Spaniolii cresc miza

None

Madridul a confirmat pe 25 septembrie că va cumpăra nu 24 de avioane de antrenament Hurjet, așa cum era inițial planul, ci până la 45 de aparate, ceea ce este un pic șocant. În primul rând ce să facă forțele aeriene spaniole cu +40 de avioane de antrenament când ele au de înlocuit 19 aparate de antrenament Northrop F-5BM? Și mai apoi, să nu uităm cum le-a venit spaniolilor ideea cu Hurjetul.

Practic Spania trebuie să mai cumpere, are contract ferm semnat cu Airbus, încă șase avioane de transport Airbus A400M. Au încercat varianta schimbului și cu sud-coreenii dar nu le-a ieșit și până la urmă s-au întâlnit doi disperați: spaniolii cu A 400M în poală, turcii cu Hurjetul în față posibilității unui prim client.

Ok, dar de aici și până la +40 de aparate este cale lungă, dar afacerea pare a fi una băută-n cuie pentru că deja se cunosc pașii de urmat. Turkish Aerospace (TA) și Airbus Defence and Space Spania vor forma un joint-venture în care turcii vor livra fuzelajul și alte acareturi, spaniolii se vor ocupa de avionică, sisteme de zbor și armament (toate fabricate în Spania), asamblarea finală și întreținerea avioanelor.

Livrările ar trebui să demareze în 2028 cu primul avion operațional prin 2029-2030. Deocamdată finanțată ar fi achiziția a 28-30 de aparate, dar aprobarea politică este pentru un maxim de 45 de avioane.

În linii mari, Hurjetul este un avion supersonic de antrenament avansat și poate îndeplinii și rolul de vânător ușor, similar dacă vreți cu ce au reușit sud-coreenii cu FA-50ul lor.

Dar lucrurile nu se opresc aici și în presa spaniolă au apărut informații care indică că Spania ar evaluat discret și viitorul avion turc multirol Kaan ca soluție temporară până când europeanul FCAS ar fi gata de luptă.

Acum nu putem să privim o astfel de opțiune decât din punct de vedere strict politic, pentru că eu nu cred nici în ruptul capului că generalii spanioli își doreau Hurjet (un avion aflat încă în stare de prototip, dezvoltat de o industrie care nu are nici un fel de experiență în domeniu) în locul M 346 sau FA-50 (ambele soluții mature și bine vândute în lume) și nici nu cred că piloții spaniolii au făcut o cerere prin sindicat pentru evaluarea Kaan…

Turcii s-au canonit anii de zile să-și dezvolte propriul lor tanc – Altay, care nici acum nu le-a ieșit cum trebuie, au luat licențe din Coreea, motoare și transmisii din Germania și de ani de zile se chinuie să dezvolte un motor și o transmisie locală, dar nici acum nu au reușit.

Iar într-un final nimeni nu știe de fapt ce tanc va fi Altayul, cât de fiabil va fi, cât de eficient pe câmpul de luptă față de Leopard 2A8, sau Abrams, sau K2 Black Panther, nimeni nu știe de fapt cât de tanc este Altayul. Iar un tanc este o copilărie față de un avion de generația 4+, în condițiile în care turcii dau din colț în colț pentru motoare, radare, sisteme de război electronic și deși încearcă să se țină după modelul coreean mai au mult până să-l ajungă din urmă, dacă ne uităm măcar la diferențele între Otokar și Mercedes/Scania/MAN.

Astfel încât decizia Spaniei atât în privința achiziție Hurjet cât și într-o posibilă (dar improbabilă totuși) discuție serioasă pentru au avion care astăzi nu există decât la nivel de prototip zburător îmi pare a fi doar o ingerință politică mult prea amplă în treburile fortelor aeriene spaniole.

Dar poate mă înșel eu…

GeorgeGMT

16 comentarii:

  1. Editat: in alta ordine de idei, comentariul tau este offtopic

    4
  2. Bravo lor pentru insistenta, la noi, cand?

    1
    • Pai când avioane Craiova, va retehologiza / uograda probabil și primul avion de antrenament…. Dar se vb de vreo 5 6 ani și pana acuma nu știu dacă au reușit vreunul… Dar na sa speram ca poate poate

  3. Si totusi se merită achizitionarea de licente ai producere în țară si azi cum suntem in UE și NATO chiar am avea acces la asa ceva. Gresim cu unele cjestii cumpărând totul de-a gata…

    5
  4. Eu ii admir pe turci pentru ca incearcan Ca unele lucruri le ies altele nu asta e alata treaba.. Unle lucruri le ies, ex. dronele . In orice caz si-au dezvoltat o industrie de aparare impresionanta .

    6
    • Fata de Grecia(nu este cazul sa comparăm cu România), Turcia poate sa produce pe lângă drone, vehicule diverse aproape integral(minus senzori și electronică cred), arme,muniție, unele aliaje militare, elicoptere și avioane(aproape integral). La supersonice și tancuri stau încă prost, dar capătă experiență și au o industrie impresionanta in spate.Se aseamănă oarecum cu Ucraina.

      2
  5. Noi suntem natia lui gica contra. Am ajuns sa ne frece grija de spanioli, de ce cumpara si de ce de la turci. Cica turcii Hurjet este dezvoltat de o industrie care nu are nici un fel de experiență în domeniu 😄😄😄
    Turcii nici nu se gandeau sa construiasca si sa vanda drone acum 20 de ani. Acum sunt lideri mondiali in exportul de drone.
    Acum 10-15 ani, cine credea ca turcii isi vor condtrui propriile sisteme de aparare antiaeriana. Azi isi dezvolta propriile sisteme.
    https://m.defenseromania.ro/turcia-avanseaza-cu-proiectul-de-aparare-antiaeriana-steel-dome-acesta-nu-va-include-sistemul-rusesc-s-400_630180.html
    Acum 15-20 de ani, turcii construiau corvete? Azi inclusiv Romania cumpara de la ei.
    https://m.defenseromania.ro/prima-nava-noua-pe-care-romania-o-achizitioneaza-in-35-de-ani-corveta-tcg-akhisar-turcii-pregatiti-sa-vina-sa-continue-constructia-in-tara_637085.html
    Turcia isi construieste propriul portavion.
    https://m.defenseromania.ro/turcia-de-neoprit-dupa-un-avion-de-generatia-a-5-a-a-inceput-proiectarea-unui-portavion-in-adevaratul-sens-al-cuvantului-peste-tcg-anadolu_628092.html
    De asemenea, Turcia exporta sisteme de razboi electronic Koral. Nu cum spun unii ca dau din colt in colt dupa licente de la altii.
    https://m.defenseromania.ro/marocul-cumpara-si-sisteme-de-bruiaj-radioelectronic-koral-din-turcia_611873.html
    La fel, au prpriul radar AESA.
    https://m.defenseromania.ro/turcii-se-misca-bine-un-radar-aesa-dezvoltat-100prc-de-industria-turca-integrat-pe-un-avion-f-16-primul-zbor-al-unui-f-turcesc-cu-noul-radar-a-avut-deja-loc_627760.html
    Pe cand noi vom ajunge la nivelul turcilor?

    14
  6. „… o ingerință politică mult prea amplă în treburile fortelor aeriene…”
    Sa zica mercic ca nu se trezesc cu Garda Nationala sau diviziile aeropurtate patrulind in Bilbao si Barcelona.

    2
  7. Achizițiile care au fost autorizate de către politicii spanioli :

    45 Hurjet

    32 NH90 (phase 3) (la qvazi-totalitatea a 45 phase 1 et 2 deja livrate)

    6 H175 (VIP)

    13 H135 (phase 2) (36 phase 1 deja livrate)

    54 H145 (HM ?)

    18 C295 (înlocuind Cn235 și C212)

    Se pare că la spanioli NH90 funcționează mai bine decât la alții.

    În ceea ce privește participarea Spaniei la programul Hurjet, ea va fi asigurată de Airbus și va constitui mai puțin proporțional și în importanță decât cea propusă spaniolilor pentru FCAS.

    Iar Spania a scris recent o scrisoare de intenție la francezi cerând să anticipe livrarea a 3 A400M pentru 2028, asigurând perenitatea liniei de asamblare ale acestuia (vor avea 20 A400M în 2028 din cele 27 prevăzute până în 2030).

    2
  8. La mintea mea, avionu de antrenament turcesc Huriet se vrea un aparat cu performante apropiate de T7a red hawk, dar mai ieftin și performante mai slabe
    Si pt multa lume pretu conteaza
    M345 este copie de Yak 130 cu alt motor
    Iar M346 este o versiune bimotor de M345

    Noi rămânem cu factoru de stabilitate și eventual cu ceva program de modernizare la Șoim, sa ii mai punem un soft care nu mai vine, ceva folii pe geamuri și două monitoare – dar fără modificări la forma aparatului (aripi, motor, ampenaj vertical,etc)
    La noi avioanele vechi sunt sfinte, nu are rost să te apuci de modificări

    Ungurii, mai nepricepuți ca noi, au cumpărat fabrica cehă de avioane Aero Vodohody și au comandat câteva L39 skyfox – noul motor de pe skyfox are performanțe la ani lumina de motoru de pe Șoim: rază de acțiune avion mai mult decât dublu, capacitate încărcare armament pe skyfox mai mult decât triplu față de Șoim

    Spaniolii nu au prea mulți dușmani potențiali în apropiere
    Au timp,
    Totuși, au conducere
    N-au prins încă somnurile de la noi
    Au produs și ei p5 după noi, dar parcă mai ieftin,

  9. Politicienii spanioli socialisti ar face orice sa obtina favorurile lumii mulsulmane. Toate aventurile astea vor inceta dupa urmatoarele alegeri, cel mai probabil. Turcia se contreaza cu Italia si Franta, cam greu sa vad legaturi de genul asta cu Spania

  10. E mai mult interés politic de cat militar. La randul lor Spanioli le vinde un PortAvion si cred ca pe viitor si noul SubmarinS-81 . la care Spaniolii inca testeaza ( NAVANTIA is pe caii mari). Pe langa asta cei de la ITP Aero dupa multi ani de ansamblat Eurojet eii spun ca sunt in stare sa creeze un motor de la zero……Si cei de la INDRA cred ca dupa Stirea asta isi freaca mainile pentru ca majoritatea contractelor o sa se duca catre iei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *