După 30 de ani

Astăzi, pe 16 mai, se fac 30 de ani de la premiera Top Gun. Cine nu a dorit să fie la manșa unui F14 după ce l-a văzut, să nu citească mai departe; are o bucată de granit în loc de inimă. Încă îmi place F14. Un articol fără tabele comparative și detalii tehnice. Doar avioane.

topgun

Cel mai bun mod de a citi paragrafele următoare și a vă uita la imagini este ascultând și ceva muzică. Tema instrumentală a filmului.

 

În 30 de ani s-au schimbat multe lucruri și dacă ar fi făcut astăzi ar fi cu siguranță diferit.

 

Școala Top Gun

S-a mutat din Miramar (San Diego) la Naval Air Station Fallon în Nevada în 1996. Așa că nu ar mai avea parte de plimbări cu motocicleta pe coastă sau ieșiri în baruri în San Diego. Locul pentru o școală de zbor este mult mai bun acum deoarece are mult mai mult spațiu disponibil în deșert.

dupa30deani-02_miramar

                                                                              Miramar

dupa30deani-03_fallon

                                                                               Fallon

 

Avioanele

Locul lui F-14 din 1986 a fost luat pe portavioane de F/A-18 Hornet și F/A-18E/F Super Hornet, F-14 fiind retras în 2006. Însă la Top Gun zboară și E/A-18G Growler, F-16 Fighting Falcon (folosite și de instructori) și elicoptere SH-60R/S Seahawk.

 

Referitor la scena de panică de la începutul filmului zice-se ca era îndreptățită. Cu F/A-18 se poate ateriza mult mai ușor decât cu F-14, care era mai nărăvaș.

 

Armele

Astăzi înca se folosește AIM-9 Sidewinder, ajunsă la versiunea X Block II, putând fi lansată atât de avioane cât și de la sol. AIM-9X Block II poate fi lansata fără o țintă anume, ea putând fi obținută după lansare, beneficiind și de comunicații cu avionul care a lansat-o.

dupa30deani-06_aim-9-launch

O altă rachetă folosită cu avioanele din acea vreme a fost AIM-7 Sparrow, acum pensionată și înlocuită cu AIM-120 AMRAAM. Dacă Sparrow folosea ghidare radar semiactivă AMRAMM folosește ghidarea activă.

 

 

Trofeul

Nu a existat și nu există nici un trofeu. Însă există un premiu pe care nu îl dorește nimeni, cel acordat celui care termină ultimul. Daca cineva spune că a luat trofeul Top Gun nu e bine. 🙂

 

Fetele?

Din 1993 le este permis să devină pilot pe avioanele de luptă. Carey Lohrenz a fost prima, ea zburând pe F-14 ale US Navy.

dupa30deani-08_carey_lohrenz_f14

 

Happy Top Gun day! Și puțin porn cu avioane pentru o zi mai bună.

dupa30deani-09_f14_1 dupa30deani-09_f14_2 dupa30deani-09_f14_4 dupa30deani-09_f14_5 dupa30deani-09_f14_6 dupa30deani-09_fa18_blue dupa30deani-09_fa18_refuel

 

 

Iulian

Imagini: interwebs

Surse: interwebs

http://www.raytheon.com/news/feature/top_gun.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Top_Gun

Top Gun at 30: A Retrospective from Two Naval Aviators

 

71 de comentarii:

  1. Iata modul perfect de a incepe saptamana 🙂 ))))))

  2. Filmul asta a fost misto, dar ceea ce l-a facut celebru – cred eu – a fost melodia…Imi aduca aminte cu …nostalgie cu cate fete am dansat in liceu pe aceasta melodie. Era un magnet 🙂 🙂 Dans si succes 🙂 .

  3. F 14 Tomcat , fain avion , fain si filmu ‘. L-am revazut acu’ cateva luni remasterizat in format hd . Inca sunt innebunit dupa jacheta aia de o purta Criuse in film.

    • Nu stiu daca de la film sau din alte cauze, F-14 ramine unul din avioanele mele preferate.
      Sint doua lucrari de fictiune cu care m-am until it cam in aceeasi perioada, la interval de citeva saptamini si care m-au ‘atins’: Top Gun cu F14 si aviatia navala si Doru Davidovici (RIP) cu Aripi de argint.

  4. Tom Cruise, scuze de greseala

  5. Eh, dar cu racheta Phoenix ce-ati avut? 🙂
    Aia era arma special destinata motanului, cu o raza de actiune pe masura, chiar daca in cele cateva ocazii de lupta nu prea a dat rezultate!
    https://en.wikipedia.org/wiki/File:AIM-54_6_Pack.jpg

  6. RoccoSuasito

    Cand eram copil in anii 90, aveam de la un var din Germania un F-14 din metal super misto, super detaliat. aripile retractabile, tot tacamul. Cand ieseam cu el pe strada eram smecherul cartierului, avionul ala ma facea aproape la fel de celebru in cartier ca Tom Cruise in film.

    • „aveam” Sa nu-mi spui ca ai pierdut/stricat o asemenea bijuterie!

      • RoccoSuasito

        Din pacate chiar nu mai tin minte ce s-a ales de avionul ala. Da imi iau eu altul. Oricum, in curand vreau sa incep un proiect: O sa comand 12 machete F-16 probabil la scara 1/32, ca sa recreez RoAF-ul la mine acasa. Probabil si niste Mig 21.

        • Nu mai tin minte de cate ori am vazut filmul asta! Pima data l-am vazut la video, o noapte inteaga am stat si l-am vazut, revazut, re-revazut, re-re-re vazut…
          @RoccoSuasito. Ai de mine, sa-nteleg ca o sa-ti faci machete F-16 ROAF!? Daca vinzi din ele sunt amator!

          • RoccoSuasito

            Asta am de gand. Sa reproduc acasa baza aeriana Fetesti cu hangare, avioane, camioane, soldati. Cred ca o sa fie mai dificil vopsitul avioanelor, dar sper sa ma descurc.

            Cat despre film, zilele astea vreau sa il vad, ca nu l-am mai vazut de ani de zile. Recomand si: Apocalypse Now (1979), Platoon (1986) si Full Metal Jacket (1987) .

        • @ RoccoSuasito

          Am văz’t la un tip o chestie tare faină: având tavanul din lemn (o casă de vacanță) își suspendase machetele de el (tavan), legându-le cu fir de pescuit. Dar le pusese tare șic, lăsându-ti impresia că privești un dogfight. Avea Rafale, Typhoon, F-15, Mig 29 etc etc. Spor la treabă cu mini RoAf-ul tău. Iar dacă te hotărăști să-i vinzi lui @ WW, rogu-te fă-i o reducere pt că scrie articole tare interesante si bine documentate. 🙂

          • RoccoSuasito

            Eu de multi ani aveam de gand sa ma apuc de colectinat machete de avioane si toamna asta sper ca voi incepe sa investesc banii in pasiunea asta. Bineinteles ca o sa-i fac reducere lui WW.

          • @Muuultam Jimmy! Coane, drept „recompensa” spune-mi despre ce-ai vrea sa citesti in viitoare articole?
            @RoccoSuasito. Multam mult, dar nu-i cazul, stiu ce inseamna sa lucrezi la o macheta in mod profesionist! Eu sunt un profan, mai bine zis nici macar atat, intentionez sa asamblez tancul T-35, piesele sunt luate din comert (revista Tancul T-34). Inca nu m-am apucat din lipsa de timp, articolele, serviciul, viata nu-mi permit…Dar le strang pentru candva! Multumesc pentru intentia frumoasa, apreciez, dar nu-s mai bun ca ceilalti de pe ROMil, „scriitori” sau comentatori, cu totii suntem ok. Nu doresc favoritisme si nici nu-s adeptul acestora. Daca vinzi o macheta de F-16 in culori romanesti, care or fi acestea vom vedea in curand, te rog sa ma ai in vedere. Tare mi-ar place un F-16 ROAF pe birou, amu’ am un F-22, da-l dau rapid la o parte sa-i fac loc Viperei romanesti!

        • Eu zic sa iei vreo 24 poate intr-un an doi vine si a doua escadrila .

          • RoccoSuasito

            Pai cate fightere o sa aiba Fortele Aeriene atatea o sa imi iau si eu. O sa scriu si numerele de serie pe fiecare.

        • RoccoSuasito: vei avea de munca atunci cind vei vopsi unul sau doua din ele pentru un Tiger Meet. Sa vedem cit mai repede si RoAF la o intilnire cu F16, daca nu au mers cu Mig-21. 🙂

          http://www.natotigers.org/

        • gogu de la pascani

          Pt. cei care sufera pt. o macheta de F-14 vedeti ca anul asta sunt anuntate doua machete excelente, una de la Tamiya si cealalta de la AMK. Ambele la 1/48 (aprox 40cm lungime). Dar probabil va trebui sa scoateti in jur de 100$ de fiecare.

          • Multumesc pentru informatii. O voi adauga linga MQ9 de la Revell.

          • Piei satana!Parca vad ca imi ia ochiu si ma trezesc cu unu.
            De facut,stii cum e.Stiva mare,lasa ca il incep in wekeendu asta…si
            stiva se mareste.Da acu promit ca-l fac ca am si niste seturi de arme americane.
            Pe linga alea gata,stiva are vreo 30 de cutii basca ca in unele sint doua machete.Tu cit ai stiva?

            • Mig 28 se gaseste pe undeva?

            • gogu de la pascani

              @razvatree, stiva…of…3 cifre….noroc ca nu incepe decat cu doi, naiba stie cand o sa le mai fac. Deja si alea facute ma dau afara din casa.
              Da’ stii cum e…F-14 iti aduce aminte de Top Gun, F-18 de Blue Angels la care ai fost in 1992 si ti-a cazut fatza, F-16 de T-Birds la care ai fost cu prietena cand nu era nevasta deci tre’ sa-l faci T-birds si o sa-l aibe Romania deci ITI TREBUIE si cu cocarde.
              Lancerele, IAR-80 si 109-le lui Serbanescu, cum zice Iulian, tre’ sa ai granit in loc de inima ca sa nu le ai. Idem dubla lui Davidovici si IAR-93 camuflat si cu bot rosu ca pe coperta de la „Avioane si elicoptere” de Gh. Zarioiu unde-i scotea nenea ala calele de la rotzi, ca doar cu alea te-ai dilit la cap cu avioanele.
              Spitfire si Hurricane runnig, scrambling, flying, rolling, diving, turning, doing it again, nu?
              Cu Wilga, An-2 si IS-28 ai zburat prima data si „ai pierdut” vacantele pe aerodrom in studentie, oricum ai mai facut cateva pt. instructori si ai mana formata.
              Cu B737/A320 ai fost in vacanta, fara Concorde si B-747 nu esti om serios, samd. La rusi daca tot te apuci tre’ sa le faci pe serii ca sa se vada evolutia de familie, MiG-uri vreo 10 buc, elicoptere Mill vreo 10 buc, samd.
              Da’ pt. mine e terapeutic.
              Pt MiG-28 iei asta:
              http://www.panzerfux.de/Sorty-by-brand/1-48/1-48-Brands-A-F/1-48-AFV-Club/1-48-F-5E-Tiger-II-Mig-28-Top-Gun-AFV-Club-48S09.htm?shop=panzerfux_e&SessionId=&a=article&ProdNr=AFV-48S09&t=4415&c=4681&p=4681

              • Boala grea,frate!Ce tinerete…
                109 am facut unu de la A-model si stii ce bine se monteaza astea.Da nu m-am lecuit,ca astia scot unele subiecte mai rare si am tras si un Yak28 de cercetare.Ce chinuri si ce munca.
                Mig-28 incepusem sa-l fac mai demult dintr-un F5A de la Italieri,ala facut de ei cu picioarele.Da asteapta de ceva timp vacsuiala.
                Iti doresc sa ai timp la modelit si stii vorba,nu bea bere cind machetezi ca din avion iese submarin!

              • S-a cintat Aces High!!!!!

            • Hai sa raspund si eu. Am ramas cu un MQ-9 si un UH-60 facute. In cutii, un IAR-93, Mig-21 pentru avionul lui Davidovici. Si doua Stryker si doua MRAP 1:35 (dintre care unul EOD cu echipaj si robot) si figurine pentru o dioarama a la Hurt Locker.

              Am nevoie de mai mult timp.

              BTW, voi cum rezolvati problema cu praful?

              • Iar imi aduci aminte?
                Io am luat cutii transparente de expunere,comandate de afara.Da pina sa
                fac operatiunea sau coscovit citeva…ca de in bucuresti in loc sa intre aer pe geamuri…si mai e si soarele.
                Am suparat si copii cu cutiile alea,ca nu pot sa se mai joace cu ele.

                • @iulian Care IAR 93?ala vacuformat?

                  • Cel de la Aeropoxy.

                  • @razvatree. Cineva mi-a aratat prin anii *80 o macheta de IAR-823 in culori de camuflaj, taica-sau lucra la IAR Brasov. Ce-am mai plans pe langa ala sa mi-o vanda sau sa facem schimb, eram dispus sa-i dau toate timbrele pe care le-aveam (eram colectionar pe-atunci). Da’ ala nu si nu! Intr-un final mi-a spus ca i-a fost furata, ca sa scape de mine!

                    • @WW Il inteleg pe om,ce sa mai.Ca si pe mine ma intreaba unii daca vind.
                      Asa ceva nu se vinde.
                      Apropo cind se gaseste un romanas sa scoata CV11,IAR-urile pina la IAR 80,823-ul…Airfox-u.
                      Un subiect pe tema avioanelor interbelice ce au fost proiectate de ai nostrii,
                      scandalul motoarelor,ar fi interesant.

  7. Brothers in Arms – Imagini de la exercitiul multinational Platinum Eagle 16.1 (Centrul Secundar de Instruire pentru Lupta ”Smardan”, judetul Galati)

    • @razvatree. Ai atins un subiect dureros pentru mine…Am incecat sa fac articole legate de primele IAR-uri, insa documentatia este subtire si ambigua. Am vrut chiar sa fac o istorie a TAB-ului, l-am rugat pe George sa ceara sprijin din partea UM Moreni, raspunsul a fost „n-avem date/arhiva” si mai stiu eu ce puii mei!Exista informatii publicate online legate de IAR-80/81 si nu numai, chiar bine documentate, ce rost ar avea sa fac un articol daca nu vin cu adaugiri sau noutati, chestii interesante? As face doar sa rescriu aceleasi lucruri la acelasi nivel, si nu merita. Nici nu-ti inchipui ce rapid as face o istorie a aeronavelor romanesti, a armelor, a TAB-ului, etc, etc, dar n-am informatii care sa completeze ceea ce deja s-a publicat. Daca, in viitor, cineva imi trimite documentatie certa, fie doar ca s-o scriu in format electronic in numele sau, sub numele sau, o fac bucuros fara nicio urma de regret sau orgoliu!

      • @WW Secretomania,ca de fapt asta cred ca era in spatele acelui ,,n-avem”,
        ne impiedica sa ne cunostem istoria.
        Ar fi interesant sa aflam si noi cind a vazut lumina,prototipul TAB71,care au fost problemele intimpinate de ingineri si tot asa.In cazul tancului romanesc,sincer e o bulibaseala la multe surse electronice.La IAR93 am avut noroc cu blogul lui Neamtu tiganu ca ne-a mai luminat.
        Mare parte din armata mi-am petrecut-o la Mirsa,linga uzina si mi-am facut ceva cunostiinte printre inginerii care mai erau acolo,in 95.Am sa incerc sa iau legatura cu ei.Sa vedem.
        Apropos de secretomanie,cit am fost in armata,deh pasionat de arme citeam cartile tehnice de la toate armele pe care le prindeam.Si pare ciudat
        cind singurul transmisionist activ ia toate cartile la rind.M-a chemat CI-stu,om inteligent,care a inteles imediat si am stat cam juma de zi la taclale si un paharut…cine a facut armata stie ce e cu paharutu.
        Multumim ca exista forumul asta,ca mai aflam si noi despre armele produse la noi.Da stii cum se zice,de unde nu e nici ala de sus da.

  8. Apropo de cele 12 F 16 romanesti . Astia ziceau ca sunt 6 piloti la portughezi care se pregatesc sa devina instructori pentru F-uri . 12 avioane , 6 piloti poate 24 peste vreo 2 ani cine dracu le zboara ca pana pregatesc astia o alta serie pentru ele dureaza ? Iar astia 6 trebuie sa faca si pe instructorii sa faca si politie aeriana sa participle si la exercitii . Nu prea ies la numar cred ca trebuie sa mai inchiriem niste piloti .

    • Adica dupa atita amar de timp nici alea 12 nu o sa fie operative?Mai trebuie citiva anii buni sa faca piloti si pentru celelalte.Si daca se apuca unu sa are cu F-ul?
      Multumim USA de ajutor!Doua frecate nude,niste rachete AA ,,super moderne”,si niste avioane de virsta mea…am uitat MRAP-urile,foarte utile si astea.A si niscaiva rachete AA,sa fie la numar,acolo!
      Inca odata multumim din inima si asiguram pe aceasta cale ca pentru noi,romanii lumina vine de la vest acum!Traiasca infratirea intre popoarele
      american si roman!

      • F16 sint foarte bune – desi ca optiune personala pentru intretinere si utilizare preferam Saab. Dar am fi avut alte probleme cu ele. Asa ca sint bune asa cum sint.

        MRAP-urile sint foarte bune unde isi fac treaba. Nu inteleg de ce au mai luat HMMWV-urile, doar sa le plimbe la aplicatii si la defilari? In plus au mai luat si citeva europene… Am senzatia ca sau au dat in exploatare ceea ce au cumparat pentru teste si evaluare, sau fiecare ia cite ceva fara sa se gindeasca la faptul ca la un nivel mai mare intretinerea costa mai putin daca tot parcul auto e compus din aceleasi vehicule.

        Ma enervez si nu are rost. Creste tensiunea. Sint batrin, bolnav, cardiac.

    • 🙂
      In clipul original al piesei m-a fascinat cimitirul de avioane. Multa vreme mi-am dorit sa pot surubari epavele de acolo.

  9. gogu de la pascani

    Cred ca in cinstea lui F-14 Tomcat putem sa ciocnim azi o bere/votca si cu amicii prorusi 😉 Trebuie sa recunoasca pana la urma ca il dobora fara probleme pe MiG-28!!!! 😉

  10. Intr-un interviu unul dintre actori se plangea ca il „injurau” pilotii de F14. Cica i-a pacalit filmul sa se faca piloti si in realitate e cu totul diferit.

    • hahaha da era Michael Ironside. Omul ala e tare suparat in toate rolurile, si din cate interviuri am vazut cu el, e cam suparat si in realitate 🙂 🙂 🙂 🙂

      Cica era intr-un bar cu nevasta-sa si au venit cateva matahale la ei sa-i spuna apasat ca dupa ce au vazut filmu’ s-au dus sa se inscrie in marina, dar au ajuns la spalat puntea. Intr-un fel, „e vina ta”.

      Adevaru’ e ca sunt multi prosti care cauta scandal, de obicei umbla in grup si mai au si muschi 🙂

      La faza aia il inteleg.

      Unde nu l-am inteles e cat era de suparat ca in film tot tipau aia ca l-au doborat, in cuvintele lui „Jester’s dead, Jester’s dead, all over the intercom” 🙂 🙂

      https://www.youtube.com/watch?v=hmW9QG555Ns

  11. Putin off-topic insa…au ajuns vedete mli-urile modernizate pe RT.
    https://www.rt.com/news/343140-drills-missile-shield-romania/

  12. Salut baieti, HotShots nu a vazut nimeni?

  13. Ghita Bizonu'

    Filmul l-am vazut ceva mai tarziu.
    Si nu mi-a declansat chiar asa entuzisam (mai putin aparitia lui Meg )
    In rest as fi vrut eu sa am calitaile necesare ale unui pilot de vanatoare (sananate, vedere, reflexe .. si un anume gen de inteligenta [un anume fel.. ca 2 cunoscuti , un boxer si un fotbalist mi-au explicat ca eu nu gandesc! Pana sa-mi zica caporal Iorga asta asta nu credeam: ca iti trebe gandire sa dai cu picioru in minge!!])

    Insa Motanu … e .. in epoca era ceva cam .. bengalez. Ce centrala de tir! Capabil sa angajeze 6 tinte diferite in acelasi timp! Cu 6 Phoenix !!!
    A fost un test in Mediterana .. 6 tinte, directii si viteze diferite .. distante de la 60 la 90 km in momentul lansarii salvei… (6 din sase AIM 54) , toate distruse (la distante intre 80 si 110 km!!!!!!!!)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *