China trage la indigo avioanele militare F16

China este recunoscuta prin capacitatea sa de a copia tehnologia straina, pe care o si produce, de cele mai multe ori cu rezultate superioare celei originale. Un exemplu este si avionul F16, clonat de Beijing in variante de doua ori mai ieftine decat originalul.

F 16 A/B, foto: aviation-top-pics

Avantajul este acela ca ea cunoaste deja problemele cu care s-au intalnit cei care au proiectat produsul si evita sa faca greselile acestora. Pe de alta parte, in ultimii ani, chinezii au, in mai mare masura, acces la tehnologia occidentala (legal sau ilegal).

Proiectul avionului multirol chinezesc J-10 a avut la baza planurile israeliene abandonate ale aparatului IAI Lavi, o versiune mult modificata a lui F-16. De altfel, prototipul avionului Lavi a si fost livrat de israelieni institutului chinez Chengdu, specializat in proiectarea avioanelor. Viteza maxima a lui J-10 este Mach 1,9 iar plafonul practic 18.000 m. Comenzile electrice fly-by-wire ale lui J-10 sunt similare celor de pe F-16. Mansa si maneta de gaze incorporeaza conceptul HOTAS (hands on throttle and stick).

Tabloul de bord este ocupat de 3 LCD-uri multifunctionale pe care se afiseaza informatiile de zbor si prin intermediul carora sunt programate sistemele de navigatie si de armament. Cabina este prevazuta si cu HUD (head-up display) dupa standardele occidentale MIL-STD-1553B, pe care apar totodata si imagini de la sistemele de senzori FLIR. Pe vizorul castii pilotului se afiseaza aceleasi informatii, intrucat casca este de tip HMD (helmet-mounted display). Pe acrosaje este montat un container FILAT (Forward-looking Infra-red Laser Attack Targeting) utilizat pentru a tinti cu fascicolul laser obiectivul, fascicol pe care se dirijeaza bombele sau rachetele de la bord.

J-10, foto: defenseindustrydaily

Acelasi container mai contine si echipamentul FLIR (forward looking infra-red) de tip Blue Sky, necesar navigatiei la joasa altitudine in conditii de vizibilitate slaba. Fara nici o indoiala, toate aceste „maruntisuri” sunt opera israelienilor.Avionul mai dispune si de sistem de protectie prin bruiaj activ de tip BM/KG300G, in benzile I si J ( cod NATO ), dar si de orbire a radarelor care functioneaza dupa impuls Doppler.

Initial, motorizarea lui J-10 s-a bazat pe motorul AL-31F (tractiune 12.500 kgf) de pe Su-27. In urma cu cativa ani, chinezii au importat cu motoare AL-31 de 3,5 milioane USD si RD-93 (versiune imbunatatita a motoarelor RD-33 de pe MiG-29) pentru echiparea avionului JF-17 (o incercare de replica la F-16,

dezvoltat in cooperare cu Pakistanul ). Nu a trecut mult timp si specialistii chinezi au realizat o linie de productie a clonei motorului AL31F. Acum, chinezii inlocuiesc motoarele rusesti Saturn Lyulka AL-31F cu WS-10A (tractiune 13.200 kgf), de productie indigena, intrucat considera motorul WS-10A ca fiind superior celui rusesc.

In configuratia de vanatoare, J-10, care are o greutate maxima de 19 t, este inferior noilor versiuni de F-16, in special datorita razei mici de actiune a rachetelor aer-aer cu care este inzestrat. Rachetele cu care este dotat J-10 sunt PL-8 ( bataie 15 km ), PL-11 (cu cap de cautare Selenia Aspide, similar cu cel de pe AIM-7 Sparrow), PL-12 (bataie 65 km). In afara de clonele chinezesti, avionul mai e inzestrat si cu R-73 (bataie 40 km) si R-77 (80 km) originale de pe MIG-29.

J-10 B, foto: defenseindustrydaily.com

Ca vanator bombardier, J-10 poate cara 6.000 kg de bombe si de rachete in cele 11 puncte de acrosaj, fiind echipat totodata cu o centrala de armament moderna capabila sa gestioneze si lansarea armelor inteligente. Varianta de inarmare in aceasta configuratie include rachete de croaziera anti-nava C-802 (bataie 350 km ), racheta antiradiolocatie YJ-91 (bataie maxima 120 km), cu focos de cautare in banda larga de frecvente, similara AGM-88 HARM.

Desi au reusit sa inzestreze Fortele aeriene chinezesti cu 160 de avioane J-10, inlocuind flota de J-7 (clone de MIG-21), China este inca in cautare de piete de desfacere, tintind inlocuirea vechilor avioanele F-16A/B, in principal pe piata Asiei de Sud. Singurul stat care a inlocuit o parte din F-16 existente, cu 36 de F-20 (versiunea de export a lui J-10) a fost Pakistanul. Pretul unui J-10 este de 41 milioane USD.

In iulie 2010, Coreea de Sud si Indonezia au decis sa participe la realizarea proiectului noului avion multirol KFX, o alta clona a lui F-16. Acesta ar trebui sa aiba performantele avionului F-16 Block 60 (realizat de SUA special pentru Emiratele Arabe Unite, o versiune Block 52 cu radar AESA). In cadrul acestui proiect, coreenii intentioneaza sa aplice multe din solutiile utilizate la realizarea avionului supersonic de antrenament KAI T-50 Golden Eagle (greutate 13.000 kg ).

De altfel, 60 de avioane T-50 cu simpla comanda (denumite FA-50) propulsate de motorul F412-GE-400 (motorul de pe Gripen sau unul din cele doua de pe F/A-18E/F Super Hornet, tractiune de 6.000 kgf) au fost modificate si introduse in dotarea aviatiei coreene, inlocuind KF-16. Ele sunt echipate cu radarul

EL/M-2032 (proiectat initial pentru Lavi si montat de israelieni pe J-10 si pe MIG-21 Lancer).

Avioanele FA-50 sunt capabile sa dezvolte o viteza maxima de Mach 1,5 si sa care 3.000 kg de bombe sau rachete. Pretul unui KAI T-50 este de 30 milioane USD. KFX va lua la bord o cantitate dubla de bombe sau rachete decat FA-50 si va costa mai putin de 50 de milioane USD. Coreea de Sud spera sa introduca ininzestrare 150 de KFX si tot cam atatea si Indonezia.

 

(Valentin Vasilescu)

Un articol, corectnews

26 de comentarii:

  1. daca este inferior lui F-16 datorita rachetelor si totusi poate cara R-77, atunci nu-i chiar asa de inferior, ba chiar as zice ca este destul de puternic. Racheta R-77 este foarte buna si s-ar incadra lejer intr-un top cu rachetele occidentale. Indiferent a cui copie ar fi acest J-10, are potential mare de dezvoltare si poate fi adus la nivelul Eurofighter, asta daca nu cumva acel J-10 B chiar a ajuns la aceste performante.

    • Din ce scrie presa pakistaneza, varianta JF-17B, pentru Pakistan va beneficia in premiera de un radar AESA, iar daca ne uitam la pret, in mod sigur este destul de competitiv.

      • JF-17B este un alt avion. Eu vorbeam de J-10B care este de fapt J-17 tunat cu senzori, radar AESA, DSI, etc. e chiar destul de performant, adica orice am zice, este peste F-16 block 52+ sau gripen C. Si da, sunt sigur ca R-77 nu este o racheta supraapreciata.

        • Rectific, „Eu vorbeam de J-10B care este de fapt J-10 tunat cu senzori”, de ce nu exista un buton „edit”?

    • CredInRomania

      Referitor la R-77 esti sigur ca nu sufera de bolile rachetelor rusesti referitoare la discriminarea tintei si conul de descoperire?

  2. Asta era preferatul meu pentru achizitia de multirol, nu JF-17 (Jaf 17)!
    Aplicand strategia descrisa in articolul:
    http://rumaniamilitary.wordpress.com/2011/11/17/multirolul-construit-in-romania/

    J-10 ar putea fi produs in Romania, intr-o varianta modificata pentru cerintele RoAF. Si cred ca n-ar fi atat de dificil un transfer de tehnologie in schimbul programului de hidrocentrale gen Tarnita pentru companii chineze.

    Relatia cu China are cel mai mare potential dintre toate parteneriatele pe care le avem, mai ales ca in trecut am avut astfel de colaborari si ar fi cel mai usor de aranjat un transfer de tehnologie…

    Cine se uita pe schitele cu varianta de F16 provenita din F16 XL din materialul „Multirolul si optiunile Romaniei”
    http://rumaniamilitary.wordpress.com/2012/02/29/multirolul-si-optiunile-romaniei/

    va constata cu usurinta asemanari cu J10:
    http://rumaniamilitary.files.wordpress.com/2012/02/f-16_block_70v2_mod1.jpg

    Putem cumpara 24 F16 sau JAS 39 si cu offset-ul putem face grefe de tehnologie vestica pe conceptul chinezesc si poate mai adaugam niste fitze israeliene si sa producem varianta noastra in cateva zeci de bucati, completare la cele 24 „multiroale” ! Ar fi prea frumos sa fie adevarat!

  3. de ce nu importam j10 din china?
    nu mi se par avioane chiar atat de rele.

    • CredInRomania

      Cat suntem in NATO nu mai visati cai verzi pe pereti.

      • NATO n-are legatura, atata timp cat luam tehnologie si nu o dam la altii care sunt „pe lista neagra”.

        Ce spune NATO oare despre Franta, care vinde la greu tehnologie catre Rusia si India?!

        In plus, existenta unor alternative, ar pune presiune pe SUA si LM pentru a maximiza offset-ul si eventual transferul de tehnologie si licente.

        e vorba de atuuri in negociere, iar daca esti fixist si vii cu o singura varianta, te arzi, ca esti la mana lor si pot face ce vor cu pretul si conditiile contractului…

        • CredInRomania

          N-o sa vezi Romania cumparand tehnica de alta provenineta decat NATO prea curand > Tu poate ai dreptate in felul tau dar eu zic ca raman doar vise postate pe un forum si nimic mai mult.

        • Ma voi stradui, si ar trebui s-o facem cu totii, ca aceste vise sa nu ramana doar in stadiul de discutii pe blog.
          Doar cu atitudine civica si cu dezbateri putem crea curenti de opinie publica care sa ingusteze treptat marja celor de la putere de a lua decizii paguboase pentru Romania si cetatenii sai.

  4. Nu stiu ce fel de achizitie vom avea, dar sunt sigur ca au mai crescut sansele principalilor competitori din opozitie(Gripen,Eurofighter) odata cu venirea noului guvern, care desigur va asigura transparenta si licitatie in adevaratul sens al cuvantului. mesaj catre vechiul guvern, de la mine: sper sa ajungeti toti saraci lipiti si cu catuse, voi datorati, pe langa dreptul la viata decenta luat romanilor, o gramada de bani care ar fi insemnat multirol, sosele etc.

    • Da, si eu cred acelasi lucru! Noul ministru al apararii, de la PNL, era un adept convins al Gripen. Totusi, este greu de crezut ca intr-un timp scurt, noul guvern va face ceea ce n-au facut colegii lor de la PDL, in cativa ani. Ma alatur si eu urarii catre vechii guvernanti, dar sa vedem ce o sa le uram la sfarsit noilor guvernanti! Sper ca de bine!

      • De unde stii ca actualul ministru al MAPN, a fost candva adept convins al Gripen?Chiar daca ar fi si acum fan Gripen, credeti ca achizitia multirolului ar putea fi influentata de el?

      • Dobritoiu?
        Ala care tzipa sus si tare despre F-16 (noi sau SH) si apoi F-35??!!
        http://www.resboiu.ro/2012/04/02/viziunea-pnl-in-domeniul-apararii/

        • Care viziune?! Aia in care in patru ani la putere, pe cea mai amre crestere economica din istorie, au taiat bugetul apararii si nu au facut nimic?! Aaaa deci de viziunea aia vorbim…

        • ,,Conform surselor IHS Jane’s Defense, CPOZ la avioanele luate în studiu se prezintă astfel:
          – F-35 – 21.000 până la 31.000 de dolari;
          – Eurofighter – 8.000 până la 18.000 de dolari;
          – Rafale – 16.500 de dolari;
          – F-18 E/F – 11.000 până la 24.400 dolari;
          – F-16 Block 40/50 – 7.000 de dolari;
          – JAS 39 Gripen – 4.700 de dolari.,,

          Daca ce afirma cei de la Jane’s este adevarat, atunci F35, inevitabil, cade de pe lista noastra, chiar daca ar fi superavionul secolului.Costul orei de zbor este mai mare ca si la EF sau Rafale(are motorul mai puternic, plus intretinerea electronicii de ultima generatie).Poate ca acesta este motivul pentru care s-a mers pe ideea cumpararii de F16, nou, block52, pentru ca doar atat ne permitem.Probabil ca costul orei de zbor la Gripen NG, se apropie, sau este identic cu cel al lui F16 block52, sau Viper.

  5. Aviatia chineza va dispune de cel putin 300 de J-10. Nu cred ca este un avion inferior, fiindca au totusi experienta in constructia de avioane, iar copiatul dupa unii si dupa altii, poate duce la lucruri bune. ROAF, a exploatat multi ani avionul HONG-5, copie dupa IL-28 sovietic, si dupa cate stiu nu prea a avut ce-i reprosa. Mai este un aspect, chinezii nici nu prea spun tot ceea ce au in cercetare si dezvoltare, dar cu siguranta sunt capabili sa faca lucruri ff bune.

  6. Dar oare nu este mai bine ca Romania sa se implice alaturi de Coreea de Sud la dezvoltarea viitorului avion multirol KFX, care este o clona imbunatatita a lui F16? Putem achizitiona initial si cateva T 50, pe care ulterior le putem produce la Craiova, modelul pretandu-se si ca avion de antrenament si pentru politie aeriana, dupa care producem impreuna multirolul.

    • T50/KFX sunt scumpe pentru ceea ce pot. Noi nu permitem trainer subsonic la 6-8 mil$/bucata, daramite un trainer supersonic la 25-30 mil$!

      De aceea am sugerat preluarea unui proiect mai vechi dar foarte bun – F20 Tigershark 2, vezi articolul „F20/F5G Tigershark – o varianta interesanta pentru Fortele Aeriene Romane”:
      https://rumaniamilitary.wordpress.com/2012/04/06/f20f5g-tigershark-o-varianta-interesanta-pentru-fortele-aeriene-romane/

      • Am citit si propunerea ta, foarte interesanta, dar ma gandeam ca daca il producem in tara iese mai ieftin si avem si trainer si o varianta mai usoara de avion pentru politie aeriana in acelasi timp.

        • De obicei, daca tranferi productia, iti iese mai scump in prima faza, mai ales daca ai si licente de platit…

      • Ideea ta este ok, insa stii foarte bine ca nu va fi pusa in aplicare niciodata.La noi va fi F16.Nou sau SH.

        • nu inteleg de ce sunteti atat de anti usl. eu nu vad decat un guvern nou, capabil, format in mare parte din oameni tineri, care nu au mai fost la putere, cat si de oameni in varsta, cu experienta, de calitate. nu puteti compara cu ce a fost in trecut decat din reacredinta, sau poate din pura convingere ca astia care au stat 8 ani au fost de fapt buni…eu sper..asta fac sper si cred ca va fi o licitatie adevarata si solutia nu va fi in dezavantajul nostru. daca ar fi ramas guv trecut, probabil ar fi fost vandute si migurile pe care le mai avem, marinaru are experienta in disparitii de flote.

  7. Pentru protejarea rutei de aprovizionare cu petrol, China si-a creat un nou concept strategic militar numit „siragul de perle”, bazat initial pe prezenta navelor militare chineze, in Oceanul Indian. Prin aceasta, China vizeaza crearea, din aparoape in aproape, de noi avanposturi si baze de operare militare, de-a lungul rutei maritime care pleaca din China si ajunge in Orientul mijlociu.
    O „perla” debuteaza prin utilizarea unei piste de decolare-aterizare, necesara apararii aeriene a unei baze navale sau a unei forte maritime expeditionare. Prima perla din acest colier chinezesc, este insula Hainan separata de continentul asiatic de strimtoarea Qiongzhou. Flota marii Sudului are in compunere divizia 9 aviatie, cu cartierul general la Ledong pe insula Hainan. Divizia are in subordine 6 baze aeriene, toate pe aceasta insula. A doua piesa a siragului de perle chinezesc este insula Woody din arhipelagul Paracel, aflata la 300 km sud-est de insula Hainan si luata in administrare de China. In afara portului militar, aparat de instalatii de lansare a rachetelor anti-nava HY-4 ( bataie 300 km ), pe aceasta mica insula exista un aerodrom militar, cu o pista de 2.500 m, de pe care opereaza frecvent avioanele multirol Su-30MKK. O infrastructura similara a fost realizata de chinezi in ultimii ani in portul de pe insula Sittwe din Birmania ( Myanmar), in cel de la Chittagong, al doilea port ca marime din Bangladesh, in cel de la Gwadar din Pakistan ( situat la 50 km de granita cu Iranul si la 250 km de strimtoarea Hormuz ) si in cel din Marao de pe insulele Maldive ( 900 km sud-vest de Sri Lanka). Ultima perla a siragului chinezesc este portul Hambantota din Sri Lanka, aflat la 10 km nord de ruta maritima internationala care strabate de la vest la est oceanul Indian. In modernizarea portului civil, cu o capacitate de operare a 33 de nave simultan, dar si a facilitatilor bazei navale, China a cheltuit pina acum 1,2 miliarde USD. Pista de decolare-aterizare de linga Hambantota, urmeaza sa devina aeroport international, al doilea ca marime, dupa cel al capitalei srilankeze Colombo. Pentru toate perlele China are nevoie de avioane moderne, cu raza mare de actiune.

    Comportamentul avionului american F-4 Phantom II in Vietnam i-a incantat intr-atit pe chinezi inchat s-au stradut sa proiecteze un avion similar, plecind de la tehnologia sovietica de care dispuneau ( elemente constructive de la MIG-23 si 2 motoare indigene, copii imbunatatite ale R-13-300 de pe MIG-21MF ). A rezultat J-8 intrat in inzestrarea fortelor aeriene in 1980. Radarul de la bord actual descopera tinte aeriene aflate la 75 km, survolind terenul mediu framintat si la 80-100 km tinte navale atunci cind zboara desupra marii. Circa 180 J-8 sunt inca in inzestrarea fortelor aeriene si 48 la marina militara, principala servitute fiind raza de actiune de 800 km fara alimentare in aer. In aprilie 2001, la circa 100 de km de tarmul sudic al Chinei, s-a produs un abordaj intre un avion de vinatoare chinezesc J-8D si un avion de cercetare EP-3 al marinei americane, avind un echipaj compus din 24 de militari. Avionul american avariat, a fost fortat sa aterizeze pe insula Hainan.

    Avionul de vinatoare bombardament cel mai eficient al chinezilor ramine JH-7, care dispune de o raza de actiune de 1.800 km, acroseaza 9.000 kg de bombe, rachete sau rezervoare suplimentare, radarul de bord descoperind nave de suprafata de la 175 km. Seamana destul de bine cu IAR-93, fiind echipat cu versiuni autohtone ale motoarelor Rolls-Royce Spey Mk.202 de pe BAC-1/11, LTV A-7 Corsair II sau AMX. In fortele aeriene exista 70 de JH-7, iar in marina militara 35. http://china-defense.blogspot.com/2009_06_01_archive.html

    Fortele aeriene mai dispun de 140 de J-11 A/B ( SU-27SK produse in licenta, raza de actiune 1.900 km ), alte 24 J-11 BH/S actionind in marina militara. Asta in afara celor 70 Su-27SK/UBK achizionate de la rusi, inainte de aprobarea licentei.

    Cele mai moderne aparate ale fortelor aeriene chineze sunt cele 76 avioane Sukhoi Su-30MKK echipate cu radar PESA multi-canal, cu 2 antene separate, functionind in game de frecventa diferite. El descopera tinte navale, in emisfera din fata incepind de la 300 km, incadrindu-le de la 200 km si 60 km in emisfera din spate, similar AN/APG-66 de pe F-16C/D Block 52+. Marina militara chineza dispune si ea de 23 Su-30MK2.

    130 de avioane de vinatoare bombardament Q/A-5 ( proiectate cu fuselaj posterior si motoare de MiG-19 ) ale fortelor aeriene si 30 ale marinei militare, cu o raza de actiune de 600 km sunt pe punctul de a fi inlocuite. Din noiembrie 2011, o parte din cele 350 de avioane J-7 ( variantele J-7 D-similar MIG-21 MF, E-con de DC, tun incastrat, voleti de bord de atac, fabricate incepind din 1990 ) a fost oprita de la zbor, restul, adica variantele J-7 E/G ( fabricate incepind din 1995, echipate cu avionica Elta/Elbit identica cu cea de pe MIG-21 Lancer ) fiind intrebuintate pentru antrenament si nu in serviciul de lupta, la fel ca si cele 30× J-7D/E ale marinei militare. Oricum nu prea mai seamana cu MIG-21.
    http://q-zon-fighterplanes.com/wp-content/uploads/2010/06/Chengdu-J-7GB.jpg
    http://cnair.top81.cn/fighter/J-7E6.jpg
    http://www.airwar.ru/image/idop/fighter/j7g/j7g-8.jpg
    http://bp2.blogger.com/_kdcsVoFMTKM/SGVDEMPrK1I/AAAAAAAAGQQ/X_CtSonGd90/s1600-h/F_7MG.jpg

    Ca sa nu mai zic ca pe fuselajul si cu acelasi motor s-a creat si un avion de antrenament anvansat, escadrila de JL-9 functionind in cadrul scolii de aviatie : http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Guizhou_jl9.jpg

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *