Oportunitati

1565516_-_main

Aerostar este pe cale de a finaliza revitalizarea celor 8 MiG-uri 21 ale Mozambicului, ultimele doua bucati urmand sa fie livrate luna aceasta. (Sursa:flightglobal.com)

Procesul inceput acum un an si care a durat o medie de 120 de zile per avion a presupus, pe langa revitalizarea structurii si o modernizare limitata a avionicii. Aerostar mai are in lucru si un L-39 Albatros al aceluiasi client care va urma un proces similar.

Firma pare sa-si fi gasit o nisa de piata viabila, modernizarea avioanelor militare de origine Est adaugandu-se activitatii de reparatie a avioanelor civile, sector care urmeaza a fi dezvoltat in continuare. E interesant de vazut cum va influenta situatia din Ucraina perspectivele Aerostar, vecinii fiind concurenti pe piata modernizarii MiG-21, ucrainienii suflandu-le romanilor contractul croat.

Si inca o confirmare, daca mai era nevoie, ca avioanele MiG-21 ale RoAF sint trimise la acelasi chirurg estetician pentru operatia de lifting care le va mai prelungi resursa pentru o perioada. (Sursa: ainonline.com)

Tehnomil.net

18 comentarii:

  1. Nu sunt primul care pune problema, am mai citit un comentariu pe ideea asta, dar:

    Luam un Lancer, dam jos scaunul catapultabil si sistemele de suport al vietii (oxigen etc) si le inlocuim cu o incarcatura exploziva de cca 200-250kg, montam in carlinga un bloc optoelectronic performant, dam jos pilonii de acrosaj, tunul de bord, montam un bloc C3I cu un soft pentru recunoasterea si ierarhizarea tintelor.
    Avand in vedere ca avionul deja dispune de un radar performant si de sisteme de ghidaj GPS/INS nu vi se pare ca obtinem o racheta supersonica antinava ?
    Cu o raza de actiune de cca 1200km, fara rezervoare suplimentare, cu viteza de cca 1,5Mach la nivelul marii, cu RCS redusa prin eliminarea pilonilor de acrosaj (eventual niste vopsea radar absorbanta).
    Ma intreb ce nava ar supravietui impactului cu o hardughie de cca 6-6,5 to care vine cu 1.5 Mach si detoneaza 200-250kg explozibil la care se adauga si combustibilul neconsumat?
    Avand in vedere ca trebuie doar sa decoleze, sa-si aleaga traiectoria si sa loveasca tinta, fara manevre care sa-l suprasolicite cred ca, in afara de cele cca 36 Lancere apte ca vanatori, s-ar mai gasi vreo 30-40 bucati bune de convertit apoi, pe masura intrarii in dotare a altor avioane, urmand sa convertim si cele 36 aparate aflate acum in uz.
    Cred ca ar fi cantecul de lebada al unui avion legendar.

    • Mig-21 e o ditamai tinta pentru sistemele AA si cu limitarile de structura nici sea-skimming nu prea merge.

      • Este drept ca nu are cum sa fie la fel de stealth ca un Harpoon sau un Exocet desi nici astea nu sunt din cale afara de stealth.
        Sa ne uitam totusi la raportul cost/efect.
        Ai peste 60 de avioane care stau degeaba. Din ele, cu putina canibalizare, ceva reparatii, mai faci sa zboare 30-40. Ulterior vei mai avea inca aproape 36 bucati, pe masura ce intra in paine F16.
        Tot ce te costa este blocul C3I, softul si blocul optoelectronic.
        Cred ca, la costul necesar pentru transformare, iti poti permite sa trimiti 40 de bucati simultan impotriva unei grupari navale si sa pierzi pe drum 75% din ele daca cele 25% ramase reusesc sa loveasca tintele majore (Mistral, Slava, Kara, Kashin sau nave mari de desant)
        Ce ai nevoie este sa le asiguri o protectie minimala prin bruiaj asupra sistemelor radar adverse astfel incat sa se poata apropia suficient de mult pentru a coplesi apararea AA a adversarului.
        Intr-o etapa ulterioara (nu stiu cand) cand am avea si rachete antinava, vei putea folosi atacul cu Lancere pentru a tine ocupata apararea AA adversa si sa dai timp rachetelor clasice sa ajunga cat mai aproape de nave.

        • @Mister Bula… 🙂
          Ideea este foarte buna avand in vedere lipsa cronica de armament si echipamente…
          Da’ daca stau sucit si ma gandesc bine ma gandesc bine parca ai si vad pe aia pe holurile MAPN-ului cu pancarte in mana demonstrand impotriva ideilor tale… 🙂
          Adica dintr-un foc vrei sa ramana o gramada de generali de aviatie fara obiectul muncii… 🙂

        • @dany
          Gasim o solutie si pentru problema asta.
          In loc de 250kg incarcatura exploziva punem doar 150kg si, in locul ramas liber, indesam cate un general sau un plimba-hartii din MApN 🙂 ))))

        • Bre Mister Bula… 🙂
          Pt chestia asta cu generalu’ si avionu’ mai trebuie sa importam niste harburi…:)
          Eu sunt sustinatorul ideii ca pe scheletul lui IAR-99 sa construim niste drone de atac…la fel ma gandesc sa vand bilete la niste lupte aeriene reale organizate intre drone NATO / non NATO… este spatiu destul pt asa ceva pe Cincu… palinca din zona poate fi promovata la maxim… 🙂 Iti dai seama cati belicosi sunt pe lumea asta gata sa se aseze pe un scaun cu palinca langa ei si sa urmareasca pe viu lupte aeriene? Macar jumatate din ei sunt oameni cu dare de mana… 🙂 Iti dai seama si niste case de pariuri in zona ? Si nu cred ca ar trebui mari investitii pt chestia asta… 🙂

  2. Croatii nu prea au fost incantati de modernizarea la Aerostar. Adica de echipamentul de comunicatie si navigatie.
    Avioanele croate au fost modernizate in final de catre OARP – Odessa(interesanta tinta orasul asta 😀 ) si acuma sunt inapoi la croati. Doua din avioane sunt reasamablate si gata peste zborurile de evaluare in Croatia (zborurile de acceptare din Ucraina au fost efectuate si trecute ok de toate cele 5).
    In schimb intrarea pe nisa de modernizare pentru Mig-21 si L-39 pentru tari din Africa inseamna o piata destul de interesanta (unde of course se pot promova si alte produse romanesti gen SAUR 😛 )…

  3. Iarasi!!?? Le re-modernizeaza!? Mda, solutie de idioti, altceva nu-s in stare sa faca. Cel mai probabil jumulesc 5 sa scoata unul, le mai trag o vapsuiala, strang ceva nituri si-s ca noi, numa’ bune inca 50 de ani. Solutia Eroului Bula cu boambele zburatoare solutia „Ghinaral on board” este IDEALAAAA!!!

  4. @Eroule de cand tot zbarnai flexu ala la idei asta cu ghinaralii si eventual colonei/comandori este cea mai SUPERCOOOOL !!!
    Daca mi dai da i voie as adauga la idee TA ca bruiajul pt MIG urile alea sa fie facut de alte jafuri de Antonoave in care sa bagam actualu cdt suprem , csat , toti fostii prim sinstiri si menestrii harpararii si sa faca bruiaj prin a sta cu capetele scoase pe hiblourile avionului eventual mai facem gari si sa strige La rusi „Va spaaaaaargem sa mooooara vilele si conturiili noastriiiii ” ca tot ii chioru viteaz cu rusii . .

  5. Eroul Bula este genial. Macar jumate din generalii cu functia de carator de dosare prin minister sa fie transformati in kamikaze pe vreo drona Mig 21. Plus ofiterii de4 marina care freaca manganul prin cladiri

  6. Cam in ce hal sunt ucrainenii la dotare si cu ce vor sa lupte
    https://www.youtube.com/watch?v=Jabb9s7SO4A iar intr un alt filmuletz vazu i din alea ZIS-3 de 76 mm asa ca daca le vad astia de ziseram sa i urrcam in avioane or sa zica ca uite ba cu ce vor sa tina ucrainenii piept rusilor asa ca de aia tinem si noi tunuri de 100 mm At si de alea M-30 de 122mm . Si tembelu ala de menestru de externe al ucrainei mai zice ca e mandru de noua armata , cu ce cu armament deasta din 44 45 ?!!! Pt deastia ca ala si ai nostrii trebuie un Antonov de ala mare 124 sa i duca la dreacu in praznic .

    • Tot ce pot spune e ca in copilarie „rade ciob de oala sparta”. Glorioasa armata romana rupta-n fund si ai carei „forte speciale” fac sluj cu diversi grasi ca sa „de-a bine in presa” in loc sa-si vada de treaba care prin definitie e discreta ar sta mai bine. Pai sa spunem ms. ca nu se gasesc 3 lipoveni sa ceara alipirea la mama Rusie.Dar cred ca maghiarii isi iau notite.

  7. Ponta sa dea ordonanta de urgentza, Refacerea institutului de proiectare aeronave, si inceperea uni proiect de avion militar romanesc cu doua motoare pentru armata.Asigurat bani si sigur poporul roman va da pentru avionul romanesc primind in schimb actiuni.

  8. O ontrebare ptr cei care sunt cunoscatori in constructia de helicoptere. Este posibila o transformare a carcasei IAR 93 si obtinerea unui helicopter de atac?

    • @ aldocan …..

      In aviatie regula spune ca in jurul motorului ( motoarelor ) se construieste aeronava …….

      IAR 93 are o aerodinamica potential supersonica …… depinde de motor….

      Elicopterele sint proiectate pt viteze subsonice … un rotor portant nu va trece peste 500-600 km/h decit cu foarte mare greutate ….. max ar fi 900 km pe ora cu ajutorul unei puternice motorizari …..

      ca exemplu :

      V-22 Osprey are o v.max de 565km/h la 4600 m altitudine si aceasta in conditiile in care portanta este preluata de aripile fixe iar axele rotoarelor sint in pozitie orizontala …… practic un elicopter bi-rotor convertibil in avion bi-rotor …puterea totala instalata este de 12 300 cp …..

      O solutie dusa la extrem ar fi un fel de V -22 cu un ansamblu turbopropulsor coaxial-contrarotativ de genul celui care echipeaza TU-95 Bear ….puterea totala instalata ar fi de 29 600 cp iar v.max ar atinge cam 950 km / h ….. asta ar fi cam maximul pe care l-ar putea atinge un elicopter de atac convertoplan , echipat cu elice ……

      Pentru VTOL-uri supersonice si hipersonice motoarele trebuiesc integrate in fuselaj cu un Cx min ….. pentru o minima rezistenta aerodinamica ….. dar acestea sint inca dureri de cap pe birourile proiectantilor si nici solutia F-35 nu a rezolvat corespunzator conversia zbor vertical-zbor orizontal ….ba inca prezinta si mai multe „bube ” dpdv al mecanicii motorizarii decit Harrier ……

      Teoretic este posibila o conversie IAR93 -elicopter de atac si practic s-ar putea construi un elicopter prin taierea drastica a unui IAR 93 ….practic ar ramine „intacta ” doar zona carlingii ….. 🙂

      ….. insa iesi mult mai scump decit daca ai construi unul de la 0 !!!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *