MINI TANCURI 2

Dupa ce am vazut primele automitraliere&vehicule blindate din lume trecem la italieni, inceputul secolului XX, pentru a vedea primele autoblindate si automitraliere produse de ei. Si pentru asta facem “apel la memorie”, la un articol anterior, evident cu revizuirea si imbogatirea datelor ca urmare a publicarii in mediul on-line a noi informatii!

Ei bine, dragi cititori, Italia merita un loc „sus” in istoria mecanizarii militare, urmasii Romei fiind primii din lume care au folosit „fizic” in lupta un vehicul blindat la sfarsitul anului 1912 in Africa de Nord, prefatand razboiul mecanizat de mai tarziu –autoblindata Fiat Arsenale (eee, acest razboi a venit cu mai multe premiere mondiale, si italiene pe deasupra, care trebuiesc neaparat spuse! Primul zbor de recunoastere peste liniile inamice, duminica, 23 octombrie 1911, Bleriot XI, Capitan Carlo Piazza, Oaza Zanzur aflata la sud-vest de Tripoli, decolare la ora 6.19 minute, durata zborului 61 de minute. 1 noiembrie 1911, primul bombardament aerian din lumeSottotenente Giulio Gavotti arunca primele „bombe” asupra liniilor inamice –monoplan Etrich Taube, 4 grenade de mana. Despre aceste „premiere militare” am vorbit pe larg intr-un articol anterior).

Dar inainte de a vedea cum si ce au fost aceste prime blindate italiene facem putina istorie deoarece ideea folosirii vehiculelor blindate in lupta n-a apartinut intai italienilor ci francezilor. Sub conducerea colonelului Feldman, seful Sectiei Tehnice a Artileriei din MStM francez, se infinteaza „Comisia Militara pentru Automobile” in 1897, comisie formata din ofiteri de artilerie din cadrul acestei sectii. Aceasta comisie a testat noua automobile private care apartineau unor membri ai Automobil Club de France in cadrul manevrelor militare anuale/1897 -4 Panhard-Levassor, un Peugeot, un Mors, un Delahaye, un Georges-Richard si un Maison Parisienne. Dupa ce le-au testat cale de 200 km, Sectia Tehnica a Artileriei decide pe data de 17 ianuarie 1898 cumpararea a doua automobile Panhard-Levassor/PL, a unui Peugeot si a unui Maison Parisienne (compania mai era cunoscuta drept Societe Parisienne si producea inca din 1876, velocipede, biciclete si tricicluri. Primul automobil avea sa vina in 1895, de fapt acesta a fost un triciclu cu motor pe gazolina numit Voiturette, automobil creat de compania Leon Bolle, companie infiintata in 1895 la Le Mans –motor dispus orizontal racit cu aer, 3 CP, 655 cc, aprindere prin scanteie, transmisie cu trei trepte de viteza inainite. La momentul aparitiei, Voiturette era cel mai rapid vehicul cu motor pe benzina din lume.A vandut drepturile de productie pentru Voiturette si in Marea Britanie pentru 500.000 de franci francezi, companiei condusa de Harry John Lawson. Leon Bolle, inginer si inventator francez, a creat prima „masina de calculat” din lume numita „Multiplicator” –primul computer din lume. A castigat medalia de aur la Expozitia de la Paris din 1889, atragand atentia lui Thomas Edison care i-a propus sa vina sa lucreze impreuna in SUA, propunere refuzata de Bolle).

LEON BOLLE -VOITURETTE 1895

  Aceste vehicule au intrat in dotarea armatei franceze in aprilie 1899 fiind primele automobile din dotarea acesteia, cu doi ani intarziere deoarece unii ofiteri de rang inalt din cadrul MStM francez s-au opus ideii de „mecanizare a trupelor”, lansand ideea rechizitiei acestora in caz de bum-bum deoarece „constructia acestor automobile le face deficitare, ele iesind repede din uz” (asa si erau, nefiabile si pline de hibe tehnice. Insa aparusera iar mecanizarea adusa de motorul cu ardere interna avea sa schimbe curand, odata pentru totdeauna, „fata” razboiului. Ca fapt divers, in 1900, conform surselor independente, existau in Franta aproximativ 1630 de vehicule cu motor de diverse tipuri, cu deosebire biciclete cu motor, motorete si tricicluri. Interesul pentru vehicule cu motor in Armata a fost amplificat si de faptul ca multi generali si ofiteri superiori aflati in rezerva, obisnuiau sa vina la manevre atunci cand erau convocati sau pentru a-si etala statutul superior cu automobile/vehicule cu motor. Automobilul incepuse deja sa influenteze statutul social drept urmare, domnii galonati si instelati cu obraz subtire nu puteau face nota discordanta, si bine au facut! Eee, de multe ori la manevre participau si doamne din inalta societate, sotiile sau fiicele generalilor si ofiterilor superiori, sotiile sau fiicele politicienilor, bancherilor si industriasilor vremii, automobilul fiind ultima gaselnita pentru protipendada!).

Panhard-Levasseur Omnibus

Incepuse, timid si lent, insa ireversibil, procesul de mecanizare al armatei. Curand aveau s-apara in armata franceza primele camioane si autobuze in anul 1900, 8-9 exemplare, produse de catre Panhard-Levasseur/PL, Beauce si altii (8-9 Panhard-Levasseur Omnibus, acest prim-contract a reprezentat pentru companie inceputul unei lungi colaborari cu armata franceza. Interesant e faptul ca unor ofiteri superiori ideea transportarii soldatilor intr-un Omnibus, deci mecanizat, li s-a parut nelalocul ei, o „fita” inutila care submina „spiritul combativ si rezistenta soldatilor”). Armata franceza a fost prima din lume care a trimis vehicule blindate pe front, Maroc/1906, o automitraliera Panhard-Levasseur, la origine fiind un automobil de 24 CP dotat cu o mitraliera Hotchkiss, calibrul 8 mm, rezerva interna fiind de 2160 de proiectile stocate in 9 lazi (posibil achizitionat in 1904 si utilizat la manevre de catre cavaleristi. Viteza maxima era de 70 km/h iar autonomia de 250 km).

GENERAL GIULIO DOUHET

   Dupa “model” francez, ideea de mecanizare a armatei a avut oponenti inversunati si in Regio Esercito, primele experimente cu vehicule blindate neavand loc pana in preajma razboiului italo-turc. Un oponent inversunat a fost capitanul Giulio Douhet din MStM al Armatei Regale Italiene, viitor general, cel care avea sa lanseze ulterior ideea „puterii aeriene” si a „bombardamentului strategic” in cartea „Comandamentul Aerului” publicata in 1921. Initial acesta n-a sesizat importanta vehiculelor autopropulsate pentru razboiul modern, mecanizat, considerand ca ele n-ar fi de folos ca mijloace de lupta deoarece „in masura in care omul poate imbunatatii motorul, acesta nu va reusi niciodata sa-i insufle vointa constienta, asa cum calul este o masina aproape perfecta, deoarece intr-o anumita masura, stie unde vrea si unde ar trebui sa mearga omul”. Interesanta, zic eu, legatura dintre cal si masina fiindca capitanul Douhet, viitor general, studiase ingineria in cadrul Institutului Politehnic din Turin, ulterior devenind unul dintre promotorii puterii aeriene si sustinator infocat al bombardamentului strategic, acesta sesizand posibilitatile strategice aduse de aparitia dirijabilelor si a aeronavelor in armata italiana, omitand in schimb posibilitatile deschise de aparitia automobilelor! Chiar si Leone Andrea Maggiorotti, absolvent al Politehnicii din Milano, ofiter in cadrul Regio Esercito si expert in automobile, general-maior in 1918, considera ca automobilul e util doar in inlocuirea mijloacelor hipo in transportul materialelor, munitiilor, armelor si trupelor pe linia frontului, nicidecum ca acestea ar fi utile in strapungerea liniilor inamice prin putere de foc. El considera ca automitralierele s-au comportat inadecvat in razboiul cu turcii, mentionand ca „intr-adevar, dupa primele experiente operationale cu masini blindate in timpul razboiului italo-turc, ce nu sunt stralucitoare, putem dispretui aceasta arma. Doar visatorii se tem de rani in razboi”. Mda, vorba lui Tipatescu „Curat murdar, Coane Fanica!” (O scrisoare pierduta de I.L.Caragiale! O opera care se potriveste ca o manusa clasei politice de dupa 1989, din pacate pentru noi si Tara, fmm!).

FIAT 12 MODEL 1901

Asta nu inseamna ca Ministerul de Razboi italian nu era totusi interesat de mecanizare, de inovare a tehnicii militare, curentul modernizarii strabatand Europa inceputului de secol XX (Franta si Germania erau lideri absoluti in inovarea, mecanizarea si modernizarea tehnicii de lupta. Marea Britanie nu se lasa mai prejos). Drept urmare in 1902/1903 decide achizitia primului automobil din dotarea armatei italiene utilizat drept masina de comandament si legatura, un Fiat Model 12 aparut in 1901 avand motor pe benzina de 16 CP la 1200 rpm, 3768 cc, 4 cilindri in linie, viteza maxima 75 km/h, cutie manuala cu 3 trepte inainte, lungime 3,27 m, latime 1,63 m, inaltime 1,65 m, greutate 1220 kg, 106 exemplare produse, proiectant Inginer Giovanni Enrico (avea sa realizeze in 1904 prima masina de curse Fabbrica Italiana di Automobili Torino/FIAT, un supercar motorizat cu un „monstru” de 10,60 L si 60 CP care costa atunci suma enorma de 14.500 de dolari/in 2019 -400.000 de dolari. Masina se afla intr-o colectie particulara, insa in 1904 motorul FIAT de 60 CP era cel mai puternic din lume. In 1907 deja aveau unul de 130 CP si 16.286 cc…Cine crede ca italienii nu stiu sa faca masini si motoare se inseala amarnic! Rusii sa le multumeasca italienilor pentru FIAT-124 fiindca altfel n-aveau Lada aia -VAZ-2101 „Jiguli” la intern –masina poreclita „Copeica” considerata de catre presa de specialitate de la Moskva in 2000 ca fiind „cel mai bun automobil  rusesc al sec.al XX-lea”…Hopaaa, ia stati asa, cum vine asta, nici „Pobieda” nici „Volguta” nu-i masina ca „Kopeika/Copeica”!!??).

MONSTRUL DE CURSE FIAT -1904

   In 1905, Brigata Ferrovieri del Genio/Brigada de Geniu si Cai Ferate din Roma primeste in dotare cateva automobile si primele doua camioane pe benzina din istoria armatei italiene, aici constituindu-se inca din 1903 „Nucleo macchinisti militari addetti alla condotta delle automobili a benzini”, prima scoala de formare a automobilistilor militari, scoala numita in 1906 „Nucleo Automobilistico/Sectiunea Automobile”.

MASINA CU ABURI DE DION-BOUTON 1898 -ITALIA

Ulterior, in 1910, este redenumita „Battaglione Automobilisti del Genio” (Batalionul Automobile si Geniu), prima unitate motorizata din Regio Esercito (primul camion/cap tractor a aparut in Italia in anul 1898 fiind de origine franceza, De Dion Bouton, propulsia facandu-se cu ajutorul aburului-a fost operat pentru scurt timp de catre Brigada de Geniu si Cai Ferate din Roma insa autovehicului era absolut inutil pe drumuri de munte datorita puterii si manevrabilitatii scazute. Nu ii spuneau „camion” ci „masina cu aburi” fiind utilizata transportului de marfa). La manevrele din anii 1905, 1907, 1909 si 1911, armata italiana a folosit un numar mare de autovehicule, autoturisme si camioane (se stie ca in 1905, Regio Esercito& Brigata Ferrovieri del Genio au folosit la manevre 29 de automobile FIAT echipate cu motoare de la 8-24 CP+alte 21 de automobile apartinand ofiterilor de stat-major, ofiterilor in rezerva si protipendadei. Marile manevre din 1907 au adus recunoasterea utilitatii automobilului ca mijloc de transport in Armata de catre MStM italian care a si publicat primul manual de instructie pentru conducatori auto din istoria Italiei numit „Istruzione Automobilistica/Instructia Automobilistica”. In 1908, Commissione d’inchiesta per l’Esercito/Comisia de Ancheta pentru Armata a MStM italian, dupa studierea rezultatelor marilor manevrele militare care tocmai avusesera loc, a observat si notificat faptul ca mijloacele hipo sunt insuficiente la nivel de unitati, stabilind necesarul in caz de razboi la 120.000 de cai si 30.000 de atelaje. Totodata a estimat ca numarul necesar de „carreggio automobile/trasuri automobile” la nu mai putin de 2000 pentru intreaga armata, numar care la acea vreme era imposibil de produs si achizitionat. Totodata, Comisia a stabilit ca un „carreggio automobile” ar aduce economii bugetului militar deoarece „ar putea prelua sarcina a 12 atelaje/carute si 55 de cai iar viteza de lucru remarcabila a tractarii mecanice ne-a impresionat!”).  Astazi, automobilistii militari supranumiti „Autieri”, apartin Armei Transport si Materiale, botezul focului primindu-l in razboiul italo-turc din Libia (8 iulie 1912, Zanzur, participand cu 15 autocamioane Fiat 15Ter). Si ajungem la automitralierele italiene…

Primele doua automitraliere de conceptie italiana au fost realizate pe sasiu de camion Fiat 15Ter, un vehicul interesant, primul vehicul destinat uzului militar produs in masa de italieni in mai multe variante si primul camion utilizat vreodata intr-un conflict militar –varianta Fiat 15A Ter Model 1911 –si au fost cunoscute sub numele de Fiat Arsenale (Fiat 15A/Model 1911 a fost  numit „Libia” deoarece si-a primit botezul focului in razboiul italo-turc, Batalia de la Zanzur. In octombrie 1911 primele 4 exemplare Fiat 15A  ajung la Tripoli fiind testate cu succes. Rotile dotate cu pneuri au permis ca masina sa ruleze cu viteza impresionanta pe atunci de 15 km/h pe drum accidentat si 30 km/h pe sosea. In decembrie 1911 alte 10 exemplare li se alatura, numarul acestora ajungand la 134 in ianuarie 1912. 

 In Batalia de la Zanzur, 6 august 1912-7 august 1912, pentru prima data intr-un conflict militar, 54 de camioane transporta rapid militari si echipamentul acestora pe linia frontului. Mai mult decat atat, pe 30 august 1912, Provincia Misurata, 3 companii transportate rapid din Tripoli cu camioane Fiat 15Ter au restabilit ordinea…Nu mai exista niciun dubiu la MStM italian, strategii dandu-si seama de importanta tactica a transportului militar a crescut vertiginos ritmul achizitiei si productiei de camioane si automobile. Spre exemplu, intre 1912-1922, uzina Fiat Corso Dante din Turin a produs 26.714 exemplare de Fiat 15Bis/Ter la comanda militarilor italieni. Nu vom insista asupra acestuia deoarece „l-am condus” intr-un articol anterior! Datorita lui, compania Fiat a devenit unul dintre cei mai importanti, puternici si inovatori producatori de vehicule industriale si militare din lume. Da, inovatori, si dau un singur exemplu! Din 1910, compania a folosit la camioanele sale o inventie a matematicianului milanez Gerolamo Cardano, 1501-1576, inventie descrisa drept „articulatia articulata” in lucrarea „Subtilitate Rerum” de catre matematician. Ei bine, e vorba despre cardan/ax cardanic, element component de baza al transmisiei care distribuie motricitatea catre puntea motoare aflata la distanta de cutia de viteze. Se intalneste la vehiculele cu tractiune spate si la cele cu tractiune integrala, 4×4. Aceasta inventie extraordinara a fost pentru prima data aplicata de catre italieni, camioanele si automobilele Fiat renuntand la transmisia cu lant).

Italia&Regio Esercito a utilizat pentru prima data in istoria militara blindate in timpul razboiului italo-turc desfasurat in perioada 29 septembrie 1911-18 octombrie 1912, razboi pe care italienii il numesc „Guerra di Libia/Razboiul libian” iar turcii „Savasi Trablusgarp/Razboiul tripolitan”. Razboi pe care Italia la castigat primind drept premiu provinciile otomane Tripolitania (regiune costiera care cuprinde sud-estul Tunisiei si vestul Libiei. Fosta provincie romana –Tripolitania a facut parte din Africa Proconsularis. Face parte din Libia), Fezzan (regiune istorica aflata in sud-vestul Libiei ce cuprinde mare parte din Desertul Libian) si Cirenaica (regiune istorica aflata in estul Libiei situata intre Golful Sirte si Golful Bomba -850.000 kmp). Toate aceste provincii au format colonia italiana Libia (Libia Italiana cum i se spunea, a „functionat” intre anii 1911-1943 insa cu mari sacrificii umane si materiale din partea colonistilor datorate triburilor locale).

Prima masina blindata utilizata intr-un conflict, premiera mondiala&militara a fost Fiat Arsenale, autoblindate dotate cu mitraliere care in WW I care aveau sa fie numite oficial automitraliere. Insa Fiat Arsenale a fost prima blindata care a „luptat”, insa n-a fost si prima realizata in Italia. „Cinstea” de a fi creat prima autoblindata din istoria militara italiana ii revine companiei Isotta Fraschini/IF. Si ne oprim asupra acestor prototipuri chiar daca nu au reusit sa intre in productia de serie…

Povestea lor incepe in 1911 cand SA Fabbrica Automobili Isotta Fraschini din Milano trece la proiectarea si realizarea unor vehicule blindate, acestea reprezentand prima tehnica si tehnologie militara din istoria firmei. La acea data, in 1911, Isotta Fraschini/IF era deja cel mai renumit constructor de automobile de lux italian reprezentand pentru italieni ceea ce reprezenta Rolls-Royce pentru britanici, Duesenberg pentru americani, Maybach pentru germani si Hispano-Suiza pentru francezi. Compania are o istorie interesanta si a initiat motorizarea Peninsulei si nu numai, istorie dezvaluita intr-un articol anterior. Drept urmare ne vom opri doar asupra automitralierelor IF, relativ putin cunoscute, fiindca acestea au fost primele autoblindate de productie italiana si primul „contact” al IF cu tehnica militara (compania va produce in anii ce-au urmat material militar de top -motoare de aviatie, aeronave, camioane, blindate –aceasta avand rezultate notabile, multe fiind premiera mondiala).

ISOTTA FRASCHINI RM -VAZUT FRONTAL

IF si-a indreptat atentia spre proiectarea si realizarea unor autoblindate la inceputul lui 1911 sub girul lui Giustino Cattaneo, acestea fiind primele masini blindate italiene din istorie –Isotta Fraschini RM/Autoblindo Isotta-Fraschini Modello 1911. Compania IF a fost vizionara sesizand rapid faptul ca in lume se dezvolta din ce in ce mai multe proiecte de vehicule militare blindate si neblindate deci, cu alte cuvinte, ar putea patrunde pe o nisa exclusivista si banoasa, cea a productiei de echipament militar. Mai mult decat atat, conducerea companiei avand legaturi cu mediul politic si militar a cunoscut faptul ca in Africa de Nord se „ascuteau sabiile”intre Italia si Turcia prefigurandu-se un conflict militar –care a si avut loc nu mult dupa aceea, Razboiul libian.

Compania a produs doua modele prototip prin autofinantare acestea avand diferente minore, fapt cu atat mai laudabil cu cat inginerii si muncitorii specialisti care le-au proiectat si au lucrat la ele n-aveau nici cea mai mica experienta in tehnica si echipamente militare. Aveau in schimb vointa si viziune!

Neavand experienta dar avand viziune si ambitie, au pornit de la ceea ce aveau, ceea ce stiau si ceea ce exista din punct de vedere mecanic la acea vreme. Adica au pornit de la sasiul unui camion comercial pe care il produceau in 1911 si pentru Regio Esercito, Isotta-Fraschini 16A, camion de 2 tone pe care il produceau din 1906 –au produs acest camion pentru armata italiana intre anii 1911-1915 (comanda ar fi fost data de Regio Esercito in urma „insistentei” penultimului rege al Italiei, Victor Emanuel III/Il Principe Vittorio Emanuele Ferdinando Maria Gennaro di Savoia, Principe Ereditario d’Italia, conform surselor independente, acesta domnind in perioada 29 iulie 1900-9 mai 1946. Fiul sau, Umberto Nicola Tommaso Giovanni Maria a fost ultimul rege al Italiei…Sub numele de Umberto II a domnit doar doua luni, intre 9 mai 1946 si 12 iunie 1946. Dupa Isotta-Fraschini 16A/4×2 compania a oprit productia de camioane pana in 1934 cand au venit cu modelul de succes Isotta-Fraschini D80 de 5,50 tone, 12 tone cargo, Diesel, 7300 cmc, 95 CP la 1900 rpm, model pe care l-au produs masiv pentru armata italiana in WW II/varianta militara D80 COM, productia incetand in 1955). Conform surselor italiene, Isotta Fraschini RM a fost prima incercare din istorie de transformare a unui camion civil 4×2 in autoblindat.

Isotta Fraschini RM/Autoblindo Isotta-Fraschini Modello 1911 au fost doar doua prototipuri cu diferente minore avand urmatoarele caracteristici: realizate pe sasiul camionului 4×2, Isotta-Fraschini 16A, fara a i se aduce modificari majore, acest fapt nepermitand ingreunarea excesiva a platformei prin montarea de placi de blindaj grele;  caroseria camionului a fost puternic modificata prin montarea de placi din tabla de otel cu grosimea de 4 mm, alte surse 6 mm/putin probabil, blindaj care rezista la proiectilul calibrul 6,50 mm utilizat de carabina Carcano Model 1891, nu si la focul mitralierelor (posibil ca doar grila radiatorului si rotile spate sa fi avut placi de blindaj cu grosimea de 6 mm). Practic, camionul a devenit platforma inchisa cu placi de blindaj nituite dispuse in unghi la partea frontala, placi de mari dimensiuni, soferul avand placa de blindaj articulata pentru ventilatie si vedere in exterior. In timpul luptei aceasta era coborata fiind deschise doar micile fante decupate; deasupra cutiei blindate se afla o turela circulara mobila deschisa in care se afla o mitraliera Perino Model 1908 –in caz de ploaie, ninsoare sau furtuna de nisip turela era acoperita cu o foaie de cort; Giustino Cattaneo si echipa sa au venit cu o inovatie inedita si interesanta in Libia/1912, rotile fata au fost prevazute cu o janta suplimentara atasata in vederea montarii celui de-al doilea cauciuc deoarece s-a considerat ca imbunatatesc aderenta pe nisip.

ISOTTA-FRASCHINI 16

ISOTTA FRASCHINI RM -PROTOTIP 2

In 1911, prototipurile aveau roti fata simple, doar rotile spate fiind duble. Vehiculele aveau cauciucuri fara camera, nu aveau tractiune integrala desi unele surse sustin ca Cattaneo si echipa sa s-ar fi gandit si la aceasta configuratie; motor dispus frontal Isotta-Fraschini pe benzina de 40 CP/4 cilindri in linie. Incastrarea motorului intr-o cutie blindata a dus, inevitabil, la incalzirea acestuia. Nu se stie daca partile laterale ale cutiei blindate a motorului erau mobile putand fi deschise, insa se stie ca fantele grilei blindate a radiatorului erau ineficiente in racirea naturala a motorului; cutie de viteze manuala dispusa in spatele motorului; tractiune pe rotile spate prin cardan; automitraliera era impartita in doua compartimente. Compartimentul frontal, mai usor, cuprindea motorul si puntea fata. Compartimentul central cuprindea postul de conducere, cutia de viteze, compartimentul cargo/turela si echipajul; echipaj 3 –sofer, comandant si mitralior; greutate 3 tone; viteza maxima pe sosea 60 kmh; armament –o mitraliera Perino Model 1908 calibrul 6,50 mm in turela deschisa. Unele surse mentioneaza inca o mitraliera montata in habitaclu la partea dorsala care tragea printr-o trapa mobila de mari dimensiuni dorsala, deci apare in echipaj si cel de-al doilea mitralior –echipaj 4. E posibil ca in aceasta configuratie sa fi fost utilizata in Libia. Tot in Libia au aparut pe suprafata exterioara laterala a compartimentului motor, doua faruri de mari dimensiuni avand capace de protectie frontale conice.

MITRALIERA PERINO MODEL 1908

Nu se stie daca au fost doua sau mai multe Isotta Fraschini RM fabricate, majoritatea surselor, inclusiv cele oficiale italiene, mentioneaza doua prototipuri care nu au trezit interesul conducerii Regio Esercito (primul vehicul blindat operational in Regio Esercito a fost „Automitragliatrice Fiat Arsenale”, despre acesta am vorbit intr-un articol anterior). Cert e faptul ca cel putin un prototip a ajuns in Libia in 1912 fiind utilizat sporadic in luptele cu turcii –nu se cunosc „ispravile” masinii de lupta dar militarii italieni care vedeau pentru prima data un astfel de „monstru” au poreclit masina „Crucisatorul desertului”. Oricum, soarta celor doua prototipuri n-a fost deloc fericita…La intoarcerea in Italia a unicului IF RM care a ajuns in Libia, datorita lipsei de perspectiva dupa ce a zacut ceva timp la fabrica Isotta-Fraschini, cutia blindata i-a fost demontata si data la topit iar sasiul a fost utilizat, din nou, la un camion comercial IF 16A destinat Regio Esercito (Regio Esercito era denumirea Fortelor Terestre Italiene, denumire primita odata cu unificarea tarii in 1861. Denumirea s-a schimbat in Esercito Italiano in 1946 odata cu formarea Republicii Italiene, data la care monarhia si-a incetat existenta).

Celalalt prototip apare in 1917 in dotarea Diviziei 36 Infanterie fiind in uzul sefului de stat major al diviziei, Colonel Renato Michelesi, decorat cu medalia de argint la Caporetto. Prototipul a fost capturat de austrieci in timpul celei de a 12-a batalie de la Isonzo/Caporetto -24 octombrie-19 noiembrie 1917 (Batalia de la Isonzo a fost un dezastru pentru italieni acestia pierzand in fata austriecilor si germanilor).

AUTOBLINDA ISOTTA-FRASCHINI CAPTURA AUSTRIA

Mitraliera Perino Model 1908 avea urmatoarele caracteristici: prima mitraliera proiectata si produsa in Italia. Proiectata in 1901 de Giuseppe Perino, ofiter artilerist; calibrul 6,50 mm; greutate 27 kg, realizata din otel, prea grea pentru uzul infanteristului dar ideala pentru vehicule. In 1910 a revizuit-o reducandu-i greutatea la 17 kg; rata de foc 450 proiectile/minut; incarcator tip sina cu 20 de proiectile, reincarcabil si reutilizabil. Incarcatorul tip sina se atasa armei pe partea stanga iesind pe partea dreapta dupa epuizarea munitiei. Ulterior, Perino a adaugat un container cu 5/6 incarcatoare tip sina marind substantial viteza de tragere, basca faptul ca incarcatorul putea alimenta continuu mitraliera cu munitie (teoretic, mitraliera Perino putea trage mai mult timp decat surata Maxim, singura limitare fiind supraincalzirea tevii). Din nefericire pentru Perino mitraliera sa n-a intrat in productie de serie mare fiind considerata „secreta” de catre militarii italieni datorita performantelor sale. Perino nu a putut s-o modernizeze si s-o fabrice in numar mare pierzand in final lupta cu Fiat-Revelli Modello 1914, mitraliera produsa de Fiat pe scara larga incepand din 1914, si care a devenit mitraliera standard a armatei italiene in WW I.

Dupa ce am vazut primul autoblindat/blindat italian e timpul sa trecem la „mini-testoasele” noastre…

Va urma.

 

WW

 

 

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia-Enciclopedia Libera, Internet.

axisafvs.blogspot.com

www.wardrawings.be/…Vehicles/…ArmoredCars/…/Armored..

www.panzercentral.com › … › JP’s WWI History Forum

forum.worldoftanks.com

www.tanks-encyclopedia.com

www.aviarmor.net/tww2/armored_cars/italy/fiat_1912.htm

leroux.andre.free.fr/revivalfraschini3.htm

www.portafoglio-storico.it/automobili.html

www.isottafraschini.it/MondoIFM-la_storia.aspx

www.targaflorio-1906-1977.it/…/La%20storia%20della%20I..

www.lautoitaliana.altervista.org/index…/Isotta_Fraschini.htm

www.camerlo.altervista.org/allcarri.htm

www.betasom.it › … › Storia › Le Altre Forze Armate

www.alfasport.net/webPage/View.asp?id=910

www.targheitaliane.it/…/esercito_blindati_corazzati.pdf

www.autoevolution.com › Cars › FIAT

www.esercito.difesa.it/storia/pagine/fiat15ter.aspx

www.italie1935-45.com/regio…/materiels/item/269-fiat15t

www.actrus.ro/reviste/4_2004/a21.pdf

www.chars-francais.net/…/index.php?…

www.reocities.com/Pentagon/…/armcar1.ht

philippe.boursin.perso.sfr.fr/autohi3b.htm –

www.lesfrancaisaverdun-1916.fr/theme-cha

www.warwheels.net/…/WFVFrance3HAUG…

https://www.hemmings.com › ..

http://bogdan.s.tripod.com

https://motoaretermicenat.weebly.com ›

https://racingnelliebly.com › fr…

landships.info

17 comentarii:

  1. Mulțumesc.
    Isotta Fraschini există și azi.
    Produce motoare diesel pentru nave. Civile și militare.
    PS.
    Macaronarii au inventat și sistemul de alimentare a motoarelor diesel numit common rail. Actualmente toate motoarele diesel folosesc aceasta alimentare.
    Tot italienii au inventat și sistemul antiblocaj al rotilor numit ABS. Îl găsiți pe oricare mașină nouă.

    Iar Iveco ne livrează camioanele armatei. Curios, și nemții cu mega firmele lor cumpăra Iveco militar.
    O fi un ” de ce” dar e secret ? ??

  2. Asta e pentru cei care comentau că camioanele IVECO „nu ie bune”. Pot fi și proaste, dacă le fabrici la tine în țară, ori le mai șurubaresti ori faci câte vrei, că nu depinzi în totalitate de alții

    1
    • Eu sunt dintre unii care au comentat, nu ca Iveco nu sunt bune, ci de ce Iveco si nu MAN!?

      1
      • Aici ar fi multe întrebări de pus, probabil și pentru că deja era vechea fabrică de la BV. Oameni formați, cnău hau, oraș mare….. Parcă se lămurise treaba că au continuat cu Italienii fiindcă deja aveau în exploatare cei de la meapene camioane cumpărate, probabil la cel mai mic preț. Tot pe RoMil a fost discuția.

      • Si eu la fel am zis , sigur afacerea a fost paguboasa

        • Clar ai dreptate.
          Stii tu, erai acolo.

          1
        • @Ak33
          Eu il mai tin minte pe idiotul ala betiv, Basescu, care in vizita la fosta fabrica de microbuze din Bucuresti (aia care facea TV -urile alea urate) le spune muncitorilor flamanzi ,fara salarii de cateva luni, ca fac masini proaste si de aia fabrica trebuie sa dispara. Nu i-a trecut prin cap ca daca exista cerere pt microbuze poti aduce investitori. Daca vrei. Daca fabrica e in mijlocul Bucurestilor, pai plm, crapati dreaq ca am io alte planuri cu terenul. Revin, IVECO nu ma intereseaza daca e state of the art in domeniu, este un grup mare, masini vinde si la nemti, face linie de asamblare la Dragomiresti (apropos, functioneaza deja?). Daca cineva din ministerul de resort are mai mult de doi neuroni, face din investitia asta baza pentru multe vehicule militare.

          5
          • bombonel ce mai zice?

            • Bombonel zice si zicea bine, tot timpul{sarcasm}. Aditional, unii „zice” sa aducem investitori. „Altii” dupa trei jointuri la parlament „zice”, ho boss ca vinzi tara nu „ie” voie. Vine strainezul cu investitie, deci nu-i bine, nu vine strainezul cu investie, iara nu e bine.
              Noi suntem pisica lui Schrodinger.
              Sper ca Iveco, mutatis-mutandis, sa fie o poveste de succes la fel ca si Dacia. Nu mi-am putut inagina eu ca nemtii vor sta la coada sa-si cumpere Dacii. Dar daca faci ceva bine, ghici ce, poti vinde la export ca o nisa de piata tot gasesti.

              2
              • Am participat involuntar la o discuție legată de fabrica Iveco de la Petrești. Nu am înțeles mare lucru că s-au vorbit maoilt în cimilituri. Dar se pare că producția/montajul camioanelor ar trebui să-l facâ o firmă din Tîrgoviște, firmă care deja gîfîie și dă din colț în colț că nu are oameni cu care să monteze camioane.

                • Fabrica de piese auto , Romania , investitie straina , pe timpul crizei . Pentru a compensa scaderea productiei au dat afara aproape un schimb , pe cei mai bine platiti, adica cu vechime si experienta . Aproape jumate din concediati au plecat din tara de atunci . Bonus : au inceput problemele de calitate .

                  Atelier de cablaje auto , Romania , anul acesta . Fosta colega de serviciu , singura , un copil . Salariu minim pe economie . Daca o sa ii gaseasca de lucru rudele in strainatate o sa plece .

                  Si stati sa vedeti la iarna , dupa scumpirile la energie si gaz .

                  Uzina Dacia , Tanger , acum trei ani . Cca o mie de euro salariul pentru marocani , de francezi nu stiu . Multi fosti colegi marocani erau din zona , cu veri, frati care lucreaza in fabrica , de acolo stiu .

              • Ca sa nu ii mai spui halei de asamblare ” fabrica ” sau ” investitie ” ar trebui sa vezi prima data Dacia Pitesti , Ford Craiova sau ce a ramas din Roman Brasov ..

    • 1) am fost personal implicat in partea de asociere Rheinmetall cu Roman BV si alte companii.Italienii au avut pret mai bun
      2) Iveco pentru armata are o calitate mult superioara vs Iveco produse civile si raportul calitate pret e foarte bun

      1
  3. https://rft.forter.ro/sites/default/files/media/files/2019/Jul//2077944028.pdf
    La pagina 14 , fotografia automobilului blindat produs la atelierele CFR din Bucuresti , ramas in stadiul de prototip in lipsa unei industrii nationale

    3
  4. http://banatuldemunte.blogspot.com/2010/03/banatul-de-munte-productia-de-armament.html
    Automobile blindate produse la Resita in primul razboi modial , sub stapanire austro-ungara

    2
  5. Multam fain de articol coane George. Uite o istorie tehnica interesanta. Ar fi interesanta o analiza a productiei Malaxa. Inclusiv masinutele alea sport pe care rusii le-au luat cu banda de productie cu tot si au dus-o la dracu, la ei in tara. Ford SAR iara ar fi o poveste interesanta de pe meleaguri romanesti distrusa de rusnaci.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *