Chengdu J 20 in serviciul activ

Fara prea multe amanunte, saptamana trecuta, televiziunea de stat chineza a anuntat scurt ca J 20 a devenit operational. Cate aparate sunt operationale, cate au fost construite pana acum, in ce rol sunt folosite, nu stim si nici chinezii nu s-au grabit sa ne lamureasca, lasandu-ne asa, cam…nelamuriti.

Si cu asta basta, dar intrebarile importante abia acum vin: ce este de fapt J 20?! Este el un avion de vanatoare, capabil de super-manevrabilitate?! Putin probabil. Este doar un demonstrator tehnologic mai sofisticat?! Poate J 20 sa fie incadrat in aceeasi categorie cu F 35/PAK FA?! Ramane de vazut insa cum l-au incadrat chinezii, cat de stealth este de fapt si cum se gandeste Beijingul sa-l foloseasca.

Daca stam si judecam este foarte putin probabil ca J 20 sa fie un aparat foarte performant, mai ales daca tinem cont ca aviatia militara chineza, inclusiv cea navala, are ca principale avioane de lupta ori direct aparate rusesti (Suhoi 30 si Suhoi 35S) ori clone dupa aparate sovietice mai vechi (J 11 si J 15), dar putem presupune ca Y 20 a fost un excelent banc de incercare si dezvoltare pentru noile tehnologii chineze.

Deocamdata nu stim cum au gand sa-l foloseasca si exact cat de „operational” este aparatul, daca este deja in serviciul real de lupta, daca are arme la bord etc, dar vom vedea in timp. Acum daca-i activ poate chinezii il scot la plimbare sa fie vazut si evaluat de taiwanezi si japonezi si atunci aflam si noi mai multe.

Oricum China incepe sa conteze in tehnologia aeronautica, problema lor ramane insa in zona motoarelor de sorginte ruseasca nu foarte stralucite ca fiabilitate.

GeorgeGMT

20 de comentarii:

  1. zboara…mai exact.

  2. cat de bun este cred ca o spune faptul ca in ultimii 2 ani doar au fost mai multe negocieri pt noi aparate Su

  3. daca e sa te iei dupa comentatorii americani, ei sunt convinsi ca va fi folosit ca un „asasin” de awacs, avioane cisterna, avioane de patrulare maritima, tinand cont de aspectul stealth frontal, cala de arme interna si noile rachete aa cu raza f lunga. Deci se apropie tiptil si isi lanseaza rachetele catre tinte greu maneviere, apoi fuga inapoi, nu e pentru lupte aa cu fighere.

  4. Voi ati vazut asta?

    http://ow.ly/lBOQ309X7z7

    Lockheed Martin se ofera sa isi mute linia de F-16 din Texas in India.

  5. George,

    mda, nici J20-ul nu este bun…

    George, fara suparare dar la tine toate avioanele rusesti si asiatice sunt „proste”
    incepand de la Indieni, chinezi, pachistanezi, urmeaza japonezii si coreenii.

    • Am spus eu ca-i prost?! Si cand anume am scris eu ca Suhoi 27/30/35S ar fi avioane proaste?

      • @George,

        Ai dreptate. imi retrag comentariul.
        Daca rusii stau bine inntr-un capitol din aviatie, acela este cu siguranta manevrabilitatea.

        Intrebarea este daca China a reusit sau nu sa asimileze acest capitol, dupa ce a studiat zeci de ani aparatele rusesti.

        Totusi din cate stiu eu, Mig 29 nu fost clonat de chinezi, DE CE OARE?

  6. este normal ca avionul sa fie perfectabil in timp.
    Banuiesc ca a fost lansata o pre-serie.

    Iar pre-seriile si primele serii sunt totusi avioane „experimentale” carora li se vor aduce imbunatatiri.
    esta este regula de baza in aviatie.

  7. Bun, nebun, tehnologia chineaza evolueaza.La fel si economia lor.De urmarit in viitor.

    • Mda, ca de obicei, urmasii urmasilor nostri vor vedea noutatile. Ei au „viziuni”, cunoastem modul mioritic prin care se justifica nepasarea.
      @Ii admir pe chineji, bune sau rele ei le fac, sunt tenaci, insistenti si stiu unde vor s-ajunga. Nu vad nimic rau in asta, pe cand la noi n-avem ce vedea, si asta e de rau!

  8. Să ne luăm noi din România cu părerea ca o fi bun, ca nu…. , nu prea se cade. Noi nu facem deci nu putem spune nimic. Nici rușii nu cred ca pot spune nimic de vreme ce ei nu au definitivat propriul lor program. Americanii pot spune dacă e bun sau nu. Chinezii trebuiau sa îl facă și l-au facut. Noi trebuie sa facem autostrăzi, sa avem salarii sa nu se mai depopuleze tara asta și sa existe comenzi militare și civile încât producătorii, români și străini sa producă în România. Mutarea următoare în aviație cred ca deja e în desfășurare și anume avioanele fără pilot. Noi din păcate suntem cu doua-trei generații în urma. O escadrilă de f 15 ar fi ceva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *