Pe 18 octombrie încă două aparate F 16 Block 70/72 au ajuns în Bulgaria, ridicând numărul la șase, pe baza aeriană Graf Ignatievo. Aceste șase aparate fac parte din primul lot de opt avioane comandate de Sofia pentru suma de 1,1 miliarde de dolari în 2019, în timp ce în 2022 încă opt avioane au fost comandate pentru suma de 1,3 miliarde de dolari (plătiți în tranșe timp de 10 ani, cu termen de livrare a aeronavelor până în 2027 inclusiv).
Cu primul F 16E n-au avut bulgarii noroc, nici n-a aterizat bine că a și fost oprit la sol pentru că a avut ceva defecțiuni la unul din sisteme. Un general bulgar ne-a liniștit declarând că:”This does not mean that the plane is defective.” Păi atunci ce înseamnă?
„A rigorous evaluation process is underway, with two stages: technical acceptance and în-flight acceptance. Only once these two stages have been completed, and after successful flights with a Bulgarian pilot, can the aircraft be officially puț into service,” a continuat respectivul general să ne explice cum stă situația de fapt. Dar avionul a stat ceva timp la sol pentru că piesa de schimb necesară a tot întârziat dar într-un final aparatul, cu număr de bord 301, a zburat și a fost recepționat cu bine. După cum s-a dovedit ulterior, problemele ar fi putut fi evitate dacă ar fi fost acceptată oferta cu livrarea garantată în 24 de ore a pieselor de schimb de la producătorul Lockheed Martin. În schimb, Bulgaria a ales o ofertă mai ieftină, ceea ce a dus la o penurie de componente critice.
Însă pe 30 septembrie ministrul apărării de la Sofia, Atanas Zaprianov, a explicat că un al doilea F 16, de această dată unul cu două locuri – F 16F, a avut probleme cu o scurgere de combustibil la unul din rezervoare: “The problem was detected on a two-seater F-16D Block 70 aircraft, where fuel was leaking from an internal tank compartment. Engineers at the Graf Ignatievo air băse, together with US representatives on the ground, have carried out extensive work on the aircraft to identify the likely cause. A report was drafted and, after consultation with the United States, it was agreed that a specialist from Lockheed Martin would travel to Bulgaria to carry out the repair.”
Însă cu bune și cu rele, bulgarii își vor primi până la sfârșitul acestui an, acesta este planul, toate cele opt aparate din primul contract, dar deocamdată nici un F 16 bulgăresc nu a fost declarat apt pentru misiuni de luptă și vor mai trece câțiva ani până când acest lucru se va întâmpla.
GeorgeGMT