Germania
În primul rând, comisia de buget din Bundestag a aprobat achiziția a 20 de aparate Eurofighter Tranche 5, pentru suma de 3,75 miliarde de euro. Termenul de livrare a avioanelor este 2031-2034, iar aceste ultime 20 de avioane au ca scop înlocuirea avioanelor destinate războiului electronic, Tornado ECR. Despre aceste 20 de avioane se discuta de peste un an de zile, acum doar s-a oficializat decizia.
Aparatele Eurofighter vor fi dotate cu sisteme dedicate războiului electronic și, deși sunt derivate direct din Tranche 4 Quadriga, ele vor fi o varianta specială – Eurofighter EK. Cele 3,75 miliarde de euro reprezintă prețul avioanelor, motoare de rezervă, piese de schimb etc. Finanțarea vine din bugetul ministerului apărării.
Mai apoi, alte 412 milioane de euro au fost aprobate pentru achiziția de noi simulatoare de zbor și tactice pentru piloții de ET. În acest caz banii vor veni atât din bugetul apărării cât și din acel fond special de apărare în valoare totală de 100 de miliarde de euro.
O a treia finanțare, în valoare de 1,13 miliarde de euro are în vedere dezvoltarea sistemului de război electronic pentru Eurofighter – Eurofighters zur elektronischen Kampfführung (EloKa). Asta implică adaptarea aeronavelor pentru containerul dedicat EW – Arexis, care ar trebui să fie capabil să bruieze radarele inamice și să conlucreze cu rachetele anti-radar.
Acest sistem de război electronic va fi implementat în 2033.
Ultima finanțare care privește Eurofighter este mai modestă, doar 53 de milioane de euro și are ca scop dezvoltarea de muniție anti-tanc cu fragmentație destinată tunului de pe Eurofighter – calibrul 27x145mm. Acest calibru mai apare și pe avioanele Tornado și va permite atacarea țintelor blindate, deși este greu de imaginat cum un Eurofighter sau Tornado ar putea ataca cu tunul de bord blindate inamice, dacă ținem cont de faptul că Eurofighter este un avion dedicat luptei aer-aer și nu cred că a fost proiectat să zboare deasupra liniei frontului precum Junkers Ju 87 G sau A-10 american, avioane înrudite un pic până la urmă.
Dar Berlinul continuă să aloce fonduri mari pentru înarmare, așa cum a promis, un lucru imbucurător pentru Europa.
Turcia își dorește Eurofighter, dar…
Deși Ankara a primit în sfârșit acceptul tuturor celor patru țări membre în consorțiul Eurofighter pentru achiziția a 40 de aparate Tranche 4, pe filieră britanică, lucrurile nu merg prea bine din două motive: prețul considerat prea mare de turci și graficul de livrare prea îndepărtat.
Așa că, deși discuțiile cu BAE Systems merg înainte, turcii ar putea să aibă și o altă variantă, măcar ca soluție pe termen scurt: cumpărarea de avioane la mâna a doua din Qatar.
Conform unui site specializat, discuțiile ar fi deja pe rol și ar include achiziția a 24 Eurofighter Typhoon Tranche 3A, practic întreagă flota de ET qatareză de astăzi.
Știrea a fost prezentată de “Middle East Eye” și conform acesteia, ministrul turc al apărării – Yașar Guler, împreună cu comandatul aviației militare turce – Ziya Cemal Kadioglu, ar fi purtat deja discuții în acest sens cu ministrul apărării din Qatar – Saud bin Abdulrahman Al Thani.
Acum, Qatarul are forțe aeriene nu bășcălie și deține avioane F-15QA (48 în total), 36 de Rafale și cele 24 de ET Tranche 3A, dar Qatarul și Turcia sunt foarte bune amice și de aici probabil discuțiile.
În privința forțelor aeriene turce lucrurile sunt un pic în cumpăna pentru că deși Ankara deține un număr semnificativ de aparate F-16C/D, ele sunt un pic rămase în urmă dpdv tehnologic iar lucrurile nu se învârt prea rotund.
Turcii nu au acces la F-35A, achiziția a 40 de F-16 Block 72 împreună cu aproximativ 80 de kituri de modernizare la același standard se tot lungește (deși americanii au fost de acord să la vândă întregul pachet pentru 23 de miliarde de dolari), iar achiziția de Eurofighter din Europa va fi, dacă va fi (estimată la 5,6 miliarde de euro), lentă, astfel încât turcii au din ce în ce mai multe avioane prea vechi pentru confortul lor.
De remarcat că ET Tranche 3A are radar AESA Captor-E fiind una dintre cele mai moderne variante de ET și singura întrebare rămasă este dacă afacerea qatareză va fi încheiată, Turcia va cumpăra încă 40 de ET Tranche 4 și va ajunge să opereze 64 de aparate, sau va mai achiziționa doar restul de 16 unități din Regatul Unit?
Din pacate Trump a acordat turcilor permisia sa aiba
F35 in urma summitului de la Sharm. Trump n a inteles ca cu asta a deschis cutia Pandorei si inca
un conflict in Orientul Mijlociu. Sultanul nu se satura.
daca iese F47, F35 isi pierde din exclusivitate, deja il au, sau il vor avea f multe tari. Precis multe din secretele avionului au cazut, sau vor cadea in mina chinezilor sau chiar rusilor.
In mod sigur ITistii romani deja au tot sistemul.
Păi un colos al istoriei și un rege persan translat în contemporaneitate nu se încurcă prea mult cu părerile inferiorilor
N-ai auzit că dacă dă ordin Israel intră din nou în Gaza?
Turcia nu primise F-35 din motive solide, care nu s-au schimbat. S-a schimbat interpretarea lor.
Să spunem totuși că este o variantă specializata ECR&SEAD (Electronic Combat & Reconnaissance) si prima comanda a Germaniei de Typhoon dupa aproape 6 ani..
..și foarte important: Germania n-a comandat nimic de la începutul războiului din Ucraina!..spre deosebire de Spania (25 in 2022 și 20 in 2024), și Italia (24 in 2024)..credca spune ceva chestia asta despre cat tine Germania la program..
De asemenea Germania s-a opus Turciei se știe..și a cumpărat F-35..
No wonder că turcii nu mai vor ciorba reîncălzită..
As adăuga că găsesc foarte ciudat cum la acest program multi-miliardar pentru dezvoltarea variantei ECR (acest nou EK)..nu participă Italia care:
– a participa..culmea-cu Germania..la dezvoltarea variantei de ECR a Tornado, ce trebuie înlocuită de astea 20..fara UK (UK nu a avut Tornado ECR)
– programul comun pan-european European Common Radar System (ECRS) pentru dezvoltarea noului radar Captor Mk 2 a fost condus de Leonardo
– Italia are experienta si expertiză pe ECR: a dezvoltat noua varianta a rachetei HARM („E” sau AARGM) împreună cu SUA..și se știe de colaborarile strânse dintre Leonardo și Saab pe electronică (GlobalEye, Raven etc)..chiar daca nu a fost implicată în dezvoltarea Arexis..
Arexis și ultimul Harm vor fi in centrul acestui EK/Eloka..
Creca italienii se pricep ceva la electronic warfare..nu era logic să fie și ei în acest proiect EK/Eloka?
Era o ocazie pentru Germania de a-și atrage Italia sa nu bage tot know-how-ul în GCAP..dar dezbinarea e mare..
..cat și să bage oxigen in programul Eurofighter care gâfâie vizibil de când aproape toți comanda Lightning..F-35 care are un mare avantaj..nici n-are nevoie de varianta ECR el fiind în sine un avion centrat pe războiul electronic (s-a discutat mult aici că e „computer zburător”)..
In concluzie..sa nu-i lăudăm prea mult pe nemți..cu o rândunică..
Posibil comanda sa fi fost și la presiunea din partea celorlalți membri ai concernului..cum este și asupra UK dar care pare complet impasibilă (au început să bage la casat Tranche-1)..
Eu unul tot nu cred in viitorul programului Typhoon..si nu înțeleg cum Turcia dorește să bage bani într-o platforma care în câțiva ani foarte posibil că va rămâne fără piese de schimb..fara mentenanță..
Ce sens are să bagi miliarde din banii contribuabililor pentru doar 5..maxim 10 ani?
Vedem numai știri despre dezvoltare în avionică și electronică in Typhoon..dar structural?
Motorul?..EuroJet n-a mai avut un upgrade de cel putin 15 ani (nu îmi este clar dacă Stage 2 al EJ-200, anunțat prin 2010, a fost operaționalizat.. posibil și mai mult de atât).
In schimb concurenta..Franța lucrează la noua versiune a motorului de Rafale (T-REX) și a câștigat sa dezvolte motorul avionului de gen 5 AMCA al Indiei.. semne clare că Rafale va fi o platformă relevanta multe decenii de acum înainte și pe parte structurală..
Typhoon nu mai participă la niciun tender internațional..emblematic..Gripen tot prinde contracte..de Rafale ce sa mai zicem? India va bloca producția pe următorii 5-6 ani probabil..
Typhoon..sufla vântul (taifunul haha)..
..dacă n-ar fi Turcia s-ar duce și mai repede..
Știrea asta recentă de UK spune multe despre viitorul Typhoon..
„The Ministry of Defence has confirmed the withdrawal dates, scrapping figures and current numbers for the Royal Air Force’s Typhoon fleet”
https://ukdefencejournal.org.uk/mod-sets-out-retirement-and-fleet-numbers-for-typhoon/
E amuzant că pe ministra Apărării din UK o cheamă Eagle.. Acvila..
Deci Acvila anunță că s-a săturat de taifun..haha..și vrea Tempest (furtună)..
Părerea mea că știrea cu Germania nu este rândunica ce aduce primăvara..ci lebăda care a început să fluiere..
Și uite așa..după Eurocopter Tiger și foarte probabil NH-90..se mai duce un mega-program pan-european datorită dezbinării..
..se pregătește Atlas A-400..
Din cauza dezbinării..nu datorită..sa nu supăr pe „talibanii” gramaticii..hihi
Parca se vorbea pe aceasta platforma de 30, sau chiar 35 de bucati. Iata ca regimul german, ca si cel american, nu tine cont de sfaturile romanilor 🙂
Totusi aceasta noua transe, in ciuda anumitor imbunatatiri, e tot pt saraci, nu se vorbeste de tractiune vectoriala, nu se introduce acel Long Term Evolution, ce-o mai fi si asta, nu e integrat Taurus, (stiu sunt multe discutii, unii pretind ca totusi ar putea, altii spun ca nu e certificat), nici bomba atomica nu poate duce.
Incercarea de a-l face multirol poate fi fatala.
Atit fondul de 100 de miliarde, instituit de Scholz cu vreo trei ani in urma, cit si fondul de 800, instituit de Merz sunt bani imprumutati, si deci nu stiu daca aceasta comanda nu e pe undeva un act de canibalism, gindindu-ma la FCAS. Apropos FCAS, se pare ca noul Eurofighter are ceva dotari care-i permit sa conduca niste drone de pe linga el, asa cum se visa pt FCAS.
Personal, desi cu-n ochi pling, cu altul rid, se va fabrica la Manching zona fata de care am o oarecare simpatie, din anumite motive si o parte mica din cheltuieli se va intoarce in Ge prin impozite.
@neamtu tiganu
Despre tracțiunea vectorială era proiectul TVN coordonat de Spania (ITP Aero) cu acel prototip X-31..
Link:
https://web.archive.org/web/20100731153302/http://typhoon.starstreak.net/Eurofighter/engines.html
In November 2000 ITP announced that an agreement had been reached with Germany and the U.S. to utilise the X-31 VECTOR test aircraft for flight trials of the nozzle. This will see a modified EJ200/TVN combination fitted to the X-31. The modification work required will involve all members of the EuroJet consortium. Additional input is likely from EADS and Boeing as well as NETMA in providing the required EJ200’s and equipping the X-31. The Spanish government has agreed to pay for flight certification of the system and provide test pilots. The first flight trials are expected in late 2002 to early 2003. In addition Eurofighter and EuroJet have expressed a desire to commence flight trials of DA1 equipped with the nozzle sometime from 2003. How this fits in with the X-31 test phase is currently unclear. At this stage there are no definite plans to fit the nozzle to any production Eurofighter. However Eurofighter, EuroJet and a number of consortium nations and other companies have indicated a desire to include the nozzle (if possible) in Tranche-3 aircraft (due from 2010).
Nu este clar ce s-a întâmplat..probabil nimic..idem cu versiunea Stage 2 a motorului (am gasit ceva știre de Austria dar nimic clar)..deja se vorbește de Stage 3 care va fi in dezvoltare concomitent cu versiunea Tranche 5 a platformei..
Nu exista nici Tranche 4 și ei vorbesc de dacă și cu parcă..