După o foarte lungă așteptare, polonezii s-au hotărât să cumpere trei submarine de la suedezi. Este vorba despre A-26 Blekinge, însă nu știm dacă varianta aleasă de polonezi este similară cu cea aflată în construcție pentru marina suedeză, pentru că proiectul A-26 este extrem de versatil. Ca idee generală însă, A-26 este un submarin proiectat special pentru a strânge informații, are capacitatea de a lansa (dacă clientul alege) rachete de croazieră Tomahawk din trei lansatoare verticale, fiecare cu câte șase rachete, are un grad foarte ridicat de silențiozitate și este foarte greu de detectat.
Din punct de vedere contractual, este vorba de trei nave, o suma în jurul a 2,7 miliarde de euro, iar primul submarin ar trebui livrat în 2030. De asemenea, Suedia va oferi un submarin cu titlul de împrumut pentru o anumită perioadă (posibil o navă din clasa A-19 Gotland), cerință pe care polonezii au avut-o încă de la lansarea programului în spațiul public.
Deocamdată nu avem încă un contract semnat, presa poloneză estimează ca acest lucru să se întâmple în vara anului viitor.
Din punct de vedere tehnic, A-26 este un submarin demn de luat în seama mai ales dacă ținem cont de cine-i sunt strămoșii, adică două clase de submarine nu foarte bine vândute dar care au impresionat lumea submariniștilor prin calitățiile lor excelente: Gotland-class și Södermanland class/ Västergötland class.
Astfel A-26 „știe”:
- dispune de o ecluză care permite folosirea scafandrilor când nava se află în imersiune;
- va putea fi acoperit cu un strat de cauciuc special pentru atenuarea ecoului în cazul în care nava este căutată cu un sonar activ. Va dispune și de sisteme speciale care să deruteze un eventual vânător de submarine;
- coca navei are o formă specială menită să disipeze undele sonore ale sonarului activ, nava fiind special proiectată să poată staționa pe fundul marii, în timp ce scafandrii vor putea intra și ieși din navă;
- nava poate lansa torpile, rachete de croazieră sau planta câmpuri de mine;
- A-26 va și un submarin specializat pe culegerea de informații, fiind dotat din standard cu o suită de senzori dedicați acestui scop;
- folosirea termenului de „fantomă” are legătură cu GHOST (Genuine HOlistic STealth), un sistem care ar trebui – pe baza mai multor tehnologii – să facă din A-26 cel mai silențios submarin din clasa sa. De fapt silențiozitatea este centrul de greutate al noii nave.
Ca date tehnice, A-26 va avea un deplasament de 1900 to, o lungime de 63 metri, o propulsie diesel-electrică cu un sistem AIP de tip Stirling. Dacă polonezii aleg o versiune dotată cu lansatoare verticale pentru rachete de croazieră, posibil că aceste date se vor modifica. Va putea naviga până la 45 de zile, cu un maximum de 18 zile în imersiune continuă.
Adâncimea maximă oficială ar fi de 200 metri, în realitate mai mult, cu un echipaj de maximum 26 de membri. Nava dispune atât de tuburi lans-torpilă de 533mm cât și de 400mm.
Proiectanții SAAB au avut în vedere ca noul submarin să fie unul dedicat operării în ape de adâncime mică, de coastă și să aibă un grad cât mai ridicat de automatizare.
S-a avut în vedere și scăderea la minimum posibil a semnăturii magnetice și a câmpului electromagnetic generat de navă.
GeorgeGMT

Cand tehnologia coreeana nu prea e coreeana si unii nu vor dependenta
Decizie politico-strategica a polonezilor. Au câteva proiecte importante cu suedezii si se pare ca sunt win-win. Probabil decizia tehnica ar fi fost U212. Este o gura de oxigen pentru proiectul A26 care a mers destul de greu.
Si la noi decizia tehnica ar fi tot U212.