GPS vs INS. The Battle Continues

tomahawk

Americanilor le-a intrat in cap o idee fixa si neam sa le-o mai scoata cineva! Adica se gandesc tot timpul cum ar fi sa ramana ei fara ghidare GPS, sau intr-un caz mai fericit, cu ar fi ca rachetele si avioanele lor sa poata fi bruiate pe la sistemul de navigatie bazat pe satelit, astfel ca baga bani cu nemiluita in sisteme anti-bruiaj sau sisteme care sa poata inlocui GPS-ul la nevoie.

Candidatul ideal, pentru un sistem redundant GPS-ului, este bineinteles un sistem de navigatie inertiala –INS, pe care efectiv n-ai cum sa-l bruiezi, oricat de smecher ai fi, oricati hoti cibernetici ai angaja. Functionarea sistemului inertial de navigatie este la baza extrem de simpla, dar pana acum precizia unor astfel de sisteme (va si dimenisunea lor) era semnficativ in urma navigatiei prin satelit, nepuntand fi folosit pentru lovituri “chirurgicale”.

INS are la baza trei giroscoape si trei accelerometre pentru cele trei axe posibile de miscare intr-un mediu tridimensional, iar incapatanarea yankeilor pare sa fi dat in sfarsit roade. In acest moment o racheta folosind GPS-ul are o acuratete de minimum 10 metri, in timp ce cu ajutorul INS precizia este undeva la 30 de metri .

Dar specialistii americani cred au rezolvat problema, prin dezvoltarea unui prototip de INS ale carui performante sunt identice cu GPSul si a carui dimensiuni sunt de asemenea foarte mici. Astfel acest nosu sistem de navigatie inertiala poate fi folosit ca rezerva pentru GPS si poate de asemenea monitoriza sistemul de navigatie prin satelit si anunta imediat ce acesta deviaza de la curs, semnaland astfel o posibila bruiere a semnalului, insa deocamdata singura problema  este pretul de aproximativ 10 ori mai mare decat al unui dispozitiv similar GPS.

Desi atacurile asupra sistemului de navigataie GPS au fost rare, ele au existat insa. Coreea de Nord  a atacat masiv, prin bruiaj, Seulul in in primavara anului trecut, atacul fiind constant timp de doua saptamani. Desi orasul in sine nu a avut de suferit, cateva sute de avione si nave maritime l-au simtit pe pielea lor. Nu au fost pagube, dar lectia a fost invatata, cu atat mai mult cu cat acesta este al treilea atac asupra sistemelor GPS lansat de nordisti.

In conditii normale, raspunsul in fata unor astfel de incercari este bombardarea instalatilor care sunt folosite pentru bruiaj, insa in cazul situatiei din Coreea o astfel de masura nu se impunea. Singurele probleme aparute fiind unele disfunctionalitati pe reteaua de telefonie mobile si cam atat.

US Military este insa precauta, iar sistemele de navigatie au o protectie foarte seriosa impotriva bruiajelor, dar pe de alta parte Coreea de Nord nu este chiar un etalon in materie de razboi electronic, Rusia si China fiind desigur dintr-o cu totul alta categorie si pentru ele se pregatesc americanii.

Astfel razboiul bruiaj-anti bruiaj escaladeaza si odata cu el si costurile aferente, astfel incat un sistem de rezerva imposibil de bruiat cum este navigatia inertiala va fi in mod sigur dezvoltat in continuare, chiar daca costurile pot  parea mari. Riscul ca o intreaga categorie de arme si zeci de avioane sa fie incapacitate prin bruiaj este suficient de mare si inspaimantator, pentru ca sumele necesare dezvoltarii unui INS performant sa fie justificate.

 

GeorgeGMT

7 comentarii:

  1. Este foarte normal ca americanii sa aiba aceasta idee fixa.Ar fi culmea sa ignore aceasta vulnerabilitate care intro situatie de criza poate duce la dezastru pentru SUA.

  2. scuze de off topic, dar uite o analiza destul de ampla 1945-1989, probabil cea mai buna analiza pe acest subiect pe care am citit-o:

    http://www.focusblog.ro/2013/11/armata-romana-si-razboiul-de-generatia-a-iv-a-i-o-radiografie-a-armatei-romane-intre-anii-1945-1989/

  3. Se chema TIMU si va inlocui GPS-ul. Este un chip facut de DARPA.
    http://www.engadget.com/2013/04/12/tiny-darpa-chip-has-six-axis-inertial-guidance/ . A fost aratat la inceputul anul demonstrativ.

  4. http://www.darpa.mil/NewsEvents/Releases/2012/09/20.aspx proiectul este facut de cercetatorii universitatii din Michigan pentru DARPA. Il vom pe masini :).

  5. Bruiajul este unul din motivele pentru care GPS nu este omologat pentru folosirea pe avioanele de linie, asta si faptul ca fiind un sistem militar in caz de razboi s-ar putea sa nu fie disponibil. Ce inseamna ca GPS nu este omologat pentru folosirea pe avioane de linie, pai simplu, daca faci un avion de linie si la capitolul navigatie pui doar GPS te trimite comisia de certificare frumusel inapoi la plasa de proiectare (a se citi calculator ca nu mai suntem in epoca de piatra) si-ti spune sa mai pui cateva de-alea omologate: VOR, INS, NDB, navigator uman cu sextant si harta, compas magnetic, girocompas etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *