Articolul de Seara – Incepe pregatirea pilotilor pentru F 16…

Primii piloți români care vor zbura pe avioane F-16 pleacă la pregătire în Portugalia

Primii militari ai Forțelor Aeriene Române care vor urma un curs de pregătire pentru trecerea pe aeronave F-16 vor pleca marți spre Portugalia cu o aeronavă militară.

„Detașamentul este format din 23 de ofițeri și maiștri militari din Forțele Aeriene: piloți, personal tehnico-ingineresc și specialiști în planificare. Cursul, organizat la Baza 5 Aeriană din Monte Real, Portugalia, este format din mai multe module și se va desfășura în mai multe serii la care vor participa peste 80 de militari români, pe o durată de aproximativ doi ani”, informează un comunicat al Ministerului Apărării Naționale (MApN) remis luni AGERPRES.

7117304925_4c7059a542_z

F 16 portughez decoland de pe baza aeriana de la Monte Real

„Aeronavele, care vor fi modernizate la standardul  F-16 MLU M5.2, vor intra în dotarea Armatei României după anul 2016 și vor fi operaționale din 2017, iar pregătirea piloților va fi făcută în două etape — prima în Portugalia și a doua în România”, se mai arată în comunicat.

Avioanele F-16 achiziționate din Portugalia vor avea resurse de zbor în medie de peste 4.500 de ore de zbor fiecare iar perioada de exploatare va fi de minimum 20 de ani, în condițiile unui nivel de instruire de minimum 200 de ore de zbor pe avion.

AGERPRES

 

74 de comentarii:

  1. poate la anul incep procedurile si pentru a doua escadrila, sa intre primele 12 in 2017 si urmatoarele in 2018…

    parca Marius a prezentat o propunere ca pana in 2020 sa avem 30 de avioane, 24 simple si 6 duble…chiar mi-ar placea combinatia asta

    • nu mai stiu cum erau calculele dar cu 30-40 mil euro cred ca putem sa mai luam inca o escadrila….dar ce cacuta sa facem cu ele daca nu avem armament nici pentru astea 12……..

      • parca spuneau ca o sa integreze pe ele armament aflat deja in dotare…oricum, tot mai trebuie sa cumparam armament de la americani

      • Interesant calcul. Presupun ca e vb despre avioane vechi, nemodenizate, nici macar trecute prin RK, deci numai bune de postat in diverse comune pe post de monumente ale aviatiei.

        F-16, chiar si alea la mana a treia, se cumpara reparate, mai ales cand n-ai centru de mentenanta in tara, modernizate si inarmate. Ori tot programul asta ajunge la cateva sute de milioane de euro bune chiar si pentru o escadrila.

        Altfel, calcule din varful creionului se pot face si intotdeauna vor arata excelent, chiar daca vor fi paralele cu realitatea.

      • Aici sunt cele 2 articole:
        http://www.rumaniamilitary.ro/aparate-f-16d-ale-sua-oprite-la-sol-cauza-fisuri-in-structura
        http://www.rumaniamilitary.ro/perspective-ale-f-16ab-in-fortele-aeriene-romane
        si erau 2 variante de pret:
        – ducerea lor la standardul V, la un pret aproximativ de 35-36 mil.$/ bucata

        – 19+3 aparate ar avea un cost de maxim 220 mil.$ (10 mil.$/aparat), fara armament si piese de schimb – aici intrand efectiv reparatia capitala + eventual MLU daca nu este deja facut…

        • Pai si ce faci cu 20 de avioane vechi, fara armament si piese de schimb? Mai ales ca e stiut faptul ca un contract de mentenanta e mult mai scump daca nu il integrezi in contractul de achizitie.

          Asta ca sa nu mai spun ca eu ma indoiesc teribil de capacitatea bugetului MApN de a suporta operarea unei singure escadrile de F-16 🙂

          • Nu-s vechi bre, sunt ca noi 🙂 , ca asa zicea menestrelu lu apararea din balalaica…

            Dupa aia nea Danila spunea el in visele lor u m d la statu lu majoru lu defunctele fortelele aerienelele ca sunt cu ochii ca vulturii dupa o a dooa escadrila de F16 MLU, sa fie aceeasi configuratie cu primele 12 pt ca nu au cum sa intretina doua tipuri diferite de avioane, de egzemplu MLU si Block52+ dpdv al mentenantei sunt alte tipuri de avioane, tot nea Danila spunea asta.

            Dupa dupa aia, au cumparat armament destul, 10 rachete ajung de un display static si de razboi aerian nu e cazul sa discutam. De CAS nici atat, au declarat tot domnii maresali de la statu lu majoru lu defunctele fortelele aerienelele ca nu-i intereseaza decat testul antialcool al pilotilor pe magistralele aeriene ale patriei AKA Politia Aeriana, de CAS nici macar nu era in discutie.

            Deci deocamdata vor suporta o escadrila de ef saispce, in paralel integrat de volum intersectat cu o escadril de LanceRe cu resursa re re re re re re re re facuta, ca asta e, si pe viitor vor mai lua 12 de undeva, trimitem tiganii…

            • nu sunt sigur dar cum e admosfera pe la mapn, mai ales prin sferele de conducere, cu unii, nu vrb de majoritatea, cam suna a incompetenta si coruptie….poate aveti altii mai multe amanunte. dupa afacerea cu fregatele chele si ruginite, venii acum cacealmaua asta proasta cu avioanele de vanatoare 3-rd hand, te intrebi ce potlogarie o mai urma, pe banu public la mapn…?

          • si eu ma indoiesc de capacitatea MApN de a opera mai aproape orice SH de import.

            Doar ziceam ca la o adica se pot cumpara, intr-o suma decenta inca 1-2 escadrile de F-16 cu aceeasi echipare pe care o au cele 12 deja contractate.
            Am dat suma separata doar pt. achizitie, deoarece vad ca si MApN separa achizitia paratului, de munitie si de mentenanta. In fapt, nu sunt sigur ca pana acum au decis unde vor face mentenanta, desi au inceput deja sa plateasca avioanele. Intr-o tara normala, nu s-ar da verde pana nu s-ar clarifica inclusiv mentenanta.

            • Mentenanta parca se face in Turcia.
              Inca 2 escadrile e improbabil si ar fi risipa de bani.
              Deocamdata vor merge pe 12 LanceR + 12 F16
              Incet incet foarte incetisor 🙂 vor renunta dreacului de tot la zombii carpatini si vor mai cumpara inca 12 MLU, sau chiar mai putine, de exemplu inca 6, si cu 18-24 alea se va carpi o politie aeriana.
              De altceva nu e cazul sa mai discutam ca nici ei nu mai viseaza.

  2. Standardul F-16 MLU M5.2 inseamna block 52?

    • @sorin
      Nu. Mai degraba block 50.
      Ai aici un link cu specificatiile exacte ale tape 5.2
      http://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html

      • Pentru misiuni de Politie Aeriana este ok acest standard.Pentru aviatia militara romana este un pas inainte adoptarea acestui standard.Trecem de la block 40 la block 50.Daca vorbim de un avion dedicat suprematiei aeriene este prea putin insa la noi nu este cazul.

      • Tedy corecteaza-ma daca gresesc dar ’52-ul nu-i dubla comanda pentru block 50?

        • @Anla’shok s-ar putea sa ma insel, dar eu stiam ca difera motorul la cele doua si de asta sunt numite asa…

        • Standardul block 52 este prezent atat la F-16C, cat si la F-16D. Da. Intr-adevar difera motoarele intre cele doua standarde, Block 50 si Block 52. Este oarecum impropriu sa clasifici nivelul MLU realizat in 2014 din perspectiva standardului block, avand in vedere ca standardul Block 50/52 este specific aparatelor F-16C si D, nu si F-16 Block 15, 20, adica F-16A, iar standardul Block 50/52 a aparut prin 1991. Rational vorbind un aparat F-16 MLU tape 5.2 este superior unuia standard Block 50/52 din 1991 cu un tape inferior,

          • Ce voiam eu sa spun prin prima postare este ca F-16 MLU nu este echivalent cu Block 52 al polonezilor, dar este undeva aproape de un Block 50 din zilelenoastre.

          • „F-16 MLU tape 5.2 este superior unuia standard Block 50/52 din 1991 cu un tape inferior” corect doar la partea de integrare soft.

            BL 50/52 este construit din start cu o arhitectura HW dar si de avionica mai noua decat F-16 BL15 MLU. Daca ii aplici si unui BL-50/52 upgrade similar, si banuiesc ca o data la 10-15 ani USAF fac asta, atunci un BL-15 MLU Tape 5.2 ajunge cam la 85% din capacitatile de lupta si performanta unui BL-50/52+, asa, ca sa facem o aproximare grosiera. Tinem cont ca Tape 5.2 este aparut dupa 2008, incluzand partial din ce s-a livrat si polonezilor in
            contractul Bl52:
            „A M4 tape has also been developed that adds the ability to use additional weapons and the Pantera targeting pod; Norway began conducting flying combat operations in Afghanistan with these upgraded aircraft in 2008. A M5 tape is in development that will enable employment of a wider array of the latest smart weapons, and the first aircraft upgraded with it are due to be delivered in 2009”
            E ca si la PC-uri: degeaba faci tot felul de mici modernizari la o arhitectura veche, cand o arhitectura mai noua, bazata pe o placa de baza mai puternica si eventual un procesor cu un alt mod de lucru merge la o alta capacitate…

        • BL 50/52 sau 30/32 inseamna standardul de motorizare Gen. Electric/Pratt&Whitney, care necesita si o proza de aer „big mouth” (motorul GE lucreaza cu alt debitt de aer decat PW) sau standard:
          http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-16_Fighting_Falcon_variants
          „F-16C/D Block 30/32 was the first block of F-16s affected by the Alternative Fighter Engine project under which aircraft were fitted with the traditional Pratt & Whitney engines or, for the first time, the General Electric F110-GE-100. From this point on, blocks ending in „0” (e.g., Block 30) are powered by GE, and blocks ending in „2” (e.g., Block 32) are fitted with Pratt & Whitney engines.”

          Cele portugheze sunt F-16A BL-15, care au motor Pratt & Whitney F100-PW-200 engine upgraded to the Pratt & Whitney F100-PW-220E, prin programul MLU Tape 5.2:
          http://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html

          Ca si idee, israelienii au PW-229 pe F-16, ca si pe F-15, avand mentenanta comuna la motoare 🙂

          Cabina MLU Tape 5.2 arata ca un BL50/52 insa handicapurile majore sunt:
          – antena radar mai mica, AN/APG-66 fata de AN/APG-68- avionica (procesare) usor inferioara datorita arhitecturii diferite, chiar daca modernizate
          – motor mai slab PW F100-PW-200, de doar 106 kN, fata de F110-GE-129 de 131kN/ PW-229 de 129KN
          – lipsa rezervoare conforme CFT
          plus alte chestii care sunt in tape 6:
          Improved IFF system (Mode 5 waveform with better distinction between friendly and enemy aircraft)
          Introduction of AIM-120D missile (two-way datalink, improved navigation and High-Angle Off-Boresight capabilities, a doubled range)
          Introduction of more advanced A/G weapons (GBU-39 SDB, GBU-54 LJDAM)
          Integration of improved Link-16 functions with net-centric capability
          Integration of a new Universal Armament Interface to standardize communication between the aircraft and the weapons, illuminating the need for new OPF tapes with every new weapon system

          Biloc/monoloc este dat de initialele B & D / A & C.

  3. Pai la cat zboara pilotii nostri si la ce resursa mai au aeronavele alea, cred mai degraba ca se vor strica de vechi ce sunt si de cum vor fii intretinute, decat de cum vor fi aburate! 🙂 Parca trebuiau sa ajunga si prin SUA la pregatire…s-a renuntat?

  4. 2017 + 20 adica pe romaneste dupa 2040 se va incepe discutia despre vreo noua achizitie 🙂

    Sa va puneti copiii sa citeasca pe blogul asta, sa posteze aici peste 23 de ani comentarii la programul Multirolul 2, daca o mai fi ceva dupa F16.

    Alte escadrile deocamdata’s SFuri. Vor mai trage de ce LanceRe mai pot pt completare. Si nu se va mai face decat un minim serviciu de politie aeriana, pt ca asta ne este impus de catre alianta.

    Au ajuns la aplicatii sa atace la sol cu IAR99uri cu PRNDuri … asta asa ca sa aiba unde trage o poza cu „aviatia militara” asigurand sprijin la sol…ca intr-un conflict real ramanem fara ele la prima decolare, asta daca apuca sa decoleze….

  5. Pana la urma, ce rol au toate intalnirile si exercitiile comune cu aviatorii Garzii Nationale din Alabama? Eu credeam ca vor sa trimita pilotii nostri in SUA pentru a se pregati cu „alabamezii”. Deocamdata vad ca trimit un numar restrans in Portugalia.

    • Pai…ieftin…
      Din optspce in total, trimit cativa in Portocalia unde o fi mai ieftin ca nu le platesc avionul pana in State 🙂 si dupa aia cei din Portocalia ai invata si pe restul aicea la Romanica pe vreo dubla locala, ce vrei, sa se plimbe toti cei optsce piloti prin America? Pai astia de unde sa mai dea bani la primarii inainte de alegeri, ce dracu bre Eroule?

    • In SUA s-a facut o prima faza a trecerii pe F-16, respectiv teste medicale si de rezistenta. Imi vine in minte testul de rezistenta la acceleratii gravitationale de ordinul 9g, stiut fiind faptul ca la noi limita e undeva pe la 7g.

      • Deci eu inteleg asa, pilotii astia merg acolo pentru a se pregati sa devina instructori pe F-16 (nu sa zboare ei inca 20 de ani pe avioanele astea). Parca asa au si declarat. Odata ajunsi in tara vor putea instrui ei aici viitorii piloti cand va veni momentul, sa nu mai fie nevoie sa plece aia prin SUA ori mai stiu eu unde.
        Practic noi de banii astia am luat 12 avioane de antrenament si politie aeriana, am facut infrastructura si am pregatit piloti si tehnicieni pe post de instructori.

        Acum pasul urmator ar trebui sa fie achizitionarea altor F-16 (chiar si modernizate, dar pe bune la cele mai inalte standarde, daca noi nu se poate deocamdata) si formarea unei capacitati de mentenanta si modernizare aici (pe modelul lui MIG-21 Lancer, poate chiar cu vreun radar AESA evreiesc). Adica daca portughezii pot face asta in atelierele lor sigur putem face si noi asta aici. Si daca tot am mers pe varianta asta am putea cere americanilor sa ne dea, daca nu gratis (s-ar putea si asta) macar la un pret foarte avantajos (foarte mic, plata in rate etc) alte F-16 din rezerva lor (sa ajungem macar la alea 48).
        Block 15 MLU, cu motor nou PW-229 si radar AESA (israelian sa zicem) si un senzor bun IR ar avea un raport tractiune greutate peste block 50/52, ar fi mai agil si n-ar sta mai rau nici ca avionica. Sigur, ar mai duce 4000 de ore de zbor poate, nu 8000, dar sa ajungem macar acolo si apoi om vedea. Daca nu, luam J-31 de la chinezi hehe

        • @radu2
          Bre, prima parte pareai ca ai inteles-o bine 🙂

          Dar dupa aia, la pasul „urmator” ai inceput cu povestile nemuritoare 🙂

          In ce realitate paralela traiesti matale daca crezi ca:

          -o sa formam noi capacitati demente’nanta aici pt 12 avioane 🙂 cand s-a spus clar ca vor fi intretinute in curte la Topkapi

          -vor mai fi modernizate pi’buni la cele mai inalte culmi ale comunismului

          -daca portughezii au facut centru dement’enanta e pt ca atunci cand au cumparat au cumparat mai multe si au stabilit cu americanii ca se deschide centru acolo, la noi nu e cazul

          -„am putea cere americanilor sa ne dea, daca nu gratis (s-ar putea si asta)”
          bre, de cerut am putea cere, ca nu ne doare gura, asta nu inseamna ca o sa ne si dea 🙂 sau posibil sa ne si dea, prin goora

          poate o mere in rate mici, credit cu buletinul 🙂 , mai stii?

          -la 48 o sa ajungem dupa 20 de ani, daca pastram 24 de LanceRe si 12 MLU ca display static si poate mai cumparam 12 aparate operationale pt urmatoarea generatie de Politie Aeriana

          -„Block 15 MLU, cu motor nou PW-229 si radar AESA (israelian sa zicem) si un senzor bun IR”
          Block 15 MLU sunt deja
          motoarele sunt „ca si noi” 🙂 deci n-ai sa vezi
          „radar AESA (israelian sa zicem) si un senzor bun IR” nici d’astea n-ai sa vezi

          Ideea e ca nu mai baga nimeni bani in MLU pt modernizare. Nici nu ar avea rost.

          Si modernizare ca sa ce?!

          Pt politie aeriana sunt suficiente si noi n-o sa facem nimic altceva cu ele.

          Iar pe post de F22 sau F35 cu ultimele AESA, ultimele rachete si IRST n-o sa le folosim.

          Nu mai visati cine stie ce forte aeriene, ca nu e cazul.

          • @gsg9

            Da, stiu ca sunt cam visator. Dar trecand peste faptul ca F-16 astea sunt oricum de vitrina si baza sunt aerodinele lenticulare ale lui Coanda, alea ascunse in bazele subterane din Carpati, de ce zici matale ca nu ne-ar mai da si altele (F-16, nu farfurii zburatoare hehe) americanii? Intreb de curiozitate, nu ca am avea neparat nevoie

            Apoi daca ai mai multe avioane poti tine pregatiti mai multi piloti, mai dai de lucru (si tii in priza) ceva tehnicieni si capacitati industriale (de mentenanta si modernizare, nu fabrici si uzine la capacitate maxima, evident).
            Si apropo de asta, cum vezi matale faptu ca trimit 18 piloti sa devina instructori pentru F-16 (adica sa instruiasca la randu lor pe altii, aici in tara), cand noi avem (ma rog, vom avea) doar 12 avioane?
            Sigur, ca si „descurajare” pe bune a dujmanului ar trebui sa avem de fapt un arsenal nuclear colo, sau ceva de genu. Da niste avioane nu strica nici ele la casa omului.

            Amu realizez si io ca astia de la butoane sunt idioti (pana spre tradare) si ca nu sunt capabili sa faca cine stie pentru tara, da’ nu cred ca n-ar putea mai mult daca chiar ar vrea (si ar sti cum sa puna problema mai serios inclusiv cu americanii ori alti europeni)

            • @radu2
              „de ce zici matale ca nu ne-ar mai da si altele (F-16, nu farfurii zburatoare hehe) americanii?”

              Bre, americanii nu-ti „dau” 🙂

              Americanii iti vand 🙂

              Daca vrei sa cumperi, nu-i problema, iti vand si altele.

              Nu toti cei 18 vor fi instructori, instructori probabil vor fi primii trimisi si aia ai vor instrui si pe ceilalti aici in tara, pe dublele noastre. Cred ca deocamdata 18 vor fi toti pilotii pe F16.

              Cand si cum si daca or mai cumpara avioane ei stiu, deocamdata de abia le luam pe astea 12 si le zburam in paralele-intersectate cu ce LanceRe mai zboara.

              Avioane mai multe nu strica, dar daca nu cumparam nu le avem. Si, daca le cumparam, degeaba cumparam mai multe daca n-avem bani sa le folosim/inarmam/intretinem.

              Decurajarea cu 12 sau 24 tot aia e, in fata rusilor oricum nu va functiona, disproportia de forte e mult prea mare.

              Pt descurajare mai bine ai o infanterie bine dotata, cu suficienti voluntari bine pregatiti gata de mobilizare in foarte scurt timp.

              • @gsg9

                Mda
                Pentru descurajare in fata Rusiei mere doar un arsenal nuclear. Geaba infanterie bine pregatita daca te ploua cu bombe si rachete si lasa ruine pe ici pe colo prin punctele importante. Adica nu te ocupa da iti distruge niste chestii si iti face viata grea.
                Ideea e sa descurajezi cat de cat si asta. Vezi patania sarbilor cu NATO.

                Sunt de acord ca o infanterie bine echipata (dar si aici avem probleme) si bine instruita (aici sa zicem ca suntem cat de cat OK, se poate insa mai bine, evident, dar nu suntem nici praf) e insa principala linie de aparare. Un fel de super Hezbolah, cum spuneau niste clasici in viata hehe.

                Treaba e ca si aici sunt probleme, TBT e in aer, tehnica e veche, artileria e cam meh. Noroc cu Nastase ca a luat niste Spikeuri. In plus are si asta nevoie de aparare AA apropiata, ceva AG-uri mai performante, veste anti-glont, transmisuni, radio, coorodonare, comanda. Niste drone (pana si Hezbolahu foloseste, aia au si rachete cu raza scurta, si nu putine)
                Ca numar, nu stiu ce sa zic, e evident insa ca e nevoie de rezerve si la noi astea se imputineaza pe zi ce trece (numai zic de reinstruirea rezervistilor)

                Cat despre americani, mai si dau, depinde cum pot pune unii problema (citeam mai demult ca egiptenii au primit vreo 24 de F-16, noi, si gratis). Eu nu zic neaparat gratis, niste SH bune (adica cu ceva resursa ramasa) la 10 milioane nu suna atat de rau, mai ales daca trimit si ceva tehnica sa facem modernizarea si mentenanta aici, plata se face in rate, pe nu stiu cati multi ani etc etc.
                Eu nu zic sa devenim o forta aeriana de temut, da macar una care sa dea de inteles ca nu e sat fara caini aici si unii care intra fara voie pot fi muscati. Si ca mai raresc in caz de ceva din aviatia de atac a inamicului, sa poata respira si infanteria

                Bineinteles ca noi vorbim discutii, sa treaca timpul si sa depanam fantezii sau amintiri, aia de la butoane oricum fac ce fac ei acolo, in treaba lor

          • @gsg
            „Ideea e ca nu mai baga nimeni bani in MLU pt modernizare. Nici nu ar avea rost.”

            http://www.f-16.net/f-16-news-article4858.html

            • @Tedy
              “Ideea e ca nu mai baga nimeni bani in MLU pt modernizare. Nici nu ar avea rost.”
              Ai scos-o din context. Despre ‘nimeni’ ai nostri era vorba, care le cumpara si le folosesc asa care este pt Politie.

              Dupa aia la belgieni este vorba despre „mostly focused on avionics and communications” si nu de AESA, motoare noi, IRST – ceea ce spunea cel caruia i-am adresat replyiul.

        • Merg acolo pentru a se pregati sa piloteze avioanele F-16 in absolut toate conditiile. Dupa ce isi insusesc aceste deprinderi, pot, la randul lor, sa-i instruiasca pe altii. Instructia asta nu-i o meserie sau o specializare in sine, , poate doar pe la Academie, unde cei „mici” invata sa tina mansa in mana.

          Pilotii instructori sunt, de fapt, piloti militari care pot executa toate tipurile de misiuni.

      • Polacii s-au pregatit in SUA, da aia isi pregatesc oamenii pt lupta… In Portugalia vor invata sa zboara si sa butoneze cockpitul, nu vor invata sa lupte. Pt lupta ar trebui sa mearga in State, sa traga, sa zboare mult, asa cum fac polonezii. Red Fleag si alte arogante.
        Noi vom avea piloti de Politie Aeriana si cu asta basta.

  6. Cati piloti vom avea pentru un aparat F16?Sper ca macar 3 piloti.
    Era normal sa ne dotam cu aparate F16 direct de la americani care cu siguranta ca ne-ar fi donat chiar si 48 de aparate F16C/D, pe care le-am fi modernizat cu firma producatoare F16 iar pilotii ar fi trebuit sa se instruiasca in SUA, dupa modelul american.Asa zic eu ca ar fi fost normal si cred ca cu putina vointa politica s-ar fi putut face asta.Ma rog, sa ne fi dotat si cu 24 de aparate F16C/D si tot ar fi fost ceva.
    Subscriu ideii ca cele 12 aparate F16 vor zace mai mult pe pista si vor efectua mult mai putine ore de zbor in comparatie cu MIG21 care cu toata intretinerea, in cel mult 10 ani va iesi definitiv din exploatare.

    • „Cati piloti vom avea pentru un aparat F16?Sper ca macar 3 piloti.”
      Eu stiu de optshpce mari si lati, ce sa faca cu 36 de piloti la 12 avioane 🙂

      • „ce sa faca cu 36 de piloti la 12 avioane”?
        Sa se dea cu randul? 🙂

      • Un pilot este la munca, altul este liber dupa serviciu iar cel de-al treilea este plecat in concediu, departe de casa.De asta este nevoie macar de 3 piloti.Daca unul este bolnav din cei trei piloti ramai doar cu doi piloti disponibili, unul la munca si altul liber.Daca pilotii ar sta non-stop doar la munca atunci ar merge doar unul.

        • 🙂 bre, nu-i asa in aviatia militara, cu unul in concediu, unul are liber si unul n-are chef si atunci mai iei altul disponibil din aia trei de la alt avion 🙂

          Am intels ca sunt 18 piloti pt 12 avioane, adica 1 juma per avion, daca unul este in concediu zboara altul din aia 6 disponibili, presupun eu asa ca cei din serviciul de politie aeriana sunt disponibili la orice ora daca sunt ok dpdv medical si cei care-i pastoresc au grija sa fie disponibili destui la orice ora.

          Nu am auzit de 3 piloti per avion, mi se pare o risipa cam mare. La americani unde le vezi numele pilotilor scrise pe carlinga cred ca numai Gigel ala le zboara si daca e in concediu zboara alt avion cu alt pilot, ca aia au de unde, iara daca e treaba in Irak si Syria concediul i se termina brusc. Bre, acolo-s alte reguli 🙂 🙂

        • 3 piloti per avion?! Media internationala este de sub 1,5 piloti/avion.

      • Trecerea pe F-16 se va face in Romania dupa ce vor veni avioanele, cu cei „scolarizati” in SUA/Portugalia in rol de instructori. Presupun ca vor face trecerea mai multi, pe masura imputinarii numarului de LanceR-e.

  7. Interesant e ca pleaca pilotii de la Campia Turzii http://www.mediafax.ro/social/primii-piloti-care-vor-face-trecerea-pe-aeronave-f-16-au-plecat-in-portugalia-13357121 pe cand e data sigura informatia ca F-16 va dota baza de la Borcea….
    Daca cineva poate sa imi explice logica din spaele acestei mutari, as fi recunoscator …. sa inteleg ca pilotii de la Campia care fac pregatirea vor fi transferati la Borcea?

    • In functie de ce criterii au stabilit vor lua piloti de vanatoare din RoAF, ce conteaza de pe ce baza. In principiu ar trebui sa fie tineri, pana in 30 de ani, ca daca vor sa le foloseasca 20 de ani + 30 face 50 care parca e varsta de la care nu mai au voie sa zboare; desi pare ciudat cam asa se gandeste dpdv economic pt ca pregatirea costa enorm, daca iei unul de 40 pt numai 10 ani nu stiu daca merita sa mai investesti in el.

      • O sa vezi si din aia de 45… te asigur 🙂

        • Probabil, pile grade functii cunostintze grade functii relatii grade functii afinitati grade functii, aia tineri saracii n-au nici o sansa 🙂 , toata aveatzeea meletara se bate acuma pe doispce aveoane plus plimbari prin Portocalia ca bonus

          • Pai vezi mah cum ajungi la vorba mea??? 🙂
            Daca societatea civila este incremenita in anumite privinte in secolu’18, armata are destui caprari cu grade de colonel si idei de secolu’ 17…. din pacate!

            • Bre, mai aveam io o vorbă, cum că „s-a adus tehnică de secol 21 la oameni cu mentalitate de secol 16”. se pare că gândim oareșcum asemănător. Nuș dacă să mă bucurez, sau să mă întristez…
              Părerea mea, hîc…

          • As vrea sa imi dai exemple de piloti de MiG-21 „tineri”. Dupa umilele mele cunostinte, cei mai „tineri” dintre ei sunt in prag de 30 de ani. Iar procesul de selectie a fost unul destul de draconic, pilotii trimisi sa faca trecerea indeplinind un set extrem de larg de conditii obligatorii, de la rezistenta fizica la limba engleza sau la calificari, certificari, experienta, ore zbor.

            Sa n-o dam in romanisme unde nu e cazul.

            • Inteleg foarte bine ce spui… , pilotii sunt febletea mea… mai putin atunci cand incepe aterizarea… 🙂 La capitolul ore de zbor / experienta automat unul in varsta va avea castig de cauza avand in vedere starea deplorabila a aviatiei militare… Iar ca sa obtii calificari / certificari una din conditii este numarul orelor de zbor…
              Ce am spus, este legat de „romanismele” prezente in armata romana …care „romanisme” nu vor fi eradicate asa curand… banuiesc ca esti activ si cunosti mai bine situatia…

              • Stai linistit, nu sunt militar 🙂 Si inteleg povestea cu romanismele, m-am lovit de multe ori de ea. Dar aici e vorba despre un program foarte scump, care are niste conditii extrem de clare. Probabil ca si asta e un motiv pentru care selectia pilotilor a durat atat de mult.

                Povestea cu orele de zbor tinde sa intre in legenda, din cate observ. Intr-adevar, ca pilot tanar, prospat plecat de la Boboc, zbori putin spre deloc pe supersonic. Dar daca ai nervi/dorinta/rabdare/etc sa treci peste niste ani care probabil ca sunt infernali, ajungi sa intri in randul lumii, cum se spune, si zbori cam cat zboara si „veteranii”. Iar cu orele de zbor, cum spuneai, vin si calificarile, avansarile etc.

                • Ar fi interesant de stiut la ce varsta ajung unii piloti de supersonice in alte state, exclud din lista SUA /Rusia… Insasi structura din aviatie este greoaie, si asa cum spune @GSG… prea multe grade si functii dauneaza … zborului. Adica exact lucrul pt care un tanar vine in cadrul aviatiei militare… Cu alte cuvinte, in aviatia militara romaneasca un tanar se pregateste o viata intreaga ca sa poata cand ajunge la 45 de ani sa faca exact ce face unul din alte state pe la 25-30… Unul din „betesugurile” noastre nationale este faptul ca impanzim orice activitate militara cu gramada de sefi care se calca pe bataturi… Adica ajungem la forma civila „5 cu mapa unu’ cu sapa”….Tradus in termeni militari, N sefi pe cap de pilot de supersonic…

                  • Nu poti compara o aviatie cu sute de avioane si mii de piloti, cu una de zeci de ori mai mica. E normal ca in SUA/Rusia pilotii sa promoveze mai repede, e un alt sistem. In cazul nostru, e normal sa se „traga” cat mai mult de pilotii putini in care s-a investit mult in pregatire.

                    E un cerc vicios. Daca pregatesti multi piloti, n-ai avioane pentru ei si irosesti banii. Daca pregatesti putini, cei tineri asteapta foarte mult sa le „vina randul”.

    • Probabil ca aerodromul de la Campia Turzii va fi primul dotat cu aparate F16 in timp ce pe Borcea vor actiona aparatele MIG2

  8. azi dimineata, DIGI24 aprezentat imagini in direct de la Baza 90, ceremonia plecarii personalului respectiv in Portugalia

    • Poze au pus si pe pagina de facebook al MApn. N-as putea sa zic ca sunt cei mai tineri. Pe de alta parte, mai este si o tanti pilot(tanara) pe acolo care cred ca face parte din echipajul de C 27 care ii transporta in Portugalia. Cu alte cvuinte pozele includ si echipajul C 27 ca sa complice nitel lucrurile.
      In aceeasi ordine de idei criteriile de selctie sunt pomenite in articolulde pe mediafax la care am facut link
      Cat despre Campia Turzii sa opereze F 16, ma cam indoiesc … nu de alta dar modernizarea pistei de la Borcea se face exact pt primirea F-16 iar la Campia Turzii nu stiu sa fi facut asemenea lucrari(nu ca ar fi imposibil penrru genialitatea noastra sa modernizam pista de la Borcea ca sa operam F 16 si sa le rupem trenul de aterizare pe pista nemodernizata de la Campia) . Tot atat de adevarat e ca ultimele exercitii Viper Lance care au implicat cu precadere f 16 americane s-au derulat pana acum la Campia Turzii….(se pare ca f 16 nu ar fi avut problemecu pista de acolo)
      deci… toate posibilitatile deschise…

  9. Cam cum vede un modelit vopsirea si inmatricularea F-16 in ROAF ,un fel de predare de stafetacoloristica . http://www.cartula.ro/forum/topic/12882-mig-21-ro-vs-f-16-ro/

  10. Nu cred ca vede bine. Ce F-16, in afara de agresorii americani, mai au camuflaj?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *