru MLU, dar tot nu le face Block 70.

 

Ce s-ar putea adăuga dacă s-ar dori o modernizare completă?

 

Dacă România ar vrea să aducă F-16-urile la nivel de Block 70, ar trebui să implementeze:

 

Componentă Necesită Upgrade? Cost estimativ (per avion)
Radar AESA (APG-83) ✔️ Da ~10–15 milioane USD
Cabina digitală „glass cockpit” ✔️ Da ~5 milioane USD
Răcire suplimentară / electrică ✔️ Da Inclus în pachet radar
EW suite (MAWS, tobe RWR moderne) ✔️ Da Variabil

 

Concluzie 1:

  • Tape 6.6 este un pas mare înainte pentru avioanele românești — vor putea folosi cele mai moderne arme compatibile cu F-16 MLU.
  • Dar nu vor avea radar AESA sau alte sisteme de generație 4.5+ fără modernizări hardware costisitoare suplimentare.
  • Pentru a ajunge la nivel de Block 70/72 (cum are Bulgaria), România ar trebui fie:
    • să cumpere direct avioane noi,
    • fie să investească într-un upgrade complet (care s-ar putea apropia de prețul unor aparate noi).

Comparație F-16: România vs Bulgaria vs Polonia

Țară Model F-16 Radar Standard Tape Capabilități cheie Observații
România F-16 MLU (Block 15) AN/APG-66(M) / AN/APG-68(V) Upgrade spre Tape 6.6 JDAM, Link-16, Sniper Pod, JHMCS (posibil) Fără radar AESA, limitări față de Block 70
Bulgaria F-16 Block 70 (nou) AN/APG-83 AESA Tape 6.6+ (M-series) Radar AESA, MAWS, casca JHMCS, targeting pod modern Cea mai modernă versiune F-16 disponibilă în prezent
Polonia F-16 Block 52+ AN/APG-68(V)9 Tape 6.1 (în curs de upgrade) CFT-uri, Link-16, targeting pods, armament ghidat Foarte capabil, dar fără radar AESA

Concluzie 2:

Modernizarea flotei F-16 a României la standardul Tape 6.6 reprezintă o etapă importantă în procesul de consolidare a capabilităților aeriene. Totuși, fără investiții suplimentare în echipamente hardware avansate, precum radarul AESA AN/APG-83, aceste aeronave vor rămâne sub nivelul oferit de variantele Block 70. Bulgaria, prin achiziția directă a unor aparate de ultimă generație, a optat pentru o abordare completă, în timp ce Polonia menține un echilibru între performanță și costuri. În acest context, România a decis că pe viitor va merge pe o modernizare extinsă prin achiziții de platforme complet noi, adică F-35, în timp ce F-16 reprezintă balonul de oxigen necesar Forțelor Aeriene pentru a rămâne relevante în anii ce urmează.

 

Octavian

Surse

  1. Lockheed Martin – F-16 Fighting Falcon Specifications and Modernization Programs: https://www.lockheedmartin.com
    2. NATO Allied Air Command Updates – Modernization of F-16 in Europe: https://ac.nato.int
    3. Bulgarian Ministry of Defence – F-16 Block 70 Acquisition Contract, 2020
    4. Romanian Ministry of National Defence – Strategic Defence Review, 2024
    5. Jane’s Defence Weekly – F-16 MLU and Tape Standards Overview

119 comentarii:

  1. Nu cred că vor fi modernizate la nivelul Block 70/72. Sunt vechi, necesită mentenanță sporită, lucrări suplimentare pentru prelungirea resursei de zbor. Cred că decizia, corectă, este de a le retrage treptar din serviciu începând cu 2035 și înlocuite cu F-35. Că vom avea nevoie de încă un tip de avion mai greu, gen Eurofighter, este altă poveste.

    18
    • Pai asta era si ideea achizitionarii lor…sa iti asigure o securitate aeriana acceptabila pe urmatorii 10 ani. Extinderea duratei de viata a acestora peste cei 10 ani nu cred ca va fi posibilă dat fiind contextul international actual cu razboi langa granita ( vor fi forjate la max). De accea important este sa nu intarziem mult cu semnarea pt F 35 si poate sa ne gandim la un loyal wing pt el….

      4
  2. https://bulgarianmilitary.com/2024/09/17/why-are-bulgarian-f-16s-more-expensive-than-romanian-f-35s/
    Cred ca am facut o afacere mai buna ca bulgarii prin cumpararea de F 16 SH iar apoi F35 noi….Infrastructura pregatita deja , tehnici, iar pilotii vor trece mai usor de pe F16 pe F 35

    33
  3. Dacă vom merge în continuare pe aviația militară exclusiv cu americanii ar trebui updatat radarul măcar pt o parte din acestea, ar fi o capabilitatea care te-ar aduce f aproape de Block 70.

    Nu cred totusi ca de acum inainte va trebui sa rămânem exclusiv pe mana americanilor, EF Typhon ar putea o soluție sau de ce nu Boramae cu asamblare locală, e nevoie de o strategie clara atât economica cat și de securitate, nu cred ca e în regulă să ne bazăm exclusiv pe americani.

    6
    • RAFALE ar fi alternativa corecta daca ne uitam putin si la politica, pentru ca avem ceva „datorii” si pe la francezi, nu doar la americani.
      Sa nu uitam ca nu avem bimotor si nici F35 nu este, iar in caz de treaba serioasa mai trebuie achizitii, (atat cantitate cat si calitate)

      12
  4. Instalarea unui APG-83 nu implica ce se discuta aici. Ca drept consecință o includem la povești cu care crești.

    https://web.archive.org/web/20150317062900/http://www.northropgrumman.com/Capabilities/SABR/Pages/default.aspx

    10
    • ,,SABR optimizes radar system performance within existing power and cooling allocations of legacy F-16s worldwide…”

      Dacă info e total corect atunci costurile vor cuprinde exclusiv radarul și montajul având în vedere ca softul tine deja de costul cu update-ul software tape 6.6, deci 100% rentează montajul acestui radar.

      Problema care rămâne , mai mergem 100% pe mâna americanilor?…

    • Alex,daca nu te superi, cam ce ofera Leidos in cadrul contractului cu ROAF :
      Leidos Inc., Reston, Virginia, has been awarded a $9,900,000 indefinite-delivery/indefinite-quantity, ceiling increase modification (P00023) to a previously awarded contract (FA8730-17-D-0004) for the continuation of system engineering and integration work. The modification brings the total cumulative face value from $350,000,000 to $359,900,000. Work will be performed at Eglin Air Force Base, Florida; Hanscom AFB, Massachusetts; Orlando, Florida; and San Diego, California, and is expected to be completed by Dec. 7, 2026. This contract includes Foreign Military Sales to Australia, Bahrain, Belgium, Bulgaria, Canada, Chile, Denmark, Egypt, France, Germany, Greece, India, Indonesia, Iraq, Israel, Italy, Japan, Jordan, Morocco, Netherlands, New Zealand, Norway, Oman, Philippines, Poland, Portugal, Qatar, Romania, Saudi Arabia, Singapore, Slovakia, South Korea, Taiwan, Thailand, Turkey, the United Arab Emirates, Ukraine, and the United Kingdom. No funds are being obligated at the time of award. The Air Force Life Cycle Management Center, Hanscom AFB, Massachusetts, is the contracting activity.

      • Contract cadru care are denumirea SYSTEMS ENGINEERING AND INTEGRATION CONTRACT II (SEIC). Contract cadru care in esenta este conceput pentru clienti FMS care se folosesc the Joint Mission Planning System. Este un contract SETA (systems engineering and technical assistance) care furnizeaza solutii de inginerie care au a scop modificarea sistemului JMPS pentru cerinte particulare clentilor FMS.

        1
  5. Ne-ar prinde bine radarele AESA, măcar pe cele din Portugalia.

    4
  6. capatu satului

    decizia corecta ar fi aducerea F 16 la bl 70 cu radar AESA, etc.
    pt ca e vorba de aparate de lupta nu de aparate pt parada de 1 Decembrie,
    dar la noi, la care gradele de general sa vina la exceptional si trecerea in rezerva tot la execeptional, e foarte greu cu strategia,

    am ramas, cu neuronii tradional comunishti,
    ca doar in comunism am avut ca stindard sa finalizam productia/achizitia, dar nu conteaza calitatea si performantele,
    desi calitaea si performantele sunt de multe ori mai importante decat achizitia/productia,
    pt ca e vorba de tehnica de lupta si misiunile pe care pe poti face cu tehnica adusa la ziua de azi,
    de acea ma renuntat la Mig 29 pt Mig 21,
    de aia s-au taiat toate IAR 93,
    si de aia fregatele alea cu incapacitate de lupta luate de la englezi la pret astronomic, etc

    dar cu onor conducerea e greu,
    raman F 16 la un standard care este, ceea ce inseamna ca vor avea performante comparabile cu aparate de antrenament si cam aia e,

    pt ca, in tara lucrului bine facut, o corveta refuzata de altii, este pt noi la pret triplu pt. conducerea zero barat, refuz sa cred ca ar profita cineva de la noi, ar insemna ca aia cu nume de bulevarde la capitala au dat un exemplu bun,
    https://www.defenseromania.ro/anomalia-romania-cat-platim-pentru-corveta-din-turcia-refuzata-de-o-ala-tara-si-pe-care-nici-macar-nu-puteam-integra-rachetele-americane-nsm_633856.html

    iubresc tradarea dar urasc pe tradatori,

    9
    • Mai puneți și sabotarea d-lui Tilvar a centrului ptr mentenanță de la Băneasa ptr F16, unde ar fi putut face mentenanță și bulgarii, slovacii, ucrainienii in unele situatii cât și a contractului ptr apc Piranha asamblate in Romania ptr Bulgaria(au cerut oferta) și posibil și ptr Slovacia.

      3
      • capatu satului

        Înzestrarea este parte a pregătirii de luptă
        E diferența dintre capacitate sau incapacitate de luptă
        Iar noi ca țară am fost în incapacitate de luptă în 1940
        Degeaba partidele istorice cu șleahta de hoți la conducere,
        Și la 1940 aveam, pe hârtie, garantată apărarea

        Nu e vorba de bifarea unui capitol din programul de somn
        Înzestrarea se face pt războiul de mâine
        Nu pt un război din 1980
        Boala asta nu e doar la noi, e în toată Evropa
        Și se vede la starea proasta, de regulă, a întregii înzestrări militare evropene cu câteva mici excepții: Polonia, etc

        Dacă există un radar cu mult mai puternic, este obligatoriu de pus pe F16
        Și dacă va apărea un radar mult mai puternic, sau sisteme de luptă mai performante, și vom deține în continuare F16, trebuie integrate toate sistemele noi de luptă,
        Fără un radar și sisteme de luptă performante avioanele F16, F35 și restu nu valorează nimik,
        Capacitatea de luptă nu e dată de avionu F16, F35, F22, etc în sine ci de sistemele de luptă de pe avion, pt ca sistemele de luptă îți permit să programezi misiunea, să faci strategia de luptă: cum te aperi sau cum ataci
        Ca aia ar trebui să facă conducerea militară: planuri detaliate de apărare și atac, nu mese întinse și programări pt parăzi militare

        Să ai un avion vechi fără sisteme de luptă moderne, înseamnă ca avionu e de fapt ținta sigură și îl poți trece la categoria fier vechi,
        Este diferența dintre a avea capacitate sau incapacitate de luptă
        Este diferența între a folosi tehnica de luptă sau a sta cu ea la păstrare ca oricum nu poți influența razboiu și nu are rost să superi inamicu
        Este între a respinge agresiunea rusă sau a sta în poziția copilului în 1940,

        Vezi nr redus de rachete de luptă pt F16
        Vezi nr redus de NSM
        Vezi ca nu avem JASSM, polonezii au, etc etc
        Dar în țara analfabetismului de frunte, în care regii și președinții de țară au vocație divină și supranaturală, ca de aia independenta la 10 maiu la ziua la care Carol I a început domnia, și eliberarea Careiului în ww2 de ziua lui Mihai I, multele nulități care au condus armata în comunism, voturile lu jeorjescu care a descoperit cipurile din apă și legătura divină dintre credința creștină și Munții Carpați, ca nu a existat Covid, când au murit atâția oameni, etc e foarte greu

        Armat victoria curam

        4
      • Astea sunt gogoși. Nicio țară nu cumpără sisteme scumpe și avansate fără a deține controlul mentenanței. Sunt gogoși vândute de producători. Vai, cumpărați Black Hawk fără offset, că facem noi aici un centru regional de mentenanță. Pentru ce țări? Polonia, care deja le fabrică?

        2
        • capatu satului

          lasa ca avem productie si costuri adevarate la cele 2 elicoptere pt fortele navale,
          elicoptere la pret de F 15, Rafale, etc
          si nici astea nu se produc in tara, degeaba au aia fabrica la noi,

          dar daca avem stocu de vin la fortele navale,
          atunci nu are cum sa fie rau
          important e sa ai alcoolu la tine cand vine inamicu,

          avem noi traditia noastra stramoseasca,
          s-a mai discutat pe aici, la scufundarea prime moskva careul de asi al armatei nu a atacat grupul de lupta care era cu moskva,
          ca nu are rost sa ataci
          ca mai bine astepti

          ca noi avem timp, chiar cand inamicii sunt la frontiera,

          1
        • capatu satului

          lasa ca avem productie si costuri adevarate la cele 2 elicoptere pt fortele navale,
          elicoptere la pret de F 15, Rafale, etc
          si nici astea nu se produc in tara, degeaba au aia fabrica la noi,

          dar daca avem stocu de vin la fortele navale,
          atunci nu are cum sa fie rau
          important e sa ai alcoolu la tine cand vine inamicu,

          avem noi traditia noastra stramoseasca,
          s-a mai discutat pe aici, la scufundarea prime moskva careul de asi al armatei nu a atacat grupul de lupta care era cu moskva,
          ca nu are rost sa ataci
          ca mai bine astepti

          ca noi avem timp, chiar cand inamicii sunt la frontiera,

          1
          • sunt elicoptere navale, nu există model de elicopter naval sub 80 de milioane de dolari. iar linia de asamblare de la Brașov nu va fi deschisă pentru două elicoptere…

            1
      • Nu exista centru acolo ,e la Aerostar Bacau

        1
  7. Precizez de la început ca nu am deloc pregătire în domeniu. Cred că aviația trebuie să facă față la diverse sarcini , unele mai complexe , altele mai puțin complexe sau de rutină. Pentru fiecare categorie mare de activități este nevoie de aparate cu caracteristici tehnice diferite , corespunzător scopului.
    Ca să fac o paralelă , mă gândesc ca F-35 ar fi o mașină de formula 1; F-16 una de formula 2 și sa zic IAR 99 pentru curse de raliu. Pe această logică ( care nu știu daca este corectă ) pe viitor am avea nevoie și de F-35 și de F-16 și să zicem de IAR-99.
    Cer scuze pentru naivitatea opiniei.
    În rest , numai de bine.

    5
    • In aceeasi logica as zice ca IAR 99 ar fi mai degraba KART (pentru incepatori/antrenament) si as lasa raliul pentru categoria de elicoptere. Cum avioanele au un scop si elicopterele altul, la fel si cursele de circuit fata de cele de raliu difera intre ele. Poate am fortat si mai tare nota, dar daca tot facem paralele macar sa nu se atinga 😉 .
      PS: sincer sa fiu ma pricep mai bine la masini / curse auto decat la tehnica militara (aici si eu sunt proFAN).

  8. OFP reprezinta maxim din f 16 la ora actuala ,si nu inseamna numai sabr ci ma multe lucruri,noi deja platim OFP avem contract iar la numaru de sabr necesar nu trecem de 200-300 mil $ pt toate f 16,in plus cum se vor face modificarile la aerostar nu o sa fie cine stie ce scumpete,polonezii vor multe noi nu ,noi suntem integrati cu iamds si fara ibcs asa ca nu cred ca polonezii sunt chiar cel mai bun exmplu pt noi

    5
    • radarele pt o escadrila nu au nevoie de aprobabrea parlamentului pt achizitie ,fiind un singur producator nu ai ce sa negociezi cu altii ,in plus nici nu ai nevoie sa contractezi toate radarele deodata ci cate poti schimba pe an ,daca esti capabil 7-8 atatea contractezi ,adica vreo 40 mil de dolari pe an

  9. Întreb și eu ca un neofit în domeniu: la 49 de F16 sa le pui radar AESA, poate vreo 70 dacă se adeverește zvonul cu olandezele, nu mai bine cumpărăm două GlobalEye de la suedezi?🤔

    11
    • O sa luam f35. Nu are nici un rost sa mai iei nici radare pe f16 nici globaleye. F35 o sa ghideze toate armele lu f16.

      10
      • Radarul de pe global eye, care e cat jumatate din F35, nu poate fi in nici un caz mai slab ca cel de pe F35. Nava in sine care poate fi folosita si ca platforma de comanda/dirijare a unor sisteme de arme ,culege si analizeaza foarte multe informatii. Daca era asa destept F35 l am fi vazut la patrulare in MN pe flay radar, in locul lui Sentinel, sau Global Hawk…

        19
      • F 35 nu inlocuieste o platforma ca Global Eye – astea sunt capabilitati complementare, da F 35A poate ajuta F 16 MLU pentru angajarea tintelor si partajarea de informatii dar nu este AWACS.

        17
        • Adica, pana se achizitioneaza si operationalizeaza prima escadrila de F35, c o sa fie o perioada lunga de utilizat F16, erau bune 2 buc Global Eye, sau ceva similar tinand cont si de viitorul apararii UE, cand ar trebui sa putem culege informatii si fara ajutorul SUA. Ca la MN cine sa faca asta pe flancul estic bulgarii nu ,noi nu, posibil doar turci . Ucraina nu a terminat razboiul si nu se stie nici daca o sa le mai aive la sfarsitul razboiului…

          12
          • Pana se achizitioneaza si pana intra in uz global eye retragem f35. Pe f35 te impinge unchiu sam sa il iei pe global eye nu te impinge nimeni deci vorbim doar ca sa vorbim.

            1
            • Crezi ca ucrainienii le au luat sa le folosească după terminarea războiului ? Sau acum ?

              2
              • Primele global eye pentru Suedia incep livrarile peste cativa ani, din alea le vor dona. Deci pana sunt livrate si pana ii pregatesc pe ucrainieni pe ele mai dureaza pana cand vor vedea cerul est european.

                Inca ceva Ucraina nu o sa aibe f35 asa ca repet vorbim ca sa vorbim.

                3
                • Robi, suedezii au livrat deja 5 GlobalEye pentru Emirate între 2020 și 2024, deci se poate, doar comenzi sa aibă. Primele trei pt. Suedia vin din 2027. Și mai sunt mulți potențiali doritori🙂

                  1
                  • Era vorba de ucraina care va primi donatie de la suedezi din alea primele suedeze. E clar acum ?

                    1
                    • Bine, cred ca am înțeles eu sunt asa mai naiv🙂
                      Sa știi ca si bunicul avea gradina de legume langa casă. Cam 1500 de metri pătrați. Jumatate era vie de fapt, făcea vin pe care îl vindea sugativelor locale. În rest de la roșii pana la tot ce trebuia unei gospodine ambițioase. Cam trei rânduri avea usturoi, un soi căruia îi spunea turcesc, făcea bani buni cu el în piata. Și mergea la târg cărăuș săptămânal, avea căruță și un cal. Și vreo 15 hectare luate cu de-a sila la IAS. Primea în schimb contract anual sa predea doi porci la stat… si cateva zeci de zile de muncă pe ogor. Putea sa fure ca si alții, dar omul era veteran de pe contul Donului, medic veterinar care a sacrificat caii pe care ii iubea atât de mult ca sa trăiască oamenii… A așteptat tot timpul americanii, murind în vara lui 89. Îmi spunea tot timpul: ai sa vezi, o sa vina… Dacă as fi avut un camion și sa ma lase în pace bolșevicii eram peste JR Ewing…
                      Dar și așa, din vie, usturoi și cărăușie avea în 89 peste un milion de lei Cash, nu-i ținea ascunși pe undeva, spunea ca sa uiți unde ti-ai pus banii sau rudele sa ghicească asta după ce-ai murit este maximul bataii de joc ce o poți suferi în viata.
                      Scuze tuturor pt. off.

                      3
                  • Au si grecii avioane Erieye .Sistemul radar Erieye este un sistem de avertizare timpurie și control aerian (AEW&C) dezvoltat de Saab Electronic Defence Systems, fosta Ericsson Microwave Systems , din Suedia . Acesta utilizează tehnologia de rețea activă scanată electronic (AESA). Erieye este utilizat pe o varietate de platforme de aeronave, cum ar fi Saab 340 și Embraer R-99 . Recent, a fost implementat pe aeronavele Bombardier Global 6000 sub denumirea GlobalEye . Radaul se monteaza pe 3 tipuri de aeronave, in functie de pret si timpii de livrare poti cumpara…

                    1
            • Polonezii, care sunt in UE si NATO, care si pe ei i a impins unchiul Sam sa cumpere F35.
              Forțele Aeriene Poloneze au achiziționat două avioane Saab 340B AEW la mâna a treia de la Saab în 2023 pentru 52 de milioane de euro. Cele două aeronave au fost livrate în 2024. [ 20 ]…(deci vorbim doar ca sa vorbim.)

              4
              • Polonezii le vor plimba in lungul Marii Baltice, cum si noi le am putea trimite in patrulare in lungul Marii Negre, catre Georgia….. Sa vedem ce mai au rusnacii prin batatura..*masini de spalat,frigidere * din Ucraina….

                2
          • Noi avem munti inalti +1500 m iar distanta de la acestia pana la granita este in limita razei de detectie de 150 km. Singura exceptie fiind Dobrogea, dar si aici exista Macin-ul.
            Din acest punct de vedere Romania este o tara foarte greu de strapuns aerian, iar Statul Roman a stiut asta mereu, chiar si pe vremea foamei lui Ceasca din anii ’80 Ro avea un sistem complet integrat si automatizat ce ducea comanda pana la capul de lupta al rachetei AA, ca nu de pomana s-au chinuit unii sa-l saboteze in dec 89.
            Deci pentru aparare teritoriu nu ai nevoie de avion de alertare timpurie, dar daca vrei sa vezi si ce se alfla in MN, distanta de la Constanata pana la Istambul, Crimea sau Odessa este relativ identica ` 350 km, ca sa vezi la cota 0 ce se intampla acolo, ai nevoie de un radar situat la ~9.6 km altitudine, deci trebuie AWACS.
            Un alt rol al acestui echipament este capacitatea de coordonare, control si EW dar repet, nu pentru propriul teritoriu unde ai capabilitati mult mai puternice la sol ci pentru o zona disputata cum ar fi MN.
            Deci, daca vrem sa scoatem capul din cutie si sa incepem sa ne revendicam mai agresiv zona din MN ne trebuie musai si un AWACS, fie cel de la SAAB fie ceva facut de evrei. Daca ne gandim sa „ne aparam” este arhisuficent ce exista. Dar in opinia mea, privind la Ucraina, nu ai absolut nicio sansa sa castigi un meci doar cu portarul, trebuie sa toci marunt in jumatatea adversarului sau macar la centru.
            Cele puse la dispozitie de NATO au defectul deplasarii greoaie, rusii stiu cu precizie cand pleaca din Germania/UK si ca mai au 2-3 h la dispozitie. Pe cand unul ridicat de la Otopeni ajunge la Constanta in max 30 min.

            6
            • @ADR @all
              Pe bune dacă nu vă comportați ca niște copii d-ăia care se plâng că jucăria colegului de bancă e mai frumoasă.
              Voi înțelegeți că facem parte dintr-o alianță, în care există o imagine aeriană unică? Nu ne interesează ce se întâmplă peste scandinavi, dar pe zona de sud-est, ce vede Torrejon-ul pe ecrane, se vede și la București si la Constanța.
              Le-am mai zis eu o chestie lui Zgureanu și Nicolae, acum câțiva ani, când visau corvetele pe post de pichete radar în largul Constanței, dar nu au prins-o nici atunci.
              Părerea mea, hâc…

              6
              • @sharky

                La nord de Alpi e Uedem: https://ac.nato.int/about/caoc/uedem (http://www.airn.nato.int/brte_VII/factsheets/PDF/AIRN_FACTSHEET_CAOC_UEDEM_NU.pdf )
                La sud de alpi e Torejon: https://ac.nato.int/about/caoc/torrejon
                NATO Allied Air Command HQ e in Ramstein, iar la noi este la Balotesti: https://www.roaf.ro/?p=3868 care raporteaza la Torejon

                Romania are acces la resursele NATO, de fiecare data cand e cazul sunt ridicate AWACS de la Gelsenkirchen: https://awacs.nato.int/

                5
              • @sharky, pai tocmai asta spun si eu. Pentru scopul de aparare teritoriu, este arhisuficienta baza de la sol, era suficienta si acum 40 de ani cand avioanele aveau radare de 30 km sau chiar deloc.
                Dar daca se doreste sa avem un rol mai activ in MN, ne trebuie obligat un AWACS, ca e Torrejon sau de pe langa Bucuresti, tot ce vede radarul din Dobrogea arata pe ecran, pentru aia e ultima statie NATO. Curbura pamantului ne spune ca daca pui magaoaia de radar pe Macin la 400m altitudine , abia daca distingi de la 60 km o racheta ce vine la 20m. O subsonica face cei 60 km in aprox 200 sec. Iar rusii au rachete ce vin cu 2,5 mach. AWACS-urile NATO sunt bune dar ala vine din UK (3h) sau Germania (2h) si se stie exact acest lucru. Deci depinde ce se doreste, daca Romania isi aloca un rol mai activ are nevoie si de un sistem de control si alertare timpurie in aer.

                2
                • FOB Konya ,Aktion

                  2
                • @ADR
                  „tot ce vede radarul din Dobrogea arata pe ecran, pentru aia e ultima statie NATO.”
                  Ești sigur?
                  Repet, tot ce vede Torejon, se vede și la București și Constanța. Și zona de sud-est nu e reprezentată numai de România. Sau, mai direct, nu suntem singurii deștepți cu radare din zona de sud-est.
                  Acum, scoate capul din cutie, fă ochii mari și vezi imaginea de ansamblu.
                  Părerea mea, hâc…

                  2
                • @ADR
                  Doar așa, cu titlu informativ, dă o geană la poza aia din articol.
                  https://www.aydinlik.com.tr/amp/haber/kurecik-radarinin-islevi-ve-yetenekleri-246872
                  Părerea mea, hâc…

                  1
                  • da, e corecta, dar ce este acolo este pentru altitudine dela medie spre stratosfera.
                    Awacs-ul vede 350 km la nivelul solului. Si daca pui radarul pe vârful Omu, vezi la nivelul solului maxim 170 km.

                    • @ADR Cu riscul sa zica sharky iar ca nu am prins-o 🙂 , cateva date: radarul OTH de la Corbu bate cam 200 Mm, in functie si de conditiile atmosferice, citez: „Romania’s first HFSWR ( High Frequency Surface Wave Radar) radar was mounted on Corbu beach, on the Black Sea shore. This radar is described by the manufacturer as an inexpensive and easy-to-carry solution for detecting sea-going vessels up to a distance of 200 NM and aircraft in flight at low altitude.”
                      Deci vede nave si avioane la mica altitudine.
                      De aici: https://www.afahc.ro/ro/erasmus/DDHE/Courses/Radar%20Fundamentals/oth_radar.html
                      Si de aici: https://www.wingsmagazine.com/raytheon-canada-to-provide-high-frequency-surface-wave-radars-for-romania-2193/
                      Din surse publice, problema cu radarele astea OTH este ca „vad” dar nu pot „tine de manuta” o racheta trimisa la interceptare. Si, din cate stiu, nici nu pot furniza o solutie de tragere adecvata. Ceva chestie de frecvente, nu ma pricep asa ca prefer sa ma opresc aci’.
                      Ca exemplu, la nave, care au viteza mai mica de deplasare, Styx-urile erau lansate si in „orb” catre raionul unde fusese detectata nava inamica bazandu-se pe radarul rachetei sa faca treaba finala. La avioane si rachete nu cred ca merge asa.

                      @sharky Nu-mi mai amintesc exact discutia de atunci si e foarte posibil sa fi ratat ideea. Dar cred ca discutia a pornit de la ceva de genul asta: https://rnhs.info/rusii-imbunatatesc-apararea-antiaeriana-in-marea-neagra/

                      P.S. Bonus, interesant, „CHEIA SST Radar, a new space tracking radar sensor developed and installed in Romania with the purpose of being included in the EU SST sensor network and of contributing to the joint database of space objects orbiting the Earth.”
                      De aici: https://www.mdpi.com/1424-8220/22/9/3546

                      3
                    • @nicolae
                      Despre hfswr-ul ăla voiam să scriu și eu, dar mi-ai luat-o înainte.
                      Ideea de bază e că există o imagine integrată, de la mijloace multiple, a tot ce mișcă deasupra Mării Negre, și împrejurul ei.
                      Despre discuția aia nu mai rețin nici eu, exact, de la ce a pornit, și la ce articol( au trecut ceva ani de atunci), rețin doar că, la un moment dat, M.Z. a făcut o propunere de genul să staționeze una sau două corvete în larg, aproape de limita acoperirii radar, pe post de pichet radar înaintat, la care am răspuns eu că dacă vreți extinderea acoperirii radar ar trebui să le duceți pe Caspica.
                      Părerea mea, hâc…

                      1
                    • Eu știu să fi propus altceva pentru gap-filler:
                      – Stație radar pe înălțimile din munții Măcin
                      – baloane captive cu radar ambarcat, de genul celor cumpărate ulterior de polonezi
                      – balon sau dronă captivă inaltatabil de pe navă, pentru a crește orizontul radar.

                      https://www.rumaniamilitary.ro/un-nou-fel-de-gap-filler

                      1
                    • @nicolae & @sharky
                      pe bune, nu stiam ca ai nostrii au radar OTH, daca este ceea ce spuneti acolo (HFSWR) inseamna ca este un OTH–SW, adica unde de frecventa joasa urmaresc curbura pamantului. Este diferit fata de OTH-B cum sunt cele rusesti care se folosesc de refractia din ionosfera. Din ce vad mai au asa ceva canadienii si este un radar de urmarire foarte modern. Nu cred ca poate ilumina tinte pentru ghidaj pasiv sau activ racheta, dar sigur este performant pentru solutii de tragere.
                      Oricum, mea culpa si felicitari pentru baietii nostrii. Este o super scula, asta ca tot spun mereu ca in radiolocatie ai nostrii (de care rad multi pe aici) predau lectii tuturor de prin zona asta de glob, incepand cu rusii si turcii.
                      PS. sa stii ca si ucrainienii au lansat cele 2 Neptun-uri in orb catre o zona unde calculasera ca este tinta, iar in proximitate s-a activat radarul din capul de lupta. Cred ca si Mirage-ul argentinian a lansat tot in orb, imi amintesc ca in reportaj spunea ca a luat altitudine a lansat si s-a intors imediat, afland abia in zona de siguranta radio ca a lovit.

                      2
      • Până o să le ghideze, mai trec vreo 8-10 ani

        1
      • Robi faza cu radarele aeriene e chestie de suveranism cand ai de toate, cand nu ai, stai in Nato si ai la gramada, chiar daca ai avea tre sa il integrezi in Iamds si ca si acum si atunci nu le vei comanda tu poate torrejon sau aviano

        1
      • Nu o sa luam nici un F35.Ramanem cu achizitiile second hend atat cele navale cat si aero.Bulgarii stiu ca sunt prea saraci ca sa cumpere un lucru ieftin.Din motive economice nu o sa mai facem nici o achizitie.Bulgaria trece la euro noi la JUNK.

        1
  10. În orice caz, cred ca pana în 2030 se impune o achiziție și de altceva, iar altcevaul ăla nu poate fi decat Eurofighterul. T5-ul ăla e scula de scula, scump cu draci dar face toți banii.

    1
    • … sau Rafale. sau aderarea la unul din programele europene

      5
      • Sau Rafale da. Și franțuzul e scula. Și cam tot pe acolo cu banii. Cât despre programele europene, da ar fi un mare pas înainte, mai ales Tempestu, dar nu prea vad cu ce am putea contribui noi la minunea aia tehnologica. Poate doar ceva din structura, posibil hidraulică, cască și ceva software. Visam frumos steppe

        3
      • Rafale are sisteme franțuzești, muniții franțuzești.

  11. Si din ce am inteles eu pe aici update software nu inseamna ca bagi disketa ,usb sau cd,ci se face fizic inlocuiesti,dispozitivul care necesita update cu totul practic faci si upgrade hardware in acelasi timp ,chestie de siguranta

    1
  12. Nu stiu cum sa spun, insa nu prea sunt corecte multe din informatiile de aici, asa ca analiza nu are valoare
    Citisem articole bine documentate ale lui MZ (care a scris o multiume despre F-16) si cele ale IAT. Mai jos doar cateva link-uri

    https://www.rumaniamilitary.ro/f-16-ale-ang-primesc-sabr
    https://www.rumaniamilitary.ro/f-16a-b
    https://www.rumaniamilitary.ro/f-16a-b-partea-a-doua
    https://www.rumaniamilitary.ro/costuri-f-16-vs-inaintasii-si-concurenta

    10
  13. Iar noi nu stim pt ca mapn este unul din cei mai prosti comunicatori cu publicul ,de aia noi cateodata nu stim ce capabilitati reale are armata romana ,spre exemplu noi stim sau banuim ce capabilitati de comunicare au piranha 5 din videoclipuri si specificatiile producatorilor externi niciodata nu ne-a spus mapn ce are in dotare

    6
  14. Romanistanul va exploata variantele de F16 mult peste anul 2035,insa fara radarele AESA si Block 72 inseamna ca am facut o combinatie proasta din start in ciuda hype-ului,oricum afacerea cu avioanele F35 noi va pica direct in freza din consideratiuni de stupizenie americana drept pentru care singurul avion decent,modern,bimotor chiar daca nu stealth ramane Eurofighter Typhoon tranche 4!

    3
    • Nu știu dacă am făcut o combinație foarte proasta …
      Ucrainienii nu au forțele aeriene si apărarea AA a României – cu ce va veni : 68-72 F16 si 7 Patriot , iar in condițiile astea rușii nu dețin supremația aeriana in Ucraina …
      Avem dotări decente , având in vedere cine ne-a condus pana acum …
      Poate cu noua conducere și cu o alocare bugetară mai generoasa , lucrurile vor sta mai bine …

      21
      • Observa si capatul celalalt al bațului!Din cele 72 F16 cite au radar AESA pe ele?Toate,jumate,un sfert,macar 10,unul singur?Una este sa bombardezi Afganistanul,Granada si insule Comore si alta sa ai pe granita aeriana Su-27SM,Mig31 si R37,R77 si K77!Personal,radarul ala este o piesa extrem de importanta in 2025 pentru un avion de vinatoare aflat la o aruncatura de bat de cel mai mare conflict din zona din ultimii 80 de ani!

        2
        • tot nu intelegi :

          Participating Nations

          A total of 17 NATO member nations participate in the overall NAEW&CF programme: Belgium, the Czech Republic, Denmark, Germany, Greece, Hungary, Italy, Luxembourg, the Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania, Spain, Türkiye, the United Kingdom and the United States of America (Luxembourg does not provide military personnel).
          In addition to these member nations, Canada, Finland, France, and Lithuania provide military personnel to the E-3A Component.
          The Force also employs NATO International Civilians from other member nations. All NATO nations contribute to the NAEW&CF employment budget either financially or as contribution in kind.

          si repeti o minciuna continuu ca poate poate o crede cineva de la Konya pana in mijlocul marii negre sunt 600 de km si la ora actuala in mod sigur Turcia,Grecia si Romania pot tine 50 de avioane minim in aer cu tankere la marginea operationala ca sa lupte cu informatii de la AWACS aflate in FOB,acu un an a facut Nato exercitiu la rammstein in 10 zile 800 sorties cu tot tacamul ,dar na noi suntem singuri si fraieri ,vezi si tot deasupra Romaniei ca nu e cu bum bum si pac pac nu se vede:https://ac.nato.int/archive/2025-2/nato-allies-conducted-deterrence-mission-over-romania

          2
          • Ce mai urmeaza Nicule,tunelele din Bucegi si laserul anti-tank al lui Coanda!Pentru informarea ta,NATO este o alianta,nu sunt vecinii tai manelisti care te duc acasa cind te imbeti tu la birtul din colt!Mi se face scarba de mentalitatea asta analfabeta ceausista,te lauzi cu 800 sorties ale alora la Rammstein in loc sa pui osul la treaba si sa ai ajungi din urma!Cite ore pe an au pilotii romani de F16?

            • Aia de la Rammstein suntem si noi da e grele ,cand nu vrei mai bine aruncam cu rahat,la primul exercitiu aia de la turda au zburat 2000km cu realimentare in aer anu asta ,dar aruncam cu rahat

            • @TsuSun
              Ia uimeste-ne tu, câte ore/an au piloții români?
              Părerea mea, hâc…

              • Pilotii romanii 150 de ore,cei americani dublu 350 asta pe timp de pace!Intr-o tara cu apa calda as trimite cite o escadrila la antrenamente in State cu cei mai buni piloti americani,cel putin inca 150 de ore de War Games cu militari care au executat misiuni in razboi!Altfel vedem exercitii gen Dacian Spring in care ne plimbam cu Piranha pe teren si ne credem invincibili!

                1
                • @TsuSun
                  Știi tu sigur că au 150 de ore, sau doar îți dai cu părerea?
                  Părerea mea, hâc…
                  P.S. Vezi că doar ce s-au întors de la Ramstein Flag niște F-uri de la Câmpia. Sau nici Ramstein Flag nu e destul de bun pentru tine?

                  2
  15. Felicitari, bun articol, tehnic si foarte interesant.

    3
  16. Salut, asa aduse la standardul M6.6 poate cumpara si ai nostri mai multe rachete pt f16, aer aer, aer sol, antinava, deoarece stam prost la capitolul armament, muniție.
    https://newsweek.ro/actualitate/contraamiral-nu-avem-sistemele-antiaeriene-trebuie-schimbat-akm-ul-iar-cu-munitia-stam-prost?fbclid=IwQ0xDSwKhAFhjbGNrAqEAVWV4dG4DYWVtAjExAAEeG8eICAWbfcm_X6on0kmb4hybwsETCQVlKHBKfgIdQXH1QQiyn331MaB-Qnw_aem_WbIaqoCcaZT251IlwDQU0A
    Pe lângă asta Șeful Statului Major al Forțelor Aeriene Amer, generalul David Allvin a declarat ca vor dezvolta o noua versiune F16 Block 80.
    Atașez și o analiza a unui pilot de vânătoare F16 F15
    https://youtu.be/1pRE_BgQafI?si=lUDIO9wm4XEeGSUE
    Noi cert e ca am făcut o achiziție foarte bună cu cele 32 bucati F16 din Norvegia.
    La bulgari se mai stie ceva dacă au rezolvat problema acelui F16 Block 70 care e ținut la sol din cauza unei defecțiuni la soft?

    4
    • Rachetele AA sunt deja comandate, long range nu cumperi primesti la nevoie ,atac la sol naval deja sdb are raza destul de mare

  17. Sorin-Vasile

    Părerea mea .
    Am făcut ce trebuia.
    Am folosit f16 sh pentru a pregăti terenul pentru f35.
    Adică de la generația 4 trecem la 5 cu un minim efort financiar.
    Rămân la părerea că alături de polonezi am făcut o afacere bună.
    Ei au investit în aparate noi 4.5 dar sau folosit de ele deja de mai mult de 20 de ani

    7
  18. Nu vor fi bani de pus AESTA pt. F16 romanesti si chiar daca ar fi bani nu ar merita tinand cont de cate ore de zbor mai au avioanele noastre. Cam cu aceiasi bani cumperi unele noi. Vedeti cat ii costa pe polonezi sau pe turci sa le aduca pe ale lor la block 70/72. In afara de asta in 5 ani ar trebui sa ne ajunga primele F35A iar in acel moment armamentul dupa F16 poate fi ghidat de F35, deci cred ca pt F16-le noastre se va face doar ce deja s-a anuntat (Upgrade la tape 6.6). Bine ar fi dupa parerea mea daca am renunta la ideea cumpararii celei de a-3-a escadrile de F35 si in loc am lua 2 escadrile noi dintr-un bimotor (fie EF, fie F15 fie Rafale) sau macar 2 escadrile noi de Gripen sau F16. Si cantitatea este o calitate de multe ori si in afara de asta F35 nu poate cara in varianta stealth decat 4 rachete (sa speram ca 6 in varianta livrata Romaniei) altfel daca vrei sa pui mai mult pe el il folosesti ca pe un F16. Si oricum nu poate sa care cat un bimotor. Apoi mai trebuie luat in consideratie ca nu pt toate misiunile e nevoie sa zbori F35. La multe dintre ele poti la fel de bine sa folosesti un avion mai ieftin de zburat.

    3
    • Au portughezii încă f16 cu resursă, care pot completa cele 17 cu mai multă resursă pe care le avem de la ei. Să iei altele noi când avem peste 3000 de ore resursă la astea, nu merită.
      F35 și dacă incep să vină, cel mai optimist peste 5 ani, mai ia încă cel puțin 5 ani să operaționalizat prima escadrilă, dacă nu mai mult.

      Ar fi logic să modernizăm măcar 2 escadrile de f16 alese cu rezervă de resursă.

      12
      • Sa iei F16 noi când prețul e aproape cât un F35 …
        Posibil după 2040 sa mai luam ceva , când vom retrage noi avioanele F16 , ca pana atunci vom trage de ele , dar atunci cine știe cum va arata Aviația militară …

        1
      • @Marius Zgureanu

        Și io votez pentru…vorba lu’ Stalin. “Câte divizii are Papa?”
        Aș lua portugheze în plus cu resursa mai mare, dacă ar fi după mine, ieri, să zic așa

  19. Sunt foarte scumpe Ef, Rafale, F15Ex!!
    Plus ca noi e posibil sa luam varianta F35 block 4 .
    Probabil da, sa mai avem un 2 escadrile F16 Block 70.
    Totusi 3 escadrile F35 doar pt politie aeriana mi se par cam bani irositi, insa ținând cont și de contextul actual, mai bine sa ai 3 escadrile F35 block 4 !
    Uitati Turcia cum se chinuie sa cumpere avioane și nu are de unde, fiind exclusi din programul F35.

    3
    • F 35 doar pt politie aeriana in flancul estic al Nato cu rusia la nivelul la care este acum de belicoasa ,de unde apareti?

      4
  20. Ma uit și vad cum încercăm cu toții sa ne dam seama dacă modernizarea la M6.6 înseamnă și SABR. Sper sa existe și o schimbare de paradigma la MAPN odată cu noul guvern. Sa fie mult mai transparent cu achizițiile către publicul larg. Acum când noul președinte a zis ca ajutorul pentru Ucraina nu va mai fi secret, poate și detaliile astea nu vor fi ținute la secret. Ca pana la urma tot se afla, dar ne țin asa în suspans fără niciun rost.
    Ce credeți, cei de FIS tot asa dezbat ca noi, sau au informații mai detaliate? Doar o gluma 😀 cred ca nu mi-ar plăcea răspunsul

    1
  21. Tape 6.6 nu presupune schimbarea radarului existent pe F-16 romanesti ( pe F-16 romanesti este instalat AN/APG-66) . Pentru F-16 MLU tape 7.2 presupune schimbarea radarului cu unul AESA (AN/APG-83): https://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html

    Atat AN/APG66 cat si AN/APG 68 sunt racite cu aer, insa AN/APG-83 este racit cu apa. Instalarea AN/APG-83 nu presupune modficari structurale, blocurile constructive ale radarului se intregreaza in locul celor existenete, fara a fi nevoie de modificari nici ale conului radarului: https://www.youtube.com/watch?v=JZnrtB9rRT8 .

    Modernizarea unui F-16 prin instaarea AN/APG-83 nu presupune doar schimbarea radarului existent cu unul SABR (operatiunea este definita ca “field operation”, deci aparatul de zbor nu trebuie sa fie deislocat la ateleire OEM specializate), ci si modificari ale cockpitului (ceea ce presupune operatiuni realizate in ateliere specializate)

    Aici un articol dal TWZ: https://www.twz.com/new-radars-are-giving-old-air-force-f-16s-capabilities-like-never-before

    Aici un articol care face studiaza combinatia SABR + IRST si unde sunt date despre razele de actiune a celor trei tipuri de radare care se regasesc pe F-16: https://www.matec-conferences.org/articles/matecconf/pdf/2019/53/matecconf_easn2019_04001.pdf

    Romania detine poduri EW AN/ALQ-131 (achizionate odata cu primele 17 F-16 din Portugalia)

    10
  22. Polonia a facut de departe cea mai buna afacere… Noi am ratat-o pe a noastra in 2008, cand am renuntat la achizitie. Astfel, s-au pierdut multi ani de utilizare a unei platforme net superioare Mig-ului 21, au crescut preturile si numarul de comenzi pentru platforma, inclusiv costurile de integrare a aparatului in fortele aeriene romane.
    Comparativ cu bulgarii insa, am ales mult mai inspirat si la preturi decente. Avem o platforma versatila, inca relavanta raportat la posibilitatile potentialului inamic si avem si un numar rezonabil de aparate. Pe scurt, nu stam rau nici la calitate, nici la cantitate si nici nu am cheltuit o avere in acest proces.
    Achizitia recenta de F-35 asigura continuitate aviatiei militare si accesul la un avion de vanatoare care nu prea are rival in coltul nostru de lume. Polonia a facut practic aceeasi pasi.
    In conditiile semnarii contractului de achizitie a F-35, sa ne apucam sa investim sume considerabile in F-16 ar insemna sa aruncam banii pe fereastra. Romania face parte din programul NATO si are acces la AWACS ceea ce acopera performantele inferioare ale radarelor de la bordul F-16-urilor noastre.
    In incheiere, merita citit: https://theaviationist.com/2022/04/07/f-35-interview-with-billie-flynn/

    13
    • Salutare. Ce anume am ratat in 2008?

      • Achiziția de F16 block 52
        2008….economia duduie….tradiceanu dixit….

        1
      • F 16 block 52 are CFT(conformal fuel tanks) rezervor suplimentar ce nu îți ocupă pilonii de sub aripi, deci poți avea mai mult armament și o configurație mai aerodinamică, cărând în același timp și mai mult gaz.
        F 16 MLU nu are această opțiune.

        Asta cred ca e minusul cel mai mare pt mlu, pe lângă faptul că mlu cu resursa devin din ce în ce mai rare.
        În rest, daca pui banul jos pt SABR și glass cockpit pe MLU, având și aparatele cu resursa rămasă în genul portughezelor, investiția în block 70 a bulgarilor devine o afacere proasta, de banii rămași îți iei muniții, că te ia capul la cat costă și astea.

        Zic și io….

        2
    • Ola!
      Initial am vrut sa ma abtin de la orice comentarii intrucat practic ChatGPT a creat continutul, eu doar am adresat intrebari, fiind frustrat de lipsa de articole care sa compileze toate aceste dezvoltari ale F-16.
      Ceea ce m-a impresionat a fost capacitatea F-16 de upgrade, practic un schelet de avion pe care poti sa pui orice, modernizand-ul din 1980 pana in 2025 si poate si mai departe.
      De departe ca stat, am facut cea mai buna afacere, acum avem infrastructura, antrenam piloti si tehnicieni, dezvoltam baza industriala adica punem un punct pe harta cand vine vorba de F-16.
      Si chiar nu este un avion slab.

      10
      • „Ceea ce m-a impresionat a fost capacitatea F-16 de upgrade, practic un schelet de avion pe care poti sa pui orice, modernizand-ul din 1980 pana in 2025 si poate si mai departe.”

        La fel va fi si cu F-35.

        1
  23. nu exista alt program OFP pt F 16 peste M tape 6.5 decat asta, de la pagina 709 : https://www.saffm.hq.af.mil/Portals/84/documents/FY24/Research%20and%20Development%20Test%20and%20Evaluation/FY24%20Air%20Force%20Research%20and%20Development%20Test%20and%20Evaluation%20Vol%20IIIa.pdf?ver=XlpR81Vas-iawp8KzshPww%3d%3d
    diferenta intre noi si polonezi e ca noi am contractat deja ei deabia se pregatesc sa contracteze,avend doar notificarea catre congres ,diferenta dintre noi si ei e ca la ei comunicatele sunt clare ,la noi difuze

    1
  24. cand faci apărare AA este mult mai important sistemul de radare pentru alertare timpurie si conducerea la țintă decat ce radar ai pe aparat. Iar la capitolul asta Romania sta beton, are cea mai buna rețea de radiolocatoare din partea asta de glob, ii batem net si pe polonezii. Romania e o tara de talie medie, cu o forma compacta si cu un lanț muntos in centru, este extraordinar de greu ca cineva sa surprindă apărarea nostra AA. Asa ca eu as lasa radarul asa cum e dar as investi in echipamente de război electronic si muniție, cu plus maxim pe kit-uri de bombe glisante (producție locala), JSM si JASSM.
    As mai investi in facilitati de mentenanță si stoc de piese.

    18
  25. https://adevarul.ro/locale/bacau/cand-incepe-modernizarea-avioanelor-f-16-masarea-trupe-rusesti-granita-ucraina-grabitoperatiunea-1_61e9746d5163ec4271f3142f/index.html
    Dacă ne luăm după ce spune articolul ăsta, modernizarea aia a portughezelor ar trebui să fie gata, sau pe aproape.
    Părerea mea, hâc…

    2
    • Da sharky partea de achizitionare a sculelor pt tehnic si pregatirea tehnicienilor,restu daca au achizitionat si altceva,ultima data,era un contract minimal pt transfer catre kongsberg numai ca sa ni le livreze aia operationale ultimul contract care contine piese pt noi

      1
    • Sa nu fie gata ,odata cu soimii de la Craiova…

      4
  26. Nuca in perete

    Niste articole foarte recente care te fac sa te întrebi dacă stealth mai reprezintă un atu..

    China Unveils “Stealth Killer” Radar That Media Claims Can Track Both F-22 & F-35 & Guide Precision Strikes

    By Sumit Ahlawat
    May 25, 2025

    China has unveiled over 100 advanced radar systems at the 11th World Radar Expo, including a mobile meter-wave radar that Chinese media claims can detect American fifth-generation stealth fighters, such as the F-22 and F-35.

    How The ‘Stealth Jet Killer’ Radars Work

    Radars work by sending out beams of radio waves. When these radio waves are reflected back by an aircraft or missile, the radar is alerted, and it can compute the distance and speed of the intruding projectile.

    The purpose of a stealth aircraft is to make the jet invisible to radar by reducing its radar cross-section (RCS). This is achieved in two ways. Firstly, the aircraft can be shaped in such a way that it reflects radar signals away from the radar source.

    Secondly, the aircraft could be cloaked with radar-absorbing materials (RAM) that absorb radar signals, instead of reflecting them. However, these technologies are most effective against shorter wavelengths commonly used by conventional radars.

    The effectiveness of RAM is directly related to the wavelength of the radar waves. For a radar wave to be effectively absorbed, the thickness of the RAM must be proportional to the wavelength. This means that meter-wave radar, with its longer wavelengths, requires thicker and more complex RAM to be effectively shielded.

    Most modern stealth aircraft, such as the F-22 Raptor and the F-35 Lightning II, are primarily designed to evade detection by microwave radars. The radar-absorbing coating on these aircraft can only reduce echo on wavelengths of 0.01-0.1 meters.

    However, meter-wave radars, like the JY-27V, with their longer wavelengths, can still detect stealth aircraft.

    Notably, even in 2016, China claimed that its JY-27A radar can detect stealth targets like the F-22 Raptor, perhaps the world’s most advanced fifth-generation stealth aircraft.

    At that time, it was reported that China might have used the JY-27A or YLC-8B – or both together – to detect the stealth fighters from more than 250km (155 miles) away.

    The VHF radar uses radio waves typically with frequencies ranging from 30-300 MHz, corresponding to wavelengths of 1-10 meters (3.3-33 feet). In contrast, the UHF radar operates with frequencies between 300-3,000 MHz, resulting in wavelengths of 0.1-1 meter.

    The radar is an upgrade of the JY-27 A, which was unveiled at the 2016 Zhuhai air show together with the YLC-8B, an ultra-high-frequency (UHF) radar also designed for anti-stealth surveillance.

    According to CETC, compared to the JY-27A, the JY-27V features a bigger antenna, lower frequency, larger power aperture, and refined intelligence algorithms, which increase its ability to detect stealth targets.

    https://www.eurasiantimes.com/china-unveils-stealth-jet-killer-radar/?amp

    Si sa nu uitam de asta.. „ajutorul” nesperat primit de chinezi de la Musk..

    The End of Stealth?

    Any stealth aircraft may now be detectable using radiation from small satellite constellations.

    By Logan Kugler
    Posted Dec 10 2024

    A group of Chinese researchers just made a discovery that could threaten the security of the U.S.

    According to the South China Morning Post, a team of researchers was able to detect a drone with a profile similar to that of a stealth fighter, even though it was not emitting radio waves. The drone, which was chosen because it has the same radar profile as a stealth fighter like a F-35 or F-22, was detected because it cast a shadow against the radiation emitted by a satellite. In this case, it was one of the satellites in the Starlink constellation owned and operated by Elon Musk’s SpaceX.

    Instead of being detected by radio waves, the drone reportedly was illuminated by electromagnetic radiation emitted by a Starlink satellite flying above the Philippines.

    If true, these claims would represent a game-changing feat. No country has yet been able to detect stealth aircraft in this way, and the ability to do so immediately calls into question the efficacy of any stealth aircraft against which this technique is being used.

    https://cacm.acm.org/news/the-end-of-stealth/

    https://avweb.com/aviation-news/analyzing-interference-in-satellite-beams-could-detect-stealth-military-aircraft/

    China and Russia Can Detect F-35 Fighters Now

    May 20, 2025

    Russia has developed other advanced early warning radars, such as the Nebo-M (which simultaneously tracks aircraft across the VHF, Ultra-High Frequency, or UHF, and L bands). It is believed that the Nebo-M can detect the F-35 on a head-on approach. Russia’s Rezonans-NE radar is another system that Moscow claims can track both the F-35 and B-2 Spirit long-range stealth bomber.

    https://nationalinterest.org/blog/buzz/china-and-russia-can-detect-f-35-fighters-now

    The Houthis Almost Shot Down an F-35—and Washington Is Panicked

    May 16, 2025

    According to new reporting from the New York Times, a Houthi surface-to-air (SAM) missile barely missed an American F-35 fifth-generation fighter, the crown jewel of the U.S. fighter inventory. The F-35, participating in Operation Rough Rider against the Houthis, was forced to take evasive action to avoid the missile.

    The incident raises questions about the survivability of one of America’s most advanced fighters, and raises concerns over how effective the relatively unsophisticated Houthi air defense system has been at hampering U.S. action. 

    “Several American F-16s and an F-35 fighter jet were nearly struck by Houthi air defenses, making real the possibility of American casualties,” military analyst Gregory Brew posted on X, adding that the Houthis were successful in shooting down “seven American MQ-9 drones (around $30 million each), hampering Central Command’s ability to track and strike the militant group.”

    The Houthis possess some modern systems, courtesy of Iran, like the Barq-1 and Barq-2 SAMs. The exact capabilities of the Iranian SAMs are unclear, but the Houthis claim that the Barq-1 and Barq-2 have maximum ranges of 31 miles and 44 miles and can engage targets at altitudes of 49,000 feet and 65,000 feet, respectively. 

    https://nationalinterest.org/blog/buzz/the-houthis-almost-shot-down-an-f-35-and-washington-is-panicked

    ..asta articol direct de la chinezi deci cu o nota propagandistica..dar bun pt principiul tehnic prezentat..

    China’s stratospheric airship can detect American F-35 fighter from nearly 2,000km: study

    Published: 1:44pm, 11 Feb 2025

    A stratospheric airship equipped with advanced infrared detection systems could identify stealth aircraft – such as the US-made F-35 fighter jet – from nearly 2,000km (1,240 miles), according to Chinese scientists.

    Researchers with the Changchun Institute of Optics, Fine Mechanics and Physics (CIOMP) – a key player in China’s missile and space programmes – analysed the infrared signature of F-35s in simulated combat scenarios that would involve Taiwan. The research was published in May in the Chinese-language journal Aerospace Technology.

    The team found that while the jet’s radar-absorbing coating and exterior cooled to an average 281 degrees Kelvin (7.85 degrees Celsius or 46 Fahrenheit), effectively masking it from traditional detection, its engine exhaust plume, which reaches nearly 1,000 Kelvin, emitted mid-wave infrared radiation three orders of magnitude stronger than its airframe.

    By focusing on the 2.8-4.3 micrometre wavelength range – where atmospheric interference is minimal – and deploying mercury-cadmium-telluride detectors and 300mm aperture telescopes, the unmanned airship hovering at 20km could spot an F-35’s rear thermal signature more than 1,800km away when the aircraft was viewed from the side or behind.

    However, detection from the front remained limited to 350km because of the stealth jet’s reduced forward heat profile.

    https://www.scmp.com/news/china/science/article/3298181/chinas-stratospheric-airship-can-detect-american-f-35-fighters-1800km-study

    Si nici nu include sateliții militari de spionaj..

    Iar până când ajunge F-35 in Romania peste 10 ani mai avansează tehnologia..

    2
    • Orice arma, are contra arma ! Nu exista sistem infailibil 100%

      4
    • Coscogeamitea

      Chinezii dezvolta/produc J20, J35 si J36 pornind de la tehnologii ciordite de la americani. La fel si nave cum e Type 22, un fel de de mini-independence. Restul sunt povesti. Avioanele stratosferice de detectie timpurie, la fel. Presupunand ca ar exista ceva operational, sunt sistemele antibalistice care pot da jos ce misca la inaltimea aia (Thaad, Aegis, Arrow pt Europa – Japonia si Coreea dezvolta deja alte variante).
      https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_anti-ballistic_missile_systems

      Satelitii geostationari nu sunt o alternativa la AWACS-uri din multe motive: latenta semnalului, vulnerabilitatea nu doar fata de AA/bruiaj ci si fata de gunoiul spatial, necesarul de energie pentru monitorizare continua la rezolutii decente presupune instalatii mari si vulnerabile, sunt foarte scumpi… iar o rezolutie „decenta” pt AWACS inseamna identificarea unui container la 150 km, ceea ce e destul de putin fata de aia 300 km cu care isi lauda rusii si chinezii rachetele BVR dedicate.

      Combinatia de platforme stealth si vectori hipersonici ramane la fel de actuala cum era si in urma cu 20-30 de ani.

      1
      • Da,sigur. Ai rezolvat cu agricultura in tundra,acum ne bagam in hipersonice.

        Problema nu e ca produc ce au furat de la americani,ci ca produc suficient de multe.Daca mai baga si niste concepte sanatoase de utilizare,avem o problema.

        Si mai aiurea e ca te uiti la arme oarecum similare.Dar uite ca o companie numita Poly Technologies a primit o comanda de 1 milion de drone.Nu anunta ce fel de drone.Iar 1 milion e ce zic ei,cat or fi cu adevarat ,ei stiu.Destul cat sa nu poata onora alte comenzi,statul lor are prioritate.

        Pt ca industria chineza nu il refuza pe tov Xi,e foarte posibil sa avem in constructie mult mai multe milioane decat se fac actualmente in RU sau UA.Pt ca ei nu depind de importuri de nimic,pretul la ei e mai mic.

        Mai e si utilizarea lor.Poate ca senzorii lor in stratosfera nu vad la 2000 de km,dar daca un rahatel de senzor IR mic si amarat vede un F-35 la 20km,chiar din spate sa fie,atunci raspunsul se naste de la sine.Cu cateva zile inainte de razboi,nave comerciale vor planta cateva mii de balize in largul coastelor Japoniei,Guamului,Okinawei(care e tot Japonia) si unde mai e nevoie.Astea vor detecta caricioplanele si vor stabili cine,incotro si cati.Cu nitel cablu cu fibra se rezolva si securitatea la transmiterea datelor.

        Dar daca din milionul de drone,o juma de milion sunt Floarea Soarelui,care e varianta ceaniza a lui Geran/Shahed,atunci vor satura multe chestii.Fara mare confruntare,ba chiar fara sa debarce in Taiwan.

        Cate rachete anti-balistice ziceai ca ai?

        Dar stai,ca nu putem jura ca stim nici macar asta,anume cate rachete balistice au ei cu adevarat.Putem estima,dar de stiut nu stim.Navele le fac in santier si le scot la apa,nu le pot ascunde,insa rachetele le baga in depozit subteran.Iar soldatul in termen nu stie ce pazeste acolo.Stie doar ca nu intra nimeni sa numere daca sunt bocanci sau rachete.

        Agentura japoneza(ca in astia e nadejdea,nu in HUMINT american) poate afla ceva numere,dar si asa nu te poti jura ca e adevarat.

        In razboiul nr 2 americanii se jurau ca Luftwaffe avea 40000 de aparate in 1941.Asa aflasera shpionii lor,aka atasatul militar in Romania.Dupa batalia Moscovei s-au gandit ca totusi,daca le aveau le si foloseau.

        Pt ca minciuna merge si la numarat in plus si la numarat in minus.

        Noi,ioropeni si americanci si ce or mai fi am face bine sa socotim preventiv in plus.Iar daca ei zic ca vad la 300,noi sa gandim ca de fapt vad la 500.Si si sa ne stoarcem creierii sa invingem asta.

        Prevenit un razboi nu e mare scofala daca nu f… banii pe prostii.

        6
  27. Nuca in perete

    Si sa nu uitam de radarele Over the Horizon (OTH/BTH) cu tehnologie de care se știa încă de la finalul WW2..de le-au vândut recent australienii canadienilor..

    „Officially it can detect targets around the size of a Hawk fighter or patrol boat but its real capabilities remain classified. As a radar operating in the HF band, JORN is reportedly able to detect stealth aircraft.”

    https://australianaviation.com.au/2019/03/1bn-refresh-for-the-detection-crown-jewels/

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jindalee_Operational_Radar_Network

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Over-the-horizon_radar

    1
  28. Pastrate AN/APG-68, iar AN/APG-66 sa fie inlocuite cu AN/APG-83

  29. ca sa lamurim:

    programul romanesc de OFP 6.6 se numeste”F-16 RoAF Peace Carpathian M6.6 Operational Flight Program and System upgrade.”
    de unde ,pai spuse DOD aici:

    Contracts For July 5, 2023

    AIR FORCE

    Lockheed Martin Aeronautics Co., Fort Worth, Texas, was awarded a $57,367,184 firm-fixed-price contract with a maximum time and material ceiling amount of $200,000 for F-16 Systems Program Office Foreign Military Sales (FMS) support. This contract involves FMS support to Romania Air Force (RoAF) and the requirement is for F-16 RoAF Peace Carpathian M6.6 Operational Flight Program and System upgrade. Work will be performed at Fort Worth, Texas; Greenville, South Carolina; and Romania, and is expected to be complete by Dec. 31, 2026. This contract was a sole source acquisition. FMS funds in the amount of $57,567,184 are being obligated at time of award. The Air Force Life Cycle Management Center, Hill Air Force Base, Utah, is the contracting activity (FA8232-23-C-0008). (Awarded June 30, 2023)

    acu ce inseamna pt ROAF upgrade vedem dar asta inseamna ca e liber la presupuneri ca ai nostri nu comunica nimic ,cum am mai zis dar sistemul este F16 ca suma totala

    1
  30. Nu se justifică o mare modernizare daca urmează să vina F35.
    Mai degrabă ar trebui începute discuții pentru o escadrila de F15 de ultimă generație.
    F35 +F15X e cam maxim din ce poate exista în afara de F22.

    3
  31. Radarele de la Corbu…mda, 2 bucati, made in Canada (nu US, stiu sigur), pe vremea aia nu le mai cumparase nimeni. Probabil nici nu le-a mai cumparat, m-am uitat dupa 3-4 ani, nu apareau nicaieri, nu vreau sa spun esecuri, dar de la inceput a fost o achizitie dubioasa, nu a stat nimeni la coada sa le ia.
    OTH-uri mai ciudatele. E una din spetele alea ca era asa secreta unitatea ca nici aia care lucrau acolo nu stiau ce fac.
    Si cu Scomarul a fost combinatie, asta e obiceiul, csf ncsf.
    Dar ala e la alta parohie.
    Ca exemplu de achizitii f inspirate dpdv tehnologic- FPS-urile si gap fillerele dupa aia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *