SIGMA PL10514 – navele olandeze propuse Poloniei (si care ne fac noua cu ochiul!)

La Military Expo 2016 in Gdansk – intre 20 si 22 iunie – Damen a prezentat doua clase de nave, pe baza unui singur proiect:

-Miecznik = „Pestele Spada” – pentru apararea costala;

-Czapla = „Batlanul” – pentru patrulare.

Ambele clase (cate 3 nave din fiecare dorite de polonezi) sunt dotate cu un tun Oto Melara de 76 mm si radar NS 100 Thales . Smart-S Mk2 /Thales sau Sea Giraffe AMB/Saab pot fi adaugate in functie de cerintele Marinei Poloneze (ca si in cazul altor echipamente).

„Pestele Spada” are la bord 12 celule VLS pentru VL-MICA/MBDA si 8 rachete antinava Saab RBS15 (sau la alegere Konsberg-NMS).

„Batlanul” are la bord un lansator RAM mk49 (sau la alegere Thales LMM).

Ambele variante sunt capabile sa sustina noul concept modular Multi Mission Space/Bay al DAMEN, in felul acesta vasele de lupta fiind pregatite oricand pentru roluri de ASW, piuitoare de mine, suport pentru Fortele Speciale, misiuni de deminare. La babord exista si un spatiu protejat pentru o RHIB de 11 m, aditionala fata de cea existenta in interior (la pupa, dotata si cu rampa de acces), ambele pentru rol de patrulare si salvare.

Propunerea evoluata SIGMA PL0514 se bazeaza pe varianta indoneziana PKR, care si-a dovedit deja capacitatile. Conform DAMEN, platforma comuna va umple atat spatiul dedicat navelor de aparare costala cat si celor de patrulare, avand astfel impact pozitiv in procesul de constructie, pret, antrenament, mentenanta, costuri ale ciclului vietii si flexibilitatii operationale.

SIGMA (Ship Integrated Geometrical Modularity Approach) 10514 PKR se remarca prin construirea modulara, in esenta fiind vorba de 6 module din care 4 au fost construite in santierele PR PAL in timp ce restul de 2 au fost construite si testate complet la DSNS in Olanda. In felul acesta avantajul a fost dat nu numai de diferitele locatii globale posibile de fabricare dar si de transferul tehnologic. Cand cele 6 module au fost terminate, PT PAL a avut responsabilitatea de a le integra local intr-o singura nava.

PKR (prima din clasa sa fiind lansata in ianuarie) are o lungime de 105,11 metri (prin comparatie cu 108 metri pentru preconizatele poloneze), latimea de 14,2 metri si un deplasament de 2365 tone. Nava acomodeaza (cu sistem integral de aer conditionat) 122 persoane la bord (sau 110 cu posibilitatea a inca 30). Puntea elicopterului este capabila sa sustina in hangar un elicopter mediu de maxim 10 tone. Poate atinge viteza de 28 de noduri, cu cea de croaziera de 14 noduri avand o raza de 5000 mile nautice sau anduranta de 20 de zile pe mare. Pentru polonezi se preconizeaza un CMS (Combat Management System) Saab 9LV – MK4 sau deja cunoscutul in Polonia pe cele 3 nave din clasa Orkan –  TACTICOS Thales.

Configurarea echipamentelor si armamentului la bordul navelor SIGMA PL10514

Sistem

Nava de aparare costala „Pestele Sabie”

Nava de patrulare „Batlanul”

configurarea 1

configurarea 2

configurarea 1

configurarea 2

Sistemul de comanda

/ Numar de console

Thales TACTICOS

/ 9-10

Saab 9LV MK4

/ 9-10

Thales TACTICOS

/ 7-8

Saab 9LV MK4

/ 7-8

Radar 3D

Thales Smart-Mk2 sau NS-200

Saab Sea Giraffe AMB

Thales Smart-Mk2 sau NS-200

Saab Sea Giraffe AMB

Radar si senzori de conducere a focului

Thales stir-120 EO Mk2

Saab CEROS-200

Thales stir-120 EO Mk2

Saab CEROS-200

EO senzor

Thales Mirador

Saab EOS-500

Thales Mirador

Saab EOS-500

IFF

Thales TSB2525

Selex SIT 434 CI

Thales TSB2525

Selex SIT 434 CI

Sonare

Thales Kingklip

Atlas ASO-713

nu este necesar

nu este necesar

Sonare tractate

Thales Captas-2

Atlas Captas

Optiunea de la bord sarcina

Optiunea de la bord sarcina

ESM

Thales Vigile 100

Saab IMM-150

Thales Vigile 100

Saab IMM-150

Tun principal

OTO Melara Super Rapid 76mm

OTO Melara Super Rapid 76mm

OTO Melara Super Rapid 76mm

OTO Melara Super Rapid 76mm

Rachete AA

MBDA

12xVL MICA

Denel 12xUmkhonto

21xRAM

2×5 Thales LMM

Rachete antinava

8x Saab RBS-15 Mk3

8x Kongsberg NSM

nu este necesar

nu este necesar

Tun de calibru mic

1xOTO Melara

30 mm

1xMSI 30 mm

2xOTO Melara

30 mm

1xMSI 30 mm

Torpile

WASS B515 / 3

SEA TLS

nu este necesar

nu este necesar

Pentru mai multe detalii cu privire la ce au de gand polonezii cu ale lor (noi cica am vrea vreo 4 bucati, de corvete multirol, nu-i asa, domn Ministru?), cititi (cu ajutorul „translate” – mie mi-e ca-l fac praf la traducere) acest articol recent extrem de bine realizat pe Defense24.pl

Programele de inzestrare poloneze 2014-2023

20 de comentarii:

  1. Intrebare pentru cunoscatori?

    -Ce sanse ar avea Damen Galati sa castige licitatia aia pentru cele 4 corvete? 🙂

  2. Salutare..pentru noi ar fi ideale aceste nave mai ales ca se pot construi la Galati

  3. Lol. Crezi ca vrea cineva sa producem noi ceva 🙂

  4. „ne fac noua cu ochiul”… dimpotriva, ar fi o mare greseala sa luam asa ceva. Apararea anti-racheta este minimala. Astea nu ar supravietui unei confruntari cu navele rusesti (sau bateriile din Crimeea) echipate cu P-800 Oniks.

  5. Clasa SIGMA a fost proiectata in Romania :
    http://www.marineengineering.ro/en/portfolio/sigma-class-frigate
    http://www.marineengineering.ro/en
    Varianta anterioara a site-ului a fost mai explicita , s-au postat si imagini din timpul proiectarii . Au fost cooptati in colectiv si specialisti ucrainieni .

  6. DAMEN zice ca sunt fregate, pe site-ul lor.
    http://products.damen.com/en/ranges/sigma-frigate-and-corvette/sigma-frigate-10514
    Corvetele au doar o misiune in principal. La Visby, de exemplu este ASW.
    La Sigma ar fi ASuW si ASW, dar cam la limita …
    In loc de Peste Spada, iar zice mai bine Peste Floreta 🙂

  7. Nu mai salivati, ca e degeaba. :)) care e sado-mado pe aici, de tot baga articole cu ce cumpara polonezii?! Credeam ca e unul singur, dar vad multiplicare.
    Trecand peste gluma, lasati astea la aia care mai vor sa aiba tara. Noi cu curvetele noastre second ca e mai bine. Si alea se modernizeaza cand or sa termine polonezii de cumparat 4 din astea probabil.
    Turci, neturci, dar sa puna naiba ceva pe ele, ca trece unu cu rpg-ul prin dana si scufunda minunea marinei romanesti

  8. Extraordinar domle extraordinar! De unde le tot scoateti pe astea cu ” nu ne lasa sa construim nave,nu ne lasa sa avem armata”? Extraordinar.

  9. In alta ordine de idei,fostul sinistru al apararii ramane fara titlul de doctor. Ca sa vedeti si voi ce oameni conduc tara asta.

  10. Rampa aia de la spate merge folosita si pentru towed array sonar.

  11. O treaba buna cu fabricarea de corvete la Damen Galati.

    Odata ce dezvolti capabilitatea acestui santier se poate sa si exporte astfel de nave, ceea ce poate deveni extrem de interesant. Nu stiu insa cum vor reactiona rusii la aparitia acestei capabilitati in „lacul” lor.

    Toate ca toate numai sa nu le vina guvernantilor alte idei dupa alegeri.

    Cred ca asta inseamna practic anularea chestiunii cu fregatele – modernizarea la alea dura 2-3 ani si nu mai are sens sa bagi atatia bani in ele daca ai corvete ca lumea, in conditiile astea si data fiind perioada ramasa de functionare in ele fregatele ar trebui sa aiba parte de o modernizare mult mai modesta si mai degraba de reparatii capitale.

  12. MMC Ship Design & Marine Consulting, proiectele sale pentru „Miecznik” si „Czapla”

    http://www.defence24.pl/projektanci-okretu-ratownik-wychodza-z-ukrycia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *