AVIOANE DE ANTRENAMENT CU REACTIE (III)

GENERATIA a-III-a

 

Numar total aparate 6000

Aceasta a III a generatie a adus in piata   aparate de zbor avand capabilitati de antrenament si atac la sol mult imbunatatite. Cu exceptia MB 339, SOKO  4 Super Galeb si IAR 99, care au motoare cu reactie simplu flux, celelalte au in dotare  motoare dublu flux cu performante de tractiune si un consum specific imbunatatite…

Au aparut producatori din tari mai mici care au incercat cu mai mult sau mai putin succes sa se afirme in aceasta competitie acerba, inca marcata de influentele razboiului rece.

 

L 39

Cel mai reusit avion de antrenament produs pana in prezent.

S-au produs aproape 3000 aparate, majoritatea aflate inca in serviciu activ, inclusiv cca 300 care zboara in SUA, cumparate de particulari la un pret de 200- 300 000 usd/buc.

 Tara :  Cehoslovacia       Primul zbor  1968       Nr buc fabricate 3000    Motor   reactie dublu  flux     1 × Ivchenko AI-25TL   1600 kgf  Operatori  40    Forte aeriene

 

SAAB 105

ara :  Suedia       Primul zbor  1963       Nr buc fabricate 192    Motor   reactie dublu  flux         2 X Williams International FJ44  800 kgf

Operatori  2    Forte aeriene   

ALPHA JET 

Tara :  Franta/Germania       Primul zbor  1973       Nr buc fabricate 480    Motor   reactie dublu  flux   2 × SNECMA Turbomeca Larzac  1300 kgf  fiecare   Operatori  6    Forte aeriene

HAWK

Tara :  UK        Primul zbor  1974      Nr buc fabricate 1000    Motor   reactie dublu flux  1× Rolls-Royce Adour Mk. 951

2900 kgf        Operatori  16

AERMACCHI MB 339

Tara :  Italia       Primul zbor  1979       Nr buc fabricate 230    Motor   reactie simplu  flux         Viper 632/680   1800/ 2200  kgf

Operatori  11    Forte aeriene   

CASA C 101

Tara :  Spania       Primul zbor  1977      Nr buc fabricate 166    Motor   reactie dublu   flux          1 × Garrett TFE731-2-2J   1600 kgf  Operatori  4   Forte aeriene

SOKO 4 SUPERGALEB


Toate avioanele au fost distruse la sol in urma unui atac aerian al NATO

 Tara :  Yugoslavia       Primul zbor  1978      Nr buc fabricate 85    Motor   reactie simplu   flux          Viper 632   1800 kgf

Operatori  4   Forte aeriene   

AIDC AT-3

Tara :  Taiwan       Primul zbor  1980     Nr buc fabricate 63    Motor   reactie dublu   flux           2 × Garrett AiResearch TFE731-2  1500 kgf fiecare Operatori  1  Forta aeriena

SIAI MARCHETTI S 211

Tara :  Italia        Primul zbor  1981      Nr buc fabricate 60    Motor   reactie dublu   flux          1  × Pratt & Whitney JT15D-4C   1200 kgf Operatori  3   Forte aeriene

FMA IA 63 PAMPA

Tara :  Argentina      Primul zbor  1984      Nr buc fabricate 27    Motor   reactie dublu   flux          1  × Pratt & Whitney JT15D-4C   1200 kgf  Operatori  1   Forta aeriena   

PZL I 22 IRYDIA

Tara :  Polonia      Primul zbor  1985      Nr buc fabricate 17    Motor   reactie dublu   flux    2 × PZL K-15    1400 kgf fiecare Operatori  1   Forta aeriena

KAWASKI T-4

Tara :  Japonia     Primul zbor  1985      Nr buc fabricate 212   Motor   reactie dublu   flux          2 × Ishikawajima-Harima F3-IHI-30    1600 kgf fiecare

Operatori  1   Forta aeriena

Va Urma

Grigore Leoveanu

7 comentarii:

  1. Multumesc pentru articol si pentru acest site!
    Intrebarea mea este daca aceste avioane ar putea fi folosite in Af-stan. Ma gandesc ca sunt mult mai cost efficient in rolul de CAS decat F16 si F18.

  2. O fi la cost de operare mai eficient dar probabil costul de sange si reputatie ar fi imens.
    La fel cum e mult mai ieftin sa mergi pe acolo cu un Duster sau Lada Niva fata de o plimbare cu TAB uri.

  3. Mi-a atras atentia aici un avion mai putin cunoscut de noi…
    sau cel putin nu la fel de mediatizat:

    KAVASAKI T-4 are cateva caracteristici interesante.
    – 2 motoare doar 3800kg gol masa maxima la decolare 7500Kg. Distanta de zbor 1600 km viteza 1000Km/h
    mda. un avion interesant. exact ce trebuia sa fie IAR 93.

  4. Alpha jet sunt superbe ,la Salon de Provence e o baza mare ,fac tot felul de scamatorii baietii ,si am crezut ca sunt mai mici dar par destul de mari in realitate .

  5. Asteptat sa apară si MIG- AT
    In următorul articol.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *